Voiture: Volvo V40 2.0 D2 88 kW Business Ocean Race - pagina 3: ervaringen na 16.000 km

Gepost door voiture 
Tijd voor een nieuw topic!

Na vierenhalf jaar en ruim 210.000 km is de Alfa MiTo (zie topic) met pensioen en is er een 308 voor in de plaats gekomen.

Waarom een 308?
Ik zocht een wat grotere auto dan de MiTo. Na wat rondkijken, rondrijden en navragen heb ik de keuze gemaakt een auto uit 2015 te kiezen i.p.v. een hele nieuwe. Dit bood de mogelijkheid om t/m 2020 te profiteren van 14% bijtelling.
Dan blijft er niet zoveel over. Ik heb een V40 gereden, maar binnen mijn budget zou ik dan een erg kale auto krijgen. En een V40 sprak me ook niet heel erg aan. Het reed wel goed, maar ik werd er niet echt warm van. En van kale auto's word ik sowieso niet warm.
Enige andere kandidaat is dan de 308. Niet de meest spannende auto qua design, en je ziet ze werkelijk op elke straathoek, maar vanuit kostentechnisch oogpunt wel een goede keuze. Daarbij komt dat ik het interieurontwerp erg mooi vind. En eigenlijk ben ik gewoon een Peugeot-man (die een Italiaans uitstapje heeft gemaakt) drinking smiley.

Waarom deze 308?
Peugeot Nederland heeft in december 2015 veel 308-jes op kenteken gezet in de hoop deze in 2016 alsnog te kunnen verkopen. Helaas betreft het hier uitvoeringen zonder chromen raamomlijsting. En dat was voor mij wel een voorwaarde, dat zorgt er m.i. voor dat een 308-met-lelijke-neus nog acceptabel is. Enfin, qua kleur viel er ook e.e.a. af: wit (‘parelmoer’) heb ik net gehad, grijs vind ik saai en bordeaux rood ietwat oubollig. Donkerblauw had mijn voorkeur, maar ik wilde perse chromen raamomlijsting, een panoramadak, de luxere stoelen en de velgen die nu op mijn 308 zitten. Eigenlijk was mijn nieuwe auto de enige beschikbare die aan mijn wensen voldeed cool smiley.

Uitrusting enzo
Het is dus geworden een zwarte 308 BLE BlueHDi 120. De auto is naast het standaard BLE-pakket ook uitgerust met:
- DAB radio
- achteruitrijdcamera
- CD-speler

Degenen die mij (hier) wat langer kennen weten dat ik mijn auto altijd net wat luxer wil dan de vorige en dat ik altijd lederen bekleding wil hebben. Dat eerste is weer gelukt, en dat tweede ook. Nu had ik nog meer optie-wensen, zoals mooier lichtmetaal en nog wat andere zaken, maar opties zijn bij onze wagenparkbeheerder altijd een ingewikkeld onderwerp dus van meer leuks heb ik uiteindelijk afgezien. Het lederen interieur met stoelverwarming (twee standen) is er wel gekomen. Bij een zwarte 308 zijn diverse mooie kleuren te bedenken, maar een heel lichte bekleding vind ik te besmettelijk (en wat voor de hand liggend), lichtbruin had ik in de MiTo al en donkerbruin vond ik te donker. Rood leek me deze keer wel leuk.
Het resultaat is wat mij betreft geslaagd. Het maakt de auto wat aparter en een stuk minder saai. Kortom, ik ben er blij mee.

Eerste indrukken
Inmiddels alweer ruim 1.000 km gereden. Ik ben tot nog toe erg te spreken over de auto. Fijne, soepele motor, lekker vlot, heerlijke stoelen, comfortabel zonder week te zijn en voldoende communicatief. Aan het kleine stuurtje en de tellers er boven hoefde ik niet te wennen. Ik ga geen vergelijk maken met de MiTo, dat was een auto uit een lagere klasse. En dat merk je al bij het instappen: materiaalgebruik, bediening; alles voelt veel hoogwaardiger aan. En het ziet er beter uit.
De cruisecontrole en snelheidsbegrenzer zijn exact gelijk aan het systeem in mijn 307 van destijds. En dat vind ik positief, want wat mij betreft erg fijn in gebruik.

Wat valt op?
- In tegenstelling tot ervaringen van andere gebruikers vind ik het touchscreen snel en goed bedienbaar.
- Camera geeft ook in het donker prima beeld (waarschijnlijk de verbeterde versie?).
- De 6e versnelling is lastig in te leggen, je verdraait bijna je schouder. Wellicht een kwestie van wennen, maar het voelt niet heel lekker. Eigenlijk staat de pook wat te hoog en/of zijn de slagen te lang. Schakelen op zich gaat wel prettig en (voor een Peugeot) soepel.
- Degene die de plek van de bekerhouder heeft bedacht verdient een lijfstraf. Bij gebruik van de armsteun past er alleen een potje kauwgom in. Nu is dat ook handig hoor dat ik dat potje ergens kwijt kan, en het flesje water leg ik wel in het portiervak, maar er is niet over nagedacht.

Wat wil ik t.z.t. nog doen?
- Korte antenne monteren (los van het feit dat ik zo'n lange spriet niet zo mooi vind, is dat handiger in de wasstraat).
- Vloermatten met een rode rand.
- Tapijtje in dasboardkast (!) en portiervakken aanbrengen. Die vakken zijn zo enorm groot dat alles wat je erin legt heen en weer schuift.

Ik zie het wel zitten met deze auto. Ik voel me lekkerder in een Peugeot winking smiley.

Kwaliteit van de foto's is niet geweldig, maar het gaat om het idee. Ik ben geen fotograaf.

10 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-01-2019 02:41 door voiture.
Gaaf man! Ik had je aanschaf perikelen wel gevolgd, maar daar is 'ie dan echt! Veel plezier ermee!!
Wat een kleur in het interieur wel niet doet thumbs up
voiture
- DAB radio

voiture
- Korte antenne monteren (los van het feit dat ik zo'n lange spriet niet zo mooi vind, is dat handiger in de wasstraat).

Kan dat samen?

Maar dat rode interieur is wel heel fraai!
s velthuis
voiture
- DAB radio

voiture

Kan dat samen?

Maar dat rode interieur is wel heel fraai!

Weet het niet zeker, maar de GT's hebben volgens mij ook een korte antenne en standaard DAB.

----------

Leuk dat jullie ook positief zijn over de kleur leder. Diverse mensen die het zagen vonden het denk ik niet zo mooi want betitelden het als 'apart' en 'gewaagd'. De oudere mensen (zoals (schoon)ouders) vinden het prachtig. Dat is dan wel weer grappig. Volgens mij komt dat omdat je het vroeger veel vaker zag dan tegenwoordig.
Wat een verrassing, een 5-deurs hatchback in plaats van de SW die op elke straathoek staat. Als ik denk aan de 308 denk ik meteen aan de SW en helemaal niet bedacht dat je voor de veel leukere hatchback hebt gekozen.
Rode leer staat erg mooi!

Erg lompe versnellingspook trouwens. Roept in combinatie met de grote slagen een beetje vrachtwagen gevoel op.
Mooie 308! De rode bekleding staat 'm inderdaad goed, maakt het geheel een stuk interessanter.

De velgen laten 'm wel een beetje braaf ogen vind ik, ze zijn net wat aan de kleine kant voor een auto van dat formaat. Maar ik begrijp dat je dat gewoon zo laat?
Kristian
Wat een verrassing, een 5-deurs hatchback in plaats van de SW die op elke straathoek staat. Als ik denk aan de 308 denk ik meteen aan de SW en helemaal niet bedacht dat je voor de veel leukere hatchback hebt gekozen.
Rode leer staat erg mooi!

Erg lompe versnellingspook trouwens. Roept in combinatie met de grote slagen een beetje vrachtwagen gevoel op.

Een collectorsitem, zo'n berline drinking smiley.

Pook valt toch wel mee? Ik vind hem zelfs fraai.
BleuZ NL
Mooie 308! De rode bekleding staat 'm inderdaad goed, maakt het geheel een stuk interessanter.

De velgen laten 'm wel een beetje braaf ogen vind ik, ze zijn net wat aan de kleine kant voor een auto van dat formaat. Maar ik begrijp dat je dat gewoon zo laat?

Ja 16" is wat klein inderdaad (op zowel de 307 als de MiTo dat 17" trouwens). Maar ik laat het zo. Is een auto van de zaak, ik ga er geen extra geld aan uitgeven. Wilde eerst de velgen van de GT-line maar ik heb het geld er niet voor over.
Ben geen 308 fan (kan geen fijne zit vinden door lage stuur en hoge klokken). Kleurcombi is pure p*rno. Heb het ooit gehad op een Verso. Zou het zo weer kiezen.
Ziet er echt fraai uit! Hier zie je ze nauwelijks, begrijp dat dit in Nederland dus anders is! thumbs up

Ziet er wel erg krap uit van binnen. Maar ja, met die Thesis ben ik wel erg goed bediend wat ruimte betreft. winking smiley
Dat interieur is geweldig zo! Buitenkant is niet mijn smaak, kleur en model niet. Maar dat interieur, wauw!
Hatch thumbs up, rood leer thumbs upthumbs up. Gewoon een fijn ding in 'n fijne combinatie. De exterieurkleur wordt helemaal goed gemaakt door het leer.

Verder inderdaad 'een 308 met lelijke neus'. Is het geen optie om de GT(-line)-grille te monteren en het logo van de motorkap af te halen? Met die grille toont de auto ineens zóveel beter, helemaal goed zelfs.
Mooie hatchback. Zwart is altijd goed, en staat 'm ook goed, en dat interieur is fantastisch.thumbs up
De GT Line velgen hadden 'm afgemaakt, maar je kunt niet alles hebben.

Heel veel plezier met deze Peut. Hopen dat ie die 2 ton goed doorstaat.winking smiley

P.S. Heb je die korte antenne (nog)? Want anders heb ik er nog één liggen hier.
Elco
Verder inderdaad 'een 308 met lelijke neus'. Is het geen optie om de GT(-line)-grille te monteren en het logo van de motorkap af te halen? Met die grille toont de auto ineens zóveel beter, helemaal goed zelfs.

Ik zou de facelift even afwachten, want dat wordt waarschijnlijk niet meer dan een subtiele nose-job met de nieuwe (rechtere) Peugeot grille. Wie weet is die ook nog wel passend te ktijgen (na een kleine aanrijding......tongue sticking out smiley)
@ vertmaori: ik zit echt heerlijk in de 308. Zal persoonlijk zijn. Kleur is inderdaad erg gaaf.

@ Lada Niva Urban: dank thumbs up.

@ ZEN: met name de SW is in NL een soort straatmeubilair. De berline zie je veel minder vaak.

In vergelijking met een Thesis is een 308 klein smiling smiley. In vergelijking met de MiTo valt het reuze mee.

@ Barri: ik vind een 308 ook zeker niet de mooiste auto in zijn segment. Maar het rijdt heerlijk en als totaal plaatje is het best prima. Voordeel is dat je voornamelijk het interieur ziet als bestuurder smiling smiley.

@ Elco: dank je, combi is inderdaad fijn. Los van het feit dat ik er verder geen geld in wil stoppen, vind ik een dergelijke aanpassing met de ledstrips een beetje sneu. Daarnaast zit het logo met twee pijnen vast dus die je na verwijderen twee gaatjes. Ik laat het lekker zo. Tijdens het rijden zie ik er niets van.
Rembrandt
Mooie hatchback. Zwart is altijd goed, en staat 'm ook goed, en dat interieur is fantastisch.thumbs up
De GT Line velgen hadden 'm afgemaakt, maar je kunt niet alles hebben.

Heel veel plezier met deze Peut. Hopen dat ie die 2 ton goed doorstaat.winking smiley

P.S. Heb je die korte antenne (nog)? Want anders heb ik er nog één liggen hier.

Dank je! Precies, ergens moet je stoppen. Ben allang blij dat ze een oudere auto aan wilden schaffen, uiteindelijk zit ik voor een dubbeltje op de eerste rang. Dan maar wat minder mooie velgen!

Die korte antenne heb ik niet meer. Ik houd me aanbevolen voor de jouwe. Top!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2016 22:57 door voiture.
Zoals je zelf al aangeeft, een 308 zie je op elke straathoek maar een 308 met rode leren bekleding heb ik nog nooit gezien. Erg mooi ! Geniet ervan
Kan je nagaan, een 308 SW zie je hier alleen van het vorige model! Ik weet niet eens hoe de nieuwe eruit ziet... eye popping smiley
Je ziet hier meer Japanners en Koreanen dan Peugeots of Renaults.
Heerlijk zeg! Of ja, vooral dat fantastische interieur met heerlijk rood leer. thumbs up Ik vind de Allure-grille/-koplampen ook veel mooier (en die zie je dankzij de 14%-hausse (Active-grille) ook veel minder), maar ik kan me de gemaakte afweging zeker voorstellen. Volgens mij heb je hier een fraaie, luxe bolide voor een zeer schappelijk maandbedrag: goed geregeld.
Dat interieur maakt het echt af. Goede keuze. Veel plezier ermee.
Schitterende uitvoering Voiture!
Dat rood is helemaal top; precies wat ik, gezien je autohistorie, had verwacht.

Dat je nog matten met een rode bies neemt maakt het helemaal af.
Velgen hadden wellicht een maatje groter gemogen, maar ik snap dat je ergens de grens trekt.

Veel plezier ermee!
Goh, was ik toch wel in de war met de omschrijving 308...
Kon ik tijdens je zoektocht amper enig begrip opbrengen voor een "oude" 308,
was ik glad vergeten dat er intussen een nieuw model uit was en men niet voor de typenaam 309 had gekozen...

En als ik de wagen zo zie staan, ken ik je helemaal begrijpen.
Zonder meteen lyrisch te worden over de zoveelste 14%-308, vind ik het als totaalplaatje een geslaagde wagen!!!
Zwart, panoramadak en rood leder, voorwaar geen straf thumbs up

En al degenen die sakkeren over het uiterlijk kunnen misschien eens naar de A-klasse kijken; deze wagen met ster is i.m.o. zowaar een kloon van de wagen met de leeuw.
Geweldige 308! Als hatchback veel mooier dan de station uitvoering, en met dit interieur is het gewoon een onderscheidende auto thumbs up.

British Racing Green
En al degenen die sakkeren over het uiterlijk kunnen misschien eens naar de A-klasse kijken; deze wagen met ster is i.m.o. zowaar een kloon van de wagen met de leeuw.
Behalve het feit dat de A-klasse er eerder was dan de 308 nut smiley.
Herr Dr. von Zen
Kan je nagaan, een 308 SW zie je hier alleen van het vorige model! Ik weet niet eens hoe de nieuwe eruit ziet... eye popping smiley

Hoog tijd dat je nieuwe xenonlampjes monteert. Er zijn toch redelijk wat 308 SW's verkocht in Duitsland.
Dank allen voor de complimenten en de goede wensen.
Lastige wagen, zo'n 308.
Moet je ineens drie topics bijhouden, je "mijn auto"-topic, het Fransrijders-topic én het 308-topic.grinning smiley
Mooie auto geworden in deze uitvoering. thumbs up
Zelf heb ik ook heel bewust voor de hatchback (berline) gekozen. Vind ik mooier dan de SW.

De korte antenne wordt afgeraden bij DAB.
Op mijn GT zit ook DAB (niet standaard) en ik heb een langere antenne, ondanks het panoramadak.

De pookknop is best mooi ontworpen maar wordt in de zomer erg warm en in de winter steenkoud.
Hij is te vervangen voor een (rond) zwart lederen exemplaar.

Veel plezier en veilige kilometers toegewenst!
Rembrandt
Lastige wagen, zo'n 308.
Moet je ineens drie topics bijhouden, je "mijn auto"-topic, het Fransrijders-topic én het 308-topic.grinning smiley

Nou inderdaad! winking smiley
Gilletti
Mooie auto geworden in deze uitvoering. thumbs up
Zelf heb ik ook heel bewust voor de hatchback (berline) gekozen. Vind ik mooier dan de SW.

De korte antenne wordt afgeraden bij DAB.
Op mijn GT zit ook DAB (niet standaard) en ik heb een langere antenne, ondanks het panoramadak.

De pookknop is best mooi ontworpen maar wordt in de zomer erg warm en in de winter steenkoud.

Veel plezier en veilige kilometers toegewenst!

Dank je!

Ok, ik ga het uitproberen met de antenne. Als het niet goed werkt wissel ik het weer om.

In de 307 had ik een ronde aluminium pookknop. Dat is ook ruim vier jaar goed gegaan drinking smiley.
Gefeliciteerd! Mooie combi zo met dat leer.
Ik hoop dat je een fijn exemplaar hebt getroffenwinking smiley
voiture
Gilletti

In de 307 had ik een ronde aluminium pookknop. Dat is ook ruim vier jaar goed gegaan drinking smiley.

In m'n 206 heb ik nu ook zo'n aluminium pookknop, en hoewel 'ie 's ochtends nu erg koud is moet ik zeggen dat dat niet onprettig is.
Warm wordt 'ie ook niet echt, vind ik. In mijn 306 met een kunststoffen pookknop was dat altijd wel echt even slikken na een flink zonnebad...

Het staat veel sportiever, dus zolang 't gaat zou ik dat zeker zo houden thumbs up
voiture
Herr Dr. von Zen

Hoog tijd dat je nieuwe xenonlampjes monteert. Er zijn toch redelijk wat 308 SW's verkocht in Duitsland.

Ik moet mezelf corrigeren. Haalde vanochtend een 308 SW in, die zie je inderdaad veel ja... mooie Break. thumbs up

Micha D. en BRG
Geweldige 308! Als hatchback veel mooier dan de station uitvoering, en met dit interieur is het gewoon een onderscheidende auto thumbs up.

British Racing Green
Behalve het feit dat de A-klasse er eerder was dan de 308 nut smiley.

Een paar jaar geleden reed ik een dag in die A-Klasse. Vooraf vond ik het een stoere wagen. Maar die stoelen, vreselijk. Oorzaak: de vaste hoofdsteunen die je hoofd naar voren duwen. Je zou er een bochel van krijgen. Voor mij reden om, ook in de toekomst op de occassie-markt, deze auto te negeren.
De 308 bevalt me prima. Rijdt heel erg fijn.

Verbruik tot nu toe rond de 1:22, dat is netjes.
Wat positief opvalt:
- kleine draaicirkel
- soepele motor, ook in 6e versnelling
- bediening van de functies via het touchscreen gaat prima

Wat negatief opvalt:
- de schakelaar voor de koplamphoogteverstelling links onder het stuur is gelig verlicht, terwijl alle andere knopjes etc. helder wit verlicht zijn
- de voetsteun is erg glad (misschien dat ik toch een setje aluminium laat monteren,is ook nog eens een stuk fraaier)
- het kader van het panaromadak (beëindiging hemelbekleding) ziet er knullig uit, ook qua positie
- op een of andere manier kan ik geen geluidsbestanden via een USB-stick afspelen; bluetooth via telefoon gaat wel

Verder niks te zeuren.

Gister even de auto afgespoeld. Nadeel van zwart is dat 'ie snel vies is drinking smiley.

Vanmorgen onderweg de melding 'motorstoring' met bijbehorende lampjes en signalen, kort daarna de meldingen 'service' en 'urea'. Peugeot assistance was snel ter plaatse. Uitgelezen en volgens monteur lag het aan de AdBlue. Na openen van het tankje lag het volgens de monteur aan het ontluchten. Enfin, de meldingen werden gereset en ik kon weer verder. Helaas, 10 kilometer verder weer zelfde verhaal. En met het resetten van het systeem is de buetoothverbinding verdwenen en werkt het assistance oproepsysteem niet meer!
Nu in afwachting van sleepwagen
die mij naar een dealer gaat transporteren.

Niet blij dus vandaag.
Je kon ook echt niet meer rijden met de auto?

Balen maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Ook bij nieuwe moderne auto's.
Mmm, geen leuk begin met een nieuwe lease-auto.
Hopelijk geen voorbode van meer (ik lees wel eens mee in het 308-topic.......sad smiley)
Ja, nu kun je niet meer leunen op SHIT technologie. Self Healing Italian Technology... grinning smiley
Kan het zijn, omdat de auto 'zo lang' heeft stilgestaan?
Welkom Voiture in de wonderlijke wereld van de 308. Waarschijnlijk is je software in crash gegaan. Bin there done that got the t-shirt....sad smiley

Vandaag had ik een mooie blauwe 14% Hatchback mee. Was eigenlijk een heerlijke auto om een dag mee te sturen. Veel leuker dan een SW qua rijgedrag. Had er 15.000km op zitten en is dan een prima wagen met strakke remmen en dito schokbrekers.

Na 135.000km merk je echt wel dat e.e.a. behoorlijk heeft geleden.
Ik had vandaag wederom een terugroepactie en voor de 2e keer montage van een nieuwe multiriem en spanrol. Auto start de laatse tijd slecht en maakte een erbarmelijk piepend geluid.
P. Klieder
Je kon ook echt niet meer rijden met de auto?

Balen maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Ook bij nieuwe moderne auto's.

Zo te lezen kreeg de wagen een noodloop. Dan valt er niet meer normaal mee te rijden. Het beschikbaar motorvermogen is dan tot minimum beperkt.

Dit soort dingen gebeuren inderdaad. Mij ervaring is juist alleen bij moderne auto's (in mijn geval alle 4 de nieuwste die ik heb gehad).
Het analoge oude spul blijft het namelijk gewoon doenwinking smiley
Bij de dealer is geconstateerd dat de AdBlue-tank vacuüm gezogen en daardoor vervormd was. Dit zou het euvel zijn. Volgens de dealer betreft het een productiefout en komt dit vaker voor. Vreemd dat ze die dingen dan niet op voorraad hebben... Er is gekozen voor een noodmaatregel: een gaatje in de tank zodat deze belucht wordt. Een nieuwe tank is besteld.

Ik weer weg bij de dealer, en na een paar km kwamen de meldingen weer terug. Volgens de dealer was dit logisch omdat er valse lucht wordt aangezogen. Maar ik hoefde me absoluut geen zorgen te maken, ik kan er gewoon mee doorrijden. Nou, dat doen we dan maar. Gisteravond kwam de melding in beeld dat ik over 1100 km niet meer mag starten. Volgens mij betekent dit dat het tankje moet worden bijgevuld. Enfin, ik hoop dat de nieuwe tank snel binnen is en ik van die meldingen en lampjes af ben.

@ P.Klieder en ENTE: ik kon er gewoon mee doorrijden, geen noodloop of vermogensverlies. Maar Peugeot NL vond dat de auto weggesleept moest worden.

Er zijn ergere dingen en hopelijk is straks met een nieuwe tank alles weer opgelost. Wel zonde dat het je een halve dag kost, maar niets aan te doen.

Nog twee plaatjes:

Wat een gedoe zeg! Jij hebt wel pech met je auto's, want je Mito was ook niet echt probleemloos.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close