Niels. | 1996 Daihatsu Applause | Nieuwe apk!

Gepost door NielsdW 
Goed om te horen Niels! Fijn dat de Applause ook onderhuids in zo'n goede staat is!
Thanks Peter! Ja, ben ik ook erg blij mee. Als het even kan blijft 'ie zo lang mogelijk!
Gefeliciteerd nog met de mijlpaal, mooi ook om te horen dat hij nog steeds zo goed bevalt en dat de onderkant er nog zo goed uitziet.
Ik heb het idee dat als je zo'n Applause netjes onderhoudt hij dan haast eindeloos mee kan gaan.

Overigens heb je nog een stel register-Applausen tegoed van me, moet ze alleen nog even terugvinden en uploaden... nut smiley
Anonieme bezoeker
Re: Niels. | 1996 Daihatsu Applause
05-12-2016 16:23
Niels.
Vorige week heb ik de Applause naar de garage gebracht voor een grote beurt en een nieuw setje winterbanden. Even een investering, maar wel een erg prettig idee. De auto is direct helemaal nagekeken, alvast voor de volgende apk (loopt af in april).
Gelukkig weinig gekke dingen, de grootste kostenpost (naast de winterbanden) waren nieuwe remblokken achter. Ook prettig: de bodem is nog geheel vrij van roest. De tectyl is meteen weer even bijgewerkt, zodat ik met een prettig gevoel de winter in kan.

Plaatje bij het praatje, onlangs in Utrecht:

Prachtige wagen en mooi dat je 'm goed onderhoud thumbs up
Daihatsu staat welhaast gelijk aan betrouwbaarheid dat zie je wel weer aan de jouwe.
Bedankt heren!

De auto is al 20 jaar lang goed onderhouden. Daar wil ik graag een aantal jaren mee doorgaan, gewoon eens zien hoe lang de auto blijft bevallen als daily driver. Want momenteel is 'ie daar nog prima geschikt voor! smiling smiley
Zo te horen kan 'ie nog wel 20 jaar mee! Altijd fijn als je auto weer in goede staat is bevonden!thumbs up
Goed om te horen dat alles nog naar wens is! thumbs up Hij ziet er ook nog steeds erg netjes uit!
Geen nieuws is vaak goed nieuws, dus het blijft behoorlijk rustig in dit topic. Dat geldt niet voor de Applause, die blijft netjes zijn werk doen:

Volgende week gaat hij naar de garage voor een nieuwe APK. Er is weinig aanleiding om daar bezorgd over te zijn, maar het blijft toch een beetje spannend, de eerste APK sinds ik hem heb.

Wel heb ik nog een klein technisch vraagje: sinds kort doen beide mistlampen niets meer. Aan de lampen zelf kan het niet liggen, er is er onlangs nog één vervangen. De schakelaar is te zien op deze foto, het is de groene knop links achter het stuur. Iemand een idee hoe ik erachter kan komen hoe ze weer werkend gemaakt kunnen worden?

Om af te sluiten nog even een plaatje dat ik onlangs heb geschoten na een uitgebreide wasbeurt:

Erg leuke wagen deze applause! thumbs up

De achterkant doet me zelfs een heel klein beetje denken aan een Subaru Impreza grinning smiley
@Omniradius: klopt, ik had destijds een donkergroene twotone. En zonder de naamplaatjes zou je hem er als je snel kijkt inderdaad mee verwarren.
Ja daar istie weer, de mooiste Daihatsu Applause van Nederland!

Heb je de zekering van de mistlampen al vervangen?
Mooie plaatjes weer van een plaatje van een Applause! Fijn om te lezen dat hij nog steeds bevalt (en in jouw uitvoering blijft het een chique verschijning!).
Bedankt! smiling smiley

Zadelsnuiver
Heb je de zekering van de mistlampen al vervangen?

Het lastige hiermee is dat de mistlampen een optioneel accessoire waren, ik weet dus niet welke zekering erbij hoort. Ik heb ze wel even allemaal gecheckt, maar ze zijn allemaal nog intact.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2017 09:00 door Niels..
Leuke auto om te zien, vooral een mooi stuur en mooie dashboard bekleding.
Kunnen de aansluitpunten op de mistlampen zijn. Of de bekabeling of het knopje zelf is stuk. Naast uiteraard een zekering.

Visueel kunnen ze nog goed lijken maar toch stuk zijn, dus pak een multimeter erbij en zet de auto op contact, de min pak je bij de deur een bout bijvoorbeeld en daarna meten maar op die zilveren puntjes van de zekering.
Het is nog steeds een plaatje! Je maakt er toch aardig wat kilometers mee zo. Leuk ook dat je op Flickr een groep bent begonnen, ik kon niet achterblijven en heb nu hetzelfde gedaan voor mijn auto big smile smiley
Telefoontje van de garage: er is één schokdemper versleten, voor de rest is de auto 100%. Beide schokdempers worden vervangen, dus hij kan er weer even tegenaan! smiling smiley
En wat gaan die nieuwe schokbrekers kosten als ik het vragen mag?
Is meestal een dure grap bij een Japanner...

Auto is het uiteraard wel waard, hij ziet er keurig uit.
Dat is niet goedkoop inderdaad, zeker bij een incourant model als mijn Applause. Inclusief montage en btw komt het rond de 400 euro uit. Maar die investering vind ik 'm wel waard!
Precies het bedrag wat ik dacht.

Investering is het zeker waard, had het ook gedaan.thumbs up
Inmiddels is het officeel, hij mag weer een jaartje:

Niels.
Dat is niet goedkoop inderdaad, zeker bij een incourant model als mijn Applause. Inclusief montage en btw komt het rond de 400 euro uit. Maar die investering vind ik 'm wel waard!

Ach, bij een heleboel auto's is dat wat je in 8 weken afschrijft smiling smiley
Gefeliciteerd! Mooi dat je weer een jaartje mag.
Vanochtend gespot op de A12 bij Bunnik! Fraai stukje Daihatsu, hij zag er echt super netjes uit! thumbs up

Daihatsu Applause by Timo van Vuurde, on Flickr

Wat leuk dat je gespot bent Niels! Ik moet zeggen dat ik sinds jij een Applause hebt, ook meer op de auto ben gaan letten, spotten doe ik ze weinig helaas.

Beetje laat, maar nog gefeliciteerd met de verse APK!
Bedankt voor de foto's, Timo! Leuk dat je me hebt gespot smiling smiley
Blijft een verrassend leuke auto om te zien smileys with beer

Mooi om te horen dat 'ie zijn oorsprong eer aan doet voor wat betreft betrouwbaarheid big smile smiley
Timo1990
Vanochtend gespot op de A12 bij Bunnik! Fraai stukje Daihatsu, hij zag er echt super netjes uit! thumbs up

(..)

Geinig.. heb ik gisteren de Applause dan op de terugweg op de A12 gespot? Rond 18 uur, net na het ecoduct, iets voor de Shell en na afrit Maarsbergen?

Viel wel op, dat helder wit in combinatie met een niet alledaags model . thumbs up
Niels.

Geen probleem!

De tweede foto is om de één of andere reden in 'Flickr Explore' terecht gekomen, meer dan 5700 views binnen 24 uur! Wordt zo nog een wereldberoemde Daihatsu Applause ook nut smiley
Fijn dat je weer een jaar mag genieten van je wagen. Ik vind 'm nog steeds een prachtige verschijning.

Ik weet niet of je van meetings houdt, maar een leuk event, speciaal voor jou wagen, is japan classic sunday in Gemert. Dit jaar op 2 juli. Staan o.a. meerdere Daihatsu's bijelkaar van heel oud tot de laatste modellen die zijn uitgebracht.
Durashift
Timo1990

(..)

Geinig.. heb ik gisteren de Applause dan op de terugweg op de A12 gespot? Rond 18 uur, net na het ecoduct, iets voor de Shell en na afrit Maarsbergen?

Viel wel op, dat helder wit in combinatie met een niet alledaags model . thumbs up

Haha, dat zou goed kunnen! Ik rij dagelijks heel wat kilometers over de A12 (tussen Ede en Woerden).

Timo1990
Niels.

Geen probleem!

De tweede foto is om de één of andere reden in 'Flickr Explore' terecht gekomen, meer dan 5700 views binnen 24 uur! Wordt zo nog een wereldberoemde Daihatsu Applause ook nut smiley

Ik zag het ja, bijzonder! Ik heb het zelf ook al een keer gehad met een zelfgemaakte foto van de Applause, dus hij wordt inderdaad beroemd zo smiling smiley

cabriorob
Fijn dat je weer een jaar mag genieten van je wagen. Ik vind 'm nog steeds een prachtige verschijning.

Ik weet niet of je van meetings houdt, maar een leuk event, speciaal voor jou wagen, is japan classic sunday in Gemert. Dit jaar op 2 juli. Staan o.a. meerdere Daihatsu's bijelkaar van heel oud tot de laatste modellen die zijn uitgebracht.

Klinkt leuk, bedankt voor de tip! Ik heb 'm sowieso aangemeld voor het Youngtimer Event in Doetinchem, dus daar is 'ie ook te bewonderen.
Volgens mij reed je laatst een keer voor me, zag namelijk een strakke Applause in Ede rijden, waarvan ik dacht: Volgens mij komt die me bekend voor, haha!
Brent®
Volgens mij reed je laatst een keer voor me, zag namelijk een strakke Applause in Ede rijden, waarvan ik dacht: Volgens mij komt die me bekend voor, haha!

Haha, ik word overal gespot ineens smiling smiley
Afgelopen dinsdag heeft de Applause 21 kaarsjes uitgeblazen! Om dat te vieren heeft er een (onverwachts en toevallig) familiebezoekje plaatsgevonden, omdat ik die dag zijn voorganger, de Charmant, zag staan. Leuk om eens te vergelijken en de verschillen tussen een '80s en '90s middenklasse Daihatsu te bekijken! smiling smiley

Het is weer eens tijd voor een update. Een paar weken geleden had ik de auto een jaar in bezit! Tot nu toe bevalt 'ie nog steeds uitstekend. Wel wat kosten gehad, maar dat viel allemaal onder slijtage (banden, remblokken, schokbrekers). Eind mei ben ik met de auto een weekend naar Zuid-Engeland geweest (helaas geen foto's gemaakt) en heb ik de auto over de 120.000 km gereden, ruim 30.000 km in een jaar dus.

Vorige week heb ik voor het eerst een evenement bezocht met de Applause: het Youngtimer Event. Leuk om eens met je eigen auto naar een event te kunnen rijden. Op het podium daar is nog een leuke foto gemaakt:

Het volgende event staat inmiddels op de planning, begin juli wil ik met de Applause naar de Japan Classic Sunday gaan.

Is de auto dan helemaal perfect? Dat ook weer niet. Een lijstje met (kleine) dingetjes waar ik binnenkort eens naar wil kijken:

- De rubber strip bovenaan de achterruit lijkt niet meer helemaal goed, af en toe komen er een paar waterdrupjes binnen. Eens kijken of nieuwe rubbers nog te vinden zijn...
- De sierlijst aan de linkerkant boven de deuren laat soms los, maar is wel weer vast te duwen. Binnenkort even vastlijmen. Iemand een tip waar ik dat het beste mee kan doen?
- De mistlampen werken (nog steeds) niet
- Toch maar eens kijken naar de deuk in de passagiersdeur
- Op verschillende plekjes op de auto zijn kleine roestplekjes te vinden. Op dit moment stelt het weinig voor, maar ik wil natuurlijk voorkomen dat het zich gaat verspreiden. Als voorbeeld een plekje net boven de voorruit:

Zelf ben ik op technisch gebied een behoorlijke leek, dus ik moet nog even kijken wat ik als eerst wil doen en hoe dat het beste kan gebeuren.

En ik blijf er lekker mee doorrijden intussen smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-06-2017 11:39 door Niels..
Ik ben ook een technische leek, dus met je aandachtspuntjes kan ik je niet heel veel verder helpen helaas....

Maar wil wel weer ff zeggen dat ik dit écht een leuke wagen blijf vinden. thumbs up Hopelijk kan je er nog heel lang van blijven genieten!
Goed nieuws:

De mistlampen werken weer! smiling smiley

Afgelopen vrijdag heb ik de auto voor een zomercheck naar mijn vaste garage gebracht, die daar een aanbieding voor had. Daar is 'ie met vlag en wimpel doorheen gekomen, dus dat is erg prettig. Ook hebben ze naar de mistlampen gekeken, en het bleek dat het relais kapot was. Daarnaast was ook een deel van de (nog originele) bedrading gecorrodeerd, dat is nu allemaal weer netjes. Ook heeft de garage gekeken naar het lekken bovenaan de achterklep, maar hoeveel water ze er ook op zetten, er kwam geen water meer doorheen... Dat heeft zichzelf opgelost blijkbaar. smiling smiley

Komend weekend vertrekken we voor een kampeertrip van 3 weken door Europa. In ieder geval staan de Ardeche in Frankrijk en Berner Oberland in Zwitserland op de planning, de rest bekijken we ter plekke. De 3000 kilometer gaan we sowieso wel aantikken, dus die zomercheck vonden we wel even een prettig idee. Eens kijken hoe de auto zich gaat houden tijdens een lange trip!
sierlijsten vastzetten: cyanoacrylaat. Zit vaak in simpele secondenlijm v/d Aldi/Lidl, maar zit ook in grotere potjes "fast-glue". Heb zelf zoiets meegemaakt: garage heeft de boel met lijm ingesmeerd, even wachten, aandrukken en vastzetten met lijmklemmen, na een paar uur lijmklemmen weghalen en klaar was kees.
ps: auto zal zo'n ritje van 3.000 km heel leuk vinden smiling smiley zijn ze voor gemaakt smiling smiley veel plezier.
Ik heb je Applause bij JCS in Gemert gezien, prachtige wagen !

Japan Classic Sunday in Gemert (NL) 2-juli-2017 by Rob Cabrio, on Flickr
Mooi dat de lampen het weer doen Niels!

Fijne vakantie (met hopelijk veel mooie auto foto's van je)
Ik moest bij deze advertentie aan jouw auto denken.
Daihatsu Applause 1.6 AUTOMAAT, UNIEK!! DEMOAUTO!!
€ 999,00
[link.marktplaats.nl]
Dan vind ik die van Niels wel een pak mooier smiling smiley Maar een witte Applause van na de facelift heb ik nog nooit gezien.

En hoe is het de Applause tijdens en na de reis vergaan?
Leuke vondst! Witte Applauses zie je niet vaak inderdaad, van na de facelift heb ik ze ook nog nooit eerder gezien. Toch wel blij met m'n pre-facelift-exemplaar, die facelift vind ik niet echt een verbetering...

Ik zal binnenkort weer even een update plaatsen! Kort gezegd: hij doet het nog steeds prima. smiling smiley

(Volgende keer maar geen Daihatsu kopen, dan zijn er misschien meer interessante dingen te vermelden, deze gaat gewoon niet stuk smiling smiley )
Even een van de achterlichten vervangen winking smiley Groeten vanaf de A12
Eigenlijk speciaal voor dit topic een account op dit forum aangemaakt.
Een aantal jaren geleden ook eens een keer (voor nood) een Applause aangeschaft voor 500 euries met 270.000 op de klok.
Dit was geloof ik ook een Tokyo model, groen van boven en grijs van onder.
Deze was eigenlijk voor tijdelijk aangeschaft, maar heb er uit eindelijk een jaar en 25.000 km in gereden, toen was het wel einde verhaal.
Vond het zelf een afschuwelijke auto om te zien.. die van jou lijkt heel wat leuker in het wit met lichtmetalen velgjes.

Die van mij had lederen interieur, volgens mij is dat best bijzonder, heb er nog nooit eentje gezien met lederen bekleding, misschien weten jullie hier meer van? Ook was het 1.6 16v een heerlijk rap blokje, volgens mij heeft de volgende eigenaar deze in een Charade gehangen.
Damianw26
Even een van de achterlichten vervangen winking smiley Groeten vanaf de A12

Zeker weten? Ik heb gisteravond nog even de verlichting gecheckt, maar alles werkte gewoon... Bedankt voor je berichtje in ieder geval. smiling smiley

Liftdeur
Eigenlijk speciaal voor dit topic een account op dit forum aangemaakt.
Een aantal jaren geleden ook eens een keer (voor nood) een Applause aangeschaft voor 500 euries met 270.000 op de klok.
Dit was geloof ik ook een Tokyo model, groen van boven en grijs van onder.
Deze was eigenlijk voor tijdelijk aangeschaft, maar heb er uit eindelijk een jaar en 25.000 km in gereden, toen was het wel einde verhaal.
Vond het zelf een afschuwelijke auto om te zien.. die van jou lijkt heel wat leuker in het wit met lichtmetalen velgjes.

Die van mij had lederen interieur, volgens mij is dat best bijzonder, heb er nog nooit eentje gezien met lederen bekleding, misschien weten jullie hier meer van? Ook was het 1.6 16v een heerlijk rap blokje, volgens mij heeft de volgende eigenaar deze in een Charade gehangen.

Bedankt voor je reactie! Het zijn inderdaad prima auto's, is mijn ervaring. Een lederen interieur ben ik ook nog niet vaak tegengekomen.
Zeker weten? Of het was een andere applause maar dat kijkt me sterk met een N nummer en zelfde kleur combinatie winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close