Niseko : Mazda MX-5 Niseko

Gepost door Niseko 
Zo, ik heb mijn MX-5 nu net 1 jaar in bezit en er een goede 1.000 zonovergoten kilometers mee afgelegd. Veel is dat niet, maar het is een hobby auto die enkel bij mooi weer en voldoende tijd uit de garage wordt gehaald. Voor de dagelijkse kilometers te vreten heb ik een lease 318d Touring uit 2013.

Even wat details : het is een 1.8 NC-model uit 2008 dus van voor de facelift, ik heb de wagen gekocht bij een MX-5 specialist in Oost-Vlaanderen. Duitse import, eerste eigenaar ca. 110.000 km op 7 jaar afgelegd en optisch in zeer mooie staat. Het is één van de vele speciale modellen van de MX-5 (Kaminari, Kaiteki, Athletic, Kenko enz…) met name een Niseko. Die verschilt van andere door zijn - kleurstelling zwarte lak / bruine kap + interieur - en uitrusting – leder, automatische airco, zetelverwarming, 17” velgen en wat optische chroom dingen.

Na een jaar bevalt de auto prima, ik heb er enkel na de winter een nieuwe batterij in moeten steken, dat was nog de originele dus hiermee kunnen we weer even verder. Ook zijn er vandaag 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 op gemonteerd en is de auto uitgelijnd. Groot verschil direct ;-) . De reden voor de bandenwissel is dat de auto deze week is afgekeurd omdat er een kap zit in de opstaande wang van de linker achter band. Als je daar aan pulkt kan je het canvas van de band zien. Zonde, want er lagen achteraan 2 Bridgestone Potenza’s met nog een dikke 4 mm profiel. Over de voorbanden was ik sowieso minder te spreken dus gelijk grondig doorgepakt en alle 4 gewisseld. Het bedrag van de rekening zal ik maar zo snel mogelijk vergeten haha

Genoeg praatjes, nu wat plaatjes cool smiley









Bedankt Micha voor de tip ivm de foto's thumbs up



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2016 14:00 door Niseko.
Plaatjes mogen wel wat groter van mij big smile smiley.
Ik heb geprobeerd de foto's in een groter formaat te zetten (site van Postimage), maar lukt niet...
Doe anders via tinypic.com, photobucket.com of (het allerbeste) flickr.com. Op de laatste wel even een account aanmaken.
Bekende fotoplek, worden wel meer fotoshoots van de mx-5 gemaakt winking smiley
Maar 1000 km in een jaar??? Klinkt als een bekend verhaal...
Ik wou perse een facelift, ik heb het niet zo voor dat lachende gezichtje met ronde tandeloze mond.
Woow mooie auto hoor, veel plezier ermee!
@BRG : om op beide punten te antwoorden, ik heb de mx-5 puur als hobby auto, voor mij telt de kwaliteit van de kilometers niet het aantal. Vandaar ook de keuze voor de dure kleverige bandjes winking smiley . Ik vind een NC qua uiterlijk sowieso niet "moeders mooiste" - en dan kom ik bij het tweede punt - het budget. Ik heb co-ouderschap over mijn zoon maar verdien veel meer dan mijn ex-partner die deeltijds werkt. In België betekent dit stevig dokken, wat ik met veel plezier doe voor het geluk van zoonlief. Dus in deze positie een hobby auto kunnen betalen is sowieso een luxe...

Ik had naast de NC ook de basisversies van de Z4 / Boxster en de S2000 op de radar staan, maar met het budget dat ik voor ogen had (12K €) shop je bij dit drietal eerder aan de onderkant van de markt en is de kans op kosten te wijten aan achterstallig onderhoud simpelweg te groot, behalve misschien voor de S2000. Maar die vind ik te piekerig qua motor ook al had ik voor mijn scheiding een heerlijk soepel rijdende Prelude 2.2 VTEC en ben ik een Honda-man in hart en nieren. Enter MX-5 dus, die dingen zijn bullet proof qua mechaniek en zijn eenvoudig om aan te sleutelen. Dat ligt met een Boxster wel wat anders, ook al heb ik een diploma auto mechanica gehaald in avond onderwijs. Ik wou qua uitrusting een lederen interieur icm zetelverwarming en airco, metaalglanslak en mooie wielen.

Bij de garage waar jij je Kaminari hebt gekocht stond een exemplaar dat aan de wensen voldeed, dus de koop was snel gesloten. Nog geen seconde spijt van. Oh ja, toch van één ding, dat ik het niet eerder heb gedaan.

@Blue Lagoon : bedankt! Ik had op basis van de foto's bedenkingen bij de combi zwart / bruin, in het echt valt het beter mee, zeker omdat ik altijd met de kap naar beneden rijdt.
Mooie MX-5 Niseko!

Ik wou net vragen of de kleur nu wel zwart was of niet, maar dat is dus wel! Is de binnenkant ook bruin/zwart of niet? Ik kan dat niet zo goed uit de foto's opmaken namelijk.

Is het niet zo dat de vorm van deze koplampen gebaseerd is op het oermodel?

Ikzelf vind eigenlijk het oermodel het mooist, of de 2e generatie. Als in als ik in de markt zou zijn voor een roadster dan.

Qua concept vind ik het een gigantisch mooi iets, hoe Mazda eigenlijk de MG roadster heeft gemaakt, die beter is dan een MG zelf.
Ook dat de auto nog altijd herkenbaar is als een MX-5. Een auto die laat zien dat je perse een spannend merk moet zijn, om toch een leuke auto te kunnen maken.
Jammer vind ik altijd dat mensen vaak roepen, "hij is saai" , ik denk dat je de auto daar echt te kort mee doet, het is een auto die gewoon veel mensen (moet) aanspreken, en daar is Mazda in mijn ogen heel erg goed in geslaagd!

Dat er nog (vele) kilometers die je plezier geven bij mogen komen!
@Pjötr : dank voor je leuke reactie !

Ik rij al 8 jaar auto's met een hoog actief en passief veiligheidsniveau als daily... Wou op dat vlak niet teveel concessies doen voor een hobby auto, dus ABS, airbags en ESP waren een must. Noem het sissy, de leeftijd of het verantwoordelijkheidsgevoel, naar keuze winking smiley

De NA oer MX-5 rijdt een stuk "puurder" zoals in meer basic en minder gefilterd; mijn broer heeft mij met het roadster virus besmet met zijn zeldzame NA 1.8 met 140 PK en ABS en airco. Helaas had die last van de roest duivel onderhuids en moest het veld ruimen voor een Lotus Elise.

Ik zal nog wel wat foto's posten in dit topic hoor, maar zoals gezegd deze kleuren combi "pakt" niet zo goed op een foto. Ik heb de auto gekocht om te cruisen, heerlijk te genieten van de achterwiel aandrijving en met de nieuwe Pilot Sport 4 stuurt ie nu stukken beter.

De komende tijd zelf de techniek eens stap voor stap aanpakken; optisch zal het zo blijven. Ik kan genieten van detail freaks zoals Bofkont zijn posts over de SLK / CLK, maar dat is echt niks voor mij cool smiley
Quote

@BRG : om op beide punten te antwoorden

O, waren geen vragen hoor, eerder "herkenbaarheid".
Nu met de NC tikken de kilometers wat beter aan, maar met de NA waren dat er destijds ook maar een duizendtal per jaar.
En toen ik de NA destijds kocht, zat ik ook in een analoge situatie, waarbij een overbodig speeltje voor jezelf niet meteen vanzelfsprekend is.

Jij hebt bruin dak en - wellicht - bruin leder.
Mijn ultieme NC was op papier altijd een blauwe met bruin dak en bruin leder geweest.
Maar toen ik de Kaminari zag met zijn bleke interieur vond ik een bruin (en zeker een zwart) lederen interieur veel te doods.

En ook ik kan genieten van de detailfreaks op dit forum, maar zelf beperk ik me tot "rijden".
Was ik een sleutelaar, ik reed misschien nog altijd met mijn NA.
Al mis ik die geenszins, de NC is zoveel meer auto.
Enkel de bron van de Skytune-uitlaat mis ik enorm, maar dat kan relatief eenvoudig worden verholpen mits een bijkomende investering winking smiley
Ik vind jouw uitvoering mooier dan de Niseko, maar ik heb lang over "de aankoop" nagedacht en vorig jaar in augustus de knoop doorgehakt. En dan moet het bij mij snel gaan winking smiley ik ben naar de jou bekende mx5 specialist geweest en uit hetgeen er dan stond (20-tal) sloot die van mij best aan bij mijn wensen en budget.

Gek genoeg ben ik naar daar vertrokken met de voorkeur voor een coupe-cabrio uit praktische overwegingen... Toevallig stond daar dus ook een Niseko versie van, beide vergeleken en toch voor de soft top gekozen. Voor die 1 of 2 nachten per jaar dat de auto niet in de garage staat 's nachts, neem ik er het kleine risico op vandalisme aan de kap wel bij...

Qua uitlaat vind ik de mx-5 zo al luid genoeg klinken, dat merk je ook aan de reactie van fietsers / wandelaars / Ruiters als ik ze nader met een gemiddeld toerental.

Over de weinige kilometers, ach dat wist ik vooraf. Ik schat dat de auto met 1.000 km/jaar een 2,5 a 3€ per km kost (afschrijving geschat op 1.250€ per jaar inbegrepen), maar dat is het me waard smiling smiley
Vandaag de achterste "drain holes" proper gemaakt, dat zijn de buisjes die het water dat op de kap valt naar de grond draineren. Een klusje van 10 minuten met een trombone flush (een semi soepele draad met 2 borsteltjes aan de uiteinden) maar een vaak over het hoofd gezien aspect bij cabrio's.

Veel troep kwam er niet uit en nadien een test gedaan met een emmer water en zoals verwacht perfect, alles loopt direct op de grond.

Ook vooraan even getest op het in mx-5 kringen gevreesde cowl leak, maar geen probleem -> plastic beschermkapjes L + R op het paneel waarop de ruitenwissers gemonteerd zijn verwijderen. Dan zie je een Parker vijs, langs daar kan het water naar het interieur komen, maar het zag er allemaal netjes uit. Bij een vriend met een mx-5 was daar gerommeld met een soort kauwgom achtige spul dus die had wel degelijk een serieuze water insijpeling (paar cm water in de auto na een hoosbui).

Auto gewassen met spullen van Meguiars, na de vakantie wordt het lederen interieur aangepakt en in de herfst de mechaniek. Een groot onderhoud inclusief oliewisselen van de versnellingsbak en het differentieel. Ik heb het vermoeden dat dit nog nooit eerder is gebeurd, dus ben benieuwd. De spullen die ik daarvoor nodig heb ga ik bestellen bij IL Motorsport, is mij vanuit meerdere hoeken aanbevolen.
De plaatjes in het OT zijn gemaakt door de garage waar ik de auto heb gekocht; bij het backup-en van mijn telefoon een paar eigen foto's tegengekomen op het landweggetje naar ons bos :



Je hebt je eigen bos? Was een defender dan niet meer op z'n plaats geweest? drinking smiley
Misschien wel, maar ik denk dat een mx5 leuker rijdt op de openbare weg spinning smiley sticking its tongue out

En we houden met 6 eigenaars de privé dreef van 150m lang redelijk in orde zoals je kan zien op de foto's winking smiley geen probleem om de mx5 daar te sturen (maar meestal doet zoon van 6 dat zittend op mijn schoot).

Op de foto's zie je dat het interieur zwart lijkt, maar het is wel degelijk donkerbruin. Auto heeft iets teveel chroom van achteruit gezien (inherent aan de uitvoering), maar als we rijden zie ik dat toch niet.

Als het leder eens deftig aangepakt is, zal ik een paar pics posten van het interieur. Maar eerst 2 weken vakantie, met de 3 Touring, veel bagage ruimte nodig voor al onze spullen cool smiley
Ook een mooi speeltje... thumbs up
Maar niettegenstaande ik op voorhand een exemplaar met bruin leder wou, ben ik gevallen voor een (bijna) wit interieur.

PS
Een gepersonaliseerde plaat begon destijds met "9" ipv "1" tongue sticking out smiley
Zelf heb ik even het idee gehad om te betalen voor "MY'MX-5", maar uiteindelijk was met dat die 1.000 EUR extra (thans 2.000 EUR) niet waard.
Zalige vakantie gehad in Nederland (kamperen in Gelderland) en België met fantastisch weer. Zoonlief is nu terug naar zijn mama dus tijd voor wat klusjes. Te warm om in de tuin te werken dus maar even aan de slag met de mx-5.

Leder (stoelen, deurpanelen, stuur, hoes versnellingsbak) gereinigd met een product van HG. Een uur laten drogen en intussen de onderhuidse carrosserie delen die "nooit" gewassen worden doorgaans (plaatwerk onder de kofferklep en motorkap, binnenkant van de deurstijlen etc) proper gemaakt. Dat was zo te zien al lang geleden.

Vervolgens de plastic delen van het interieur met Meguiars Quick Interior Detailer gepoetst. Luchtfilter eruit voor inspectie, is nog prima. Het boekje erbij genomen om eindelijk de klok eens goed te zetten. Klinkt knullig maar zonder boekje, veel geluk... Afstelling van de radio en de presets meteen ook gedaan, ook al luister ik daar zelden naar. Antenne eraf geschroefd, er zat wat roest aan de schroefdraad, koperborstel + WD40 en terug op zijn plaats.

Intussen was het uur voorbij en het leder behandeld met Meguiars Gold Class Leather. Dat had ik al eerder moeten doen, maar goed het is nu eindelijk gebeurd. Paar ondiepe droogte barstjes op de linkerwang bij mijn stoel, krasjes waar de veiligheidsgordel passeert. Passagiersstoel heeft iets meer te lijden gehad door de isofix Recaro van mijn zoontje... Die moet er geregeld in en uit wegens ook nog andere passagiers die meerijden, dus dat klasseren we onder gebruikerssporen.

Deze week had ik bij het parkeren een probleem met de koppeling in die zin dat ik geen versnelling meer kon inschakelen met draaiende motor (wel met contact uit), maar nu een kleine 100 km verder heeft dat probleem zich niet meer vertoond. Hydraulische vloeistof staat mooi op max, is nog geel van kleur en ruikt niet verdacht, dus dat houden we gewoon in de gaten na overleg met mijn mx5 specialist.

Er komen nog wat mooie dagen aan, dus hopelijk kunnen we nog wat zonovergoten ritjes doen cool smiley
We zijn weer 200 Km verder met de Niseko en wat rijdt die prettig met de Pilot Sports 4 cool smiley

Niet goedkoop, maar wat mij betreft zijn geld waard voor een hobby auto; samen met de uitlijning die gedaan is, kleeft hij nu echt aan de weg - de grenzen liggen veel verder dan wat ik als rijder aandurf.

Vandaag 5h aan de slag in ons weekendhuis, bij deze temperaturen niet echt ideaal maar hé, toen het werk erop zat een heerlijk toertje gedaan met de mx5, noem het even uitwaaien met de airco op 22 graden voor een beetje verkoeling bij stilstand of traag rijden. Terrasje gedaan en weer huiswaarts - even de 180 Km/h aangetikt op een stuk lege autostrade, wat een windgebulder, 130 is open best te doen maar daarboven is het een enkeltje richting gehoorschade.

Morgen nog een dag vrij, als het onweer achterwege blijft tot in de late namiddag, ga ik er mijn zoon mee halen, weer een fijne rit van 60 km via binnenwegen winking smiley
Dan kom je dit jaar dus wel wat hoger uit. Gaat lekker dus. thumbs up
Bedankt Nico thumbs up

Was deze week wat aan het opruimen (of eerder oprommelen) en ik heb blijkbaar meer gereden dan ik dacht. Gekocht met 109,3K km en nu 111,4K km. Niet dat het ertoe doet, boeit me ook zo niet de jaar kilometrages, zolang het maar geniet-kilometers zijn, daarvoor heb ik de mx gekocht.

Die heerlijke grom als ie in de toeren gaat, haren in de wind, snel schakelen (het probleem met de koppeling was een slecht bevestigde mat die over de originele interieur bekleding lag en de werking van de koppeling hinderde), scherp sturen. Ik weet dat een NC een budget roadster is, maar ik geniet er met volle teugen van cool smiley
Wat een heerlijke wagen die Mx5 thumbs up
Staat er ook zeer netjes bij.
Vandaag een dikke 100 km dakloos getoerd met zoonlief, na een jaar en een maand zijn er 2.200 open kilometers bijgereden.

38L super 98 getankt en vermits de batterij niet afgekoppeld is geweest sedert de vorige tankbeurt heb ik nu een zicht op het verbruik : 8,2l/100 km. Niet echt boeiend gezien het jaarlijks aantal kilometer, maar het valt me niet tegen gezien het gebruik en het feit dat de motor graag in de toeren wordt gejaagd en de uitlaten zo lekker brommen voor een "klein" 1,8tje.

Morgen gaan we er weer mee op pad!
Ik snap je volkomen! Met een open dak en lekker motorgeluid ben je nog wel eens geneigd om 'm wat te laten werken grinning smiley Maar gelukkig is het verbruik nog heel goed te doen.

Veel plezier nog met rijden! Het weer kon niet beter zijn smileys with beer
Zaterdag lekker een 100-tal km getoerd, zondag de mx-5 gepoetst met Meguiars spullen en even alles droog gereden en vandaag...
Eens meegenomen naar het werk voor de eerste x.

Tja waarom eigenlijk? Is op eigen kosten itt de leaser, qua verzekering krijg ik gedoe na een ongeval met arbeidsonbekwaamheid tot gevolg omdat ik mijn werk gerelateerde verplaatsingen met de BMW moet doen, het was nog kil / vochtig / donker toen ik vertrok voor 7h.

Maar waarom niet? De waarschijnlijk dan toch allerlaatste nazomerdag van dit jaar met lokaal 18 graden en tevens de gelegenheid om wat zaken uit te testen, een brugdag qua verlof in België dus nauwelijks verkeer naar het anders dichtgeslibde Antwerpen.

De bevindingen : voor de eerste keer in 2000+ km heb ik vanochtend met de kap dicht gereden en dat viel tegen. Er zit een brace in het dak die recht boven het hoofd loopt en waar ik met met 1m77 toch geregeld mijn haar tegen voelde schuren terwijl ik geen gel inflated punk kapsel heb. Punt 2 : de herrie, bij 140 km/h draait de motor 3800 toeren (BMW 2200 toeren). Punt 3 : het gerammel van vanalles en nog wat. Punt 4 : de klimaatregeling en zetelverwarming werken super. Punt 5 : grote dode hoek met de kap dicht.

Maar dan de open terugrit : zonovergoten, redelijk druk verkeer maar toch lekker kunnen doorrijden, die heerlijke links / rechts / linkse bochten combinatie na de Kennedy tunnel met een scherp sturend toerengeil karretje, dat was genieten.

Weer wat bijgeleerd over mijn hobby auto en niet teleurgesteld. Maar een goede commuter is het niet voor mij. Waarschijnlijk ben ik inmiddels te verwend op autovlak winking smiley
Het moet stil zoeven. tongue sticking out smiley

Een maat van mij heeft een NB, die vind het ook niks op de snelweg, binnenweg daarentegen....
Mijn mx5 is door de eerste eigenaar gebruikt als daily. Redelijk wat kilometers mee gereden, dus een behoorlijke afschrijving maar je moet het maar willen.

Mijn ding is het niet, geef mij maar het modern comfort, de rust, de souplesse en het raffinement van een 3 Touring F31 voor de dagelijkse point to point verplaatsingen.

En de mx5 voor de mooi weer hobby ritjes op kleine binnen baantjes, daar excelleert die met zijn flitsende versnellingsbak, scherpe hydraulische besturing (BMW is electrisch), enthousiaste motor en het relatief lichte gewicht met RWD. En goede Pilot Sports 4 banden uiteraard tongue sticking out smiley
Tja, het is maar net wat je gewend bent natuurlijk, maar ik snap het wel. Ach, dan maar lekker als auto erbij, gelukkig heb je die luxe big smile smiley.
Je had natuurlijk ook 's ochtends al kunnen open rijden. Via oude baan van Sint Niklaas over Hamme naar Antwerpen om snelweg, niet de gezelligste plaats voor open rijden, te vermijden.
De dode hoek is inderdaad enorm!!! Maar heb je de facto geen last van als je open rijdt.
Gebrek aan modern comfort ervaar ik zeker niet, ik voel me a.h.w. aan het stuur van mijn Honda, geen enkel verschil.
Wel begint mijn vrouw te merken dat ik dagdagelijks met een automaat rij, ook in de roadster word ik blijkbaar schakellui.

Neen, een NA is geen daily driver, met een NC zou dat voor mij perfect lukken.
Zelf ben ik zondag nog ruim gaan toeren, richting Geraardsbergen. En ook op terugweg laat in de avond, intussen 9 graden, stond het dakje open. Alleen de dimmende binnenspiegel van de Honda mis ik dan, je zit echt wel laag en volop in het licht van de achterliggers.

Quote

Maar dan de open terugrit : zonovergoten, redelijk druk verkeer maar toch lekker kunnen doorrijden, die heerlijke links / rechts / linkse bochten combinatie na de Kennedy tunnel met een scherp sturend toerengeil karretje, dat was genieten.

Ooit eens open met de NA door de Kennedytunnel gereden, een vrachtwagen tegen de achterbumper geplakt. Nu, dan kijk je beter niet in je achteruitkijkspiegel... Dan merk je plots dat er geen achterbank meer is. Wat een beangstigende ervaring!!!




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2016 10:40 door British Racing Green.
Je bent idd verwend Niseko big smile smiley
2 heerlijke wagens op de dam om te kiezen is uberhaupt al geweldig!!
Deze voormiddag een schrale 4 graden, maar zeer zonnig!
Tijd om eens te testen of de mx-5 nog leuk is open bij dit soort temperatuur wetende dat ik een koukleum ben.

Dat is prima meegevallen, zetelverwarming 3' aan (helaas niet instelbaar en heeft maar 1 stand "grill" genaamd), blower op 23 graden en rijden maar. De verwarming werkt echt fantastisch, je kan gewoon zonder jas of sjaal rijden en zit in een cocon van warme lucht. Echt een aanrader.

Mijn auto staat in een niet verwarmde garage dus bij 4 graden of minder is het wel aan te raden de kap met enig beleid te openen en te sluiten en niet met een grote zwaai naar achter te gooien zoals gebruikelijk.
Na 5 maanden stilstand in de garage gisteren de MX-5 even in gang gezwengeld : batterij erin en van de eerste tik starten, zo zien we het graag. Lock to lock om het esp weer te calibreren (de auto onthoudt de wielstand niet als de batterij afgekoppeld is) en dus tijd voor een klein ritje. Die begon met een 'klonk' van een vastzittende remblok.

Ik had mijn zoontje bij me en heb maar 3 km gereden, letterlijk rondjes rond de garage omdat het vrijlooptoerental redelijk schommelde tussen 600 en 1.000 toeren en ik wat schrik had dat de motor zou afslaan bij dat eerste. Niet dus en na 3 km stabiliseerde het netjes op ongeveer 900 toeren. Ook een licht schurende rem achterin rechts, 2x goed geremd en dat was over. Er zit wat corrosie op de remschijven achter, maar dat was al bekend.

Dat gaf voldoende vertrouwen om er vandaag mee naar het zwembad te rijden en dat werden 45 probleemloze, fijne zonovergoten kilometers.

Voor ons is het roadster seizoen nu gestart, voor alle forummers die ook graag dakloos onderweg zijn een fijn seizoen gewenst met veel cabrio weer. En voor de andere forummers uiteraard ook cool smiley
Blijft mooi al die speciale edities, en dit is een fraaie evan. Met het cabrioseizoen in het vooruitschiet echt een genot, veel plezier ermee
Gisteren heb ik mijn MX-5 met behulp van een handige broer met werkplaats inclusief brug en een Haynes Manual zelf een basisonderhoud gegeven. Dat was niet enkel nodig, maar ook erg leerrijk. Ik had een onderhoudspakket besteld bij IL Motorsport met 5L Mazda OEM 5W30 olie (duur!), olie- en luchtfilter, ruitenwissers + als extra 4 OEM bougies. Totale kost incl. verzenden / BTW : 142€.

We hebben in het begin best wat gesukkeld, de roestbescherming / coating van het onderstel (Valvoline) plakte ook aan de oliefilter waardoor de wrench nauwelijks grip had. Het heeft 20' geduurd eer ie loste, finaal lukte het met behulp van een waterpomptang om de wrench extreem hard aan te spannen. En wat is het filter ongelukkig geplaatst eigenlijk er is nauwelijks ruimte voor je handen, maar dan was het appeltje/eitje om de olie te wisselen. Nieuw oliefilter erin en de aftapplug vastgezet met een momentsleutel op 32 Nm volgens spec.

De luchtfilter bleek een K&N die uitwasbaar is. Die zag er nog netjes uit en wordt uiteraard weer opgekuist, maar voor nu zit er een standaard exemplaar in.

De bobines zaten vast met Loctite, maar dat was nog niks in vergelijking met de bougies, die zaten muur- en rotsvast. Onbegrijpelijk hoe men dit voor elkaar heeft gekregen. Maar ze zagen er nog prima uit, dus weer gemonteerd, want de MX start en rijdt vlekkeloos. Met die nuance dat we enkel bougie 1-2-3 hebben gecheckt, voor bougie 4 moet een stukje van de veerpootbrug gedemonteerd worden. Ik hoor Lycan Capri al tot hier denken, "nou nou nou" nut smiley maar uiteindelijk is het een klein klusje als de nood zich stelt : 2 bouten van de veerpootbrug, 4 van de bobines (nu wel netjes aangedraaid) en 4 bougies. Grappig detail is dat de huidige bougies een extra "puntje" / uitstulping hebben op de midden electrode waar de vonk overslaat richting de massa electrode en de nieuwe OEM bougies dit niet hebben. Weet iemand wat daar het nut van is?

Verder is de kunststof beplating vooraan verwijderd (er ontbraken best wat vijzen en clips) om de radiatoren en de onderhuidse staat daar te inspecteren. Dat viel gelukkig goed mee qua roest thumbs up

Vervolgens de uitlaat wat bijgewerkt met hittewerende verf (zilverkleurig) op 4 plaatsen en dan was het tijd voor een biertje smileys with beer

Dit jaar worden de versnellingsbak en differentieel olie nog vervangen, aan de bouten te zien is dit (a) nog nooit gebeurd of (b) al erg lang geleden. Tips hiervoor zijn altijd welkom, en wees gerust, ik ga eerst de fill losmaken en dan pas de drain smiling smiley

In de link in annex een aantal plaatjes in Acrobat Reader : [docdro.id]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2017 15:10 door Niseko.
Heel erg goed bezig, de mooie dagen komen er weer aan, sta echt al te popelen big smile smiley
Maar begrijp ik nu dat je de oude bougies er weer in hebt gedaan????confused smiley
Dat ze zo muurvast zaten betekend dat ze al erg lang hebben gezeten, deze moet je echt om de 4 jaar wisselen ongeacht het aantal km's.
Anders krijg je idd het probleem dat ze vast gaan zitten, als ze afbreken wil je niet meemaken, moeten ze specialistisch uitgeboord worden.
Ook een klein likje speciaal vet op de schroefdraad van de bougie is zeer aan te bevelen.
Bedankt voor je reactie en de tip Bofkont!

Ik zal je terechte opmerking even met mijn broer bespreken. Die heeft een wagenpark van een tiental voertuigen (auto / moto, meeste zijn hobby oldtimers en die moeten altijd starten/rijden van de 1ste tik of kick start voor de offroaders, 660cc eenpitter en tweetakten, trial) en een werkplaats met massa's kwaliteitsgereedschap.

Sleutelervaring zat dus (hij heeft zelf een nieuwe voorruit in zijn Lotus Elise gemonteerd en een Hondamatic naar Manual speed swap gedaan bij een 1st gen Honda Civic om maar iets te noemen), maar hij zag er geen graten in de oude bougies weer te monteren ook al lagen er 4 nieuwe OEMs winking smiley klaar... nu zijn ze tenminste correct aangespannen, de staat en kleur waren nog OK volgens hem, dus ben ik daar op voortgegaan.

Andere meningen zijn uiteraard welkom, maar de motor start / draait / rijdt vlekkeloos. En uiteindelijk is het een klusje van niks als ik de nieuwe bougies alsnog wil monteren (met voorbehoud voor nummer 4 die onder de veerpootbrug schuilgaat en die zondag niet gecheckt is).
Tja ik zal niet gaan beweren dat ik het beter weet dan je broer, zo te horen wel een vakman, maar wat ik altijd met bougies hebt geleerd is vervangen sowieso om de 4 jaar, dingen gaan anders muurvast zitten, het zijn de kosten ook niet.
Ook die onder de veerpoot zou ik absoluut vervangen.
Een maand na deze update lag ik compleet onverwacht in het ziekenhuis (of beter gezegd 2, moest naar een universitair ziekenhuis overgebracht worden nadat de eerste ingreep in een gewoon ziekenhuis mislukt was). Complexe longingreep, ik bespaar jullie de details, maar lang verhaal kort, ik heb vorig seizoen amper met mijn mx-5 gereden of beter gezegd kunnen rijden.

Tijdens de revalidatie thuis kon ik zelf niet met de auto rijden omdat ik mijn romp niet echt kon draaien ten opzichte van mijn bekken / heupen zonder erge pijn. 1 maand na de opname ben ik weer beginnen werken, weliswaar met thuiswerken en zeer occasioneel mee met een collega als passagier. Een goede 1,5 maand verder kon ik weer zelf autorijden (en dat was een vreemd gevoel na 11 of 12 weken zonder een stuur in handen te hebben gehad), maar enkel korte niet vermoeidende stukjes. Met de BMW 3, no way dat ik toen al in de Mx-5 kon instappen.

Toen ik weer hersteld was, had de zomer al zijn biezen gepakt en er zijn dus letterlijk maar een paar honderd kilometer gereden in 2017.

Maar het goede nieuws is dat het al erg zou moeten tegenslaan als ik dit niet kan goedmaken in 2018 drinking smiley
Ik kijk alvast uit naar een paar mooie dagen in maart of april and for now staat de Niseko lekker in de garage met de batterij aan de Optimate lader.
Mooie auto, vooral ook erg leuke auto. Toevallig een tijdje terug een kennis geholpen met het importeren van eenzelfde exemplaar, dat was ook gelijk mijn eerste ervaring qua rijden in deze auto en moest zeggen dat het me zeker verbaasde hoe de auto op de weg lag. smileys with beer
Even een korte update over mijn MX-5 Niseko MY 2008 met 113K km op de klok : deze week was de jaarlijkse autokeuring (= vergelijkbaar met de APK in Nederland) gepland. Appeltje / eitje en met complimenten over de goede staat van mijn karretje de groene kaart gekregen. smiling smiley

Sedert de keuring in 2017 heb ik er 1.000 zonovergoten kms van genoten en is er ook weer wat aan gepoetst en zelf aan gesleuteld :
* Remvloeistof vervangen : werkje van 30', maar moet wel zorgvuldig gebeuren want (a) dat spul is agressief voor de lak en (b) je wil geen luchtbellen in het remsysteem...
* Bougies vervangen : de NC heeft een in lengte richting geplaatste motor; bougies 1-3 vervangen gaat eenvoudig (ook al zitten ze erg diep) voor bougie 4 moet een stuk van de veerpootbrug gedemonteerd worden en dan moet je nog sleutelen (lees : sukkelen) onder een hoek omdat er een leiding van de airco in de weg zit . Soit, die bougie was nog de originele sedert mijn MX de fabriek had verlaten. Met wat beleid, goede raad en na het nodige gevloek kwam bougie nr 4 eindelijk naar boven.

Ik heb heel wat foto's gemaakt kwestie van het (zelf) onderhoud te kunnen documenteren bij een verkoop later maar krijg ze hier niet opgeladen jammer genoeg
Ah bah lees nu voor het eerst van je gezondheidsproblemen, gelukkig volledig hersteld thumbs up
Verstandige keus dat je ook die lastige bougie hebt vervangen!
Blijft genieten met zo'n heerlijke MX5, wat een weertje momenteel of niet dan.
Had de gezondheidspost gemist...
Maar de zomer 2018 vergoedt je ruimschoots voor je ellende het voorbije jaar...
Geniet van de Niseko!!!
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Geniet van je mooie Niseko. Gaaf verhaal om te lezen. Hopelijk ben je helemaal hersteld. thumbs up
Vanochtend flirtte het kwik met het vriespunt maar de zon was in Vlaanderen wel volop van de partij. Ideaal voor wellicht het laatste ritje van dit seizoen dus. Bij dit soort weer is er perfect met een mx5 te rijden zonder jas en zelfs met de mouwen opgestroopt mits je de zetelverwarming de eerste kilometers aanzet en de klimaatregeling op minstens 23 graden instelt . Al rijdend zit je dan in een soort warme luchtbel.

We hebben een 60tal kilometer getoerd, best wel wat andere cabrio’s tegen gekomen maar geen enkele die open reed, eigenlijk zonde want met een moderne cabrio kan dat prima bij lage temperaturen (mits je het dak met het nodige beleid opent en sluit, want het materiaal dat in de kap verwerkt is voor isolatie en waterproofing is door de kou minder buigzaam).

Ik heb de mx5 nu ruim 3 jaar in bezit en nog steeds erg tevreden over de kleine roadster. Het sterkste punt vind ik nog steeds dat je niet hard moet gaan om echt van het rijden te genieten. En dat ie erg betrouwbaar blijkt so far is ook een pluspunt.
Het was idd een heerlijke dag. Ik heb ook even getoerd en ben twee nieuwe Mx-5’en tegen gekomen met dakje open. Dat waren ook de enige cabrio’s die open reden.
Cabrioseizoen begint eindelijk weer, dus tijd voor de jaarlijkse oliewissel vanavond bij de mx-5. Dat gaat eigenlijk steeds vlotter omdat ik een “how to” stappenlijst heb gemaakt zodat ik geen gereedschap bvb moet zoeken, ik leg klaar wat ik nodig heb. De oliefilter kwam pas los na heel wat aandringen maar nu hebben we daarvoor een trucje.

Originele Mazda filter (IL Motorsport.de) en de Mazda Dexelia olie (olieconcurrent.nl, zeer scherpe prijzen, prima service!) gebruikt. Remvloeistof, luchtfilter en bougies zijn vorig seizoen oftewel 1500km geleden vervangen, de remvoeringen zitten op 1/3de dus da:s OK, er moest 0,2 bar extra in de banden. Verder was er een lampje van de nummerplaat stuk en in België is dat een afkeur punt bij de jaarlijkse technische keuring, dat is dus ook meteen verholpen.

Al bij al niet veel werk en daarmee is de Niseko weer klaar voor een nieuw seizoen met hopelijk veel zonovergoten dagen!!

PS : na 6 maanden, batterij er weer in gemonteerd en meteen tik en mooi lopen op 1200 toeren, nadien schommelde het vrijlooptoerental wel wat naarmate de motor opwarmde maar na 10 km rijden werd die weer mooi stabiel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.