Voiture: Volvo V40 2.0 D2 88 kW Business Ocean Race - pagina 3: ervaringen na 16.000 km

Gepost door voiture 
Ik doe altijd wel lang met banden eigenlijk. Behalve de band links achter, die is al drie keer vervangen vanwege schroeven en spijkers nut smiley.

Geen idee, een stabilisatorstangetje dat los zit ofzo? Vooral hoorbaar op klinkers/kinderkopjes/gefreesd asfalt/slecht wegdek.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2018 14:28 door voiture.
Zal het dan wel zijn inderdaad.

En ik doe zo'n 30.000 km met voorbanden, misschien 40.000 als ik heel erg mijn best doe.
Dat is niet best big smile smiley. Met de achterbanden rond de 120.000 meestal smiling smiley.
Carkiller
En ik doe zo'n 30.000 km met voorbanden, misschien 40.000 als ik heel erg mijn best doe.

Met stevig koerierswerk deed ik 100.000 km met de voorbanden en 250.000 km met de achterbanden......(Michelin Energy) smiling smiley
Vrijdag is AdBlue bijgevuld en het geluid bij het rechter voorwiel verholpen. Iets met een kunststof kap ofzo die beter is vastgezet. Ook was er een terugroepactie voor een modificatie aan het koppelingspedaal.

Uiteindelijk is men de beurt vergeten, dus nieuwe afspraak gemaakt voor begin juli. Dan worden meteen de voorbanden vervangen, die waren vorige week niet op voorraad.

Daarna volgt een vakantierit naar Italië. Althans, dat is de bedoeling. En die rit wordt tevens de afscheidsrit: per september een andere baan dus wordt de 308 ingeleverd.
Gefeliciteerd met de nieuwe baan! Ook weer de luxe dat je daar op termijn een auto mag uitkiezen? De 308 is eigendom van het bedrijf toch? Dus die gaat naar een collega of jouw opvolger neem ik aan? Ben benieuwd wat je WG nu van jouw kleurkeuze vindt! big smile smiley
Dank je. Auto gaat inderdaad naar een collega of opvolger. Werkgever vond twee jaar geleden de kleurcombi erg fraai overigens. En degene die de auto krijgt zal in elk geval blij zijn met de bijtelling winking smiley.

Ik krijg in september eerst een voorloopauto en na een maand kan ik een leasert uitzoeken.
voiture
Vrijdag is AdBlue bijgevuld en het geluid bij het rechter voorwiel verholpen. Iets met een kunststof kap ofzo die beter is vastgezet. Ook was er een terugroepactie voor een modificatie aan het koppelingspedaal.

Uiteindelijk is men de beurt vergeten, dus nieuwe afspraak gemaakt voor begin juli. Dan worden meteen de voorbanden vervangen, die waren vorige week niet op voorraad.

Daarna volgt een vakantierit naar Italië. Althans, dat is de bedoeling. En die rit wordt tevens de afscheidsrit: per september een andere baan dus wordt de 308 ingeleverd.

Dat was vandaag: bij stand 82.576 zijn de banden en ruitenwisserbladen voor vervangen. Verder weer twee terugroepactiedingetjes begreep ik. Zo houd je als fabrikant je dealers lekker bezig drinking smiley.
De werkzaamheden vorige keer om het rammelende geluid bij het wiel rechts voor weg te nemen heeft resultaat gehad, tot op heden gelukkig geen last meer van het geluid.

De afscheidsrit vindt plaats in augustus i.p.v. juli.

Voor de statistieken:
- met AdBlue doe ik circa 25.000 km
- gemiddeld verbruik over de afgelopen 22 maanden: 1:21,5. Stabiel dus.

Binnenkort maar eens gaan mijmeren over de auto die ik na de voorloopwagen kan gaan kiezen.
Na minder dan twee jaar neem ik afscheid van de 308. Op dit moment geniet ik van een fijne vakantie in Frankrijk (toch geen Italië). 31 augustus lever ik de 308 in en op 30 augustus krijg ik thuis mijn nieuwe voorloopauto afgeleverd: een Volvo V40 D2 Ocean Race. Met wit leer en diverse opties een prima voorloper waarin ik het ongetwijfeld even kan uitzingen thumbs up.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2018 09:04 door voiture.
Klinkt als een leuke voorloopauto. En daarna?
Geen idee nog. Hangt er o.m. vanaf of ik elektrisch mag rijden.
Prachtig, zo'n Ocean Race. En een V40 lijkt me ook een fijne auto. Veel plezier ermee! thumbs up
Geen straf zo'n V40. Ik heb er een kleine 75.000km mee gereden (in D4 spec dan wel maar D2 2.0 is ook al vlot). Ocean race en wit leer is ook een erg fraaie combinatie en lekker luxe.
Klein nadeel als je voor elektrisch gaat is dat er wel een wat lange levertijd is (bij alle merken en typen) en die zal je dan met de V40 moeten invullen. Geeft je ook even de tijd om uit te zoeken hoe de lease policy is met oplaad pas en laadpaal thuis.
Ik heb de V40 altijd een erg prettige auto gevonden, en als trouwe volger van de Ocean Race zou ik jouw auto zeker kunnen waarderen. Veel plezier ermee!
Ik denk dat het helemaal goed gaat komen. Blijkt ook de 14%-er te zijn dus dat is een fijne bijkomstigheid.
Ik heb een keer eerder in een v40 gereden. Dat was toen ik na de MiTo een andere auto zocht. Dat was een kale uitvoering en ik vond de auto vooral krap en traag in vergelijking met een 308.

Verder eerst maar eens zien of een elektrische auto überhaupt mag. Zo niet, dan is de keuze niet reuze: Broekhuis lease heeft maar een paar merken en gezien de afmetingen van mijn garage vind ik een v40 eigenlijk max. qua lengte. Maar ook dat komt best goed thumbs up.
Heb je vooraf de leaseregeling niet betrokken bij het doorpluizen van je arbeidsvoorwaarden?
Ik vind de leaseregeling niet bepaald het belangrijkste bij een baan. En met een 308 of v40 ben ik tevreden hoor.
V40 is wel wat krap, D4 is een hele fijne motor, D2 1.6 vond ik minder. D2 2.0 heb ik zelf geen ervaringen mee maar is wat ik hoor een fijnere motor. Welke D2 heb je?
Ik krijg hem de 30e. Het is de 2.0d met 88 kW.
Een V40 is niet de ruimste... maar krap? Op de achterbank is meer beenruimte dan in de 308 hatchback. De kofferbak is wel kleiner dan die van de 308.

Wij rijden zelf een benzine V40 Ocean Race, de luxe is heerlijk! Helaas geen wit leer, maar zwart/grijs, gebruikt heb je de keus vaak niet.
Mijn collega heeft een en als we met 4 man in de auto zitten is het echt behelpen. Passagier kan redelijk naar voren waardoor beenruimte ontstaat. Achter de bestuurder gaat dit minder makkelijk. Tevens moet ik helemaal onderuit zitten anders zit ik met mijn kruin en slaap tegen het (aflopende) dak.

Kofferbak is helemaal een lachertje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2018 13:39 door Vin_cent.
Ik vind die vermeende krapte van de V40 nogal meevallen. Ik ben verschillende keren op wintersport geweest met dat ding, 3 volwassenen + snowboard geen probleem, 4 volwassenen maar zonder skischoenen e.d. ook geen probleem, ook een keer met 4 volwassenen + skikoffer op het dak geweest. Geen klachten. Maar misschien scheelt het dat ik niet met buitengewoon lange mensen omga, de meesten zijn ongeveer 1m80 of kleiner in het geval van vrouw. Panodak helpt ook niet, maar dat zou ik altijd afraden als hoofdruimte je interesseert.

Als je het nou hebt over 'lachertje' qua kofferruimte, dan denk ik aan de vorige generatie Mercedes A-klasse. Da's echt een postzegel van een kofferbakkie.
Natuurlijk hangt het af van je lengte, met 4 man < 1,80 past wel in de Volvo. Maar dat is natuurlijk niet heel groot voor een man. In mijn directe omgeving is het merendeel 1,85-1,95, waarvan ik er meer ken boven de 2 meter als onder de 1,80.

335 liter vind ik erg krap voor een c segment auto. Door de vorm is de kofferbak ook niet praktisch en lijkt deze nog kleiner. Ook boven de hoedenplank kan je weinig kwijt ivm de schuin aflopende daklijn.
Een Ocean Race heeft altijd een panodak. Als ik met mijn 1,87m achter het stuur zit, kan er nog iemand van 1,75m normaal achter mij zitten. Langer dan 1,80m wordt achterin een probleem door het panodak.

Een V40 heeft 335l bagageruimte, prima voor een doorsnee auto. Een Astra zit op bijv op 370l, zo groot is dat verschil dan dus niet.
vertmaori
Een V40 heeft 335l bagageruimte, prima voor een doorsnee auto. Een Astra zit op bijv op 370l, zo groot is dat verschil dan dus niet.
Beide waarden gelden wel voor auto's zonder reservewiel. Met reservewiel komt de Astra ook zo'n 340 liter. Zonder dus wat meer, maar geen vlakke bodem, da's dan weer onhandig. En het laat m.i. ook zien dat alleen de cijfers niet alles zeggen.

Grappig vind ik ook wel dat de Astra als een behoorlijk ruime auto binnen z'n segment wordt beschouwd, maar ik dat ik eigenlijk niet zo'n groot verschil met de V40 ervaar.
De V40 is echt achterin echt een 2 zitter, de auto loopt smaller toe naar achteren waardoor het ook kleiner lijkt. De breedte achterin is idd matig, maar voor 2 man prima.
Heel veel baseren we op eigen ervaringen en die is vaak subjectief. Hoe ruimte wordt ervaren hangt deels ook van je medepassagiers af.

Ik heb zelf een Grande Punto (275 liter) en een Megane (372 liter). De Punto heeft een vrij korte hoge kofferbak, gelukkig wel vrij rechthoekig. De Megane is wat breder en een stuk dieper. Ook rechthoekig. Voor mijn gevoel past er bijna 2x zoveel in de Megane, ook al scheelt dat maar een kleine 100 liter. De Volvo zit er tussen in, de kofferruimte is in mijn ogen wat minder effectief ivm de wielkasten. Volgens mij meten ze de vrije ruimte rond de wielkasten wel mee maar heb je daar in de praktijk weinig aan. Zeker ivm de schotjes die er zitten bij de Volvo.

Ik heb eens een lading dozen over gezet van de V40 naar de Megane, waar de Volvo een deel van de lading op de achterbak had liggen paste het met gemak in de Megane. Ik heb voor de grap gekeken hoeveel ik er in de Punto kwijt kon. Dat scheelte niet eens zo veel met de V40.

V40 is verder een zeer fijne auto smileys with beer rij er graag in (D4 grinning smiley )
Ik zal proefondervindelijk gaan vaststellen wat het verschil is tussen de 308 en v40 smiling smiley. Nogmaals vooropgesteld dat ik meer dan tevreden ben met een v40 als voorloopauto! Zeker in zo'n mooie uitvoering.

De v40 is wellicht qua zitruimte op de achterbank iets minder krap dan de 308, wel is de instap erg belabberd kan ik me herinneren. Echter, de achterbank wordt bij mij zelden gebruikt, meestal om mijn colbert en/of jas op neer te leggen.
Zowel in de kofferbak als voorin is in mijn herinnering de 308 ruimer.
voiture
Ik vind de leaseregeling niet bepaald het belangrijkste bij een baan. En met een 308 of v40 ben ik tevreden hoor.

Zeker. Alleen, ik lees/las het alsof je specifiek gericht op (F)EV was.
Naar mijn mening is het dan wel handig om vooraf te weten of dat binnen de functie die je gaat aanvaarden, wel of niet, mogelijk is. Hoe je geen hoop erop te hebben. winking smiley
O bedoel je het zo, dat begreep ik niet helemaal winking smiley.

Ik zou dat wel willen, maar er is vastgelegd dat dit per medewerker bekeken en bepaald zal worden. Dus ik wacht het af, zodra ik een auto kan kiezen zal ik het verzoek neerleggen of een EV mogelijk is.
Jammer dat je weer Fransrijder af bent, maar gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Ik beweeg me nog steeds rond in m'n oude Franse barrels, waarbij de 605 van 1996 de modernste van het viertal is.
Dank je. Ach, voor alles is een tijd drinking smiley.

Vanmorgen de 308 ingeleverd met bijna 90.000 op de klok. In totaal 1 jaar en 11 maanden mee gestuurd, tot volle tevredenheid!
Over deze hele periode heb ik een gemiddeld verbruik gescoord van 1:21,43.

Vandaag wordt er een tijdelijke auto bezorgd, die dan maandag wordt omgeruild voor de V40.
Denk dat de V40 niet perse een upgrade is tov de 308. Maar veel plezier ermee. V40 oogt wel mooi.
P. Klieder
Denk dat de V40 niet perse een upgrade is tov de 308.
Ik vermoed toch dat je enigszins in de minderheid bent met die mening. Zelf kan ik echt bijzonder weinig bedenken waarin een 308 beter is dan een V40, maar ik geloof dat ik dat al enigszins had laten doorschemeren winking smiley

Trouwens, over krappe auto's gesproken: Afgelopen weekend eventjes achterin een nieuwe A-klasse gezeten in een showroom, en daarna een aantal uurtjes achterin een BMW 1 meegereden. Wat een strafbankjes: Korte zitting, veel te laag geplaatst. Om het dan een beetje uit te houden kun je je benen opzij vouwen. De BMW had ventilatie voor de achterpassagiers, maar dat zorgde in die zitpositie voor een ijskoude (in mijn geval) rechterknie. Maar met name die Mercedes viel me tegen, als ik bedenk dat die voor z'n segment toch forse buitenmaten heeft. Nee, die V40 is zo gek nog niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2018 14:15 door [D2].
We gaan het zien, ik denk dat een v40 me best gaat bevallen. Overigens vind ik beenruimte op de achterbank een van de minst belangrijke aspecten aan een auto (daarom ook een MiTo en een 308? drinking smiley).

Nog even geduld overigens: dinsdag krijg ik de Volvo. Erg goed geregeld is het allemaal niet moet ik zeggen. Had meer verwacht van een leasemaatschappij als ik eerlijk ben. Eerste ervaring is niet erg positief.

Ik beweeg me nu voort in een Captur (en voel me meteen oud big smile smiley). Superdeluxe maar niet echt iets voor mij.
Vrijdag 31-08 kreeg ik als tijdelijke auto via een verhuurbedrijf een Renault Captur. Ben blij dat ik die afgelopen dinsdagmiddag weer kwijt was. Het was een super-de-luxe uitvoering maar ik vond het niet fijn rijden. Net een hobbelpaard.

Gelukkig kwam dinsdag dan mijn 'nieuwe' auto voorgereden. Een mooie V40 in een chique uitvoering en voorzien van de volgende opties en accessoires:
- business pakket connect
- Ocean race Blue II metallic
- Zonder motortypeaanduiding
- Leder blond/Daytona Orange/Charloy Blond
- Vaste trekhaak
- Diffusor achterbumper met dubbele uitlaatpijpen (die platte)
- 62 liter brandstoftank

Een paar foto's. De eerste heb ik van het net geplukt, het is niet echt fotoweer... Maar dan heb je een idee.
Mijn ervaringen volgen als ik er wat langer mee gereden heb. Vooralsnog: het rijdt erg lekker en voelt allemaal erg luxe aan (is ook een luxe uitvoering natuurlijk, maar ik bedoel letterlijk en figuurlijk). Nu nog hopen dat ik een fijne zitpositie vind.

Precies zoals ik m samengesteld zou hebben. Heel mooi! Geniet er van!
Die Ocean Race uitvoeringen van Volvo vind ik erg mooi. Deze is daarop geen uitzondering.
Lijkt me geen straf om daar voorlopig in te moeten rijden.
Ocean Race-modellen zijn steeds mooi om te zien. En met een V40 kun je je overal laten zien, rij zelf sinds 2 jaren ook één met veel plezier!!
Staat al op de winterwielen?

Prachtige uitvoering veel plezier ervan.
Wat een mooi interieur zeg, geniet ervan!
Nico GTR
Staat al op de winterwielen?

.

Aan de banden te zien nietdrinking smiley (edit: ho wacht, ik zit naar die look-a-like te kijken..)

Wellicht staan die 16’’ jongens niet het meest sexy, maar ik ben overtuigd dat het comfortabeler is dan het grotere spul.
Had afgelopen week een Golf mee op net 16’’ lichtmetaal. Mieters wat comfortabel!

Eigenlijk zijn we allemaal gek om dat platte spul te rijden....zeker als je behoorlijk wat kilometers maakt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-10-2018 18:22 door ENTE.
Wij hebben zelf een T2 Ocean Race en hebben ervaring met verschillende bandenmaten gereden in meerdere V40s. 19 inch is teveel van het goede. 18 inch gaat op goed asfalt. 17 inch is een mooi compromis, 16 inch is wel erg comfortabel, wel lekker op klinkers en slecht wegdek.
ENTE
Die tennisbal aan het touwtje....big smile smiley

Ja, reuze handig big smile smiley.

Ik kreeg de V40 inderdaad op winterbanden afgeleverd. Begin september was dat, met tropische temperaturen, en tot eind november is het warm geweest zo'n beetje. Enfin, dit is blijkbaar het beleid van de leasemaatschappij. Ik kan niet wachten tot de zomerbanden er onder mogen. Wat een herrie maken die wintersloffen.

Inmiddels staat de teller op ruim 92.500 km, in vier maanden (slechts) 16.000 km gereden.
Eind oktober is de V40 gekeurd en is de stoelverwarming vervangen, want die was defect.

De ervaringen met de V40 zijn gematigd positief. Grootste nadeel vind ik toch wel de stoelen. Elektrische verstelling met geheugen is erg fijn, maar ik ben blij als ik na een rit uit kan stappen. Beetje dezelfde ervaring als met de Alfa MiTo. Nu haast ik me om te zeggen dat zitten iets persoonlijks is, en veel mensen zijn blijkbaar erg positief over Volvo-stoelen. Ik met mijn hernia-rug niet helaas.

Na vier maanden ook voor het overige een aardig vergelijk kunnen maken met de voorganger. De V40 voelt robuust en degelijk aan, en (daardoor?) ook wat afstandelijk. De motor klinkt als een zware motor maar mist wat soepelheid en is merkbaar minder vlot dan de HDi. Met de Volvo rijd je wat gezapiger. Ik krijg er een beetje een W124-gevoel bij: degelijk maar afstandelijk, en de meeste materialen/onderdelen stralen uit dat ze heel erg lang mee zullen gaan maar zijn wel wat grof, en ovarall is de vormgeving wat plomp. Koppelen en schakelen gaat overigens een stuk fijner dan in de 308. En op een of andere manier geeft de V40 een wat luxer gevoel als je erin zit; zou dat het 'premiumgevoel' zijn?

Wat heeft deze auto extra t.o.v. zijn voorganger?
- elektrische stoelverstelling met geheugen; erg prettig!
- meesturende xenonverlichting; merk er eerlijk gezegd niets van
- tankklep met geïntegreerde tankdop; top, zou elke auto moeten hebben
- voorruitverwarming; mijn auto staat altijd bibben dus voor mij nutteloze accessoire (en ik vind die draadjes in de ruit nog net zo irritant als destijds bij de Focus)

Wat mis ik t.o.v. de voorganger?
- kleine draaicirkel (daar zit serieus verschil in)
- PDC voorzijde
- hoogteverstelling armsteun

Qua maatvoering en ruimte: de V40 is langer dan de 308. Die extra lengte zit vooral in de lange motorkap. De interieurruimte voorin en de kofferbakruimte zijn aanzienlijk minder dan in de 308. Achterin is het wel ruimer (maar daar zit ik nooit).
Op het gebied van vormgeving in het interieur is z'n V40 toch wel een stap terug en is een 308 veel fraaier, vooral ook de klokkenwinkel.
Ook de bediening van de 308 vond ik een stuk vanzelfsprekender. Ja, echt waar. In de V40 moet ik na vier maanden nog steeds kijken welke knop waarvoor is (en het zijn nogal wat knoppen!). Ook werkt de navigatie omslachtig en moet je je handen van het stuur afhalen om de cruise controle te bedienen.

Ik had overigens totaal niet verwacht dat ik het na vier maanden eens zou zijn met de opmerking van P.Klieder:
P.klieder
Denk dat de V40 niet perse een upgrade is tov de 308.

Nu ben ik wel vrij kritisch en is het echt niet zo dat de V40 geen goede auto zou zijn, maar een 308 doet er wat mij betreft niet voor onder. Op onderdelen is de laatste wat minder robuust maar ook minder afstandelijk. En wellicht is het exemplarisch, maar de V40 produceert veel rammels en bijgeluiden.

Allen een mooi en gelukkig 2019 gewenst!

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-01-2019 12:49 door voiture.
Leuk Voiture!

Ik herken grotendeels je verhaal, al kan ik de vergelijking met de 308 niet maken.
Inmiddels staat mijn 2.0 D2 op 145.000km en gaat de opvolger momenteel door de interne procedures.

Vwb je punten:
- De motor heeft zeker meer potentie. Deels wijt ik dit aan de versnellingsbakverhouding. Dat het anders kan (met dat vermogen) bewijst PSA. Dan ben ik overigens blij dat ik niet de 1.6 D2 heb. Wat overigens wél een PSA product was.
- De stoelen: jammer dat je (nog) niet goed zit. Ze zijn eindeloos instelbaar, misschien lukt het nog? Mijn zitting heb ik iets (extra) naar achteren gekanteld. Rug juist rechtop. Lendesteun op veel steun, en steun onder de bovenbenen extra "opgepomt" (die knop ontdekte ik trouwens vrij laat).
- De xenon van de V40 (of Volvo) vind ik niet de beste in zijn klasse. Al is niet iedereen het daar mee in, aangezien mijn koplampen tweemaal zijn gestolen en een derde keer bleef het bij een poging...
- Tankklep is handig.
- Voorruitverwarming, ik zie het nut ook niet zo. Geen last van de draadjes overigens, maar als ik de zijruiten krab, dan heeft de verwarming onvoldoende tijd gehad om de voorruit schoon te maken. Dan sta ik alsnog de voorruit te krabben...
- Draaicirckel is enorm (helemaal met 18"winking smiley, maar het went.
- Juist de hoogteverstelling van de armsteun mis ik niet. Wat ik bij tijdelijke/vervangende auto's vaak miste is dat ik de armsteun niet naar voren/achteren kon schuiven. Wat in de V40 wel kan.
- Gigantisch pluspunt vind ik de 62 liter tank. Eens in de 1000-1100km tanken (met winterbanden is dat helaas iets vaker), heerlijk.
- PDC voorkant mis ik ook wel.
- V40 is geen ruimtewonder, met een relatief smalle opening van de kofferbak. Dat is bekend. Een weekje Dld met vrouw + kleine resulteerde in een afgeladen V40. Het ging prima, maar er was weinig ruimte meer over.
- Verder heeft mijn speedlimiter nog een eigen wil (hij schakelt zich soms vanzelf uit).
- Na een grootlichtsignaal blijft een stukje van de bundel grootlicht. Alleen motor uit/aan lost dit op.

Best wel wat puntjes, maar al met al heb ik met veel plezier de V40 gereden. Geen spijt gehad van de keus. Ik zou, in dezelfde situatie, dezelfde keus hebben gemaakt.
Al kijk met iets meer 'weemoed' terug op de DS3, dan ik op de V40 zal doen.
voiture
en moet je je handen van het stuur afhalen om de cruise controle te bedienen.
confused smiley Die knoppen zit toch gewoon links op het stuur? Heb jij soms heel kleine handen?

voiture
En wellicht is het exemplarisch, maar de V40 produceert veel rammels en bijgeluiden.
Ben bang van niet. Met mijn V40 ben ik meerdere keren teruggeweest naar de garage. In beide voorportieren resonanties gehad, en tot slot in het dashboardkastje. Daar is in eerste instantie de klep van vervangen, en uiteindelijk het hele ding. Ik rij nu een Astra en die blijkt aanzienlijk meer solide.

Wel hebben de garages die alle keren keurig aangepakt en opgelost. Tot dusver vind ik de kwaliteit van de garages dan ook een heel belangrijk pluspunt van Volvo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close