Damian's Volkswagen HighUp TSI '18, Eibach+chip+milltek-> Mak iguan winterwielen gemonteerd!

Gepost door Damianw26 
Gezien de boel led is ipv hallogeen is hitte beslist geen punt, wellicht eerder te koel. En ook de bevestiging rondom de ledlampen tegen vocht is OEM qua pasvorm, je zou verwachten dat de oorzaak daar zit, maar waarschijnlijk niet. De dealer had het nog nooit eerder gezien en durfde niet te zeggen wat het was, en verder weet ik ook niet wat het is/was. Hopen dat het wegblijftdrinking smiley
Maar heb je nog geen Silvervisions gemonteerd? Lijkt me een mooie aanpassing nog om te doen.
Led H4 wacht ik denk ik nog maar even mee als ik dit zo zie en gezien het feit dat ik geen garantie heb.
Geen silvervisions inderdaad, binnenkort eens doen samen met led mistlichten en de remtrommels in de zwarte hammerite. En nog een rvs pedalenset ooit
Het is zo stil op het forum, en ik heb een avondje niks te doen:

Rij nu bijna 2 weken met dit fantastische huurmonster:
The majestic fabia 1.2 3cil. by Damian Willemsen, on Flickr

The majestic fabia 1.2 3cil. by Damian Willemsen, on Flickr

Een heuse fabia 1.2 3cilinder met 58pk en 106nm. Geen enkele optie aangevinkt behalve airco en 15 inch lichtmetaal. Slechts 33.000km gelopen en nu al compleet afgeragd, getuige de vele krassen, 4500km geleden moest hij een servicebeurt hebben en de koppeling is ver heen. Gezien de vele stukjes offroad met diepe kuilen komt de lange veerweg goed van pas. Een groot nadeel is overduidelijk de compleet gevoelloze besturing die niet eens in verbinding met de wielen lijkt te staan, en die zowaar nog lichter werkt als in de fiat panda die ik meestal huur. Vervelender is het zeer onderstuurde en 'wiebelige' weggedrag, de panda reed beter. Wel lekker ruim en met 1 op 16 zuiniger dan de panda, ondanks dat deze trager aanvoelt.
Sinds gisternacht weer thuis, en vandaag weer zeer uitgebreid met de up rond gereden. Na meer dan 2 weken afgetrapte fabia rijden, is het weer geweldig aangenaam thuiskomen in de up, een koppeling die goed werkt, remmen die niet op zijn en bovenal wat blijft dit ding toch fantastisch leuk om mee te rijden!! Het vermogen, geluid, weggedrag... eigenlijk continu met een glimlach rondgereden, deze auto is echt alles wat ik in een auto zoek cool smiley

Hij moet hoognodig gewassen worden, maar gezien de enorme droogte hier til ik de wasbeurt naar as zaterdag zodat hij voor de aankomende meet wel weer mooi glimt sinds maandendrinking smiley

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr
Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr
Oh ja de meet.....

Huurauto's zijn altijd apart. Al heb ik je wel eens verteld van die ene dealer die een A1 echter rustig in het Audi occasion select zette als ex huur wagen.
Wasbeurt is inderdaad wel weer nodig.
Hoe bevalt jou nu de Eibach verlaging? Ik begin me er langzamerhand wat aan te irriteren. Op een klinkerweg is ie constant in beweging, heel onrustig.
Zal wel komen door de combi met originele dempers. Die zullen overigens na 10.000 km zeker nog niet versleten zijn.
Wat ik lees is dat je het beste Bilstein B8 dempers kunt pakken i.c.m. verlagingsveren. Schijnt het comfort door te verbeteren. Vind het voor mijn Up! wat te duur worden dus wellicht dat ik de originele veren maar weer terugplaats t.z.t.
Geeft ook direct de waarde aan van zo'n kwaliteitslabel eye rolling smiley

Nee erger me er niet aan, rij ook bijna nooit stadskilometers. Op een slecht wegdek en bij drempels is hij stug geveerd maar dat maakt me niet uit, de standaard veren zijn niks qua rol in de koets en looks, en op 17 inch had ik een lange veerweg, maar alsnog een redelijk stugge verwerking van drempels en oneffenheden. Vorige up ook op standaard dempers met eibach, gezien de billstein b8 icm eibach niet te doen zou zijn qua stugheid, dus ook uit kostenoogpunt niet gedaan. Jouw up heeft toch nauwelijks kilometers?
Haha ja, al was dat opzich helemaal geen verkeerde auto en na de juiste behandelig met een polijstmachine ook in een heel mooi paars metallic kleurtje gespoten.

Kilometers hoeft niks te zeggen over de staat van de dempers. Als je een beetje goed rijd heb je die in 5000 km al stuk. Dus het zou zeker een overweging kunnen zijn. Ook mede omdat een demper inslijt op de veer.

Mijn oude dempers waren ook nog "lang" niet op (cq. slijtage viel mee gezien de leeftijd en kilometers) maar na 220.000 km hadden ze zich dermate gezet op de rijhoogte van de Clio dat de combi met Eibach een verschrikkelijke keuze was.
Met de montage van de nieuwe dempers heb ik ook gemerkt in hoeverre het verschil merkbaar was. Ja het is stugger, maar das niet erg! Drempels rijd ik toch amper over.

B8 combi gaat echt nog een partij harder zijn juist op drempels. Enkel kans dat die korte oneffenheden in het wegdek iets beter kan hebben maar als geheel is dat gewoon echt een goed hard onderstel. Voor sommigen is dat niet oncomfortabel voor anderen wel.
Mijn vader vind de Clio ook niks. Mijn zusje vind het in de bochten wel grappig waar ik die van haar te week ben gaan vinden. En mijn moeder vind het naast een te heet rotding (want er zit geen airco in) best wel goed sturen, maar het gaat voor haar wensen al veel te hard. tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2018 23:11 door Nico GTR.
Dus geen aanrader Kristiandrinking smiley Je kan natuurlijk ook voor een crosscup gaan, net zo exclusief als een 1.0 tsi gezien beide versies niet meer te koop zijn.
Hij verdiend wel weer een wasbeurt inderdaad. Heerlijk bakkie blijft het om te zien.
Vind ik nou ookdrinking smiley , zit alleen wel steeds meer te denken om toch hele dunne spaces te plaatsen.
Jij hebt ook 4x100 met naaf van 60.1 toch? Ik moet er sowieso 4 hebben van 5mm, kunnen ook wel eens kijken hoe dat staat bij de Up!
Wat een crisis-Fabia.... je up ziet er echt top uit!
Verschrikkelijk ding die fabia, maar ach om nou honderden euro's meer uit te geven voor een duurder segment huurauto in het hoogseizoen die 2 weken in het jaar, neuh.

Ik heb 4x100 als steekmaat, geen idee hoe groot de naaf is en de vw webshop staat het niet bij. Enig idee waar ik de info dan kan vinden zonder het wiel van de auto te trekken?
Even op Upsociety.de kijken. Zijn er veel meer die met spacers rijden.

Wat ik naast het gehobbel nog een nadeel vind van het stuggere onderstel is dat ik de carrosserie hoor torderen als ik een oprit schuin opdraai.
Zal deels te maken hebben met het panoramadak waardoor de stijfheid iets minder is. Mijn lange Mazda heeft daar totaal geen last van.
Krijg zo (overdreven) het gevoel in een natte kartonnen doos te rijden.
Top, en wat bedoel je precies? Mijn oprit moet ik schuin oprijden en die loopt ook nog eens omhoog, nooit eerder gehoord.
Ik bedoel dat de carrosserie soms wat kreunt bij het nemen van een scheve drempel. Volgens mij hoor ik dan de deurrubbers.
Nee geluid ken ik niet, wel heb ik dat er na de 2 weken stilstand iets resoneert wat het eerder niet deed. Ik ga nu weer verder zoeken..

En Barri, enorm bedankt!! De up heeft inderdaad 57,1, direct enorm veel hits op google met die maat voor de upthumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-08-2018 22:26 door Damianw26.
Vandaag eindelijk de trommels in de zwarte hammerite gezet. Ze moeten 16 uur drogen, hopen dat zowel de krik als het hout dat volhouden, een bierkratje eronder vertrouw ik niet en een hefbrug is geen optie natuurlijk :P

Allereerst de anti vuil strip is weer aanwezig, zit op iedere up standaard terwijl de mii,citigo etc hadden deze niet hebben, en die van mij had het ook niet vreemd genoeg.

Trommels:

Even opschuren, ontvetten en weer als nieuw

16 uur lang wachten..

En ook de oorzaak van de lichte rammel gevonden bij toeval, zit heel ietsjes los en is niet afgebroken. Hoe die ooit is losgekomen bij stilstand, bijzonder..
Ehm, het aanlegvlak van je trommels moeten schoon zijn dus waar je velg en trommel samenkomen.....anders dan heb je kans op wieltrillingen, helemaal in combinatie met spacers.
Verschillende anderen die dat niet hebben gedaan, zijn ook maar een paar egale spuitlaagjes. Spacers ben ik nog niet zeker van.
Het zal de eerste keer nog goed kunnen gaan als de laag echt egaal is, maar bij elke wiel wissel zal je opnieuw moeten schuren omdat de verf dan los komt en deels aan de velg blijft plakken.

Voor de rest veel netter uiteraard zo.
Dat doe je behoorlijk uitgebreid! Ik heb de trommels niet gedemonteerd en het gedeelte waar de velg tegenaan komt niet meegenomen. Heb het ook gewoon met de kwast gedaan en toen het na een half uurtje stofdroog was, voorzichtig weer de velgen gemonteerd.

Hebben alle facelift Up's tegenwoordig de wielkuipen achter?
Zo blijf je lekker bezig smiling smiley

Wel gek van die wielkuip, niet een keertje iets geraakt ofzo?
Dan zal ik proberen het gelijkmatig af te schuren een volgende keer, gezien anderen ook geen last hebben. Tenzij hij wel trilt, maar ja dan is het ook zo weer eraf geschuurd. Ik heb hem wel gedemonteerd aangezien je anders alles moet afplakken wat net zo veel tijd kost. Daarnaast is de spuit hammerite na 16 uur al droog is, en diegene die met de kwast moet pas na meer dan 24 uur, en na 4 uur ook pas stofdroog is vs 45min.

Wielkuipen zijn vanaf de facelift standaard, net als kofferbakverlichting en hoedenplanktouwtjes. Hoe hij is losgekomen is mij een raadsel, na mijn vakantie resoneerde er iets tijdens met name het optrekken, hoop dat dit dat is
Passen er geen schijfremmen van een Polo o.i.d. op de achteras?
Dat zou een optisch een flinke verbetering zijn.
Optisch nog beter, echter opzicht niet nodig mits ik het circuit niet opga. Als er andere blokken en schijven onder moeten, dan aan de voorkant grotere exemplaren.
Die roestige trommels is ook geen porum inderdaad, zo is het mooi weggewerkt in het zwart en gelukkig heb je ze niet rood of iets gemaakt wat je soms wel eens ziet grinning smiley
Het was per ongeluk bijna donkergroen metallic geworden, gelukkig keek ik bij de kassa nog eens goed naar het labeldrinking smiley
Haha, donkergroen big smile smiley
Nee, zwart is het beste! Af fabriek is het bij sommige auto's ook zilvergrijs, ik zag het op een Clio.
Mooiste blijven schijven ipv die trommels, al is er zo prima mee te leven optisch gezien. Ik dacht overigens dat de gti rode trommels had, blijkt ook grijs te zijn en de remklauwen voor rood, hmmmmthumbs down
Rode trommels, dat valt toch véél te hard op. Iets wat je bij trommels achter zeker niet wil lijkt me.
Vind dit juist een keurige oplossing vanwege de zwarte delen van de velgen.
@ Damian: heb jij inmiddels geprobeerd je dak te reinigen of heb ik dat over het hoofd gezien?
Nee zeker geen rode trommels voor mij, alleen op de gti staat het wat raar die 2 kleuren. Hou dan beide grijs of de trommel zwart. Kalk niet naar gekeken ivm vakantie en droogte. Morgen neem ik contact op met carclean wat zij mij adviseren, met name om de dure glascoating niet weg te halen.
Mooie verbetering met die trommels. Helaas zondag niet de tijd gehad/genomen om ook jouw auto wat beter in me Up! te nemen. Ach, wie weet op een volgende meeting...
Ik zag hem niet, de glass coating.

Hopelijk schoon wel.
Het zag er zeker goed uit met de donkere trommelremmen. Als in, je zag ze niet en dat is mooi thumbs up. Sowieso één van de mooiste Ups die ik ooit gezien heb, heel smaakvol aangekleed.

Ben wel benieuwd of het lukt om die rare kalkvlekken eraf te krijgen, je zou zeggen dat het niet zo moeilijk kan zijn.
Zeker, tot op een volgende meetingsmileys with beer

Maandag ben ik vrij en ga ik me er echt eens in verdiepen met carclean mits het droog is, zou er eerder al naar kijken maar steeds komen er ongeplande dingen tussendoor. het eraf krijgen is het punt niet, eraf krijgen zonder de coating aan te tasten wel eye rolling smiley

Overigens struinde ik op dit filmpje en dit klinkt toch wel een stuk luider, en daarmee een heel stuk lekkerder met name bij echt doorhalen vind ik! Geen idee of de demper uit de milltek nog kan achteraf...

[youtu.be]
Eindelijk verbetering in aankomst betreffende de kalkvlekken. Contact opgenomen met carclean na heel wat zoekwerk door de verschillende poetsfora heen om kalkvlekken veilig te verwijderen icm een glascoating. Carclean gaf aan dat gyeon waterspot de enige mogelijkheid is om relatief veilig te werk te gaan voor de coating. Die krijg ik dus eerdaags thuisgestuurd en dan zal als het goed is de auto weer glimmen als op dag 1 na de coating.
Na maanden kalkellende is er vandaag een einde aangekomen! Zo'n 3 uur bezig geweest, maar het resultaat mag er zijn! Net zulke glans als net na de aanbreng van de coating.

Het probleem:

De 'wapens'

Eerst gewassen, gedroogd, waterspot aangebracht, gewassen, gedroogd, en om de coating te boosten de Gyeon cure erop.

Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2018 20:00 door Damianw26.
Het stadium "mooier dan wanneer hij uit de fabriek kwam" heb je inmiddels wel gehaald. Al helemaal met de kwaliteit van de lak (of de kwaliteit van het poetswerk). Mooi!
Zo dan, ik moest de helderheid van m'n scherm even aanpassen cool smiley hij glimt weer heerlijk hoor thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close