Damian's Volkswagen HighUp TSI '18, Eibach+chip+milltek-> Dagdag winterwielen

Gepost door Damianw26 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Inderdaad voor de Abarth gaan. Biedt zoveel meer plezier dan de Up. En dat weet je zelf eigenlijk ook wel. Er zit alleen een beetje familie VAG druk achter. Ik ken dat, dat heeft mijn familie ook.
En dat een auto paar jaartjes oud is, wat zou dat nou? Gaat er toch om WAT je rijdt, niet hoe oud het is?

Dat klopt ook, de abarth staat een plan hoger alleen met panodak en goede audio kijk je binnen mijn budget wel naar de oudere exemplaren van 2010-2011. Familiedruk zit er niet echt achter, maar ze denken dat ik al mijn geld weggooi als ik een 'oude' auto koop, gezien er nu iets van 2,5 jaar op de oprit staat. Mocht het helemaal mis gaan aan dure reparaties en ellende kan men me ook wel helpen, maar dan krijg je weer dat: 'we zeiden het toch, nooit doen zo'n oude bak kopen'
Wat ik begrepen heb is dat zij altijd de wat jongere exemplaren inruilen en zelf op voorraad nemen, maar dit zijn dan ook vaak auto's die of bij hun onderhouden zijn of op een andere manier bekend zijn. Heb toen specifiek er een keer naar gevraagd toen ik voor mezelf zocht. De auto's worden niet zomaar uitgekozen heb ik begrepen. Kan je wel een keer het nummer van die verkoper geven, wie weet kan hij je helpen! Is echt een toffe peer! drinking smiley
Dat kan altijd natuurlijk, even door de voorraad van prins heen spitten wat ze hebben, want ik heb nogal wat eisen zoals je ziet. Viel bij de FCA dealer Kien hier ook op dat de abarth verkoper echt super vriendelijk en meedenkend was, hij gaf zelfs een abarth mee voor een proefrit aan een 19 jarige knaap met tshirt en korte broek winking smiley
Damianw26
Inderdaad voor de Abarth gaan. Biedt zoveel meer plezier dan de Up. En dat weet je zelf eigenlijk ook wel. Er zit alleen een beetje familie VAG druk achter. Ik ken dat, dat heeft mijn familie ook.
En dat een auto paar jaartjes oud is, wat zou dat nou? Gaat er toch om WAT je rijdt, niet hoe oud het is?

Dat klopt ook, de abarth staat een plan hoger alleen met panodak en goede audio kijk je binnen mijn budget wel naar de oudere exemplaren van 2010-2011. Familiedruk zit er niet echt achter, maar ze denken dat ik al mijn geld weggooi als ik een 'oude' auto koop, gezien er nu iets van 2,5 jaar op de oprit staat. Mocht het helemaal mis gaan aan dure reparaties en ellende kan men me ook wel helpen, maar dan krijg je weer dat: 'we zeiden het toch, nooit doen zo'n oude bak kopen'

Mijn vader verklaarde mij ook voor gek! Maar wilde wel meteen een stuk rijden in mijn MINI toen ik hem liet zien. Sindsdien is hij ook overtuigd en begrijpt hij de keuze voor "het oudje" ook wel. nut smiley
Damianw26
F Mitsi
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar voor hetzelfde geld als de up! die je liet zien, heb je ook een 2016 Audi A1 sportback, met weinig km's en ook de 1.0 TFSI. Wat ik toch wel echt een dikkere auto vind dan een up!.

Het is wel een zwaardere auto, maar valt maar 1 wegenbelasting klasse hoger (weegt 1035 kg). Zoals anderen ook al aangeven, zou ook ik persoonlijk niet zo snel een nieuwe wagen kopen, maar eerder eentje 'met de kop eraf'.

Ik vind het in knalrood met zwart dak en Sline een super dik ding, maar heb nu ongeveer zo"n 5x met een A1 gereden met zowel 1.0 als 1.2 tsi en qua fun is het toch zeker 5 stappen achteruit, compleet 0,0 stuurgevoel, ietsie minder onderstuur, maar omdat je niet echt voelt wat je doet haal je er geen lol uit, hij is wat ruimer maar rijden erin is simpelweg niet leuk. De motoren zijn juweeltjes maar de prijzen zijn ook om te schrikken! Een 2e hands A1 met niet eens dure opties als een automatische airco en panodak gaan alsnog over de 20K heen, echt belachelijk veel geld voor een standaard auto. En de meeste A1"s op de markt zijn ex huurauto's uit het buiten en binnenland, een ex huurauto zou ik dus nooit willen hebben.

Helder, snap ik helemaal. Heb zelf in beide niet gereden, ging puur op uiterlijk/uitstraling af cool smiley
Brent®
Damianw26

Mijn vader verklaarde mij ook voor gek! Maar wilde wel meteen een stuk rijden in mijn MINI toen ik hem liet zien. Sindsdien is hij ook overtuigd en begrijpt hij de keuze voor "het oudje" ook wel. nut smiley

Kijk dat snappen is belangrijk, en ze snappen ook wel dat ik iets anders wil, maar het moet geen geldput zijn tov van nu. Maar ja het enige probleem is dar ik geen buil aan dure reparaties wil vallen, en iets saais rijden vanwege wel grote betrouwbaarheid wil ik dan ook absoluut weer niet. Daarom lonkt die nieuwe wagen zo, leuk, luxe, betrouwbaar. Heb net ook bij prins gekeken maar geen echte abarth naar mijn wens staat er helaas niet op voorraad, al kunnen zij vast ook zoeken!
@mitsi

Ja precies, hij vermoed op basis van uiterlijk dat het heel wat is. Maar het valt tegen die a1, tenminste als je iets sportiefs zoekt. Ik zou er voor de gein eens in proberen te rijden, je verbaast je echt over het vreemde stuurgedrag van het ding.

@r-w

Bevallen boven verwachting, geen seiners gehad en ze doen het nog steeds voor 23 euro! Vooral het verre schijnende lichtbeeld is super, alle borden in de verte lichten al op zoals je hier goed kunt zien
Led by Damian Willemsen, on Flickr
Overigens ben ik zojuist gebeld door mijn huisdealer, hij wil mij graag een tsi verkopeneye rolling smiley hij biedt 10700 voor de up met 850 euro inruilpremie erbij, allemaal leuk maar het gaat om het bedrag wat ik 'wil' bijleggen, en daar moet ik nog over nadenken wat mogelijk is.
Ah dan is hij snel verkocht, vanmorgen was die Abarth nog beschikbaar.
Maar wat maakt dat nu uit als de wagen een paar jaar ouder is, met alle respect voor de Up die zeker zijn kwaliteiten heeft.
Maar zo'n Abarth is toch wel een heel andere klasse en stukken meer fun, sturen/geluid/beleving etc etc etc
Daar kan zo'n TSI Up echt niet aan tippen.

Ik zou persoonlijk je UP particulier proberen te verkopen , en dan met een paar k erbij heb je echt een leuke Abarth.
Moet je zien wat je dan over gaat houden, met zo'n nieuwe TSI Up moet je een vermogen toe betalen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2017 16:14 door Bofkont.
Ik snap ff iets niet.... Je bent als de dood voor dure reparaties. De kmstand in je 2 jaar oude Up is waarschijnlijk nog heel laag. En dan had je het plan om een andere gebruikte auto te kopen ( met waarschijnlijk) meer kilometers te kopen...... Apart.

Als de verkoper jou belt met een voorstel heeft hij waarschijnlijk al een koper voor jouw Up of hij wilt erg graag van die voorraadauto af. Gewoon een onwaarschijnlijk laag tegenbod doen of laat ze je tegemoet komen op accessoires. Als ze jou al gaan bellen is er nog onderhandelingsruimte.
Bofkont
Ah dan is hij snel verkocht, vanmorgen was die Abarth nog beschikbaar.
Maar wat maakt dat nu uit als de wagen een paar jaar ouder is, met alle respect voor de Up die zeker zijn kwaliteiten heeft.
Maar zo'n Abarth is toch wel een heel andere klasse en stukken meer fun, sturen/geluid/beleving etc etc etc
Daar kan zo'n TSI Up echt niet aan tippen.

Ik zou persoonlijk je UP particulier proberen te verkopen , en dan met een paar k erbij heb je echt een leuke Abarth.
Moet je zien wat je dan over gaat houden, met zo'n nieuwe TSI Up moet je een vermogen toe betalen.

Die paar jaar ouder is het probleem niet en het is absoluut een stap hoger qua rijden sturen geluid en vrijwel alles. Maar de reparaties die bij ouderdom horen zijn het probleem, goed 1 of 2 dure kan ik hebben maar niet te veel kleine dingen die helaas blijkbaar toch wel voorkomen, en regelmatig voorkomen als ik er gewoon 20K km per jaar mee rijd [www.autoblog.nl]

@eerrik
Precies, daarom is wat 'leukers' zoeken zo lastig in mijn geval, ik wil niet te veel inleveren qua luxe en betrouwbaarheid en dat is het hele probleem. Het mag wel een keer stuk gaan maar de lijken moeten niet uit de kast blijven vallen. En een 2e hands sportieve auto is betrouwbaar, mits ie een goede eerste eigenaar heeft gehad en geen schade verleden heeft. De up turbo is wat ik mis op het moment en hij is nog eens luxer ook. Overigens moet er een hele nieuwe besteld worden, want over de voorraad tsi was de slordige communicatie ontstaan. Onderhandelingsruimte is er zeker, alleen het verschil tussen 2 offertes voor precies dezelfde up is al enorm.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2017 16:50 door Damianw26.
Tja die zekerheid/betrouwbaarheid met een nieuwe wagen betaal je vooruit, met een gebruikte auto is het idd meer risico, maar zo'n 500 Abarth staat te boek als zeer betrouwbaar, uiteraard wel eentje kopen met een sluitende historie en bij voorkeur een dealer zoals Wim Prins.

Het allerverstandigste in deze is gewoon door rijden in je huidige Up, en zodra je aan het werk bent kijken voor iets anders.
Je huidige wagen is hagelnieuw!!
Snap je wel hoor, geld jeukt in je zak.
IK zou er lekker nog een paar jaar mee doorrijden. Frisse auto, alles werkt, financieel goed te behappen. Die extra power went ook, na een week weet je niet beter en dan??? Weer wat anders? cool smiley
Bofkont
Tja die zekerheid/betrouwbaarheid met een nieuwe wagen betaal je vooruit, met een gebruikte auto is het idd meer risico, maar zo'n 500 Abarth staat te boek als zeer betrouwbaar, uiteraard wel eentje kopen met een sluitende historie en bij voorkeur een dealer zoals Wim Prins.

Het allerverstandigste in deze is gewoon door rijden in je huidige Up, en zodra je aan het werk bent kijken voor iets anders.
Je huidige wagen is hagelnieuw!!

Doorrijden kan altijd nog, en uiteraard komt er altijd een goed onderhouden auto, dat is een vereiste. Overigens zou ik best een oudere abarth dan een van 2016 willen rijden, naar het schijnt zijn de iets oudere echt stukken minder qua bouwkwaliteit dan de facelift modellen. Deze staat bij kien, maar ja geen glasdak geen dab geen goede audio en ga zo maar door
[www.kien.nl]

@eerrik

Tja dan blijf je aan de gang maar dat is toch weer andersdrinking smiley, maar het kriebelt inderdaad flink voor wat anders, zeker omdat het 'eindelijk' gewoon kan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2017 17:52 door Damianw26.
Audio heb je niet nodig met een Abarth grinning smiley
De gewone radio set is goed genoeg en is vrij simpel te upgraden, met een setje andere boxen en versterker.
Nog een nadeel van deze bij Kien is de analoge airco bediening, vind ik echt geen porum als je weet hoe de climate eruit ziet.
Maar goed, die Abarth gaat er niet komen, dat weet ik zo al drinking smiley
Uiteindelijk wil je altijd meer luxe, vermogen of ruimte dat is zeker. grinning smiley
Dus tja, moet je het doen? Ik denk nog lekker even doorsparen en dan komt een Polo GTI o.i.d. vast binnen bereik.
Ik snap het wel dat je een nieuwe up! TSI wil. Ik heb ook twee up!'s gehad en ze waren fantastisch. Fijne auto's op de snelweg, en met Eibach veren en Audi TT stuurkogels een zeer fijn rijdende auto. Mijn up! met 75 pk en 90 Nm reed op de Duitse Autobahn al 191 km/h, meer heb je echt niet nodig. En die TSI is nog eens een stuk sterker, vooral qua koppel. Dat moet een bijzonder fijn rijdende auto zijn. Mijn up!'s hadden wat vochtproblemen, maar dat probleem zal bij de nieuwe up!'s na 5 jaar wel verholpen zijn. Qua onderhoudskosten heb je helemaal gelijk. Een nieuwe up! kost niets in onderhoud, bij mij kosten de onderhoudsbeurten tussen de 90 en 135 euro, en dat elke 15.000 km of elk jaar. Geen geld. Mijn huidige Golf IV V6 kostte qua aankoop ongeveer hetzelfde als een nieuwe up! (11.000 euro), maar die oude Golf kost me elk jaar ruim 2.000 euro aan onderhoud. Dus ik snap wel dat je nieuw wil. Zeker als je zelf heel zuinig op je spullen bent.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2017 23:36 door Phaeton W12.
Bofkont
Audio heb je niet nodig met een Abarth grinning smiley
De gewone radio set is goed genoeg en is vrij simpel te upgraden, met een setje andere boxen en versterker.
Nog een nadeel van deze bij Kien is de analoge airco bediening, vind ik echt geen porum als je weet hoe de climate eruit ziet.
Maar goed, die Abarth gaat er niet komen, dat weet ik zo al drinking smiley

Tja inderdaad vrij sober uitgerust, maar daar is de prijs ook naar voor een abarth uit 2014 met lage km stand. Dat gaat m sowieso niet worden, of er een andere abarth 500 komt moet ik inderdaad ook nog maar zien, het te oude blijft toch wat steken, maar het is zonder twijfel een geweldig ding!
adinsx
Uiteindelijk wil je altijd meer luxe, vermogen of ruimte dat is zeker. grinning smiley
Dus tja, moet je het doen? Ik denk nog lekker even doorsparen en dan komt een Polo GTI o.i.d. vast binnen bereik.

Ja vooral iets snellers lonkt, maar een polo gti klasse is toch wel weer erg duur, zeker gezien de komende 4 jaar mijn budget niet hard groeit. Heb dit tussenjaar zo"n beetje fulltime gewerkt en daar echt veel mee verdiend, maar dat gaat met 5 dagen school vanaf 1 sept niet meer natuurlijk winking smiley
Phaeton W12
Ik snap het wel dat je een nieuwe up! TSI wil. Ik heb ook twee up!'s gehad en ze waren fantastisch. Fijne auto's op de snelweg, en met Eibach veren en Audi TT stuurkogels een zeer fijn rijdende auto. Mijn up! met 75 pk en 90 Nm reed op de Duitse Autobahn al 191 km/h, meer heb je echt niet nodig. En die TSI is nog eens een stuk sterker, vooral qua koppel. Dat moet een bijzonder fijn rijdende auto zijn. Mijn up!'s hadden wat vochtproblemen, maar dat probleem zal bij de nieuwe up!'s na 5 jaar wel verholpen zijn. Qua onderhoudskosten heb je helemaal gelijk. Een nieuwe up! kost niets in onderhoud, bij mij kosten de onderhoudsbeurten tussen de 90 en 135 euro, en dat elke 15.000 km of elk jaar. Geen geld. Mijn huidige Golf IV V6 kostte qua aankoop ongeveer hetzelfde als een nieuwe up! (11.000 euro), maar die oude Golf kost me elk jaar ruim 2.000 euro aan onderhoud. Dus ik snap wel dat je nieuw wil. Zeker als je zelf heel zuinig op je spullen bent.

Kijk dat is een leuke reactie, kan ik me volledig in vinden wat je zegt. Met een eventuele tsi ben ik niet anders van plan, weer een eibach set eronder met tt draagarmen en gaan met die banaan! Ook het leer wat ik nu in de up heb zitten neem ik weer mee, het eruit halen is een kleine questie. Mijn up is van april 2015 en kent al die problemen met vocht en versnellingsbak ellende niet gelukkig, ook in de 1.0 tsi heb ik best vertrouwen. Het koppel is heerlijk, zou hem sowieso naar vagtechniek brengen voor de software van de golf, 115 pk en vooral lekker 200nm koppel bij 2000 toeren smiling smiley En inderdaad de beurtjes kosten 90 voor een kleine en 140 voor een grote je lacht je kapot qua kosten, en benzine verbruik is ook te overzien 1 op 15 met een stevige rijstijl bij de A1 vond ik echt indrukwekkend. Ook die onderhoudskosten van je golf zijn niet mals, maar als je het kan dragen en het plezier in de V6 ziet waarom niet winking smiley
Je zorgen maken over reparaties aan een Abarth is een beetje als je zorgen maken over een definitief stoppen van de Toppers. Het gaat niet gebeuren! Echt niet, een Abarth 500 is wellicht de meest sterke en betrouwbare kleine hothatch die er is. Gaat gewoon niets aan stuk. Check het Abarth forum eens. Daar staat eigenlijk helemaal niets op. Vergelijk dat eens met een Volkswagen topic.
De 1.4 tjet is bulletproof, de electronica bewezen en verder zit er weinig op en aan wat stuk kan.

adinsx
Uiteindelijk wil je altijd meer luxe, vermogen of ruimte dat is zeker.

thumbs up Rijd zelf in een Mii, maar zit toch een beetje naar een jonge c-segmenter te kijken. 90pkup/Mii in een zou leuk zijn, maar mis toch een stukje comfort en ruimte.
Damianw26
@mitsi

Ja precies, hij vermoed op basis van uiterlijk dat het heel wat is. Maar het valt tegen die a1, tenminste als je iets sportiefs zoekt. Ik zou er voor de gein eens in proberen te rijden, je verbaast je echt over het vreemde stuurgedrag van het ding.

@r-w

Bevallen boven verwachting, geen seiners gehad en ze doen het nog steeds voor 23 euro! Vooral het verre schijnende lichtbeeld is super, alle borden in de verte lichten al op zoals je hier goed kunt zien
Led by Damian Willemsen, on Flickr

Ben ook opzoek naar plug and play H7 leds voor de astra h gtc. Kom helaas op website die ze alleen werken voor 150 euro...
Rumalf GTC

Ben ook opzoek naar plug and play H7 leds voor de astra h gtc. Kom helaas op website die ze alleen werken voor 150 euro...
deze gaan er bij mij in. met de bijbehorende H1
Je zorgen maken over reparaties aan een Abarth is een beetje als je zorgen maken over een definitief stoppen van de Toppers. Het gaat niet gebeuren! Echt niet, een Abarth 500 is wellicht de meest sterke en betrouwbare kleine hothatch die er is. Gaat gewoon niets aan stuk. Check het Abarth forum eens. Daar staat eigenlijk helemaal niets op. Vergelijk dat eens met een Volkswagen topic.
De 1.4 tjet is bulletproof, de electronica bewezen en verder zit er weinig op en aan wat stuk kan.

Toch maar eens in het aanbod abarths duiken, buiten dat het een stap hoger is met alles behalve de ruimte is ie ook erg waardevast voor het rationele. Gezien jij er een hebt gehad en geïmporteerd, hoeveel scheelt het grofweg met een Nederlander (zijn er ook veel van geïmporteerd) Al is dat vast te kort door de bocht om zo te kunnen bepalen.
Carfanatic

adinsx

thumbs up Rijd zelf in een Mii, maar zit toch een beetje naar een jonge c-segmenter te kijken. 90pkup/Mii in een zou leuk zijn, maar mis toch een stukje comfort en ruimte.

Kijk als je er zelf een hebt ken je de zaak ook beter, comfort heb ik mij nog niet echt aan gestoord al krijg je na 4u achter elkaar rijden wel een beetje last van de onderrug ondanks dat ik de rugleuning best vlak heb staan.
@rumalf

Ik heb er geen enorm verstand van, maar als die van Nico werken lijkt mij dat ook geen lomp bedrag!
Damianw26
Carfanatic

adinsx

Kijk als je er zelf een hebt ken je de zaak ook beter, comfort heb ik mij nog niet echt aan gestoord al krijg je na 4u achter elkaar rijden wel een beetje last van de onderrug ondanks dat ik de rugleuning best vlak heb staan.

Stoelen van een Abarth lijken me een stuk minder qua zitcomfort... zeker voor langere ritten.
@pheaton
Dan zou ik een lang stuk moeten rijden, in de abarth 500 zat je hoog, maar zeker niet oncomfortabel door de stevige wangen

Bij de abarth zoektocht valt het mij op dat de punto's een stukje goedkoper zijn en van 2013 ook nog eens, is dat wel de 'gevoelige' 1.4 multiair?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-08-2017 13:56 door Damianw26.
Even een stukje mee gelezen en begrijp je gedachten. Ik heb zelf tijdens mijn studie (in combinatie met veel werk) een Clio RS gereden. Daarvoor ook een tijd in een Mazda MX-5 NC gereden.

Je moet bij een hot hatch niet alleen denken aan mogelijke gebreken die zich kunnen voordoen. Je moet ook rekening houden dat meer vermogen ook meer vraagt van allerlei onderdelen. Banden zullen (waarschijnlijk) meer slijten en nog belangrijker; het type band zal veel duurder zijn dan bijvoorbeeld de banden van een Up. Onder mijn RS zitten bijvoorbeeld Michelin Pilot Sport 4, dat kost wat meer dan de gemiddelde band. De remmen zijn af fabriek Brembo's en een stuk duurder dan de remmen op een normale Clio. Zo kan ik nog wel even door gaan smiling smiley

Voorbeeld: 4 x Pilot Sport 4 voor ongeveer 100 euro en dan 20 euro montage per wiel is toch snel bijna 500 euro. Als je daar dan geen 40.000 KM mee doet maar 30.000 KM dan is dat best duur.

Dat was ook geweldig aan de NC, die is qua gebruikte onderdelen niet heel veel exotischer dan een Mazda 3 en daardoor relatief goedkoop als het om bijvoorbeeld banden/remmen gaat. Ook een geweldige auto die je voor jouw budget goed kan vinden. Heeft niet enorm veel vermogen maar is wel licht en dankzij RWD een veel betere auto om goed (sportief) te leren auto rijden dan een hot hatch met 200 PK. Mijn NC was helemaal kaal (alleen airco) maar was echt perfect in die periode. Ik heb 'm gekocht met 110.000 KM en verkocht met 146.000 KM, tussendoor 2x een beurtje, 2 banden en setje remmen. Ze kunnen alleen roesten, daar moet je een beetje op letten. Ik heb heel veel geleerd van die auto en elke dag was leuk. Na een paar jaar was de uitdaging bij die auto weg en toen ben ik naar een snellere auto gegaan. Had ik in een keer de Clio gekocht dan had ik daar niet zo veel plezier mee gehad als nu.

De Clio RS is top maar ik zou persoonlijk zoiets niet doen in jouw situatie. Hetzelfde geldt voor 208 GTi, Abarth 500 enz. Die kosten per maand veel meer en daar ga je na ervaring in een Up en Q3 toch lang niet alles uithalen. Dan kun je net zo goed een sportieve B-segmenter kopen met een iets dikkere motor. Die gaat je dan 95% van de fun bieden tegen veel minder kosten. Een van de beste is volgens mij de Ford Fiesta, die kun je met ST-line kopen met prima motoren en veel opties tegen scherpe prijzen.

[www.autoscout24.nl]

Mocht je toch een hotch hatch kopen, dan zou ik er juist een kopen die wat ouder is (2008-2010) en een groot budget voor onderhoud achter de hand houden. Er dan wel een kopen met frisse banden, remmen en recent gepleegd onderhoud.

Leuk oud B-segment hot hatch testje mocht je toch willen vergelijken:
[www.youtube.com]
Damianw26

Toch maar eens in het aanbod abarths duiken, buiten dat het een stap hoger is met alles behalve de ruimte is ie ook erg waardevast voor het rationele. Gezien jij er een hebt gehad en geïmporteerd, hoeveel scheelt het grofweg met een Nederlander (zijn er ook veel van geïmporteerd) Al is dat vast te kort door de bocht om zo te kunnen bepalen.

Oef, dat durf ik echt nu niet te zeggen. Destijds scheelde het mij ongeveer 3000 euro.
Als jij een concrete auto op het oog heb wil je kosteloos het hele importcircus doorloodsen. En echt: het scheelt een enorme klap.
Hier rondom Porto Vecchio zie je ze ook met regelmaat en die Monza uitlaat geeft in die smalle steegjes niet alleen de bestuurder maar iedereen die er loopt een dikke smile. Man wat klinken ze gaaf!
Driver90
Even een stukje mee gelezen en begrijp je gedachten. Ik heb zelf tijdens mijn studie (in combinatie met veel werk) een Clio RS gereden. Daarvoor ook een tijd in een Mazda MX-5 NC gereden.

Je moet bij een hot hatch niet alleen denken aan mogelijke gebreken die zich kunnen voordoen. Je moet ook rekening houden dat meer vermogen ook meer vraagt van allerlei onderdelen. Banden zullen (waarschijnlijk) meer slijten en nog belangrijker; het type band zal veel duurder zijn dan bijvoorbeeld de banden van een Up. Onder mijn RS zitten bijvoorbeeld Michelin Pilot Sport 4, dat kost wat meer dan de gemiddelde band. De remmen zijn af fabriek Brembo's en een stuk duurder dan de remmen op een normale Clio. Zo kan ik nog wel even door gaan smiling smiley

Voorbeeld: 4 x Pilot Sport 4 voor ongeveer 100 euro en dan 20 euro montage per wiel is toch snel bijna 500 euro. Als je daar dan geen 40.000 KM mee doet maar 30.000 KM dan is dat best duur.

Dat was ook geweldig aan de NC, die is qua gebruikte onderdelen niet heel veel exotischer dan een Mazda 3 en daardoor relatief goedkoop als het om bijvoorbeeld banden/remmen gaat. Ook een geweldige auto die je voor jouw budget goed kan vinden. Heeft niet enorm veel vermogen maar is wel licht en dankzij RWD een veel betere auto om goed (sportief) te leren auto rijden dan een hot hatch met 200 PK. Mijn NC was helemaal kaal (alleen airco) maar was echt perfect in die periode. Ik heb 'm gekocht met 110.000 KM en verkocht met 146.000 KM, tussendoor 2x een beurtje, 2 banden en setje remmen. Ze kunnen alleen roesten, daar moet je een beetje op letten. Ik heb heel veel geleerd van die auto en elke dag was leuk. Na een paar jaar was de uitdaging bij die auto weg en toen ben ik naar een snellere auto gegaan. Had ik in een keer de Clio gekocht dan had ik daar niet zo veel plezier mee gehad als nu.

De Clio RS is top maar ik zou persoonlijk zoiets niet doen in jouw situatie. Hetzelfde geldt voor 208 GTi, Abarth 500 enz. Die kosten per maand veel meer en daar ga je na ervaring in een Up en Q3 toch lang niet alles uithalen. Dan kun je net zo goed een sportieve B-segmenter kopen met een iets dikkere motor. Die gaat je dan 95% van de fun bieden tegen veel minder kosten. Een van de beste is volgens mij de Ford Fiesta, die kun je met ST-line kopen met prima motoren en veel opties tegen scherpe prijzen.

[www.autoscout24.nl]

Mocht je toch een hotch hatch kopen, dan zou ik er juist een kopen die wat ouder is (2008-2010) en een groot budget voor onderhoud achter de hand houden. Er dan wel een kopen met frisse banden, remmen en recent gepleegd onderhoud.

Leuk oud B-segment hot hatch testje mocht je toch willen vergelijken:
[www.youtube.com]

Geweldig testje, Chris harris blijft een zeer goede reviewer echt top! Leuke ervaring een mx5 en Clio rs tijdens je studie zeg! Wat betreft de rest, een Mazda mx5 NC is zonder kijf echt een geweldige machine puur voor het rijden, hij is voor mij alleen echt te onpraktisch als 2 zitter, vandaar het idee he een hothatch heerlijk op alle vlakken! Wat betreft de onderhoudskosten heb je gelijk maar die kan ik wel hebben, zolang er maar niet duurder onderhoud + iedere x weer een dikke reparatie rekening komt, dat gaat financieel nekken op een gegeven moment. Ik snap overigens best het idee om een wat oudere hot hatch te kopen en de rest als buffer te gebruiken maar dat zie ik eigenlijk wel een beetje als kapitaal vernietiging, puur al het geld opmaken aan reparaties en dan zit ik alsnog met een oude auto met uitelindelijk lage restwaarde, terwijl ik ook een recentere luxere en vermoedelijk betere auto had kunnen hebben. Meer betalen dan de up ontkom ik niet aan en heb ik er best voor over. de fiesta st line vind ik het helaas net niet. Vanbinnen een rotzooitje en echt verouderd, en geen panodak helaas, maar hij rijdt echt goed hoor met zo"n ecoboost en nog beter dan standaard onderstel!
Damianw26

Oef, dat durf ik echt nu niet te zeggen. Destijds scheelde het mij ongeveer 3000 euro.
Als jij een concrete auto op het oog heb wil je kosteloos het hele importcircus doorloodsen. En echt: het scheelt een enorme klap.
Hier rondom Porto Vecchio zie je ze ook met regelmaat en die Monza uitlaat geeft in die smalle steegjes niet alleen de bestuurder maar iedereen die er loopt een dikke smile. Man wat klinken ze gaaf!

Dat klinkt vast geweldig, de aprokavic klonk ook al heerlijk! Dat is een super aanbod, een beetje hulp kan ik ook absoluut gebruiken gezien ik er maar bar weinig van weet en geen financiële knaller wil maken. Maar ik vind de Punto abarth eigenlijk wel een stukkie gaver nog, in nl staat ook een mooie maar een ex leaser en hij staat al een jaar te koop bij het bedrijf, dat moet een reden hebben.
[www.marktplaats.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-08-2017 22:10 door Damianw26.
Wederom een kleine update

Mijn huisdealer heeft gisteren gebeld of ik al wat wist, heb het balletje opgegooid dat ik ook interesse heb in een abarth 500 gezien restwaarde blablablabla je kent het 'strategisch' praatje. Vervolgens vroeg hij mij om een bod uit te brengen, ik heb een belachelijk laag bedrag genoemd, zo laag dat ik niet verwachtte dat ie het serieus nam. Morgen heeft ie een overleg met het team gezien de vele familie klanten en hij graaaag wat verkoopt, mocht hij het bod accepteren dan wordt het de up turbo, 10700 + 5500 toeleggen euro is gewoon belachelijk weinig voor hetgeen je terugkrijgt.

Op abarth gebied heb ik ook een paar mooie gevonden, als de up turbo toch afgeketst wordt. Na vele reviews gelezen te hebben en toen nagedacht te hebben is dit toch wel slimmer, ook met restwaarde want een abarth van 8 jaar oud brengt ook echt nog wat op, en de betrouwbaarheid zit snor!
[rice,sro:asc,ms1:140_12_,frn:2012,fultongue sticking out smileyetrol,ger:manual_gear,cnd:used,dmg:false/pg:vipcar/246873152.html" target="_blank" rel="nofollow">www.mobile.de]
[rice,sro:asc,ms1:140_12_,frn:2012,fultongue sticking out smileyetrol,ger:manual_gear,cnd:used,dmg:false/pg:vipcar/213250373.html" target="_blank" rel="nofollow">www.mobile.de]

En de punto:
[rice,sro:asc,ms1:140_4_,frn:2012,fultongue sticking out smileyetrol,ger:manual_gear,cnd:used,dmg:false/pg:vipcar/248777136.html" target="_blank" rel="nofollow">www.mobile.de]
Dat is een bijzonder goed aanbod, en als je toch iets anders wilt kopen veruit het meest verstandigste.
Maar ik blijf er bij met zo'n Abarth ga je echt veel meer fun aan beleven, dat rijden is zoveel meer bijzonder als algehele beleving.
Maar er kleven absoluut meer financiële risico's aan, die 6 maanden garantie zijn zo voorbij.

Mijn tip neem die UP TSI en koop er later nog eens extra 2 jaar garantie bij.
Veruit het meest verstandigste in jou situatie.
Het is redelijk irritant dat de linkjes van mobile.de niet werken, geen idee hoe ik ze wel werkend krijgdrinking smiley

Bofkont
Dat is een bijzonder goed aanbod, en als je toch iets anders wilt kopen veruit het meest verstandigste.
Maar ik blijf er bij met zo'n Abarth ga je echt veel meer fun aan beleven, dat rijden is zoveel meer bijzonder als algehele beleving.
Maar er kleven absoluut meer financiële risico's aan, die 6 maanden garantie zijn zo voorbij.

Mijn tip neem die UP TSI en koop er later nog eens extra 2 jaar garantie bij.
Veruit het meest verstandigste in jou situatie.

Absoluut, maar ik verwacht niet dat zo'n verkoop door de beugel kan, tenzij ze echt heeeeeeeeeel graag willen verkopen deze maand en slechts enkele honderden euro's winst willen makeneye rolling smiley. Hij kon me wel een polo uit voorraad met zeer hoge korting garanderen, maar dat vind ik echt helemaal niks.De abarth blijft gewoon een plan hoger qua alles, en zal ook prima zijn voor wat ik ermee wil, wellicht wat zonde want ik ga namelijk 20.000km's puur op de snelweg en wat fun km's erbij voor als het goed is de komende 4 jaar, dan wil ik gewoon zekerheid. Mijn vader komt ineens ook iedere keer met linkjes en advertenties naar audi a1's 'want dat vind ik zo'n stoere auto voor joudrinking smileydrinking smileydrinking smileydrinking smiley' maar uitleggen dat die niet biedt wat ik zoek helpt nieteye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2017 18:31 door Damianw26.
Ik ook hoor. Zo'n Abarth is erg leuk maar dat spannende moet je wel liggen. En ondanks dat ze vast betrouwbaar zijn, moet je in ieder geval al vaker/sneller de normale slijtage onderdelen vervangen. Je gaat er natuurlijk niet als een krant in rijden.
Je noemt al dat je graag de zekerheid wilt van een nieuwe auto met fabrieksgarantie. Dan is zo'n vlotte splinternieuwe Up! natuurlijk prima.
Op auto's uit deze prijsklasse wordt bijna geen winst gemaakt. Ze willen je zo nog langer binden en het geld verdienen aan je werkplaatsbezoeken.
@bofkont

Jij magiër, hoe doe je datdrinking smiley? Ik kopieer gewoon de url en dan komen al die smileys er automatisch tussen

@Springbok

Mocht de verkoper dat bod of iets hoger toch accepteren, dan word dat hem gewoon. Eibach kit, begrenzing eraf bij vagtechniek a 115pk en 200nm en wellicht een jd chip op termijn, ik zie het al zittencool smiley

@Kristian

Daar sla je de spijker op zijn kop, dat hele sportieve ligt mij ook wel maar dat heeft een prijs, buiten de brandstof, onderhoud en mogelijke reparaties is er ook niet geheel onbelangrijk een duurdere verzekering bij meer vermogen en 19 jaar oud, pfoeeye popping smiley

@Eerrik

Precies, maar alsnog zullen ze die paar % winst best willen hebben. Voor niets gaat de zon opwinking smiley
Waarom die vagtechniek tuning ipv JD? Beide is zichtbaar en beide zal hetzelfde behandeld worden qua garantie. Dan kan je t beter maar gelijk goed doen qua vermogen..
Mochten de onbegrensde golf tsi waarden niet voldoende zijn, dan gewoon chippen bij jd. Dacht dat de maximum tsi waarden vrij krijgen niets anders is dan golf software wat toch anders is dan een chip met 'onbekende' software voor vw.
Ik zou me daar wel even goed in inlezen. Chippen is niet gevaarlijk zolang het bedrijf maar weet wat het doet.
Als consument en eigenaar kun je dus niet voorzichtig genoeg zijn.
Ik denk dat jd zeker weet wat men doet. de 1.0 tsi 90-95-110-115pk verschillen qua onderdelen niets, maar wellicht is het toch niet zo makkelijk als het lijkt die fabrieksupdate:[chiptuning.vagtechniek.nl]

Dit is zowel bij mijn up als bij de q3 gebeurd van 60 naar 75pk en van 170 naar 211pk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2017 01:01 door Damianw26.
Damianw26
Ik denk dat jd zeker weet wat men doet. de 1.0 tsi 90-95-110-115pk verschillen qua onderdelen niets, maar wellicht is het toch niet zo makkelijk als het lijkt die fabrieksupdate:[chiptuning.vagtechniek.nl]

Dit is zowel bij mijn up als bij de q3 gebeurd van 60 naar 75pk en van 170 naar 211pk.

Qua motoren wellicht niet, maar de 115pk heeft wel een andere versnellingsbak volgens mij.

Voor zover ik heb kunnen ontdekken moet vermogen geen probleem zijn voor de 5 bak van de Ibiza. Ik ben, zoals je weet, ook aan het kijken naar chippen.
Klopt, je krijgt vanaf 110 pk een 6 bak, maar dat is ook gewoon een mq200 ofwel een versnellingsbak die 200nm aankan las ik net op pagina 2 van de link. Ik geloof dat men 20% extra marge rekent dus chippen zou absoluut geen probleem moeten zijn

[www.volkspage.net]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.