Damian's Volkswagen HighUp TSI '18, Eibach+chip+milltek-> Dagdag winterwielen

Gepost door Damianw26 
Nice!! Erg strak gedaan zo. Staat er weer schitterend bij.
Bedankt nog allenthumbs up

Vandaag eens 'brutaal' langsgegaan bij Thijs Timmermans, uiteraard heel veel geweldige auto's gezien en in vele gezeten, een tien voor de gastvrijheid daar! Ook nog even in de werkplaats geweest, en daar stonden nog wat bijzonderheden die je beslist niet dagelijks ziet. Tijd voor een greep uit de foto's:

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr
Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr
Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2018 20:46 door Damianw26.
Oef, mooi spul. Enerzijds vind ik het altijd briljant om dat soort wagens in het echt te zien en horen/ervaren en anderzijds komt er dan soms ook een lichtelijk melancholisch gevoel omhoog omdat ik me realiseer dat ik waarschijnlijk nooit zo'n bak zal kunnen kopen nut smiley
Maar ach, geld is ook niet alles zullen we maar zeggen grinning smiley
Ah, dat is zeker een mooi bedrijf. Moet er nog eens langs. Begin van het jaar al eens contact gehad over een reportage daar.

En de Up! staat er ook weer superstrak bij thumbs up.
Ja geweldige auto’s ondanks dat ik niet eens een Mercedes man ben. Word er niet echt melancholisch van, juist genieten van het vakmanschap en exclusiviteit van dergelijke auto’s zolang het nog kan! En ach je weet nooit hoe het in het leven loopt, hoe klein de kans op een v12 dan ook is winking smiley

En tja, nu ik weer 2000km per maand rij is er van het strakke poetswerk geen klap meer over helaas sad smiley
Zwart is een hel, ik heb nu twee zwarte auto's en heb er lichtelijk spijt van.
Mijn zilveren Renault Trafic had ik in 3 jaar tijd misschien 4 x gewassen maar zag er relatief netjes uit, bij de zwarte Vito die ik nu heb blijf ik aan de gang.
Die benzen zijn geweldig, maar doe mij toch maar die Ferrari!! smileys with beer
Zwart is idd een crime, alleen de dag zelf bij het wassen/poetsen is hij geweldig, andere dag al weer een waas van stof nut smiley
Wou perse geen zilvergrijze SLK meer, toch wel een beetje een duffe / saaie kleur, en veruit de meesten hebben dit kleurtje.
Maar qua vuil/krassen idd veel idealer je ziet er bijna niets op.
Tja ach, heb zelf een tweede keer voor zwart gekozen, mooie aansprekende kleur voor in en exterieur kleur blijft lastig op een up m.i. Dan maar op de blaren zitten en wat vaker wassen. De zilvergrijze A3 hier kan maanden lang niet gewassen worden, en het is nog steeds redelijk toonbaar.

En er staat een prachtige S400 coupe designo in smaragdgroen met bruin leder op voorraad bij Thijs, wat een ontzettend mooi samengestelde S, en je kunt riant achterin zitten ook nog. Mocht je de loterij winnen een echte bofkont mobiel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2018 22:35 door Damianw26.
Ahh, Thijs Timmermans. Prachtig spul hebben ze daar staan inderdaad, rijdt er vanaf de zaak vaak langs richting het beursgebouw helaas heb ik dan niet de tijd om even te stoppen maar moet het zo te zien even een keertje doen. tongue sticking out smiley
Geweldige auto's heeft Thijs Timmermans staan inderdaad. Toch wel leuk zo'n zaak na 'gewoon' Mercedes verkoper te zijn geweest.

Zwart is zeker mooi voor auto's, maar inderdaad zo gevoelig. Ik word er soms ook moedeloos van op de Ibiza. Je kan wel blijven wassen.. Maar als het goed gepoetst is..
Springbok
Geweldige auto's heeft Thijs Timmermans staan inderdaad. Toch wel leuk zo'n zaak na 'gewoon' Mercedes verkoper te zijn geweest.

Zwart is zeker mooi voor auto's, maar inderdaad zo gevoelig. Ik word er soms ook moedeloos van op de Ibiza. Je kan wel blijven wassen.. Maar als het goed gepoetst is..

Haha, zo gewoon was hij gelukkig niet bij de Mercedes dealer. tongue sticking out smiley
Vandaag is er na +-14.000 een kleine beurt uitgevoerd a 150 euro. Sommige halen na 2000km de eerste olie al eruit, dit leek me vroeg genoeg. Leukste blijft dat de auto op de weg niet echt opvalt en daarmee mensen blijft verrassen qua snelheid. In de werkplaats en bij kenners valt hij des te meer op, tenminste toen ik naar de auto liep kwamen er direct 2 monteurs vragen wat er allemaal aan gedaan was, 'nog nooit zo'n aangepakte up gezien, wat een ziek ding'. Qua mods is de auto wel af, wellicht als milltek volgend jaar een custom downpipe heeft ontwikkeld voor de gti/tsi dat ik die nog eronder wil hebben, wel met katalysator.

En nog wat foto's om af te sluiten:

Goed bezig! Dus je gaat niet voor de LL intervallen?

Reed gisteren achter een Up die ook was verlaagd en 1 uitlaat aan iedere kant had. Zag er best leuk uit!
Ik zou eens voorzichtig gaan kijken of er een stabilisatorstang voor de achteras leverbaar is en een stevigere stang (GTI?) voor de vooras.... Enorme verbetering van de wegligging! De stangen kosten over het algemeen vrij weinig en geven een hoop plezier terug!
Iedere 1.0 tsi heeft standaard een longlife interval, ofwel 2 jaar/30.000km. De up tsi heeft dat niet zowel in NL/DE 1jr/15.000km. Ik rij letterlijk nooit korte stukjes onder de 10km en belast de motor koud niet intensief. Alleen iedere 15.000 een verse plens olie+filter is simpelweg beter, al helemaal bij mijn gechipte blok is de oliekwaliteit voor de turbo van groot belang en is 5W40 aan te raden bij gechipte motoren, net wat betere smering bij hogere olietemperaturen.

Er is geen oem stabilisatorstang achter, wel ingebouwde ruimte ervoor vreemd genoeg. Ook de up gti heeft er geen. Al heb ik weinig klachten over het bochtgedrag, het altijd beter natuurlijk, bedankt voor de tip!
Afgelopen weekend een kleine 1000km gereden met de A3, en wel voor de Paris motorshow! Met 4 man op stap geweest dus de up was wat krap bemeten qua kofferruimte, qua interieur is hij ruimer hoe vreemd het ook is. Kort gezegd, het was briljant!
Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr
Afgelopen vrijdag onverwachts een middag vrij, samen met een kameraad even wat lokale dealers afgeweest:

Begonnen bij van Gent voor de yaris grmn, heel gaaf ding op het interieur na. De stoelen zijn dan wel weer perfect!

Door naar Kien Abarth/Alfa:
Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

En afsluitend nog door naar Zenna, sinds een tijdje ook RS dealer. Daar stond veel moois, maar mijn favoriete wagen de rs3 facelift als hatchback was er helaas niet meer, gelukkig genoeg ander 5 cilinder geweld!

En dan nog even wat over het eigen wagenpark:
A3 en up rijden probleemloos hun km's, eigenlijk niets te melden behalve dan dat de up nog steeds echt heel leuk is om te rijden. Milltek heeft bekend gemaakt in 2019 een downpipe voor de gti/tsi ontwikkeld te hebben, die wil ik graag nog eronder hebben. Twijfel nog of ik een sportact of geen cat wil, de cat is namelijk erg restrictief bij de gti/tsi. Alleen kan dat nog een dingetje worden bij iedere apk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2018 19:40 door Damianw26.
Gave foto's!! Zo'n Giulia is en blijft echt oogstrelend om te zien vind ik. Prachtige wagen. smiling bouncing smiley
Hoe laat was je bij Kien Damian? Ik was er vrijdagmiddag om de Stelvio Q terug te brengen na vijf dagen heel veel lol met de 510 pk.
Me niet over de dijk horen komen vrijdagochtend? grinning smiley

Ja de giulia is fantastisch, binnen stond ook nog een grijze, heerlijk schakelende handbak ook!

5 dagen met de stelvio, geweldig zeg! Niks van gehoord of gezien helaas, was 12:00 alweer bij Audi.
Ben je stiekem alweer voor een opvolger aan het kijken of was het gewoon lekker een rondje mooie auto's kijken?

Die downpipe lijkt me een mooie mod, en ik zou wel voor een racekat gaan of op z'n minst een dummy er onder hangen.
Hahaha was het maar zo, van up naar ttrs!drinking smiley Als ik al naar iets anders kijk, dan is dat ver buiten budget. Nieuwe fiesta st vind ik een geweldige wagen, maar ja ding kost ook even 30.000+ euro helaas
Dat zou wel een upgrade zijn idd van de Up! naar een TTRS. nut smiley
Eigenlijk nog nooit de topsnelheid van mijn auto uitgeprobeerd. Tot nu toe dan: 208kmh was voor nu het maximaal haalbare bij een droge weg, lage temperatuur en zoals altijd euro98. Helaas wel wat meer wind dan gewenst

[youtu.be]
Geweldig! Zie je opeens een UP! voorbij vliegen met 208 km/h.

Ik zie dat je in de 4e versnelling bent gebleven. Val je terug in snelheid in de 5e versnelling of zit er geen reden achter?
Naar een volgende versnelling val je zo 20% terug van je piek vermogen. Aangezien hij nog niet op de begrenzer zat denk ik dat je inderdaad terug zal vallen in snelheid.
Hoe zit 't met de tellerafwijking van een Up? (Zelf ik heb te maken met zomaar 10% afwijking)
Mwah het is meer waar de powerband zit en hoeveel hij in vermogen terug valt in de volgende versnelling. Na 5000 bouwt hij snel af in vermogen alleen de 5 is heel erg lang. Zowel in de 4 als 5 redt hij 205 makkelijk, eigenlijk maakt niks uit dus. Zie met eigen ogen:

[youtu.be]
Helemaal vergeten, heb vandaag ook nog een winterset gekocht! 15 inch Mat witte Mak iguan velgen, naast alle voordelen van een winterband in de winter eigenlijk gekocht om metname de zomervelgen te beschermen tegen het zout, vorige velgen waren na 2 jaar al licht geoxideerd.
Nette velgen!
Mat wit, een kleur die je niet heel vaak ziet.
Bedankt, hier is trouwens een voorbeeld van hoe het moet ogen
Example of the new winter rims by Damian Willemsen, on Flickr
Nadat de velgen van mijn vorige up licht begonnen te oxideren na 2 winters, besloten om de huidige 17 inch zomervelgen heel te houden en dus niet meer in te zetten in de winterpekel. Dus voor een zeer goede prijs 15 inch mat witte Mak iguan velgen gekocht en inmiddels in huis. De 185/55 yokohama winterbanden komen deze of volgende week erop, even afhankelijk van het weer. 'witte velgen onder een zwarte auto in de winter, jij houdt van poetsen of niet?' We gaan het meemaken winking smiley
Mak iguan 15 inch matte white by Damian Willemsen, on Flickr
Ben benieuwd hoe het staat. Sowieso mooier als de 14 inch zwarte stalen velgen die ik nu onder de Up heb zitten. Dat ziet er heel deprimerend uit.
Ik was eerst ook van plan om op de allseasons door te rijden die op de Ypsilon-velgen zitten maar die blijken niet geschikt voor de winter.
Zit nog te denken aan wieldoppen maar ook die zijn niet echt mooi.

Had je dit artikel op AutoBild al gelezen?

VW UP tuning
Nette velg voor in de winter.
Verstandig om de 17" zomervelgen te sparen, dit heb ik zelf ook gedaan.
Ze zitten eronder!
Mak rims by Damian Willemsen, on Flickr
Mak rims by Damian Willemsen, on Flickr

Moet zeggen, rijdt over drempels toch wel een stukje zachter dan de 17 inch. Grappiger is dat de 2e versnelling bij plankgas geen zin meer heeft on boost, dat wordt wat rustiger optrekken als ik langer dan 1 winter met deze set wil doen, maar dat moet geen probleem zijndrinking smiley
Ziet er goed uit!

Damianw26
Moet zeggen, rijdt over drempels toch wel een stukje zachter dan de 17 inch.

Dat ervaar ik ook toen ik van de 17 inch zomervelg naar de 15 inch wintervelg ging.
@Matthijs, bedanktthumbs up

@Kristian,
Stalen velgen oogt iedere auto ietwat zielig op, toch kiezen veel mensen ervoor. Overigens erg interessant stukje, had ik al eerder gelezen. Zou graag eens met een up gti rijden om te ervaren hoe groot het verschil aanvoelt in acceleratie gezien de korte 6 bak tegenover mijn hele lange 5 bak. Een gechipte gti wordt op koppel niet begrensd bij tuning, en perst er dus 260nm uit ipv de 230nm die ik heb, dat lijkt me al helemaal leuk
Zijn idd mooie velgen. Goede combi. Word wel poetsen. tongue sticking out smiley

Al eens aan een e-Up! gedacht?
Bedankt, velgen staan wel in de wheel sealant dus dat helpt al een klein beetje.

E-up zou voor mij een enorme achteruitgang zijn op ieder front. Een range van 110 km bij 120km dagelijks rijden is al de grootste min. Instapprijs van 25K is nou ook niet echt briljant, en dan heb je echt een hele kale uitvoering.
Ah, je bent nu nog wat gemakkelijker te herkennen. Ik kom geregeld zwarte UP!'s tegen in de omgeving, maar mis dan toch de sportieve vormgeving.
Met witte wielen al een stuk gemakkelijker winking smiley
Damianw26
Bedankt, velgen staan wel in de wheel sealant dus dat helpt al een klein beetje.

E-up zou voor mij een enorme achteruitgang zijn op ieder front. Een range van 110 km bij 120km dagelijks rijden is al de grootste min. Instapprijs van 25K is nou ook niet echt briljant, en dan heb je echt een hele kale uitvoering.

Ik ben inderdaad echt benieuwd wanneer die e-cars nou eens een flinke sprong voorwaarts gaan maken. Niet alleen op gebied van actieradius maar ook aanschafprijs. Niet iedereen kan inderdaad ff 25K uit zijn zak kloppen.

Wij hebben hier op werk een elektrische Renault Zoe. Al aantal keer in gereden en dat rijdt echt superleuk en vlot. Ben groot voorstander van elektrisch rijden wat dat betreft maar het moet vooral bruikbaar en haalbaar zijn voor het grote publiek.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2018 11:44 door omniradius.
omniradius
Damianw26

Ik ben inderdaad echt benieuwd wanneer die e-cars nou eens een flinke sprong voorwaarts gaan maken. Niet alleen op gebied van actieradius maar ook aanschafprijs. Niet iedereen kan inderdaad ff 25K uit zijn zak kloppen.

Wij hebben hier op werk een elektrische Renault Zoe. Al aantal keer in gereden en dat rijdt echt superleuk en vlot. Ben groot voorstander van elektrisch rijden wat dat betreft maar het moet vooral bruikbaar en haalbaar zijn voor het grote publiek.

Tsja, het is zo tegenstrijdig he.

Het moet goedkoper, maar ook meer actieradius. Als we de actieradius verhogen....wordt de aanschafprijs hoger dus dat mag niet. Als we de aanschafprijs verlagen wordt de actieradius lager en dat verkoopt niet dus dat kan ook niet.
Een echte doorbraak in accu's....wellicht dat Tesla iets op stapel heeft maar vooralsnog? En eigenlijk zijn ze tweedehands niet echt heel duur. Maar ja....ik leg het ook niet zo op tafel en als ik dat wel kan kijk ik eerder naar iets anders. winking smiley
Het is niet zo dat die actieradius alleen maar omhoog kan door meer accu's in de auto te proppen. Op het moment dat er significant meer snellaadpalen komen en ook de technologie achter het 'snelladen' nog meer verbetert waardoor je je auto in nog kortere tijd kan opladen (sure, zo snel als benzine tanken zal niet een twee drie lukken, maar er is nog genoeg verbetering haalbaar denk ik).
Op die manier zijn mega zware accupakketten niet persé meer nodig en kan men ook met een kleinere actieradius gemakkelijk grotere afstanden afleggen.

Maar goed, niks is perfect natuurlijk..... Zo vraag ik me ook wel eens af wat er gebeuren zal met de belasting op het stroomnetwerk als het merendeel van de auto's straks op elektriciteit rijdt ipv benzine of diesel. eye popping smiley
omniradius
Het is niet zo dat die actieradius alleen maar omhoog kan door meer accu's in de auto te proppen. Op het moment dat er significant meer snellaadpalen komen en ook de technologie achter het 'snelladen' nog meer verbetert waardoor je je auto in nog kortere tijd kan opladen (sure, zo snel als benzine tanken zal niet een twee drie lukken, maar er is nog genoeg verbetering haalbaar denk ik).
Op die manier zijn mega zware accupakketten niet persé meer nodig en kan men ook met een kleinere actieradius gemakkelijk grotere afstanden afleggen.

Maar goed, niks is perfect natuurlijk..... Zo vraag ik me ook wel eens af wat er gebeuren zal met de belasting op het stroomnetwerk als het merendeel van de auto's straks op elektriciteit rijdt ipv benzine of diesel. eye popping smiley

Tuurlijk het voltage kan ook omhoog. Maar ja....ook dan worden de achterliggende componenten duurder. De meeste EV's van vandaag de dag hebben een tractiesysteem van 350 tot 400V. Gooi je dat omhoog naar 600V gaat wel....Maar nog hoger dan dat?

Daarbij...DC snelladen is ook niet heilig. Hoe meer amperage jij door een accu gaat pompen hoe heter deze word, en Lithium Ion is extreem gevoelig voor temperatuur.

Maar goed. Er is hier een speciaal topic voor. Hier hebben we het volgens mij gewoon over turbo boost en benzine! thumbs up

En idd die belasting op het stroom net word in Nederland te zwaar onderschat. Maar ja zolang je pennenlikkers hebt op het ministerie die je al vragend aan gaan kijken als je aan ze vraagt wat 100 stofzuigers op het netwerk van hun huis voor effect heeft verwacht ik dat we daar op de vervelende manier achter gaan komen.

Maar discusseer hier in dit topic gaarne mee.
@adinsx
Ja stuk beter te herkennen zo cool smiley Een zwarte up spotten is geen moeilijkheid aan, een tsi of gti spotten is een zeldzaamheid, 1x een gti en 1x een tsi op Duitste platen gezien in al die maanden. Meest zichtbare verschil is de zichtbare uitlaat vs onzichtbare uitlaat en de front splitter vs geen splitter.

@nico,omniradius

Elektrisch rijden is zo persoonlijk, voor heel veel mensen zou het een uitkomst zijn als kosten vd aanschaf geen rol spelen, dat zie ik de komende jaren nog niet echt veranderen, zelfs een model S met notabene 500.000km op de teller wordt zo 25K voor gevraagd (oke de slijtage is niet echt vergelijkbaar met een diesel of benzine auto, dat dan wel). Ik kan elektrisch rijden zeker waarderen, korte stukjes maken niet uit en warm rijden is niet meer nodig. Maar voor nu graag zo lang mogelijk rijden met een mooie benzinemotor, veel leuker! Zelfde als een automaat, heel prettig en fijn een automaat met dubbele koppeling, maar liever een schakelauto als de keuze er is. De A3 hier heeft een range van 25-30km op elektriciteit en dat is voor mijn ouders meer dan voldoende voor hun gebruik en dan sporadisch een stukje op benzine. Die willen nooit meer terug naar benzine, mede gezien de zonnepanelen de auto 'gratis' opladen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2018 17:05 door Damianw26.
Jij hebt nog niet lang genoeg in een echte elektrische auto gereden. winking smiley Je moet echt bezig zijn met autorijden anders haal je de volgende laadstop gewoon niet. smileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close