Bossinkje - CitroŽn C5 2.0 HdiF Comfort Tourer + Renault Twingo 1.2 - C5 op zomerbanden.

Gepost door Bossinkje 
Heerlijke XM! Ben benieuwd naar de plaatjes, vooral van het interieur. thumbs up
Leuk, lekker luxe en comfortabel. Fijne kilometers!
Bedankt voor alle reacties! De auto ziet er nog erg netjes uit, op een paar kleine puntjes na. Ga proberen om zoveel mogelijk van deze punten nog aan te passen.

Nog een foto van het interieur:



Quote
ginkelvanmichiel
Quote

Als alles meezit heeft mijn vriendin binnenkort haar rijbewijs en die wil eigenlijk niet in de BX rijden, omdat ze liever een klein autootje heeft. Samen dus de deal gemaakt dat ik de Xantia weg mocht doen voor iets anders, en dat zij dan een Twingo/Saxo/106'je krijgt. Zijn ook leuk auto's natuurlijk.


en dan koopt hij een XM! grinning smiley
prachtige auto.

Dat was part of the deal. smiling bouncing smiley Ik een XM, zij iets kleins. Zo heeft ze het zelf voorgesteld. cool smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2018 07:50 door Bossinkje.
Geweldige wagen, compleet wat anders dan het dertien in dozijn witte leaseblikje.
Mooi hoor, heerlijke auto. Veel plezier ermee!
Kijk, zo hoort het. Justin in een grote zweefteefmobiel, lekker man cool smiley. Gefeliciteerd!
Bedankt!

Vanmorgen even een stukje gereden en even wat plaatjes geschoten.











Citroen, lowering your car for a great stance since 1954. thumbs up spinning smiley sticking its tongue out
Mooie nieuwe foto's!

Wat voor punten ga je aanpakken?
Wat een leuk ding. Is ie echt uit 99? Want het kenteken is van mei 2000. Leuk, zo'n laat exemplaar!
Quote
Renaultje
Mooie nieuwe foto's!

Wat voor punten ga je aanpakken?

Dankjewel! Momenteel zit ik op dit to-do lijstje:

- Nieuwe veerbollen achter
- Nieuwe radiateur
- Einddemper dichtmaken of vervangen
- Deuk uit de achterbumper halen
- Luxe kentekenplaten
- Stoelverwarming rondom weer werkend zien te krijgen
- Klein scheurtje in bestuurdersstoel (laten) maken
- Cruise control inbouwen
- Wellicht aankomende zomer nog op zoek naar een setje leuke velgen

En ik ben vast nog wel wat vergeten

Quote
Barri
Wat een leuk ding. Is ie echt uit 99? Want het kenteken is van mei 2000. Leuk, zo'n laat exemplaar!

Ja, hij is echt uit 99. In 2000 is hij naar Nederland gekomen vanuit Duitsland. Vandaar ook de uitvoering Pallas, deze uitvoering is alleen in Duitsland geleverd.

Quote
uwbuurman
Gaaf ding. Veel plezier ermee!

Bedankt! Gaat goedkomen. thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2018 07:53 door Bossinkje.
Blijft een gaaf ding, zo'n XM! cool smiley Veel plezier ermee!
Ahh wat mis ik mijn XM toch (soms). Leuk project en leuke auto! Ik blijf het zeker volgen.
Mooie aanwinst! Zo in het zilvergrijs oogt 'ie ook nog eens erg fris vergeleken met eind jaren negentig kleuren zoals donkergroen, donkerblauw en donkerrood. Ik wist niet dat er een XM Pallas was (in Duitsland), wat leuk! Is de XM eigenlijk de auto die de motorkapnaad (motorkap die niet doorloopt tot aan de grille en koplampen) heeft uitgevonden?
Quote
D-C
Is de XM eigenlijk de auto die de motorkapnaad (motorkap die niet doorloopt tot aan de grille en koplampen) heeft uitgevonden?

Hij was niet de enige in die tijd in ieder geval...



Mooie aanwinst trouwens, die XM! Juist nu je ze steeds minder gaat zien, valt me op hoe bijzonder ze zijn qua design.
Bedankt beiden! thumbs up

Ze zijn inderdaad bijzonder qua design. Hoeveel auto's zie je nou die zo'n raampartij hebben als de XM? Rondom 12 ruiten. Erg gaaf om te zien, minder leuk als je moet krabben. drinking smiley
Zijn er in NL garages/mensen die de weg weten om een goede XM te vinden ?
Liefst Break en liefst diesel met normale km-stand en geen achterstallig onderhoud
Quote
FW Ta-183 Huckebein I
Zijn er in NL garages/mensen die de weg weten om een goede XM te vinden ?
Liefst Break en liefst diesel met normale km-stand en geen achterstallig onderhoud

Jij bent zelf op zoek naar een XM? Ik zou gewoon even zelf rondkijken op Marktplaats/Gaspedaal of je iets vindt dat je bevalt. Via de XM-club zijn wel aankooptips te vinden, dus waar je op moet letten, wat de zwakke punten zijn, etc.
Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg vrees ik. Maar Enting in Zwartsluis, garage de l'Est in Vlaardingen (beide nogal prijzig vaak) en Ton van Soest in Bosschenhoofd weten de weg wel in de (internationale) CitroŽn-wereld. Je kunt ze gewoon vragen of ze je kunnen helpen (zoekopdracht neerleggen). En dan maar zien of ze nog bestaan. Ik vond op gaspedaal en op autoscout.eu maar ťťn exemplaar, dus het wordt moeilijk denk ik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2018 08:17 door j.ko.
Tsja, een diesel die minstens 18/19 jaar oud met een lage kilometerstand ga je denk ik inderdaad niet vinden, maar de vraag is of je dat ook echt wilt. Een diesel is gemaakt voor veel kilometers, dus wat is daar mis mee. Ongeacht de kilometerstand kun je op zo'n leeftijd toch wel onderhoud verwachten. Daarnaast heb ik twee auto's gehad met weinig kilometers waar ik veel meer problemen mee heb gehad dan de Xantia die al bijna op de 3 ton stond.
Gisteravond ook het eerste 'karaktertrekje' (laten we het daar maar op houden..) van de XM meegemaakt.

Heb gisteravond getankt met de XM, en na het tanken krijg ik hem niet aan de praat omdat de startblokkering er niet af is gegaan. Normaal gesproken gaat deze er met de afstandsbediening af. Tot twee keer toe geprobeerd, maar de startblokkering blijft er op. Dan maar de startcode intoetsen. Ook tweemaal geprobeerd, maar ook hiermee gaat de startblokkering er niet af. Gevolg hiervan ; code 'geblokkeerd'. Maar even een paar minuten gewacht, maar hij bleef piepen en het lampje bleef knipperen. Uiteindelijk maar de accupool er een keer afgehaald, en toen ging met het bedienen van de afstandsbediening de startblokkering er gelijk af..eye rolling smiley

Heerlijk, Franse elektronica.
Quote
Bossinkje
Tsja, een diesel die minstens 18/19 jaar oud met een lage kilometerstand ga je denk ik inderdaad niet vinden, maar de vraag is of je dat ook echt wilt. Een diesel is gemaakt voor veel kilometers, dus wat is daar mis mee. Ongeacht de kilometerstand kun je op zo'n leeftijd toch wel onderhoud verwachten. Daarnaast heb ik twee auto's gehad met weinig kilometers waar ik veel meer problemen mee heb gehad dan de Xantia die al bijna op de 3 ton stond.

een normale km-stand voor mij is zo 250-350.000 km smiling smiley Dus niet 600-700.000

zit ook al te denken aan een benzine en er dan gas in gooien (zie zat diesels in Frankrijk staan maar mijn Frans is niet bien)
Gaat er mij meer om dat ie goed onderhouden is (dus wat kapot is is gemaakt, geen olie 1 op 1000, niet doorgerot etc)

ps over je startblokkering: is het niet makkelijker om die gewoon te verwijderen? kans dat ie gejat wordt acht ik nihil.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2018 19:12 door FW Ta-183 Huckebein I.
Quote
FW Ta-183 Huckebein I
Quote
Bossinkje
Tsja, een diesel die minstens 18/19 jaar oud met een lage kilometerstand ga je denk ik inderdaad niet vinden, maar de vraag is of je dat ook echt wilt. Een diesel is gemaakt voor veel kilometers, dus wat is daar mis mee. Ongeacht de kilometerstand kun je op zo'n leeftijd toch wel onderhoud verwachten. Daarnaast heb ik twee auto's gehad met weinig kilometers waar ik veel meer problemen mee heb gehad dan de Xantia die al bijna op de 3 ton stond.

een normale km-stand voor mij is zo 250-350.000 km smiling smiley Dus niet 600-700.000

zit ook al te denken aan een benzine en er dan gas in gooien (zie zat diesels in Frankrijk staan maar mijn Frans is niet bien)
Gaat er mij meer om dat ie goed onderhouden is (dus wat kapot is is gemaakt, geen olie 1 op 1000, niet doorgerot etc)

ps over je startblokkering: is het niet makkelijker om die gewoon te verwijderen? kans dat ie gejat wordt acht ik nihil.

Das slechts 18.000 km per jaar! Dat zijn toch geen afstanden om een diesel voor te kopen?
In landen waar de wegenbelasting niet zo absurd is als bij ons zie je veel 'normalere' km-standen voor diesels smiling smiley
Bossinkje,
Mooie Xm heb je daar te pakken. Met dank aan de Xm Turbo CT van m'n vaste garage, die ik een paar dagen als leenauto gebruikte wegens schadeherstel aan mijn toenmalige Xantia, ben ik destijds (2009) ook aan de Xm geraakt. Wegens de vele dagelijkse kilometers werd het uiteindelijk een 2.1TD. Uiteindelijk dik 7 jaar en 289.000 km mee gereden en vorig jaar verkocht met 533.000 km.

Het blijven schitterende wagens. Ooit komt er dan ook wel weer een Xm hier. Niet meer als dagelijkse auto maar voor erbij, voor de pekelvrije periode van het jaar. Bedoeling is een V6 Exclusive van de laatste bouwjaren, liefst met handbak, maar die zijn vrij lastig te vinden in goede staat. Ben al een tijdje de diverse sites in de gaten aan het houden, al heb ik geen haast.

@FW Ta-183 Huckebein I: er zijn diverse garages in het Xm-wereldje: In het noorden heb je bijv. Auto Annema (Dokkum), Lijzenga (Damwoude), RC Auto's (Hoogeveen), Enting (Zwartsluis). In het midden heb je o.a. Gert de Jong (Aalsmeer), Tres Beau (Leerdam) en in het zuiden bijv. Wil Wijnhoven (Boxmeer), Jan van Gompel (Eindhoven). Ik ben er vast nog wel een paar vergeten, maar ze zijn er genoeg. En hierboven zijn ook al een aantal genoemd.
Aankooptips vindt je op de site van de Xm-club: Aankooptips Xm-club
Een site die in een groot deel van West-Europa zoekt is deze: Le Parking
Is weliswaar in het Frans, maar wijst zich vanzelf, denk ik.
Quote
FW Ta-183 Huckebein I
Quote
Bossinkje
Tsja, een diesel die minstens 18/19 jaar oud met een lage kilometerstand ga je denk ik inderdaad niet vinden, maar de vraag is of je dat ook echt wilt. Een diesel is gemaakt voor veel kilometers, dus wat is daar mis mee. Ongeacht de kilometerstand kun je op zo'n leeftijd toch wel onderhoud verwachten. Daarnaast heb ik twee auto's gehad met weinig kilometers waar ik veel meer problemen mee heb gehad dan de Xantia die al bijna op de 3 ton stond.

ps over je startblokkering: is het niet makkelijker om die gewoon te verwijderen? kans dat ie gejat wordt acht ik nihil.

Dat staat inderdaad wel op de planning. thumbs up
Afgelopen week de XM voorzien van nieuwe bollen rondom. De oude waren plat, 1 was zelfs echt kapot..

XM veert nu grandioos, zoals het hoort. Wat een genot!!!
Nog even een update m.b.t. de BX. Tot op heden nog steeds last van dezelfde problemen, vervangen van de brandstofpomp heeft ook niet geleid tot de gewenste oplossing. Afgelopen zaterdag de auto op de brug gehad om wat te doen aan de brandstofleiding richting de brandstofpomp omdat dat de verdachte was op dat moment, toen mij iets anders op viel.

Vlak na de aansluiting op het uitlaatspruitstuk zit van origine een kleine bocht in de pijp vanwaar hij verder loopt naar achteren. Daar was mij laatst al een knik opgevallen, maar daar verder weinig aandacht aan besteed. Waarschijnlijk is dit gebeurt bij het naar binnen drukken van de auto om de motor er weer in te hangen. Nu bleek dat de uitlaat voor deze knik erg blauw was. Veel te heet geworden dus, blijkbaar kon hij toch z'n druk niet kwijt. Wellicht dat dit de boosdoener is van alle problemen, het zou wel verklaren waarom hij niet boven de 100 km/u uitkomt. Nieuwe voorpijp besteld, die is vandaag binnen gekomen. Die er dus zo snel mogelijk onder hangen, en hopen dat dan de problemen weg zijn.

Voor de rest nog bezig met een paar kleine puntjes die ik gedaan wil hebben alvorens de BX in de verkoop gaat, zodat ik hem zo netjes mogelijk kan verkopen. Zaterdag al begonnen aan het oplappen van de bumpers d.m.v. het opnieuw spuiten, maar helaas een verkeerde inschatting gemaakt van de kleur. Binnen leek het netjes, totdat de BX buiten in het daglicht stond.. Daar moet ik dus nog een goede kleur voor zien te vinden, en ik wil sowieso de verkleuring van het dashboard nog aanpakken.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-03-2018 15:20 door Bossinkje.
Ze moeten ook niet exact dezelfde kleur zijn als de auto natuurlijk, maar ze moeten wel een paar tinten donkerder.
ik vind het echt een erg mooie BX. Hopelijk krijgt hij een goed huis!
Succes met de verkoop Justin! Hopelijk is het met die pijp dan eindelijk het euvel opgelost!
Hulde trouwens dat je zo je best doet om de BX te fixen en optisch mooi(er) te maken. Ik ken garages/specialisten die minder netjes/eerlijk/goed bezig zijn!

En eens met GinkelvanMichiel, een prachtige BX is het!
Bedankt! Natuurlijk wil ik de BX zo netjes mogelijk verkopen, dat helpt natuurlijk ook mee aan de opbrengst.

En inderdaad, het is (op een paar plekjes na) een erg nette BX, ergens doe ik hem liever ook niet weg.. big smile smiley
Zaterdag weer bezig gegaan met de BX om het probleem op te lossen. De voorpijp is vervangen maar dit gaf geen resultaat. De klepspeling nogmaals nagekeekn maar ook de kleppen staan goed afgesteld. Zelfs compressie gemeten maar ook dit is allemaal fijn in orde. Als laatste nogmaals de carburateur gewisseld, nu zit de 'originele' er weer op met een andere (goede) acceleratiesproeier. De BX reageert op lage snelheden beter op het gaspedaal en bokt veel minder bij veel gas geven, maar nog steeds mis ik vermogen en kom ik niet boven de 100/110 km/u. crying smilie
Klinkt misschien wat vreemd: kijk eens naar de gaskabel.

Heb ooit een 406 TD gehad, zou iets van 185 moeten kunnen maar zelfs in D haalde ik op een gegeven moment niet meer dan 150, bleek motorisch niets aan de hand maar de gaskabel was dacht ik 'verschoven' (daar waar de kabel in de hendel zit die de brandstoftoevoer regelt); dus als het gaspedaal vol was ingedrukt was de gaskabel nog niet aan zijn 'max'.

Je zou dus even met de motorkap open, auto in z' n vrij en op de handrem, handmatig gas kunnen gaan geven met die hendel, kijken of ie dan ook inhoudt....en gaskabel goed bekijken



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-03-2018 15:25 door FW Ta-183 Huckebein I.
Bedankt voor de tip. Het (vreemde) probleem is echter dat hij dit 'vermogensverlies' alleen heeft bij het rijden, als de auto stationair loopt kun je gewoon gas geven, ongeacht de toeren houdt hij dan niet in. Maar desondanks ga ik er toch even naar kijken!! thumbs up
Afgelopen zaterdag stond de XM op de planning om een paar punten aan te pakken. Allereerst de radiateur. Nu blijkt dat ze hier ooit de boel hebben omgebouwd, want van origine hoort er een radiateur met zogeheten 'quick fit' aansluiten voor de slangen in. Die zit er bij mij niet in en zijn de slangen dus ook anders. Dat betekent dat ik dus de verkeerde heb besteld. Helaas!

Vervolgens maar de olielekkage opsporen. Alles schoongemaakt, stuk gereden en vervolgens weer op de brug. Olieretourleiding van de turbo bleek de boosdoener. Daar een nieuw stuk slang opgezet, dus dat is het eerste deel van de olielekkage. Naar mijn idee lekt hij nog steeds ergens, daar moet ik nog even naar gaan zoeken. thumbs up
Gisteravond weer even kort aan het sleutelen geweest met de BX. Ontstekingsmodule vervangen, maar ook dit gaf geen verschil. Eigenlijk is er nu nog maar 1 verdachte en dat is de distributieketting. Wellicht dat deze toch een tandje versprongen is. Dat gaan we in ieder geval zo snel mogelijk even nakijken. thumbs up


BX + XM
by Justin Bossink, on Flickr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-04-2018 08:34 door Bossinkje.
heeft de ontsteking toevallig een vacuŁmvervroeger? Als die niet goed werkt kan het zijn dat onder vollast de auto smoort.
Ook dat hebben we allemaal gecontroleerd, en alles werkt daar ook naar behoren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.