Bossinkje - CitroŽn C5 2.0 HdiF Comfort Tourer + Renault Twingo 1.2 - C5 op zomerbanden.

Gepost door Bossinkje 
HŤ, de Xantia weg! Wat jammer. Maar daar heb je wel een flinke Franse sloep voor teruggekregen! thumbs up
Ach, wat is jammer. Ik kan niet bepaald zeggen dat ik 'm mis.. cool smiley

Afgelopen weekend bijna het hele weekend druk geweest met de BX. Ditmaal toch het halve motorblok weer gedemonteerd om de stand van de distributieketting te controleren. Wat bleek...? Die stond (toch) een paar tandjes verkeerd. Hoe dit is gebeurd is ons een raadsel, maar dit betekent dus hoogstwaarschijnlijk dat het probleem nu eindelijk gevonden is.

Gister aan het einde van de middag had ik alles weer gemonteerd maar kreeg ik de BX nauwelijks aan de praat, liep hij op drie cilinders en bleef hij niet lopen. Ik begon al haast weer te vloeken maar bedacht me toen dat nu natuurlijk de ontsteking compleet verkeerd staat, omdat we die afgesteld hebben na de motorrevisie en toen de ketting niet op tijd stond. Dus dat nog even doen aankomende week, en dan hopen dat ik van alle ellende verlost ben! thumbs up
Even duimen dus. Hopelijk is het probleem nu opgelost, precies op tijd voor het mooie weer. thumbs up
Inderdaad, even flink duimen. En daarna wassen, poetsen en in de verkoop.. eye rolling smiley
Niet ťťn, maar een paar tandjes verkeerd: dan mag je blij dat er geen schade is of is dit nog een 'vrijloop'motorblok?
The soap goes on.... Gister geprobeerd de ontsteking af te stellen, maar het merkteken op het vliegwiel is tijdens het stationair draaien nergens te ontdekken. Ontsteking alle kanten opgedraaid, maar nergens is het merkteken te herkennen. Dit betekent dus waarschijnlijk dat de ketting nu helemaal niet meer op tijd staat. crying smilie Dus de hele bende mag weer los. crying smilie
En natuurlijk komt dan alles tegelijk.. Sinds vanmorgen heeft de turbo van de XM er geen zin meer in. crying smilie Hopen dat het een simpel iets is zoals het elektroklepje of de wastegate, dat komt blijkbaar wel vaker voor bij de XM...
Oh mťn.... dat is wel flink balen zeg. Idd wel herkenbaar, als een ding de soep in loopt, wordt het vaak een kettingreactie van events waardoor je bezig blijft, en blijft.... nut smiley

Ik hoop dat je het alsnog allemaal voor elkaar gaat krijgen! Succes alvast!!! thumbs up
Dankjewel heren thumbs up Zal inderdaad vast goedkomen, maar nu wel even flink balen. Helemaal de BX, na al het werk wat er inmiddels al in zit..
En dit is mijn tijdelijke vervoer voor de komende dagen.. Gelukkig hoef ik geen comfort en luxe in te leveren.

XM V6 - RL-NP-98 by Justin Bossink, on Flickr
Nu begint toch langzaamaan twijfel toe te slaan.. Wat te doen met de BX? Enerzijds wil ik hem repareren, zorgen dat hij weer mooi loopt zodat ik hem voor een net bedrag kan verkopen zodat ik niet teveel geld verlies op de auto na alles wat er inmiddels vervangen is.

Dat betekent wel dat de complete motor er eigenlijk weer uit moet. Is opzich niet veel werk, maar ik heb de komende tijd niet al te veel tijd over voor dit klusje en daarnaast ben ik het gesleutel nu ook wel een keertje zat.. eye rolling smiley Daar staat natuurlijk wel tegenover dat ik er in deze staat niet al te veel voor krijg waarschijnlijk...

Keuzes, keuzes...
Even de aandacht op wat anders met dat mooie weer! De bloeddruk en frustratie laten zakken en dan weer rustig, van onder af, beginnen! De BX kan best even zonder aandacht blijven staan, die loopt niet weg!
Klopt, maar uiteindelijk zal de BX toch een keer het veld moeten ruimen voor iets kleins..
Kan je het blok ook wisselen voor een ander exemplaar van de sloop / marktplaats (mits je m hebt horen lopen), en hem dan verkopen?
Dan spaar je je in ieder geval de moeite de motor weer open te maken.
Heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Maar dan moet je maar net een zelfde motor zien te vinden. Er staat er toevallig ťťn op Onderdelenlijn, maar dat is voor mij aan de andere kant van Nederland, die kost 300 euro en dan weet je ook niet wat je hebt..
Als er een compressieuitdraai bij zit, zou ik de gok overwegen. Handel er nog minimaal 50 euro af, en dan bespaar je de dag moeite om je eigen motor open te maken - plus wat je daarna tegen komt dat nog gerepareerd moet worden. Als je hem toch wilt verkopen...
TomTom
Als er een compressieuitdraai bij zit, zou ik de gok overwegen.

Lijkt mij ook geen garantie. Bij mijn BX was de compressie ook perfect, maar toch waren er problemen (en zijn er dus nog steeds)
Ga je geen spijt krijgen als je Ďm (weer) verkoopt? Je hebt Ďm al eens teruggekocht toch?
Paar dagen laten bezinken, er op een avond nog eens rustig naar kijken, en dan een weekend pakken en in ťťn keer aanpakken en repareren (ervan uitgaande dat je de kennis en kunde hebt). Emotie is een slechte raadgever, en dat zeg ik vanuit ervaring. winking smiley
Jay DoubleYou
Ga je geen spijt krijgen als je Ďm (weer) verkoopt? Je hebt Ďm al eens teruggekocht toch?

Klopt, en met de huidige problemen heb ik eerder spijt dat ik hem teruggekocht heb. Maar het stond een tijd terug al op de planning om hem toch te verkopen, maar dat zit nu even tegen met deze problemen

AlbertsH
Paar dagen laten bezinken, er op een avond nog eens rustig naar kijken, en dan een weekend pakken en in ťťn keer aanpakken en repareren (ervan uitgaande dat je de kennis en kunde hebt). Emotie is een slechte raadgever, en dat zeg ik vanuit ervaring.

Dat staat voor nu inderdaad ook op de planning, even rustig nadenken en geen overhaaste beslissingen maken. Feit is echter dat ik de komende weekenden te druk ben om de motor weer uit elkaar te halen

Maar goed, afgelopen zaterdag wel bezig geweest met de XM.. En de turbo doet het weer!grinning smiley Bleek uiteindelijk een losgeschoten stangetje, dus dat was snel te fixen. thumbs up
Gisteravond eindelijk die verschrikkelijke Monte Carlo's onder de auto weggehaald, en vervangen voor een set 17 inch Peugeot velgen. Staat toch een stuk strakker zo. cool smiley

CitroŽn XM TurboCT by Justin Bossink, on Flickr

CitroŽn XM TurboCT by Justin Bossink, on Flickr
Leuk!! Wat een verschil zeg!! Oogt meteen heel anders! Goeie update Justin!
Een XM op veel grotere velgen dan origineel... En dan ook nog saaie vijfspaaks, waar ik 9/10 keer niets aan vind. Nee, mijn voorkeur heeft het niet. Maar een XM-bezitter vergeef je snel. smiling smiley

Merk je het trouwens nog tijdens het rijden, dat de velgen nu iets stoteriger reageren? Of compenseert de hydropneumatiek dat goed?
Ach, smaken verschillen gelukkig. thumbs up Ik vind het een behoorlijke verbetering.

Qua comfort valt het mij reuze mee. Kleine oneffenheden in de weg zijn nu merkbaarder, maar over het algemeen blijft de XM heerlijk zweven. thumbs up
Mijn eerste reactie was crying smilie Maar bij nadere beschouwing vind ik ze eigenlijk toch best goed staan. Die strakke lijnen van de velgen passen eigenlijk best goed bij de strakke lijnen van de XM.
Tjonge, velgen die ik niet direct onder een xm verwacht. Maar wat staat het gaaf!
Bedankt! Je zou ze inderdaad niet snel verwachten, maar dat is uiteindelijk ook een beetje de bedoeling.. Geen eenheidsworst! (al kun je nog afvragen in hoeverre de XM al een eenheidsworst is.. eye rolling smiley )
Ik vind t goed passen. Bijna tť, maar "bijna" wel met nadruk!
Hij kan t goed hebben het staat erg dik!
Ik moest er ook even aan wennen, maar inderdaad de strakke XM lijnen alles benadrukt elkaar heel mooi zo. Staat goed!

Wel nog ff een double Chevron als naafdopje doen. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2018 16:25 door Nico GTR.
Enorm verschil, velgen maken of breken een auto echt volledig, zeer mooithumbs up
Wow ik vind de velgen echt heel goed onder de XM staan, goed gekozen! thumbs up
Zeer netjes en slechts een fractie te 'modern'. Het resultaat is gewoon gaaf thumbs up.
Nou, ik ga eerlijk zijn en vind het niet mooi staan.
Maar smaak is smaak, en wie ben ik...

Verder goed bezig Bossinkje, veel rijplezier met de XM.thumbs up
Bedankt voor alle reacties! thumbs up De leeuwtjes gaan inderdaad nog plaatsmaken voor de chevrons. thumbs up
Een CX, BX, XM of Xantia kan wat mij betreft geen groot lichtmetaal hebben. Toch moet ik zeggen dat het wel bijzonder staat, bij jouw zilvergrijze XM. Het heeft wel wat!
Wat mij betreft op het randje, maar ben er zelf dan ook voorstander van een auto zo dicht mogelijk bij het origineel te houden, zoals de fabrikant beoogd heeft. Bij de Xm-club in het verleden eentje gezien met 18-inchers op erg plat rubber: vond ikzelf een brug te ver. Maar ieder z'n smaak. Blijft verder een fraaie bolidethumbs up
Bedankt voor de reacties! Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk thumbs up

Afgelopen vrijdag, Koningsdag. Mooi de tijd gehad om nog het ťťn en ander te doen aan de XM. Allereerst de uitlaat vervangen, de einddemper was aardig heen..

Daarnaast ook de deuk uit de achterbumper gehaald. Bij aankoop zat hier 'vakkundig' een sticker overheen geplakt, die heb ik er gelijk afgetrokken en toen kwam deze trekhaakdeuk er achter weg..

Gelukkig in een plastic bumper, dus met een fohn de deuk voor 95% weg kunnen krijgen.

De velgen staan hem erg goed! Ik denk dat het onder een andere kleur als zilvergrijs al snel ''te'' was geworden, maar jouw auto kan het prima hebben! Zijn de lakbeschadigingen rond de deuk nog weg te poetsen of is de lak er af?
Wat je nu nog ziet op de foto zijn stickerresten, maar had afgelopen weekend geen lijmverwijderaar bij de hand. Gaat nog gebeuren dus. thumbs up

W.b.t. de velgen, ik zit nog in twijfel om ze een paar tinten donkerder te spuiten, maar ben er nog niet over uit of ik dat mooier vind.
Gisteravond de remmerij aan de voorzijde vervangen! Ik merkte altijd al wat getril als ik vanaf hogere snelheden af moest remmen, meestal bij het uitvoegen vanaf de snelweg. Sinds de 17-inchers is dit eigenlijk alleen maar erger geworden en het was niet echt een pretje.

Sindsdien gaat remmen weer heerlijk trillingsvrij!

Planning was om eigenlijk dit weekend (zondag) nog wel even naar Citromobile te gaan, maar de XM had daar blijkbaar geen zin in...

Lekke radiateur! De nieuwe stond al te wachten, die was al besteld want hij was al een tijdje iets lek. Maar nog nooit zo erg.. Dus zondag maar weer aan het klussen geweest..

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close