Bossinkje - CitroŽn C5 2.0 HdiF Comfort Tourer + Renault Twingo 1.2 - C5 op zomerbanden.

Gepost door Bossinkje 
Zo hey dat was zeker geen overbodige luxe, doe je goed !!
Onderhoud moet je nooit op besparen.
Bedankt Boblafrance. Ieder z'n , sommige mensen worden ook zeeziek in zo'n CitroŽn. Ik vind het in ieder geval heerlijk. thumbs up

Bofkont inderdaad , eerst technisch in orde en dan het uiterlijk. De rest van het onderhoud is niet op bezuinigd , zo te zien heeft de auto nog een beurt gehad vlak voor ik hem kocht. Filters, bougies etc zijn nog behoorlijk vers. thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2016 21:24 door Bossinkje.
Goed bezig!

Waar maak je dat filter eigenlijk mee schoon?
Bedankt! Schoonmaakpetroleum, daarna nog 'naspoelen' met remmenreiniger en droogblazen.
Lekker bezig Bossinkje! thumbs up

Leuk hoe je dit soort klusjes lekker bijhoudt hier! Dat filter is goed opgeknapt zeg! Goed werk zeg!thumbs up

Die foto van Ralph is ook echt geniaal zeg, is dat ook Moretti?
Van het weekend een nieuwe accu in de Xantia gezet. Oude was zes jaar oud en begon de afgelopen week moeite te krijgen met starten. Gezien het feit dat de temperaturen steeds lager gaan, maar een nieuwe geplaatst voordat ze er deze week mee ophoudt.

En nog een plaatje naast 'grote broer'.

Lekker bezig zo! Merk je nu ook dat 'ie zich anders gedraagt met verse LHM? Wat de doppen betreft begrijp ik precies wat je wilt bereiken. Zoiets heb ik destijds ook gedaan bij m'n rode 306. Ik als eigenaar vond het mooi, autokenners weten dat het niet hoort en mensen die niets van auto's weten zien het niet. Het gaat natuurlijk om het eerste, want 't is jouw auto!
Ik heb er de laatste tijd eens op gelet en kan wel enigszins verschil merken. Maar dat kan ook tussen m'n oren zitten.

Wat ik wel merk is dat voor het verversen, als de auto een tijd stil had gestaan de rem het niet deed. Dus als ik voor het starten de koppeling intrapte om te starten en mijn voet op de rem had, de auto toch begon te rollen. Daar heb ik sinds het verversen geen last meer van.thumbs up

Wat betreft de doppen, ieder z'n ding natuurlijk. En dat begrijp ik ook. Gelukkig maar, anders werd het zo saai op straat. Het gaat er inderdaad om wat ik mooi vind. smiling smiley Maar daarom mag alsnog iedereen zijn eigen mening geven!
Wat leuk die foto met zijn grote broer ernaast!

Ik "schrok" een beetje van je zuur in de titel, maar gelukkig is er niets ergs aan de hand.

Zondag nog een ver zusje van de jouwe gezien, hier in Assen!
Niets zuur, alleen het zuurpeil weer op peil gebracht. big smile smiley

Leuke foto, maar heeft wel een tik gehad aan de voorkant zo te zien. Velgen zijn ook leuk, die zie je nauwelijks onder een Xantia thumbs up
Dat zijn de standaard-lichtmetalen velgen voor de V6 Exclusive, tegen meerprijs ook op andere Xantia's te krijgen. Deze liggen ook onder de mijne.
Die op de foto is een Exclusive, in een wat saai kleurtje en inderdaad met de zichtbare overblijfselen van een tik aan de voorkant. Of het een V6 is, is niet te zien.
Ik weet dat ze van een Exclusive zijn inderdaad, maar ook die zie je (naar mijn idee) niet vaak.
Exclusives zijn inderdaad nogal ehh.... exclusief. Ik heb dit jaar geprobeerd er ťťn te vinden met handbak en 2-liter motor... weinig gevonden winking smiley.
Inderdaad. Nou moet ik zeggen dat je Xantia's uberhaupt al steeds minder ziet.

Dat dacht ik vooral in de week voordat ik de Xantia had. Ik ging er eens op letten, en zag geen enkele Xantia die week. De eerste dag dat ik hem had ben ik er 6 tegengekomen op 1 dag. eye rolling smiley
Haha, inderdaad, als je erop gaat letten zie je ze of heel veel of helemaal niet.

Deze rijdt hier rond, werkelijk een prachtige auto!

Ik heb van de Oostblok Xantia geen achterkant foto, maar er achter staat een Golfje, misschien is op de ie foto de achterkant van de Xantia te zien, zou er een badge opstaan als er een V6 inzit?
Volgens mij staat V6 meestal achterop bij een Xantia inderdaad.

Die rode is erg gaaf. Hele mooie kleur, en blijven geweldig die Activa's. Zag er tijdens mijn zoektocht een voor Ä350 euro met wat kleine problemen, maar de verbruikscijfers van een 2.0 Turbo weerhielden mij er van. Ook de wegenbelasting die net zoveel is als een simpele XM zorgde ervoor dat ik toch maar voor een 'normale' Xantia ging.
Bossinkje

Tenzij je een mafkees treft die alle logo's van de achterzijde verwijderd heeft... grinning smiley

Bossinkje
...en blijven geweldig die Activa's.

Hoe rijden die in vergelijking met 'normale' versies? Dat ze vlak blijven in bochten weet ik, maar rechtuit? Ik heb eens in een test gelezen dat het typische 'zweeftapijt'-gevoel ontbreekt, dat ze best hard / stug zijn. Dat was voor mij reden om vooral gťťn Activa te zoeken. Maar klopt het ook?
Dat durf ik zo niet te zeggen. Ze hellen inderdaad niet over in de bochten, waardoor hij in de bochten wel wat lekkerder stuurt denk ik. Ik heb nog nooit in een Activa gereden dus zou ook echt het verschil, naast het overhellen, niet weten.

j.ko
Bossinkje

Tenzij je een mafkees treft die alle logo's van de achterzijde verwijderd heeft... grinning smiley

Wie doet dat nou... smiling bouncing smiley
Anonieme bezoeker
Re: Bossinkje - CitroŽn Xantia 1.8 16v - 'Zuur'
17-11-2016 15:32
Ik denk dat ik onze auto ook maar eens ga inruilen voor een Xantia.
Alleen krijg ik dat er thuis wsch. maar moeilijk doorheen. cool smiley
Gewoon een proefrit maken, misschien lukt het je dan wel. cool smiley

Ik heb vaders ook al aangestoken. Die is ook telkens weer aan het kijken voor een Xantia. eye rolling smiley
Anonieme bezoeker
18-11-2016 10:09
Bossinkje
Gewoon een proefrit maken, misschien lukt het je dan wel. cool smiley

We hebben een BX gehad dus die kent ze. "Helaas" is onze huidige auto nog veel te goed.. en LPG dus veel te goedkoop. smiling smiley

Hoe zou je de Xantia vergelijken qua rijden met de BX die je eerst had?
Merk je dat ie een stuk zwaarder is?
Je merkt dat de Xantia net wat meer auto is. Hij is moeilijk te vergelijken met de BX, want daar zat totaal geen luxe op. Handchoke, vier versnellingen en geen stuurbekrachtiging is toch een heel verschil met een Xantia met stuurbekrachtiging, vijf versnellingen, etc.

De BX was wel iets comfortabeler naar mijn idee, al valt de Xantia ook niet tegen. Vergeleken met een C5 veert een Xantia weer een stuk beter. Maar over het algemeen is de Xantia een stuk volwassener qua rijden, ook het gewicht speelt daar in mee. Hij is wat stiller van binnen en het rijdt allemaal iets soepeler. Het blijft natuurlijk een verschil van 12 jaar.
Anonieme bezoeker
18-11-2016 11:54
Dat is waar.
Onze (gesneuvelde) '93 BX had injectie, stuurbekrachtiging en vijf versnellingen.. erg decadent eigenlijk als ik dat zo opsom. smiling smiley
Wel redelijk wat herrie.
Als er een Xantia komt zal dat 90% zijn voor het vliegend tapijt-gevoel.
Ik kan me ook voorstellen dat er verschillen zitten in rijgedrag tussen de vroege Xantia's, die je echt nog weinig tegenkomt, en die van na de facelift.
Het verschil tussen de Xantia's van voor en na de facelift wat betreft het rijcomfort durf ik zo niet te zeggen, dit is de eerste Xantia waar ik ooit in gereden heb. De oude types hebben nog wel het karakteristieke van oude CitroŽns, dat ze na een tijdje stilstaan naar beneden zakken. big smile smiley
Soms vraag ik me wel eens af of ik wel een echte CitroŽn heb gekocht.. Er gaat nauwelijks iets kapot, het lekt niet....big smile smiley

Inmiddels ook voor weinig een setje winterbanden kunnen regelen. Het lijkt staal, maar is aluminium. Het verschil merkte je vooral tijdens het wisselen. drinking smiley

Ondanks dat de winterbanden ook 15 inch zijn, willen de wieldoppen er nauwelijks op. Lijkt erop dat de velgen ooit eens zijn gespoten, misschien dat het daar aan ligt. Tien minuten staan kloten om er uberhaupt ťťntje op te krijgen, uiteindelijk maar opgegeven. moody smiley Deze week nog even proberen of ik de originele er wel op krijg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2016 09:16 door Bossinkje.
Zou wel netjes zijn als ze erop kunnen. Dan zie je niet direct dat je op winterbanden rijdt. Toch wel prettig. tongue sticking out smiley
Nu hopen dat er een beetje winter komt zodat de banden ook wat effect hebben. Ik heb mijn banden er ook nog steeds niet onder wegens aanhoudend droge omstandigheden. Over paar weken op wintersport, dus dat moet ik wel, maar tot nu toe is het prima te doen op normale banden. Die vering blijft trouwens een fantastisch gezicht. Moet magisch zijn om telkens bij het starten zo omhoog te zweven! thumbs up
Met wieldoppen zou inderdaad een stuk mooier zijn, maar ergens boeit het me ook niet zo heel veel voor die paar wintermaandjes. Dan ziet de hele auto er niet uit (lees: veel vuil.. nut smiley)
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Nu hopen dat er een beetje winter komt zodat de banden ook wat effect hebben. Ik heb mijn banden er ook nog steeds niet onder wegens aanhoudend droge omstandigheden. Over paar weken op wintersport, dus dat moet ik wel, maar tot nu toe is het prima te doen op normale banden. Die vering blijft trouwens een fantastisch gezicht. Moet magisch zijn om telkens bij het starten zo omhoog te zweven! thumbs up

Winterse omstandigheden zijn het inderdaad nog niet echt, maar ik kijk altijd naar de temperaturen. Men zegt dat winterbanden onder de 7 graden nut hebben, en heb de laatste dagen de temperatuur nog niet veel hoger zien komen. drinking smiley

Wat betreft het om hoog zweven bij het starten; als dat moet, is er ergens iets lek... eye rolling smiley Bij dit nieuwe type Xantia blijft druk op het systeem staan, waardoor de auto dus niet wegzakt bij stilstand. thumbs up De oude types Xantia's zakken nog wel in.
Bossinkje
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet

Winterse omstandigheden zijn het inderdaad nog niet echt, maar ik kijk altijd naar de temperaturen. Men zegt dat winterbanden onder de 7 graden nut hebben, en heb de laatste dagen de temperatuur nog niet veel hoger zien komen. drinking smiley

Wat betreft het om hoog zweven bij het starten; als dat moet, is er ergens iets lek... eye rolling smiley Bij dit nieuwe type Xantia blijft druk op het systeem staan, waardoor de auto dus niet wegzakt bij stilstand. thumbs up De oude types Xantia's zakken nog wel in.

Wat betreft die 7 graden, dat is echt marketing. Er zijn de afgelopen jaren veel testen geweest waar zomerbanden werden meegenomen in winterbandentesten. Bleek dat alleen op sneeuw en ijs de winterbanden beter presteerden. In alle andere omstandigheden (zeker droog maar koud zoals afgelopen dagen) had de zomerband veel meer grip.

Anyway, ik dacht dat jouw auto ook nog inzakte bij het stilstaan. Dat lijkt ook zo op de foto's hierboven. Maar goed, weer wat geleerd! Hij ligt dus op de onderste foto alleen zo laag omdat de winterbandenmaat kleiner is? Of is het helemaal optisch bedrog?
Hij ligt op de onderste foto omlaag omdat ik toen net de winterbanden eronder had gezet. De auto heeft dus op de brug gestaan, waardoor de wielen dus los zijn geweest van de grond. Op dat moment staat er dus geen druk meer op het systeem (omdat de vering helemaal 'los' hangt). Als je de brug dus weer omlaag doet en de auto weer op de wielen komt, zakt hij meteen helemaal door. winking smiley
Geen nieuws is goed nieuws, dus thumbs upwinking smiley Zo'n Xiantia's zijn me niet bekend als onbetrouwbare auto's hoor, hebben ze die naam wel dan?
Nee, de Xantia staat over het algemeen bekend als 1 van de betere CitroŽns. Vooral de 1.8 16v in de Xantia is, mits onderhouden natuurlijk, een ijzersterk blokje. thumbs up
Staat inderdaad leuk, er valt alleen niet mee te rijden. grinning smiley

En om hem nou elke avond zo weg te zetten is ook wat. Helemaal met het feit dat Xantia's erom bekend staan dat ze rustig de tijd nemen om weer op rijhoogte te komen. drinking smiley
Vandaar. Het stond inderdaad wel leuk grinning smiley Maar begrijp dat er niet mee te rijden is.
Lijkt me toch niet dat een dun laagje verf ervoor zorgt dat de doppen niet passen. Misschien, maar ik kan het mis hebben hoor, zijn de velgen anders? Op mijn Lancia had ik andere velgen als op de Hyundai. Dus mijn wieldoppen pasten ook niet. Zo kon ik op de Yp wel "Lidl-doppen" monteren, maar op de Hyundai niet. Waarom het precies was weet ik niet meer. Volgens mij omdat die een randje hadden en die van de Hyundai niet.

Ik heb de winterbanden er ook (weer) onder, hoop ook dit jaar weer op sneeuw, dat ik ze dus niet voor niets eronder heb gedaan.

Fijn dat de Xantia zo probleemloos is! Ik dacht om de een of andere manier ook dat Xantia nog inzakte, weer wat geleerd!
Dat lijkt mij zelf inderdaad ook erg sterk, maar ze lijken ook niet heel anders dan de andere stalen velgen. Dus zeg het maar... Die universele doppen zijn helemaal verschrikkelijk, dus die komen er ook niet op. yawning smiley

En zo zie je maar, je kunt nog elke dag bijleren. thumbs up
Netjes, denk idd dat de vorm van de velg gewoon wat anders is, wellicht omdat het aluminium is. Weet je van welke auto ze komen?

Wat betreft de winterbanden, ik leg die er tegenwoordig toch een heel seizoen op omdat als ik ze alleen bij koude periodes gebruik ze nauwelijks slijten. En aangezien banden ook puur door leeftijd achteruit kunnen gaan (zeker winterbanden die het moeten hebben van de zachtere compound) kan je dan in de situatie komen dat je de banden moet weggooien met voldoende profiel maar uitgedroogd. Das ook zonde.
Ik durf zo niet te zeggen van welke auto ze komen. Ik heb ze overgenomen van iemand die ze oorspronkelijk gekocht had voor zijn 106 Rallye, maar hij kon vlak daarna aan een setje witte komen voor weinig, vandaar dat hij deze in de verkoop deed.
Ziet er netjes uit! Auto ziet er ook nog heel fraai uit. Is dat eentje met de luxe Citroen-vering?
Bedankt! Ja, dit is er een met veerbollen inderdaad. thumbs up Alle grote modellen van CitroŽn hebben/hadden die.

Gisteren na een rit in de 308 van m'n ouders ben ik die veerbollen nog meer gaan waarderen... Wat een stuiterhok is dat zeg. big smile smiley

Deze foto is gemaakt door medeforummer Rzasa. Ik moest meteen aan jou denken bij het zien van deze foto Bossinkje!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-12-2016 09:26 door PjŲtr.
Leuk! thumbs up

Al vanaf het begin ergerde ik mij aan de halve dashboardverlichting. De brandstofmeter was duister, de toerenteller was maar half verlicht en ook voor de kachelbediening moest ik in het duister tasten.

Zaterdag dus maar een poging gewaagd om alle lampjes te vervangen. Het demonteren van de tellerbak was binnen 20 minuten gepiept, maar toen kwam het meeste werk... Alle 29 (!) lampjes stuk voor stuk vervangen

De achterkant van de tellerbak.

Vervolgens de kachelbediening ook los gehaald om de twee kapotte lampjes te vervangen

En het resultaat; we hebben weer licht !!

Een beetje (erg) laat, maar alsnog gefeliciteerd met je aankoop! Wel een heel verschil met de Seat, van sportief naar een beetje belegen. Ik vind belegen geloof ik leuker smiling smiley Het blijft met het verstrijken van de jaren een mooie auto, da's toch wel heel anders dan met de C5. Ook het interieur mag er nog steeds zijn en in deze kleur oogt zo'n Xantia nog wat frisser. Mooie updates ook!

Ik heb bij de Xantia altijd het idee dat de achterportieren vergeleken met de voorportieren enorm zijn, alsof het een verlengde Mercedes o.i.d. is. Geen idee of dat perceptie of ook werkelijk het geval is...
Bedankt! Het is inderdaad compleet anders dan de Seat. big smile smiley

Wat jij zegt over de C5 ben ik het inderdaad mee eens. Ik vind de Xantia's beter smoelen dan de eerste type's C5. thumbs up
Zaterdag na het klussen ook de Xantia even gewassen. Met dit weer was hij niet bepaald lichtblauw meer...

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.