Damian's Volkswagen Up! TSI '18, Eibach+chip+milltek

Gepost door Damianw26 
Klein stukje rijden maar dan heb je ook wat. Mooie, niet over de top, stoelen. Zeker met dat alcantara! thumbs up

Over het onderstel, daar moet makkelijk iemand voor te vinden zijn. Ik heb toen der tijd twee nieuwe onderstellen ontworpen en gelast voor mijn Golf MK4.
Zonder al te veel aanpassingen kreeg ik toen een MK6 interieur in mijn MK4, een hemelse voorruitgang. Zowel functioneel als voor het oog.
Ben ik zeker met je eensthumbs up Recaro's passen wel op een pasklare vw up console, dus dat moet goed komen.

Mk6 interieur in een MK4 is wel heel gaaf inderdaad, nog foto's daarvan want ben benieuwd hoe dat oogde!
Wat een fantastische stoelen! Dat waren DE stoelen voor in de R56 MINI. eye popping smiley Schijnen ook nog steeds lekker waardevast te zijn en zeer geliefd! Gefeliciteerd, dit zijn echt de mooiste stoelen die je kon kiezen. drinking smiley
Erg mooie set! Mooie toevoeging aan je auto. Veel plezier ermee.
Ja, dit zijn hele gave stoelen. De vorige set was het net niet, dit is het helemaal. Ben benieuwd hoe het straks staat!
Damianw26
Betreft voor de bestuurder een Recaro sportster uit een mini R56 met airbag en stoelverwarming. De bijrijdersstoel heeft geen airbag en geen stoelverwarming. Toch 2 Recaro's voor de prijs van 1 nieuwe in de up! drinking smiley

Héle fijne stoelen. Renault leverde deze optioneel in de Clio III RS en Mégane III RS, en die werden toch best veel aangevinkt.
Benieuwd hoe ze staan in de Up straks
Dank herenthumbs up

Zaterdag ophalen, volgende week even langs Bever voor finetuning van het onderstel en dan de week daarop monteren. Eindelijk hebben we wat goeds, als het goed is grinning smiley
Damianw26
Bever

Auto-aanpassing Bever die meestal mindervaliden auto's aanpassen ?
balderke
Damianw26
Bever

Auto-aanpassing Bever die meestal mindervaliden auto's aanpassen ?

Dat klopt
Erg gave stoelen, ben benieuwd naar het eind resultaat thumbs up
Damianw26
Dat klopt

Daar ben ik al enkele jaren klant, hebben heel mijn Sprinter aangepast, vaklui
Goed om te horenthumbs up

Vandaag even op en neer geknald naar Frankfurt, wat zijn er veel wegwerkzaamheden momenteel! En door een snelwegafsluiting ruim anderhalf uur vast gestaan, maar verder toch wel heel flink kunnen doorrijden. Stoelen zitten super, echt als gegoten. Komen uit een flink getunede mini R56 van een echte petrolhead, die hem met pijn in het hart weer aan het 'standaard' maken is voor verkoop. Even leuk gepraat en de koop was snel rond. A.s. donderdag heb ik een afspraak bij Bever, dan wordt er gekeken en gemeten wat er besteld moet worden, en dan is de volgende afspraak de montage.

Nu hopen dat de installatie van de stoelen, stoelverwarming en airbag goed gaat winking smiley

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Recaro’s for the up by Damian Willemsen, on Flickr

Recaro’s for the up by Damian Willemsen, on Flickr
Gave stoelen, echt veel mooier dan die Corbeau stoelen die je er eerst in wilde zetten. Het niet doorlopende witte stiksel van de Corebeau stoelen zag er toch wel wat gekunsteld uit. Ik ben benieuwd hoe het staat/past in de Up!. Ik zou zelf niet snel zo'n upgrade doen, maar ik snap dat de standaard Up! stoelen tekort schieten. De standaard stoelen in een Golf/Passat zijn al behelpen, doordat ze (te) weinig steun bieden.
Poh wat een heerlijk setje stoelen zeg!

Succes met het ombouwen thumbs up
Bedankt thumbs up thumbs up

Van de week met de set naar Bever geweest. De hele handel om te kunnen monteren (paar losse vw up specifieke stukjes ijzer en de complete onderstel consoles) zijn besteld en alles gaat passen als nieuw! Dat is het goede nieuws. Toch loop ik weer tegen iets niet geheel nieuws maar wel irritants aan, een wachttijd van 4-6 weken op die onderdelen. We wachten weer rustig af, want het plan ging me nog niet snel genoeg drinking smileydrinking smiley
crying smilie Helaas standaard die levertijd.

Maar goed. Het einde is in zicht.
Sow, dat duurt weer even zeg. Je moet er wat voor over hebben drinking smiley
Vandaag eindelijk bericht gehad dat alle onderdelen zijn binnengekomen voor de stoelen! Montage afspraak volgt zeer spoedig, zouden voor het eind van de maand de Recaro’s er nog inkomen? winking smiley

Over beide auto’s zelf is niets nieuws te melden, de up is sinds 6 januari alweer 2 jaar naar volle tevredenheid in bezit en verveelt nog geen moment. Staat nu 34.500km op de teller na 2 jaar. Afgelopen jaar dus nog geen 15.000km gereden, zou de A3 niet bestaan dan zou ik er 30.000+ Km Per jaar mee rijden.

En om over de A3 ook nog wat te noemen, die staat op 45K en is weer toe aan een beurtje, gemiddeld verbruik over de afgelopen 32.000km is 4,2L/100km benzine en 33,2kwh/100km elektriciteit. Zou ik de A3 nooit gebruiken denk ik dat de benzine motor een 20X per jaar aan zou gaan.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2020 17:47 door Damianw26.
Jaa jaaa! Nu komt het wel echt dichtbij tot ze erin gaan! Ben zo benieuwd! drinking smiley
Eindelijk zit er gang in!

Maar... die 33.2kWh. Das ruim het dubbele van de Ioniq! Zelfs de grote vol elektrische e-tron is zuiniger.
Anders ik wel Brent!

Elektriciteit en brandstofverbruik van de A3 zijn enorm bewerkelijk. Als ik ermee rij dan lukt tussen de 4,5 tot 7L/100km (afhankelijk van snelheid en file) en dan 2,5 tot 5KWH/100km stroomverbruik. Dat is dan gemeten over 8km binnendoor elektrisch en 110km snelweg puur op brandstof (mits geen file, want dan daalt het brandstofverbruik ten behoeve van de elektriciteit). Nu in de winter is de verwarming een aanslag op het elektrisch verbruik en krimpt de range van 35 naar max 20-25 km. Rij je een kort stuk met de verwarming aan dan verbruikt hij rustig die 33KWH gemiddeld, en door de range van slechts die 20km kun je ook geen lang stuk 'zuinig' rijden op elektriciteit zodra het interieur is opgewarmd. In de zomer duik ik regelmatig onder de 20KWH. Overigens reset het elektrisch verbruik zich eens in de paar duizend km terwijl het benzineverbruik wel blijft staan, vandaag een 350km gereden en het elektrisch verbruik is alweer gedaald van 33.2 naar 26,5KWH/100km.
Is ook een klein accu'tje natuurlijk.

Ik heb het bijgehouden voor mijn project een jaar terug, de stap van 30 kWh naar 60 kWh maakte best wel uit. althans ik ging van gemiddeld 260 Wh/km naar 230 Wh/km.
Met name minder verlies door snel dalend voltage.
Aanstaande vrijdag laat ik de auto achter voor montage, en dan rij ik vanaf volgende week maandag eindelijk met de Recaro's rond cool smiley Ik ben benieuwd naar de iets lagere zitpositie, gezien de Recaro's een stuk platter zijn en dus lager in de auto komen.
Damianw26
Aanstaande vrijdag laat ik de auto achter voor montage, en dan rij ik vanaf volgende week maandag eindelijk met de Recaro's rond cool smiley Ik ben benieuwd naar de iets lagere zitpositie, gezien de Recaro's een stuk platter zijn en dus lager in de auto komen.

En de looks daarin niet te vergeten!

Is het niet iets wat je zelf ook had kunnen/ willen monteren?
Zeker ook de looks inderdaad! Monteren van stoelen verkijk je je flink op, lijkt met een goed uur klaar maar het was nog een beste operatie in het geval van de Corbeau stoelen, en die heb ik zelf geprobeerd te monteren met een handige vriend (al waren die stoelen en onderstellen zo krom als wat). Ben blij dat het nu uitbesteed wordt en er (eventueel) hands on aanpassingen gemaakt kunnen worden waar nodig, alsook de airbag weerstand plaatsen voor de bijrijdersstoel. En de connectoren van de Recaro stoelverwarming passend maken op de OEM volkswagen aansluiting.

Ik trok vanmiddag flink op met wat wielspin, en direct daarna hoorde ik wat fluittonen die steeds sterker werden bij het gasgeven, ik dacht even dat de turbo de geest aan het geven was ondanks altijd zorgvuldig handelen. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn, een blik onder de kap leerde namelijk dat het complete luchtfilter eraf is getrild (nogal bijzonder?). Eerlijk is eerlijk, het klinkt wel heel lekker al die extra inductie geluiden naast de al aanwezige blowoff valve. Terug op de plaats duwen en de slangklem weer aandrukken was voldoende, kijken of het nu weer 2 jaar duurt voordat hij eraf trilt winking smiley.

[youtu.be]

En nog een tweetal plaatjes voor en na een mooie toertocht afgelopen weekend:

Filthy by Damian Willemsen, on Flickr
Ze zitten erin, foto's!

Recaro Sportster CS in vw up by Damian Willemsen, on Flickr

Recaro Sportster CS in vw up by Damian Willemsen, on Flickr

Zal morgen zodra het weer licht is buiten betere foto's maken, maar voor nu geeft het een aardig beeld.
Wat zit dit goed zeg!! De stoelen zitten als gegoten, precies rond de rug en benen zijn de stoelen ondersteunend en dat zocht ik precies. Je zit nu echt in de stoel in plaats van erop voor je gevoel. Voor de wat forsere medemens is dit uiteraard juist een groot nadeel. De standaard up stoelen voelen welhaast als tuinmeubilair in vergelijking met Recaro's, zo hoort een sportstoel te zijn! Het is allemaal super stevig en kwalitatief gezien een wereld van verschil met de Corbeau set, ik ben zeer tevreden met de materialen en installatie. De stoelen staan nu wat hoger in de auto, maar dit kan nog aangepast worden middels het onderstel aan te passen. Ik ga eerst deze week zo rijden, en kan daarna nog besluiten het onderstel aan te passen, waardoor de stoel meer dan 2cm lager kan. Ook blijkt stoelverwarming niet mogelijk. De regelunit van de stoelverwarming is gestuurd op een Mini R56 en kan dus niet overweg met het VW systeem. Dat kun je omzeilen, maar dan loop je kans dat er kortsluiting ontstaat en/of de verwamingsmat in de stoel stuk gaat, dat durf ik dus niet aan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2020 18:16 door Damianw26.
Stoelmatje kan je toch wel vervangen door een origineel VW exemplaar?

Ik was wat huivering, sportstoelen in een up!, maar deze staan goed!
Ja, of aftermarket heb je die stoelmatjes ook. Is gewoon een aansturing uiteindelijk. Ik weet niet wat die allemaal "regelt" maar meer dan een smeltbeveiliging zal het vast niet zijn.

Wel echt mooie stoelen zo ja! thumbs up Ik wil dat ook wel.....eigenlijk.

Het is allemaal super stevig en kwalitatief gezien een wereld van verschil met de Corbeau set

Carkiller
Ik wilde me er niet mee bemoeien, maar dat merk stoelen staat niet bekend om zijn goede kwaliteit en afwerking...

Hopelijk wordt het wel netjes opgelost uiteraard.

Told you so.winking smiley

Maar fantastisch, ziet er echt heel netjes uit.
Ze staan echt heel goed! Geloof ook direct dat ze veel fijner zitten, zijdelingse steun lijkt me super zo thumbs up
Dank allen! Ben er ook na 100km sturen nog blij mee, zeker geen houten planken maar gewoon lekkere stoelen thumbs up

Stoelverwarmingsopties ga ik nog af, andere matjes plaatsen met een smeltbeveiliging is een goede optie. De Recaro verwarmingsmatten kennen 2 standen, maar de Mini regelaar maakt er 4 van door pulsaansturing.
Het lange wachten meer dan waard toch?

Staat super man! Hopelijk kom je er nog uit voor wat betreft de stoelverwarming.
Dat ziet er toch dik uit zo! thumbs up en het lijkt niet eens echt aftermarket. ALs er een Up R zou bestaan dan hadden deze stoelen er zo in gekunt thumbs up

Hopelijk lukt het om de stoelverwarming nog aan de praat te krijgen.
Valt me alles mee, netjes thumbs up Had verwacht dat het veel voller/te vol zou worden.
Ziet er heel goed uit! Wat een fantastische stoelen. Maar heeft de bestuurdersstoel nu geen Recaro logo? tongue sticking out smiley
Bedankt thumbs up En inderdaad heeft de bestuurdersstoel geen Recaro logo, die is oem Mini r56 en de bijrijdersstoel is later direct bij Recaro zelf besteld. Stoelen zijn identiek verder en ook in heel veel verschillende sportauto's optioneel bestelbaar.

Verder bevallen ze ook na 600km rijden nog echt heel goed, fijne stoelen transformeren bijna de rijervaring. De iets hogere zit ben ik al aan gewend eigenlijk, maar toch voor het leuke mogen ze nog wel een 2 cm zakken. Als ik een keer tijd heb komt dat tzt wel.
Vandaag zijn de stoelen een 2-3cm lager in de auto geplaatst middels wat modificaties aan het onderstel. Klinkt als een klein verschil maar voor de zit is het verschil gigantisch, je zit nu echt in de stoel en in de auto ipv in de stoel maar ‘op’ de auto. De standaard stoelen waren bij sportief rijden echt de laatste beperkende factor, het rubber van de banden zal nu een nog korter leven zijn beschoren winking smiley
Damianw26
Dank allen! Ben er ook na 100km sturen nog blij mee, zeker geen houten planken maar gewoon lekkere stoelen thumbs up

Stoelverwarmingsopties ga ik nog af, andere matjes plaatsen met een smeltbeveiliging is een goede optie. De Recaro verwarmingsmatten kennen 2 standen, maar de Mini regelaar maakt er 4 van door pulsaansturing.

PWM aansturing is toch ook te regelen...arduino of iets erbij....

Maar wel nice man!
Wow! Dit ziet er heel gaaf uit. De steun lijkt mij heel erg goed. Geniet ervan!
Gisteren even bij een vriend langs geweest en de collectie auto's bekeken. Eerst samen even mooi flink getoerd door Twente in onze eigen auto's (de up is exact even snel als zijn 325i tot 160 km/u). Helaas was het nat en maar 4 graden, en dan zitten beide auto’s met zomerrubber al snel tegen de limiet van grip aan, waardoor echt flink sturen er niet in zat. Als het voorjaar is en droog maar snel terugkeren!

Private collection by Damian Willemsen, on Flickr

En vervolgens nog even in de garage gekeken met de volgende auto's: Porsche 356, Porsche 997 GT3, BMW M3 E46, Volvo v70 D5 (omgebouwd voor ruw rally rijden) Porsche 991 3.8 carrera 4S Targa en een Alfa Giulia 1300 ook voor rally rijden. En dan staan momenteel de E46 M3 racewagen en de Porsche 911 targa uit 1974 er niet. Helaas zijn alle auto's geschorst in de winter behalve de Carrera 4S. Daar ook nog uitgebreid mee gereden (en ook gezien wat zo’n auto doet met alle systemen uit op een leeg veld, een 4s is echt niet saai).
Maar ook zelf een stuk gereden ermee! Wauw, wauw, wauw! Ik had nog nooit gereden met een Porsche, nog nooit met een cabrio en ook nog nooit met meer dan 310pk. Het leukste aan die auto is echt de beleving van het rijden. De motor die doortrekt tot 8200 toeren met steeds luider wordend geluid, steeds meer snelheid en een agressief schakelende PDK, maniakaal. En dan het algehele weggedrag: Ondanks dat het nat was en 4 graden, oneindig veel grip. Ook de 2 gezichten van de auto zijn bizar. Met alles in comfort stand is de auto serieus stil en comfortabel, met alles in full attack mode is hij messcherp en zeer luid. Allemaal heel mooi, maar het nadeel is wel dat ik nu dan echt verpest ben, het cliché dat niets rijdt zoals een Porsche lijkt de waarheid winking smiley

991 carrera 3.8 4s by Damian Willemsen, on Flickr
991 carrera 3.8 4s by Damian Willemsen, on Flickr

En dan nog wat ‘gewonere’ foto’s die gemaakt zijn op de jaarlijkse vagling meeting afgelopen zondag:

23 feb meet by Damian Willemsen, on Flickr
Ja absoluut heerlijk spul! En thanks audi liefhebber!

En nog wat plaatjes: Vorige week nog tot in de details perfect schoon, nu het absolute tegenovergestelde winking smiley

Workhorse by Damian Willemsen, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2020 15:44 door Damianw26.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.