Wouter82: BMW 325dA High Executive E90 (2009) | Grote beurt en apk

Gepost door Wouter82 
Dank je!

En allemaal leuk en aardig dat die mooi is en fijn rijdt, maar het ging uiteindelijk om een beter verbruik. Welnu, zojuist weer getankt en... 6,88 l/100km ofwel 1:14,5! Dat valt mij heel niet tegen thumbs up Het waren voornamelijk snelwegkilometers met lekker doorrijden smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2017 22:00 door Wouter82.
Inmiddels 4.574 kilometer onderweg en met de vorige tank exact 1:15 gereden, gemiddeld 1:14,6. Zeer tevreden met die score, en dat ook met vrijwel de gehele auto. Niet alles dan? Paar kleinigheidjes:
- bekende rammel in de middenconsole, nog geen actie op ondernomen
- piepende voorstoel
- cruisecontrolebediening is wat omslachtig en daardoor nog onvoldoendeintuïtief te bedienen. Ook omdat er soms een beveiliging ingrijpt die ik niet nodig vind.
- regensensor is te ongevoelig, ook in de gevoeligste stand.

Overigens gaat de auto over drie weken naar ZF voor het spoelen en wisselen van de automaatolie thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2017 20:12 door Wouter82.
Automaat service is een zeer goede keus van je thumbs up
Regensensor is bij mij perfect, vreemd, onze auto's zijn generatie genoten.
Verbruik is ook netjes, maar lijkt me niet echt van belang, dan had je wel een 318/320D gekocht.
Bofkont
Verbruik is ook netjes, maar lijkt me niet echt van belang, dan had je wel een 318/320D gekocht.

Nee, precies andersom. Verschil tussen de vier- en zescilinders zou verwaarloosbaar zijn dus ben ik content dat het ook zo lijkt te zijn.

Overigens met Hemelvaart de koets goed schoongemaakt en in de wax gezet als ook het leder gepoetst met Colonite. Dat is inmiddels best wat kilometers en regenbuien geleden dus de auto staat er niet bepaald meer glimmend bij, maar het was prachtig smiling smiley
Bij flink doortrappen maakt het idd weinig verschil, maar mijn ervaring is dat de 320D wel vrij zuinig te rijden is bij normaal gebruik.
Thuis hadden wij vroeger een E46 320D compact, met gemak 1 op 20.
Maar ik zou ook altijd voor de zescilinder gaan.
Auto nu 2 maanden in bezit: 6.145 km, 420 liter diesel, gemiddeld 1:14,6. Auto bevalt erg goed, op een paar kleinigheidjes na. Het verbaast mij ergens nog steeds wel hoe prettig en makkelijk het gaat om veel te rijden thumbs up

In die periode ook af en toe wat foto's gemaakt, niet allemaal even goed maar ja.

Met Hemelvaart de auto grondig gereinigd en in de Blackhole en Natty's Blue wax gezet. Met een prachtig resultaat, maar helaas geen foto's gemaakt. Behalve deze na een stortbui:

En de winterwielen, die zijn wat klassieker van vorm:

De kleinigheidjes:
- ik moet de rammel in de middenconsole nog steeds laten oplossen
- de bestuurdersstoel piept
- de regensensor doet te weinig, schijnt opnieuw gekalibreerd te kunnen worden

Verder wil ik mij eens gaan verdiepen in wat er "achter de schermen" nog aangepast kan worden, zoals het soort welkomstverlichting en het uitschakelen van de gordelpiep.

En komende dinsdag naar ZF voor de automaatoliespoeling- en wissel thumbs up
Mooi dat ie goed bevalt. Die regensensor kan zo aan de pc even gereset worden, kost nog geen 2 minuten. Heb ik laatst ook laten doen bij de e91. Laat ze bij zf ook even verder kijken, naar de 6 membranen. Die willen nogwel eens niet goed zijn, terwijl dat niet in de standaard beurt zitten. Maar is simpel werk als de boel eenmaal uitelkaar ligt.

Paar fotos van de bak van een vriend van me:

Bak netjes schoon

Brein uit elkaar

De membranen. Vooraan de slechtste van de uitkomende, erachter een rijtje nieuwe. Het verschil is overduidelijk. En deze bak had nog maar 77k km gereden, dus zf wilde het eerst niet doen.

Bedankt voor de tip! Ik moet ook beslissen of ik de olie van het achteras-differentieel wil laten verversen. Uit voorzorg maar doen lijkt mij? Die meerprijs is niet heel spannend in de totale kosten als ik nu gelijk laat doen.
Blijft een hele nette auto Wouter! thumbs up
Maar ik zou zelf niet zo snel in de file foto's van m'n auto gaan maken grinning smiley
Achteras Diff zou ik zeker doen, al vind ik wel erg duur voor een litertje olie.
Want kwa werk stelt het niets voor.
ZF is zeker de beste keus voor de automaatbak te laten onderhoudenthumbs up
Inderdaad meteen maar diff doen, kostte ons bij de S8 iets van 50 euro extra, dus direct gedaan.
Ook ik heb bij ZF de diff-olie gelijk laten verversen. Zeker doen.
Het spoelen en verversen van de automaatbakolie is achter de rug en was nodig ook. De olie was erg donker en er was 6,5 liter olie nodig om het schoon te spoelen, dat is meer dan gemiddeld aldus ZF. Tijdens de proefrit werd mijn vermoeden bevestigd dat de overgang van II naar III met een wat groter schokje gaat dan ik zou verwachten bij een dergelijke auto. Dit is nu minder maar nog niet weg. Ook komt de auto nu makkelijker weg uit stilstand, daar hikte die eerst een beetje als je de rem loslaat en gas geeft, nu gaat dat soepel en gelijkmatig. Membranen heb ik genoemd maar daar was geen aanleiding voor om te beoordelen. En ook de dif.olie is vervangen dus de auto kan er weer even tegen smiling smiley
Mooi dat het gelukt is. Tav het schokje: dat is precies wat veroorzaakt kan worden door die membranen. Jammer dat ze je daarmee wegsturen. Bij die vriend van me precies hetzelfde, maar hij zei dat het toch moest gebeuren, zijn auto immers.

Maar goed, weer lekker rijden!!! Fijn dat de bak het nu beter doet!
He Wouter,

Ik reageer niet erg vaak buiten het Opel-topic maar zag hier opeens een bekende garage voorbij komen: daar heb ik mijn auto ook gekocht winking smiley
Toch wel geinig; van Den Haag, naar Brabant en dan haal je de auto uit Overijssel.

Eerlijk gezegd: ik vond de facelift van de 3-serie altijd een beetje mislukt maar ik begin er nu langzaam aan te wennen: jij hebt in elk geval een erg mooi exemplaar gevonden! thumbs up

Ik zag de X laatst nog voorbij komen tussen mijn zoekresultaten via een occasionsite: nu weet ik waarom ie mij zo bekend voorkwam winking smiley
Sanoma
He Wouter,

Ik reageer niet erg vaak buiten het Opel-topic maar zag hier opeens een bekende garage voorbij komen: daar heb ik mijn auto ook gekocht winking smiley
Toch wel geinig; van Den Haag, naar Brabant en dan haal je de auto uit Overijssel.

Wat een eer big smile smiley Tja, al mijn auto's komen van ver. De kortste afstand was iets van 80 km moody smiley

Eerlijk gezegd: ik vond de facelift van de 3-serie altijd een beetje mislukt maar ik begin er nu langzaam aan te wennen: jij hebt in elk geval een erg mooi exemplaar gevonden! thumbs up

Dat hoor je niet vaak confused smiley

Ik zag de X laatst nog voorbij komen tussen mijn zoekresultaten via een occasionsite: nu weet ik waarom ie mij zo bekend voorkwam winking smiley

Oh, interessant. Ergens heel benieuwd, maar ergens ook niet willen weten wat ze er voor vragen en hoe ze hem aanbieden nut smiley

Dat hoor je niet vaak confused smiley
Achterlichten te rood en te 'gemaakt' (alleen bij de sedan) Vond ik de oude wat strakker. Maar ik begin er langzaam aan te wennen smiling smiley

Oh, interessant. Ergens heel benieuwd, maar ergens ook niet willen weten wat ze er voor vragen en hoe ze hem aanbieden
Foto's bij dat autobedrijf zijn nooit hoogstaand, dus van jouw ex-auto ook niet. En ook geen toelichting dat de auto in zeer goede staat is (al zie je dat er op de foto's wel aan af!)
Prijs zal ik niet noemen maar is volgens mij vrij conform de staat van de auto en uitvoering.

Persoonlijk vind ik het prijzig, maar als ik dan zoek op andere X-types dan is het wel 1 van de mooiste te koop... dus tja winking smiley
Op de dag precies 3 maanden na aanschaf heb ik er 10.000 km opzitten thumbs up En na die kilometers is mijn belangrijkste conclusie dat ik heel blij ben dat ik "wat hoger" ben gaan zoeken en zodoende bij de BMW ben uitgekomen. Wat een fijne auto is het, zo moeiteloos leg je er afstanden mee af. Automaat bevalt goed, de 400 Nm koppel ook. Die komt soms goed van pas om vlotjes in te halen of in te voegen.

Gemiddeld verbruik 1:14,9. Laatste tank was de slechtste met 1:13,67, die daarvoor de beste met 1:15,51. Grootste afstand die ik met één tank heb afgelegd is 884 kilometer. Allemaal wel prima dus smiling smiley Ik heb nog steeds geen werk gemaakt van de rammel, moet ik hoognodig achteraan maar geen tijd. Wel tijd had ik voor een afspraak met iemand die met z'n laptop de codes kan aanpassen. Nuttig was het resetten van de regensensor die nu weer bij de pinken is. Helaas niet helemaal succesvol want het uitschakelen van de gordelpiep leidde tot een foutmelding. Daar moet ik binnenkort dus even voor terug.

Op naar de volgende 10.000 smiling smiley
Goed bezig, Wouter. Knap verbruik ook. Met een beetje rekenwerk kom ga je uitkomen op zo'n 40.000 km per jaar, en dat met een heerlijke zes cilinder! Wat is je huidige kilometerstand?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2017 21:38 door Enzo Ferrari.
Mooi!! Regensensorreset is fijn, werkte bij mij ook. Fijn dat je er nog steeds blij mee bent!!
Blijft een heerlijke verschijning in deze configuratie thumbs up zit ook stiekem wat naar E90's te loeren maar binnen mijn budget is er hier in Finland weinig keus, maar ik geniet voorlopig wel lekker mee in jouw topic smiling smiley
Enzo Ferrari
Goed bezig, Wouter. Knap verbruik ook. Met een beetje rekenwerk kom ga je uitkomen op zo'n 40.000 km per jaar, en dat met een heerlijke zes cilinder! Wat is je huidige kilometerstand?

Inschatting was 30 per jaar maar dit gaat inderdaad naar de 40. Km-stand is nu 146.918.
Zo, dat is weer even geleden big smile smiley Druk, druk, druk, druk... inmiddels verhuisd dus als het goed is binnenkort wat meer rust. BMW heeft er bijna 20.000 km opzitten sinds aanschaf. Dat heeft ruim twee weken meer nodig gehad dan de 10.000, maar de kilometers zullen weer wat gaan toenemen omdat ik vanaf nu een langere woon-werkafstand heb. Auto bevalt nog steeds erg goed, verbruik zit gemiddeld nog altijd rond de 1:14,5 en er hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan. Wel werkt de regensensor weer minder. Vanmorgen heb ik de winterwielen er op laten zetten, ben wel benieuwd hoe het rijdt.

Twee-en-een-halve week geleden verhuisd en dus slaapt de BMW eindelijk ook binnen smiling smiley

Oja, gewoon nóg een garage bij huis. Gaaf! Leuk huis ook! thumbs up
Dank je smiling smiley Het is wel een vrij smalle doorgang dus het is nog een beetje oefenen met soepel inparkeren moody smiley
Chill! Kan je beetje fatsoenlijk uitstappen?

Mooi huis ook. Ziet er lekker ruim uit.
De garage zelf is ruim voldoende breed, dus genoeg in-/uitstapruimte, alleen de doorgang is wat krapjes. Maar de elektrische bediening is dan weer wel fijn, misschien een keer kijken of ik een originele Home Link kan inbouwen in de BMW smiling smiley

Huis ís ook lekker ruim met 350m^2 grinning smiley
Anders een garagedeur erin die achter de doorgang valt ipv in de doorgang, dat kan al flink schelen. Plus je bent die nare metalen rand kwijt (zo te zien heb jij die ook).

Maar prachtig hoor Wouter, ziet er super uit thumbs up.
Zo dat is een lekker plaatje. Ik had nog niet gezien dat er een (extra) garage was. Ook leuk om te zin dat wanneer je veel auto's bezit je een hotline kunt aanvragen bij de Wegewacht. thumbs up Goed gedaan Wouter.

big smile smiley
Idd, die praatpaal is misschien meer iets voor de loods dan voor de hal in je huis spinning smiley sticking its tongue out
madmat1986
Idd, die praatpaal is misschien meer iets voor de loods dan voor de hal in je huis spinning smiley sticking its tongue out

Daar staat er ook een grinning smiley
Micha D.
.... staat hij in de woonkamer grinning smiley.

Ik lees hierin een nieuw toppunt van decadentie.
smileys with beer

@Wouter: De palen zijn zogenaamde beleggingsobjecten?
drinking smiley
Mooi huis. En inderdaad, een goede sectionaldeur kan je veel ruimte schelen.

Huis ís ook lekker ruim met 350m^2 grinning smiley

Moet dat niet 350m3 zijn ipv m2 ?
Ziet er best groot uit maar 350m2 is wel heel veel.
Sowieso lekker huissie ! thumbs up
Kan toch prima? 2 etages van 170m2 en je bent er. Mooi huis trouwens!

Mooie 3 serie! Valt het verbruik je juist niet tegen omdat het een diesel is?
Total Loss

Dank je! Maar inderdaad, typefoutje, oppervlakte is 325. Inhoud 850 winking smiley

Bhuddymahn
Mooie 3 serie! Valt het verbruik je juist niet tegen omdat het een diesel is?

Nee ik vind het niet tegenvallen. Een oud-collega deed 1:15 met zijn 330d, dus dan vind ik 1:14,5 niet verkeerd. Ik rijd 100 km per dag, waarvan 90 km snelweg, waar de tempomat grotendeels op 130 en 150 staat. En af en toe een beetje filerijden.

Total Loss

Dank je! Maar inderdaad, typefoutje, oppervlakte is 325. Inhoud 850 winking smiley

Dus geen typefoutje ( stond er blijkbaar wel goed ) maar gewoon belachelijk groot ! eye popping smiley

Ik heb een "huis" met vloeroppervlak van 140 m2 en dat is naar mijn idee al heel groot. thumbs up
In zoverre een typefout dat ik 350 noemde in plaats van 325. Maar het is lekker inefficiënte ruimte, heel veel loze open ruimte maar dat maakt er wel een geweldige ervaring van! Veel is nog origineel 1979.

Een knappe sectionaaldeur is wel een idee voor de toekomst.
Wauw, lekker huis hoor! En die praatpaal praatpalen: briljant. grinning smiley
prachtig huis!
Zou dat metselwerk binnen origineel niet schoon metselwerk geweest zijn en de plafonddelen bruin gelakt hardhout? smiling smiley
Goed om te horen dat de BMW bedrijfszeker zijn werk doet. En een mooi en typisch jaren '70/'80 huis! Zijn er verdere nog verbouwplannen?
Altai
Micha D.
.... staat hij in de woonkamer grinning smiley.

Ik lees hierin een nieuw toppunt van decadentie.
smileys with beer

Valt wel mee hoor, de halve woonkamer staat nu vol tongue sticking out smiley.

Maar het is een goed gespreksonderwerp.
Tof huis! Uit de tijd van de ontwerpen van Herman Hertzberger ook. Bijzondere architectuur.
der Magistrat
Wauw, lekker huis hoor! En die praatpaal praatpalen: briljant. grinning smiley

Dank! Ik denk dat ik ze allebei buiten zet, eentje bij huis en eentje bij de loods. En dan in de kap van beiden een draadloze deurbel plakken smiling smiley

ginkelvanmichiel
prachtig huis!
Zou dat metselwerk binnen origineel niet schoon metselwerk geweest zijn en de plafonddelen bruin gelakt hardhout? smiling smiley

Nee, dat was voor de meer modale woningen grinning smiley Uit veel dingen blijkt dat het een bijzonder modern moet zijn geweest, zoals de keuken met kookplaten en verzonken wasemroosters (en een ingebouwde grill smiling bouncing smiley )

Enzo Ferrari
Goed om te horen dat de BMW bedrijfszeker zijn werk doet. En een mooi en typisch jaren '70/'80 huis! Zijn er verdere nog verbouwplannen?

Auto doet inderdaad zonder morren wat die moet doen en dat die die erg goed. Wel vraagt die volgens mij om onderhoud, daar moet ik natuurlijk even naar kijken. Echt amper tijd voor dat soort dingen eye rolling smiley Huis heeft gelukkig niet veel aandacht nodig, in elk geval geen verbouwingen. Wel wat zaken die mooier of beter kunnen. Dat kan ik op m'n gemakje gaan oppakken.

Barri
Tof huis! Uit de tijd van de ontwerpen van Herman Hertzberger ook. Bijzondere architectuur.

Die zoek ik straks even op smiling smiley
Gisteren de eerste sneeuwervaring met de BMW. Dan mis je toch wel de 4x4 van de Jaguar enigszins smiling smiley

Auto is nu over de 160.000 km.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close