406c; Mazda 3, Jaguar XJ en XKR.

Gepost door 406c 
Gaaf! Prachtige kleur ook, laat de auto net iets moderner ogen. Meteen een technisch mankementje is minder natuurlijk. Karakter noemen ze dat.
Quote
uwbuurman
Vaak is het de zendersensor in de radiateur of thermostaathuis, die dood is, geeft dan geen signaal dat de koelfan aan moet slaan. Ding van 12 euro ofzo. Meestal, ik weet het nu niet, want geen Jagkenner, is het zo dat je twee sensoren hebt, met verschillende temperatuur. Dus 1 van 92°C. ofzo, die de eerste fan aan zet of de eerste trap en als de koelvloeistof op 99°C. komt, schakelt de tweede sensor en gaat de tweede fan ook aan of je enige in hoog tempo.

Mijn advies is om die sensoren preventief te vervangen.
Die sensoren worden vanmiddag vervangen. Mocht het dan niet werken dan zal het de controle module zijn maar dan zijn die sensoren in ieder geval preventief vervangen.

Quote
michel1975
Wat een prachtig apparaat en een schitterende kleur. Jammer van de valse start.
Heb je ook foto's van het interieur?
Thanks. Ik heb helaas geen foto's van interieur. Ik was voornemens om bij thuiskomst een paar mooie foto's te schieten maar dat mocht helaas niet zo zijn.
Quote
SVF
Sjiek ding hoor!thumbs up Ik vind alleen de velgen er niet zo goed bij passen (en wel erg groot) maar da's een kwestie van smaak.
Snap ik wel. Persoonlijk vind ik ze erg mooi en laten ze het geheel een stuk moderner ogen t.o.v. de pre-facelift.
Daarnaast is het niet alleen de looks, er zitten ook grotere remmen op. 19" had denk ik nog wel gepast maar kleiner dan dat niet.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2020 11:05 door 406c.
De sensoren waren het probleem niet maar de controlemodule/computer. Deze bleek het zelfde te zijn als in de X-type en de verkoper had toevallig een X-type staan waar een identieke module in zat. Deze er in gezet et voilá, de fans werken. Inmiddels is alles weer ingebouwd en kan ik de XKR morgen ophalen. Die krijgt meteen een hele mooie rit voor z'n kiezen, ik heb er zin an!
Zo, de XKR staat nu ook voor de deur. Lekker 4 dagen mee door de Ardennen gestuurd, ben echt helemaal blij cool smiley




Praktisch gebruiksgemak valt alleen wel een beetje tegen op zo'n rit. Ik hoef geen praktische auto maar een zonnebrilhouder bij de binnenspiegel en een beetje aflegruimte voor portomonnaie/pakje peuken zou toch wel fijn zijn geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-07-2020 20:57 door 406c.
Fijne plaatjes! Mooi dat-ie zo goed bevalt. Goede reden om te stoppen met roken, ook drinking smiley
Wat een enorm fijne auto zeg! Dergelijke zaken in het dashboardkastje of in de middenconsole wegleggen?
Dashboardkastje is precies groot genoeg voor de handleidingen en een busje smint. Onder de armsteun zit normaliter een redelijk vak maar in dit geval zit daar de optionele autotelefoon en is er geen plaats voor iets anders (een pen en een rolletje pepermunt passen er naast). Mobiele telefoon past in deurvak, dat scheelt wel.

Maar als lange afstand cruiser is het in ieder geval een zeer geslaagde auto. Comfortabeler dan ik verwachtte met die dunne banden en 2k rpm bij 130 rijd toch wel verdomde relaxed..

Supercharger jank is trouwens ook wel lekker verslavend.
video: [www.youtube.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-07-2020 22:41 door 406c.
Haha die jank is wel vrij briljant ja! Hij klinkt goed aanwezig, beter dan de kompressor die ik gewend ben.

De opbergruimte klinkt dan wel erg beperkt inderdaad, dat is jammer.
Wat een bak, heerlijk! Veel succes en plezier ermee.
Fijn dat je er zo blij mee bent! Is ook een monsterauto, natuurlijk. Gaaf hoor.
Vandaag de XKR gewassen en gewaxt. Terwijl ik stond te waxen kwam de kat van de buren er even gezellig bij liggen. Twee roofkatten maken wel een leuk fototje.
Wat een fantastische auto zeg. Mooi dat er nog mensen zijn die dit soort auto’s kopen. Dan ben je een echte autoliefhebber!
Fantastisch, nog een échte auto van de oude stempel in de goede zin van het woord. Prachtige auto zo'n XK, helemaal in deze uitvoering en staat thumbs up
Ik snap dat je er blij mee bent, wat een fantastisch apparaat om te zien zeg! cool smiley
Die heb je toch ook als Cabrio? Ik dacht dat er hier 2 rond reden.
Ik heb nooit wat gehad met de XK8/XKR maar in deze kleur, met deze wielen en grille is ie wel gaaf!
Er is inderdaad ook een cabrio (van de XK8, ik weet niet of die er ook van de XKR is), bij ons in het dorp rijdt er ook eentje.
Er is ook een cabrio XKR. Maar ik heb niets met cabrio's, er is maar 1 auto waarvan ik de cabrio mooier vind dan de reguliere versie en dat is de Jaguar E-type.
De XKR gaf onlangs een foutmelding voor te laag koelvloeistof niveau. Gecheckt, reservoir nog vol. In wat leidingen geknepen om te ontluchten maar totaal geen belletjes. Op aanraden van specialist de kabel even doorgelust, daarmee was de melding weg. Maar bij aansluiten kwam de melding weer terug. Dus of de sensor is stuk of het reservoir is niet goed meer waardoor de sensor niet goed kan werken. Afspraakje gemaakt voor volgende week, meteen even de automaat spoelen want dat is zo ver bekend nog nooit gebeurd, hoogste tijd dus.
Quote
406c
Er is ook een cabrio XKR. Maar ik heb niets met cabrio's, er is maar 1 auto waarvan ik de cabrio mooier vind dan de reguliere versie en dat is de Jaguar E-type.

Klopt, een duivels dilemma. Ga je voor mooi, dan ga je eigenlijk automatisch voor de coupé. Ga je voor een auto die elke rit bijzonderder maakt en dus de voorkeur heeft, dan zit je vast aan eentje die net niet zo mooi is als zijn gesloten broeder. Zeker bij deze generatie XK oogt de coupé jaren moderner dan de open variant.
Vandaag naar een Jaguar/Daimler meeting geweest, naast een groene cabrio gezet. Zijn dan toch redelijk verschillende auto's om te zien.

Er waren overigens 9 XK's, dan voel je je iets minder origineel drinking smiley
Vandaag de XKR bij de Jaguar specialist gebracht. Voor een algehele controle, vervangen van kvs reservoir en spoelen van de automaat. Uit de controle kwamen toch nog wat puntjes naar voren:
-1 vacuum klepje gaf bijgeluiden (meteen vervangen)
-Fuseekogels bij de volgende beurt te vervangen
-2 rubbertjes van de stabilisatorstangen achter dienen vervangen te worden (was niet voorradig, komt volgende keer wel)
Daarnaast hoorde ik het diff met gas los wat suizen, die dingen gaan op alle jaguars een keer stuk. Volgens de specialist is het vooralsnog niet zorgwekkend, kan nog 25-50k goed gaan. Maar wel iets om in de gaten te houden.

Kost wat maar dan heb je ook wat. Storingslampje KVS is weg en de automaat schakelt merkbaar beter, of eigenlijk schakelt ie nu onmerkbaar.
Dat is een vrij kort lijstje. Gelukkig maar, want het onderhoud van zo'n auto is vast niet goedkoop. Maar zeker een auto als deze moet technisch perfect zijn. Ik vind het een schitterend ding!thumbs up
Quote
Elco
Zeker bij deze generatie XK oogt de coupé jaren moderner dan de open variant.
Waar zit dat dan in? Ik vind de convertible ook prachtig, maar dat verwacht je ook wel met mijn naam. Jaguars uit dit tijdperk oogden al klassiek toen ze uitkwamen naar mijn idee, dat was juist de kracht.
Ze waren inderdaad al klassiek vormgegeven bij de introductie. Ze hebben er nooit een geheim van gemaakt dat qua design de E-type toch wel een behoorlijke inspiratiebron was bij het tekenen van de XK. Wat mij tegen staat bij die cabrio is dat die kap echt bovenop de koets ligt in open toestand. Als ze dat netjes hadden kunnen laten verzinken in de koets zou ik het 10x netter hebben gevonden.

Gisteren even wat zonnestraaltjes meegepikt en met beide jags een fotoshootje gehouden nu ik ze nog allebei heb. 2 foto's met de telelens genomen om de achtegrond een beetje dichterbij te halen, vond ik zelf een leuk effect geven.


@ 406c, gefeliciteerd met de fraaie auto, gekke vraag wellicht ben je een week ofzo geleden in Dronten geweest? Stond aan het lokale plein een vrijwel gelijke XKR geparkeerd, viel me op.
Telelens is sowieso altijd goed bij autofotografie. Afhankelijk van de sensor krijg je bij alles onder de 50mm toch een soort groothoekvertekening. Heel fraaie platen overigens, was jouw XJ nou een X300 of een X308?

Edit: X308 dus thumbs up Ik zou graag nog eens een X300 4.0 willen, maar goede exemplaren zijn zeldzaam en duur sad smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2020 18:20 door Zadelsnuiver.
Waarom wil je specifiek een X300?
Quote
406c
Waarom wil je specifiek een X300?

Voor mijn gevoel (en dat is puur een gevoel, heb nog nooit in een XJ gereden) hoort er een dikke zes-in-lijn onder de motorkap van een XJ, dat is toch een beetje dé motor (en tot zekere hoogte de double-six wellicht) waar Jaguar groot mee is geworden. Daarnaast las/hoorde ik toendertijd veel slechte verhalen over de Nikasil coating in de cilinderwanden van de V8 en veel voorkomende problemen met kettingspanners. Maargoed ook een X308 met V8 lijkt me nog steeds een droom van een auto thumbs up
Nikasil is in de VS een zwak punt omdat de benzine daar veel zwavel bevat, hier in europa niet. Kettingspanners zijn inderdaad een zwak punt, eentje zoeken waar ze aantoonbaar zijn vervangen. Handelaren die zeggen "dit is eentje van 2002 en die hebben dat niet meer" liegen.tongue sticking out smiley
Quote
Dakloos
Quote
Elco
Zeker bij deze generatie XK oogt de coupé jaren moderner dan de open variant.
Waar zit dat dan in? Ik vind de convertible ook prachtig, maar dat verwacht je ook wel met mijn naam. Jaguars uit dit tijdperk oogden al klassiek toen ze uitkwamen naar mijn idee, dat was juist de kracht.

Lastig uit te leggen, maar ik waag een poging. Het komt vooral doordat de kap in geopende toestand zichtbaar op het achterdek ligt, dat oogt ouderwets en rommelig. Met de kap gesloten zit je met een klein, aflopend tweede zijruitje en een plompe achterste dakstijl. Bij de coupé is de zijruit langer en heeft een vloeiendere, iets oplopende lijn. Dat zorgt, samen met de brede achterruit, juist voor een slanke C-stijl. Ook is het achterdek bij de coupé aanzienlijk korter. De convertible heeft een wel erg lang achterschip, bijna Amerikaans. Deze som maakt de coupé tot een modernere, tijdlozere auto dan de convertible.
Wat een heerlijk duo is het zo zeg. En waarschijnlijk nog heel verschillend om te ervaren ook. Je zou willen dat je ze beide kon houden...
Van alle auto's die ik heb gehad heb ik een modelautotje. De 406'en zijn 1:18 gates die ik zelf in de juiste kleurencombi heb gespoten. De golf klopt niet helemaal want die heeft een glazen dak en de mazda heb ik helaas in de verkeerde kleur binnen gekregen. Desalniettemin gewoon leuk om te hebben. Vorige week een 1:43 XKR binnen gekregen en daarmee is de collectie weer compleet. Verkeerde wielen, verkeerde kleur en interieur maargoed.

En god wat is het internet mooi. Op ebay van de XKR de brochure en perskit van modeljaar 2003 kunnen kopen, evenals de 1997 release perskit van de XJ-serie. Prachtig mooi stukje heritage voor enkele tientjes.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.