Damian's Volkswagen Up! TSI '18, Eibach+chip+milltek

Gepost door Damianw26 
Ik was één van die wandelaars vanmiddag. winking smiley Ik zag een Up! tsi met mooie velgen en een panoramadak en dacht dat moet jij wel zijn! Erg nette auto! Wij waren even aan de wandel en ik zag je in Rozendaal linksaf slaan bij het kasteel.
@eenvrije
Ja absoluut heerlijk weer na de afgelopen ijs dagen, ik ben wel op zoek naar nieuwe stuurroutes dus leuke opmerking!

@Enzo
Alles in orde qua problemen, is ook een compleet andere bak dan de vorige mpi up, deze komt uit de polo, a1 etc. Heerlijk korte slag met veel gevoel zonder raar geweiger van 1 en R af en toe, wat de vorige wel eens had. Kameraad met een bmw 325 uit 2004 vroeg of het een short shifter was winking smiley Overigens staat mijn vorige up nog steeds te koop bij de dealer. Olieverbruik is niet aan de orde, voor de tuning gemeten bij 4800km en olie is nog bijna op max, klein stukje eronder erg netjes, nu op 5000 bijna.

@wybe
Klopt inderdaad, leuk om te horen, bedankt! Prachtige omgeving overigens voor een goede wandeling en stuurrit
Damianw26
@wybe
Klopt inderdaad, leuk om te horen, bedankt! Prachtige omgeving overigens voor een goede wandeling en stuurrit

De ene Daf is nog in restauratie, de andere staat nog in de stalling, op de TT zit nog een hardtop en met de A3 maak ik al genoeg kilometers dus het werd bij mij vandaag een lekkere wandeling. Maar het was heerlijk weer voor een mooi stukje sturen!

Ik zal opletten of ik je vaker tegenkom. Je woont in regio Arnhrm?
Aah ja logisch, wandelen is ook absoluut goed te doen daar! Wat voor types tt en a3 heb je precies? Ik woon in Westervoort en rij dagelijks naar Driebergen over de a12 rond spitstijd, in de up of a3 etron binnenkort.
Dan zit je in de buurt Wybe. Zaterdag nog langs Rozendaal gekomen om daarna een stukje Posbank mee te pakken. Doordat het nog fris was, was het er lekker rustig op de slingerwegen grinning smiley

@Damian
Hier begint (of eindigd) ook een mooie stuurroute winking smiley
[www.google.nl]

Verder via Oud-Zevenaar naar Babberich, Spijk en dan de grens over richting Elten. En rondje pleij op een rustige zomeravond is ook lekker, vooral als je wat stoplichten meepakt en vooraan mag staan met wat anderen. grinning smiley
Ik rij zeker een paar keer in de week A12, morgenochtend weer dus ik zal opletten. Afgelopen half jaar 45.000 km gereden dus genoeg kans om me ergens tegen te komen cool smiley De TT is een 2002 Roadster en de A3 een 2015 limo S-line.

Ik woon nu in Velp en vanaf de zomer in Renkum, voor nu is de Posbank dus om de hoek!
@adinsx
Oeh das ook wat moois om te proberen, dankjewel!
@wybe
Ik zal ook eens opletten, beide absoluut mooie wagens qua uitvoering. 45000 km in een half jaar, pfoe interessante baan heb je dan.
Ik heb je niet gezien vanmorgen Damian! winking smiley

Baan is zeker interessant maar m’n klussen zijn op het moment een beetje uit de richting. Ik zit momenteel twee dagen per week in Haarlem en een dag in Emmen, dan gaat het hard met de kilometers. Ik heb een adviesbureau voor vastgoed en organisatieadvies waarbij we landelijk voor veel gemeenten werken. Maar de A3 bevalt ook na 170.000 km nog prima!
Nee inderdaad niet gezien, al viel het ook reuze mee met de files moet ik zeggen. Maar ja klinkt goed en met die km”s lekker “vaak” een nieuwe lease wagen uitzoeken, A3 s line stoelen zitten gewledig overigens!

Vandaag overigens met een kameraad en zijn bmw 325i coupe uit 2004 opgetrokken, die heeft 200nm en 195pk. Bij een sprintje komt hij beter weg en loop ik niet meer in door de rwd vs fwd. Eenmaal rollend lopen we precies gelijk op, alleen moet ik iets eerder schakelen bij 6000 ipv 7000 toeren en dan loopt ie marginaal uit, heeft ons beiden flink verbaast! Bij 100 beiden in de 4 plankgas loop ik ietsje uit, tot er geschakeld moet worden naar de 5, dan komt de bmw steeds dichterbij. Echt prachtig vind ik
Damianw26
Nee inderdaad niet gezien, al viel het ook reuze mee met de files moet ik zeggen. Maar ja klinkt goed en met die km”s lekker “vaak” een nieuwe lease wagen uitzoeken, A3 s line stoelen zitten gewledig overigens!

Afgelopen jaren was het elke 2,5 tot 3 jaar een nieuwe auto, van een 207, een Golf 6, een Golf 7 naar de A3. Over een maand of vier zit de A3 aan de kilometers maar weet nog niet wat het dan wordt, wat nieuws leasen, een jonge A4 uit Duitsland halen of de A3 overnemen uit de lease en dan doorrijden tot 350.000 km. De afschrijving op de A3 is mega en het blijft een mooie lekker rijdende auto geheel naar mijn wensen dus overnemen en even doorrijden lijkt best aantrekkelijk.
Dat zijn steeds betere upgrades qua auto’s. Als het qua kosten heel veel scheelt zeker de A3 overnemen, fijne wagen en met al die snelweg km”s slijt hij ook niet zo hard natuurlijk, alleen met 350K op de klok heb je heel erg weinig restwaarde als enige min.

De Q3 is verkocht en gaat morgen naar de dealer in Friesland die hem gekocht heeft voor de hoofdprijs, vreemd maar geen omkijken meer naar dus. Afgelopen maandag is de A3 bij het rdw geweest in Enschede en dat was natuurlijk niets meer dan een formaliteit, met 40 min weer buiten en enkel papieren gechekt. Overigens zeer opvallend hoe ontzettend veel mensen toch met Duitse export platen rijden, wat zwaar illegaal is aldus de fiscus. Word je gepakt dan mag je een stevige boete plus de bpm nogmaals afdragen drinking smiley Vrijdag of zaterdag zijn vermoedelijk de platen voor de A3 er, zin om ermee te rijden na bijna 2 weken op de oprit zonder platen te hebben gestaan smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2018 22:24 door Damianw26.
Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Yes! Nu even op zoek naar een monteer moment..
Dat filmpje. Hij sjouwt vooruit. Mooi man. Zal nu vast stuk lekkerder rijden!

Overigens zeer opvallend hoe ontzettend veel mensen toch met Duitse export platen rijden, wat zwaar illegaal is aldus de fiscus. Word je gepakt dan mag je een stevige boete plus de bpm nogmaals afdragen
Onzin, dat mag gewoon. Als je maar je BPM ontheffing hebt aangevraagd.
Rijdt super inderdaad. Wist overigens niet dat je een bpm vrijstelling kan aanvragen op een Duits export kenteken, mag je al die tijd er ook mee rijden tot de keuring dan? Gezien je een speciaal kenteken krijgt speciaal om naar het rdw te rijden en weer terug.
Milltek is binnen, laat ie een doos zien...

Maak eens open of zo.drinking smiley
Hahaha, je hebt groot gelijk. Wat ik overigens ook vrij groot vind is het eindstuk, zeker 1,5x zo groot als standaard.
Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr
Net ding hoor, ziet er keurig uit.

Hopelijk past het ook goed straks, maar dat zal wel.
Zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Absolute kwaliteit MIillek thumbs up
Mooi uitlaatje! Kun je het originele eindstrijd er niet opzetten?

Hoe oud is jullie A3? Scheelde een Duitse etron nog veel met bijvoorbeeld een voorraad-etron bij Vallei Autogroep?

Ik heb in m’n berekening nog rekening gehouden met een restwaarde van € 10.000 voor m’n A3 na 350.000 km en 5 jaar. De nieuwprijs was € 49.000. Zou moeten kunnen naar mijn idee.
Bedankt, absoluut mooi spul. Ik ben niet de eerste up tsi met zo'n uitlaat, een medeforummer heeft hem al zonder problemen laten plaatsen. Een uitlaat is ook geen raketwetenschap, enkel het afstellen vergt precisie. Ik zet wel dit sierstuk erop, het is groter maar het standaard eindstuk is wel erg klein

Ik denk dat 10.000 restwaarde wat optimistisch is met 350.000 km, hoe mooi de auto ook is de km stand doet hem de das om.

Overigens was het enorm interessant om een e-tron te importeren. In nl staat er op dit moment slechts welgeteld 1 facelift model e-tron te koop voor 39.000 euro met 30.000km en 1,5jaar oud en weinig opties. De pre-facelifts zijn inmiddels tussen de 2en de 4 jaar oud, en moeten nog minimaal 30.000 voor kale versies opbrengen, en 36.000 voor een 4 jaar oude met alle opties. Enkel de auto's met 150K km's zijn flink goedkoper Wij hebben een e-tron van precies 1 jaar oud en 12.000km oud gekocht, een ex audi ag auto met alle opties als glasdak, virtual cockpit, matrix led, s-line exterieur en interieur, en allemaal andere leuke gimmicks. Duitse nieuwwaarde van 56.000 euro eye popping smiley. Gezien in Duitsland hybride rijden als beschamend wordt gezien, zijn ze aan de straat stenen niet kwijt te raken, de prijzen zijn daardoor laag. Deze stond al sinds november stil, vraagprijs 41K en voor 37.000 gekocht, en wegens ontbreken van theoretische hoge uitstoot slechts 800 euro bpm.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2018 21:04 door Damianw26.
jeetje wat weinig BPM eye popping smiley dan word het wel interessant ja om zulke auto's daar vandaan te halen.

Rijdt super inderdaad. Wist overigens niet dat je een bpm vrijstelling kan aanvragen op een Duits export kenteken, mag je al die tijd er ook mee rijden tot de keuring dan? Gezien je een speciaal kenteken krijgt speciaal om naar het rdw te rijden en weer terug.
volgens mij is die BPM vrijstellen maar 1 dag geldig meende ik. Je zou theoretisch gezien zo naar de RDW dan kunnen rijden die zelfde dag.

Wil je dat niet, dan kun je ook een dagkenteken aanvragen bij RDW, kost bijna niets, en mag je op de dag van keuren van en naar RDW station in de buurt rijden. let op; je moet dan ook wel iets van verzekering regelen!

Afgelopen maandag is de A3 bij het rdw geweest in Enschede en dat was natuurlijk niets meer dan een formaliteit, met 40 min weer buiten en enkel papieren gechekt.

dat is bij mij in de buurt, maar wist niet dat er in Enschede ook een keuringsstation zat? Ik rij altijd naar Almelo

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2018 02:32 door AsconaGT.
Dat middelste hebben wij gedaan, zelf moet je dan een kenteken maken van karton om enkel en alleen naar het rdw te rijden, en wa verzekering op chassis nummer voor 1 dag. Overigens kan het ook Almelo zijn geweest, ik was zelf niet mee winking smiley
Denk dat het dan almelo was winking smiley

Je mag inderdaad zelf een kartonnetje maken als het maar wit met zwarte leesbare letters is, verzekerd is, mag je gewoon naar RDW rijden en weer terug.
Even weer wat kleine updates:

-Het hele volgende weekend gaan we voor poging 2 van de glascoating, hopen dat er nu geen storm tussenkomt en er een boom de auto beschadigt nut smiley
-Zaterdag de 31e komt de milltek eronder, heel misschien iets eerder. Ben diverse bedrijven hier in de buurt afgeweest maar die weigeren een uitlaat te monteren die niet via het bedrijf zelf is besteld. Nu gaat een bekend bedrijf van het upforum het monteren, ben enorm benieuwd. Overigens is er via JD een up naar 151pk en 250nm getuned doormiddel van een custom uitlaat en downpipe, dat ga ik niet doen maar mooie waardes!
-morgen komt eindelijk de kentekencard voor de Audi binnen, en kunnen direct daarna de platen worden gedrukt, eindelijk rijden na bijna 3 weken wachten! Door een communicatie fout tussen belastingdienst en rdw over de bpm goedkeuring is de kaart vandaag pas gemaakt en komt die morgen binnen, ipv afgelopen zaterdag.
Ik zou persoonlijk die Glascoating niet doen.

Het werkt te goed, dus polijsten van krasjes is na glascoating niet meer mogelijk.
Ken nu 2 poetsbedrijven die het niet meer leveren wegens klachten...
Dat is interessant, niet eerder gehoord nog. Hangt denk ik wel van het soort coating af. De gyeon coating die ik aanbreng heeft een standtijd van 1 jaar gegarandeerd, langer als je hem bijtijds bijwerkt. Ze zijn er ook van gegarandeerd 5 jaar standtijd, die zullen inderdaad aardig stevig zijn.
BPM vrijstelling kan met een Duits export kenteken. De BPM vrijstelling geldt voor maximaal twee weken.
Ja, is gewoon te hard.

Resultaat is schitterend hoor, maar o wee als je een kleine lakschade krijgt.
Poetsbedrijf waar ik nu met de Sub komt wijst polijstopdrachten op auto's met glascoating af.
Dus wees gewaarschuwd, en doe er uiteraard mee wat je wilt.
Bedankt voor de info beiden! Was achteraf toch wel handig geweest als de Audi 2 weken gewoon kon rijden met Duitse export platen..
Mijn up is op 230nm begrenst buiten de turbodruk begrenzing in de 1 en 2 om dan, om de bak heel te houden. Ben benieuwd wanneer de eerste up”s komen met een andere turbo winking smiley
Sinds woensdag is de audi eindelijk voorzien van de kentekenplaten, sindsdien ook al 400km mee gereden. Wat een heerlijke auto, echt zoveel meer rijplezier t.o.v de Q3, niets dan voordelen afgezien van het vermogen puur op benzine. Ik dacht dat het qua rijeigenschappen wel wat inleveren was, van 4wd naar fwd met 1500kg schoon aan de haak. Echter heb ik me flink vergist, de combinatie van stevige veren en dempers, en een laag zwaartepunt door de zware accu's in de bodem zorgen ervoor dat de auto echt goed de bocht om wil, onderstuur treedt stukken later op dan bij de Q3, heerlijk uitnodigend om lekker mee te rijden. Iets wat bij de Q3 eigenlijk wel ontbrak eerlijk gezegd, deze auto nodigt uit tot rijden. Hij heeft 3 modi, EV, hybrid, en battery hold. Puur elektrisch rijdt ie nu bij deze lage temperaturen zo'n 25km, straks als het wat warmer is moet 35 puur elektrisch lukken. Het rijdt comfortabel en best snel, maar wel wat saai eerlijk gezegd. Eigenlijk staat de auto altijd in hybride modus, dan trekt hij altijd naar gelang belasting elektrisch op, en daarna helpt de brandstofmotor verder mee. Wanneer de motor en elektromotor samen vol vermogen leveren is de auto op zijn best en beestachtig snel, binnenkort eens wat acceleratievideo's delen. De auto is gekocht om brandstof te besparen, met veel spelen staat het gemiddeld verbruik op 4L/100km. Verder heeft de auto allemaal mooie speeltjes, bij uitstek is de virtual cockpit echt de leukste gimmick, perfect werkend en mooi systeem, musthave voor iedere audi m.i. De actieve cruise control is in file tijd ook een genot, daarbuiten werkt het ook subliem. Echter is het soms wat irritant gezien de auto altijd een bepaalde afstand wil houden t.o.v de voorligger, daardoor remt hij vaak bij als je een voorligger wil inhalen of er iemand te dicht voor jou invoegt. Ook de sportstoelen zitten echt fantastisch, die zou ik ook wel in de up willen!

Echter snap ik 1 ding niet in deze auto, hoe de motor ooit heel kan blijven in de toekomst. Zodra de ijskoude motor de eerste keer start blijft hij ongeveer 1 min lang stationair draaien of hij helpt de accu ondersteunen bij accelereren. Echter gaat de motor iedere keer bij gas los en heel weinig belasting uit. Daardoor start de auto heel vaak met olie die nog verre van op temperatuur is. Op mijn route naar Driebergen van 60 km gaat de motor zeker wel een keer of 40 aan en uit, wat overigens wel ongemerkt en naadloos gaat, knap gedaan maar hoe blijft het heel winking smiley

Tenslotte nog wat foto's:

New etron by Damian Willemsen, on FlickrNew etron by Damian Willemsen, on Flickr Untitled by Damian Willemsen, on FlickrNew etron by Damian Willemsen, on FlickrNew etron by Damian Willemsen, on FlickrNew etron by Damian Willemsen, on FlickrNew etron by Damian Willemsen, on FlickrNew etron by Damian Willemsen, on Flickr
Mooie A3 hoor! Die virtual cockpit is wel echt heel mooi bij audi.
Klopt, dat virual cockpit is gaaf.

Over een paar jaar zie je het bij vrijwel alle merken vermoed ik. Om vervolgens daarna bij de luxe merken weer klassiek analoge tellers terug komen onder het mop van 'stijlvol' , net als die uurwerkjes grinning smiley
Daarom zit er ook 0w20 olie in een Auris Hybrid. Zal iets soortgelijks in de Audi zitten. Iets wat op hele lage temp al zijn viscositeit behaald. Of het net zo duurzaam is als de Toyota techniek... time will tell.

Zelf helemaal geen fan van zo n uitgebreid digi display. Niet met navi erin. Teveel afgeleid voor mijn gevoel. Liever dan een HUD met simpele richting aanwijzingen.
Ik dacht zelf inderdaad ook zoiets, maar toch is met iedere start de smering niet optimaal uiteraard. En ook na een poosje flink gas geven gaat de motor direct uit bij gas los, neem aan dat de turbo dat ook niet leuk vindt mits hij niet apart gesmeerd blijft. Heb net eens in het boekje gekeken, hij heeft voor aflevering een kleine beurt gehad bij de Duitse dealer nog, en tot mijn verbazing zit er gewoon 5w30 longlife olie in. Morgen eens bellen of dat dat klopt en er inderdaad geen 0w20 in moet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-03-2018 21:03 door Damianw26.
AsconaGT
Klopt, dat virual cockpit is gaaf.

Over een paar jaar zie je het bij vrijwel alle merken vermoed ik. Om vervolgens daarna bij de luxe merken weer klassiek analoge tellers terug komen onder het mop van 'stijlvol' , net als die uurwerkjes grinning smiley

Je hebt het nu al op Ibiza of Polo oid. Maar niet zo mooi als bij audi vooralsnog.
Het scheelt de fabrikant ook flink in kosten. Zo'n digitaal display kan voor elk model en elke variant daarop hetzelfde zijn met een ander JPG'tje voor de wijzerplaten. Een stuk goedkoper dan teeds weer afwijkende analoge meters monteren. Dat het extra functionaliteit biedt is dan ook alleen maar mooi meegenomen.

Ziet er keurig uit trouwens, die e-tron, en het verbruik tot nu toe lijkt echt keurig! Hebben jullie nu thuis een wallbox laten installeren?
Ik vind het echt geweldig mooi dat virtual cockpit. Nee geen wallbox, als de zonnepanelen op het dak liggen komt die misschien. Accu volledig opladen kost 3,5 uur aan een huis stopcontact. De openbare laadpalen kunnen hem binnen een uur volladen.
Ik ben er geen fan van. Ik draag ook geen Casio horloge om mijn pols. Doe mij maar gewoon analoge tellers. Ben dus ook geen fan van mijn digitale display in de 4C.
Nog beter vind ik een HUD. Zo'n virtuel cockpit lijdt toch behoorlijk af. De toekomst is toch echt om gewoon voor je op de weg de pijlen te projecteren van de navi.
Damianw26

Echter snap ik 1 ding niet in deze auto, hoe de motor ooit heel kan blijven in de toekomst. Zodra de ijskoude motor de eerste keer start blijft hij ongeveer 1 min lang stationair draaien of hij helpt de accu ondersteunen bij accelereren. Echter gaat de motor iedere keer bij gas los en heel weinig belasting uit. Daardoor start de auto heel vaak met olie die nog verre van op temperatuur is. Op mijn route naar Driebergen van 60 km gaat de motor zeker wel een keer of 40 aan en uit, wat overigens wel ongemerkt en naadloos gaat, knap gedaan maar hoe blijft het heel winking smiley

Koud starten is niet zo erg. Koud draaien is schadelijker. Dus alleen maar goed dus dat de motor vaak uit gaat. Want dan draait hij veel minder in koude toestand. En stationair zou hij toch niet opwarmen. Dus dan is het beter om niet te draaien. Het is slecht voor de startmotor maar die op daar op berekend.
Dank voor de reactiesthumbs up Of het te veel zal afleiden, mwah je hoeft niet op je navi te kijken en zo je ogen compleet van de weg af te halen, je hebt het in 1 oogopslag voor je neus, en vele vele vele andere gegevens wat wel af kan leiden. Hud is de beste optie

Over de olie en slijtage, de 5w30 longlife olie volstaat gezien dit ook een uiterst dunne olie is. Het verschil tussen 0w20 en 5w30 longlife is te verwaarlozen aldus de dealer. Wat me alleen niet handig lijkt is om 30.000km op dezelfde olie te rijden, wat de bedoeling zou moeten zijn
Ik denk dat je dealer een cursusje "olie" moet gaan doen en niet alleen aan zijn eigen portemonnee moet denken..... Hij hoopt waarschijnlijk dat de problemen net buiten de garantieperiode naar boven komen.
Ik vind het toch wel interessant, dit zegt audi zelf over de olie voor de e-tron onderaan
[www.audi.ca]
VW 502 00 / VW 504 00
Er moet dus 5w30 longlife in, al les ik net een bericht dat de olie kan verzuren in de e-tron/gte:
[www.mpmoil.nl]
De eTron heeft dan ook een onderhoudsinterval van 15dkm. De gewone benzine en diesel uitvoeringen 30dkm.
Volgens de boardcomputer nog 29.xxx km op de olie, het 2 jarige inval dus. Maar dan gaat de olie volgend jaar rond deze tijd gewisseld worden, kleine moeite.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.