BleuZ: Peugeot 206 CC 2.0 16v (2002) – Motor(kap)sores en kleine verbeteringen

Gepost door BleuZ NL 
En wat leuke plaatjes om de nieuwe pagina mee te beginnen:

BleuZ NL
Bossinkje
Mooie foto's! En zie ook even een reclameloze houder te scoren, staat imo ook wat netter.

Bedankt! Ja, daar moet ik nog steeds wat aan doen eye rolling smiley
Ik heb al een reclameloze houder in de kofferbak liggen, maar ik moet nog steeds uitvogelen hoe ik die achterste kentekenplaat los krijg nut smiley

Ik ga er eens naar kijken als ik de kentekenlampjes verwissel, dan moet de bekleding van de achterklep er toch af.

Achter die gele dopjes zitten waarschijnlijk schroeven (als je geluk hebt). Die gele dopjes kun je er voorzichtig af proberen te krijgen met een kleine schroevendraaier, of met een tang. Wel oppassen dat je niet de plaat beschadigt natuurlijk. Popnagels kun je uitboren.
Op de kentekenplaat voor zaten inderdaad gele kunststoffen dopjes, maar op de kentekenplaat achter is het metaal. Ze zijn ook op die manier niet er af te krijgen, dus ik vermoed dat het inderdaad popnagels zijn.
Dan kunnen het ook nog speciale anti-diefstal schroeven zijn, die kun je niet makkelijk zelf verwijderen, daar heb je een speciale dop voor nodig.

Mooie foto's BleuZ.

Grappig die schroeven Bossinkje, die had ik dus nog nooit eerder gezien. Ik wist dus helemaal niet dat dat bestond.
Bij mij op het werk hadden we die dingen ook. Met die speciale doppen, die behoorlijk kl*te zijn.
Is dat niet de kerk van Einighausen?
Nog iemand uit de buurt hier op het forum.

Leuke auto en idem foto's.
Hey wat een leuke 206 CC! Ik kwam er op mijn zoektocht naar de VTS ook een paar tegen, en ik heb echt overwogen om er een te gaan bekijken maar toen las ik dat ze blijkbaar wel vrij krap zijn met het dak omlaag en dat de achterbank meer voor de sier ís. Aangezien ik ruim 190 ben en af en toe 3 kinderen te vervoeren heb leek het me wijs om toch verder te zoeken naar iets met meer ruimte.

Hij staat er echt mooi bij, en een vrij tijdloze verschijning zo in het zilver. Wees er maar zuinig op!
R.J.G. Ruiters
Is dat niet de kerk van Einighausen?
Nog iemand uit de buurt hier op het forum.

Leuke auto en idem foto's.

Yes! Dat klopt, ik woon in de omgeving van Born dus Einighausen is echt om de hoek big smile smiley

Ik zal eens moeten uitkijken naar een blauwe A3 smileys with beer

Zadelsnuiver
Hey wat een leuke 206 CC! Ik kwam er op mijn zoektocht naar de VTS ook een paar tegen, en ik heb echt overwogen om er een te gaan bekijken maar toen las ik dat ze blijkbaar wel vrij krap zijn met het dak omlaag en dat de achterbank meer voor de sier ís. Aangezien ik ruim 190 ben en af en toe 3 kinderen te vervoeren heb leek het me wijs om toch verder te zoeken naar iets met meer ruimte.

Hij staat er echt mooi bij, en een vrij tijdloze verschijning zo in het zilver. Wees er maar zuinig op!

Bedankt! De bagageruimte met het dak in het koffer is niet heel erg groot, inderdaad – genoeg voor wat grote boodschappen – en de achterbank is eigenlijk geen achterbank te noemen big smile smiley Ik gebruik 'm ook voornamelijk als opslagruimte voor mijn tas en jas. Het is een hele leuke auto maar praktisch is anders, ja!

Trouwens, goed nieuws: ik heb de anti-diefstal schroeven er met een griptang toch af kunnen halen! De tramp stamp op de achterkant is dus weg, net als de lelijke schroeven in de kentekenplaat zelf cool smiley

Nu de kentekenplaat minder ruimte in beslag neemt merk ik wel dat er zich wat roest onder begint te vormen. Dat wordt dus ook nog een klein werk om die plekjes netjes te behandelen en bij te werken met een lakstift. Ach, een mens moet toch bezig blijven!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2017 14:17 door BleuZ NL.
BleuZ NL

Hele gave foto! Stiekem had ik hier ook het dak wel open willen zien, krijg je meteen zin om ermee de zon tegemoet te rijden. smiling smiley

PS: Reclameloze kentekenplaathouder altijd +1! Geweldige simpele upgrade! smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2017 14:48 door Brent®.
Netjes! Ook een nieuwe kentekenplaat dus? Kan namelijk geen gaten ontdekken.
Nee, de blauwe A3 is passé. Opvolger is een zilvergrijze Ct200h.
Je kunt de zwarte Mondeo nog wel regelmatig in de regio zien.

We hebben familie in Born wonen en we komen regelmatig in het kasteelpark. En M'geleen is niet ver...
Brent®
Hele gave foto! Stiekem had ik hier ook het dak wel open willen zien, krijg je meteen zin om ermee de zon tegemoet te rijden. smiling smiley

PS: Reclameloze kentekenplaathouder altijd +1! Geweldige simpele upgrade! smileys with beer

Bedankt! Eigenlijk wel, nu je het zegt! Die hou je nog van me tegoed, haha winking smiley

Ik had eigenlijk vandaag al de neiging om het dak open te gooien toen ik de nieuwe kentekenplaat ging halen, maar ik had mijn windscherm niet bij me en zonder leek het me toch een beetje frisjes op de snelweg. Volgende keer! tongue sticking out smiley

Bossinkje
Netjes! Ook een nieuwe kentekenplaat dus? Kan namelijk geen gaten ontdekken.

Yes, in de oude plaat was ook al eens geprobeerd om de schroeven er uit te halen dus daar zaten flinke krassen in. Dus ik heb voor nog geen 15 euro maar een nieuwe laten maken, dat is het geld ook niet big smile smiley
Mooi hoe de achterkant met zo'n simpele ingreep zo ver verbetert! thumbs up
Ook de nieuwe platen zonder gaten ogen een stuk frisser!
Mooie update inderdaad, ook gelijk maar een luxe plaat genomen, vind ik ook mooi thumbs up.

Oh, en zie ik goed dat ze de tekens op de kentekenplaat niet goed in 't midden van het gele vlak gezet hebben, of vertekent de foto gewoon? Anders mogen ze 'm nog een keer maken! drinking smiley
Lijkt inderdaad of ze niet helemaal in het midden zitten, dat was mij ook al opgevallen.
Elco
Mooie update inderdaad, ook gelijk maar een luxe plaat genomen, vind ik ook mooi thumbs up.

Oh, en zie ik goed dat ze de tekens op de kentekenplaat niet goed in 't midden van het gele vlak gezet hebben, of vertekent de foto gewoon? Anders mogen ze 'm nog een keer maken! drinking smiley

Gelukkig, ik ben dus niet de enige met die tik! tongue sticking out smiley
Leuk je verhaal te lezen over de cabrio, Nils. Ik woon ook in zuid-Limburg, tank ook altijd over de grens in B of D. Dat scheelt echt veel per tankbeurt.
Als je op zoek bent naar een DHZ garage, kan ik je Bremen in Landgraaf of van de Ven in Heerlen aanbevelen. Informeer maar eens bij hun naar de mogelijkheden.
Elco

Er zaten toen ik 'm kocht voor en achter al luxe platen op big smile smiley Maar dat is scherp opgemerkt, zeg! Dat had ik nog niet gezien, en nu stoor ik me er ook aan, haha nut smiley

Sowieso heb ik, als ik heel eerlijk ben, de plaat gisteren al wat vernaggeld in mijn ogen omdat ik 'm niet zo gemakkelijk in de klemmen van de houder geklikt kreeg. Ik heb echt flink kracht moeten zetten en hij is bij de randen al stevig verbogen op sommige plaatsen.

Ik denk ook niet dat ik 'm zonder de houder en de plaat te beschadigen er weer af krijg, en omdat ik die roest toch ook snel wil gaan aanpakken komt er dan waarschijnlijk wel weer een nieuwe op denk ik eye rolling smiley

cabriorob
Leuk je verhaal te lezen over de cabrio, Nils. Ik woon ook in zuid-Limburg, tank ook altijd over de grens in B of D. Dat scheelt echt veel per tankbeurt.
Als je op zoek bent naar een DHZ garage, kan ik je Bremen in Landgraaf of van de Ven in Heerlen aanbevelen. Informeer maar eens bij hun naar de mogelijkheden.

Ah, leuk! Nog een Limburger smileys with beer Bedankt voor de suggesties! Je komt uit de Parkstad denk ik dan? Daar ben ik ook geregeld te vinden, maar ik heb je Swift cabrio daar nog niet zien rijden denk ik. Anders had ik me dat zeker wel herinnerd big smile smiley
Het kunnen de kleine dingen zijn waar je je aan stoort.. smiling bouncing smiley
Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan de Peugeot-dealer, want de versterkingsstang die ik had besteld was aangekomen!

Volgens mijn uiterst precieze berekeningen zou 't ding net in de achterklep moeten passen, en niets bleek minder waar drinking smiley
Millimeters verwijderd van het scharnier van de achterklep, maar het past!

Het onderdeel is trouwens volgens de sticker nog in november 2016 geproduceerd, da's wel apart. Ik had niet verwacht dat Peugeot 14 jaar na dato nog moeite zou doen om deze redelijk specifieke onderdelen te fabriceren, maar dat had ik dus verkeerd gedacht.

Ah heerlijke foto's en een mooie verse versterkstang thumbs up
Herrineren jullie je nog dat de 206 cc op een dag in oktober 2016 zijn Franse slag liet zien door het contact telkens aan- en uit te laten springen nadat ik de sleutel uit het contact had gehaald?

Nee, ik ook niet meer, tot afgelopen zondag. Toen wilde ik de auto even snel verzetten om het olie te pijlen (onze oprit loopt omhoog) maar toen ik de motor afzette en de sleutel uit het contact haalde leek het weer alsof mijn auto auditie deed voor The Conjuring 3. Tegen het begin van de middag was er alweer niets aan de hand – ik ga eens afwachten of het probleem nu weer een tijd wegblijft, anders denk ik dat ik het contactslot eens goed schoon laat maken.

Volgens andere Peugeot-fora zou het probleem ook nog wel eens in de zgn. com2000 module kunnen zitten, dat is voor zover ik begrepen heb de module die de bediening van de richtingaanwijzers, lichtstengel, ruitenwisserstengel en stuurbediening van de radio verzorgt. Dat zou een veelvoorkomend euvel zijn bij 206'jes, maar veelvoorkomende symptomen als lichten die midden in het nemen van een bocht aan/uit gaan of knipperlichten die het alleen doen als je stads/dimlicht hebt ingeschakeld blijven bij mij uit; alle stengels en knopjes doen het perfect, alleen het contact op zo'n dagen dus afwisselend aan en uit.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met com2000 problemen? Wat denken jullie?

What else is new? Oh, er zijn er nog twee nieuwe aanwinsten die ik binnen heb gekregen. Omdat mijn kentekenplaten simpelweg ingeklikt waren, heb ik iets wat "Plate's Lock" heet besteld om de kentekenplaten vast te plakken in de houder. Dit heeft als gevolg dat als iemand probeert je kentekenplaten te jatten, ze de platen dusdanig verbuigen dat ze eigenlijk niet meer te gebruiken zijn.

Gezien het feit dat mijn 206 niet heel erg uniek is met zijn zilveren lak (in mijn dorp staat er precies eenzelfde, en ook op de uni staan er regelmatig twee dezelfde waarvan één er van mijn collega is) lijkt me dat geen overbodige luxe tongue sticking out smiley

Verder had ik ook nog een nieuwe behuizing voor mijn reservesleutel besteld, omdat de eigenlijke behuizing heel erg anoniem was. Met deze originele behuizing 'klopt' het plaatje weer, vind ik.

Ik had van een sloop 206 laatst trouwens ook de "206 cc" badge afgehaald, aangezien ik de typeaanduiding en reservesleutel van mijn 306 ook nog steeds heb leek me dat wel een leuk hebbedingetje.

Wat blijkt nu? Ik heb de optielijst van mijn chassisnummer aangevraagd via de Peugeot Servicebox, en mijn 206 cc is blijkbaar zonder typeaanduiding besteld en geleverd big smile smiley Ach ja, het is toch een leuk aandenken op deze manier.

Ook kan ik jullie nu mededelen dat ik mijn allereerste lampenwissel ook achter de rug heb!
Ik liep gisteren van de auto weg en er klopte toch iets niet helemaal... het grootlicht rechts bleek kapot drinking smiley

En ten slotte is de 206 sinds gisteravond ook – eindelijk – verlost van zijn verminkte verstevigingsbalk. Mijn schoonbroer had geregeld dat we de werkput van zijn ouders mochten gebruiken, en uiteindelijk hadden we de balk in nog geen kwartier vervangen. Piece of cake dus!

De 15 jaar oude, nog intacte, balk rechts ziet er niet meer al te fris uit, maar ik heb besloten die wel gewoon te laten zitten. De balk is namelijk nog steeds gewoon hard en ik ben nog steeds student, dus hoe graag ik het ook zou willen past het helaas niet in mijn budget om de hele auto opnieuw op te bouwen. Dat is gezien de auto sowieso niet heel erg economisch verantwoord, dus ik heb besloten de kerk wat dat betreft maar een beetje in het midden te laten drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2017 11:49 door BleuZ NL.
Beetje oppervlakteroest, staalborstel eroverheen, schuurpapiertje en wat zwarte lak en het ziet er weer keurig uit. winking smiley Structureel ziet het er op de foto nog prima uit! Wel goed geregeld hoor jongen! Vraag ik me wel af waarom de dealer er zo allemachtig lang over doet om dat onderdeel te vervangen!

COM2000 zou ik als laatste verdenken, de Clio heeft ook een dergelijk systeem genaamd de UCH die ook wel eens voor rare problemen kan zorgen en das ook een dure reparatie voor wat een heel simpel computertje is. Maar gezien mijn ervaring met starten en dingen zit het gewoon in het meest voor de hand liggende onderdeel. Contactslot dus, even goed de stekkertjes nalopen, schoonmaken en goed vastzetten en als het dan aan blijft houden heb je 3 keuzes.

1. Je gooit het op karakter en doet er niks mee
2. De geuzentruc, een beetje WD40 op de sleutel, insteken en een paar keer op contact, wachten tot de lampjes uit zijn, van contact af.
3. Een contactslot is een gesloten geheel en is eigenlijk niet uit elkaar te halen, een nieuwe kun je bij de dealer op chassisnummer laten bestellen, past dan ook bij de sleutels van je auto. Maar reken daar op 200 euro.

Ik weet ook niet of je de autosleutel aan je totale sleutelbos hebt? Dat is meestal niet aan te raden en molt je contactslot, iets dat de vorige eigenaar ook gedaan kan hebben.
Perfect gedaan weer thumbs up
Ja die oude balk is niets mis mee, net wat Nico zegt.
COM2000 is erg berucht inderdaad en kan behoorlijk prijzig worden.
Goeie tip Nico! Ik heb wel een paar andere sleutels aan m'n autosleutel, maar niets overdreven. Ik denk ook dat als het slot op die manier gemold was, hij de symptomen wel vaker zou laten zien. Mijn vader dacht al aan een relais, mede door het klikgeluid. Maar zolang het inderdaad maar sporadisch voorkomt is het karakter wat mij betreft big smile smiley

Nog nieuws? Jawel, de 180.000 KM grens is bereikt! Hoera! smileys with beer

Ik heb zelf de kilometerteller van de Peug een kleine 7.000 KM omhoog gereden, maar ik had geen idee van wat er de 173.000 KM daarvoor is gebeurd. Ik heb daarom bij de RDW en AutoWeek een kentekenrapport opgevraagd, zodat ik een beetje een beeld heb van hoe de auto aan zijn kilometers is gekomen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

De blauwe balken zijn de perioden waarin de auto in bezit is geweest van een handelaar. Zoals jullie kunnen zien heeft de derde eigenaar de kilometerstand flink omhoog gereden in de vier jaar dat ‘ie in zijn (of haar) bezit is geweest.

Hoewel het lijkt alsof de kilometerstand in 2013 is gedaald, is dit niet het geval. Dat komt door de manier waarop Excel de curve “glad” maakt…

En vandaag was het dan EIN-DE-LIJK zover! De eerste échte lekkere dag waarop ik het dak open heb kunnen doen.
Heerlijk om zo weer rond te kunnen rijden, dat heb ik echt gemist drinking smiley

Het blijft een genot om achter het stuur van deze Leeuw te zitten.

Deze had Brent® nog van me tegoed winking smiley

Mooi dat die stang vervangen is thumbs up

Ik stond vandaag op het punt om ook open te gaan rijden. Helaas is het er niet van gekomen.
Lekker hoor die plaatjes met het dak open, doet me weer terug verlangen naar mij cabrio!
Goed ook dat de stang vervangen is, ik kan e voorstellen dat je toch niet lekker achter het stuur zit wanneer je weet dat er een hap uit dat ding is gezaagd. Op naar de 190K!
Tijd voor een korte update!

Ondertussen is de 183.000 KM alweer bijna bereikt, wat betekent dat ik de 206 sinds aanschaf toch alweer 10.000 KM verder heb gebracht. Dat ging sneller dan ik dacht!

In de tussentijd heeft de wagen zich erg goed gehouden, gisteren is hij nog bij de garage geweest omdat de stabilisatorstangen vóór versleten waren en dat zorgde voor licht gekraak tijdens het sturen en gebonk op onregelmatige wegen. Nu stuurt 'ie naar mijn gevoel ook weer een stuk strakker met minder speling.

Verder gaf de garage nog aan dat de remblokken achter bij de volgende beurt nog even moeten worden nagekeken, die zijn tegen die tijd waarschijnlijk aan vervanging toe. Er zat blijkbaar een scheurtje in een carterslang, dat hebben ze geplakt, en omdat 'ie toch wel wat veel olie verliest de laatste tijd (niet absurd veel, maar meer als de bedoeling is) heb ik ze ook gevraagd om daar eens naar te kijken.

Toen ze de auto op de brug hadden staan zag ik al meteen dat de onderkant van het motorblok toch wel nat was, en aan de achterkant van het motorblok lijkt er inderdaad een lek te zitten. Ze konden wél al uitsluiten dat het niet aan de koppakking ligt, dus dat is goed nieuws, maar omdat er zoveel olie tussen zat konden ze zo even niet goed inschatten welke pakking(en) het dan wel was/waren.

Ze hebben me daarom geadviseerd om eerst (voorzichtig) het motorblok schoon te spuiten, dan zal het een stuk duidelijker te zien zijn waar het lek precies zit. Ik ben van plan om dat komend weekend met een vriend van me te gaan doen – wat zijn jullie gedachten daarover? Hebben jullie daar ervaring mee? Ik hoor het graag!

Toch al een tijdje geleden sinds z'n laatste bezoek big smile smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2017 11:49 door BleuZ NL.
Struin nu pas op je topic, maar wat een leuke wagen als 2.0 16v al helemaal top! Jammer van de olielekkage, hopelijk zit het op een niet al te lastige plek zodat het snel opgelost kan worden. Sowieso een leuke gimmick op iedere 206 vind ik de olietemperatuurmeter, zou eigenlijk iedere auto moeten hebben vind ik.
Damianw26
Struin nu pas op je topic, maar wat een leuke wagen als 2.0 16v al helemaal top! Jammer van de olielekkage, hopelijk zit het op een niet al te lastige plek zodat het snel opgelost kan worden. Sowieso een leuke gimmick op iedere 206 vind ik de olietemperatuurmeter, zou eigenlijk iedere auto moeten hebben vind ik.

Dankjewel! Die olietemperatuurmeter is inderdaad erg handig, ik wacht ook altijd tot de olie op temperatuur is voordat ik 'm op zijn staart trap big smile smiley

Afgelopen weekend is de olielekkage als het goed is opgelost trouwens. Een vriend van me stelde voor om het motorblok deze weekend eens schoon te spuiten, maar terwijl hij het blok even aan het bekijken was zag hij wel vrij snel dat de klepdekselpakking aan de achterkant van het blok sowieso aan het lekken was. Daarop hebben we eerst pakkingen vóór en achter vervangen – want ja, voor dat tientje hoef je dat echt niet te laten – en daarna het hele blok afgespoten.

Klepdeksel eraf – je ziet duidelijk dat er aan de rechterkant wat heeft gelekt!

En het motorblok na een grondige reinigingsbeurt. Ziet er weer netjes uit!

Daarnaast heeft hij zich ook nog even uitgeleefd op de velgen – die zagen er al een tijdje niet meer uit, en ik kreeg ze met mijn velgenreiniger nooit écht schoon. Dat is hem wel gelukt, ik weet niet precies meer wat 'ie gebruikte wat een wonderspul is dat zeg!

En het roestrandje onder de kentekenplaat heeft 'ie ook nog bijna compleet weggepolijst. Nu moet 'ie verder nog een goede poetsbeurt krijgen en dan staat 'ie er weer prachtig bij.

Volgende week zal die wel nog even naar de garage gaan om de airco te laten bijvullen, die wordt namelijk niet meer zo koud als eerst. Ik ga er ook niet van uit dat die bij de verkoop een beurt heeft gekregen, daar zullen ze alleen op de basisdingen als olie e.d. hebben gelet.

Ik heb al flink kunnen genieten van het mooie weer de afgelopen paar weken cool smiley Zo kan ik weer lekker verder in ieder geval.
Waar ik dacht dat ik met het bijvullen van de airco klaar zou zijn blijkt dat een wat groter probleem. Er zat inderdaad erg weinig freon in het systeem, dus dat is bijgevuld geworden maar daarna werd 'ie nog steeds niet koud. De aircopomp bleek niet aan te slaan, dus die is defect eye rolling smiley

Een nieuwe pomp van degelijke kwaliteit gaat me tegen de 400 euro kosten, inclusief installatie, maar gelukkig heb ik met warm weer de airco niet écht nodig (want cabrio spinning smiley sticking its tongue out ) dus dat wordt iets voor volgende maand.

In de tussentijd heb ik het advies van Bofkont wel ter harte genomen en ben ik eens aan de slag gegaan met de wondersponsjes van de Action. Ongelofelijk, wat een spul is dat!

Eerst zag mijn stuurwiel er zo uit, flink glanzend en vettig van maar liefst 15 jaar aan stuurervaring.

Na een paar vegen was het al flink duidelijk hoe smerig dat stuur eigenlijk was...

Helemaal schoon en mat! Wàt een verschil!

Ten slotte heb ik het stuur wel nog even gevoed.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-04-2017 11:07 door BleuZ NL.
Ziet er een stuk beter uit zeg! Altijd prettig om een fijn resultaat te krijgen, krijg je lekkere voldoening van. big smile smiley
Vraagje! Aangezien jij ook lang bent en een 206 hebt, hoe heb je een goede zitpositie gevonden? Ik heb nu een 106 en zat afgelopen week even in een 206 die ik wilde bekijken, maar dit is compleet anders. Het viel me vooral op dat als je de stoel zo laag mogelijk zet (wat ik prettig vindt, en meer beenruimte creëert) de rugleuning heel schuin staat, waardoor je niet echt recht meer op zit en het stuur ver bij je vandaan staat (en is niet naar je toe te halen..) Heb jij daar geen last van? Waren denk ik wel dezelfde stoelen, want sportvariant op een XS Quiksilver.
Mooi resultaat met het stuur BlueZ! Als hygiënefreak toch wel even schrikken als je bedenkt hoe smerig zo'n stuur dan is. Wondersponsjes dus, check, die ga ik onthouden thumbs up

@MG ZR 160: als voormalig 206-rijder even inmengen. Ik ben 1,75 en had de stoel helemaal onderin staan, stuur idem. Leuning iets achterover zodat ik zonder de boel te verstellen actief kon sturen maar ook relaxed iets onderuit zittend cruisen. In de actieve positie kon ik prima de polsen bovenop het stuur leggen.
Dat is wel balen van die airco pomp zeg, zal vast ook geen makkelijk klusje zijn om te vervangen.

Het stuur is in elk geval wel erg mooi geworden! Ik wilde ook met zo'n sponsje aan de slag maar ben ren beetje bang voor de stiksels. Ben je er gewoon voorzichtig overheen gegaan of heb je ze geprobeerd te ontwijken?
[oeps, dubbel!]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2017 09:23 door BleuZ NL.
MG ZR 160
Vraagje! Aangezien jij ook lang bent en een 206 hebt, hoe heb je een goede zitpositie gevonden? Ik heb nu een 106 en zat afgelopen week even in een 206 die ik wilde bekijken, maar dit is compleet anders. Het viel me vooral op dat als je de stoel zo laag mogelijk zet (wat ik prettig vindt, en meer beenruimte creëert) de rugleuning heel schuin staat, waardoor je niet echt recht meer op zit en het stuur ver bij je vandaan staat (en is niet naar je toe te halen..) Heb jij daar geen last van? Waren denk ik wel dezelfde stoelen, want sportvariant op een XS Quiksilver.

Lang zou ik mezelf niet noemen, met mijn 1.74 meter big smile smiley Maar ik heb de stoel inderdaad zo laag mogelijk staan en ongeveer driekwart op de rails naar achteren. De rugleuning in mijn auto kan ik wel verstellen met de rechterhendel aan de zijkant van de stoel – zo heb ik 'm ook iets rechter gezet. De zitpositie vind ik gewoon erg goed; ik kom goed aan de pedalen én het stuur, alleen merk ik dat het gek genoeg wat krapper is met schakelen als er iemand naast me zit eye rolling smiley

Ik moet wel zeggen dat ik niet weet in hoeverre een cc met een gewone 206 te vergelijken is, want veel hoofdruimte heb ik niet, zelfs met mijn grootte! Maar ik stoor me er niet aan, ik zit gelukkig erg comfortabel in de cc.

RRL
Mooi resultaat met het stuur BlueZ! Als hygiënefreak toch wel even schrikken als je bedenkt hoe smerig zo'n stuur dan is. Wondersponsjes dus, check, die ga ik onthouden thumbs up

@MG ZR 160: als voormalig 206-rijder even inmengen. Ik ben 1,75 en had de stoel helemaal onderin staan, stuur idem. Leuning iets achterover zodat ik zonder de boel te verstellen actief kon sturen maar ook relaxed iets onderuit zittend cruisen. In de actieve positie kon ik prima de polsen bovenop het stuur leggen.

Bedankt! Ja, daar sta je toch even versteld van eye popping smiley Ik merkte ook dat het stuur een beetje begon te plakken, dus erg prettig sturen is dat ook niet. Eigenlijk een aanrader bij elke (oudere) tweedehands auto!

Zadelsnuiver
Dat is wel balen van die airco pomp zeg, zal vast ook geen makkelijk klusje zijn om te vervangen.

Het stuur is in elk geval wel erg mooi geworden! Ik wilde ook met zo'n sponsje aan de slag maar ben ren beetje bang voor de stiksels. Ben je er gewoon voorzichtig overheen gegaan of heb je ze geprobeerd te ontwijken?

Nou, het vervangen an sich is denk ik het probleem niet aangezien de pomp redelijk voorin het motorruim zit (waar relatief gezien meer ruimte is om te werken), maar Nico vertelde me dat het ook zou kunnen dat de pomp is geëxplodeerd en dat er dan metaalscherven in de leidingen kunnen zitten. Als dat het geval is, moeten de leidingen natuurlijk ook nog worden schoongemaakt en dat is nog wat meer werk...

We gaan het zien, in ieder geval. Voor wat betreft het stuur ben ik gewoon (voorzichtig) over de stiksels heen gegaan, zolang je het een beetje met beleid doet kan dat geen kwaad lijkt me thumbs up
BleuZ NL
Ik moet wel zeggen dat ik niet weet in hoeverre een cc met een gewone 206 te vergelijken is, want veel hoofdruimte heb ik niet, zelfs met mijn grootte! Maar ik stoor me er niet aan, ik zit gelukkig erg comfortabel in de cc.

Daarvoor is het ook een cabrio, als je niet past gewoon het dak open! eye popping smiley
Leuke wagen heb je daar, ziet er goed uit.
Ik heb dezelfde motor in mijn 607, ook uit 2002, en ik denk dat je de 300 kg verschil in gewicht goed kunt merken big smile smiley

Denk bij deze motoren wel aan de juiste (dunne) olie, zijn ze erg gevoelig voor!
In die van mij heeft een tijdje te dikke olie gezeten (10W40), waardoor deze een erg slechte koude loop heeft
Doordat 10W40 vrij dik is bij kou, is de smerende werking dan erg slecht
Waarschijnlijk moeten bij mij hierdoor zelfs de klepstoters vervangen worden.
Dus altijd de voorgeschreven 5W30 gebruiken, maar liever nog de dunnere 0W30
Een beetje olieverbruik is niet erg, hebben ze allemaal, 1 Liter op 5000 km
Welk merk en soort sponsjes van de Action zijn dat precies? Ik kon het in je topic niet terugvinden smiling smiley
Brent®
Daarvoor is het ook een cabrio, als je niet past gewoon het dak open! eye popping smiley

Moet het alleen niet gaan regenen, hahaha big smile smiley

Guus Leferink
Leuke wagen heb je daar, ziet er goed uit.
Ik heb dezelfde motor in mijn 607, ook uit 2002, en ik denk dat je de 300 kg verschil in gewicht goed kunt merken big smile smiley

Denk bij deze motoren wel aan de juiste (dunne) olie, zijn ze erg gevoelig voor!
In die van mij heeft een tijdje te dikke olie gezeten (10W40), waardoor deze een erg slechte koude loop heeft
Doordat 10W40 vrij dik is bij kou, is de smerende werking dan erg slecht
Waarschijnlijk moeten bij mij hierdoor zelfs de klepstoters vervangen worden.
Dus altijd de voorgeschreven 5W30 gebruiken, maar liever nog de dunnere 0W30
Een beetje olieverbruik is niet erg, hebben ze allemaal, 1 Liter op 5000 km

Dankjewel Guus! smileys with beer

Dat lijkt me ook wel een geweldige wagen met deze motor, zo'n 607! Een heel andere beleving, dat wel, want ik beeld me in dat die een stuk comfortabeler rijdt. Dit is met momenten echt een beetje een kart, stug geveerd en elke oneffenheid in het wegdek krijg je mee nut smiley Dat is natuurlijk ook wel de lol ervan, en lekker snel is 'ie zeker. Hoewel... daar raak je toch wel snel aan gewend, moet ik zeggen. Af en toe mag 'ie nog wel wat sneller zijn big smile smiley

Er zit op 't moment 5W30 in, zoals Peugeot zelf ook adviseert inderdaad. Ik begrijp dat 0W30 dus eigenlijk nóg beter is voor deze motor? Daar moet ik eens naar gaan kijken dan! Ik bedacht me sowieso al dat het nu 10.000 KM geleden is dat de olie voor het laatst is ververst, ik weet niet wat de geadviseerde interval is om dat te doen maar dat moet ik me eens allemaal op een rijtje zetten.

Ik denk dat het bij mij nu ook wel uitkomt op een paar liter over de afgelopen 10.000 KM inderdaad. Ik zie nu in de handleiding dat Peugeot zelf 0,5 liter per 1.000 KM aangeeft, dan valt dat alsnog reuze mee!

MarcTH
Welk merk en soort sponsjes van de Action zijn dat precies? Ik kon het in je topic niet terugvinden smiling smiley

Deze zijn dat! smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2017 10:38 door BleuZ NL.
BleuZ NL
Brent®

Moet het alleen niet gaan regenen, hahaha big smile smiley

Kleinigheidje!
BleuZ NL

Dankjewel Guus! smileys with beer

Dat lijkt me ook wel een geweldige wagen met deze motor, zo'n 607! Een heel andere beleving, dat wel, want ik beeld me in dat die een stuk comfortabeler rijdt. Dit is met momenten echt een beetje een kart, stug geveerd en elke oneffenheid in het wegdek krijg je mee nut smiley Dat is natuurlijk ook wel de lol ervan, en lekker snel is 'ie zeker. Hoewel... daar raak je toch wel snel aan gewend, moet ik zeggen. Af en toe mag 'ie nog wel wat sneller zijn big smile smiley

Er zit op 't moment 5W30 in, zoals Peugeot zelf ook adviseert inderdaad. Ik begrijp dat 0W30 dus eigenlijk nóg beter is voor deze motor? Daar moet ik eens naar gaan kijken dan! Ik bedacht me sowieso al dat het nu 10.000 KM geleden is dat de olie voor het laatst is ververst, ik weet niet wat de geadviseerde interval is om dat te doen maar dat moet ik me eens allemaal op een rijtje zetten.

Ik denk dat het bij mij nu ook wel uitkomt op een paar liter over de afgelopen 10.000 KM inderdaad. Ik zie nu in de handleiding dat Peugeot zelf 0,5 liter per 1.000 KM aangeeft, dan valt dat alsnog reuze mee!

Ik denk dat de 607 inderdaad een stuk comfortabeler is, maar dat mag ook wel
LINK, dit is de mijne
Power went inderdaad erg snel, in het begin vond ik het meer dan voldoende, maar nu denk ik wel eens had ik maar een 2,2 gekocht.

Minimaal 5W30 inderdaad, vooral in de wintermaanden (!)
Olie wordt altijd wat dikker bij kou en dan is de 0W30 wat beter in de wintermaanden
Volgens mij is de geadviseerde interval om de 30.000 km, maar dat doe ik niet, ik ververs elke 15.000 km

Maar gaaf ding hoor zo een cc, vooral in de komende maanden lekker met het dakje open, heerlijk !
Bedankt voor de tips, Guus! Die ga ik zeker meenemen bij de volgende beurt thumbs up

Helaas blijft het cabrioweer voorlopig nog uit, maar er is toch nog wel wat te doen in de tussentijd big smile smiley Sinds een tijdje merk ik namelijk dat de vibraties van mijn linker deurspeaker bij lage (bass) tonen een stuk beter te horen is, en niet op een goede manier.

Daarom heb ik besloten om de deurspeakers te gaan vervangen door aftermarket speakers – wel netjes binnen de originele maat, zodat ze netjes achter het speakerrooster in de deur zitten en niet opvallen. Het is de Pioneer TS-G1732I geworden; het hoe en wat van het aansluiten gaat voor mij een leerproces zijn, maar gelukkig kan een vriend me daar komende week mee helpen!
Om één of andere reden vond Peugeot het namelijk een goed idee om het speakerrooster na de facelift vast te zetten in de deurkaart, zodat je de hele deurkaart moet loshalen wil je aan de speakers komen. Mijn poging om de deurkaart te demonteren is niet geslaagd gisteren, maar ik hou jullie op de hoogte!

Wat een pokkenwerk was dat! nut smiley Allebei de deurspeakers zijn vandaag vervangen. Ze bleken allebei ook flink kaduuk, eigenlijk, want de cones waren zowel links als rechts flink ingescheurd. Nu klinkt 't weer super! thumbs up

En het leukste van alles? Het interieur ziet er toch nog helemaal origineel uit drinking smiley

Out with the old...

In with the new!

Erg fris waren de originele speakers niet meer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2017 19:17 door BleuZ NL.
Anonieme bezoeker
Re: BleuZ: Peugeot 206 cc 2.0 16v (2002)
18-04-2017 20:00
Daarom wil ik de deurpanelen niet van de 205 halen: het is eigenlijk ja allemaal pokkenwerk, maar mooi om te horen dat het vervangen van de luidsprekers gelukt is smiling bouncing smiley
Goku106
Daarom wil ik de deurpanelen niet van de 205 halen: het is eigenlijk ja allemaal pokkenwerk, maar mooi om te horen dat het vervangen van de luidsprekers gelukt is smiling bouncing smiley

Het verwijderen van de deurpanelen an sich was uiteindelijk nog niet zo moeilijk, die zitten gewoon met kunststof pinnen vastgeklikt, en het aanpassen van de bedrading viel uiteindelijk ook nog heel erg mee. Van al dat gepriegel krijg je wel flink pijn in je vingers, maar het proces zelf viel mee.

Zolang je weet hoe 't moet, gaat 't goed spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2017 20:13 door BleuZ NL.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.