Niels. | 1996 Daihatsu Applause | Nieuwe apk!

Gepost door NielsdW 
Ik zag het, Barri. Ik heb de eigenaar van de zaak nog aan de telefoon gehad, hij heeft de auto nieuw verkocht en altijd in onderhoud gehad. Hij wist nog precies om welke auto het ging!
Ben je nog helemaal vergeten te feliciteren met deze supergave zak-Japanner! De uitvoering is helemaal top thumbs up Persoonlijk zou ik nog wel even doorsparen om de deur helemaal deukvrij te krijgen, dan is 'ie echt om door een ringetje te halen!
Leuke auto in een geweldige uitvoering!thumbs up Veel plezier ermee!
Bedankt heren!

Gisteren heeft de auto me behoorlijk verrast bij de eerste keer dat ik het verbruik heb gemeten: na 475 kilometer ging er 24,5 liter in, ofwel een verbruik van 1 op 19! Wel voornamelijk snelwegkilometers met een rustige rijstijl, maar dit viel me alles mee. smiling smiley
Het vreemde is alleen dat de naald van de brandstofmeter na die 24,5 liter al redelijk onderaan stond, terwijl de auto volgens de specificaties een tank van 50 liter heeft.

Op deze pagina hoort natuurlijk ook een foto:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2016 07:52 door Niels..
Dat is erg zuinig voor zo'n formaat auto lijkt mij!thumbs up
Mechanix

Ik vind het ook een zeer nette prestatie! Al is het dan geen bijster zware of grote auto, die automaat zou ik wel van verwachten dat deze een negatief effect zou hebben op het verbruik. Zo zie je trouwens ook dat een vrij pittige motor in een licht wagentje ook erg zuinig kan zijn. Doe mij maar een Aygo met 105 pk!
Wat een ontzettend leuke auto deze Applause!

Bij het zien van de eerste foto's dacht ik dat het om een sedan ging. Daardoor enigzins verrast dat het een hatchack is!
Veel plezier en veilige kilometers gewenst!
Zadelsnuiver
Mechanix

Ik vind het ook een zeer nette prestatie! Al is het dan geen bijster zware of grote auto, die automaat zou ik wel van verwachten dat deze een negatief effect zou hebben op het verbruik. Zo zie je trouwens ook dat een vrij pittige motor in een licht wagentje ook erg zuinig kan zijn. Doe mij maar een Aygo met 105 pk!

Mijn Fiesta met 60 pk haalt amper 1:13... nut smiley
Ik stond er ook van te kijken inderdaad! Zeker omdat ik had verwacht dat ik al over 40 liter van de tank zou zijn.

Bedankt Joel! Dat is inderdaad het leuke van dit model: hij ziet eruit als een sedan, maar is een vijfdeurs auto.
Anonieme bezoeker
Re: Niels. | 1996 Daihatsu Applause
10-06-2016 14:29
Niels.
Bedankt heren!

Gisteren heeft de auto me behoorlijk verrast bij de eerste keer dat ik het verbruik heb gemeten: na 475 kilometer ging er 24,5 liter in, ofwel een verbruik van 1 op 19! Wel voornamelijk snelwegkilometers met een rustige rijstijl, maar dit viel me alles mee. smiling smiley
Het vreemde is alleen dat de naald van de brandstofmeter na die 24,5 liter al redelijk onderaan stond, terwijl de auto volgens de specificaties een tank van 50 liter heeft.

Wow, dat is zuinig.
Hoe hard rij je dan op de snelweg?

Ik kwam niet verder dan 1 op 14 met mijn Daihatsu Charade uit 1993 met 1.3 injectie motor.
Met mijn MX6 ben ik al blij met 1 op 12. smiling smiley
Zadelsnuiver
Mechanix

Wel met zonder turbo dan big smile smiley Iets van een 1.6 16V ofzo, of 8V om het koppel laag in de toeren te houden maar dan zit je weer met vullingsgraad enzo.

Maar zeer nette prestatie Niels.! Petje af, ik red zelfs geen 1 op 19 met mijn Clio.
Gefeliciteerd Niels met je witte raaf in autoland. thumbs up

Betrouwbaar, licht in gewicht, ruim en onverwacht snel. O ja, ook nog eens niet zo duur. Het mogelijk roesten herken ik niet of het mocht opmerkelijk genoeg het bovenste stuk van de oliepijlstokbuis zijn. Precies daar waar deze door het hitteschild komt.

Keurig verbruik trouwens. Op spritmonitor is van 10 deelnemers het gemiddelde verbruik 7,18l op de 100km dus bijna 1 op 14.

[www.spritmonitor.de]
Prachtige auto die jeugdherinneringen oproept. Mijn ouders kochten in 1992 een felrode 1.6LI. Een van de eersten met dit nieuwe neusje. Fijne, snelle en ruime auto die zeer betrouwbaar was. Verbruik was zo rond de 1:13 dus die van jou loopt wel erg zuinig.....

Heb ook nog weleens gekeken op Marktplaats naar een leuke met weinig km's.
Bedankt voor de leuke reacties!
Ik heb voornamelijk in de spits op de snelweg gereden, zo'n 90-100 km per uur, dus dat zal het verbruik wel gunstig hebben beïnvloed.

@Kristian: Leuk om te horen! Momenteel staat er een blauwe automaat, ook uit 1992, met 55.000 km op Marktplaats. Helaas wel in Heerlen, anders was ik ook even gaan kijken...
Inmiddels komen er steeds meer probleemloze kilometers bij, de teller staat nu op 89.330. Het verbruik schommelt rond de 1 op 16, dus die 1 op 19 bleek een positieve uitschieter. Alsnog ben ik erg tevreden over het verbruik, zeker gezien de fabrieksopgave van 1 op 13.

Komende dinsdag gaat 'ie voor het eerst naar de garage sinds ik de auto heb, voor een nieuwe distributieriem. Die is voor het laatst vervangen in 2012.

Al met al nog steeds erg tevreden met de auto! smiling smiley
Afgelopen weekend de eerste mijlpaal met de Daihatsu bereikt:

Daarnaast is voor mijn vakantie de distributieriem vervangen, dus die kan weer even mee.

Ondertussen lopen de kilometers hard op: deze week ben ik begonnen aan mijn eerste fulltime baan en rijd ik dagelijks heen en weer tussen Ede en Woerden, een flinke afstand dus. Tot nu toe bevalt dat prima, de auto is behoorlijk stil bij 100+ kilometer per uur en ook bij 120-130 voelt de auto rustig en stabiel aan. Dit wordt een blijvertje! smiling smiley
Ontzettend mooie wagen, en wat staat hij er nog fris bij, zowel interieur als carrosserie thumbs up
In de tijd dat ik mijn charade had was ik zo gek op deze auto/uitvoering, Doorten Pesse toen nog Daihatsu dealer had precies zo eentje staan in het groen, vele malen omheen gelopen en aan vergaapt, toen een wagen van amper 3 jaar oud dus vrij prijzig nog.

Het stuur is volgens mij niet origineel, maar wel heel erg mooi, lekker laten zitten!
Dit is het originele stuur, check de 2e foto van het artikel, die van jou is vele malen mooier thumbs up
[www.autoweek.nl]
Bedankt heren!

Leuke anekdote Bofkont, dat donkergroen vind ik hem ook erg mooi staan inderdaad.

Ik heb van de vorige eigenaar het stuur uit een standaard-Applause erbij gekregen:

Dan vind ik mijn houten stuur een stuk leuker staan, dus bovenstaand stuurtje gaat weer lekker de deur uit. smiling smiley

Ter vergelijking:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-08-2016 09:16 door Niels..
Ah, een Applause smiling smiley

mijn eerste nieuwe auto, 24.5 jaar geleden. Eerst wezen kijken voor een Golf, maar dan had je voor fl. 30.000 een kale 1.4 8-klepper met 60 pk, 3 deuren en dacht ik naast de snelheidsmeter maar liefst een klok. Toen zag ik de advertentie van deze Applause van het GTi actiemodel: 1.6 16V met 105 pk, 5 deurs, electr. ramen en spiegels, cv en stuurbekrachtiging, luxe velours bekleding, metallic lak; voor fl 29.995. Zoals een deskundige mij al zei: zet ´m op de brug en wat je van onderen ziet is Toyota. Eigen auto verkocht en kreeg 7% korting dus gekocht. Wel met handbak. Reed geweldig, 1 op 14, schakelen, sturen, alles was op en top Japans. En zoals je zelf al merkte: een gigantische kofferbak. In 2 jaar 68.000 km mee gereden (meestal van en naar Polen, daar werden dit soort auto´s niet gestolensmiling smiley ); enige onvoorziene kosten: een lampje van de kentekenplaatverlichting à fl 1,65.
Wees er zuinig op: Japanse auto´s uit Japan met benzinemotor uit de jaren '90 zijn vrijwel onverwoestbaar en echt heel goed, altijd wel roest in de gaten houden (gewoon tijdens APK en/of beurt even naar laten kijken, gewoon voor de zekerheid) en dan kan je jaren en jaren rijden met meestal alleen normale onderhoudskosten.
Leuk om te horen dat er hier meerdere ex-Applause-eigenaren zijn smiling smiley
Ook al heb ik 'm pas twee maanden, ik herken me in je verhaal! En bedankt voor de tips, bij de eerstvolgende beurt of apk laat ik inderdaad naar de roest kijken, gelukkig is er op het oog van buitenaf niets zichtbaar.
Even een technisch vraagje:

Nu ik wekelijks zo'n 600 kilometer rijd sta ik regelmatig in de pomp. Elke keer als ik de tankdop open draai, komt er een sissend geluid uit de tank. Daarnaast ziet het er zo uit achter het tankklepje:

Eén en ander is dus met schilderstape afgeplakt. Verder merk ik niets geks, auto rijdt prima en het verbruik is boven verwachting goed, 1 op 15,6 waarbij 1 op 13 de fabrieksopgave is. Moet hier iets mee gebeuren of kan het niet zoveel kwaad? Geen idee waarom dat tape er zit bijvoorbeeld...
De benzine-tank trekt vacuum, waarom eerlijk gezegd geen idee. Maar zowel de Ypsilon, als de Getz, de Y10 en m'n vaders Rover doen dit ook.

Fijn dat de Applause goed bevalt! Ik hoop hem dan ook eens in het echt te zien, want zeker in jouw samenstelling blijf ik het een erg leuke auto vinden!
Ik zou het tape eens weghalen, alleen al om te weten waarom het er zit.

Dat sissende geluid heb ik sinds kort bij de Barchetta en vind ik een goed teken: via de pakkingen van de vacuum-aansluitingen kwam er benzinegeur vrij. Dat heb ik dichtgekit en sindsdien geen last meer van benzinestank en wel een sissend geluid bij het open draaien van de dop.
Bedankt voor de tips! Ik heb het tape er inmiddels afgehaald, niets geks te zien. Geen idee waarom het er zat.

De kilometers komen er in rap tempo bij, inmiddels heb ik bijna 5.000 kilometer gereden met de auto. Nog steeds met een glimlach, hij doet 't perfect en rijdt heerlijk! 120 km/h doet 'ie onder de 3000 toeren, en als ik me soms eens op de linkerbaan waag komt 'ie prima mee.

Gisteren de auto gewassen, dat was ook wel hard nodig... Hij was flink vies vanbuiten en vanbinnen. Overigens gisteren ook voor het eerst een opgestoken duimpje gekregen onderweg. Iemand van hier toevallig, in een grijze Leon van de eerste generatie? Leuk om te zien dat er meer mensen zijn die 'm waarderen!

Het feit dat hij weer schoon is heb ik gelijk maar even benut voor een paar verse plaatjes van de Applause.

Bijzondere auto. Leuk dat 'ie zo goed bevalt. Nog geen 3.000 toeren bij 120 km/h vind ik trouwens erg netjes, geen wonder dat de auto lekker zuinig is.
Ik zag trouwens net de tekst in je openingstekst "En ik moet maar eens op zoek gaan naar cassettebandjes, de orginele radio wil ik er wel in houden..." ; ik weet nog wel iemand die nieuwe ongebruikte cassettebandjes te koop heeft, zelfs nog in de ongeopende folie dus echt spiksplinsternieuw smiling smiley
Inderdaad een mooi laag toerental.

Fijn dat je er blij mee bent.
Heel mooie auto, Niels! Wees er zuinig op!

Sissende tankdop heeft mijn Honda Logo ook smiling smiley
Wat een leuke Applause! Ik vond ze altijd vreselijk, maar toen een paar jaar geleden toen ik nog op school zat een jongen uit mijn klas een Applause had gekocht had ik mijn mening al enigzins bijgesteld, ze zijn best gaaf. Vooral het interieur is naar mijn mening leuk gedaan. thumbs up
Sissende tankdop is normaal inderdaad, al merk ik het vaker wanneer ik de auto bijna leeg rij, als je hem bijvoorbeeld met een half-volle tank opendraait hoor je het niet.

Mooie plaatjes weer, elke keer wanneer ik een Applause zie kijk ik of het geen Tokyo uitvoering is, tot nu toe nog geen tegengekomen.
Wat Timo zegt herken ik wel een beetje bij mezelf. Ook ik vond het nooit zo'n spannende auto. Dit blijkt nu deels door onwetendheid te komen (de sedanlook op een hatchback, who knew?) maar is door jouw topic al aardig bijgesteld. Vooral jouw uitvoering is briljant, en dan is het ook nog eens zo'n net exemplaar. Leuke foto's ook weer, ik hou mijn ogen open voor je Applause-register. winking smiley
Bedankt weer voor de reacties! Leuk om te zien dat 'ie gewaardeerd wordt hier.

FW Ta-183 Huckebein I
Ik zag trouwens net de tekst in je openingstekst "En ik moet maar eens op zoek gaan naar cassettebandjes, de orginele radio wil ik er wel in houden..." ; ik weet nog wel iemand die nieuwe ongebruikte cassettebandjes te koop heeft, zelfs nog in de ongeopende folie dus echt spiksplinsternieuw smiling smiley

Bedankt voor het aanbod, maar dankzij een tip in dit topic heb ik een apparaatje gekocht waarmee ik mijn telefoon aan de cassetteradio kan koppelen. Met dank aan Spotify heb ik nu dus genoeg muziek te luisteren, en de kwaliteit is prima! smiling smiley
Wat voor apparaatje is dat? Ik had zo'n cassette ding gekocht die je in je cassette speler moest doen en dan in de koptelefoon van je telefoon, maar dat werkt voor geen meter...
Micha D.
Wat voor apparaatje is dat? Ik had zo'n cassette ding gekocht die je in je cassette speler moest doen en dan in de koptelefoon van je telefoon, maar dat werkt voor geen meter...

Deze werkt met Bluetooth :-)
Micha D.

Zo'n ding had ik ook... ik was er ook niet helemaal blij mee! Gelukkig heeft mijn nieuwe radio line-in, maar ik ben ook wel benieuwd naar het apparaatje!
Ik heb dit apparaatje, erg plastic en eenvoudig, maar hij werkt goed en het geluid is niet gek. Het nadeel van een versie met bluetooth is dat je die regelmatig moet opladen.
Exact die had ik ook Niels (maar dan uit China voor 2 euro, wel exact dezelfde), maar werkt voor geen meter. Misschien ligt het toch aan m'n casettespeler.
Bij mij werkte hij ook pas de tweede keer... Een eerste apparaatje heb ik teruggestuurd omdat 'ie elke seconde een tik liet horen. Die heb ik teruggestuurd en het vervangende exemplaar werkt gewoon prima.
Micha, had jij ook zeg maar slecht geluid.... dat als je het "bandje" wat omhoog drukte, het geluid iets beter werd?

Het zou best kunnen hoor dat het toch radio-afhankelijk is, mijne deed het in mijn radio matig, maar in de Ford Fiesta van Gina deed ie het wel goed.
Ik zou er gewoon een moderne radio induwen. Desnoods met een wat klassiekere uitstraling.
Geinig, die laatste foto's zijn gemaakt op een voor mij herkenbare plek. Rij altijd via die weg binnendoor naar Veenendaal, vroeger was de weg leuker met nog een extra "chicane" erin en minder drempels. Maar nu is de weg nog steeds leuker dan de parallel lopende snelweg dus ach!

Wat ziet de auto er voor zijn leeftijd nog goed uit! Kom hem vast wel een keer tegen als ik de foto's zo bekijk! winking smiley
Bedankt Brent! Ik woon in Ede, maar ga regelmatig bij Veenendaal eraf om daar binnendoor te rijden inderdaad. Rijdt toch net even iets leuker! smiling smiley
Ik woon ook in Ede, werk in Barneveld, 's ochtends rij ik het eerste stuk binnendoor en ga ik pas later de snelweg op. Op de terugweg rij ik gewoon compleet binnendoor. Veel leuker en relaxter! smiling smiley
Tijd om dit topic even onder het stof vandaan te halen. Gelukkig geldt ook hier: geen bericht is goed bericht smiling smiley

De reden voor dit bericht: gisteren heb ik de Daihatsu over de 100.000 kilometer heen gereden!

Gekocht bij 87.500 km, dus sinds eind mei al aardig wat kilometers gemaakt. Tot nu toe zonder grote problemen gelukkig. Eén keer een sterretje laten repareren. Tot nu toe erg tevreden met de auto!
Boh, dat gaat rap Niels! Mooi dat ie zo goed bevalt!!thumbs up
Vorige week heb ik de Applause naar de garage gebracht voor een grote beurt en een nieuw setje winterbanden. Even een investering, maar wel een erg prettig idee. De auto is direct helemaal nagekeken, alvast voor de volgende apk (loopt af in april).
Gelukkig weinig gekke dingen, de grootste kostenpost (naast de winterbanden) waren nieuwe remblokken achter. Ook prettig: de bodem is nog geheel vrij van roest. De tectyl is meteen weer even bijgewerkt, zodat ik met een prettig gevoel de winter in kan.

Plaatje bij het praatje, onlangs in Utrecht:

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close