Springbok: BMW F31 330i M Sport Shadow (2018) p18: zomerbanden en lessen voor motor

Gepost door Springbok 
Damianw26
Fantastisch geregeld! Weinig dingen lijken langer te duren dan wachten op een nieuwe auto, succes nog even

Onzin, koop maar eens een nieuw huis vanaf de tekening, dat duurt pas lang! winking smiley
Hij is er! Vanmorgen korte aflevering gehad. Ik moest mijn vriendin naar studie brengen en de kleine man was mee, dus had al aangegeven het kort en krachtig te houden. Dealer was dezelfde als de 316i, dus het proces was al bekend. Auto stond achter een scherm en toen die omhoog ging had ik toch wel onwijs WAUW gevoel! Ik ben erg blij met de gekozen configuratie! Smaak is persoonlijk en zeker ook de witte kleur, maar ik had hem nu precies weer hetzelfde besteld. Wat een gaaf ding met precies de juiste zwarte details die hem imo zo lekker dik maken.

Na een korte uitleg over nieuwe dingen tov de 316i (met name infotainment) werd de auto gestart en de showroom uitgereden. Het was ook wel even gaaf om alvast iets van de 340i uitlaat te horen, want die klinkt serieus stuk dikker dan de standaard uitlaat! Precies goed ook, totaal niet overdreven, maar wel lekkere roffel. En dan heb ik hem nog niet eens goed kunnen proberen.

Zit nu in inrij periode van 2.000km zoals BMW opgeeft, wat betekent dat je onder de 4.000 toeren moet blijven en de kickdown niet mag gebruiken. Dat is overigens al x misgegaan, want tijdens proberen van het pookje schakelde ik terug naar zijn 1 ipv op naar zijn 3. BMW heeft het precies andersom dan ik van DSG gewend was. Ik heb er inmiddels 200km opzitten en zelfs zonder te pushen valt al op dat dit een heerlijk sterk en soepel blok is! Wat rijdt veel vermogen ontzettend comfortabel. Kan niet wachten tot ik ook het echt snelle kan proberen..

Nog niet echt tijd gehad voor goede foto’s. Helaas ook niet veel tijd om te rijden vandaag.

Toch even voor het idee alvast:

Wauw, wat staat ie er lekker bij. Kentekenhouder zonder reclame, luxe platen. Prettig dat soort details winking smiley
Geniet van de inrijkilometers en daarna het volle potentieel gebruiken. En ja, een vermogensoverschot rijdt zóveel lekkerder.

Total Loss
Damianw26
Fantastisch geregeld! Weinig dingen lijken langer te duren dan wachten op een nieuwe auto, succes nog even

Onzin, koop maar eens een nieuw huis vanaf de tekening, dat duurt pas lang! winking smiley

Maar dan kun je over het algemeen wel mooi de bouw volgen. winking smiley
@adinsx Daar heb je wel weer gelijk in! winking smiley

@springbok Gefeliciteerd, heel veel plezier ermee. Kleur is heel persoonlijk en zou zelf nooit een witte kiezen maar veranderd niks aan het feit dat het hoe dan ook een erg dikke bak is zo! thumbs up
@sprinkgbok; mij is bij ontvangst juist gezegd dat inrijden niet meer nodig is. Warmrijden is voldoende.
adinsx
Wauw, wat staat ie er lekker bij. Kentekenhouder zonder reclame, luxe platen. Prettig dat soort details winking smiley
Geniet van de inrijkilometers en daarna het volle potentieel gebruiken. En ja, een vermogensoverschot rijdt zóveel lekkerder.

Ja, ben altijd zeikerd met dat soort dingen. Alle overbodige stickers en dingen eraf.

P. Klieder
@sprinkgbok; mij is bij ontvangst juist gezegd dat inrijden niet meer nodig is. Warmrijden is voldoende.

Denk dat dat voor nagenoeg alle merken geldt als advies inderdaad. Heb ik ook altijd zo gedaan. Tuurlijk in het allereerste begin iets rustiger en beetje opbouwen, maar als de boel goed warm is..

BMW heeft het echter zo concreet in instructieboekje staan en heb ook weleens discussie gelezen of dat wel/niet gelogd wordt.
adinsx

Eensch. Incl. verwijdering van de type-aanduiding (die ik bij BMW niet echt mooi geplaatst vind) ziet dat er meteen AF uit.

Met zo'n auto met automaat komt ie toch bij normaal rijden helemaal niet boven die 4000 toeren? Dus dat inrijden is dan toch bijna niet iets waar je op hoeft te letten? 2000 kilometer is dan zo om.

Veel plezier ermee. thumbs up
Prachtige auto! Mooi dat ie ook direct zo goed bevalt. Veel plezier ermee!
Fantastische samenstelling, geen chroom gelukkig! Snel wat betere foto's plaatsen, oa van het interieur
Gaaf zeg! Mooi samengesteld zo. En met zo'n dikke (helaas geen 6 in lijn) motor moet dat toch wel echt Freude am Fahren zijn.
Is dit nu een compleet andere rijbeleving als met de 316i of nog wel redelijk vergelijkbaar?
Schitterend apparaat heb je daar! Veel plezier met je uiteindelijke keuze, een BMW! En wat voor 1. Is die deal op de 316i uiteindelijk nog definitief geworden?
Kristian
Gaaf zeg! Mooi samengesteld zo. En met zo'n dikke (helaas geen 6 in lijn) motor moet dat toch wel echt Freude am Fahren zijn.
Is dit nu een compleet andere rijbeleving als met de 316i of nog wel redelijk vergelijkbaar?

Dank je.

Ik vind het zeker een andere rijbeleving.

Automaat vs handbak
252pk vs 136pk

LCI is ook wel net even strakker. En natuurlijk 0km vs 106.000km is ook gewoon wel verschil.

Al met al ZO blij met mn keuze. Vandaag wat beter de auto leren kennen en meer gasgegeven en het is echt heerlijk, dijkje gepakt enzo. En dan hou ik nog steeds rekening met inrij protocol. Als dat niet meer hoeft ie het helemaal leuk.

Interieur is ook gewoon wel weer even luxer en frisser. Zal morgen even foto maken.

uwbuurman
Schitterend apparaat heb je daar! Veel plezier met je uiteindelijke keuze, een BMW! En wat voor 1. Is die deal op de 316i uiteindelijk nog definitief geworden?

Thanks! De 316i is de avond voordat ik deze ging halen verkocht. Dat kom echt niet beter.
Automaat met 200+ pk is zó fijn. Ik ben er ook al erg aan gewend. En dan heb je in de BMW ook nog eens een héle goede. (Ook dubbel koppeling toch?)

Veel plezier nog met inrijden winking smiley
De 330i is binnen; de 316i is verkocht - tijd voor een terugblik met wat feitjes op de 316i:

Aangekocht op 10 februari 2017 met een km-stand van 72.925.
Verkocht op 6 september 2017 met een km-stand van 106.821.

Dagen in bezit: 573
Gereden kilometers: 33.896 km - gemiddeld per jaar 21.592 km

Kosten:
Totale brandstofkosten: 4.171,22 voor 2.618 liter
Totale onderhoudskosten: 898,33
Totaal mod's: 251,30
Totaal verzekering: ca 1.045
Totaal MRB: ca 1.267
Totaal afschrijving: 7.500

Kosten per km: (ex mod's)
Brandstof: 12 cent
Onderhoud: 3 cent
Verzekering: 3 cent
MRB: 4 cent
Afschrijving: 22 cent
TOTAAL: 44 cent per km

De 316i is super bevallen! Ik had nooit gedacht 2x "dezelfde" auto te rijden, maar ik vind de F31 echt heerlijk!

De totale kosten vallen mij ook mee. De enige tegenvaller is uiteindelijk de afschrijving die ik bij aanschaf had begroot op zo'n 4.000 euro per jaar, maar welke uiteindelijk EUR 4.777 per jaar is geworden. Natuurlijk wel met de opmerking dat de auto na 1,5 jaar is verkocht ipv de geplande 3 jaar en daardoor wellicht in een ongunstigere markt viel voor particuliere verkoop. Toch net die 1.000 euro minder dan gehoopt. Daarnaast 2 maanden voor verkoop de remschijven en -blokken voor vervangen voor EUR 500 wat ook soort van zonde is. Maar overall vind ik het onderhoud niet bizar voor deze auto (leeftijd/kms).
adinsx
Automaat met 200+ pk is zó fijn. Ik ben er ook al erg aan gewend. En dan heb je in de BMW ook nog eens een héle goede. (Ook dubbel koppeling toch?)

De ZF in BMW's is een traditionele automaat met koppelomvormer. Maar razendsnel en vooral zeer soepel. Ik vind dit persoonlijk een veel fijnere automaat dan de S-tronic of DSG waar ik ook mee gereden heb. Vooral in file en druk stadsverkeer rijdt dit gewoon compleet schokvrij weg waar je bij een dubbele koppeling vaak (altijd) het aangrijpmoment voelt. Ik snap wel waarom deze automaat zo geroemd wordt, echt een pareltje! En zoals Roy zei in het filmpje van de 5 vs A6 van de week: de ZF in de BMW is zo nauwkeurig te doseren dat je altijd exact aanvoelt hoeveel gas je moet geven (om wel, dan wel niet terug te schakelen).

Had nog geen foto van het interieur geplaatst (ook onwijs blij met mijn keuzes hier!):

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2018 09:49 door Springbok.
Ik ben ook erg blij met die 8hp bak van ZF in mijn f30. Bij mijn werk de parkeergarage uit, weet ik precies hoeveel gas ik moet geven zodat de turbo even mooi opspoelt. Fijn geluidje hahaha
adinsx
Vind het opzich nog niet zo'n probleem als op de kentekenplaathouder ook de juiste dealer van het merk staat. Dus een BMW met een BMW dealer achterop vind ik nog niet zo'n probleem. Wat me wel stoort zijn de tweedehands auto's die bij een universele garage zijn gekocht of bij een dealer van een ander merk. Dus dat je met een BMW rondrijdt met een Volkswagen dealer achterop. winking smiley
Wat een heerlijke auto heb je gekocht! Prachtige uitvoering met de juiste opties, mooie vooruitgang tov zijn ookal zeer mooie voorganger. thumbs up
Springbok
adinsx

De ZF in BMW's is een traditionele automaat met koppelomvormer. Maar razendsnel en vooral zeer soepel. Ik vind dit persoonlijk een veel fijnere automaat dan de S-tronic of DSG waar ik ook mee gereden heb. Vooral in file en druk stadsverkeer rijdt dit gewoon compleet schokvrij weg waar je bij een dubbele koppeling vaak (altijd) het aangrijpmoment voelt. Ik snap wel waarom deze automaat zo geroemd wordt, echt een pareltje! En zoals Roy zei in het filmpje van de 5 vs A6 van de week: de ZF in de BMW is zo nauwkeurig te doseren dat je altijd exact aanvoelt hoeveel gas je moet geven (om wel, dan wel niet terug te schakelen).

Oh ja natuurlijk is dit een conventionele, maar inderdaad een bizar goede. Dat 'schokje' heb ik inderdaad wel. Door spelen met gas wel te verminderen, maar weg lukt niet.

Dus een ruim 250 pk, een geweldige automaat en wat ziet het interieur er ook gaaf uit met dat leer! Niks meer aan doen, vooral genieten winking smiley.
Genieten lukt vooralsnog wel! Ben hard aan het aftellen tot die 2.000km grens. Zit na vandaag op 700, dus het schiet al op.

Gisteravond rond uur of 8 nog even een half uurtje rondje gereden. Even serieus gas gegeven toen de boel goed warm was. Het is gewoon echt leuk om met deze auto te rijden - maar ook wel gevaarlijk, want je rijdt heel makkelijk te snel heb ik gemerkt.

Wat trouwens opvallend is dat de olie volgende olietemp meter echt supersnel warm is vergeleken met de 316i. Alsof het koelwater temperatuur is. Maar volgens boekje is het olietemp.
Gefeliciteerd met je BMW! Mooie kleur leer ook. Leuk dat je ook vind dat de LCI een ander gevoel geeft. Ik heb eerst 4 jaar in een my2014 320i met handbak gereden en rij nu 10 maanden in een my2018 320i met ZF automaat. Heb nu ook 18" ipv 17" maar het is een totaal andere auto om te rijden. Vering/ demping is beter dan bij de eerste serie. En ik wil nooit meer een handgeschakelde auto, deze automaat rijdt zo relaxed en soepel.

De enige optiemisser die ik bij de tweede F31 heb gemaakt is de trekhaak. Die was bij de eerste automatisch zwenkend en nu afneembaar, hetgeen toch echt een stuk minder handig is.
De automaat is echt geniaal inderdaad. Ik ga hem meer en meer waarderen door woon-werk verkeer en drukte. Nu al..

Ik heb vooralsnog geen optiemissers, maar daar is het wellicht nog te vroeg voor.
Lekkere wagen hoor, gefeliciteerd! Die motor is idd heel fijn, maakt ook van mijn G31 een heel vlotte auto. Dat zal in jouw drie alleen maar leuker zijn. De uitvoering is ook mooi. Gewoon goed samengesteld. Geniet er van!
Springbok
Genieten lukt vooralsnog wel! Ben hard aan het aftellen tot die 2.000km grens. Zit na vandaag op 700, dus het schiet al op.

Gisteravond rond uur of 8 nog even een half uurtje rondje gereden. Even serieus gas gegeven toen de boel goed warm was. Het is gewoon echt leuk om met deze auto te rijden - maar ook wel gevaarlijk, want je rijdt heel makkelijk te snel heb ik gemerkt.

Wat trouwens opvallend is dat de olie volgende olietemp meter echt supersnel warm is vergeleken met de 316i. Alsof het koelwater temperatuur is. Maar volgens boekje is het olietemp.
Wat ik mij kan herinneren bij de introductie van de B38/48/58 motoren dat BMW aangaf dat het blok een betere thermische isolatie had en dus minder warmte af zou geven aan de omgeving. In ieder geval niet vanuit het motorblok zelf. En misschien zit er een watergekoelde oliekoeler op in plaats van een radiator gekoelde olie koeler. Dan warmt de olie vrijwel even snel op als het koelwater.

Dit kan verklaren waarom nieuwe BMW's (G30,G01,G02,G05) weer worden uitgerust met een koelwater temperatuur meter ipv een olie temp meter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2018 16:45 door KadettRT.
Prachtige combinatie van in en exterieur, wauwthumbs up
Viel mij laatst ook in de Audi TTS op, na 3km en 5 min was de olie al 60 graden, en na 9min en 7km alweer 90 graden bij rustig warmrijden. Zou maar watgraag een olietemp meter in de up willen hebben, kijken wat zo’n gechipte 1.0 turbo doet.
@funf: dank!

@KadettRT: thanks voor de uitleg. Dat zou best eens kunnen uitmaken inderdaad.

@Damianw26: ik denk dat de 330i met dit weer ook na ca 7km al redelijk op bedrijfstemperatuur is (niet de meest nauwkeurige meter om af te lezen winking smiley ). In de Ibiza zit een olietemp meter en die heeft ongeveer 10km nodig om op de 90 graden te komen.
Super gaaf hoor! Helemaal af. Kleur is persoonlijk en vind een donkere kleur wat beter over komen bij een 3 touring. Maar blijft natuurlijk nog steeds een hele dikke bak die ik ook best graag voor de deur had willen hebben zoals hij hier staat grinning smiley
Donker is ook mooi, maar we hebben al donkere auto winking smiley Wit is in het verleden erg goed bevallen op Golf VI en ben er nu ook wel weer erg blij mee door alle donkere accenten.

Wel afgelopen twee dagen een dingetje geconstateerd, namelijk dat de deurrubbers kraken bij drempels. Dit is blijkbaar een BMW ding, alhoewel mijn vorige F31 hier geen last van had. Kan verschillende oorzaken hebben, bijv ook door de gebruikte wax/autowasmiddel. Ik ga het even aankijken of het weer weggaat en zo niet dan ga ik even langs de dealer. Mocht deze geen werkbare oplossing bieden dan zijn er ook smeer middeltjes waar je 4-6 maanden mee vooruit kan. Vooralsnog stoort het me niet, maar het hoort gewoon niet op een nieuwe auto.

Gelukkig beinvloedt het nog niet mijn rijplezier. Gisteravond weer een klein rondje wezen toeren toen het wat rustiger was op de weg - heerlijk! grinning smiley
Springbok

Wel afgelopen twee dagen een dingetje geconstateerd, namelijk dat de deurrubbers kraken bij drempels. Dit is blijkbaar een BMW ding, alhoewel mijn vorige F31 hier geen last van had. Kan verschillende oorzaken hebben, bijv ook door de gebruikte wax/autowasmiddel. Ik ga het even aankijken of het weer weggaat en zo niet dan ga ik even langs de dealer.

Hebben ze dat bij BMW nog steeds niet onder de knie? Bij mijn E46 (2002) had ik dat probleem al.
Dat kraken doet onze Up! ook. Heel irritant. Komt volgens mij ook doordat de carrosserie wat tordeert. Dat zorgt bij mij niet voor een solide en veilig gevoel...
Als je erop gaat zoeken hebben heel veel BMW’s er last van. Nog steeds. Toch wel bijzonder dat ze dat na al die jaren nog steeds niet helemaal onder de knie hebben.

Dit is overigens wel de eerste 3 waar ik het zelf ervaar.
Ik heb juist nu na zo'n 18.000 km dat ik het idee heb dat de carrosserie iets meer tordeerd. Vooral bij schuin een steile drempel afrijden. Of het valt nu meer op omdat, inderdaad, de rubbers wat kraken. Zo'n stick met siliconenvet schijnt te helpen.
De 1-serie M140i van een medeforummer ook....
Het trekken van een caravan is overigens ook niet bevorderlijk voor de carrosserie.
Bij de Mazda geen last van krakende geluiden gelukkig. Ik kan daar heel slecht tegen. Een reden waarom de verlagingsveren weer onder de Up! weg gaan.
Van harte smileys with beer Mooie wagen, kleurencombi ook lekker en beetje apart.
De olietemperatuur wordt in mijn Audi digitaal aangegeven en dan ook pas vanaf 60 graden. Anders staan er nog streepjes. Dan is het heel makkelijk om te zien of de olie al op temperatuur is winking smiley Mijn ezelsbruggetje van vroeger is altijd geweest: tijd van start tot koelwater warm x2 voor olie. Tegenwoordig is de olie vaak al sneller warm, maar met dat ezelsbruggetje zit je in een auto zonder olietemp-meter altijd goed.
Kristian
Het trekken van een caravan is overigens ook niet bevorderlijk voor de carrosserie.
Bij de Mazda geen last van krakende geluiden gelukkig. Ik kan daar heel slecht tegen. Een reden waarom de verlagingsveren weer onder de Up! weg gaan.

Ik denk inderdaad dat het is ontstaan na twee keer die 1500 kg de bulten over sjouwen. Met speels gemak overigens, maar goed dat doet natuurlijk wel wat met de carrosserie. Binnenkort eens bij de dealer aangeven. Kraken beperkt zich gelukkig tot steile drempels en dan vooral schuin afrijden dus dat de boel iets tordeert. De vervelende kraak in de stoel (op rotondes), bleek een elastiek van de beschermmat tegen kindervoeten op de stoel. Die zat ergens klem tussen.
Springbok
Als je erop gaat zoeken hebben heel veel BMW’s er last van. Nog steeds. Toch wel bijzonder dat ze dat na al die jaren nog steeds niet helemaal onder de knie hebben.

Dit is overigens wel de eerste 3 waar ik het zelf ervaar.

Had er nog nooit van gehoord en heb het ook nooit ervaren, maar lijkt me echt iets om direct mee terug te gaan, een auto als deze BMW moet gewoon helemaal ok zijn.
Ik had het ook destijds bij mijn E46 Touring. Eerst geprobeerd met een aantal soorten vet, maar het probleem bleef. Uiteindelijk zijn de standaard zwarte raamlijsten vervangen voor chromen lijsten (kosten BMW) en sindsdien was het probleem weg. Met mijn 5-Series heb ik het probleem nooit gehad (die hadden ook al chromen raamlijsten), maar die hadden weer last van krakende panoramadaken wat steeds bleef terugkeren.
@Kristian: welke vd 2?

@Ketelapper: thanks! Koelwater x2 heb ik nog niet eerder gehoord, maar klopt inderdaad wel aardig. Alleen heb ik geen koelwater meter, enkel olie. Ik heb het trouwens eens bijgehouden, maar hij staat echt na 5-6km al op bedrijfstemperatuur. Bizar snel imo.

@Bimmert: helemaal mee eens dat dit niet hoort! Het was laatst na hevige regen een stuk minder, dus wellicht toch iets te maken met het middel wat gebruikt is met wassen. Of het was gewoon minder omdat ze vochtig waren. Anyway, ik ga het in de gaten houden en als er komende week niets veranderd mag de dealer er naar kijken.

@BENZine: volgens mij is BMW ook niet echt de meest kraakvrije Duitser. Alhoewel ik mijn W176 zelfs heb weg moeten doen door alle kraakjes en piepjes. Dat werd me echt teveel.
Springbok

@BENZine: volgens mij is BMW ook niet echt de meest kraakvrije Duitser. Alhoewel ik mijn W176 zelfs heb weg moeten doen door alle kraakjes en piepjes. Dat werd me echt teveel.

Dat verbaast mij niet, in de W176 is ook veel teveel hard plastic verwerkt. Bij de nieuwe A is dat beter, meer Benz-waardig.
Ligt er ook wel aan hoe dingen gemonteerd zijn. In de Swifts ook nooit rammels en kraakjes terwijl daar geen zacht stukje kunststof in te vinden was. Duitse merken proberen de naadjes tussen interieur- en carrosseriedelen zo strak en dun mogelijk te maken. Dat is heel mooi maar als de boel dan wat tordeert of uitzet door temperatuur heb je snel last van kraakjes. Elk voordeel heeft zo zijn nadeel.
Mijn ervaring is wel als je gaat zoeken op iets, dan vind je altijd wel vergelijkbare gevallen. Wat natuurlijk niet automatisch betekend dat het een echt typisch probleem is van BMW.

Ik zou het even afwachten , even invetten en anders gewoon terug gaan. Ik word zelf al gek als mijn panoramadak in de winter de eerste paar km kraakt zolang het in de auto echt koud is. Maar andere piepjes of kraakjes zou ik allergisch voor zijn. Mijn E46 was naar 10 jaar ook gewoon vrij van kraken thumbs up genieten is dat.
@AsconaGT ik wacht het zeker nog even af. Lijkt minder te worden en erger me er niet aan omdat het enkel bij langzame drempels is. Maar als het blijft wil ik het sowieso gefixt hebben.

Nu bijna 1.300km op de teller. Doel is voor komende zondag de 2.000km inrij grens te gaan. Dan zie ik twee vrienden die ongetwijfeld rondje willen doen. Wel zo fijn als ze dan gewoon goed kunnen gasgeven winking smiley
Toch voor elkaar gekregen de 3 op 1.750km te krijgen. Vandaag gaat mn vriendin 200km rijden om met vriendin te shoppen in Breda, dus vanaf morgen hoef ik eindelijk niet meer zo op te letten zodra de boel eenmaal warm is. smiling bouncing smiley
Komt de motor (en eigenlijk ook de rest van de auto) helemaal tot zijn recht thumbs up word vast genieten!
Springbok
Toch voor elkaar gekregen de 3 op 1.750km te krijgen. Vandaag gaat mn vriendin 200km rijden om met vriendin te shoppen in Breda, dus vanaf morgen hoef ik eindelijk niet meer zo op te letten zodra de boel eenmaal warm is. smiling bouncing smiley

Jij durft! Wel de nodige parkeerinstructies gegeven? ”Denk eraan, niet in te krappe vakken parkeren!!!!” winking smileygrinning smiley
BENZine
Springbok

Jij durft! Wel de nodige parkeerinstructies gegeven? ”Denk eraan, niet in te krappe vakken parkeren!!!!” winking smileygrinning smiley

Haha. Dat hoeft gelukkig niet meer na 10 jaar relatie. Zij is net zo zuinig op onze auto’s als ik. Dus die heeft de BMW ongetwijfeld ergens achter in een hoekje geparkeerd. thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.