BleuZ: Peugeot 206 CC 2.0 16v (2002) – Motor(kap)sores en kleine verbeteringen

Gepost door BleuZ NL 
Niets zo vervelend als krakende boxen! Goed werk Bleuz! thumbs up
Pjötr
Niets zo vervelend als krakende boxen! Goed werk Bleuz! thumbs up

Bedankt Pjötr!

En nog even de laatste update op deze pagina, wel zo handig:

Allebei de deurspeakers zijn vandaag vervangen. Ze bleken allebei ook flink kaduuk, eigenlijk, want de cones waren zowel links als rechts flink ingescheurd. Nu klinkt 't weer super! thumbs up

En het leukste van alles? Het interieur ziet er toch nog helemaal origineel uit drinking smiley

Out with the old...

In with the new!

Erg fris waren de originele speakers niet meer.
Trouwens, heeft de Peuz een soort stof op de deuren? Grappig, dat heb ik nog nooit eerder gezien, ik ken alleen maar een soort plastic. Tot nu toe alle auto's waar ik/we het deurpaneel(en dat waren er best wel wat) vanaf hebben gehaald had dat. is het isolatie? En wat voor materiaal is het eignelijk?
Wat onhandig joh, dat je zo'n heel paneel eraf moet slopen nut smiley Dat hadden ze in '94 beter voor elkaar. Maar goed geluid is idd belangrijk, ik zou gek worden met slechte speakers. Lekker bezig thumbs up
Pjötr
Trouwens, heeft de Peuz een soort stof op de deuren? Grappig, dat heb ik nog nooit eerder gezien, ik ken alleen maar een soort plastic. Tot nu toe alle auto's waar ik/we het deurpaneel(en dat waren er best wel wat) vanaf hebben gehaald had dat. is het isolatie? En wat voor materiaal is het eignelijk?

Is ook een soort plastic, denk ik. Foam plastic, schat ik zo in op basis van de foto.
Het is inderdaad foam, een beetje hetzelfde als waar een joga mat van is gemaakt maar dunner. Vooral bedoeld als geluidsisolatie.

Maar weer lekker bezig met de CC! 'Tis altijd ff pielen met die deurpanelen enzo maar goed geluid blijft wel belangrijk vind ik thumbs up
Dat isolatiemateriaal is inderdaad een soort foam plastic, ja! smiling smiley

.Timo
Wat onhandig joh, dat je zo'n heel paneel eraf moet slopen nut smiley Dat hadden ze in '94 beter voor elkaar. Maar goed geluid is idd belangrijk, ik zou gek worden met slechte speakers. Lekker bezig thumbs up

Dat vind ik ook. Blijkbaar is het bij 206'jes van vóór de facelift (ik weet niet of vroege cc's daar ook onder vallen) wel mogelijk om het speakerrooster er los uit te halen, maar daarna zijn ze daar op teruggekomen. Waarom? Geen idee.

Ondanks dat de 206 'nieuwer' is dan de 306 wil dat niet per se zeggen dat 'ie in alle opzichten beter is. Zo had mijn oude 306 gasveren in de motorkap zodat er geen stang nodig was om 'm open te laten staan. Niet dat zo'n stangetje nu zo'n probleem is, maar het zijn van die kleine dingetjes... spinning smiley sticking its tongue out
Anonieme bezoeker
Re: BleuZ: Peugeot 206 cc 2.0 16v (2002)
19-04-2017 10:57
Om bestuurders te pesten: want als ze het ons extra moeilijk maken, dan moet je al gauw voor de simpelste klusjes naar de autogarage en dat is $$$ voor de Peugeot dealers of universele garages.
Gisteren heb ik trouwens nog een leuk plaatje geschoten toen ik terug bij de auto kwam. Zoals ik eerder al aangaf heeft een collega van mij ook een 206 cc, de 1.6-16v variant. Op de studentenparkeerplaats zetten we onze auto's vaak dicht bij elkaar als daar de mogelijkheid voor is, en dat zorgt voor leuke taferelen zoals deze:

Leuk!

Ik herken het foam trouwens, dat zit in de Rover ook, maar dan niet op de deur zoals hier, maar tussen het plastic deurpaneel en de stof daarop.
Pjötr
Leuk!

Ik herken het foam trouwens, dat zit in de Rover ook, maar dan niet op de deur zoals hier, maar tussen het plastic deurpaneel en de stof daarop.

Da's eigenlijk nog wat handiger, als je het deurpaneel erafhaalt is de kans kleiner dat je het schuim eraftrekt smiling smiley

Vandaag heb ik nog even wat gehobby'd aan de auto. M'n moeder heeft sinds kort een nieuwe Kia Picanto en daarop merkte ik dat het bandenzwart de banden er echt 'nieuw' uit laat zien, zo hebben die van mij er nooit uit gezien. Ik ben dus ook aan de slag gegaan met wat Meguiars bandengel big smile smiley

Dat ziet er weer strak uit! drinking smiley
Zo ook de motorruimte, waar ik nog een anti-marterkastje in heb gemonteerd aangezien ze in onze straat weer steeds vaker overlast bezorgen nut smiley

Marters, gelukkig hebben we er hier geen last van...
Dat bandenzwart vond ik eigenlijk altijd maar wat onnozel... totdat ik begon met het echt goed poetsen van de auto. Dan vallen die vuile grijszwarte banden ineens wel heel erg uit de toom bij de rest. Een goede dressing voor de banden doet dan wonderen.
Goed werk ook weer met de speakers, hoe omslachtig ze ook gemonteerd zaten. Bij mijn Cadillac hebben de deurspeakers hun eigen versterker, daar moet dus ook het hele deurpaneel eraf m de speaker eruit te krijgen.
Steenmarters, die hebben we hier ook, helaas... Hoe werkt dat, zo'n anti-marter kastje?

Overigens: erg leuke auto, zo'n 206 CC. Voor ons helaas qua binnenruimte niet zo practisch, maar het is wel een echte trendsetter geweest.
Gewoon Dirk
Marters, gelukkig hebben we er hier geen last van...
Dat bandenzwart vond ik eigenlijk altijd maar wat onnozel... totdat ik begon met het echt goed poetsen van de auto. Dan vallen die vuile grijszwarte banden ineens wel heel erg uit de toom bij de rest. Een goede dressing voor de banden doet dan wonderen.
Goed werk ook weer met de speakers, hoe omslachtig ze ook gemonteerd zaten. Bij mijn Cadillac hebben de deurspeakers hun eigen versterker, daar moet dus ook het hele deurpaneel eraf m de speaker eruit te krijgen.

Precies! Die banden zagen er echt niet uit bij een netjes gepoetste auto. Inmiddels merk ik wel dat dat bandenzwart tijdens het rijden op de velgen komt, die moeten dus ook nog eens schoongemaakt worden eye rolling smiley Volgende keer wat beter doseren?

Als er nog aparte versterkers aan je deurspeakers hangen moet daar toch een serieus geluid uit komen lijkt me eye popping smiley

JaluMSX
Steenmarters, die hebben we hier ook, helaas... Hoe werkt dat, zo'n anti-marter kastje?

Overigens: erg leuke auto, zo'n 206 CC. Voor ons helaas qua binnenruimte niet zo practisch, maar het is wel een echte trendsetter geweest.

Dank! Praktisch is 'ie inderdaad niet, maar daar heb ik gelukkig de komende tijd ook nog geen behoefte aan. Voor nu is het een heerlijke wagen om gewoon te rijden en te vertroetelen onderhouden spinning smiley sticking its tongue out

Zo'n anti-marter kastje zou als het goed is ultrasonen tonen uitzenden die marters als onprettig ervaren, en als je die een beetje strategisch in de motorruimte vastzet (gericht op kwetsbare bedrading of zo) zou dat dus moeten helpen om de beestjes weg te houden.

Ik heb de mijne voor 3 tientjes hier gekocht.
Anonieme bezoeker
Re: BleuZ: Peugeot 206 cc 2.0 16v (2002)
26-04-2017 11:53
Die ultrasone kastjes helpen helaas niet.
Die marters houden ook van warme motors en ze worden pas laat in de avond actief.
Dus wie als laatste in de wijk thuiskomt loopt het grootste risico.
spyderweb
Die ultrasone kastjes helpen helaas niet.
Die marters houden ook van warme motors en ze worden pas laat in de avond actief.
Dus wie als laatste in de wijk thuiskomt loopt het grootste risico.

Ai... ik kom regelmatig pas rond een uur of 12 thuis als ik bij vrienden op bezoek ga nut smiley
Maar nu hebben wij ook wel katten, en schijnbaar komen marters ook minder graag in het territorium van katten?
In onze beide auto's heb ik (niet lachen) WC blokjes onder de motorkap hangen, dat schijnen steenmarters erg onaangenaam te vinden qua geur...
JaluMSX
In onze beide auto's heb ik (niet lachen) WC blokjes onder de motorkap hangen, dat schijnen steenmarters erg onaangenaam te vinden qua geur...

Ach, zo lang ze wegblijven is dat prima toch? big smile smiley

Een paar dagen geleden werd ik door Facebook eraan herinnerd dat het alweer een jaar geleden is dat ik mijn rode Peugeot 306 heb gekocht en bijgevolg dit topic ben begonnen. Wat is dat jaar snel gegaan zeg!

De aanschaf van mijn eerste eigen auto is naar mijn mening op twee gebieden toch wel een mijlpaal in mijn leven geweest. In de eerste plaats is de vrijheid die je door een eigen auto krijgt voor mij inmiddels onmisbaar geworden – nooit meer afhankelijk van het OV of (de auto van) mijn ouders – en daarnaast heb ik ook een hele hoop technisch inzicht gekregen.

Ondanks dat auto's mij als een klein kind al enorm interesseerden, kwam ik hier op het forum namelijk als een leek die, op de basisdingen na, geen idee had van hoe een auto in elkaar zat. Ik heb het afgelopen jaar al aardig wat geleerd door het onderhoud van mijn eigen auto('s), maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Een expert kan ik me nog lang niet noemen, maar het begin is er in ieder geval smiling smiley
Ja, een jaar gaat (helaas) echt heel snel! Maar nu vraag ik me af: Mis je die Peugeot nog weleens? Dat kan zijn vanwege de emotionele waarde, maar ook vanwege de ruimte! Ben ik wel benieuwd naar. smiling smiley
En of! Ik denk regelmatig nog terug aan de 306, en missen doe ik 'm zeker sad smiley

Misschien is het weemoed, maar ik denk echt dat ik de 306 nog jaren had doorgereden als die Fransman er niet achterin was gereden. Dat was gewoon een simpele no-nonsense wagen. Niets spannends en niets speciaals, maar toch vond ik 't een leuke en karaktervolle auto. Praktisch ook nog, want 't ding was lekker ruim voor z'n formaat. Ik kon er gemakkelijk een fiets mee vervoeren, en aangezien mijn huidige fiets al zeker een half jaar kapot in de binnenstad van Maastricht staat mis ik dat wel regelmatig big smile smiley

Dat is namelijk iets wat ik met de 206 gewoon niet kan. Daar krijg je natuurlijk wel weer andere dingen voor terug – een andere uitstraling, meer vermogen, een geheel andere rijervaring en dan vooral met open dak – maar dat wil niet zeggen dat ik soms niet denk, "had ik die 306 nog maar" eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-05-2017 08:49 door BleuZ NL.
Haha, ik snap je volkomen. Toen ik de MINI ging kopen verkocht ik een paar dagen ervoor mijn eerste auto, de Peugeot 107, ik wist wat er ging komen en hoeveel plezier die auto mij gaf maar toch was het moeilijk om de Peugeot voor de laatste keer weg te zien rijden. Zelfs mijn moeder miste hem stiekem wel een beetje. nut smiley

Ook snap ik je heel goed over de verschillen qua auto's dat is bij mij ook wel een beetje hoor. De MINI is wel iets groter en vooral een bak sneller, leuker en sportiever qua rijden. (om over het geluid maar te zwijgen! *hartjesemoticonzoekende*) maar de 107 had toch ook zo zijn voordelen, verzekering kostte niks, wegenbelasting was een schijntje, benzine ging een stuk minder hard, haha! maar bovenal was hij achterin praktischer om mensen mee te nemen. Maar zou ik terugwillen naar de 107? Nee, los van dat we veel mooie dingen hebben beleefd moet je dat ook lekker zo laten. smiling smiley

Overigens moet ik erbij zeggen: Werd vandaag herinnert op Facebook dat ik de Ford Focus vandaag een jaar geleden te koop had aangeboden, zelfs dat ding mis ik wel een beetje niet omdat ik er wat mee had maar omdat hij gewoon zo ontiegelijk nuttig was en ik er gewoon mee de stoep op en af kon, het maakte allemaal minder uit. Maar het was wel goed dat ik hem verkocht had, want anders had ik er weer teveel dingen aan laten veranderen. tongue sticking out smiley
Weer even bij gelezen en zo man niet stil gezeten.
Wonder sponsjes zijn top of niet dan big smile smiley

Bandenzwart gebruik ik jaren, op een mooi vers gepoetste auto steken de banden er altijd heel erg bij af als je die niet behandeld.
[www.carclean.com]
Ik gebruik deze, maar die van mequiars lijkt me ook top.

Mooie nieuwe boxen, lekkage verholpen, gewoon heerlijk bezigthumbs up
Blijft een heerlijke wagen, zeker met de 2.0 16v, heerlijk fel ding.
Anonieme bezoeker
Re: BleuZ: Peugeot 206 cc 2.0 16v (2002) – Terugblik
02-05-2017 10:49
BleuZ NL
De aanschaf van mijn eerste eigen auto is naar mijn mening op twee gebieden toch wel een mijlpaal in mijn leven geweest. In de eerste plaats is de vrijheid die je door een eigen auto krijgt voor mij inmiddels onmisbaar geworden – nooit meer afhankelijk van het OV of (de auto van) mijn ouders – en daarnaast heb ik ook een hele hoop technisch inzicht gekregen.

Ondanks dat auto's mij als een klein kind al enorm interesseerden, kwam ik hier op het forum namelijk als een leek die, op de basisdingen na, geen idee had van hoe een auto in elkaar zat. Ik heb het afgelopen jaar al aardig wat geleerd door het onderhoud van mijn eigen auto('s), maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Een expert kan ik me nog lang niet noemen, maar het begin is er in ieder geval smiling smiley
Ha ik herken dat eerste echt heel erg: ik had er wel allang vrede meegenomen dat ik geen auto had, want dat was ik wel gewend. Maar toen ik mijn rijbewijs behaalde heb ik direct een auto gekocht, en wat een verschil is dat in vergelijking met het OV.

Het OV is gewoon duur, als ik in Düsseldorf mijn vriendin in het weekend ging bezoeken, kostte mij dat € 26 heen en terug. Met de auto kost het hoogstens 10liter benzine heen en terug, dus dat is dan nog geen € 15 aan brandstof.

Dat terwijl mij vroeger verteld werd auto rijden is duur: nou ik vind het echt meevallen, heb een leuke auto voor de deur staan. En hoef niet meer eerst 3KM te lopen tot het treinstation, want een directe bus hebben ze helaas niet.

Dus wat een verademing die vrijheid. Zo zei ik een keer op een late zondag morgen tegen mijn vriendin: hey jij wilde toch nog naar dat Nijntje Musea? Nou het is mooi weer, dus dan rijden wij gewoon naar Utrecht. Als je dan met minimaal 2 personen in de auto zit dan is het eigenlijk altijd goedkoper dan de trein, al is het met een volle auto nog beter.
Brent®
Haha, ik snap je volkomen. Toen ik de MINI ging kopen verkocht ik een paar dagen ervoor mijn eerste auto, de Peugeot 107, ik wist wat er ging komen en hoeveel plezier die auto mij gaf maar toch was het moeilijk om de Peugeot voor de laatste keer weg te zien rijden. Zelfs mijn moeder miste hem stiekem wel een beetje. nut smiley

[...] Maar zou ik terugwillen naar de 107? Nee, los van dat we veel mooie dingen hebben beleefd moet je dat ook lekker zo laten. smiling smiley

Dat is naar mijn mening inderdaad een goede insteek, niet alleen van toepassing bij auto's maar eigenlijk ook bij relaties big smile smiley

205
Dus wat een verademing die vrijheid. Zo zei ik een keer op een late zondag morgen tegen mijn vriendin: hey jij wilde toch nog naar dat Nijntje Musea? Nou het is mooi weer, dus dan rijden wij gewoon naar Utrecht. Als je dan met minimaal 2 personen in de auto zit dan is het eigenlijk altijd goedkoper dan de trein, al is het met een volle auto nog beter.

Dit dus, hè, duizend keer dit smileys with beer

Bofkont
Weer even bij gelezen en zo man niet stil gezeten.
Wonder sponsjes zijn top of niet dan big smile smiley

Bandenzwart gebruik ik jaren, op een mooi vers gepoetste auto steken de banden er altijd heel erg bij af als je die niet behandeld.
[www.carclean.com]
Ik gebruik deze, maar die van mequiars lijkt me ook top.

Mooie nieuwe boxen, lekkage verholpen, gewoon heerlijk bezigthumbs up
Blijft een heerlijke wagen, zeker met de 2.0 16v, heerlijk fel ding.

Dankjewel Bofkont! Ik heb niet bepaald stilgezeten, en hopelijk kan ik voor de zomer nog een paar andere dingen netjes in orde maken.

Zo ben ik afgelopen week ook even een sloop bij mij in de buurt langsgegaan voor een 'nieuw' raam rechtsachter. Het huidige raam blijft namelijk af en toe steken bij het omhooggaan, en is bovendien bekrast – waarschijnlijk gebeurt dat door vuil in het mechanisme. Ik ben van plan om binnenkort het mechanisme eens bloot te leggen, goed schoon te maken en het raam daarna te vervangen zodat dat er ook weer netjes uit ziet.

De huidige situatie.

Het raam van de sloop.

Wel alvast schoongemaakt natuurlijk!

Het enige wat me er nu van weerhoudt om direct de binnenkant van de 206 leeg te halen en naar dat raammechanisme te kijken is dat het afsluitrubber (onderdeel 5 op de afbeelding beneden) een beetje verbogen is. Dat wil ik er dan ook in één keer goed inzetten. Nu vraagt Peugeot zich 70 euro voor zo'n belachelijk stuk rubber, en de sloop had de betreffende auto waar de ruit uit komt helaas niet meer staan. Dat wordt dus nog even verder zoeken.

BleuZ NL
Brent®

[...] Maar zou ik terugwillen naar de 107? Nee, los van dat we veel mooie dingen hebben beleefd moet je dat ook lekker zo laten. smiling smiley

Dat is naar mijn mening inderdaad een goede insteek, niet alleen van toepassing bij auto's maar eigenlijk ook bij relaties big smile smiley

Haha, dat sowieso! Laat ik me hier verder maar niet over uitlaten. tongue sticking out smiley

Wel stoer dat je het "probleem" zelf even gaat opzoeken en zodanig gaat proberen aan te passen dat het weer goed werkt. Ik probeer het vaak, maar dan vaak wel met wat hulp van mensen met verstand zeg maar. drinking smiley
Nou, helemaal zelf ga ik dat (jammer genoeg) niet doen, ik heb er nog geen vertrouwen in dat ik dat helemaal zelf kan nut smiley Iets van hulp bij zo'n operatie vind ik wel zo prettig dus ik heb mijn vader bereid gevonden om me daar mee te helpen.

Op een (inmiddels uitgestorven) Brits 206 cc forum heb ik een gedeeltelijk stappenplan teruggevonden om het achterraammechanisme te demonteren. Sommige links in de handleiding verwijzen naar een pagina die niet meer bestaat, dat is wel zuur, maar gelukkig zijn dat de stappen die relatief simpel zijn zoals het verwijderen van de achterbank.

Om bij het raammechanisme te komen moet je dus de achterbank, het zijpaneel, de passagiersgordel vóór, de rubberstrips en ook een zgn. air en water seal sheet verwijderen. Op zich niet heel moeilijk, het is alleen veel werk big smile smiley Die seal sheets moet je blijkbaar sowieso vervangen nadat je ze hebt verwijderd. Dat is ook weer een dingetje. Als je alles dan bij elkaar optelt ben ik toch gemakkelijk 100 tot 200 euro verder, afhankelijk van of ik nog ergens een nette tweedehands rubberstrip kan krijgen. Maar goed, een goed werkend raammechanisme is dan ook best wel handig als je regelmatig het dak naar beneden doet.
Ach het houd je van de straat.....je bent weer lekker bezig Nils!
Ik zou d'r gewoon lekker een sloot WD40 bij naar binnen spuiten, doe ik bij m'n 306 ook jaarlijks als ze weer wat trager beginnen te worden winking smiley
Ondertussen met het goede weer talloze keren het dak naar beneden gedaan en elke keer komt het raampje nu netjes omhoog eye rolling smiley Zal ook wel met regelmatig gebruik te maken hebben, dat het mechanisme dan wél goed werkt.

Hoewel het weer vandaag weer een heel stuk minder is ben ik gisternacht nog heel relaxed naar Luik gereden met het dak naar beneden, heerlijk! Zelfs om half 12 's nachts is dat heel goed te doen big smile smiley Aparte ervaring ook.

Voor degenen die het zich afvragen: nee, ik rij 's nachts niet met het stadslicht aan maar dat gaf wat minder licht dus dat zorgt met mijn mobieltje voor een betere foto drinking smiley

En om af te sluiten nog een leuke foto met een oude 'nieuwe' Peugeot 305 station smiling smiley

Vandaag heb ik me ook weer bezig gehouden met de auto onder het mom van bezigheidstherapie big smile smiley

Ik had voorheen een koffertje met allerhande hulpmiddelen in de auto liggen: een EHBO-doos, gevarendriehoek, reservelampjes, veiligheidsvesten, doekjes enzovoorts. Het probleem was alleen dat ik een beschermdoek moet uitrollen voordat ik het dak van de auto naar beneden doe, en omdat het koffertje te hoog was voor die beschermdoek lag het op zijn kant in de kofferruimte. Dàt is weer niet handig als ik iets uit dat koffertje moet hebben.

Daarom heb ik vandaag twee kleinere gereedschapkistjes gehaald die wél laag genoeg zijn en bovendien heb ik even de kofferbak gereorganiseerd eye rolling smiley
Met zo'n kleine kofferruimte is het namelijk wel zo handig dat je de beschikbare ruimte zo goed mogelijk benut.

Zo zag het er eerst uit – minus de verstevigingsbalk dan.

Onze poes kwam ook even een kijkje nemen tongue sticking out smiley

En het eindresultaat, netjes opgeruimd!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2017 17:09 door BleuZ NL.
Keurig hoor, slim die twee gereedschapskisten. Ik heb achterin m'n auto ook meestal een bak staan met water, EHBO-doos, sleepkabel(s) en dergelijke.

Het is inderdaad heerlijk om 's avonds open te rijden, soms mis ik de cabrio wel hier sad smiley.
Netjes Bleuz!thumbs up Valt me toch wel wat tegen, zo klein is je kofferbak! Maarja dat komt natuurlijk ook door het dak, maar toch.

Je had ook goede hulp zie ik! Ik krijg altijd hulp met de was opruimen, letterlijk boven op de schone was gaat mijn kat liggen, of bij opvouwen valt ze het artikel wat opgevouwen moet worden aan confused smiley
Zo! Weer even een update van mijn kant. Een tijd geleden heeft de kilometerteller de 188.000 aangetikt. Dat markeert de 15.000 KM mijlpaal sinds de aanschaf in september 2016, en dus is 't ook tijd voor een kleine beurt. Daarvoor mag de 206 morgen even langs bij de lokale garage.

Met de tropische temperaturen en vrije dagen de afgelopen paar weken heb ik ontzettend veel kunnen toeren – wat dat betreft rijdt de cc nog steeds voortreffelijk, ik zou me met dit weer geen fijnere auto kunnen wensen!

Ook 's nachts is het nog heerlijk rijden...

...maar overdag blijft het toch het leukst.

Gisteren heeft de 206 ook nog een cosmetische upgrade gekregen na een bezoek aan de lokale sloop. Daar had ik een maand geleden een 206 cc zien staan met chromen rolbeugels, maar die waren toen volgens de sloop onderdeel van het volledige interieur en niet bedoeld voor de losse verkoop. Hij stond er nu echter nog steeds, hoewel 't arme ding al flink was verloederd ondertussen. Toen ik het ze nog een keer vroeg – het interieur was inmiddels toch wel aan het beschimmelen – mocht ik de rolbeugels nu wél los meenemen, zolang ik maar een paar tientjes daar liet big smile smiley

Met behulp van een andere sloopganger heb ik toen het klapdak handmatig naar beneden gekregen (want tja, dat werkt niet zonder accu). Achteraf gezien is het erg geruststellend dat ik nu ook in een noodgeval het dak van mijn auto omhoog zou kunnen krijgen als 'ie eens zou weigeren, wel zo handig! En even later heb ik dus de lelijke, saaie, om één of andere reden niet goed passende standaard rolbeugels vervangen door glimmende chromen varianten. Ik had liever rolbeugels van geborsteld aluminium zoals die in het RC line pakket zaten, maar die zijn wel érrug duur en deze zien er ook prima uit.

De standaard rolbeugels...

...en de 'nieuwe' chromen beugels. Toch wel een flinke verbetering

Ah leuke upgrade thumbs up
Het is zeker genieten met deze dagen!!
Maar een rood lederen interieur laat je staan? drinking smiley

Overigens wel een zeer fraaie upgrade, zag laatst nog een 206CC met J-kenteken rijden in Amsterdam, maar daar zat een blond vrouwtje achter t stuur. winking smiley
Bofkont
Ah leuke upgrade thumbs up
Het is zeker genieten met deze dagen!!

Dank! Jazeker, jij en mevrouw Bofkont zullen ook wel veel buiten te vinden zijn nu neem ik aan? smileys with beer

Nico GTR
Maar een rood lederen interieur laat je staan? drinking smiley

Overigens wel een zeer fraaie upgrade, zag laatst nog een 206CC met J-kenteken rijden in Amsterdam, maar daar zat een blond vrouwtje achter t stuur. winking smiley

Ik vind het zwart/rood lederen interieur om heel eerlijk te zijn verschrikkelijk, écht niet mooi eye rolling smiley

Tja, het is in de praktijk meer een vrouwenwagen inderdaad maar met de tweeliter onder de motorkap staat 'ie zijn mannetje wel hoor drinking smiley Ik vind 't een geweldige wagen in ieder geval, en ik hoop er nog lang plezier van te mogen hebben smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2017 21:25 door BleuZ NL.
Serieus mooie upgrade, maakt de auto meteen een stukje chiquer en strakker. thumbs up

Zo! De 206 heeft zijn beurt weer gehad – 't ding kan dus weer een 15.000 KM vooruit. Direct erna wel nog een schrikmomentje gehad, want ik merkte de dag erna dat er een motortje of iets onder de motorkap erg veel toeren begon te maken zodra ik een tijdje met de auto stilstond. Dat bleek gelukkig maar een slangetje bij de ventilator die een beetje veel beweging had en zo tegen de ventilator aan kwam wanneer die de motor moest koelen; dat was zo vastgezet, dus geen reden voor paniek.

Verder ben ik er eindelijk aan toe gekomen om de microfoon van mijn Yatour kastje in te bouwen, zodat ik nu ook 100% handsfree kan bellen in de auto. Wel zo veilig!

Met het kastje alleen kun je al probleemloos draadloos muziek streamen naar de originele Peugeot autoradio (met werkende stuurbediening), maar hoe werkt dat handsfree bellen dan in een 15 jaar oude auto? Héél erg goed eigenlijk, zeker als je je bedenkt dat audiosystemen in die tijd nog helemaal niet waren voorbereid op Bluetooth. Ik kan zelfs inkomende gesprekken aannemen en ophangen door de fast-forward knop van de stuurbediening een paar seconden ingedrukt te houden!

Zie je 't draadje zitten? big smile smiley

De microfoon is boven de achteruitkijkspiegel weggewerkt, en ik ben toch nog duidelijk te verstaan als ik bel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2017 13:05 door BleuZ NL.
M'n vader kreeg vanochtend deze foto doorgestuurd van de overbuurman met de vraag wat hiervan de bedoeling was nut smiley

Mocht het nog niet duidelijk zijn uit de vorige foto's: onze buren gaan verhuizen, en blijkbaar was afgelopen nacht iemand in een zatte bui van mening dat de kont van m'n auto een betere plaats was voor de "VERKOCHT" sticker op het bord in de tuin.

Helaas, beste meneer of mevrouw, deze auto gaat – als het aan mij ligt althans – voorlopig nog niet weg! grinning smiley

Gelukkig was dit een onschuldige actie, maar toch is het niet fijn als iemand aan je auto heeft gezeten eye rolling smiley

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2017 14:36 door BleuZ NL.
Zeker een clickbait!!!! Nee haha als je maar geen schade aan je wagen eraan overhoud
Nico GTR
Clickbait! angry smily

Dat is de trend tegenwoordig, toch? spinning smiley sticking its tongue out

Ik vond 't wel een grappige topictitel zo smiling bouncing smiley Iedereen die dit topic leest zal onderhand toch wel weten dat ik deze Leeuw nooit uit mezelf zou wegdoen!

Damianw26
Zeker een clickbait!!!! Nee haha als je maar geen schade aan je wagen eraan overhoud

Er is een groep gasten die van de voetbalkantine in het dorp via onze straat naar huis loopt, en die halen wel vaker van dit soort capriolen uit. Nu doe ik er niet moeilijk over, maar zodra er ook maar iets van schade aan mijn auto wordt gemaakt kun je er donder op zeggen dat ik achter de verantwoordelijke(n) aanga drinking smiley

Als je zoals ik in een boerengat met krap aan 2000 inwoners woont kent iedereen iedereen wel. Dat zal dan ook zeker niet moeilijk zijn eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2017 15:22 door BleuZ NL.
Nog steeds een interessant topic, je hebt ontzettend veel nette kleine dingen aan je auto gedaan. Bevalt me wel, met veel zelf doen, goedkoop goede onderdelen scoren, kan je vrij goedkoop de auto in zoveel betere staat krijgen. Als je alles zo beschouwd is je auto sinds je hem kocht eigenlijk toch wel meer waard geworden imo.

Nu ik zelf ook een 206 heb kan ik wat meer meedelen in het lief en leed, want sommige dingen komen me helaas maar al te bekend voor. Zo kraken mijn speakers inderdaad ook als ik 'm hard heb met veel lage tonen, maar wil eigenlijk eerst even kijken voor ik er nieuwe inzet, misschien zijn de schroeven wel gewoon losgetrild (dat was bij de 106 van tijd tot tijd zo). Daarnaast is die ombouw van de RD3 naar AUX inderdaad broodnodig.

Wat betreft het leer op de stoelen / stuur, wat voor spul gebruik je ervoor om dat netter te krijgen? Ik heb slechts halfleer-half alcantara (GTi) maar de leren wangen zijn behoorlijk uitgedroogd en wil er iets aan doen voor ze gaan scheuren.

En heb je wel eens nagedacht over een andere auto? Stel dat je deze om wat reden dan ook kwijtraakt, wat zou je dan nemen?
MG ZR 160
Nog steeds een interessant topic, je hebt ontzettend veel nette kleine dingen aan je auto gedaan. Bevalt me wel, met veel zelf doen, goedkoop goede onderdelen scoren, kan je vrij goedkoop de auto in zoveel betere staat krijgen. Als je alles zo beschouwd is je auto sinds je hem kocht eigenlijk toch wel meer waard geworden imo.

Dankjewel! Ik probeer 'm inderdaad beetje bij beetje netter te maken, als student heb je toch een beperkt budget dus je kunt niet alles in één keer doen. Daar zit ook veel voldoening in uiteindelijk.

MG ZR 160
Nu ik zelf ook een 206 heb kan ik wat meer meedelen in het lief en leed, want sommige dingen komen me helaas maar al te bekend voor. Zo kraken mijn speakers inderdaad ook als ik 'm hard heb met veel lage tonen, maar wil eigenlijk eerst even kijken voor ik er nieuwe inzet, misschien zijn de schroeven wel gewoon losgetrild (dat was bij de 106 van tijd tot tijd zo). Daarnaast is die ombouw van de RD3 naar AUX inderdaad broodnodig.

Als ik het zo hoor zijn je speakers inderdaad ook aan vervanging toe – gelukkig is dat echt heel goed te doen als je het deurpaneel los hebt! Een nieuw setje speakers en zo'n Yatour kastje zijn echt een flinke upgrade voor je auto meteen.

MG ZR 160
Wat betreft het leer op de stoelen / stuur, wat voor spul gebruik je ervoor om dat netter te krijgen? Ik heb slechts halfleer-half alcantara (GTi) maar de leren wangen zijn behoorlijk uitgedroogd en wil er iets aan doen voor ze gaan scheuren.

Gelukkig waren mijn stoelen en stuur nog in heel goede staat toen ik de auto kocht, maar het zitvlak en de instapwang van de bestuurdersstoel is wel een klein beetje uitgedroogd inderdaad. Ik heb het leer gereinigd met deze Leather Cleaner en daarna voed ik het met ledermelk van de Mylène (hoewel deze van hetzelfde merk is als de cleaner). Voor het stuur heb ik de Blinq powersponsjes van de Action gebruikt, maar ik weet dat Elco die ook heeft gebruikt voor het leer op de stoelen in z'n 306 cabrio. Je moet met die sponsjes wel heel voorzichtig schrobben, oppassen dat je niet teveel leer eraf schuurt. En vergeet na de powersponsjes gebruikt te hebben ook niet om het leer te voeden!

Naar mijn ervaring wordt het leer er niet beter van, daarvoor zal het opnieuw geverfd moeten worden, maar je voorkomt wel dat het meer uitdroogt.

MG ZR 160
En heb je wel eens nagedacht over een andere auto? Stel dat je deze om wat reden dan ook kwijtraakt, wat zou je dan nemen?

Dat is een hele goede vraag die ik mezelf geregeld ook stel. De ideale opvolger voor mijn huidige auto:
Is sowieso weer een cabrio, liefst met een stalen klapdak. Deze auto heeft me laten zien hoe heerlijk het is om met het dak naar beneden te rijden; zelfs tijdens de dagelijkse route naar het werk krijg ik toch een beetje een vakantie-gevoel als ik met het dak omlaag door het Limburgse landschap rij.
Zit minstens even goed in de opties. Met een lederen sportinterieur, (achteraf ingebouwde) Bluetooth-verbinding en automatische climate control heb ik absoluut niets te klagen, maar cruise control, een achteruitrijcamera of parkeersensoren zijn zeker welkom.
Is minstens even snel, maar liefst nog sneller. Vergeleken met de 75 pk-sterke 1.4 motor in mijn 306 is deze motor bijna dubbel zo krachtig, maar toch went ook dat uiteindelijk.
Is ook liefst wat groter/ruimer. Toevallig ben ik afgelopen weekend met wat vrienden weggegaan en daarbij heeft de 206 even pakezel moeten spelen; het is me nu wel heel goed duidelijk dat 't gewoon écht een klein ding is, zo'n cabrio.

Op basis van bovenstaande punten kom ik binnen Peugeot vooral uit op een Peugeot 207 cc Sport 1.6 THP (156 pk met turbo) of een Peugeot 308 cc Féline 1.6 THP (200 pk met turbo). Liefst dan de 308 cc, want die is een stuk groter (maar ook zwaarder, helaas) maar ik meen begrepen te hebben dat de THP-motoren van die tijd op zijn zachts gezegd niet erg goed zijn.

Buiten de Leeuwenstal spreekt een Volvo C70 T5 (230 pk met turbo) me op zich wel aan, maar die liggen nog niet binnen mijn budget.

De 206 zal nog een heel aantal jaartjes mee moeten gaan ben ik bang big smile smiley Als er met deze iets gebeurt denk ik dat ik ook gewoon weer voor eenzelfde ga. Hoewel, dat zei ik van de 306 ook, en kijk hoe dat is gegaan eye rolling smiley

Voor degenen die zich trouwens afvragen hoe een uitje met 3 personen en bagage er nu uit ziet met een 206 cc...

De zon schijnt, dus het dak moet wel naar beneden kunnen. De ruimte in de kofferbak is dan verwaarloosbaar.

De derde persoon reed nog niet mee, dus er paste nog wel iets op de achterbank.

Zo volgepropt heeft de kofferbak nog nooit gezeten eye rolling smiley

Zeeën van ruimte achterin! smiling bouncing smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-07-2017 12:25 door BleuZ NL.
Dank voor je uitgebreide reactie! De speakers zullen dan inderdaad een keer aan de beurt zijn, inderdaad. Zodra ik tijd heb ga ik het paneel eraf halen voor een kijk-operatie. Zo'n leerbehandeling klinkt ook wel goed! Jammer dat die spullen die je daarvoor nodig hebt altijd zo duur zijn (18+12 euro voor twee flesjes), zou er niet een goedkoper merk bestaan zonder 'badge-beleving' dat toch prima werkt? Ik bedoel; in de lijn van die Aldi sponsjes winking smiley

Interessant wensenlijstje, wel! C70 is ook één van mijn favorieten. Leuke 308CC is ook nog wel duur hoor, wat dacht je van een late 307CC met 177pk (206 RC) motor? VW Eos / Ford Focus CC vind je niks (ik niet, maar misschien jij wel winking smiley )
Leuk topic! Mooi om te zien hoe je de auto steeds verbeterd met 'kleine dingen'. Ziet er gewoon netjes uit!

Zo'n 206 lijkt me nog wel wat voor in de toekomst (er gaat sowieso nog weer eens een cabrio komen: jaren geleden een Mégane cabrio gehad... genieten!)
Is een Astra Twintop niet wat voor je? Ook een slag groter en mooie lijn bij gesloten dak.
MG ZR 160
Dank voor je uitgebreide reactie! De speakers zullen dan inderdaad een keer aan de beurt zijn, inderdaad. Zodra ik tijd heb ga ik het paneel eraf halen voor een kijk-operatie. Zo'n leerbehandeling klinkt ook wel goed! Jammer dat die spullen die je daarvoor nodig hebt altijd zo duur zijn (18+12 euro voor twee flesjes), zou er niet een goedkoper merk bestaan zonder 'badge-beleving' dat toch prima werkt? Ik bedoel; in de lijn van die Aldi sponsjes winking smiley

Goedkoop is het niet, maar gelukkig hoef je er niet veel van te gebruiken en omdat je het leer ook maar om de één of twee maanden of zo eens voedt doe je met zo'n fles toch wel aardig lang, in mijn beleving. Vooral als de auto vaak in de volle zon staat voed ik het leer regelmatig.

MG ZR 160
Interessant wensenlijstje, wel! C70 is ook één van mijn favorieten. Leuke 308CC is ook nog wel duur hoor, wat dacht je van een late 307CC met 177pk (206 RC) motor? VW Eos / Ford Focus CC vind je niks (ik niet, maar misschien jij wel winking smiley )

Zo'n 307 cc met de gekietelde 2.0-16v motor uit de 206 RC is door zijn gewicht toch nog trager dan mijn 206 cc – een Volkswagen Eos is ook niet verkeerd, inderdaad, maar dan zou ik ook minstens voor de 2.0-16v TSI motor moeten gaan (of de 3.2 V6, lijkt me ook erg leuk maar dat is dan weer een automaat).

Als ik zo naar de Ford Focus CC kijk is de hoogste motorisering een 2.0-16v met 145 pk, die is door zijn gewicht dus ook een stuk trager dan m'n 206 cc sad smiley

Ik merk nu al dat het lastig gaat worden om een vervanger te vinden grinning smiley

Sanoma
Leuk topic! Mooi om te zien hoe je de auto steeds verbeterd met 'kleine dingen'. Ziet er gewoon netjes uit!

Zo'n 206 lijkt me nog wel wat voor in de toekomst (er gaat sowieso nog weer eens een cabrio komen: jaren geleden een Mégane cabrio gehad... genieten!)
Is een Astra Twintop niet wat voor je? Ook een slag groter en mooie lijn bij gesloten dak.

Dankjewel! smileys with beer De 206 cc is een heel betaalbare coupé-cabriolet met een beetje pit, dus ik kan 'm je van harte aanbevelen.

De Astra TwinTop is ook erg zwaar, en in de hoogste motorisering met een 2.0 Turbo-motor is 'ie precies even snel als m'n 206 cc nut smiley

Met een BMW 325i/330i/335i of M3 Cabrio zou ik wel tevreden zijn, maar daarvoor geldt ook dat ik nog even moet doorsparen.
Ik blijf dus nog maar wat langer van m'n 206 cc genieten big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.