Good to know.

20pk en 40Nm extra zal je toch wel iets van merken? Gaat toch over +20% vermogen. De prijs is netjes in ieder geval.
Dat ga je zeker wel merken inderdaad datje extra vermogen in zo'n auto

Konden ze geen leuk aanbod doen voor een Up! GTI als die straks in de showroom komt winking smiley
Springbok
Good to know.

20pk en 40Nm extra zal je toch wel iets van merken? Gaat toch over +20% vermogen. De prijs is netjes in ieder geval.

Dat merk je zeker, je leunt al vol op het koppel en het hogere vermogen merk je in het middengebied weer. Je max koppel stijgt van 160nm bij 1500 toeren naar 200nm bij 2000 toeren. Maar sowieso moet je een 1.0 tsi los rijden, de eerste 5000 km wordt ie steeds soepeler. Naar het schijnt is er een enorm verschil in souplesse tussen een tsi met 2000 of 5000 km. In het geval van de up met 890 kilo leeg merk je dat echt wel, ook in de zwaardere ibiza wel.
AsconaGT
Dat ga je zeker wel merken inderdaad datje extra vermogen in zo'n auto

Konden ze geen leuk aanbod doen voor een Up! GTI als die straks in de showroom komt winking smiley

Ja dat was het eerste wat men zei, maar ja de gti heeft exact dezelfde 1.0 tsi alleen dan met 6 bak. En met een eibach setje veren en tt draagarmen wil het allemaal ook heus welwinking smiley En de instapprijs van rond de 20 mille + panodak, dikkere velgen etc etc tik je zo de 25-30K aan vw kennende. Het zal vast een briljant wagentje zijn, maar met zo'n bedrag kun je beter bij abarth gaan schoppen voor een 595 competizione cool smiley
Heb je al iets gehoord? Ben erg benieuwd of het verkoopteam dit goed gaat vinden, zou wel een gave deal zijn zeg.
Tomolino
Heb je al iets gehoord? Ben erg benieuwd of het verkoopteam dit goed gaat vinden, zou wel een gave deal zijn zeg.

Helaas niet, ik wacht al de hele dag, maar gezien het nu 18:00 is geweest zal ik vast morgen wat horen. Ik ga ervanuit dat dit niets word want heel eerlijk is het bijna diefstal op de toch al kleine winstmarge van een a segmenter, weliswaar een bomvolle maar alsnog!
De garantie vervalt in alle gevallen met chippen ook bij JD, ik zou me daar niet aan wagen met een nieuwe wagen.

Info die ik een tijdje terug van JD zelf heb gekregen.
Beste René,

Er zijn eigenlijk geen dealers meer die tuning leveren en garantie overnemen, wel hebben zij een regeling dat ze altijd tijdelijk de software origineel kunnen maken en dat er dan alsnog garantie geclaimd kan worden.

Sjoemel oplossing hiervoor is er ook big smile smiley
Wederom info van JD zelf.

Beste René,

PON heeft hier veel mee van doen gehad. Sinds zij gestopt zijn met tunen zijn ze het ook veel strenger gaan controleren en hebben ze bij de dealers flink de duimschroeven aangedraaid.

Externe tuning is overigens wel een optie, die kan je zelf demonteren.

Tevens hebben we tegenwoordig een personal flash tool, waarmee je je eigen software kunt herstellen en weer tunen (300 euro kost die tool).
Nadeel van de tool is dat je een android telefoon of tablet nodig hebt en dat niet alle motorcomputers ondersteund zijn door de tool. (veelal alleen de diesels tot nu toe).

Met vriendelijke groet,

Mark

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2017 19:01 door Bofkont.
Bofkont
De garantie vervalt in alle gevallen met chippen ook bij JD, ik zou me daar niet aan wagen met een nieuwe wagen.

Info die ik een tijdje terug van JD zelf heb gekregen.
Beste René,

Er zijn eigenlijk geen dealers meer die tuning leveren en garantie overnemen, wel hebben zij een regeling dat ze altijd tijdelijk de software origineel kunnen maken en dat er dan alsnog garantie geclaimd kan worden.

Sjoemel oplossing hiervoor is er ook big smile smiley
Wederom info van JD zelf.

Beste René,

PON heeft hier veel mee van doen gehad. Sinds zij gestopt zijn met tunen zijn ze het ook veel strenger gaan controleren en hebben ze bij de dealers flink de duimschroeven aangedraaid.

Externe tuning is overigens wel een optie, die kan je zelf demonteren.

Tevens hebben we tegenwoordig een personal flash tool, waarmee je je eigen software kunt herstellen en weer tunen (300 euro kost die tool).
Nadeel van de tool is dat je een android telefoon of tablet nodig hebt en dat niet alle motorcomputers ondersteund zijn door de tool. (veelal alleen de diesels tot nu toe).

Met vriendelijke groet,

Mark[/quote/]

Och dat is niet best om te lezen, maar wel begrijpelijk van vag zodra men het zelf niet meer doet, wellicht wat flauw
Damianw26
Tomolino

Helaas niet, ik wacht al de hele dag, maar gezien het nu 18:00 is geweest zal ik vast morgen wat horen. Ik ga ervanuit dat dit niets word want heel eerlijk is het bijna diefstal op de toch al kleine winstmarge van een a segmenter, weliswaar een bomvolle maar alsnog!

Jammer, nog maar even afwachten dus.
Is de Abarth nog steeds optie nummer 1 als het hele verhaal met de Up! niet doorgaat?
Ik zou niet aan een kastje beginnen. Persoonlijk. Dan is de flashtool van JD een slimmere keuze.
@tomolino
Misschien, even bekijken nog.

@Springbok
Weet niet precies wat daar voor verschil in zitdrinking smiley

@nico
Nee dat sowieso niet, slechtste manier van tuning! Ik heb me er verder nog niet enorm in verdiept, eerst maar eens zien wat er gaat gebeurencool smiley
Eigenlijk is t niet eens Tuning. T is manipulatie.

In zichzelf is dat niet verschrikkelijk slecht hoor en zeker voor diesels was het lange tijd de enige manier om er meer vermogen uit te krijgen.
Punt is dat je er wel eerlijk over moet zijn richting de klant, dat zijn ze niet.
Daarnaast is er mogelijkheid om te chiptunen voor het blok dus is dat altijd de route om te nemen als je dat wilt.

Je weet verder wel wat ik zou doen. cool smiley
Ik heb me voor de bimmer redelijk verdiept in bijv de Racechip, wat eigenlijk gewoon een powerbox is. Ik was hier wel enthousiast over. Het is niet meer de ouderwetse powerbox die een trucje kan, maar een computer die het mogelijk maakt meerdere profielen te laden. Het is ook niet zo dat zo'n box foutmeldingen van de motor zou negeren oid. Vooral op US fora is wel het een en ander te vinden, bijv over boxen van JB. Eigenlijk niet veel negatieve ervaringen kunnen vinden. Vooral geblaat dat chip-op-maat oid beter zou zijn, maar iedereen die daadwerkelijk ervaring heeft met een box is erg tevreden. Bij chippen 9 vd 10x er gewoon een profiel wordt ingelezen en deze is statisch, waar een powerbox - doordat deze zelf een computer is - de mogelijkheid heeft het profiel aan te passen. Niet voor niets dat genoeg gerenommeerde Duitse tuners van BMW of Mercedes ook met powerboxen werken.

Overigens leveren deze boxen qua vermogen minder op dan chiptuning. Dus als dat het ultieme doel is begrijp ik dat iemand geen box overweegt.

Er is ongetwijfeld genoeg te vinden over VAG en Racechip, dit is volgens mij ook Duits bedrijf. Nu ik dat zo typ miss zelf ook maar eens induiken.

Grootste voordeel is de grotere kans op garantiebehoud. De dealer kan waarschijnlijk wel zien dat de motor rare waarden heeft gemeten, maar als je de box voor onderhoud verwijderd zullen ze wel vermoeden hebben van een powerbox, maar geen bewijs. In tegenstelling tot chippen waarbij je wel de daadwerkelijke software van de auto kraakt - ook bij de zogenaamde fabrieksupdate.
Dat profiel dat word ingeladen is ook niet goed Springbok. Daar heb je zeker gelijk in.

Chip op maat heb ik geen idee wat je daarmee bedoelt. Doch is echt goed chippen de afstelling maken op de specifieke auto en motor combi. Elk blok is anders namelijk, daarom is op de rollenbank van Autoweek geen goede test voor de gehele motorenfabriek van desbetreffende auto/merk. Wel dat specifiek exemplaar goed of slecht is.

In principe zou je bij een goede afstelling ervoor zorgen dat er een goede air/feul ratio is door die waarden aan te passen in het inspuitkenveld om daarna door te gaan naar het aanpassen van de voorontsteking en de timing van de ontsteking. Daar heb je een slimme bobine voor nodig en iemand die ook de "rechten" heeft deze vaste zaken aan te passen op de computer.
Bedenk daarbij dat de auto dat zelf ten alle tijden kan wijzigen en de fabriek dit altijd ietwat veilig afstelt om ook een goede noodloop te garanderen.
Dat is veelal de reden dat chippen een vermogenstoename kan garanderen.

Mocht je daarna verder willen gaan zul je een ondersteunende modificatie moeten gebruiken aan inlaat/uitlaat en wil je nog verder zal brandstofsysteem en wellicht zelfs de nokkenas gewijzigd moeten worden.

Powerbox is en blijft een manipulator. Dat het werkt staat buiten kijf, maar of het de beste methode is? Wat mij betreft is een standaard profiel een tandje beter voor de systemen in de auto waarbij in ogenschouw moet worden genomen dat ook deze aan de veilige kant zal zitten om elke motor goed te laten draaien.

Wat voor de individu werkt is daarbij dus ook verschillend. Racechip is een gerenommeerd en goed bedrijf dus als een powerbox een optie is die je wilt een goede keuze.
Persoonlijk zou ik het niet doen, ik zou kiezen voor een bankafstelling. Duurder maar op termijn de betere keuze omdat de auto nog steeds invloed kan uitoefenen op de waarden in het kenveld.

Qua garantie ben ik met je eens, daarin is de box een voordeel!
Chip op maat is puur specifiek afstellen op de rollenbank van desbetreffende wagen.
Duidelijk allen! De voorkeur gaart dus uit naar een chip op maat, gezien nico's uitleg dat de motor zelf nog kan 'nadenken' vrij vertaald tongue sticking out smiley Sowieso wist ik niet dat het toezicht op een gechipte motor bij vag ineens zo verscherpt is. Even tussendoor, nog steeds niks vernomen van de verkoper. Lijkt me sterk dat je zoiets vergeetwinking smiley
Damianw26
Duidelijk allen! De voorkeur gaart dus uit naar een chip op maat, gezien nico's uitleg dat de motor zelf nog kan 'nadenken' vrij vertaald tongue sticking out smiley Sowieso wist ik niet dat het toezicht op een gechipte motor bij vag ineens zo verscherpt is. Even tussendoor, nog steeds niks vernomen van de verkoper. Lijkt me sterk dat je zoiets vergeetwinking smiley

Die wacht tot jij hem belt. Doe je dat is dat voor hem een teken dat je wel wat verder wilt gaan dan je huidige bod.
haarr
Damianw26

Die wacht tot jij hem belt. Doe je dat is dat voor hem een teken dat je wel wat verder wilt gaan dan je huidige bod.

Vandaar de winking smiley smiley winking smiley
haarr
Damianw26

Tactiek idd. Die gaan nog wel bellen hoor, het is bijna de maandafsluiting.
Inmiddels teruggebeld, en je raadt het al 5500 toeleggen is toch echt te weinig helaassad smiley moet nog 1500 euro bovenop als uiterste deal, zit je dus alsnog op een korting van 1900 euro wat al best ruim is. Dus wederom even nadenken...
Kristian
Nieuwprijs is al een stuk hoger plus je gaat er twee jaar op vooruit.

En garantie..

Ik zeg ook: doen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2017 19:51 door Springbok.
7K is ook een hoop bier! Met studeren in het vooruitzicht, zou ik het wel weten smileys with beer
Nu je weet wat er bij moet kan je ook uitrekenen hoeveel er afgeschreven is in die 2 jaar. Zal wel schrikken wezen.
Als ik de UP! TSI samenstel met flink wat opties dan gaat ie al rap naar de 20 mille. Vind dat Honey Yellow best wel leuk staan trouwens.
Doorrijden met die up. Je moet ook nog kunnen studeren en er zijn zat leuke opties die je binnen de IVA kan nemen ook qua buitenland studie.

Lekker die 7k in je zak houden.
Ben ik weer, ik zal allereerst even snel mijn gedachten uiteenzetten waarom wel een up tsi boven een serieuze hothatch cool smiley En hier is 'mijn' configuratie dan kun je mooi zien hoeveel opties erop zitten op een rijtje:
[configurator.volkswagen.nl]

Edit: het ecoleder uit mijn huidige up zou ook meegaan naar een eventuele tsi, dus vergeet die standaard stoelen

-Ik vind het gewoon een leuke auto, helemaal met wat aanpassingen
-Ik ken mijn eigen auto, ik weet wat ik 'mis' en wat vooral niet
-Afgezien van het vermogen is er maar weinig te klagen vanuit de huidige up
-Hij is echt enorm luxe
-3 cilinders, ik ben dol op de roffel
-De gebruikskosten zijn een lachertje
-De 1.0 tsi vind ik heerlijk door de overdaad aan koppel
-Hij is zuinig wanneer ik wil en snel als het moet
-Hij is nieuw, en daardoor qua lakwerk en techniek meteen goed
-Het is (met chip) een beetje een onverwacht snel autootje voor medeweggebruikers
-Ik heb de zekerheid van een nieuwe wagen, de aankoop zal duur zijn maar dan is het voorlopig ook klaar met de financiële klappers.
-De up community is ook leuk
-Hij is representatief (van een abarth hoor ik te vaak dat het een poppenauto is)

waarom geen tsi?

-De up geeft mij veel rijplezier, maar van een abarth, fiesta, of welke hothatch dan ook krijg je gewoon nog meer rijplezier omdat je er veel meer mee kunt.
-Een hothath is gewoon gaver op ieder front van het rijden en uiterlijk en met sportuitlaat klinkt en gorgelt het ook heerlijk
-Een hothatch is ruimer (geen vereiste)
-Een hothatch heeft heerlijke sportstoelen
-De up is met eibach setup eigenlijk wel heel stevig, een hothatch is meer uitgebalanceerd, scherp wanneer het moet en toch behoud van comfort.
-De up is gewoon een auto, een hothatch is echt wat bijzonders

@omniradius
grinning smiley

@Mechanix
Puur als bedrag is het veel geld, wel heb ik dan zo goed als iedere optie aangekruist. Instappen in de tsi (met 2200euro bpm) kan 'al' vanaf 14,5k. Een polo kan ook maar die vind ik kraak noch smaak.

@Pink panther
Klopt inderdaad, het is een mooie korting.

@Kristian
Inderdaad netjes gezien de hogere prijzen, plus hogere bpm. En ook nog eens veel meer opties die op die van mij uit 2015 nog niet eens leverbaar waren.

@springbok
Precies, ook nog uit te breiden naar 4 jaar

@Joel D
Het is veel geld maar je krijgt er veel meer luxe en vermogen voor terug. Al blijft de hothatch de leukere keuze absoluut!

@Bofkont
Klopt helemaal, maar dat zie ik toch niet helemaal als hetzelfde, toch een stuk meer vermogen en vooral luxe.

@Carfanatic
Klopt, zal ie ook niet worden, maar leuk genoeg wel voor mij

@Fmitsi
Ja dat zeker, maar ja ik blijf verdienen en 7K aan bier Pfoheye popping smileygrinning smiley

@eerik
Jap, precies 4500 euro afgeschreven over 25.000km en 2,5 jaar, maar dat houd je altijd met een nieuwe auto

@kristian
Ja op de foto's een geweldige kleur, in het echt is hij een beetje te 'flauw' geel

@Nico
Maar er blijft ook echt wel wat over met 7k bijleggen hoor winking smiley Studeren staat op 1, de auto is ook heel leuk en het kan zonder problemen icm

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2017 21:51 door Damianw26.
150 euro afschrijving per maand op je huidige up vind ik toch niet bijzonder veel
Ik zou me vooral afvragen of je die extra luxe en vermogen wel 7k waard vind. Ik vind dat echt idioot veel geld voor in principe dezelfde auto, maar dan wat sneller en luxer. Je hebt nu een leuke Up naar jouw smaak gebracht. Ik snap je punt ook wel van garantie enzo, maar denk je echt dat je huidige Up uit elkaar gaat vallen binnenkort? Onderhoud kost in het begin echt de wereld niet, en volgens mij zorg je er behoorlijk goed voor.
Vaak zeg ik het niet, maar ik ben het wel eens met Nico. Focus je even op je studie. Het geld moet niet op natuurlijk. Geef anders een beetje uit om deze nog leuker te maken. Dan rijd je ook een beetje 'nieuw'.
Springbok
150 euro afschrijving per maand op je huidige up vind ik toch niet bijzonder veel

ik vind het wel stevig voor een gewilde a-segmenter.
RobEU
Ik zou me vooral afvragen of je die extra luxe en vermogen wel 7k waard vind. Ik vind dat echt idioot veel geld voor in principe dezelfde auto, maar dan wat sneller en luxer. Je hebt nu een leuke Up naar jouw smaak gebracht. Ik snap je punt ook wel van garantie enzo, maar denk je echt dat je huidige Up uit elkaar gaat vallen binnenkort? Onderhoud kost in het begin echt de wereld niet, en volgens mij zorg je er behoorlijk goed voor.
Vaak zeg ik het niet, maar ik ben het wel eens met Nico. Focus je even op je studie. Het geld moet niet op natuurlijk. Geef anders een beetje uit om deze nog leuker te maken. Dan rijd je ook een beetje 'nieuw'.

Je hebt gelijk, maar graag wil ik iets helder maken. Ik wil graag wat anders omdat ik het leuk vind en graag wat snellers wil, niet omdat de huidige up uit elkaar dondert, absoluut niet zelfs winking smiley ik heb dit tussenjaar fulltime gewerkt + het spaargeld wat ik al had om een auto te kopen, maar toen kreeg ik er een 2,5 jaar geleden smiling smiley Zodoende heb ik echt een heel leuk bedrag opgebouwd en echt ruim voldoende voor de studie + een andere auto. Het is meer dat ik bij een hothatch niet al dat geld in rook wil zien verdwijnen aan onverwachte dinged, dat is gewoon doodzonde m.i
Springbok

Het is stevig, maar 10700 is de inruilprijs. Wil ik een vergelijkbare up als die van mij kopen ben je gewoon 11,5 tot 13K kwijt, en dan ook nog eens zonder het eco leer maar wel vergelijkbaar of iets minder km"s

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2017 22:22 door Damianw26.
Springbok

Niet ?

Voor 200 per maand private lease je een A-Segmenter.
En dat is inclusief alles.
Total Loss
Springbok

Niet ?

Voor 200 per maand private lease je een A-Segmenter.
En dat is inclusief alles.

Ja, en dan heb je alleen airco niet te vergeten winking smiley
RobEU
Ik zou me vooral afvragen of je die extra luxe en vermogen wel 7k waard vind. Ik vind dat echt idioot veel geld voor in principe dezelfde auto, maar dan wat sneller en luxer'.

Hier ben ik het eigenlijk stiekem best wel mee eens.

Maar goed, het komt op mij sterk over dat Damian de beslissing al lang genomen heeft...
Hij wil die nieuwe UP. Punt.

Dus ja, weet je, als je dit graag wilt en hier gewoon achter staat... dan why the F*** not? Ja toch? Je leeft maar 1X (gaan we voor het gemak maar even vanuit winking smiley ) dus ja, dan moet je gewoon doen waar je blij van wordt als je de mogelijkheid hebt om dat te doen!
Eens met Rob. Maar ja, voor 7k koop ik 2 a 3 auto's ipv een imo kleine upgrade. Dus misschien niet heel.objectief van mijn kant. winking smiley
Ook ik ben het met rob eens hoor, we praten over veel geld tenslotte zeker voor mijn leeftijd. Maar ik ga echt niet aan de grond vanwege een andere wagen, studeren is echt 1. Al is eeen auto de belangrijkst bijzaak van het levengrinning smiley

@omniradius
Haha, ja die hothatch wil ik wel maar dat is toch echt even te onverstandig zonder vaste baan. Het kan wel maar ik vind het een beetje zonde mocht het helemaal verkeerd lopen, hoe klein de kans ook is je kent de eerste eigenaar(en) niet smiling smiley

@joel
Ja zo kan het ook natuurlijk hahaha, maar ja ieder zijn ding, een 2 tal oudere alfas waar ik iedere dag afhankelijk van ben, lachen maar verstandig winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2017 23:16 door Damianw26.
Joël D.
Eens met Rob. Maar ja, voor 7k koop ik 2 a 3 auto's ipv een imo kleine upgrade. Dus misschien niet heel.objectief van mijn kant. winking smiley

Heel herkenbaar, mijn eerste 3 auto's hebbe samen nog geen 7k gekost. Maar dat was ook tijdens en net na m'n studie. Denk dat ik wel meer dan 7k aan bier heb uitgegeven, maar als je op kamers zit is de kroeg meestal ook wel erg dichtbij drinking smiley

Maar als je het geld kunt missen en je hebt er een jaar hard voor gewerkt snap ik wel dat het gaaf is een andere, snellere wagen te kopen. Snelheid is nou net wat er aan de huidige up! ontbreekt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2017 23:24 door F Mitsi.
Damianw26
@joel
Ja zo kan het ook natuurlijk hahaha, maar ja ieder zijn ding, een 2 tal oudere alfas waar ik iedere dag afhankelijk van ben, lachen maar verstandig winking smiley

155 heeft mij in 6 jaar tijd nog nooit laten staan hoor. winking smiley
Damianw26
RobEU

Je hebt gelijk, maar graag wil ik iets helder maken. Ik wil graag wat anders omdat ik het leuk vind en graag wat snellers wil, niet omdat de huidige up uit elkaar dondert, absoluut niet zelfs winking smiley ik heb dit tussenjaar fulltime gewerkt + het spaargeld wat ik al had om een auto te kopen, maar toen kreeg ik er een 2,5 jaar geleden smiling smiley Zodoende heb ik echt een heel leuk bedrag opgebouwd en echt ruim voldoende voor de studie + een andere auto. Het is meer dat ik bij een hothatch niet al dat geld in rook wil zien verdwijnen aan onverwachte dinged, dat is gewoon doodzonde m.i

Kijk ik ken je niet zo heel goed, en meestal liggen we ook overhoop, maar ik denk zelf dat zo'n nieuwe Up na een paar weken alweer gewoon is. Daarvoor is 'ie gewoon te veel van hetzelfde. Helemaal omdat je er al 2,5 jaar eentje hebt. Ik snap heel goed dat die knaken in je broekzak oorverdovend rammelen. Been there, done that. Maar ik heb een beetje de angst dat je er 'spijt' van krijgt. Dat extra vermogen went snel, net als de extra luxe. Dan is zevenduizend euro net iets teveel, in mijn ogen.
Als je dan graag geld wil uitgeven, hetgeen ik goed kan begrijpen na een jaar hard werken, dan zou je dit ook in je huidige Up kunnen stoppen. In een andere kleur wrappen, een nog sportiever geluid geven, mooie set wintervelgen.

omniradius
Maar goed, het komt op mij sterk over dat Damian de beslissing al lang genomen heeft...
Hij wil die nieuwe UP. Punt.

Dat denk ik ook. En als dit zo is, ga er dan gewoon voor! Niet teveel over nadenken, gewoon doen. Maar als je teveel blijft twijfelen.... niet doen.
Ben het helemaal met m'n oud stadsgenoot eens.
En voor mij geldt ook been there, done that.
Die euro's kan je straks zo goed gebruiken voor een huis!thumbs up Maar ik ken je financiele situatie natuurlijk niet, als je centen in overvloed hebt, wordt het een heel ander verhaal.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.