Damian's Volkswagen Up! TSI '18, AP schroefset+chip+milltek+recaro -> Nieuw! AP schroefset gemonteerd

Gepost door Damianw26 
Quote
Kristian
Mooi dat ie weer terug is. Hopelijk blijft het nu ook heel. Wel ronduit schandalig hoeveel de reparatie heeft gekost. Daar heeft de garage echt fors aan verdiend op deze manier. Belachelijk eigenlijk. Kosten van de onderdelen zijn hooguit 1500 euro geweest. Ook daar zit een flinke marge op. Rest zijn dus uren.
Als dit uit eigen zak betaald zou moeten worden zou er een heel ander bedrag gevraagd worden.

Mocht dat ding bij mij een keer lek raken, dan gaat ie zeker niet naar een dealer. Geen enkele coulance geven maar wel een poot uitdraaien.

Had precies dezelfde gedachte. Welke VW dealer is dit?
Fijn dat het weer gemaakt is, geeft zo'n dure reparatie je nu niet het gevoel dat je wellicht iets anders wilt? Ik bedoel zeg maar dat de kans groot is dat over 2 jaar hetzelfde probleem zich weer voordoet en dan kun je de verzekering niet meer inschakelen natuurlijk. Mocht je dus met de gedachte zitten om in de nabije toekomst te upgraden is nu wellicht nu het ideale moment om er werk van te maken.
Aan de andere kant kan ik me goed voorstellen dat het toch heel fijn wagentje is om te rijden en dat je jezelf voorlopig geen zorgen hoeft te maken over dit probleem thumbs up
Ik zou m er inderdaad meteen uit trappen. Wat een idioot reparatie bedrag.
Het reparatiebedrag is gestoord en buiten proportie voor wat het is. Absoluut over nagedacht wanneer de reparatie niet vergoed zou worden om de scheur dicht te laten kitten bij mijn vag specialist en een up gti zonder panodak terug te kopen, dan kan ik alle mods overzetten en ga ik er iets op vooruit. Laat ik voorop stellen dat ik heel tevreden ben met de up, echt een heerlijke auto zoals hij nu is. Iets anders van een ander merk blijft lastig, want ja wat is voor mij een upgrade voor rond de 16K? Picanto 1.0t vind ik niks, twingo gt idem en de rest is te langzaam in het A segment. Op de fiesta mk8 na is iedere b segmenter wel echt een flink paar stappen terug qua fun en dat is echt geen optie voor mij, of er moet veel geld tegenaan om het wat leuker te maken. En mijn gedoodverfde favoriet de fiesta ST kost gebruikt in goede spec nog een ruime 25-28K, dat heb ik niet en ik ga niet lenen voor een auto. De fiesta st mk7 zou kunnen qua budget, maar dat is qua vaste en variabele kosten toch wel een flinke stap meer, dat zou in principe wel te doen zijn maar dan blijft het een compromis, heb veel liever de mk8 ST zodra die betaalbaarder wordt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-07-2020 18:38 door Damianw26.
Breng je de auto voor onderhoud nog wel naar de desbetreffende dealer na dit akkefietje?
Vind het knap dat ze zonder blikken en blozen dat papiertje met die 4200 euro hebben laten tekenen.
Omgerekend zouden ze dan grofweg gerekend zo'n 22uur a 100 euro aan dat dak gespendeerd moeten hebben uitgaand van dat die onderdelen 2000 euro gekost zouden hebben. Iets zegt mij dat daar ook een ruime marge over berekend is.
Nja je zit natuurlijk niet op de schopstoel en voor hetzelfde geld blijft alles de komende 5 jaar goed. Gewoon beetje ogen open houden of er iets leuks op je pad komt en dan snel schakelen thumbs up
Ik zie het zeker niet als op de schopstoel zitten, leg graag uit hoe ik er tegenaan kijk. Tja, akkefietje.. Kristian zegt dat het dak 1500 euro kost in Duitsland, de dealer heeft 2100 gerekend ervoor. Daarnaast zijn er 100 euro onderzoekskosten gerekend, en 350 euro voor het demonteren en weer monteren van de hemel. Of ze er daadwerkelijk 20 uur aan hebben gewerkt om het panodak zelf weer in en uit te bouwen geen idee, maar ik betaal het niet. Dat is dan aan de verzekering om uit te zoeken of dat klopt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-07-2020 19:21 door Damianw26.
Je vergeet er 1 in het A-segment winking smiley

Fijn dat het opgelost is, manier waarop is discutabel maar dat zal jou verder worst wezen. thumbs up
Eruit schoppen zou ik ook niet meteen doen. Alhoewel, voor onder de 20k heb je ook een geweldige Swift Sport van het laatste model.

Hier staat ook een Up met panodak en die is uit 2014. Tot nu toe geen gekkigheid mee en ook een topwagentje. Up staat ook te boek als een betrouwbare auto verder. Blijft ook nog wel even.
Adam S is ook erg leuk om te rijden, rocks versie is een rare. Ophogen + plastic randen en vervolgens weer verlagen bij de S versie. Daarnaast ongekend onpraktisch en ik vind hem niet erg mooi. Liever dan nog een Abarth 500, maar ik ben voorlopig niet opzoek naar een opvolger. Fiesta mk8 st zie ik helemaal zitten, maar eerst afstuderen vanaf september, dan zien we het wel hoe het loopt winking smiley. Swift sport is ook leuk, maar ik zie hem niet als opvolger, te vergelijkbaar.
20 uur....ook de uurtjes geschreven die men moest wachten voor het drogen van de lijm?????
Quote
A3 White
20 uur....ook de uurtjes geschreven die men moest wachten voor het drogen van de lijm?????
grinning smiley
Volgens mij kost het bouwen van een nieuwe up! nog minder tijd!
Pppfff 16K voor een A-klasse, daar koop je een Megane RS Turbo voor of een Toyota GT86 of ander leuk spul.
Geen idee hoeveel kilometers dat je maakt, maar is dat de extra kosten per maand niet waard?
Volgens mij betaal je voor een nieuwe Up met 60 pk tegenwoordig al 16k. Gaat nergens meer over. Voor rond de 20 koop je trouwens ook een MX-5 ND van een paar jaar oud. Lijkt me ook een geweldig leuke auto. Swift Sport zie ik ook nog wel als een verbetering. Stuurgevoel in een Up is niet echt sportief en ook het schakelen kan beter. Doet zo’n Swiftje echt beter en leuker. Levert standaard 140 pk en dat is makkelijk op te krikken naar 160pk en meer.
Maar goed, ik zou lekker de Up houden. Hij is nu goed en helemaal aangepast naar wens dus zonde om hem weg te doen om zo’n akkefietje.
Ik ben totaal niet op zoek naar iets anders, maar bij 20K per jaar en mijn leeftijd van 22 wordt een megane rs achtige peperduur om te rijden om maar wat te noemen, en dan zit je echt in de onderkant van de markt te zoeken. Uren die de dealer heeft geteld betaal ik niet, dus als de verzekering het buiten proportioneel vindt (begrijpelijk) dan zoeken zij het maar uit met de vw dealer. Ik heb de auto weer voor de deur en het heeft me niets gekost winking smiley
Wat een ongelofelijk bedrag. De verzekeraar zou hier nog eens heel goed naar moeten kijken. Voor jou ben ik blij dat de auto er weer is en dat hij weer helemaal is zoals het hoort. En je hebt gelijk: voor deze Up is er geen goed alternatief. Zeker niet met het geld dat je er al in hebt zitten.
Dat snap ik ook, doe je goed als je op jouw leeftijd al in zo'n auto kunt rijden.
Mooi dat het opgelost is, ik neem aan dat je premie nu niet omhoog gaat.
Damn, dat is een aardig bedrag. Hier heeft de garage de € tekens gezien...
Zodra een garage/schadehersteller er lucht van krijgt dat de verzekering voor de betaling instaat, rekenen ze heel anders. Ik heb dit zelf een keer mogen ervaren met een kleine carrosserie schade, die door eigen fout ontstaan was en vanwege de omvang niet via de verzekering wilde laten lopen.

Voornaamste is dat het nu opgelost is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2020 13:15 door R J G Ruiters.
Premie gaat geen cent omhoog en de schadevrije jaren niet naar benden want gevolgschade door eerdere stormschade. Zou dit wel het geval zijn, dan was de scheur dichtkitten en verkopen de verstandigste optie financieel gezien. Er is een verzekeringsexpert geweest bij de schade, geen idee wat de garage hem heeft verteld want daar was ik niet bij. Ik neem aan dat er iets is gezegd over het geschatte aantal uren die benodigd wareb voor de reparatie. Maar ja voor mij staat er een streep onder het gebeuren, weer genieten van de auto smiling smiley
Vorig weekend wederom een cc rally gereden, nu vanuit Gorinchem richting de Maasvlakte. Erg mooie en vooral snelle route, en alle auto's waren toegestaan om deel te nemen. Dus met vrienden erheen gegaan. Het diverse gezelschap aan auto's zorgt naderhand altijd voor mooie gesprekken thumbs up. En de altijd aanwezige fotograaf zorgt voor wat leuke plaatjes tijdens de rit. Als je nog nooit een rally hebt verreden, het is een grote aanrader.

Cc rally by Damian Willemsen, on Flickr

Cc rally by Damian Willemsen, on Flickr

Cc rally by Damian Willemsen, on Flickr

Cc rally by Damian Willemsen, on Flickr

Cc rally by Damian Willemsen, on Flickr

Cc rally by Damian Willemsen, on Flickr

Cc rally by Damian Willemsen, on Flickr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 16:01 door Damianw26.
Ja!

Het is een tourrit, zit geen enkel wedstrijdelement indrinking smiley
Na een tijdje stilte weer een kleine update, het zal niemand verbazen maar door corona rijd ik niet zo veel meer. Maar dat betekent niet dat de auto alleen maar stil staat.

AP schroefset gekocht

De laatste tijd liep ik rond met de gedachte om een eens een Bilstein, AP of ST schroefset van hoge kwaliteit te gaan kopen voor de up voor een nog beter weggedrag. Afgelopen week kwam er een erg mooie kans voorbij om een schroefset te kopen. Een bekende van mij heeft na een audi a1 gereden te hebben een nieuwe up gekocht, verlaagd met een AP schroefset, en een paar maanden later weer de up verkocht gezien 60pk toch wel erg weinig was voor snelwegggebruik. Dus voor de helft van de nieuwprijs heb ik zijn AP schroefset overgenomen van een paar maanden oud, en er is iets van 3000km mee gereden. Ben benieuwd hoe het rijdt met AP veren en dempers t.o.v. de eibach pro kit veren op de standaard vw dempers. Montage zal ergens volgende week plaatsvinden, de auto komt op deze hoogte te staan:

Huidige setup: Eibach pro kit veren met standaard vw dempers.
Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Nieuwe setup:
Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Nieuwe pedaalkappen van geborsteld aluminium

Verder nog nieuwe pedaalkappen van geborsteld aluminium geïnstalleerd, maakt het interieur helemaal af.

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Auto voor een ander gekocht

Verder had een vriend van mij met 0,0 verstand van auto's een polo 1.2tsi van de lokale dorpsgarage gekocht in mei, lang verhaal kort: niets dan problemen ermee en hij heeft inmiddels zijn geld weer terug. Toen is er een beetje een bijzondere situatie ontstaan, ik ben voor hem en met zijn geld opzoek gegaan naar een opvolger gezien hij zelf niet nog een miskoop wou begaan. Ben opzoek gegaan met als enige eisen: Betrouwbaarheid + een beetje leuk ogende auto.(De gedoodverfde Japanse opties werden stuk voor stuk lelijk bevonden) Het is deze fiesta 1.0 style van 2014 geworden van de eerste particuliere eigenaar en met sluitende historie en zonder ook maar 1 deukje ergens. Lang niet zo snel als de polo tsi, maar o zo veel betrouwbaarder, en hij komt zelden op de snelweg ermee. Wou er nog velgen bij onderhandelen, maar hij vond de wieldoppen mooi genoeg. Nu staat er voor minder geld als voor de polo een 5 jaar jongere auto voor de deur met pas 100k gereden.

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr
Netjes die schroefset Damian.

En toch jammer dat de 1.2 tsi niks werd. Maar goed fiesta rijd ook beter natuurlijk.
Quote
Pietzoveel
Wel eentje met een klein motortje....
Maar die wel heel blijft.
De Fiesta is een turboloze begrijp ik? Jammer, de EcoBoost is erg fijn in een Fiesta.
Als het mijn auto was zou ik een luxere willen met ecoboost inderdaad. Alleen de fietsta’s met ecoboost zijn een duizend euro duurder meer meer km’s, mijn kameraad had liever een jongere auto voor hetzelfde geld. Auto wordt gebruikt voor rondjes rond de kerk, en af en toe familiebezoek, dan is de 80pk met short ratio bak niet eens zo heel langzaam.
Dat gaat écht bruut staan met die Schroefset! Mooie velgen ook op die van rpower thumbs up
Kleine motortje zit ook in veel grotere Ford's. Zijn 1 of 2 kleine controledingetjes, maar daar weet Berry veel meer van, denk ik. Motortje is heel makkelijk naar 125pk te zetten.

@vw citigo, schroefsetje staat netjes.
Deze is helaas zonder turbo, dus 65pk. Ook die is software matig naar 80 pk te brengen. Maar ja boven de 4000 toeren gaat de bestuurder toch niet komen, want kost brandstof drinking smiley
Een andere vriend van mij die heel erg weg is van airride heeft er ook maar een fotoshop aan gewaagd, echt totaal niet mijn ding maar leuk om te ziengrinning smiley

Up op air photoshop by Damian Willemsen, on Flickr
Up op air photoshop by Damian Willemsen, on Flickr
Mooie upgrade wat ongetwijfeld ook zal helpen aan je comfort.

Enne, je panodak nog lekvrij? smiling bouncing smiley
Panodak nog helemaal goed, ook veel plezier van gehad de laatste paar maanden met al dat goede weer cool smiley

Vrijdag de schroefset ophalen, volgende week ergens monteren
Vandaag de AP schroefset laten monteren bij Stroeve, kan niet anders zeggen dan dat ik heel erg blij ben met het resultaat! Had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, perfecte hoogte m.i. Maar belangrijker nog, de rijervaring is ook stukken beter, carrosserie helt nu 0,0 over in bochten en bij vol remmen. En bij maximale veerinslag worden oneffenheden of drempels stevig, maar erg netjes weggewerkt, beslist geen gestuiter. Auto ligt als een huis, dit had ik veel eerder moeten doen! Maar goed genoeg geklets, op naar de foto's!

Schroefset by Damian Willemsen, on Flickr

Schroefset by Damian Willemsen, on Flickr

Schroefset by Damian Willemsen, on Flickr

Dan nog een vergelijking met hoe het allemaal was

Standaard veren en dempers:

Previous by Damian Willemsen, on Flickr

Eibach pro kit veren en standaard dempers:

Previous by Damian Willemsen, on Flickr

Previous by Damian Willemsen, on Flickr

Previous by Damian Willemsen, on Flickr

Ap veren en dempers:

Schroefset by Damian Willemsen, on Flickr

Schroefset by Damian Willemsen, on Flickr

Schroefset by Damian Willemsen, on Flickr
Ziet er goed uit! Maar je dak nu vastgekit? De torsiekrachten door de stuggere veren zal fors op de carrosserie doorwerken.... (Vreemd dat er geen stabilisatorsetjes voor deze auto zijn, kan je iets vriendelijkere veren toepassen)
Dat heb je vlot gedaan! Resultaat mag er zeker wezen, nog net geen buikschuiver zo maar precies goed thumbs up
Dankthumbs up Voor het dak ben ik niet zo heel bang, auto is marginaal stugger dan op eibach met standaard dempers en 17 inch velgen, dat lijkt wat lastig te geloven als je ziet hoeveel de auto gezakt is, maar een schroefset van hoge kwaliteit zoals deze rijdt verassend 'comfortabel'. Op drempels was hij met eibach net zo stug in de verwerking ervan. Op ieder ander front rijdt het stukken beter, echt een kart.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.