Corsa B 1,2 16v + Omega A 2,0 1992 + Omega MV6 1997+ Yamaha TDM850 + Yamaha WR450f: Vakantie met de Omega

Gepost door opel omega 

Als je dan ziet hoe snel ze verdwijnen.....

ik meende dat ze in de export ook best gewild waren, zeker de diesels. De 4 cilinder benzines wil ik niet gelijk slecht noemen maar was ook zeker niet opel's beste. 6 cilinders waren wel stuk beter maar hebben wel het nodige onderhoud nodig. Riem moet relatief vaak vervangen worden, sommigen laten het er dan op aan komen, enz.
AsconaGT

Als je dan ziet hoe snel ze verdwijnen.....

ik meende dat ze in de export ook best gewild waren, zeker de diesels. De 4 cilinder benzines wil ik niet gelijk slecht noemen maar was ook zeker niet opel's beste. 6 cilinders waren wel stuk beter maar hebben wel het nodige onderhoud nodig. Riem moet relatief vaak vervangen worden, sommigen laten het er dan op aan komen, enz.

Klopt inderdaad. Daarnaast roesten ze in de dorpels snel en zijn het grote, zware en dure auto's om op de weg te houden dus zijn er veel gesloopt. Een giga hoeveelheid is inderdaad geëxporteerd. Van de vier Omega's die wij als gezinsauto's gehad hebben is er maar 1 in Nederland gebleven en de rest was binnen week de grens over. Landen als Polen en Rusland waren er gek op. Ernaast was Afrika ook een gewilde bestemming
Vandaag even met de TDM gereden. Corsa staat nu al een tijdje stil door het coronavirus. Even afwachten wat ze dinsdag over het onderwijs zeggen en anders schors ik hem denk ik even. Die paar ritjes die overblijven kunnen prima op de fiets of per TDM. realistisch gezien rij ik dan enkel naar mijn ouders (10km verderop en dat is dan toch fijn met de TDM)

Vandaag ook even een stukje gereden en met een omweg naar mijn ouders geweest (anders ook maar zo alleen in mijn appartementje). Meteen even bij de Omega en crossmotor gekeken. Beide staan nu veel langer stil dan normaal (en langer dan ik wil) maar is zonde om ze nu op de weg te hebben. Wegenbelasting is dan te hoog als je toch nergens heen kan en niks open is. De crossmotor even flink ingespoten met vet over de verschillende metalen delen voor extra bescherming. De Omega even gekeken of er vocht in het interieur bleef hangen of dat alles fris was. Uiteindelijk bleek alles zich prima te redden want alles was mooi schoon, droog en fris. De stalling is daar ook wel goed mee trouwens. Het blauwe zeil dat je ziet schermt een overkappingsdeel van de stal af (met nog een soort schutting ertussen) met een open kant. De stalling zelf is dus heel erg droog maar er komt wel een klein beetje wind doorheen. Er blijft dus ventilatie bestaan.

Momenteel maakt de Corsa vooral zijn kilometer zo vol:

Ik rol lekker naar de verschillende mountainbike routes in de omgeving en daar is deze combinatie wel heel erg geschikt voor. Verder weinig nieuws. Zoals op de foto's te zien is de auto even gewassen en zomer klaar gemaakt. Verder rolt hij zijn kilometers en doet hij het perfect.

Ik stap nog elke keer met een glimlach achter het stuur van de Corsa dus dat komt allemaal wel goed. Wat de zomer dit jaar brengt weet ik nog niet. Door corona liggen natuurlijk al mijn plannen stil en moeten we maar kijken wat er kan. Ondertussen maar ik er in elk geval het beste van zo
Trouw werkpaardje.

En gelukkig goed fietsweer, of met de motor op stap.
Je hebt keus genoeg.drinking smiley
Blijft een sympathiek ding die Corsa B.
Heb er destijds ook 1 gehad, een hele dikke zelfs ( 1.4 Sport ).
Aangepast met de zijskirts van de Corsa GSI en alles in kleur gespoten ( handgrepen, spatbordranden en randen over de bumpers )
Heb hem Total Loss gekocht toen hij bijna 1 jaar oud was.
Slechte foto's maar je ziet hem glimmen. grinning smiley

Carkiller
Trouw werkpaardje.

En gelukkig goed fietsweer, of met de motor op stap.
Je hebt keus genoeg.drinking smiley

Precies. Ik rol lekker rond in de omgeving. Genoeg te doen en te zien.

Dat is ook een hele gave Total loss! Ziet er wel heel mooi uit zo met meegespoten delen! Hij glimt inderdaad geweldig.
Hier de laatste tijd vooral heel veel gelopen en gefietst na werk. De Omega staat nog netjes in de stalling. Met de TDM vooral veel met mijn vader gereden. Mijn vader heeft nu een half jaar zijn rijbewijs en samen genieten we er veel van. Op vaderdag bijvoorbeeld samen 300km gedaan. De Corsa rolt prima door. Teller staat nu 288.000km. Komende tijd nog wat leuke projecties afronden en heb nog wat leuke ideeën en dan kunnen we weer verder.

Volgende week gaat overleg plaatsvinden over het tijdsplan voor de MV6.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2020 21:57 door opel omega.

1999. Mijn vader maakt trots een foto van de gezinsauto. Het is een Omega A met de 2,6 liter 6 cilinder. Op de achterbank een 7 jarige Lennart die helemaal gek is van de auto. Elke week helpen poetsen (vooral die prachtige .... velgen) en elke detail ervan weten. Op de achterbank droom ik van een eigen Omega en het rijden ermee door de bergen.....

2020. Dit keer maak ik zelf de foto en dit keer is het mijn eigen Omega die ik op de foto zet. Dromen zijn er om waar te maken en dat is zeker gelukt (meer nog dan de meeste mensen in mijn omgeving weten wat de MV6 hou ik nog even geheim.). 21 jaar na de eerste foto ben ik nog altijd even gek van de Omega's en geniet ik van elk moment.

De Omega had ongeveer 10 maanden stil gestaan toen ik 3 weken terug mijn ouders hielp hun caravan naar voren te halen. Ik zou zelf de week erna weg want ik moest nog werken. Door het hele Corona gebeuren waren mijn oorspronkelijke plannen in het water gevallen. Ik wilde eigenlijk naar Engeland, Schotland en Ierland met de Corsa om daar rond te trekken, musea te bezoeken en een aantal lange wandeltochten te maken met tentje. Toen Europa weer een beetje open ging nagedacht wat ik wilde doen. Ik wilde wel kunnen ontspannen en veilig zijn. De keuze viel uiteindelijk op Liechtenstein. In dit mini vorstenstaatje heb ik ruim 1,5 jaar "gewoond". Toen ik 3 maanden was kwam ik er als eerste 5 weken en totdat ik ongeveer 12 was elke zomer 5 weken op de camping. Verder nog wat andere losse vakanties. De eigenaar dus gebeld en eigenlijk zaten ze vol maar voor mij hadden ze natuurlijk een plekje. Toen ik de dag nadat ik mijn ouders hielp de Corsa naliep bedacht ik dat ik ook eigenlijk weg gek was. Naar Liechtenstein en terug is niet extreem ver en ik ken er alles.... Normaal rij in in een jaar aan meetings en leuke ritjes 2500/3000km dan waarom nu niet dat ook doen qua afstand. Snel dus alles weer uit de Corsa gegooid en de Omega gehaald. De accu was dood dus een nieuwe maar verder niks. Banden gepompt, vloeistoffen gecontroleerd en alles erin gegooid. (wat normaal in de achterbak, voetengaten en achterbank van de Corsa ging paste nu met ruimte over in enkel de achterbak grinning smiley ). Erna vertrokken.... Tijdens de eerste dag zonder te stoppen de tank leeg gereden tot de Zwitserse grens. Net over de grens bij een vriend geslapen (en gespeeld met zijn 2015 V60 Polestar met 385pk.... damn wat een beest is dat die wagen. 0/100 in 4,5 seconde....). Volgende dag het laatste stukje naar Liechtenstein. Hier heerlijk gewandeld, dingen bezocht en gelezen. Had de racefiets op het fietsenrek meegenomen dus daar ook lekker mee gereden. De Omega hield zich perfect. Door de bergen was geen enkel probleem (116pk op 1245kg is natuurlijk ook geen ramp. De Corsa van mijn broertje zijn vriendin heeft er 75 op 1163.... In Duitsland nog bij ze geweest en dat was niks qua auto). Na 12 nachten daar gestaan te hebben naar Duitsland om samen met mijn broertje en zijn vriendin mijn moeder te verrassen die gisteren jarig was. Daar 3 nachten gedaan en vandaag naar huis gegaan. Al met al een heerlijke vakantie gehad.

De oplettende kijker heeft ook nog een modificatie gezien in de plaatsing van meegespoten spiegelkappen wat veel mooier lijkt (en op luxere versies standaard was). De Omega heeft het verder perfect gedaan. Na 10 maanden stilstand had ik toch wel wat dingen verwacht dus voordat ik ging nog wel even de auto goed aan de tand gevoeld en een bak gereedschap achterin gezet. Voor de komende tijd staan er nog een paar dingen op de planning die ik gemerkt heb tijdens de rit maar zijn allemaal geen dingen die haast hebben. In het onderstel zijn een paar rubberbussen wat slap, banden zijn oud en de auto houd nog in. Als de tank meer dan half leeg is begint hij in te houden als je bijvoorbeeld op de snelweg wil inhalen. Bergop geen enkel probleem. Zal dus ergens een sensor zijn ofzo. We dachten de pomp in de tank met een slangetje die dubbel lag (bekend probleem met deze uitwerking) maar dat was het niet. Onder de kap zijn er verder wat slangetjes aan het poreus worden en is de kleppendekselkering keihard dus moet ook even nieuw. Allemaal dingetjes voor "de perfect" maar niks wat nu perse moet want hij heeft het zoals ik zei geweldig gedaan. Meer foto's volgen de komende tijd
Echt helemaal geweldig dat je zo eenzelfde foto hebt kunnen maken! thumbs up

Dit is waar je dergelijke auto's voor hebt, lange roadtrips maken. Mooi man.
Bedankt voor de leuke reacties! Was een geweldig gevoel om zo rond te touren. Ondertussen wat onderdeeltjes besteld. Ik ga later in de week dus even hem een wat klein onderhoud uitvoeren.

Over de Omega wat goed en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat de Omega zonder enig probleem door de apk gegaan is. Alles was prima gegaan en had ook niet anders verwacht.

Het slechte nieuws is wat lastiger. Zoals ik eerder al wel verteld heb heeft de auto een storing. Als is versnel of het gaspedaal dieper intrap houd de auto in. Hij gaat dan in een soort noodloop en dan een paar tellen weer vol er vandoor, weer noodloop enz. De afgelopen jaren heb ik er omheen gereden maar wilde het wel verholpen hebben. De reactie is erg heftig qua schokken. (Terwijl hij in de bergen prima trok). We hebben de benzine kant van het geheel al nagelopen en ook de luchtkant is in orde. Ik had dus al een boel bekeken maar kwam er niet goed uit. De garagehouder had een aantal andere ideeën wat het kon zijn. De garagehouder had wel testritten gemaakt maar kon het maar lastig vinden soms. Hij reed natuurlijk erg voorzichtig. Van de week na de apk heb ik gereden met hem ernaast. De Omega toen flink op zijn staart getrapt zodat de storing duidelijk te merken was. De garagehouder schrok wel wat van hoe heftig de auto inhoud. Het vervelende is alleen dat de garagehouder geen idee heeft wat het zou kunnen zijn nu.... hij kan normaal een diagnose stellen aan de hand van drie woorden per telefoon maar nu snapt hij het niet. In elk geval gaat hij nadenken en een aantal dingen testen. De auto blijft dus even bij hem. Het vreemde is dat de auto elke keer terug gaat naar het zelfde monotone gebrom qua toerental en erna ook meteen weer vol aanzet. We dachten eerst brandstofdruk of een slang die vacuüm trok maar de reactie is zo heftig dat de druk nooit op tijd weer opgebouwd zou zijn in die gevallen. Uiteindelijk komen we er wel uit. Een gigantisch probleem zal het ook niet zijn maar het is lastig te vinden zo. Ik had hem op vakantie nog even doorgedrukt zodat de computer een storing aangaf (normaal met inhouden doet hij dat niet) maar helaas was er in de computer niks van terug te vinden.

Verder een doos met onderhoudsonderdelen binnen gekregen maar of ik dat nog voor de herfst enz doe weet ik nog niet.

Met de rest van het wagenpark gebeurd weinig speciaals. Veel met mijn pa onderweg met de TDM en die rolt wel prima verder. De crosser staat op een testrondje na al stil sinds december en de ritten van de komende tijd zijn ook nog afgelast. De Corsa maakt weinig kilometers maar doet het verder prima.

De MV6 is niks mee gedaan want die staat in een stalling waar ik niet bij kan. Staat in de planning dat hij begin februari eruit gaat en dan aangepakt gaat worden. Het precieze plan weet ik nog niet. Eerst gaan we kijken of het blok te redden is (gok die ik bij aanschaf al wist) en erna gaan we de dorpels doen. Ik ga dan bepalen of ik hem 90% netjes wil zoals de A of dat ik hem verder wat polijst en gewoon als pretauto gebruik.

Al met al dus weinig echt extreems en gaat alles gewoon zijn gangetje.
Lastige storing als zelfs de garage nog geen oplossing weet. In 1992 stond 't uitlezen nog in de kinderschoenen, dat zal niet veel helpen, vermoed ik.
Een soortgelijk iets had ik een aantal jaar terug met een Polo van 2000: rustig rijden (gaspedaal aaien) was geen probleem, maar bij een beetje leuk optrekken een flinke hik / inhouden, bij sportief doortrekken minstens 2 van die hikken en eenmaal daar voorbij trok ie wel goed. Hoewel deze auto al wel fatsoenlijk uit te lezen is, kwam ik er niet uit: mede omdat ie meerdere storingen had. Uiteindelijk toch op de gok beide lambdasondes vervangen en 't probleem was opgelost.
Sjon77
Lastige storing als zelfs de garage nog geen oplossing weet. In 1992 stond 't uitlezen nog in de kinderschoenen, dat zal niet veel helpen, vermoed ik.
Een soortgelijk iets had ik een aantal jaar terug met een Polo van 2000: rustig rijden (gaspedaal aaien) was geen probleem, maar bij een beetje leuk optrekken een flinke hik / inhouden, bij sportief doortrekken minstens 2 van die hikken en eenmaal daar voorbij trok ie wel goed. Hoewel deze auto al wel fatsoenlijk uit te lezen is, kwam ik er niet uit: mede omdat ie meerdere storingen had. Uiteindelijk toch op de gok beide lambdasondes vervangen en 't probleem was opgelost.

Precies, het maakt het erg lastig. De Omega was 1 van de eerste auto's met een volledig diagnose systeem (sommigen zeggen de aller eerste in een serie productie maar zal vast iets anders eerder zijn). Helaas dus in dit geval nog niet goed genoeg. Na nog wat vragen op wat fora rond het C20NE blok zijn er nog wat opties. Sommige zijn nog simpel te testen en anderen zijn erg lastig. Komende tijd dus stapje voor stapje kijken en nu nog afwachten wat de garage nog kan vinden.
Mijn eerste ingeving is "ontstekingsprobleem". Bij stevig accelereren vindt er een zwaardere belasting op de ontsteking plaats. Doorslaande bougies, kabels, verdeelkap (? aanwezig) en/of bobine(s) openbaren zich dan. Overslag tussen de bougiekabels onderling geeft helemaal een feest!
Leuk die "nagemaakte" foto, prachtig om die herinnering zo naar nu te halen! thumbs up Jammer van de lastige problemen.
Kan dus inderdaad in ontsteking, luchttoevoer of zelfs in het brandstofsysteem kunnen zitten.

Hoe is jouw inspuitsysteem geregeld?
Nico GTR
Kan dus inderdaad in ontsteking, luchttoevoer of zelfs in het brandstofsysteem kunnen zitten.

Hoe is jouw inspuitsysteem geregeld?

Is een injectie.

Ondertussen de Omega geschorst voor de winter. Het probleem is nog niet verholpen maar begin al wel een beter idee ervan te krijgen. Doordat de komende tijd slecht weer blijft hem opgehaald bij de garage en in de stalling gezet. Rest komt in het voorjaar wel weer. Ondanks Corona is het dus met de Omega wel een mooi jaar geweest door hem mee te nemen op vakantie.
Laatste tijd vooral heerlijk bezig op twee wielen. Lekker door de bossen aan het rollen en trainen.

Verder veel hier net buiten de wijk de heide op.

De Corsa rolt dan meestal prima met de fiets op de bak rond. Ik rij momenteel erg weinig maar wat ik doe gaat gewoon heerlijk met de Corsa. Zo met de fiets achterop blijft ook gewoon perfect.

De TDM is natuurlijk ook nog volop in beweging. Vandaag met pa weer 325km gedaan naar de Posbank. Heeeeeerlijk
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.