Damian's Volkswagen Up! TSI '18, Eibach+chip+milltek

Gepost door Damianw26 
Hey wat leuk, die oranje Lotus Exige zag ik zondagochtend samen met een z4 coupe in Ede rijden. Ze maakten op het kruispunt bij het ziekenhuis een u-turn om daarna te gaan tanken.
Iedereen mag meerijden en het zijn serieus mooie stuurmanswegen. In juli en augustus zijn er weer een paar, we gaan zeker meedoen met die van 2 augustus!

En dan het stuur, het zit erin. Pfoe wat voelt dit ook top aan in de handen, en uitstekende service van ook groot autoliefhebber Chico, de eigenaar van cmcustoms. Heel erg blij mee big smile smiley

New wheel by Damian Willemsen, on Flickr

New wheel by Damian Willemsen, on Flickr

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr
Mooi stuurtje, al had ik verwacht dat het een R-stuurwiel was, met de ronde airbag. Als je er toch een nieuw stuur in zet........
Of heb je de airbag van je oude stuur hergebruikt?
Dat ziet er goed uit Damian. Is het stuur nu ook dikker dan origineel?
Alles is overgezet vanuit het oude stuur, knoppen en airbag. Had graag een polo AW R-line stuur gehad, maar die zijn ongelofelijk duur. Helemaal als je hem daarna nog wil laten bekleden, was het niet waard voor mij.

En het stuur is inderdaad verdikt, voelt een stuk beter aan zo en ziet er ook beter uit.
Goh, dat stuur staat ;ekker dik zeg. Ook de witte streep op de centraalstand staat hem erg goed. Dat moet wel goed in de hand liggen.
Damianw26
Iedereen mag meerijden en het zijn serieus mooie stuurmanswegen. In juli en augustus zijn er weer een paar, we gaan zeker meedoen met die van 2 augustus!
Ziet er wel als een leuk evenement uit! Ik heb zondag ook wat auto's zien rijden die meededen, waaronder ook die oranje Exige. smiling smiley Had niet gedacht dat er zoveel deelnemers zouden zijn en zoveel modern spul ook. Is de route nog ergens te bekijken?

Vanwege die rally in de titel had ik dit topic geopend, maar ik zie tot mijn vreugde dat je de Up! ook stijlvol geüpgraded hebt. Stuur en stoelen zien er fraai uit en verhogen ook het rijplezier, kan me voorstellen dat de Up met dat lage gewicht en een beter onderstel leuk rijdt. thumbs up
Damianw26
Alles is overgezet vanuit het oude stuur, knoppen en airbag. Had graag een polo AW R-line stuur gehad, maar die zijn ongelofelijk duur. Helemaal als je hem daarna nog wil laten bekleden, was het niet waard voor mij.

Dat snap ik. Mijn R-line Tiguan mist het R-line interieur.
Nou vind ik de bekleding daarvan niet mooi (buiten het logo), en de pedalen heb ik er zelf ingezet. Maar het stuur geeft wel echt een andere uitstraling. De prijs was mij alleen ook wat te gortig.

Overall, een prachtige Up.thumbs up
Wow het stuur is nog mooier geworden dan ik had verwacht, goeie mod!
Wat een gaaf stuur Damian zeg!thumbs up Sowieso alles aan je Up! is mega vet, ik denk dat dit wel de dikste Up! van ons land is! Gaaf zeg!
Dank voor de leuke reacties thumbs up.

@beros; er deden 70 auto's mee, de route was 240km lang scheuren over B wegen. Die route krijg je alleen na betaling van het evenement via bike gpx en slechts 1 dag van te voren. CCrally is de organisatie en ze organiseren van alles. Wat vrienden en ik gaan 2 augustus weer meedoen, en wellicht ook 11 juli mee met de aero drive. Hadden nog nooit een rally gereden maar het is een enorme aanrader!
En toen was daar het eerste mankement. Stapte in de auto om naar de dealer te rijden en mijn aluminium pedaalkappen op te halen. Stroomt er ineens water naarbinnen via de knop van de interieurverlichting. De afvoer van het panoramadak is niet verstopt, en hij staat nu binnen in de werkplaats om te zien wat het is.
Ai, dat is vervelend. Hopelijk betreft het een simpele en snelle fix.
Klinkt als een gebroken frame rondom het panoramadak onder de zwarte plaat. Gebeurd vaker en ik heb sterk de indruk dat een sportieve rijstijl i.c.m. platte banden en stugger onderstel dit veroorzaken. Komen teveel krachten op de carrosserie.
Duur geintje is dat wel.
Interessante info Kristian, ik heb er nog nooit wat over gehoord of gelezen en er rijden echt een aantal veel steviger aangepakte up’s qua onderstel en dempers dan die van mij. De auto staat nu bij de dealer binnen in de werkplaats, zal maandag iets horen.
Oké het euvel is bekend: er zit een minimale scheur in het frame van het panoramadak waardoor al tijden water zachtjes naar binnen loopt. Nu heeft het water zich na een flinke tijd opgehoopt en is er een flinke lekkage ontstaan.

Maar nu de kosten:

-2000 euro (je leest het goed!) voor een nieuw frame exclusief inbouw (coulance kunnen we niet geven meneer, maar mij uitleggen hoe in zo’n jonge auto dit frame gescheurd kan zijn lukt ook niet)
Of
-680 euro om de scheur in het frame met speciale kit te repareren, gezien de scheur erg klein is adviseert men om dit laatste doen.

Ik heb me afgevraagd waardoor die scheur nou erin kan komen in een auto met 40.000km die 2,5 jaar oud is. Misschien is die scheur ontstaan na de stormschade (dak geraakt door diverse grote takken) van toen ik de auto net had en het dak volledig is uitgedeukt en opnieuw is gespoten. Aan de andere kant is dat nu ook 2 jaar en 3 maanden geleden, zo lang doet een lekkage er niet over om zich te openbaren, zeker gezien de auto altijd buiten staat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-07-2020 14:43 door Damianw26.
Ik ben bang voor "producteigenschap"... zoals Kristian al vermeld heeft. Dit lijkt een bezuinigingsslag in het ontwerp (dunner = goedkoper) of verkeerde kwaliteit materiaal (goedkoper) Ik zou bij Pon nog maar eens om coulance proberen los te peuteren. Een doorsnee Japanner, Koreaan, en zelfs Fiat inmiddels, geven veel uitgebreidere garantievoorwaarden.
Ik ga natuurlijk niet akkoord met het garage voorstel en geen coulance. En “op goed geluk” de scheur dichtkitten op een 2,5 jaar oude auto is al helemaal een krankzinnig idee. Ben ermee aan de slag
Oef dat is wel even een koude cq natte kermis.. Zo'n panoramadak is schitterend mooi maar volgens mij geheid kans op problemen. Dat het bij zo'n jonge auto gebeurt is wel heel erg schandalig, en ik zou die beslissing tot geen coulance echt hevig aanvechten. Succes ermee!
Balen zeg. Dit komt veel vaker voor bij jonge Volkswagens en niet alleen bij de Up. Mijn vermoeden is dat het frame op langere duur niet bestand is tegen het torderen van de carrosserie en daardoor gaat scheuren. Dat mag natuurlijk niet al zullen je aanpassingen aan de auto niet in het voordeel werken. Aanpassingen aan het onderstel en het extra vermogen zorgt ook voor een zwaardere belasting van de carrosserie. Daarmee maak je denk ik ook minder kans op coulance.

Volgens mij kost het onderdeel zelf in Duitsland zo'n 950 euro dus 2000 euro incl. montage is duur betaald.
Wat een Kverhaal. Die dealer kan niet aangeven waardoor dit komt? Dan is er geen sprake van coulance of pech, maar van non conformiteit, productfout. 2,5 jaar en 40k km moet die bende heel kunnen blijven... Ik zou eens een briefje schrijven aan Pon, maar dat brengt je niet verder. Maar zondermeer akkoord zou ik niet gaan.
aanpassingen aan auto + gerepareerde schade + een dealer(?) die niet echt wil meewerken... Ik vrees dat dat een enorm succes bij PON gaat worden.
2000euro ex montage zelfs... nog belachelijker dus. Inmiddels is er intern een bal gaan rollen (ken de eigenaar van het dealer concern goed). Later vanmiddag uitkomst..
Mijn zus heeft iets dergelijks meegemaakt met het panodak van haar Audi A3. Was ook al een tijdje uit garantie. Uiteindelijk overeenstemming bereikt met een verdeling van 3*1/3. (Pon, dealer, zus)
Ik ben teruggebeld, er is contact geweest met pon. Pon zegt dat dit nog nooit is voorgekomen en de klacht dus voor 99,9% afgewezen wordt gezien dit een externe factor moet betreffen. Met externe factor bedoelt men dat pon vermoedt dat iemand aan het panoramadak heeft gehangen(???!!!!?!???) oid. Hoe kun je nou zo’n stom lulverhaal verzinnen?!

Anyway gezien ik een goede klant ben word ik morgen teruggebeld met een voorstel hoe ik er zelf uit denk te kunnen komen. Nieuw dak met in en uitbouw komt afgerond op 3000 euro!
Au.... dat zijn eventjes minder leuke bedragen. eye popping smiley

Maar zij bellen jou morgen terug met een voorstel hoe jij er denkt uit te kunnen komen? Dat is dan niet echt een voorstel maar eerder een open vraag zo klinkt het...
Benieuwd wat de uitkomst hiervan zal worden, ik duim voor je.
Weer zo'n standaard leugen van PON dus. thumbs down Als Kristian zo direct al weet te melden dat het vaker voorkomt is het echt niet zeldzaam. Wat een gedoe... Succes en sterkte ermee!
omniradius
Au.... dat zijn eventjes minder leuke bedragen. eye popping smiley

Maar zij bellen jou morgen terug met een voorstel hoe jij er denkt uit te kunnen komen? Dat is dan niet echt een voorstel maar eerder een open vraag zo klinkt het...
Benieuwd wat de uitkomst hiervan zal worden, ik duim voor je.

Ja, inderdaad een voorstel vanuit de meedenkende dealer. Maar wat is nu redelijk. Ik probeer nu informatie te verzamelen dat het vaker gebeurt dat het gaat lekken, maar meeste hits gaan over waterlekkage in de verenigde staten bij diverse audi's waartegen een lawsuit loopt. Maar ja dat gaat niet over vw en niet over de up..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-07-2020 15:08 door Damianw26.
Kristian
Balen zeg. Dit komt veel vaker voor bij jonge Volkswagens en niet alleen bij de Up. Mijn vermoeden is dat het frame op langere duur niet bestand is tegen het torderen van de carrosserie en daardoor gaat scheuren. Dat mag natuurlijk niet al zullen je aanpassingen aan de auto niet in het voordeel werken. Aanpassingen aan het onderstel en het extra vermogen zorgt ook voor een zwaardere belasting van de carrosserie. Daarmee maak je denk ik ook minder kans op coulance.

Volgens mij kost het onderdeel zelf in Duitsland zo'n 950 euro dus 2000 euro incl. montage is duur betaald.

Kristian, gezien jouw kennis dat dit blijkbaar veel gebeurt. Heb jij concrete bronnen die het probleem kunnen bevestigen cq fora? Ik kom alleen maar zaken tegen die niet gerelateerd zijn aan het panoramadak.
Sluit me aan bij R W xxx. Echt een heel lullig iets dit en hoop dat je tot een oplossing komt maar ziet er niet best uit.
Vooral die gerepareerde dakreparatie zou weleens de boosdoener geweest kunnen zijn ( al is het zoals je zegt wel raar dat het dan dik 2 jaar duurt voor het echt gaat lekken ). Succes! thumbs up
Dank, klein beetje hoop inmiddels:

Pon geeft aan dat het niet kan komen door een constructiefout, en dus heb ik die informatie doorgegeven aan de verzekering. Ik vermoed dus dat de lekkage een gevolgschade is van de stormschade en dat het dak in de loop der tijd is gaan scheuren, en daar was men het mee eens. Donderdag komt er een verzekeringsexpert bij de dealer de auto bekijken om uitsluitsel te geven.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-07-2020 18:15 door Damianw26.
Klinkt positief, alleen jammer dat PON er weer mee wegkomt.
Zo'n topic als deze doet mij meer en meer besluiten om echt nooit iets van de Volkswagengroep te kopen.

Als PON er mee ophoudt dan wordt de kans groter, alleen dat zal helaas nooit gebeuren.

Das Autospinning smiley sticking its tongue out
Het is wel helder waar het verdienmodel zit op een auto van € 16k... Doe maar een dakrandje van 2k.... :-(
Komen ze dan lekker mee weg. Ook bij Golf 7, Tiguan, Passat etc. zelfde problemen van scheurende frames van het panoramadak. Soms zelfs zo erg dat de zwarte plaat rondom het dak ook helemaal gescheurd is. Het materiaal van het frame is gewoon niet bestand tegen de krachten die er op worden uitgeoefend.
Verzekering mag dus betalen omdat VAG inferieure produkten levert.
En de extra premie hoesten wij wel weer op.
Triest maar waar, wordt tijd dat een auto uit VAG-groep 30 % extra premie gaan betalen. Die RNS-systemen waren ook al zo lekker makkelijk te demonteren.

En blijkbaar gaat het nu nog makkelijker, binnen 1 minuut
KLIK
Kristian
Klinkt als een gebroken frame rondom het panoramadak onder de zwarte plaat. Gebeurd vaker en ik heb sterk de indruk dat een sportieve rijstijl i.c.m. platte banden en stugger onderstel dit veroorzaken. Komen teveel krachten op de carrosserie.
Duur geintje is dat wel.

Ik denk ook dat je daar de oorzaak zou kunnen zoeken!
Ik heb het ook niet verzonnen, het is te idioot voor woorden maar zie maar eens gelijk te krijgen. Gelijk hebben en ook krijgen is nog niet eenvoudig bij pon.
Kristian
Komen ze dan lekker mee weg. Ook bij Golf 7, Tiguan, Passat etc. zelfde problemen van scheurende frames van het panoramadak. Soms zelfs zo erg dat de zwarte plaat rondom het dak ook helemaal gescheurd is. Het materiaal van het frame is gewoon niet bestand tegen de krachten die er op worden uitgeoefend.
Verzekering mag dus betalen omdat VAG inferieure produkten levert.

Heb je hier ook bewijsmateriaal van op fora oid? Ik kan het zelf niet ontdekken namelijk alleen die claims in de vs mbt Audi’s en waterlekkage. Niet dat ik het niet geloof, maar dan heb ik nog wat achter de hand als er toch nog trammelant komt over wel/geen schuld bij vag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-07-2020 18:16 door Damianw26.
Hele landen, belangengroeperingen, EU, etc hebben nog wat te dealen met VAG, vwb emissie.... komt weinig van de grond (muv USA)
Wat een pech Damian.

Het platte banden/stugge onderstel als oorzaak vind ik twijfelachtig.
Je zal op het platteland wonen en elke dag een kiezelweg moeten rijden of zo, lijkt me een stuk zwaarder voor het chassis.
En zo'n scheurneus ben je toch ook weer niet?
Het is vrij bijzonder, maar bovenal onacceptabel na 2,5 jaar en 40000km. Of je er nou hard mee door bochten rijdt of niet. Schat 70% vd kilometers rustig snelweg en 30% echt gummen over die 40.000km.
Carkiller
Wat een pech Damian.

Het platte banden/stugge onderstel als oorzaak vind ik twijfelachtig.
Je zal op het platteland wonen en elke dag een kiezelweg moeten rijden of zo, lijkt me een stuk zwaarder voor het chassis.
En zo'n scheurneus ben je toch ook weer niet?

Ik denk dat het toch wel een rol speelt. Bij Renault kun je al heel lang geen combinatie kiezen van 18" wielen affabriek én het panoramadak, wat ik begreep van de dealer is dat omdat er trillingen ontstaan / kraakjes waar ze andere garantiegedoe over krijgen. Voor zowel de vorige Mégane als de huidige IV heb ik de 18" als accessoire gedaan en het pano-dak affabriek. Vooralsnog (135.000km bij de III en 68.000 bij de IV) nog geen problemen mee gehad, maar goed. Ergens zit er dus wel een kern van waarheid achter platte banden / stug onderstel i.c.m. het panoramadak.

Kan overigens prima dat VW het natuurlijk wel gewoon aanbied (Seat FR op 18" kon wel met zo'n dak meen ik). Ik denk dat het een combinatie van stug onderstel en die eerder schade is. Opvallend wel dat het nu pas ontstaat, terwijl het voor een paar maanden terug natuurlijk vele malen meer regende. Balen dit!

Kan je uitzoeken of ze het dakje inkopen bij bijvoorbeeld Inalfa Roofsystems? Daar is wellicht simpeler en goedkoper aan een nieuw frame te komen.
Dat is minder Damian maar met een beetje geluk springt de verzekering in.

Even los van al het Pon gedoe (wat ik zelf ook nogal eens ongelooflijk vind) zou ik in dit geval vanuit hun ook mijn twijfels hebben om dit onder garantie te laten vallen.
Vooral omdat je dakschade hebt gehad is het nooit meer zeker te stellen dat dit niet een gevolg van die schade is. Klein haarscheurtje door de schade wat overgegaan is in een vermoeiingbreuk en niet al te lang geleden ineens volledig gebroken is... dat is een best plausibel scenario.
Dat het een dak betreft wat schijnbaar al iets zwak is, samen met net wat zwaardere belasting door ander onderstel en plattere banden maakt dan vooral dat het dak nu al breekt in plaats van over 10 jaar.

Alleen als je niet deze schade had gehad en het was gebroken dan zou hier sprake kunnen zijn van een garantie discussie; eentje die erg lastig te voeren is gezien je onderstel en banden die ook daadwerkelijk net iets meer belasting op de carroserie geven. Dan zou je haast moeten gaan bewijzen dat het ook een probleem is bij andere Up's die zeer zeker niet aangepast zijn. Dat Pon er geen historie van heeft zou misschien wel kunnen kloppen; hoeveel Up TSI's uit 2018 met panoramadak zijn er in Nederland? Niet veel denk ik. Als je maar krap genoeg selecteerd (want net iets ander onderdeelnummer, alleen zelfde onderdeelnummer onderstel, ...) dan komt er vanzelf uit dat jouw geval de enige is.
MLL
En de extra premie hoesten wij wel weer op.
Triest maar waar, wordt tijd dat een auto uit VAG-groep 30 % extra premie gaan betalen. Die RNS-systemen waren ook al zo lekker makkelijk te demonteren.

En blijkbaar gaat het nu nog makkelijker, binnen 1 minuut
KLIK

Dat is al wel. Glasverzekering betaal je ook flink extra voor bij een vag

En wat Tom zegt. Kan goed zijn dat het gewoon extern bij inalfa of webasto word gemaakt.

Schat 70% vd kilometers rustig snelweg en 30% echt gummen over die 40.000km.

Met je verlaging, grotere velgen, platte bandjes en spacers is 12kkm 'echt gummen' misschien wel best heel veel voor een klein boodschappenautootje als een Up. eye rolling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.