BleuZ: Peugeot 206 CC 2.0 16v (2002) – Motor(kap)sores en kleine verbeteringen

Gepost door BleuZ NL 
Nou, ik heb weer wat bijgeleerd… eye rolling smiley

Normaal kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om de brandstoftank meer dan halfleeg te rijden voordat ik ‘m weer volgooi, maar laatst had ik met grote moeite gepland om de tank helemaal leeg te rijden en er voor de verandering Euro 98 in te doen i.p.v. de gebruikelijke Euro 95.

Nadat ik dat aan een vriend van me voorstelde gaf hij aan dat dat eigenlijk zinloos is als er niet expliciet bij de auto vermeld wordt dat Euro 98 wordt geadviseerd. Toen ik daarna op wat 206 GTi forums rondkeek werd er ook aangegeven dat deze motor daar niet echt baat bij heeft. Gisteren heb ik ‘m dus maar gewoon weer volgetankt met Euro 95 tongue sticking out smiley

Al die moeite dus voor niks gedaan angry smily

Maar toch meer dan genoeg over om tot het tankstation te komen nut smiley

Verder is vanochtend ook de voorruit van de 206 vervangen! De barst die vlak na aankoop was opgevuld begon groter te worden, er waren wat nieuwe putjes in gekomen en na 14 jaar en 176.000 KM was de ruit ook ontzettend bekrast. Vooral ’s avonds en met felle zon was dat erg irritant, dus dat is meteen mooi meegenomen big smile smiley

Plaatje bij het praatje:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2016 14:53 door BleuZ NL.
Dat is heerlijk, een nieuwe voorruit thumbs up Ik erger me ook dood aan alle kleine krasjes in de ruit, vooral met de laagstaande zon.

54 km is nog zat om bij een tankstation te komen. Ik dacht vorige week dat ik nog wel even kon. Snelweg op, en de tankmeter zakte wel heel erg vlot ineens (reservelampje was al een tijdje aan). Uiteindelijk bij het tankstation ging er 63,5 liter in (tank heeft een inhoud van 65 liter). eye popping smiley
Of het baat heeft of niet is niet de vraag wat mij betreft. 98 heeft een hogere beveiliging voor pingelen, dat wil zeggen de snelheid van het vlamfront word zo hoog dat er plaatselijke explosies gaan plaatsvinden. En das niet goed!
Pingelen komt voor op momenten dat er teveel kracht word gevraagd van de motor maar er te weinig toeren worden gemaakt. Of op het moment dat de timing te vroeg staat.
Meestal met een motor die op 98 draait kan het ook niet al teveel kwaad om 95 te tanken maar die zal dan geen vol vermogen leveren.

In bergachtig gebied tank ik overigens ook 98 terwijl mijn blok daar niks aan heeft. De iets grotere marge van veiligheid in combinatie met een volledig mengsel van benzine in plaats van de E7 die wij aan de pomp krijgen is dat voor mij de reden om het te doen. In NL echter.....daar houd ik het prijsverschil in mijn zak. winking smiley Of het wel of niet zinloos is mag iedereen voor zichzelf uitmaken wat mij betreft.

Nieuwe voorruit, man ik ben jaloers. Ik wil als geheimpje wel vertellen dat ik bezig ben met een studiegenoot om alles zelf te gaan doen. winking smiley Maar een barst zou wel helpen het hele proces te versnellen omdat het dan moet. winking smiley
Nico GTR

In bergachtig gebied tank ik overigens ook 98 terwijl mijn blok daar niks aan heeft. De iets grotere marge van veiligheid in combinatie met een volledig mengsel van benzine in plaats van de E7 die wij aan de pomp krijgen is dat voor mij de reden om het te doen. In NL echter.....daar houd ik het prijsverschil in mijn zak. winking smiley Of het wel of niet zinloos is mag iedereen voor zichzelf uitmaken wat mij betreft.

Ik heb tot nu toe bij bijna elke auto wel eens 98 getankt, maar ik merk geen verschil. Dus dan hou ik ook liever rekening met mijn bankrekening. grinning smiley Daarnaast vind ik het aanbod van 98 hier in het Oosten nog flink tegenvallen.

Nico GTR
Maar een barst zou wel helpen het hele proces te versnellen omdat het dan moet. winking smiley

Een barstje kan er heel snel in hoor. Breng maar langs. grinning smileygrinning smiley
Ah heerlijk een verse voorruit thumbs up
Luxe gebeuren daar bij car glass tegenwoordig zeg.
Bossinkje
Een barstje kan er heel snel in hoor. Breng maar langs. grinning smiley grinning smiley

Hahaha thumbs up Beter van niet. winking smiley Komt wel t.z.t.
Nico GTR
Of het baat heeft of niet is niet de vraag wat mij betreft. 98 heeft een hogere beveiliging voor pingelen, dat wil zeggen de snelheid van het vlamfront word zo hoog dat er plaatselijke explosies gaan plaatsvinden. En das niet goed!
Pingelen komt voor op momenten dat er teveel kracht word gevraagd van de motor maar er te weinig toeren worden gemaakt. Of op het moment dat de timing te vroeg staat.
Meestal met een motor die op 98 draait kan het ook niet al teveel kwaad om 95 te tanken maar die zal dan geen vol vermogen leveren.

Nieuwe voorruit, man ik ben jaloers. Ik wil als geheimpje wel vertellen dat ik bezig ben met een studiegenoot om alles zelf te gaan doen. winking smiley Maar een barst zou wel helpen het hele proces te versnellen omdat het dan moet. winking smiley

Hmm, ik wist wel dat als een motor (te) weinig toeren maakt dat schadelijk is voor de motor, maar blijkbaar is dat dan nog schadelijker dan ik in eerste instantie dacht eye popping smiley

Enne... alles zelf doen, bedoel je de voorruit vervangen? Da's een heel karwei! Lijkt me wel een hele ervaring, en wellicht kun je daarmee ook flink wat besparen. Dankzij de dekking van mijn verzekering hoefde ik gelukkig niets te betalen, maar uit nieuwsgierigheid heb ik eens gevraagd wat dit grapje me anders zou hebben gekost. Dat was anders wel een bon geweest van iets meer dan 500 euro*, ik ben benieuwd hoeveel je zou kunnen besparen door het zelf te doen.

* Voor een aftermarket voorruit, dus niet origineel Peugeot, maar wel warmtewerend en met regen- en lichtsensor.

Bossinkje
Ik heb tot nu toe bij bijna elke auto wel eens 98 getankt, maar ik merk geen verschil. Dus dan hou ik ook liever rekening met mijn bankrekening. grinning smiley Daarnaast vind ik het aanbod van 98 hier in het Oosten nog flink tegenvallen.

Gelukkig woon ik bij de Belgische grens, dus ik tank altijd bij onze zuiderburen. Scheelt me al snel 20 cent per liter! drinking smiley

Bofkont
Ah heerlijk een verse voorruit thumbs up
Luxe gebeuren daar bij car glass tegenwoordig zeg.

Ja, ik was ook in positieve zin verrast. Echt een heel nette ontvangstruimte met genoeg leesvoer, maar door een giga glazen wand ook direct uitzicht op de montagehal (die er ook ontzettend netjes uitziet, zoals je kan zien). Het personeel was ook erg vriendelijk, heb nog een leuk praatje met de monteur gemaakt en die was erg te spreken over de staat van de auto verder, dat is altijd prettig om te horen thumbs up
Bleuz
Enne... alles zelf doen, bedoel je de voorruit vervangen? Da's een heel karwei! Lijkt me wel een hele ervaring, en wellicht kun je daarmee ook flink wat besparen. Dankzij de dekking van mijn verzekering hoefde ik gelukkig niets te betalen, maar uit nieuwsgierigheid heb ik eens gevraagd wat dit grapje me anders zou hebben gekost. Dat was anders wel een bon geweest van iets meer dan 500 euro*, ik ben benieuwd hoeveel je zou kunnen besparen door het zelf te doen.

Ja.

Valt mee toch? Je slaat de oude eruit, maakt de randen schoon, primer erop, nieuwe kit, nieuwe ruit er goed in drukken op de juiste plaats, laten drogen en daarna alles weer opbouwen. tongue sticking out smiley Niet te snel gaan rijden enzo.

Maar ja.....ik heb geen verzekering daarvoor, 500 euro vind ik dan wel weer direct erg duur. Ik houd voor zelf doen rekening met 200 euro, waarbij er nog wat gereedschap inzit ook. Ruit rond de 150 tot 200 voor een OEM kwaliteit Pilkington. Nieuwe achteruitkijkspiegel en sierstrips. Het is dat je het niet hoeft te betalen anders was ik ook nooit naar Carglass gegaan. winking smiley
Nico GTR

Ja.

Valt mee toch? Je slaat de oude eruit, maakt de randen schoon, primer erop, nieuwe kit, nieuwe ruit er goed in drukken op de juiste plaats, laten drogen en daarna alles weer opbouwen. tongue sticking out smiley Niet te snel gaan rijden enzo.

Maar ja.....ik heb geen verzekering daarvoor, 500 euro vind ik dan wel weer direct erg duur. Ik houd voor zelf doen rekening met 200 euro, waarbij er nog wat gereedschap inzit ook. Ruit rond de 150 tot 200 voor een OEM kwaliteit Pilkington. Nieuwe achteruitkijkspiegel en sierstrips. Het is dat je het niet hoeft te betalen anders was ik ook nooit naar Carglass gegaan. winking smiley

Precies, nu je het zegt – ik heb nu ook een Pilkington erop zitten inderdaad smileys with beer En ja, als je het zo bekijkt valt dat inderdaad wel mee.
Ik denk alleen dat ik met mijn geluk die ruit zo in twee stukken heb liggen, haha eye rolling smiley
BleuZ NL

Bossinkje

Gelukkig woon ik bij de Belgische grens, dus ik tank altijd bij onze zuiderburen. Scheelt me al snel 20 cent per liter! drinking smiley

Ik woon bij de Duitse grens, scheelt ook behoorlijk. drinking smiley
En hoe bevalt het nu zonder de krassen in de ruit? smiling smiley
Net voor het eerst je topic ontdekt. Nette 206cc heb je daar! Op de een of andere manier heb ik dit altijd al wel een geinig concept gevonden. Voordelen van open rijden gecombineerd met de voordelen van een vast dak. De 206 is daarbij nog een van de meer geslaagde modellen ook vind ik.
Brent®
En hoe bevalt het nu zonder de krassen in de ruit? smiling smiley

Super! Ik had ook niet anders verwacht drinking smiley

Zoals met alle andere nieuwe spullen wil ik die ruit zo lang mogelijk krasvrij houden, ondanks dat krasjes uiteindelijk natuurlijk niet te voorkomen zijn. Ik heb in ieder geval wel zo'n ijsdeken-achtig iets aangeschaft, dan hoef ik alleen maar de zij- en achterruit te krassen krabben tongue sticking out smiley

Gewoon Dirk
Net voor het eerst je topic ontdekt. Nette 206cc heb je daar! Op de een of andere manier heb ik dit altijd al wel een geinig concept gevonden. Voordelen van open rijden gecombineerd met de voordelen van een vast dak. De 206 is daarbij nog een van de meer geslaagde modellen ook vind ik.

Bedankt! Het is ook echt een superleuke auto met een – naar mijn mening – geslaagd ontwerp. Het is geen vanzelfsprekende keuze voor mij geweest, maar achteraf gezien ben ik wel ontzettend blij dat ik ervoor gegaan ben.
BleuZ NL
Zoals met alle andere nieuwe spullen wil ik die ruit zo lang mogelijk krasvrij houden, ondanks dat krasjes uiteindelijk natuurlijk niet te voorkomen zijn. Ik heb in ieder geval wel zo'n ijsdeken-achtig iets aangeschaft, dan hoef ik alleen maar de zij- en achterruit te krassen krabben tongue sticking out smiley

Gewoon met een spons en warm water afdoen, dan hoef je niet te krabben. Krijg je geen krassen, geen koude handen, geen van binnen beslagen ruiten, geen vuile strepen en als je toch met water staat, kun je meteen je koplampen even meenemen, heb je daar ook meer licht van. Die fabeltjes over spontaan barstende ruiten... een theeglas barst ook niet als je er kokend water in gooit.
En bijna een maand later zitten we ondertussen toch wel écht flink in de winter. Wat is er in de tussentijd gebeurd?

Op 11 december ben ik met de 206 naar Lelystad gereden voor een ANWB slipcursus. Erg leuk én leerzaam thumbs up het was ook heerlijk doorrijden vanuit Limburg, aangezien de snelwegen op zondagochtend niet heel druk bereden zijn grinning smiley

Slechte kwaliteit foto’s, jammer genoeg, want ze komen uit een filmpje, maar toch erg leuk!

Op 24 december bereikte ik een opvallende kilometerstand tongue sticking out smiley

En de 206 heeft de sneeuw tot zover ook goed doorstaan – zij het niet dat 'ie nodig een wasbeurt heeft verdiend...

En vandaag zijn er ook korte metten gemaakt met een probleem dat al een tijdje speelt. Zoals ik al had aangegeven was de uitlaat die onder mijn zilveren Transformer zat eigenlijk helemaal niet voor een 206 cc bedoeld. De uitlaat was al eens opnieuw vastgezet door mijn garage, maar langzaamaan toch weer los gegaan en dat zorgde de laatste tijd voor een heel irritant geluid, vooral tijdens bochten naar links. De uitlaat bonkte dan constant tegen de stabilisatorstang aan de achterkant van de auto aan.

Mijn zwager heeft me vandaag geholpen met het vervangen van de uitlaat. Wellicht op een ietwat onorthodoxe manier, maar wel met succes! Ik vond het trouwens ook wel leuk om eens zelf eens met de auto bezig te zijn!

We hadden geen brug, maar met een industriële heftruck met lange draagarmen krijg je 'm ook omhoog! eye rolling smiley

De oude einddemper liep rakelings langs de stabilisatorstang en was bovendien aardig rot.

Hetzelfde kan gezegd worden van de middendemper...

Tijdens het demonteren kwamen we er ook achter dat er in de stabilisatorstang is gesneden om de uitlaat passend te maken! angry smily

Nieuwe vs. oude einddemper. Zoek de verschillen...

De nieuwe middendemper zit er op!

En de einddemper ook. Da's een heel verschil met hoe het er eerst bij hing.

Ter vergelijking: zo dus.

Nu kan ik dus weer met een goed gevoel de weg op! Geen angstaanjagende geluiden meer, en alles ziet er weer lekker fris uit daar beneden big smile smiley of ja... bijna dan. Ik ga wel eens zoeken naar een nieuwe stabilisatorstang, dat kan écht niet lijkt me.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2017 18:10 door BleuZ NL.
Hoe meer van dat soort dingen je tegenkomt hoe vaker je jezelf afvraagt of de verkoper dit wist. En dat beinvloed vaak je gedachte van de prijs. Niet direct wetende wat je hebt betaald, maar bij mijn auto werkte dat het eerste halfjaar wel zo. winking smiley
Nico GTR
Hoe meer van dat soort dingen je tegenkomt hoe vaker je jezelf afvraagt of de verkoper dit wist. En dat beinvloed vaak je gedachte van de prijs. Niet direct wetende wat je hebt betaald, maar bij mijn auto werkte dat het eerste halfjaar wel zo. winking smiley

Klopt, je zou denken dat iemand die verstand van zaken heeft – ik niet dus, om heel eerlijk te zijn, maar een handelaar toch zeker wel – zoiets op moet merken als 'ie de auto eens een keer stevig bekijkt. Nu ja, de prijs die ik voor deze auto heb betaald is redelijk marktconform geweest als ik naar andere occassions op internet kijk. Een verkeerde prijs is het niet geweest denk ik, gezien de algemene staat van de auto, maar dit soort dingetjes laat wel zien dat er is bespaard op/gerotzooid met onderhoud. En dat is nou net iets wat ik absoluut niet wil doen.

Mijn insteek is dan ook dat ik de auto stukje bij beetje wat netter maak dan 'ie al was, en daar haal ik ook plezier uit smileys with beer
BleuZ NL

Mijn insteek is dan ook dat ik de auto stukje bij beetje wat netter maak dan 'ie al was, en daar haal ik ook plezier uit smileys with beer

Ik denk dat je dat inderdaad zo moet zien!thumbs up
BleuZ NL

We hadden geen brug, maar met een industriële heftruck met lange draagarmen krijg je 'm ook omhoog! eye rolling smiley

Lijkt me niet heel veilig, of valt dat mee? Is zo'n heftruck beveiligd tegen zakken?
s velthuis
BleuZ NL

Lijkt me niet heel veilig, of valt dat mee? Is zo'n heftruck beveiligd tegen zakken?

Bij nader inzien denk ik inderdaad niet dat zo'n ding valbeveiliging heeft, nee.
Nico GTR

Ach zie het als leergeld, ik heb ooit een veel te dure bmw gekocht die van voor tot achter helemaal in elkaar heeft gezeten, overal roest op ten duur door slecht schade herstel en geen naad die gelijk liep met de rest, heeft heel wat geld gekost om hem weer wat netjes te krijgen, en vooral slapeloze nachtengrinning smiley

Maar goed bezig met de 206CC, ongelooflijk wat een beunhaas werk met die uitlaat!!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2017 19:06 door Bofkont.
Wat voor randdebiel een flex in een stabistang zet voor een uitlaat weet ik niet, maar ik schat in dat hij eerder is afgekeurd als beeldhouwer ofzo. Mooi dat jij het goed aanpakt en de Peug beter maakt!!
Ik vind het bijna grappig, die manier om de uitlaat 'passend' te krijgen. Gelukkig ben je er nu vanaf en kun je weer jaren vooruit zonder irritante geluiden. Hoe vind je de Quatracs trouwens?
Elco
Ik vind het bijna grappig, die manier om de uitlaat 'passend' te krijgen. Gelukkig ben je er nu vanaf en kun je weer jaren vooruit zonder irritante geluiden. Hoe vind je de Quatracs trouwens?

De Quatracs bevallen erg goed! thumbs up

Ik heb me in dit winterweer eigenlijk geen moment onveilig gevoeld – met aangepaste snelheid, dat wel, maar toch. In mijn straat was het wel echt een ijsbaan, ik merkte dat ik daar met momenten weinig grip had maar toch bleef de auto altijd goed bestuurbaar. Alleen al die peace of mind is de meerprijs t.o.v. een budgetband wel waard, vind ik, maar verder zijn ze toch ook een stuk minder luidruchtig dan het vorige setje en voor wat betreft verbruik heb ik zo niet echt verschil gemerkt.

Wat minder goed nieuws, trouwens: ik heb ondertussen ook mijn allereerste verkeersboete mogen ontvangen sad smiley

Ik was afgelopen zondag naar Brussel gereisd en daarvoor had ik de 206 in Genk op een parkeerplaats gezet. Toen ik daar aankwam lag er nog wat sneeuw/ijs op de grond waardoor ik de vakken niet goed kon zien. Ik heb 'm naast een andere auto neergezet en er verder niet bij nagedacht.
Toen ik terugkwam bij de auto viel me meteen op dat de ruitenwissers omhoog stonden en er een papiertje onder het dak zat geklemd – het zal toch niet?!

Maar goed, inmiddels was de sneeuw ook weer gesmolten en toen werd me héél erg duidelijk dat de auto inderdaad zo scheef stond als de toren van Pisa. Een geheel terechte boete dus, deze beschamende parkeeractie, maar desondanks toch jammer geld.

De kont staat ook wel érg ver naar achteren zie je hier eye rolling smiley

Gisteren heb ik de Transformer ook weer even verwend met een wasbeurt na al die sneeuw. Dat was ook wel flink nodig:

De wintermatten zijn erg nuttig geweest, zoals je ziet. Als ik de originele 206 cc matten erin had laten zitten had ik die nu flink moeten reinigen, maar deze matten spoel je gewoon heel gemakkelijk af!

Het enige wat ik niet goed schoon heb gekregen zijn de wielen, die zijn nog echt flink vuil. Binnenkort ga ik maar weer eens aan de slag met velgenreiniger. Stiekem zou het wel prettig zijn om een tweede set Nimrods te hebben zodat ik deze gewoon van de auto af kan halen en écht grondig schoon kan maken.
Zo die staat wel goed hinderlijk inderdaad tongue sticking out smiley Kan gebeuren door de sneeuw.
Ik weet niet of ze überhaupt bestaan voor de cc, maar zouden phase 2 achterlichten niet beter staan? Ik vind de phase 1 achterlichten erg lelijk altijd. Of die van een 206+ zelfs? Staan op de hatchback wel erg goed.
Phase 2 achterlichten moeten wel passen denk ik.

Kwestie van smaak, ik vind de originele wel iets mooier. winking smiley En zonde van de boete inderdaad. Altijd lastig, inparkeren met sneeuw. Geen zicht op de vakken/strepen. Is mij afgelopen weekend ook gebeurt.
Wat ook een zeer goede velgenreiniger is, is deze van Sonax: [www.carclean.nl]
Even spuiten en de velg is weer als nieuw.
Je mag ook gewoon eerlijk toegeven dat je hem zo had geparkeerd om schades te voorkomen! spinning smiley sticking its tongue out Wat kost het geintje?
Balen van de parkeerbon. Zeker zo in de sneeuw kan je er vrij weinig aan doen!
Pff, om hiervoor een boete uit te schrijven bij dergelijk weer eye rolling smiley

Moest je wagen gevaarlijk staan voor andere weggebruikers, dan zou wegtakelen terecht zijn maar om hiervoor een boete te geven...
Nico GTR
(tipje)

Velgenreiniger Monello non-ferro
Voordeelbundel

Ai een boete is altijd jammer, gelukkig is t geen snelheid. winking smiley

Yes! Tips zijn altijd welkom, bedankt thumbs up en inderdaad, beter dat dan een snelheidsboete tongue sticking out smiley nu moet ik ook zeggen dat ik doorgaans niet te hard rij. Ik vind het wel leuk om snel bij te trekken, maar als je eenmaal op snelheid bent vind ik er niks aan, dan voelt 120-130 km/u toch niet veel anders als 150 km/u.

Zevens
Zo die staat wel goed hinderlijk inderdaad tongue sticking out smiley Kan gebeuren door de sneeuw.
Ik weet niet of ze überhaupt bestaan voor de cc, maar zouden phase 2 achterlichten niet beter staan? Ik vind de phase 1 achterlichten erg lelijk altijd. Of die van een 206+ zelfs? Staan op de hatchback wel erg goed.

Klopt, ik vind phase 2 achterlichten persoonlijk ook wat mooier omdat ze een wat dieper rood zijn en ze de auto wat moderner laten ogen.

Ondanks dat de 206 cc dezelfde vorm achterlichten heeft als de gewone 206, zijn de bevestigingspunten wel anders. Je kunt dus niet zomaar hatchback-achterlichten op een cabrio ‘plakken’. Ik zal eens uitkijken voor een nieuwere 206 cc op de sloop. Ik ben toevallig een paar dagen geleden nog even bij de sloop langsgeweest voor een stabilisatorstang en ze hadden één 206 cc (phase 1, helaas) staan, maar de linker stabilisatorstang was al verrot…

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Wat ook een zeer goede velgenreiniger is, is deze van Sonax: [www.carclean.nl]
Even spuiten en de velg is weer als nieuw.

Thanks! Daar ga ik ook zeker eens naar kijken. Ik begrijp dat ze allebei zuurvrij (pH-neutraal) zijn? Ik weet niet meer welke reiniger ik hiervoor heb gebruikt, ik weet alleen dat dat een groen/beige bus was van bij Heuts :’)

In ieder geval ga ik eens vergelijken!

Brent®
Je mag ook gewoon eerlijk toegeven dat je hem zo had geparkeerd om schades te voorkomen! spinning smiley sticking its tongue out Wat kost het geintje?

Haha, if anything lijkt me dat ik zo een groter risico op schades heb, al is het een enthousiaste sleutelbos van iemand die zich stoort aan zo’n asociale Nederlander nut smiley

Ik heb de bon nog niet binnen, maar volgens internet zou dat 55 euro zijn. Da’s minder duur dan in Nederland (140 euro), maar toch eye rolling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2017 13:49 door BleuZ NL.
Zo dan. Ik ben me de afgelopen paar dagen al rot aan het zoeken op hoe die ene 'stabilisatorstang', waar dus in gesneden is om een niet-passende uitlaat passend te maken, nu eigenlijk heet. Ik heb namelijk tot dusver alleen maar een on-line sloperij gevonden die ze 'stabilisatorstangen' noemt (en ze alleen maar per 2 verkoopt), en zoals ik eerder aangaf was er op de sloop een 206 cc met nog maar één (rotte) stabilisatorstang. Dat schiet niet op.

Vandaag ben ik na een paar autozaken afgereden te zijn uiteindelijk toch beland bij de Peugeot dealer, en die gaf aan dat dat ding bij hun een "steun versterking subframe achter" heet en een prijskaartje van zo'n 80 euro heeft. Oké, dat is wel te doen. Wat minder is, is dat ze zich 3.6 uur uittrekken (en berekenen) om dat ding te vervangen en dat de totaalprijs daarom dus zeker 300 euro hoger uit gaat komen.

Hierboven even een situatieschets middels een schaalmodel. Niet heel erg gedetailleerd, want ze hebben de middendemper op de plaats van de katalysator gezet, maar gelukkig wel gedetailleerd genoeg om die subframeversterkingssteunen goed weer te geven.

In ieder geval wilde ik even jullie advies vragen: mij dunkt dat het vervangen van die steun geen 3 uur in beslag moet nemen. Zoals ik het zag tijdens het vervangen van de uitlaat, is het gewoon een kwestie van (1) het losmaken van de oude steun, (2) die oude steun tussen het subframe en de uitlaat voorzichtig onder de auto uit schuiven, (3) de nieuwe steun op dezelfde manier onder de auto in schuiven, en (4) de nieuwe steun terug vastmaken.

In dat geval wil ik me die 300 euro graag besparen door bijvoorbeeld zelf een garagebox te huren (kan dat? Dat lijkt me wel wat veiliger dan 't ding op een heftruck te hebben staan drinking smiley) en die steun zelf te vervangen. Da's best te doen, toch?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2017 16:27 door BleuZ NL.
Vaak lijken dit soort klusjes simpeler dan ze uiteindelijk zijn. grinning smiley Proberen kan natuurlijk altijd, maar hou er rekening mee dat de bouten behoorlijk vastgeroest kunnen zijn.
Je kan in jouw regio op zoek gaan naar een doe het zelf garage. Kan je een reguliere garagebrug huren.
Toevallig heb ik dit gisteren nog gedaan, € 15,30 per uur koste mij dat.
Ze zijn niet dik gezaaid maar misschien heb je geluk dat er één dichtbij zit.

Wat betreft de heftruck.. tja, onorthodoxe methode. grinning smiley
Het is natuurlijk niet de manier.. al denk ik dat als het systeem op druk blijft, neerploffen niet direct aan de orde zal zijn.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en de laatste tijd toch weleens zo'n ding bediend, met een plateau en gewicht (+/- 300 kg) erop.
Op jouw foto's van de ingezaagde chassisversteviging is ook al te zien hoe ze lopen en gemonteerd zijn. Lijkt me geen rocketscience, niet gevraagd wat er allemaal moet gebeuren dat ze inschatten dat er drie uur voor nodig is?
Vreemde actie van de vorige eigenaar trouwens om zo'n steun in te zagen nut smiley Als er dan toch aangepast moet worden, zou ik de demper zelf aanpakken. Da's een slijtageonderdeel.
Als je er zelf niet aan wil/kan, probeer anders eens De Snelle Leeuw in Utrecht. Prettige garage met kundige mensen en een heel schappelijk uurtarief.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat vervangen 3,6 manuur moet kosten.
Pas toch maar op met een heftruck...

Op Marktplaats staat een Alfa GTV met schade te koop. Drie keer raden wat daar mee gebeurd is: [www.marktplaats.nl]

Beter inderdaad om een DHZ-garage te zoeken in de buurt, vaak kun je daar voor ongeveer 15 euro per uur wel terecht.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2017 22:59 door j.ko.
2475 euro gaat die er van zijn lang zal zijn leven niet voor krijgen! Voor de stoelen en de velgen zou ik hem kopen J.ko, 500 euro. winking smiley

In Eindhoven is een doe het zelf garage BleuZ! thumbs up
Idd Nico,

Die 2475 vragen ze ook voor een phase1 exemplaar die nog heel is, dit is gekkenwerk.
Die vraagprijs is inderdaad belachelijk. De velgen hoef ik niet, en de stoelen zien er ook niet opperbest uit. Bovendien staat de auto zonder ruiten buiten... hoe ze bij deze prijs komen is mij ook een raadsel.
Ik zie nu de foto van die schade GTV. Kennelijk is getracht die auto van of op de aanhanger te zetten d.m.v. de heftruck?
(hellingshoek met klep naar beneden zou wel te steil geweest zijn?)

Tja, dan is de heftruck én de auto dus in beweging.... Is wel iets anders dan in een stilstaande setting een auto heffen.

Ik bedacht mij nog, je zou met spanbanden aan één zijde de auto aan de heftruck kunnen bevestigen.
Daarnaast, het houten frame zou je ook aan de lepels vast kunnen maken met wat band.

Beter is natuurlijk om aan de buitenzijde van de auto een brugsteun te plaatsen. Dan heb je echt wat stevigheid..

Bedankt voor al het advies! Ik denk dat het vervangen inderdaad geen probleem moet zijn als ik dat zo hoor. Daar ga ik me dan ook aan wagen drinking smiley

Durashift
Je kan in jouw regio op zoek gaan naar een doe het zelf garage. Kan je een reguliere garagebrug huren.
Toevallig heb ik dit gisteren nog gedaan, € 15,30 per uur koste mij dat.
Ze zijn niet dik gezaaid maar misschien heb je geluk dat er één dichtbij zit.

Wat betreft de heftruck.. tja, onorthodoxe methode. grinning smiley
Het is natuurlijk niet de manier.. al denk ik dat als het systeem op druk blijft, neerploffen niet direct aan de orde zal zijn.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en de laatste tijd toch weleens zo'n ding bediend, met een plateau en gewicht (+/- 300 kg) erop.

Toevallig blijkt er op zo'n 15 minuten rijden een doe-het-zelf garage te liggen waar je voor een tientje per uur terecht kunt. Daar ga ik dus eens snel naar informeren!

Vandaag heb ik bij de Peugeot-dealer de versterkingsbalk besteld, aan het begin van de volgende week zou 'ie binnen zijn. Ik ben benieuwd!

s velthuis
Op jouw foto's van de ingezaagde chassisversteviging is ook al te zien hoe ze lopen en gemonteerd zijn. Lijkt me geen rocketscience, niet gevraagd wat er allemaal moet gebeuren dat ze inschatten dat er drie uur voor nodig is?

Dat helaas niet, nee, ik heb alleen met de magazijnmedewerker gepraat en het enige wat die daar van af wist was dat het een raming van Peugeot was. Maar goed, ik vind het ook gewoon leuk om zoiets zelf te doen dus dat is geen probleem!

j.ko
Pas toch maar op met een heftruck...

Op Marktplaats staat een Alfa GTV met schade te koop. Drie keer raden wat daar mee gebeurd is: [www.marktplaats.nl]

Beter inderdaad om een DHZ-garage te zoeken in de buurt, vaak kun je daar voor ongeveer 15 euro per uur wel terecht.

Ai ai ai... nee, dat wil ik mijn Peug toch niet aandoen eye rolling smiley

Nico GTR
In Eindhoven is een doe het zelf garage BleuZ! thumbs up

Bedankt voor de tip! smileys with beer Gelukkig is er in Zuid-Limburg ook hier en daar wat te vinden, da's wat dichterbij big smile smiley

Verder heb ik nog een pakketje met onderdelen ontvangen! Nieuwe kentekenplaatlampjes, omdat het linker lampje geen afdekkingskapje meer heeft. Ik had op de sloop even geprobeerd om zo'n kapje van een 206 af te halen, maar ik heb geen flauw idee hoe die dingen loskomen.

Via internet ben ik zo aan deze hele lampjes gekomen, eigenlijk voor geen geld. De lampjes zelf zitten blijkbaar wel vast in de beplating van de achterklep, dus om ze te vervangen moet ik waarschijnlijk de bekleding van de achterklep helemaal weghalen. Da's voor een andere dag drinking smiley

Verder heb ik de Peug vandaag nog even verwend met een uitgebreide wasbeurt en daarnaast ook nog wat foto's gemaakt!

Misschien dat ik ook nog eens kijk of ik het sierstuk van de uitlaat precies midden in de uitsparing van de bumper krijg als 'ie toch op de brug staat binnenkort. Dat is waarschijnlijk gewoon een kwestie van het aanpassen van de steunen waar de einddemper in hangt.

Verder ben ik nog ontzettend tevreden met deze zilveren Leeuw. Dat 'ie nog lang mag blijven thumbs up

De 180.000 KM zijn inmiddels al in zicht!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2017 20:06 door BleuZ NL.
Goede berichten.
Mooie foto's.

Demper inderdaad proberen wat te draaien / iets hoger hangen lijkt het wel..
Mooie foto's! En zie ook even een reclameloze houder te scoren, staat imo ook wat netter.
Bossinkje
Mooie foto's! En zie ook even een reclameloze houder te scoren, staat imo ook wat netter.

Bedankt! Ja, daar moet ik nog steeds wat aan doen eye rolling smiley
Ik heb al een reclameloze houder in de kofferbak liggen, maar ik moet nog steeds uitvogelen hoe ik die achterste kentekenplaat los krijg nut smiley

Ik ga er eens naar kijken als ik de kentekenlampjes verwissel, dan moet de bekleding van de achterklep er toch af.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.