Springbok: BMW F31 330i M Sport Shadow (2018) p18: zomerbanden en lessen voor motor

Gepost door Springbok 
Ik struin hier al enkele jaren op het forum rond, maar eigenlijk nooit actief een ‘mijn auto’ topic bijgehouden. Omdat dit wel een leuk stukje documentatie is komt daar met dit topic verandering in.

Over de zoektocht zal ik niet al teveel uitwijden. Die was lang en zo’n beetje alles is wel voorbij gekomen. Uiteindelijk had mijn vriendin 2 belangrijke eisen: het budget en de wens voor een – zo goed als – nieuwe auto. Een zoektocht in het C-segment leverde vooral veel saaie of veel voorkomende auto’s op. En in leuke uitvoeringen (voldoende vermogen en luxe) liep de prijs al snel op tot ruim boven budget. Nu ben ik zelf sinds een paar jaar het merk Mazda gaan waarderen met het Kodo design en de SkyActive technologie, maar mijn vriendin vond een 3 niet zo aansprekend. Toen ze een CX-3 zag rijden was ze onverwacht erg enthousiast over de looks. Een bezoek aan de dealer, een uitgebreide proefrit en wat denkwerk later hebben we uiteindelijk voor de CX-3 gekozen!

Qua looks echt een schitterende auto imo! Sportief en als cross-over zijnde net even wat exclusiever. Vooral in deze kleur is het best een opvallende verschijning en zeker geen 13-in-een-dozijn auto. Ik heb mij verbaasd over het dynamische en volwassen rijgedrag en ook qua binnenruimte is het prima voor 2 personen. Al moet je een CX-3 absoluut niet kopen voor het ruimteaanbod.

De gekozen CX-3 was een demo van 2016 met 2.300km op de teller. Door de keuze voor een demo viel de auto binnen budget EN was hij ook nog in de voor ons perfecte kleur en uitvoering. Als GT-M zit werkelijk alles op en aan de auto. De enige accessoire die we hebben gekozen is ‘mirror folder’, waardoor de spiegels automatisch inklappen bij vergrendeling.

Inmiddels zijn we 3 weken en 700km verder en de auto bevalt zeer goed!

De eerste tank had een verbruik van 1 op 13,2 en viel daarmee een beetje tegen. Eens zien hoe dat zich de komende tijd gaat ontwikkelen.

Voorlopig geen plannen met de auto, maar natuurlijk wel een uitgebreide detailbeurt zodra ons nieuwe huis wordt opgeleverd in het najaar. En ik twijfel nog over een middenarmsteun.

30 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2019 08:57 door Springbok.
Mooie auto, ook goede kleur. thumbs up
Veel veilige kms en plezier toegewenst.
Perfect ontwerp, heel geslaagd interieur. Met afstand de mooiste, gaafste auto die je in deze klasse kunt kopen thumbs up.
zag er gisteren een staan.

en gelijk viel die uitlaten op.

ik vind mazda's de laste jaren echt top auto's, zuinig, mooi uiterlijk, en modern interieur.

hopelijk rij je er makelijk veel km's meesmiling smiley
Mooie auto in een prachtige kleurthumbs up
Wat een kleur, wat een velgen. Mooie auto! Veel plezier ermee. thumbs up

Maar de A is er dus niet meer?
Erg mooie auto en gelukkig in een frisse kleur met mooie velgen er onder.
Veruit de mooiste wagen in z'n segment! Mooie kleur ook, al kan ik dat rood van Mazda ook wel waarderen. Is het overigens de 2.0 120pk?
Afijn, veel plezier ermee! En geef ons vooral meer foto's thumbs up
Wat een gave auto om te zien!
Heerlijk kleurtje, sportief uiterlijk, inderdaad geen eenheidsworst.

Veel veilige (en plezierige) kilometers toegewenst!
Dank allen voor de positieve reacties! smiling smiley

Voorheen reageerde ik overigens altijd onder BMW Power

Gehaktstaaf
Veruit de mooiste wagen in z'n segment! Mooie kleur ook, al kan ik dat rood van Mazda ook wel waarderen. Is het overigens de 2.0 120pk?
Afijn, veel plezier ermee! En geef ons vooral meer foto's thumbs up

Het is de 2.0 120pk inderdaad! Zal het ook even aanpassen in de openingspost.

Het rood van Mazda vind ik ook heel erg mooi! Maar die zie je al relatief veel op Mazda's. En ik wilde zo graag een (knal)blauwe auto drinking smiley

Wil de belevenissen hier uitgebreid documenteren, dus er zullen nog wel foto's volgen. Plan is om deze zomer in ieder geval flink wat vakantiekilometers te maken.

Nissan GT-R, awesome
Wat een kleur, wat een velgen. Mooie auto! Veel plezier ermee. thumbs up

Maar de A is er dus niet meer?

Thanks! De A is verkocht inderdaad, zoals gepland. Supergave wagen, maar er waren teveel dingen waar ik me aan ergerde.

Nu eens kijken of de Japanse kwaliteit me bevalt. Doel was een zorgeloze auto. Met 3 jaar garantie natuurlijk, dus dat komt wel goed. Eerste niet Europese auto voor ons.

Het plan is deze auto een 2-3 jaar te rijden als 1e auto en dan door te schuiven als 2e auto. Maar je weet nooit hoe het leven loopt.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2016 16:33 door Springbok.
Mooi model heeft Mazda op de weg gezet, gefeliciteerd! Top kleur en de juiste uitvoering thumbs up
Gefeliciteerd met de Mazda! Ik ben geen crossover fan maar dit model is toch een erg leuke auto. Hoe houdt het zich qua rijeigenschappen tegenover de A? Stapje terug of juist vooruit?
Anonieme bezoeker
Re: Springbok: Mazda CX-3 GT-M 120 (2016)
28-05-2016 19:54
Oeh wat een gave wagen zeg! Indrukwekkende voorkant. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat deze bestond. nut smiley

Zelf al aantal weken concreet aan het kijken om mijn VW Golf 7 2.0Tdi in te wisselen voor wat spannenders. Al bevalt de Golf gewoon prima, maar als ik hem nu inwissel voor iets leukers, zal ik er geen verlies (afschrijving) op maken.

- In welke klasse valt zo'n CX-3 eigenlijk? Vergelijkbaar qua ruimte met een Golf?
- Afwerking van het interieur op/tegen (premium)niveau?
- Is het een overzichtelijke auto? Raampjes achter zien er klein uit...

Misschien is dit wel een goede en leuke vervanger voor mijn Golfje. spinning smiley sticking its tongue out Een keer wat anders...
Gefeliciteerd! Prachtige auto hoor. Had het eigenlijk niet verwacht dat je voor de Mazda zou kiezen.
Kleur en uitvoering zijn top. Helemaal af zo. Ben wel benieuwd naar het interieur.

En ook wel nieuwsgierig hoe deze zich verhoudt tot de A-Klasse die als 'premium' bestempeld wordt.
Hoe vind je de Skyactiv-motor? Ik vind hem zeker niet mooi klinken stationair (rauw en mechanisch) maar van binnen bij accelereren wel een gedempt sportief geluid. Verder heel soepel en bij mij ook zuinig. Staat bij mij nu een gemiddeld verbruik van 5.8 l/100 km op het scherm met rustig rijden. De CX-3 is wat hoger maar ook wat lichter dus ik verwacht dat je daar ook makkelijk 1:16 mee moet kunnen halen.

Ik denk dat je veel plezier gaat beleven aan deze fantastische auto.
Zo hey bijzonder mooie wagen en kleurtje, Mazda spreekt mij de laatste jaren enorm aan kwa design.
De 6 van Kristian vind ik ook zo'n bijzonder mooie wagen.
Thanks all!

Gister weer een lange rit gehad en de radar cruise control gaat ook steeds meer gewaardeerd worden. Even gevoel bij krijgen op welk moment je naar links moet voordat de auto serieus gaat afremmen voor voorligger, etc. Ook fijn als je aan andere zaken meer gewend raakt, zodat je bijvoorbeeld de multimedia blindelings kan bedienen.

@Zadelsnuiver: de rij-eigenschappen tov de A zijn vooral: anders. De A is (uiteraard) de meer volwassen auto: duurder en zwaarder. Echter wel zeer hard geveerd en daarmee oncomfortabel. Stabieler op hogere snelheden en strakker in snelle lange bochten. De CX-3 is echter duidelijk lichtvoetiger en heeft een directere besturing en is daarmee leuker om te sturen. Het belangrijkste is echter dat de CX-3 ondanks het dynamische weggedrag gewoon veel comfortabeler is. Korte hobbels en oneffenheden worden nu stevig, maar soepel genomen ipv dat je er letterlijk overheen klapt.

@Nino1234: de CX-3 is een cross-over die eigenlijk tussen het B en C segment (Golf) valt. Gebaseerd op de Mazda 2, maar wat groter en ruimer. De Golf VII is zeker een stuk ruimer. Vooral omdat de Golf een van de ruimste auto's in zijn klasse is. De ruimte van de CX-3 vind ik goed vergelijkbaar met een A-klasse of 1-serie qua beleving. Zeker vanuit de bestuurder gezien. De achterbank en -bak worden niet heel intensief gebruikt bij ons.

Qua afwerking, gevoel van materialen, knopjes, etc, multimedia systeem vind ik de Mazda niet onderdoen voor VW.

De auto is niet heel overzichtelijk. Maar ik ben niet anders gewend vanuit de A-klasse big smile smiley

@Kristian: misschien ben ik zelf ook wel verbaasd. Maar uiteindelijk was de keuze ook relatief makkelijk, aangezien mijn vriendin persé een auto wilde van max 1 jaar oud en X euro wilde bijleggen op de A. De F31 en veel andere opties waren hierdoor simpelweg buiten bereik. En als je dan in het nieuwe/jonge segment shopt en iets leuks en beetje niet 13-in-een-dozijn wilt. Dit is prima zolang er nog geen kleine springbokjes rondhuppelen winking smiley

Ik vind de SkyActiv motor heerlijk! Soepel en een lekkere brom als je doortrekt. Het rauwe lopen stationair herken ik niet. De eerste 10-20 seconde loopt hij wel even met verhoogd toerental, maar dat zou ik niet rauw willen noemen. Heb nog niet vanaf buiten geluisterd btw. De SkyActiv motor is ook wel een hele grote pré voor de Mazda. Betrouwbare techniek en minder dat kapot kan (turbo's).

Heel erg benieuwd wat het verbruik gaat doen op termijn. Bij 1 op 15 gaat de cash-out (benzine, mrb, verzekering) tov de A toch wel met meer dan 100 euro per maand gunstiger uitvallen.
Anonieme bezoeker
Re: Springbok: Mazda CX-3 GT-M 120 (2016)
29-05-2016 11:14
Mooie wagen in een prachtige kleur.
Mazda is één van de weinige die nog op het gewicht van de auto's let en niet meedoet aan de downsize trend.
1130kg voor zo'n wagen is een net gewicht, de meeste andere auto's in deze klasse wegen al snel 1400kg of meer.
Laat ik dan eens heel tegendraads zeggen dat het niet echt mijn auto is, hij ziet er op zich niet slecht uit, maar ik vind hem toch niet mooi genoeg. De uitvoering vind ik (op de chromen grill na) wel heel mooi, zeker de kleur vind ik erg mooi. En qua kosten is dit natuurlijk wel erg lekker. Heel veel plezier er mee.
De juiste kleur! Hoe mooi de rode Mazda kleur ook is, je ziet hem steeds meer en meer. Hierdoor wordt de kleur vrij normaal en zeker niet exclusief meer. Blauw is daarin zeker meer onderscheidend, het oogt ook lekker sportief! Als ik al eem CX-3 zie is ie vaak zwart of wit.

Ook benieuwd naar de interieur foto's!
Gefeliciteerd met deze mooie CX-3! Heel veel fijne kilometers toegewenst. En qua betrouwbaarheid zit het wel goed, bij een Mazda gaat er qua techniek vrij weinig mis.

Het brandstofverbruik moet in de praktijk wel zuiniger kunnen. Op Spritmonitor.de rijdt de 120 pk versie gemiddeld zo'n 1 op 14,8.

Springbok
Supergave wagen, maar er waren teveel dingen waar ik me aan ergerde.

Waar ergerde je zoal aan in de A-Klasse?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2016 11:46 door Enzo Ferrari.
Enzo Ferrari
Waar ergerde je zoal aan in de A-Klasse?

Ik hou van een sportief onderstel, maar dit was echt een té hard onderstel. En de bouwkwaliteit is/was toch niet helemaal van Mercedes niveau. Veel kraakjes, in stoel bij lastwisseling, maar ook dashboard of gordelspanner. Ik denk zelf dat het wellicht komt omdat dit een van de eerste A's was (september 2012). Nieuwere A's/CLA's waar ik mee heb gereden hadden deze problemen niet. Als de auto na een poetsbeurt stond te glimmen en ik liep erheen dacht ik: nee, ik wil hem helemaal niet verkopen! Maar als ik dan een paar kilometer gereden had en er begon weer wat te trillen... moody smiley

En toen ik in februari last had van een waterlekkage in het interieur was ik er helemaal klaar mee.

En ook financieel was het een juist moment: weinig afschrijving, minder bijleggen voor nieuwe auto dan over een jaar, geen groot onderhoud dit jaar en dure beurt volgend jaar.

Eigenlijk is het vooral een optelsom dat je er op een gegeven moment een beetje klaar mee bent. smiling smiley
De Duitse degelijkheid was dus helaas ver te zoeken als ik het zo hoor.

Ik heb tijdens de lancering van de A-Klasse een stuk in een demo gereden. Daarbij viel mij ook een lichte rammel in de B-stijl (t.h.v. gordelbevestiging)op. Nu ben ik van mening dat in iedere auto altijd wel een rammel(tje) te vinden is, maar zo dicht naast je oor was wel een beetje irritant.

Wat betreft de waterlekkage heeft de ANWB er ook een paar zinnen over geschreven:

Alleen bij de A-klasse komt de combinatie voor van niet-werkende centrale vergrendeling en dito verlichting, die is te herleiden naar een kleine waterlekkage. De rubber ring die de as van de achterruitwisser op de achterruit afdicht is dan iets te ruim, waardoor er water terecht komt in de unit met de ontgrendeling van de achterklep en de nummerplaatverlichting. De Wegenwacht maakt de boel droog en adviseert bij de garage een nieuwe ring te laten plaatsen.

Bron: [www.anwb.nl]
Waterlekkage had uiteindelijk te maken met een ontluchtingsrooster achter de achterbumper. Die raakt los door gebruik van verkeerde kit. Nieuw rooster met nieuwe kit erop en her is weer dicht. Uiteindelijk onder coulance gerepareerd.

Maar slechte zaak dat de halve auto onder water stond. sad smiley

De CX-3 heeft vandaag regulier check dagje bij de dealer. Gelijk even de banden opnieuw laten balanceren.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2016 09:55 door Springbok.
Gefeliciteerd, ik vind dit erg gave auto's! Opa van een kameraad heeft er ook zo'n eentje, in het rood. Veel plezier ermee. thumbs up

Opa van een kameraad heeft er ook zo'n eentje,
He da's nou weer jammer. Denkt ie in een hippe auto te rijden en vertel jij dat het een bejaardenbak is.big smile smiley

Checkdagje? Nu toch nog geen problemen? Heb jij je dealer ook nog eens gevraagd hoe het zit met roest bij nieuwe Mazda's?
Gefeliciteerd, prachtige kleur en dito auto!
Kristian

He da's nou weer jammer. Denkt ie in een hippe auto te rijden en vertel jij dat het een bejaardenbak is.big smile smiley

Checkdagje? Nu toch nog geen problemen? Heb jij je dealer ook nog eens gevraagd hoe het zit met roest bij nieuwe Mazda's?

Hij heeft natuurlijk wel een iets hogere instap. Best een verschil met de A trouwens, daar moest ik me in laten vallen. Dit gaat een stuk soepeler big smile smiley

Nee, geen problemen. Maar hij had nog geen fatsoenlijke "afleverbeurt" gehad. Wij wilden de auto asap hebben, omdat de A weg was, maar zij hadden geen tijd om de aflevering voor te bereiden. Dus beetje flexibiliteit van beide kanten en zodoende paar weken later dat beurtje gedaan. Wat denk ik niet veel meer is geweest dan alle vloeistoffen checken, laten poetsen en banden opnieuw balanceren op ons verzoek. Hij was 3.000km terug natuurlijk al rijklaar gemaakt.

Ik heb er niet aan gedacht om naar roest bij nieuwe Mazda's te vragen eigenlijk.
Mooie CX-3 in een mooie kleur. Dit zou ook mijn configuratie zijn als opvolger voor mijn 3 GT-M 120....maar deze is pas 2 jaar en besloten nog een paar jaar er in te rijden.
Vanavond eigenlijk voor de eerste keer echt wezen toeren. Mooi weer, schone auto, muziekje aan, rustig op de weg.. Zo heerlijk ontspannen! Lekkere wagen om mee te toeren.

Een minpunt toch wel: ik had echt voor de middenarmsteun moeten kiezen. Vandaag een vervangende auto met middenarmsteun mee gehad en dan mis je het toch wel daarna.

Ook even de 2e volledige tank volgegooid: 1 op 14. Gaat dus de goede kant op. Zal het niet wekelijks bijhouden hier hoor, don't worry big smile smiley

PascalD
Mooie CX-3 in een mooie kleur. Dit zou ook mijn configuratie zijn als opvolger voor mijn 3 GT-M 120....maar deze is pas 2 jaar en besloten nog een paar jaar er in te rijden.

Thanks. Ook geen straf om nog even mee door te rijden toch? En na 2 jaar wisselen is ook financieel niet zo aantrekkelijk winking smiley
1:14 is niet verkeerd maar moet zeker beter kunnen. 1:16 moet toch makkelijk haalbaar zijn verwacht ik.
Middenarmsteun is als accessoire volgens mij achteraf makkelijk in te bouwen. Ziet er wellicht ietwat aftermarket uit.
Vreemd en jammer dat er met zo'n volle uitrusting geen armsteun bij zit. Zeker niet over twijfelen, doen!
Ziet er netjes uit, staan alleen geen prijzen online.

Ik hoop op 1 op 15 uit te komen, dan ben ik al heel tevreden. Veel woon-werk drukte helpt niet mee. En als t dan rustig is rij ik wel beetje door winking smiley

Armsteun wilde ik even aankijken. Is nl iets van 320 oid. Maar mis hem dus wel blijkbaar. En ervaringen zijn erg positief. Gewoon degelijk ding.

Binnenkort dus weer x naar de dealer. Niet handig, maar eigen schuld big smile smiley
Echt een gaaf ding man. Geniale kleur en gewoon een mooi model.

Overweeg je geen antiroestbehandeling? Ik weet natuurlijk niet hoe lang je de auto gaat houden, maar misschien iets om over na te denken?
Antiroestbehandeling zou ik denk ik ook wel overwegen.

Accessoires kun je het beste uit Duitsland halen, veel goedkoper! Ik heb met Autohaus Prange die op Ebay veel dingen aanbiedt een positieve ervaring. Scheelt enorm. Zit in de buurt van Osnabruck dus afhalen is soms ook nog een optie.

Middenarmsteun CX-3

Montage is prima zelf te doen had ik al gezien in de montagehandleiding

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2016 09:09 door Kristian.
Kristian

Ik vind het alles behalve een bejaardenbak. Snap daarom ook niet dat zijn opa er een gekocht heeft.. smiling bouncing smiley
Ik overweeg geen antiroest behandeling op dit moment. Ik ga het internet wel een beetje in de gaten houden voor de huidige generatie Mazda's, maar vooralsnog niets echt verontrustends gevonden. De auto moet jaartje of 2/3 dienst doen als 1e auto en dan willen we hem doorschuiven als 2e auto. Als er echt problemen blijken gaat ie er gewoon uit als t issue wordt.

Dat scheelt wel qua prijs Kristian! Thanks voor de tip. Ik heb op internet ook een uitgebreide instructie gevonden met foto's op een forum, dus dat helpt ook wel. Ik weet alleen nog niet of ik in mijn eigen auto durf te boren winking smiley En ik moet mij even verdiepen in het gereedschap wat je nodig hebt, vooral om je interieur los te klikken.
Wippertjes om interieurpanelen los te wippen zijn goedkoop via Aliexpress. Goed uittekenen en dan kan er weinig verkeerd gaan hoor.
Ik zou het wel aandurven. Heb bij mijn 6 zelf de trekhaak met kabelset gemonteerd. Goed te doen als je goed oplet en nauwkeurig bent.
Zal eens naar zo'n setje zoeken van t weekend smiling smiley
Gereedschap interieurpanelen

Moet je alleen wel even geduld hebben....

Zelfde setjes worden op marktplaats voor het tienvoudige aangeboden smiling smiley
Thanks. Setje besteld..

En duidelijke how-to gevonden: how-to CX-3 armrest

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-06-2016 13:10 door Springbok.
Leuk hebbedingetje idd smiling smiley

Jammer dat blauw gelijk USD 15 duurder is. Zal een vriend eens vragen of ie kijkje wil nemen als hij binnenkort in Singapore is.
Wel erg leuk!

Hebn zelf inmiddels ook al wat kleine Mazda's verzameld. CX-3 en CX-5 ontbreken nog.
Gister met de schoonouders samen naar bruiloft gereden met de CX-3. Eerste x met 4 personen, geen centje pijn. Achterbank is niet heel ruim, maar gelukkig zijn mijn vriendin en schoonmoeder niet zo groot winking smiley Overigens is het vooral de beenruimte die net iets minder lijkt te zijn dan de A. Instap, breedte en hoofdruimte is in het voordeel van de CX-3.

Goed genoeg voor die paar keer per jaar big smile smiley

Kristian
Hebn zelf inmiddels ook al wat kleine Mazda's verzameld. CX-3 en CX-5 ontbreken nog.

En dan binnenkort alles verkopen en aan Ford collectie beginnen? winking smiley
Nee dat heb ik maar uit mijn hoofd gezet. En als je op fora gaat zoeken kom je ook wel wat dingetjes tegen over de Focus III. Ik leg me er maar bij neer dat geen auto perfect is en geniet verder van de Mazda.
Kristian
Ook leuk....
de prijs zijn wel schrikbarend, ik zoek nog een aantal modellen van de MX5 in 1:18 maar als je naar de prijzen kijkt schrik je gewoon. De CX3 zit daar niet eens tussen.
Kristian
Nee dat heb ik maar uit mijn hoofd gezet. En als je op fora gaat zoeken kom je ook wel wat dingetjes tegen over de Focus III. Ik leg me er maar bij neer dat geen auto perfect is en geniet verder van de Mazda.

Heel goed! thumbs up

zombies
Kristian
Ook leuk....
de prijs zijn wel schrikbarend, ik zoek nog een aantal modellen van de MX5 in 1:18 maar als je naar de prijzen kijkt schrik je gewoon. De CX3 zit daar niet eens tussen.

USD 20 zou ik nog wel ok vinden, maar dan moet je ook nog verzendkosten betalen winking smiley
Vorige week was de CX-3 even terug naa de dealer voor reguliere check, balanceren en auto poetsen. Omdat de trilling niet uit de auto was vandaag toch maar even langs de bandenspecialist gereden. Een van de eerste opmerkingen die deze maakte had betrekking op de slotbouten. Die zijn 2/3x zo zwaar als de normale bouten en hij dacht dat dit weleens de oorzaak van het trillen kon zijn. Toch gebalanceerd en hierbij ook wat onbalans geconstateerd. Minpuntje voor de dealer dus..

Helaas was de trilling wel minder, maar niet geheel weg na deze aanpassingen. Toen toch maar de slotbouten vervangen voor reguliere bouten. Trilling weg! Bizar.. Maar top dat het weg is natuurlijk!

Dus nu maar zonder slotbouten rijden. Morgen eens een mailtje of belletje naar de dealer doen hierover. Ik koop geen slotbouten voor 75 euro om vervolgens met trillingen te moeten rondrijden.
Werkelijk een prachtige auto!!
Zoals al veel vaker gemeld is de combinatie van kleur en uitvoering (GT-M) echt heel erg geslaagd.

CX-3 vind ik een stuk mooier dan de CX-5, hoewel ik die ook heel mooi vind.
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst met deze prachtige auto!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.