Corsa B 1,2 16v + Opel Omega A 2,0 1992 + Yamaha TDM850 + Yamaha WR450f + Leasebakkie: Met de TDM het circuit op en eerste otr

Gepost door opel omega 
Mechanix
Echt tof dat de Corsa het zo goed blijft doen!thumbs up

Vandaag dan toch helaas slecht nieuws. De werkzaamheden aan de Corsa zijn even gestaakt voor een nadenkperiode. Voordat ze aan het werk gingen zijn ze even voor de APK gaan kijken. Er was al onderdoor gelopen voor de roesten dat viel mee. Er bleken echter nu ze in detail keken nog twee dingen mis:

- Radiator lekt een beetje (geen punt want die zet ik er zelf voor 25 euro nieuw in via Winparts)
- Koppeling is aan zijn einde. Koppeling slipt nog niet maar zit wel echt aan zijn max. Ik voelde het nog niet want hij greep snel aan maar dat bleek omdat de koppeling al ver was opgesteld. Als ik het niet laat maken zou hij al wel vrij snel gaan slippen.

De garage heeft toen het werk dus meteen stil gelegd (was nog niet gelast enz) en mij gebeld. De rekening voor reparatie zou ongeveer 700 euro worden als ik zelf de radiator doe.

Zelf zit ik erg op twee gedachten..... Aan de ene kant is het "slimste" iets anders kopen. Ben dan ongeveer 2500 kwijt en heb dan weer iets vers en strakker. Als ik naar het aanbod en prijzen kijk zou dat echter een Corsa C worden welke eigenlijk een Corsa B in vermomming is.... Zit dan eigenlijk in de zelfde auto en ga erop geen enkele manier op vooruit qua rijden. Aan de andere kant zeg ik repareren. Ik hou per maand zo'n 250 euro over van de kilometervergoeding en zou dus prima in de auto gestoken kunnen worden. Er zijn in het laatste anderhalf jaar twee nieuwe banden, schokdempers en een voorremmen op gekomen en met het laswerk zouden alle kwetsbare plekken verholpen zijn. Het is echter wel veel geld in een Corsa met bijna 2,7 ton steken....

Had vandaag als leenauto trouwens een Opel Karl mee. Wel een leuke wagen. Reed erg strak maar kon er verder niet wild van worden. Het geluid van de radio was erg slecht (geen boxen achterin) en ik voelde me alsof ik op de achterbank en op het dak zat... Dashboard is veel te diep en je zit veel te hoog.
Ik zie het dilemma niet echt hoor.
Je kent deze auto en als voor die 700 Euro wellicht weer een jaar verder kan is dat toch een logische keuze.
Dat jaar gewoon lekker sparen en dan volgend jaar weer kijken hoe het er voorstaat.
Gewoon doorrijden voor die centen, koop je iets nieuwers voor die 2.500 Euro kan je ook de pech hebben dat er in een jaar tijd 700 Euro extra ingestopt moet worden.
Inderdaad, onderhoud kost nou eenmaal geld en je weet verder wat je aan die Corsa hebt!
Inderdaad, gewoon lekker doorraggen met die Corsa, als je er verder nog met plezier in rijdt en het niet voelt alsof je iets tekort komt of mist is dit de slimste optie.
Is die 700 euro eigenlijk alleen voor de koppeling? Dat zou toch wel wat goedkoper moeten kunnen?
Ik zou zeggen nog even doorrijden op die koppeling. Hij slipt niet dus voor hetzelfde geld rijd je nog een halfjaar of langer zo door.

Verder is het slijtage..... Ja wat doe je eraan als je voor je gevoel niet enorm vooruit gaat lekker repareren.
700 euro voor enige zekerheid tegen 2.500 euro voor geen enkele zekerheid. Ik zou 't wel weten smiling smiley
Mechanix
Is die 700 euro eigenlijk alleen voor de koppeling? Dat zou toch wel wat goedkoper moeten kunnen?

Dit is inclusief het laswerk en apk.

Jullie denken er dus wel het zelfde over als mij. Dat is goed om te horen. Ik ga vandaag nog een beetje rondkijken en anders morgen zeggen dat hij gemaakt moet gaan worden.
Maar is het laswerk wel nodig ivm APK afkeur dan?
Want anders zou ik dat lekker laten zitten en echt alleen hoognodige doen, geen preventieve dingen of lange termijn onderhoud, gewoon zo goedkoop mogelijk.
Total Loss
Ik zie het dilemma niet echt hoor.
Je kent deze auto en als voor die 700 Euro wellicht weer een jaar verder kan is dat toch een logische keuze.
Dat jaar gewoon lekker sparen en dan volgend jaar weer kijken hoe het er voorstaat.
Gewoon doorrijden voor die centen, koop je iets nieuwers voor die 2.500 Euro kan je ook de pech hebben dat er in een jaar tijd 700 Euro extra ingestopt moet worden.

Precies dit. Ik maak uit je bericht op dat de €700 voor jou zonder al te grote problemen te betalen is, dan is dat volgens mij geen zonde geld om nog een jaartje door te rijden in een auto die prima bevalt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2018 11:09 door afentoe.
Houden die B. Corsa C's hebben beroerde motoren, met uitgerekte d-kettingen en ander gezeik. Been there done that.
Heeft jouw B nog een klepje onder het koppelingshuis zitten? Bij mijn Kadett is dat wel zo en daardoor verwissel je vrij eenvoudig de koppeling. Ik weet niet hoe dat zit bij een X12XE blok.
Beter nu investeren in de Corsa dan straks bij een onbekende auto nog ander gezeur tegenkomen. (zou ik doen tenminste)
Gewoon houden die Corsa als hij goed bevalt. Halen zelfs met een wat nalatiger eigenaar soms wel dik 360kdrinking smiley
Na lang nadenken is een keuze gemaakt. Ik zat namelijk in een best luxe positie grinning smiley

Wat is de keuze dus nu geworden? Nou een hele handige. Via mijn werk krijg ik de komende 7 maanden een leaseauto. Het gaat een Peugeot 108 worden (opgevoerde scootmobiel). De Corsa gaat voor een 10 euro per maand de stalling in bij een kennis. Ondertussen heb ik de tijd om na te denken. Een andere vriend kan misschien samen met me de koppeling van de Corsa vervangen dus dat is een mooie optie. In de komende maanden ga ik kijken hoe erg ik de Corsa mis en wat ik ermee wil of wat ik als vervanging wil.
Leuk geformuleerd, 'opgevoerd scootmobiel', maar ze rijden best veel rond, dus het zal wel snor zitten, heb meerdere kennissen met een 108 en die zijn er erg tevreden mee en inderdaad, het is maar net waarmee je tevreden bent.
speedtouch
Leuk geformuleerd, 'opgevoerd scootmobiel', maar ze rijden best veel rond, dus het zal wel snor zitten, heb meerdere kennissen met een 108 en die zijn er erg tevreden mee en inderdaad, het is maar net waarmee je tevreden bent.

Ja. Heb van het weekend even een proefritje gemaakt en het rijd opzich goed. Motortje is weinig maar verder netjes en het brengt je van a naar b. Red ik me dus prima mee
Ik denk dat zo'n 108 toch wel stukken fijner rijdt als een Corsa B. Ook qua vermogen ga je er volgens mij gewoon op vooruit. Ook qua veiligheid en comfort. Die Corsa ga je denk ik niet echt missen.
Kristian
Ik denk dat zo'n 108 toch wel stukken fijner rijdt als een Corsa B. Ook qua vermogen ga je er volgens mij gewoon op vooruit. Ook qua veiligheid en comfort. Die Corsa ga je denk ik niet echt missen.

Nope. Ga er qua motor echt op achteruit. De Corsa is 1,2 4 cilinder met 65pk en 110nm. De 108 is en 1,0 3 cilinder met 68pk en 96nm. 0-100 en tussensprintjes zijn van de 108 ook langzamer volgens de specs. Gewicht is ongeveer gelijk. Qua comfort is de airco lekker in de 108. De radioinstallatie is echter minder. De 108 heeft enkel onderin de deuren. Mijn Corsa heeft tweeters en boxen achterin (allemaal origineel). Zal me benieuwen. Je zal je verbazen hoe leuk en prettig een Corsa B rijd.
opel-omega
De 108 is en 1,0 3 cilinder met 68pk

Dan heb je toch wat info gemist, sinds enkele maanden heeft de auto een gewijzigde motorafstelling i.v.m. WLTP en de motor heeft nu 72 PK!
Of je moet voor een gebruikte gaan van vóór de 'facelift' die heeft inderdaad 68 PK.
opel-omega
Kristian

Nope. Ga er qua motor echt op achteruit. De Corsa is 1,2 4 cilinder met 65pk en 110nm. De 108 is en 1,0 3 cilinder met 68pk en 96nm. 0-100 en tussensprintjes zijn van de 108 ook langzamer volgens de specs. Gewicht is ongeveer gelijk. Qua comfort is de airco lekker in de 108. De radioinstallatie is echter minder. De 108 heeft enkel onderin de deuren. Mijn Corsa heeft tweeters en boxen achterin (allemaal origineel). Zal me benieuwen. Je zal je verbazen hoe leuk en prettig een Corsa B rijd.

Echt een B segmenter een Corsa en dat merk je. winking smiley Is in de Clio ook. 17 jaar ouder dan een nieuwe Aygo en dus 108. Toch zou ik de Clio niet inruilen op die laatste 2.

Maar slipt de koppeling dan?
opel-omega
Kristian

Denk ook niet dat een 108 beter rijdt dan een Corsa, maar een leasewagen is natuurlijk altijd wel lekker. Geen zorgen meer over onderhoud e.d.

En de Corsa hobbymatig opknappen is ook leuk.
Nou, ik denk dat je die Corsa echt niet mis buiten de audio om.
Het zal me allemaal benieuwen. Hobbymatig opknappen is ook een erg leuke optie. De Omega is toch bijna klaar dus zou wel tijd zijn voor een volgend project grinning smiley Komende tijd maar in de 108 rond rijden en dan zie ik wel. Voor dat tientje per maand vind ik het meer dan prima om de Corsa zo te behouden eerst. Toch altijd in mijn hoofd gehad dat ik mijn eerste auto zo veel mogelijk zou willen bewaren. Ben nog niet gebeld door het leasebedrijf maar dat zal vast snel gebeuren.
Aangezien de Corsa de stalling in gaat had ik de winterbanden niet nodig.... laat mijn broertje nu net een Corsa C hebben waar ze zo onder konden....

In de afgelopen 3 weken dus drie keer een auto op een andere set banden gezet... Ik raak er nog snel in grinning smiley (eerst mijne op winterbanden, nu die er weer onderweg en dan die onder mijn broertje zijn Corsa)

Verder vandaag even naar de nieuwsshow van Kawasaki geweest. Vooral de H2r was wel even heel gaaf. Hadden ze ook een leuk foto momentje

"Revvin' up your engine
Listen to her howlin' roar
Metal under tension
Beggin' you to touch and go

Highway to the danger zone
Ride into the danger zone"

Vond het wel een beetje flauw dat ze de startbaan niet open hadden... Die lag niet voor niks naast het museum tongue sticking out smiley (motor van 55400 euro en 310pk... Gaat tot over de 400km per uur)
Boh wat een ding die H2R!cool smiley Lijkt me angstaanjagend om op zo'n ding te rijden.
Mechanix
Boh wat een ding die H2R!cool smiley Lijkt me angstaanjagend om op zo'n ding te rijden.

Haha dat lijkt mij ook grinning smiley Al zou ik het enorm graag eens proberen tongue sticking out smiley
Try before you die!grinning smiley

Vind m'n Bandit al behoorlijk snel. En die heeft een derde van het vermogen van die H2R... nut smiley
Ik zou het niet durven, laatst een stukje gereden op de R1 van m’n maat.
Het is niets voor mij, ik hou het maar bij mijn eigen lobbes (california).
Mechanix
Try before you die!grinning smiley

Vind m'n Bandit al behoorlijk snel. En die heeft een derde van het vermogen van die H2R... nut smiley

Haha ja. Heb filmpjes van de H2r gezien en dat is qua aflezen van de teller nauwelijks bij te houden grinning smiley

MR PMG
Ik zou het niet durven, laatst een stukje gereden op de R1 van m’n maat.
Het is niets voor mij, ik hou het maar bij mijn eigen lobbes (california).

Snap ik heel goed tongue sticking out smiley

Vandaag een leenauto gekregen omdat de leasewagen nog niet klaar is. Er staat nu een Opel Mokka X 1,4 turbo met leer, zonnedak, stuur en stoelverwarming, navigatie, automatische verlichting en al het andere wat ik nog niet ontdekt heb grinning smiley Rijd echt heel goed! Die mogen ze van mij wel laten staan grinning smiley Verder heeft mijn dealer van keuze qua motoren een enduro staan.... Niet helemaal de timing die ik in de planning had maar wel een buitenkansje.... Ze gaan hem van de week er even tussenuit trekken en nakijken (stond helemaal achterin de winterstalling) en dan ga ik even serieus kijken grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2018 21:24 door opel-omega.
Dan mogen ze die 108 nog wel even laten wachten kan ik me voorstellen.

Naar wat voor enduro kijk je? KTM?
Mechanix
Dan mogen ze die 108 nog wel even laten wachten kan ik me voorstellen.

Naar wat voor enduro kijk je? KTM?

Het gaat om een mooie Yamaha 450cc.

Gisteren een Honda CR-v uit 1997 meegehad met 125.000km op de teller. Zag er heel erg strak uit en reed ook best oke. Heb er de afgelopen twee dagen heel erg over nagedacht want vond hem eigenlijk best wel heel leuk. Het verbruik en onrust op de snelweg hebben me echter toch doen besluiten het niet te doen. Zou me dan te beperkt voelen om ergens heen te gaan met een verbruik van 1 op 10. Ben 1 op 16,5 gewend dus wel een grote sprong.
Dat waren alweer twee weken....
De Corsa staat braaf in de stalling te wachten op me. Even accu eruit getrokken (mijn broertje stond van de week met een lege accu. Waarschijnlijk door eigen schuld maar mocht het de accu zijn kan hij mijne wel even gebruiken). Merk op dit moment wel dat ik hem flink mis. Vooral het soepele en speelse van dat ding in combinatie met de tellers.

Verder de Mokka X ingeleverd voor de 108. Laat ik erover zeggen dat het rijd, zuinig is, droog zit en van A naar B gaat en dat is het wel grinning smiley (wat een brommerblokje ligt erin zeg)
In elk geval een prima oplossing voorlopig.

Toen van de week enorm gelachen bij de motorzaak. Op donderdag wezen kijken voor de enduro. Deze stond klaar voor een testritje. Wat is dat even een partij anders dan de TDM grinning smiley Na een rotonde gaf ik volgas en trok meteen een wheelie grinning smiley Toch maar even wat rustiger tongue sticking out smiley Toen met de verkoper gesproken en een mooie deal gemaakt en dus gekocht. Er komen nog handkappen en nieuwe zijkappen op en een volledige nulurenbeurt (dus nieuwe zuiger enz). Het is een Yamaha WR450f uit 2004 met heel wat aanpassingen en betere onderdelen. Let bijvoorbeeld maar eens op het verchroomde frame en andere wielen cool smiley

Toen ik nog even een rondje liep door de zaak zag ik nog een mooie Fazer uit 2008 staan. Ding had 664km gereden en was door de dealer ooit nieuw verkocht. Mijn vader is niet lang geleden gestart met zijn motorlessen. Thuis vertelde ik hem het toen ik even wat bij ze ging drinken.... Vrijdag stond ik dus alweer bij de dealer grinning smiley Jullie snappen al waar het heen gaat big smile smiley Ook die maken ze klaar en komt naar ons toe. Zodra pa dan zijn rijbewijs heeft kan hij los. (pa pakte na een jeugd vol schakelbrommers het motorrijden ook enorm snel op).
Mechanix
Boh wat een tof ding!eye popping smiley Zal wel een rijbewijsvreter zijn. grinning smiley

Haha ja beter maar niet te veel op de weg komen met dit ding grinning smiley Hij zal voornamelijk op de crossbanen en off the road ritten gebruikt gaan worden.

MR PMG
Mooi man smiling smiley Gebben is blij met jullie winking smiley

Haha dat zullen ze zeker zijn. Vooral zo in de wintermaanden. Robert is gewoon een geweldige kerel en heel netjes. Niks anders dan lof voor Gebben.
De WR staat nog bij de dealer. Met de kerst hadden ze helaas geen onderdelen binnen gekregen dus lag even stil

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2018 15:47 door opel omega.
Pa en ma zijn dia's digitaal aan het maken. Komt er dit voorbij:

Dat is dus Omega nummer 1. Dit zal rond 1994/1995 geweest zijn gok ik. Dit is waar het allemaal begon grinning smiley (of nja voor mij meer bij de Omega A 2,6 die hierna kwam maar die komt later wel voorbij)
Vandaag het tellerrapport voor de Omega gedownload. Had het NAP rapport al wel maar nu ook even als bestand. Vind hem wel lachwekkend.... Laat ik een nieuwe Omega kopen en er dan nauwelijks in rijden grinning smiley Eerste eigenaar heeft hem tot 2013 gehad.

Ondertussen een garage voor komend jaar geregeld zodat de Omega altijd droog en schoon binnen komt te staan (nu was het in de zomer buiten). Verder de WR450f ontvangen.

Verbruik van de 108 gemeten over 8000km. Gemiddelde van de leaserijders met de zelfde auto is 5,7..... Ik rij dus 20% zuiniger
Keurige score. motorrijders anticiperen beter en hebben daardoor een lager brandstofverbruik?

Nb u heeft tevens een pb
Altai
Keurige score. motorrijders anticiperen beter en hebben daardoor een lager brandstofverbruik?

En drukken het gaspedaal verder in. Want wat is een auto traag als je een periode motor hebt gereden.
Mechanix
Altai

En drukken het gaspedaal verder in. Want wat is een auto traag als je een periode motor hebt gereden.

Haha beide zijn waar denk ik! De Peugeot vind ik überhaupt enorm traag. Ik kijk wel heel ver vooruit en laat veel uitrollen. De wegen waar ik overheen kom (meeste 100km/u) zijn rustig en hoef je dus niet zo op mensen achter je te letten. Mijn vader verbaasde zich al want ik rij totaal niet langzaam ondank het verbruik. Ook goed voetje omhoog als je op snelheid bent helpt wel erg mee
Vandaag langs de garage gegaan om twee dingen te melden:

1: De Omega moet voor 14 april klaar zijn. Ik wil de rest dus ook gespoten hebben. Afgelopen zomer is er zulk mooi werk geleverd dat ik de rest ook gedaan wil hebben. Door de andere laktypes (oude lak ten opzichte van nieuwere "milieuvriendelijke" lak) zal je in kleur geen verschil maar in gladheid en glans wel (ook 27 jaar aan krasjes enz natuurlijk wat de lak doffer maakt). Aangezien in nog geen wereldschokkende bedragen in de auto gestoken heb gaat de rest ook gespoten worden. Wat wel heel leuk is vind ik is dat ik dan in totaal nog onder de boekwaarde voor een exemplaar in redelijke staat zit. Ik wil hem voor de 14de april klaar hebben omdat ik dan naar Dronten ga voor het internationaal Opel treffen en daar mijn best wil doen een beker mee naar huis te nemen grinning smiley Hij moet daar dus compleet gepoetst, bijgewerkt en in opperste staat van paraatheid staan. Ga een plaat met foto's enz maken van tussendoor en dan hopen dat mensen op me stemmen in de bijbehorende categorie (verwacht van de mensen die van hier heen gaan wel jullie stem natuurlijk!)

2: De Corsa gaat over 2 weken die kant op om gemaakt te worden. Ik mis dat gekke ding wel en zie momenteel weinig wat ik leuker of handiger vind in mijn situatie. De prijzen op de tweedehands markt liggen ook erg hoog momenteel. Ze gaan hem dus lassen en koppeling erin drukken. Dan kan ik in elk geval weer een jaartje brullen. De 108 blijft voor de zakelijke kilometers dus zonder bijtelling. Baal er erg van dat ik nu geen trekhaak heb en dat de auto niet van mezelf is voor prive dingen. Even ergens door de blubber, even planken naar binnen gooien, even fiets op de trekhaak of een kar erachter kan simpelweg niet en is irritant.

Heb twee weken terug met pa een kar opgepikt voor de crossmotor dus zin om te starten in maart. Afgelopen zondag zou ik in Eext meedoen maar de baan was enorm nat, glad en moeilijk..... leek me niet zo'n goede optie voor een beginner. Nu de komende ritten op de planning: 10 maart Ruinen, 17 maart de Wijk en 24 maart Noordwolde. De kar is een oude klapcaravan qua onderstel met een nette plaat en beugel erop. Zodra ik hem achter de auto heb hangen zal ik wel even een foto maken. De kar en de Omega gaan zodra de Omega klaar is bij een boer in het dorp bij mijn ouders in de stal. Krijgt een hele mooie ruime plek naast de prive auto van de boer. Kan er dus uit wanneer ik wil en dan staat hij 24/7 onder dak. Is voor mij 10 minuutjes rijden dus kan hem zo ophalen (en ik rij er toch vooral weekenden mee.)
Kijk kosten nog moeite worden gespaard.thumbs up
Fijn om binnenkort een plaatje van de motor op de kar te zien. Leuk om de creatieve oplossingen van een ander te bewonderen.
Kosten vallen allemaal nog wel mee. Ik heb straks in totaal gok ik er zo''n 3500 euro ingestoken qua Omega (laten we het ruim houden 4000) en dat verspreid over 3 jaar inclusief aankoop. Dat vind ik niet gek voor een auto die dan in prima staat is. De "boekwaarde" voor een 2,0 Omega is nu 4500 in goede staat. Voor die prijzen gaan ze ook wel weg. Ik ga hem nooit verkopen maar verlies zal ik er niet van hebben. Ik zal even een foto maken van de kar. Donderdag ga ik twee bakken maken voor gereedschap en bokje enz voor erop en dan is dat project ook klaar. Al met al gaat het dus lang niet slecht op voertuig gebied.

Oh en mijn vader is vandaag geslaagd voor zijn theorie voor de motor! Weer een stapje dichterbij samen rijden. (motor heeft hij al gekocht)
Vandaag de Corsa naar de garage gebracht. Accu terug geplaatst en het was starten en lopen. De eerste 20 seconden had hij wat moeite om stationair te blijven draaien maar erna zoemde hij weer als een naaimachine. Tijdens het kleine stukje naar de garage (I know drinking smiley niet doorvertellen nut smiley ) had ik alweer de grootste glimlach op mijn gezicht en wist ik meteen al dat ik de juiste beslissing genomen heb. Kan niet wachten tot hij klaar is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close