Bossinkje - CitroŽn C5 2.0 HdiF Comfort Tourer + Renault Twingo 1.2 - C5 op zomerbanden.

Gepost door Bossinkje 
Oh ik vind het ook wel leuke velgen! thumbs up Maar vind het moeilijk te 'beoordelen' zeg maar als ze nog niet onder de auto zitten.
Waarom zet je ze er pas onder als de temperaturen omhoog gaan?

Zou mijn eigen velgen eigenlijk ook wel wat mooier willen hebben, want ik vind ze erg gaaf staan, ze hebben alleen best wel veel stoepschade sad smiley
Bedankt voor de reacties grinning smiley

Velgen zijn als ik het goed heb Alustar Polar 7 velgen! Schade is zeker wel weg te werken, dat gebeurt binnenkort ook wel. thumbs up

Ik heb nu winterbanden onder de auto zitten. Ik wil de zomerbanden om deze velgen hebben, dus zodra de winterbanden er onder weg gaan komen deze velgen er onder. winking smiley

Even foto op nieuwe pagina:

Ben benieuwd hoe dit gaat staan. Jammer van de kleine schade die je gereden had, gelukkig is het klein gebleven.
Ben zelf ook erg benieuwd, maar ik ben er van overtuigd dat het zeker niet verkeerd zal staan. cool smiley Blijft natuurlijk wel een kwestie van smaak.
Jammer van de kleine glijpartij, het lijkt gelukkig allemaal niet zo heel erg te zijn geweest al blijft het zuur natuurlijk.

Ik ben ook benieuw naar de velgen, vanaf een plaatje van de losse velg vind ik het altijd moeilijk oordelen. Met banden eromheen op de auto gemonteerd geeft toch een veel ander beeld...
Ik heb vanmorgen gehoord dat er zelfs een auto total loss is geraakt bij een andere glijpartij op de parkeerplaats.. Dus vergeleken met dat viel het gelukkig mee.

Ik zal eens kijken of ik van het weekend de banden er vast om kan leggen, kan ik in ieder geval even passen. Kans is aanwezig dat er spacers tussen moeten gezien de ET-waarde, maar misschien dat het net wil.
Nu gaat dat bij sommige modellen vrij snel natuurlijk maar dat ging dan niet heel langzaam.

Ben benieuwd naar de velgen. Ga je die groef nog zwart spuiten?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-01-2017 13:43 door Nico GTR.
Was een Seat. Klap gehad op het voorwiel, dus scheef eronder. Dus wielophanging was niet al te best meer. Onder andere!

Was niet van plan om iets te gaan doen met de velgen, ze zien er nog zeer goed uit zo. thumbs up
Dat ongelukje is zuur Bossinkje. Ik moet zelf zeggen dat hier even geleden ook zo'n glijpartij is geweest tegen de leeuw. Ik moet de kentekenplaat helaas ook uitdeuken. Wat ga jij doen? Kun je de plaat er zo afhalen of ga je 'm vervangen? Btw ben benieuwd naar de looks met die velgen!
De deuk krijg ik er waarschijnlijk niet uit dus vervanging is de beste optie. Kost de hele wereld ook niet gelukkig.
Eerste inschatting van de schade van de tegenpartij zit rond de Ä1000,- . Blijkt een Fransoos toch sterker te zijn dan een VW.. Duitse degelijkheid? drinking smiley
Winter wonderland.. Er lag een flinke laag sneeuw op de Xantia vanmorgen.

EDIT: Valt me nu pas op wat een baggerkwaliteit foto het is. drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2017 08:52 door Bossinkje.
En ťťn grote chaos in Enschede en de snelwegen. Jij daar nog last van gehad?
Bossinkje
En ťťn grote chaos in Enschede en de snelwegen. Jij daar nog last van gehad?

Was net zo snel op werk als gewoonlijk, maar ik rij dan ook de "goede" kant op. De tegengestelde richting van wat de meesten doen in de ochtend. En met de winterbandjes en prima All Weather stand geen centje pijn. Kan vol gas geven en dan doet die vrijwel niets. Alleen lekker rustig wegrijden. Wielen slippen dan niet door.
Ah, oke! Ik heb er dik drie kwartier over gedaan om vanaf de Miro ongeveer naar Hengelo-Zuid te komen.
Wow nummer 1: wat een sneeuw daar joh eye popping smiley

Wow nummer 2: 1000Ä schade van dat botsingkje op het parkeerterrein?? eye popping smiley dat had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd...
Hoeveel was het ook alweer om dat kleine deukje bij jouw auto eruit te halen Omniradius? drinking smiley

Das meer sneeuw dan hier, en jullie hadden code geel? tongue sticking out smiley
Spuiten van de hele achterklep had dat dan moeten worden ja... tussen de 500 en 750Ä
Dus alsnog wel wat minder dan dat bedrag... maar ja ok. tongue sticking out smiley
Ja, je kunt je snel verkijken op het schadebedrag. We hadden het ook geen van beiden verwacht trouwens. Moet wel bekennen, in de deur zaten enkele kleine, scherpe deukjes. Een kennis van mij zei toen al dat die erg moeilijk weg te halen zijn zonder dat je ze nog weer ziet. Maargoed, de tegenpartij wou nog een 'second opinion' aanvragen bij een ander bedrijf. Dus even afwachten nog.
Afgelopen weekend een rit richting Alkmaar gehad. Vanuit Enschede een rit van ruim 400 kilometer. Verbruik van deze rit ligt rond de 1 op 12,1. Snelwegkilometers met een gemiddelde snelheid van ongeveer 100 km/u. Stukken 120 kunnen rijden, maar vanwege flinke sneeuwval ook stukken van gemiddeld 60 a 70 km/u gehad.

Nu is mij de afgelopen dagen opgevallen dat mijn thermostaat waarschijnlijk niet helemaal goed meer is, de temperatuur van de auto (afgelezen van het dashboard) komt niet hoger dan 75 a 80 graden. Zou dit nog van invloed kunnen zijn op het brandstofverbruik?
Ja, dat heeft wel enig effect, zeker wanneer je de verwarming goed open hebt. Vind je verbruik ook niet al te best. Dat moet toch zuiniger kunnen met een dergelijk gemiddelde. Dat red ik bijna zelfs big smile smiley
Ben er ook zeker niet tevreden mee. Gezien mijn rijstijl moet dat stukken beter kunnen, probeer zo zuinig mogelijk te rijden. Toch even de thermostaat vervangen, kijken of dat helpt. thumbs up
Waarschijnlijk wel. Thermodymisch rendement gaat goed omlaag op die manier.

Maar ja tegelijkertijd is het best een grote auto natuurlijk.
Kijkend naar de verhouding tussen PK's en kilo's, heeft de Xantia meer PK per kilo dan de Ibiza. En daar haalde ik met mijn rijstijl 1 op 10 mee ongeveer, maar daar reed ik ook niet zuinig mee. De Xantia hoeft dus in principe minder moeite te doen om de auto op snelheid te krijgen.

En soms vraag ik me ook wel eens af of ik niet te rustig rij.. Dus te vroeg schakelen, etc. Kan een auto daardoor ook meer verbruiken? confused smiley
In heel extreme gevallen wellicht, maar ze zouden het niet als het nieuwe rijden aanleren als het niet in de meeste gevallen gunstige gevolgen zou hebben. Ik rijd zelf als een bejaarde in de Rover (want dat hoort tongue sticking out smiley ), schakelen vaak al voor de 2500 rpm en rustig accelereren. Daar red ik makkelijk 1 op 14,5 mee, met een 1.6 met 109 pk op 1080kg kentekengewicht.
1 op 12 is netjes voor een 1800 16 klapper hoor. Het is nu winter.. misschien dat je thermostaat nog iets kan doen aan het verbruik..

Maak eenzelfde rit van de zomer nog eens.. misschien dat je 1 op 13 haalt.. veel beter wordt het gewoon niet.
MWH
In heel extreme gevallen wellicht, maar ze zouden het niet als het nieuwe rijden aanleren als het niet in de meeste gevallen gunstige gevolgen zou hebben. Ik rijd zelf als een bejaarde in de Rover (want dat hoort tongue sticking out smiley ), schakelen vaak al voor de 2500 rpm en rustig accelereren. Daar red ik makkelijk 1 op 14,5 mee, met een 1.6 met 109 pk op 1080kg kentekengewicht.

Scheelt dus 200 kg gewicht.

Kijk ook eens naar de eindoverbrenging. winking smiley
Ja, zo'n Xant is een zwaar onding. (Maar het rijdt wel fijn) Op spritmonitor staat een gemiddelde van 1 op 11,9, dus veel beter dan je laatste rit zal het niet worden. Misschien ietsjes, als je je consequent 40 jaar ouder gedraagt. winking smiley
Nou ja, meestal is het tijdens optrekken zuiniger om rond het maximum koppel te blijven. Daar draait die het efficiŽntste.
Maximum koppel ligt rond Autoweek bij 4250 tpm.. eye rolling smiley

1 op 12 zou zeker wel netjes zijn, maar van alleen snelwegkilometers had ik toch iets meer verwacht.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2017 08:24 door Bossinkje.
Xantia's rijden allemaal rond 1:12, zowel 1.6 als 1.8. De 1.6 moet er iets harder voor werken.

Iets zuiniger (1:13) kan wel, maar dan moet je inderdaad niet harder dan 100 gaan rijden. Veel zuiniger wordt het niet bij deze generatie motoren.
Dan stop ik met mijn best doen en gaat het gas erop. drinking smiley
Troost je met de gedachte dat ik met een kleinere auto 1:13,5 haal. In dat licht is 1:12 niet gek voor een grote auto.
Ik haalde met de Clio en de Ibiza hetzelfde verbruik, al lag het daar wel aan mijn rijstijl en had het waarschijnlijk wel zuiniger gekund. grinning smiley
Bossinkje
Dan stop ik met mijn best doen en gaat het gas erop. drinking smiley

Kan je doen, wordt het 1 op 10 winking smiley

~~~~

Overigens, volgens mij zegt de verhouding pk/ kg meer iets over het snelheidspotentieel dan sec. verbruik. Verbruik wordt toch meer bepaalt met welke massa (zowel gewicht als omvang -l*b*h- ) en snelheid het voertuig de lucht doorklieft.. Dat is bij de Xantia groter dan de Ibiza.
Dat jij nu dus zuiniger rijdt met de Xantia dan de Ibiza is eigenlijk best een prestatie. grinning smiley
Als je het zo bekijkt klopt dat inderdaad ook. Ik zat alleen te denken dat als je meer PK's hebt, de motor minder 'moeite' hoeft te doen om de massa in beweging te krijgen. Maar inderdaad, grotere afmetingen betekent natuurlijk ook meer luchtweerstand.

Blij flink gas erop wordt het denk ik 1 op 9 trouwens. Slechtste verbruik was 1 op 9,5, dat moet slechter kunnen... drinking smiley
Tsja, ik vind het plezier van autorijden ook belangrijk. Ik heb met de Clio toendertijd ooit eens erg rustig gereden op een tank. Het scheelde maar een halve kilometer per liter. Dan heb ik liever een beetje lol achter het stuur. Dat was trouwens een geweldig gooi en smijt karretje, dat is de Xantia een stuk minder. Dus daar rij ik automatisch al een stuk rustiger in.
Eens, ik reed in de Visa ook veel rustiger dan de Panda, al zag je dat niet echt terug in het gebruik. Ben benieuwd wat de Pony gaat doen, die schijnt niet heel zuinig te zijn tongue sticking out smiley.
Nico GTR
Mijn slechste verbruik was 1 op 13,2 eye rolling smiley

Ik heb meer auto. cool smileytongue sticking out smileytongue sticking out smiley
Als ik een keertje flink doorrijd met de 155 zit ik ook tussen de 1:9,5 en de 1:10. Ik rijd te weinig om me daar druk over te maken.
De cactus doet gemiddeld met moeite 1 op 15, dat is gevoelsmatig aan de hoge kant. De Eldorado daarentegen schommelt tuusen de 1 op 5 en 1 op 10 afhankelijk van hoe ik er mee rij. Precies zoals JoŽl zegt, daarmee rij ik te weinig om me er druk over te maken.
Achja, gezien het feit dat de Clio en de Ibiza niet veel zuiniger waren maakt het me ook niet zo heel veel uit, maar ik had de Xantia zuiniger ingeschat.
Gister weer beziggeweest met de Xantia. Allereerst de remmen 'gebleed'. Dus eigenlijk ontluchten, maar ook het doorspoelen, waarbij de oude, smerige LHM er uit komt, en je dit vervolgens weer bij kunt voelen met LHM die wel groen is. grinning smiley Het bleeden voorkomt ook het induiken van de auto bij stevig inremmen. Dit is nu helemaal weg, dat remt toch een stuk fijner. De LHM die er uit kwam was ook behoorlijk smerig, net zo smerig als de LHM die ik er laatst al uitgehaald had.

Daarna ook de veerbollen nog een keer getest, aagezien de vering voor nog niet helemaal in orde is, en de Xantia ook iets wegzakt nadat de auto een tijdje stil heeft gestaan. Alle bollen zijn eigenlijk in orde aan de voorzijde, maar de antizinkbol die achter zit is niet al te best meer. Deze week dus even vervangen.

De thermostaat is ook vervangen, gezien het feit dat de auto niet helemaal op optimale temperatuur kwam. Oude thermostaat was inderdaad defect, dus vervanging was niet overbodig. Kachel wordt nu ook een stuk warmer dan voorheen, en de motortemperatuur komt meer richting de 90 graden.

Als laatste de auto ook maar gewassen, een wasbeurt was zeker geen overbodige luxe. En aangezien de temperaturen minder richting het vriespunt gaan, heb ik maar even de spons over de auto gehaald.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2017 16:00 door Bossinkje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.