Springbok: BMW F31 330i M Sport Shadow (2018) p18: zomerbanden en lessen voor motor

Gepost door Springbok 
Inmiddels 5 weken in bezit en de auto heeft er al zo’n 4.300km opzitten, dus dat gaat lekker. Veel gereden natuurlijk eerste weken. De motor is nu ook lekker los en het vermogen wordt regelmatig even aangesproken, aar bovenal rijdt het gewoon heel soepel en comfortabel om wat achter de hand te hebben.

Gemiddeld verbruik is nu 1 op 10,3. Vorige week een toertocht/puzzeltocht gedaan met zeer lekkere afgelegen wegen en toen was t zelfs 1 op 8. Ik vermoed dat gemiddelde na verloop van tijd met mijn sportieve rijstijl toch wel rond de 1 op 11 moet kunnen liggen, wat me niet tegenvalt vergeleken met de 316.
Zo deze update had ik even gemist blijkbaar, wat een machtig mooie opvolger zeg, mijn complimenten thumbs up
Bijzonder fraaie wagen een heerlijk uitgevoerd, lekker vermogen.
Jammer dat tegenwoordig zelfs een 330i blijkbaar een 4 cilinder is.
Ook de dubbele 340i uitlaat vind ik persoonlijk wat overdreve is ook niet OEM 330i toch??? maar goed dat is puur persoonlijk.
Ik ken jouw rijstijl natuurlijk niet, maar ik vind het verbruik aan de hoge kant, maar als jij er vrede mee hebt is het goed natuurlijk. Je rijdt een auto wellicht ook naar wat hij te bieden heeft.
BofkontSLK350
Zo deze update had ik even gemist blijkbaar, wat een machtig mooie opvolger zeg, mijn complimenten thumbs up
Bijzonder fraaie wagen een heerlijk uitgevoerd, lekker vermogen.
Jammer dat tegenwoordig zelfs een 330i blijkbaar een 4 cilinder is.
Ook de dubbele 340i uitlaat vind ik persoonlijk wat overdreve is ook niet OEM 330i toch??? maar goed dat is puur persoonlijk.

Thanks! Ik vind het ook wel jammer dat het geen 6 cilinder is. Maar dit is verder wel echt een heerlijk soepel en krachtig blok voor een 4 cilinder. De 340i uitlaat heeft een 330i niet affabriek idd, maar ik ben er zo blij mee! Het staat zoveel dikker en er zit gewoon een lekker, maar niet overdreven, geluid in. Op een 320i had ik het denk niet gedaan, maar zo’n uitlaat op een auto met deze specs vond ik wel kunnen.

@speedtouch de 316i deed 1 op 13 met 136pk en daarmee reed ik rustiger dan deze 252pk. Dus 1 op 11 zou ik erg acceptabel vinden voor zulke prestaties.
Denk ook dat 1 op 11 netjes is voor deze auto met dit vermogen.
Zelf kijk ik niet naar verbruik en zit met mijn 320i rond 1 op 12.
Ach ja ik als OEM maniak grinning smiley
Het staat idd zeer dik die dubbele uitlaatthumbs up
Qua vermogen en loopcultuur moet het een geweldig blok zijn wat ik ook overal er van lees.
Automaat?? de ZF8 is ook zo'n geweldig stukje techniek, zo snel, valt niet tegen te schakelen.
Heel veel plezier met deze prachtige wagen, maar dat gaat vast goed komen.
OEM 330i, tja... Het is in elk geval een officieel accessoire van de OEM. Dat vind ik persoonlijk al belangrijker. Beetje hetzelfde als met velgen. Ik zie ook liever geen X4 velgen op een 5-serie, maar als iemand dat nou mooi vindt vind ik het helemaal prima.

Springbok
Inmiddels 5 weken in bezit en de auto heeft er al zo’n 4.300km opzitten, dus dat gaat lekker.

Tijd voor een nieuwe foto winking smiley
Het wordt wel tijd voor wat nieuwe foto's inderdaad.

Inmiddels 7 weken en 6.000km. Het gaat hard. Als het zo doorgaat eindigen we met 40.000 km per jaar. Het contract is afgesloten op 25.000 km smiling bouncing smiley
Toch goed om te zien dat ik niet de enige BMW rijder ben met een parkeertik..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2018 14:31 door Springbok.
Ik kan er nog wel een blauwe Fransoos aan toevoegen die ook altijd zo herkenbaar geparkeerd staat winking smiley
adinsx
Ik kan er nog wel een blauwe Fransoos aan toevoegen die ook altijd zo herkenbaar geparkeerd staat winking smiley

thumbs up

Ik vind het altijd mooi om nette auto’s zo geparkeerd te zien staan.
Laat de winter maar komen!

Vandaag winterbanden laten plaatsen op de zomerwielen, zoals gebruikelijk in onze leaseregeling. Ik had een lichte trilling rond de 80-100 km/u met mijn zomerbanden en dat is nu ook weg. Ze hebben Pirelli Sottozero 3 RFT geplaatst. Had ik zelf ook onder de vorige in 18” en beviel toen prima. Nu nog weinig over te zeggen, want ze zijn nog beetje gladjes big smile smiley
Dat parkeren herken ik. Ik parkeer ook het liefst ook zo ver mogelijk van andere auto's weg. Alleen de plek die jij gekozen hebt, vind ik dan weer een risicoplek om een andere reden... Je staat vrij op een hoek waar andere auto's langs af moeten draaien. De minder begenadigde chauffeurs op de wereld letten vaak niet hun flank/achterzijde. En als die te krap insturen... heb jij schade aan je achterbumper. Daarom vermijd ik zo'n hoekplekken. Of sla ik te ver door? nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-12-2018 09:53 door R J G Ruiters.
R.J.G. Ruiters
Dat parkeren herken ik. Ik parkeer ook het liefst ook zo ver mogelijk van andere auto's weg. Alleen de plek die jij gekozen hebt, vind ik dan weer een risicoplek om een andere reden... Je staat vrij op een hoek waar andere auto langs af moeten draaien. De minder begenadigde chauffeeurs op de wereld letten vaak niet hun flank/achterzijde. En als die te krap insturen... heb jij schade aan je achterbumper. Daarom vermijd ik zo'n hoekplekken. Of sla ik te ver door? nut smiley
Was ook mijn gedachte, ik had hem 1 plek verder naar voren gezet big smile smiley Was vroeger ook zo OCD met mijn auto's. Yaris is smal en niet kostbaar genoeg dat ik het risico wel aandurf hem dichterbij te zetten bij waar ik wezen moet.
Haha. Met zulke dingen probeer ik ook rekening te houden winking smiley Die M5 plek zou ik juist niet zo snel kiezen. Het is 1 richting (vanaf mijn auto richting waar foto is genomen), en de M5 staat in de buitenbocht. Ik sta aan binnenkant en ze moeten wel heel krap om de lantaarnpaal sturen om mijn auto te raken.
Helaas de eerste boete binnen. 40 euro voor 5 te hard na correctie. Gemeten met 88 waar je 80 mocht. Het stomme is dat ik het me nog precies herinner, omdat ik op zondag een stukje ging rijden en op de provinciale weg een Flitsmeister melding kreeg. Wel afgeremd gelukkig, maar volgende keer maar wat harder remmen.
Mooie auto! Geniet er van!
De nieuwe 330i heeft wat uitlaten betreft een vergelijkbare uitstraling als jouw F31. Dus heel raar vind ik de 340i pijpjes op jouw auto niet. winking smiley

Het gemiddelde verbruik van 1:11 vind ik wel fors. Wat geeft de verbruiksmeter aan als je constant130km/h (of 120/100 km/h) rijdt?
Springbok
Haha. Met zulke dingen probeer ik ook rekening te houden winking smiley Die M5 plek zou ik juist niet zo snel kiezen. Het is 1 richting (vanaf mijn auto richting waar foto is genomen), en de M5 staat in de buitenbocht. Ik sta aan binnenkant en ze moeten wel heel krap om de lantaarnpaal sturen om mijn auto te raken.

nut smiley Hier gaan de parkeertheorieën wel héél ver hoor..... grinning smiley

Ik let er ook altijd wel op waar en hoe ik mijn auto parkeer. Uiteraard het liefste aan de buitenkant (zo dicht mogelijk langs de stoeprand), maar als er plek is naast een (meestal lege en vaak extra brede) invalideplek dan zet ik hem daar neer. En dan ook zo dicht mogelijk tegen dat vak aan.

Ik had vandaag tijd om eens een rondje te toeren en besloten dat ik de Mergelland route ging rijden. De rit ernaartoe en terug is al 230km, dus aardig wat kilometers gemaakt vandaag. Een erg leuke route om te rijden, zeker voor Nederlandse begrippen. Leuke stuurwegen en genoeg wegen waar je erg sportief winking smiley kan rijden. Al was het wel erg koud vandaag, wat merkbaar was aan de grip van de 330. Daarnaast een leuke andere omgeving dan waar ik normaliter rij. Zo'n dagje toeren bevalt me wel, dus van het voorjaar maar eens naar de Eiffel met overnachting.

Als afsluiter net op de N11 eindelijk eens een leuke gelijkwaardige stoplichtsprint gehad met een C350h. Ik pakte al snel 2 autolengtes en daarna ging het gelijk op. Boven de 100 liep ik heel langzaam iets uit. Bij 160 hielden we het voor gezien en thumbs up naar elkaar (kleine jochies zijn we toch soms). Ik was wel verrast dat ik sneller weg was, had het juist andersom verwacht door het elektrovermogen van de C. Maar wellicht was reactie of grip iets beter. Of stond hij in Comfort stand, terwijl ik snel naar Sport+ had doorgeklikt.

Al met al een leuke dag in de 330 gehad die verder nog super bevalt! grinning smiley
Leuke route! En d.m.v. de ANWB bordjes prima te berijden ook.

De BMW wat vaker uitlaten op dit soort tripjes zou je inderdaad vaker moet doen. Dan zie je pas echt wat zo'n auto allemaal kan, en wat voor een plezier hij je kan bezorgen.
Helemaal waar inderdaad. Erg druk leventje momenteel met kleine van 1,5 maar zo langzaamaan steeds meer tijd voor mezelf en om dit soort dingen te doen. De BMW is gewoon echt leuk om te sturen. De juistheid van mijn keuze is weer eens bevestigd gelukkig.
Wat goed om eens een dagje de zinnen zo te verzetten. De Mergellandroute ken ik goed, inderdaad heerlijk om te rijden. Zo haal je nog meer uit een auto die in het dagelijks gebruik al erg fijn is. Jouw samenstelling vind ik ook goed gekozen. Lekker fris en sportief.
Heerlijk een dagje sturen met een leuke auto, daar heb je hem voorthumbs up
En als de kleine wat ouder is gaan ze graag mee winking smiley. Oudste dochter is 4,5 nu (jongste 2,5) en die vind het maar wat leuk dat autorijden. Autostoeltje voorin, kan ze mooi mee kijken en maar lachen, dingen aanwijzen of 'Papa, die meneer rijdt echt niet door' eye rolling smiley.

Eifel en Sauerland zijn sowieso aanraders om doorheen te toeren. Enige nadeel van met de auto zijn, inhalen is wat lastiger waar motorrijders dat een stuk gemakkelijker redden op de heerlijke wegen daar. thumbs up.
Leuk route met fijne auto!

Klinkt als een fijne dag voor een autoliefhebberwinking smiley

Ik ken de route ook en het is heerlijk sturen en accelereren daar!
Een dag inplannen voor een leuke route te rijden, altijd leuk!
En het barst daar van de leuke hotelletjes en restaurantjes, dus nog leuker om er meteen een weekendje van te maken cool smiley
Gaaf zeg! Voor dat soort dingen gun ik me helaas de tijd niet. Vorig jaar met het gezin naar de Harz geweest. Ook een geweldig gebied om met een sportieve auto te verkennen. Heerlijk rustig ook qua verkeer.

De BMW staat er ook fantastisch bij! Blijft voor mij wel de mooiste sportieve gezinsauto die er te koop is.
Gisteravond het een en ander 'gecodeerd' met BimmerCode:

- start/stop permanent uit smiling bouncing smiley
- achterlichten aan bij DRL
- deurklink verlichting aan bij achteruit
- M logo bij opstarten
- piepjes bij ont-/vergrendeling
- mistlichten voor aan bij welkomstlicht
- achterklep met AB met 1 klik ipv vasthouden

Volgens mij was dat het wel. Niet spectaculair, maar toch leuk grinning smiley
De achterlichten aan bij DRL is een nuttige toevoeging. thumbs up Dat zou ik ook graag actief hebben op mijn F11.

De achterklep met 1 druk op de AB lijkt mij niet handig. Cq gevoelig voor schade bij het onbedoeld openen van de klep als je ergens dichtbij geparkeerd staat (garagedeur ofzo).
Fransosowitz
De achterlichten aan bij DRL is een nuttige toevoeging. thumbs up Dat zou ik ook graag actief hebben op mijn F11.

De achterklep met 1 druk op de AB lijkt mij niet handig. Cq gevoelig voor schade bij het onbedoeld openen van de klep als je ergens dichtbij geparkeerd staat (garagedeur ofzo).

1 druk is misschien niet juiste benaming. Bij de F31 moet je hem 1-2 sec inhouden en dan gaat hij helemaal open. Maar voor dicht moet je hem ingedrukt houden van begin tot eind. Dat dichtdoen heb ik nu veranderd..
Reed jij nou vanmiddag de parkeergarage voor personeel uit, op Schiphol? Ergens rond kwart over 3? Kon het kenteken net niet meer zien.
uwbuurman
Reed jij nou vanmiddag de parkeergarage voor personeel uit, op Schiphol? Ergens rond kwart over 3? Kon het kenteken net niet meer zien.

Nop. Sta wel op kort parkeren 1-2x per maand, maar vandaag niet op Schiphol geweest.

Carfanatic
en wie was die blondine?!

grinning smiley
Springbok
...voor dicht moet je hem ingedrukt houden van begin tot eind...

Hhhmm. Ik rijd nu ruim een jaar met mijn G31, maar dit wist ik niet. Net meteen geprobeerd en ja, het werkt! nut smiley
funf
Springbok
...voor dicht moet je hem ingedrukt houden van begin tot eind...

Hhhmm. Ik rijd nu ruim een jaar met mijn G31, maar dit wist ik niet. Net meteen geprobeerd en ja, het werkt! nut smiley

Haha thumbs up
Kijk, mooie nuttige aanpassingen. Start-stop permanent uit, tjonge dat zou ik ook willen. Dat is nu een handeling. Drukken op startknop, stoelverwarming aan, RS-button voor sportstand, en dan start/stop uit. grinning smiley

Een snapte ik niet overigens:

Wat is daar het nut van? Dat je iets meer licht om de auto hebt?

Meggie bivakeert 5 maart weer even op Kort Parkeren voor dagje op en neer Genève. Blijf het irritant vinden dat je voor 1 dag niet meer op lang parkeren P3 kan staan. Stuk kostbaarder zo (al betaald de baas), en ik vond even met die shuttlebus ook niet zo'n issue. En, je komt gemakkelijker weg van de drukte.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2019 22:18 door adinsx.
adinsx
Kijk, mooie nuttige aanpassingen. Start-stop permanent uit, tjonge dat zou ik ook willen. Dat is nu een handeling. Drukken op startknop, stoelverwarming aan, RS-button voor sportstand, en dan start/stop uit. grinning smiley

Een snapte ik niet overigens:

Wat is daar het nut van? Dat je iets meer licht om de auto hebt?

Meggie bivakeert 5 maart weer even op Kort Parkeren voor dagje op en neer Genève. Blijf het irritant vinden dat je voor 1 dag niet meer op lang parkeren P3 kan staan. Stuk kostbaarder zo (al betaald de baas), en ik vond even met die shuttlebus ook niet zo'n issue. En, je komt gemakkelijker weg van de drukte.

Verlichting aan bij achteruit heeft niet echt praktische voordelen. Wellicht verbeterde zichtbaarheid van opzij. Maar is gewoon wel leuk gezicht, dat is de hoofdreden.

Kort Parkeren is prijzig inderdaad, maar ook bij mij betaald de baas. Vaak heb ik vroege vlucht heen en late terug, dus dan vind ik het wel best. Het is 10 min met de bus naar kantoor waar ik ook kan parkeren, dus daar sta ik als ik langer dan 2 dagen weg moet.
Waarom zou je je start/stop systeem buiten werking stellen? Wat is daar het nut van?
Als bmw rijder wil je natuurlijk wel als eerste bij het stoplicht weg zijn
P Klieder
Waarom zou je je start/stop systeem buiten werking stellen? Wat is daar het nut van?

Draai het eens om, wat is het nut van het stop-startsysteem (technisch de juiste benaming)? Brandstofbesparing? In de praktijk? De énige reden waarom het er op zit is omdat dit de nodige grammen scheelt bij de NEDC / WLTP. Daar verdiend het zichzelf terug. Zelfs al eens benoemd door enkele technici van Bosch.
Verder heb je er alleen maar gedoe van. Andere accu, dynamo, en regelsysteem. De nieuwste motoren slaan zelfs na 1 km gereden alweer af, dat is technisch gezien voor de levensduur echt niet zo lekker. Ik heb er een bloedhekel aan als ie uit gaat bij het eerste de beste stoplicht dat ik tegenkom, dus 's morgens is het één handeling.
P Klieder

De meest onzinnige functie op een auto, ik erger mij er ook enorm aan. Wil je ergens achteruit inparkeren, je stopt de wagen om hem in de achteruit te schakelen en de motor schakelt al af... en schakelt een halve seconde later weer in. Is irritant en kan volgens mij nooit goed zijn voor de techniek. Mijn dealer kan het niet uitschakelen, maar op één of andere manier moet dat toch ook bij Mercedes wel mogelijk zijn?
adinsx

Draai het eens om, wat is het nut van het stop-startsysteem (technisch de juiste benaming)? Brandstofbesparing? In de praktijk? De énige reden waarom het er op zit is omdat dit de nodige grammen scheelt bij de NEDC / WLTP. Daar verdiend het zichzelf terug. Zelfs al eens benoemd door enkele technici van Bosch.
Verder heb je er alleen maar gedoe van. Andere accu, dynamo, en regelsysteem. De nieuwste motoren slaan zelfs na 1 km gereden alweer af, dat is technisch gezien voor de levensduur echt niet zo lekker. Ik heb er een bloedhekel aan als ie uit gaat bij het eerste de beste stoplicht dat ik tegenkom, dus 's morgens is het één handeling.

Andere dynamo, systeem etc zit er al in dus dat maakt niet uit. Waarom zou je blijven dampen voor een stoplicht als dat niet nodig is?
Qua techniek; de motoren zijn er op gebouwd. Of zijn er al massaal motoren teruggeroepen die versleten zijn vanwege s/s?

Daarbij; een koude motor kan beter uitstaan dan draaien qua slijtage. Dus de extra moeite nemen om het systeem uit te zetten ontgaat me dan.
BENZine
P Klieder

De meest onzinnige functie op een auto, ik erger mij er ook enorm aan. Wil je ergens achteruit inparkeren, je stopt de wagen om hem in de achteruit te schakelen en de motor schakelt al af... en schakelt een halve seconde later weer in. Is irritant en kan volgens mij nooit goed zijn voor de techniek. Mijn dealer kan het niet uitschakelen, maar op één of andere manier moet dat toch ook bij Mercedes wel mogelijk zijn?

Dit dus bijvoorbeeld. Ik ergerde me er ook verschrikkelijk aan. Sta je net 1 sec stil en begint t weer te rijden, maar slaat motor net uit en weer aan. Het is gewoon irritant. Ik heb het bij elke auto altijd manueel uitgezet direct na t starten. Nu gelukkig als vaste setting.
Dan heb ik blijkbaar een feilloos werkend systeem. Bij mij voel en hoor je hoegenaamd niet dat de motor af- en aanslaat.
Heel irritant systeem inderdaad, ik zet het ook altijd meteen uit. Bij de A6 heb ik dat softwarematig ook wel eens definitief uit laten zetten, maar bij de eerstvolgende dealer zette de dealer het dan weer aan. Ik blijf daarom nu maar van die instelling af.

Over die elektrische bediening van het kofferdeksel: ik heb vanochtend eens getest of je met de "virtual pedal-functie" (dat zwaaien met je voet onder de achterbumper) het deksel ook kunt sluiten. En verrek: dat kan ook! Ik ga toch die handleiding maar eens lezen....tongue sticking out smiley
Carfanatic
adinsx

F31 post op de AMT fb-pagina eye popping smiley

Ja bizar hè.
Hier nog wat van die 'geintjes'. Bij een MB precies op bepaalde plekken de motorkap losknippen om de led-koplampen mee te nemen:
Onderdelendiefstal bij het autobedrijf wordt steeds kostbaarder

@klieder,
Fijn dat jouw systeem wel goed werkt. Ik heb net als de rest er last van, inderdaad ook met vooruit - achteruit - vooruit. Softwarematig uitschakelen zit er nog niet, wel las ik gister dat een pool van de accu afhalen werkt om het BMS uit te zetten. Of de motorkapslot-sensor foppen. Beide niet echt een optie vind ik.

Overigens, heb je zo'n tellertje die bij houdt hoeveel brandstof je bespaart? Een collega heeft dat op zijn DS3, en dat valt echt tegen...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2019 11:41 door adinsx.
adinsx

Fijn dat jouw systeem wel goed werkt. Ik heb net als de rest er last van, inderdaad ook met vooruit - achteruit - vooruit. Softwarematig uitschakelen zit er nog niet, wel las ik gister dat een pool van de accu afhalen werkt om het BMS uit te zetten. Of de motorkapslot-sensor foppen. Beide niet echt een optie vind ik.

Overigens, heb je zo'n tellertje die bij houdt hoeveel brandstof je bespaart? Een collega heeft dat op zijn DS3, en dat valt echt tegen...

Nee zo'n tellertje heb ik niet. Geen idee ook hoeveel liter ik bespaard heb. Het is meer dat het onnodig draaien van de motor voorkomen wordt. Auto staat helemaal stil voor bijv. een stoplicht. Vind ik comfortabel. Ik heb sinds 2008 auto's met een s/s systeem (Honda Civic Hybrid, BMW E90 LCI, Toyota Auris, BMW F30) en heb dat altijd heel goed werkend gevonden. En nooit nadelige gevolgen van gehad in de trant van slijtage ofzo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.