BleuZ: Peugeot 206 CC 2.0 16v (2002) – Motor(kap)sores en kleine verbeteringen

Gepost door BleuZ NL 
Barri
Niet gek, een 206CC. Ik vind dat ook nog steeds een leuk model, ondanks dat ik hetero ben drinking smiley

Haha, ik dacht niet dat het zo duidelijk was eye rolling smiley

Nee, alle gekheid op een stokje, ik moet zeggen dat ik normaal ook wel echt van een stoere auto hou. Toch vind ik dat zo'n 206 er leuk uitziet, hoewel ik inderdaad eerlijk moet toegeven dat 'ie misschien wel een beetje lijdt onder een vrouwelijk imago.

Ach, met een lekker pittige motor en luxe interieur zit ik helemaal prima, de rest kan me niet zoveel interesseren smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2016 14:31 door BleuZ NL.
Ow, het gaat me ook helemaal niet om de geaardheid van iemand, dat moet iedereen lekker zelf weten cool smiley
Maar feit is dat deze auto's wel zo'n vooroordeel hebben inderdaad. Al valt dat in deze kleurencombi nog wel mee (net als een donkergroene Roland Garros), maar ik zou 'm dan in limegroen willen, of felblauw big smile smiley

En gelijk heb je! Prima interieur, lekker luxe, fijne motor. Prima keuze! thumbs up
En ik denk dat ie wel volwassener rijdt dan een 306, al is het maar omdat het model een stuk nieuwer is.
Het allerliefst had ik 'm nog in het antraciet gehad, met een mooi bruin lederen interieur. Maar hè, je kunt niet alles hebben spinning smiley sticking its tongue out
Zilver met een zwart interieur is gewoon erg neutraal, zoals je zegt helemaal prima.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2016 14:46 door BleuZ NL.
Zo hey een zeer waardige opvolger, ben altijd al een fan geweest van de 206CC cool smileythumbs up
Met deze mooie dagen mis ik toch echt wel mijn SLK.

Hier ga je echt veel plezier van beleven, heerlijke motor ook.
Qua ruimte geen stap vooruit maar voor de rest! Leuke keuze en gefeliciteerd alvast. Hopelijk word de schadeuitkering snel uitgekeerd en is het niet al te weinig.

Ook al een beetje over je verdriet van de 306 heen?
Bofkont
Zo hey een zeer waardige opvolger, ben altijd al een fan geweest van de 206CC cool smileythumbs up
Met deze mooie dagen mis ik toch echt wel mijn SLK.

Hier ga je echt veel plezier van beleven, heerlijke motor ook.

Hartelijk dank! Ik hoop het ook, vooral als ik zie hoeveel plezier jij had van het cabriorijden met je SLK.
Ik kijk er al naar uit om eind september (als het nog goed weer is...) lekker met open dak rond te gaan rijden cool smiley

Nico GTR
Qua ruimte geen stap vooruit maar voor de rest! Leuke keuze en gefeliciteerd alvast. Hopelijk word de schadeuitkering snel uitgekeerd en is het niet al te weinig.

Ook al een beetje over je verdriet van de 306 heen?

Nee, een ruime auto is het absoluut niet big smile smiley Maar goed, als 21-jarige heb je dat ook niet zo echt nodig.
Meestal zit ik óf alleen óf met vrienden in de auto, en hoewel je voor korte ritjes best even achterin kunt zitten is 't voor met z'n tweeën een prima wagen. Voor ritjes naar de IKEA kom ik dan maar met de Scénic van m'n ouders aan het rijden, haha!

Ik moet wel zeggen dat dit vooruitzicht het leed wel verzacht, maar toch blijft het ontzettend jammer dat "mijn" 306 op zo'n manier zijn einde tegenmoet gaat.

Ik heb ondertussen een brief ontvangen die 8 augustus getekend is maar dus pas afgelopen zaterdag mijn brievenbus heeft weten te bereiken – mijn naam en adres waren totaal verkeerd genoteerd, ondanks dat ik het juist op het schadeformulier heb ingevuld. Daarin staat eigenlijk hetzelfde als wat ik nu al weet – de Franse verzekeraar neemt de aansprakelijkheid op zich en ze gaan over tot compensatie. Echter, om te bepalen wàt ze precies moeten compenseren willen ze graag een reparatiefactuur of expertverklaring, en ik heb een dikke week geleden al laten weten dat ik graag had dat MMA die expertverklaring in orde maakt aangezien de auto nog steeds in Zuid-Frankrijk staat.

Op mijn vraag aan de vertegenwoordiger of zij een indicatie hadden hoe snel het doorgaans duurt om een afspraak te maken voor bezichtiging door een expert kreeg ik als antwoord dat dat "erg snel" kon gaan, maar ik blijf nog even afwachten.

Maar goed, verzekeringsgeld of niet, ik kan de Peugeot eind september gaan ophalen bij de verkoper!
Dat is dus een mooi vooruitzicht smiling smiley

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2016 11:27 door BleuZ NL.
Echt eeuwig zonde van de 306, man! Balen dat het verhaal van je eerste auto zo moet eindigen. sad smiley

Wel veel plezier gewenst met je nieuwe leeuwtje! Ziet er zo op de foto's netjes uit. thumbs up
Gijs571
Echt eeuwig zonde van de 306, man! Balen dat het verhaal van je eerste auto zo moet eindigen. sad smiley

Wel veel plezier gewenst met je nieuwe leeuwtje! Ziet er zo op de foto's netjes uit. thumbs up

Dank je wel! Ondanks de stevige kilometerstand (177.000 KM) ziet de 206 er zowel van buiten als van binnen nog ontzettend goed uit, inderdaad.

Ik kwam tijdens het uitzoeken van mijn vakantiefoto’s nog wat foto’s van de 306 tegen – na die vervelende situatie zou je bijna vergeten dat ‘ie mij en mijn reisgenoot zonder enige problemen naar Zuid-Frankrijk heeft gebracht. Dat was een ontzettend prettige reis.

Een prachtige omgeving daar, trouwens; vooral de kleine Franse dorpjes zijn onwijs gezellig en daarnaast ook verbazingwekkend mooi om te zien.

Leuk, een Peugeot fan! Je hebt je wellicht wat verdiept in het uiterlijk van je CC, dus daarom stel ik deze vraag maar omdat ik nergens het antwoord kan vinden:

- Sommige 206jes hebben een veel grotere grille (de zwarte muil onder de bumper) dan andere. Eerst dacht ik dat dit 3/5 deurs gebonden was maar dat is niet zo. Ook voor / na facelift maakt geen verschil, beide varianten komen voor. De CC lijkt altijd de grote variant te hebben, inclusief honingraat en metalen randje, zoals op de foto hier stukje boven (de GTi heeft dit ook altijd zo). Maar wat bepaalt dit nu verder precies?

EDIT: Ik zie nu in de fipo dat jouwe wel de grote grille heeft, maar weer zonder honingraatje en metalen randje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2016 03:34 door MG ZR 160.
MG ZR 160
deze vraag maar omdat ik nergens het antwoord kan vinden:

- Sommige 206jes hebben een veel grotere grille (de zwarte muil onder de bumper) dan andere. Eerst dacht ik dat dit 3/5 deurs gebonden was maar dat is niet zo. Ook voor / na facelift maakt geen verschil, beide varianten komen voor. De CC lijkt altijd de grote variant te hebben, inclusief honingraat en metalen randje, zoals op de foto hier stukje boven (de GTi heeft dit ook altijd zo). Maar wat bepaalt dit nu verder precies?

Als ik het me goed herinner hadden de goedekopere (XN, XR) en wat meer op luxe (XT en Gentry) gerichte modellen de bumper met de kleine grille.
Deze is te herkennen aan dat de kentekenplaat vrijwel geheel in het onderste deel van de bumper valt. Of er mistlampen gemonteerd zijn heeft hierbij geen invloed.
De sportievere varianten XS, GTI en RC hadden een bumper met een grotere grille. Hierbij zit de kentekenplaat voor een deel voor het rooster.
De CC was altijd gebaseerd op niveau XS of GTI en daardoor de grotere grille. Honingraat of metalen randje zijn afwerkingen die per type of bouwjaar nog wel eens verschillen.
MG ZR 160
Leuk, een Peugeot fan! Je hebt je wellicht wat verdiept in het uiterlijk van je CC, dus daarom stel ik deze vraag maar omdat ik nergens het antwoord kan vinden:

EDIT: Ik zie nu in de fipo dat jouwe wel de grote grille heeft, maar weer zonder honingraatje en metalen randje.

Scherp opgemerkt! Dat was me eigenlijk nog niet opgevallen, maar nu je het zegt lijkt daar zeker verschil in te zitten.
Zoals Giletti het uitlegt klinkt het erg logisch, dan zal de grotere grille wel horen bij de wat sportievere modellen.

Nu ik kom er ook achter dat het schaalmodel dat ik heb gekocht niet klopt! Daar zit namelijk de kleine grille op nut smiley

Volgens mij is de'grote' grille vanaf 2003, maar ik kan verkeerd zijn.
BleuZ NL
MG ZR 160

Scherp opgemerkt! Dat was me eigenlijk nog niet opgevallen, maar nu je het zegt lijkt daar zeker verschil in te zitten.
Zoals Giletti het uitlegt klinkt het erg logisch, dan zal de grotere grille wel horen bij de wat sportievere modellen.

Nu ik kom er ook achter dat het schaalmodel dat ik heb gekocht niet klopt! Daar zit namelijk de kleine grille op nut smiley

Hahaa, blijkbaar in andere landen wel zo geleverd dan! Het viel mij vooral op doordat ik de versie met grotere grille veel fraaier vindt. Front komt stukken moderner en krachtiger over. Facelift heeft weliswaar de koplampen van helder glas voorzien, maar pre-facelift GTI'tjes hebben ook al een grote muil!
speedtouch
Volgens mij is de'grote' grille vanaf 2003, maar ik kan verkeerd zijn.

Zoek op een verkoopsite maar een XS van 2000 of 2001 op; grote grille.
De 206 had inderdaad vanaf introductie in basis twee soorten bumpers: die met een kleine grille en die met een grote grille. Die laatste inderdaad voor de XS, GTI, RC, etcetera.
De CC had niet altijd de grotere grille, maar de CC bumper was toch anders dan de basis-bumper, herinner ik mij. Ik dacht dat de CC als 1.6 (in bepaalde uitvoeringen) wel de kleine grille had, maar de vouwen onder de mistlampen zijn wat meer aangezet, een beetje in lijn met de bumper met grote grille.
206 CC met kleine grille: [www.marktplaats.nl]
Barri
De 206 had inderdaad vanaf introductie in basis twee soorten bumpers: die met een kleine grille en die met een grote grille. Die laatste inderdaad voor de XS, GTI, RC, etcetera.
De CC had niet altijd de grotere grille, maar de CC bumper was toch anders dan de basis-bumper, herinner ik mij. Ik dacht dat de CC als 1.6 (in bepaalde uitvoeringen) wel de kleine grille had, maar de vouwen onder de mistlampen zijn wat meer aangezet, een beetje in lijn met de bumper met grote grille.
206 CC met kleine grille: [www.marktplaats.nl]

Aha. Weet je ook hoe het zit met de honingraat en het metalen randje bij de grote grille? De XS heeft het meestal niet, de GTI / RC wel, de Quicksilver ook, en de CC soms, zo lijkt het :P

En die CC met kleine bumper is geen gezicht, net een platte vis met een dikke lip :P
Honingraat in de grille kwam volgens mij pas bij een facelift in de latere modeljaren, ergens rond 2003 ofzo?
Ik heb niks met Peugeot maar dit soort details zijn me wel bijgebleven smiling smiley
Wat een prachtige foto's!! dat moet echt heerlijk zijn geweest.
Wat is Nederland dan toch maar een saai land eigenlijk.
Bofkont
Wat een prachtige foto's!! dat moet echt heerlijk zijn geweest.
Wat is Nederland dan toch maar een saai land eigenlijk.

Je merkt vooral in Zuid-Frankrijk dat de mensen echt veel meer buiten leven, en een stuk meer relaxed zijn inderdaad.

We waren in een klein dorpje wat gaan eten, en op het dorpsplein hadden de locals (om het zo maar te zeggen) blijkbaar wat te vieren; ze hadden een lange tafel opgezet, wit tafelkleed eroverheen en overal wijnflessen en olijven staan. Het zou zo uit een reclame kunnen komen tongue sticking out smiley
Vervolgens kregen ze daar van alle drie de restaurants op dat dorpsplein een gerecht voorgeschoteld, en de dames kregen een bos rozen. Onwijs leuk om te zien!
Heerlijk om die foto's te zien! Het doet me nu al weer (terug) verlangen naar de vakantie.

Het leven in die Zuid Europese landen is zo anders en soms zou je bijna denken, wat doe ik hier nog! eye popping smiley

Leuke 206 CC ook, mijn vriendin heeft er ook ooit 1 gehad, qua power vond ze hem geweldig, maar de auto gaf wel enigszins veel problemen, dus heeft ze ook maar "slechts" een jaar in rond gereden. Voordeel van die auto was wel dat het de ijsbreker was tussen ons, dus hij had zeker zijn voordeel. winking smiley
Brent®
Leuke 206 CC ook, mijn vriendin heeft er ook ooit 1 gehad, qua power vond ze hem geweldig, maar de auto gaf wel enigszins veel problemen, dus heeft ze ook maar "slechts" een jaar in rond gereden. Voordeel van die auto was wel dat het de ijsbreker was tussen ons, dus hij had zeker zijn voordeel. winking smiley

Oei, wat voor problemen waren dat dan als ik vragen mag? Ik hoop dat ik er inderdaad niet al te veel tegen ga komen, maar je weet maar nooit.

Het eerste upgrade onderdeel is wel al besteld, ik kon het niet laten. Een lederen tellerkap uit een Peugeot 206 RC!
Die zal ergens volgende week aankomen gok ik, en dat is mooi want 23 september mag ik de 206 cc ein-de-lijk op gaan halen!

Mijn 206 heeft witte tellerplaten, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de antraciete met de lichte rand een stuk mooier staan (en dan zeker in combinatie met de lederen tellerkap!). Als het even kan wil ik die uiteindelijk ook proberen te vervangen.

Jeetje man, wat een geduld heb je.

Overigens ben ik het helemaal met je eens, witte tellerplaten kunnen goedkoop aandoen en dit is naar mijn mening een auto die er heel erg op vooruit met dat mooie donkere cluster.
Nou, geloof maar dat ik de dagen écht aan het aftellen ben hoor grinning smiley
Maar het valt me gelukkig nog goed mee. Ik werk nu zowat elke dag, dus dat houdt me wel flink bezig.
Kan ik bovendien wat bijsparen, want ik heb nog wel een paar andere accessoires op het verlanglijstje staan drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2016 21:07 door BleuZ NL.
Gisteren had de postbode een pakketje voor me; de lederen tellerkap uit de Peugeot 206 RC. Die kan ik dus meteen erop klikken zodra ik de 206 cc morgen ga ophalen grinning smiley

De tellerkap komt van een autodemontagebedrijf af en 't ding was erg stoffig. Ik heb 'm gisteren al even behandeld met ledermelk, en ik moet zeggen dat 'ie er daarna super uit ziet, bijna perfect zelfs! Geen krasjes of beschadigingen op het leder, en nog lekker strak na 13 jaar! Volgens de fabriekssticker komt deze namelijk uit 2003.

Die tellerkap doet mij denken aan mijn oude 206 RC, wat een waanzinnig leuke auto was dat zeg, gekocht met slechts 42000 km op de teller en helaas maar 1 jaartje ingereden omdat ik moest overstappen naar een dieselcrying smilie

Tijdens woon werk verkeer kwam ik elke dag op de snelweg een blauwe 206 RC tegen (ik had een zwarte) elke dag reden we dan achter elkaar aan over de snelweg, die 2 auto's trokken toen de tijd best veel bekijksthumbs up
schumi1986
Die tellerkap doet mij denken aan mijn oude 206 RC, wat een waanzinnig leuke auto was dat zeg, gekocht met slechts 42000 km op de teller en helaas maar 1 jaartje ingereden omdat ik moest overstappen naar een dieselcrying smilie

Tijdens woon werk verkeer kwam ik elke dag op de snelweg een blauwe 206 RC tegen (ik had een zwarte) elke dag reden we dan achter elkaar aan over de snelweg, die 2 auto's trokken toen de tijd best veel bekijksthumbs up

Nu ik een dag in de 206 heb kunnen rijden geloof ik je volkomen! Wat is dát lekker rijden, zeg. Alleen jammer dat het zo snel ging, na een dag had ik er al een kwart tank doorheen gehaald eye popping smiley Maar dat motorgeluid is – vooral met het dak open – echt verslavend, zo leuk. Ik moet me telkens inhouden hem niet té hoog in de toeren te jagen, haha. En dan te bedenken dat zo'n RC nog een heel stuk lichter is dan mijn cc...

Had de jouwe ook die mooie vijfspaaks velgen? Dat is echt een killer combo, vind ik!

Vandaag heb ik de 206 cc dus mogen ophalen. Yes! drinking smiley Het was gelukkig nog lekker zonnig en redelijk warm, dus ik heb meteen met het dak omlaag kunnen rijden. Toen ik thuis kwam heb ik meteen de kunststoffen tellerkap vervangen door de nieuwe lederen, en dat ziet er al een stuk beter uit vind ik. Ik ben wel aan het twijfelen of ik de tellerplaat nog ga vervangen, de wit/zilveren tellerplaat vind ik zeker niet verkeerd staan bij het zilveren exterieur. Dat zie ik later nog wel.

Verder heb ik 'm eens goed gewassen, om de auto ook wat beter te leren kennen en om al een idee te krijgen van hoe de lak er uit ziet. Er zit flink wat steenslag op de voorkant (en zelfs op de A-stijl), blijkbaar heeft ten minste één vorige eigenaar erg dicht op zijn voorgangers gereden. Natuurlijk blijft het een 12 jaar oude auto, maar gelukkig is er wel wat aan die steenslag te doen.
Het rechterachterraam is ook best wel hevig bekrast; het is me vandaag een paar keer gebeurd dat dat ook blijft steken bij het dicht doen, dus ik gok dat er iets van vuil o.i.d. in dat mechanisme zit waardoor het raam vastloopt en flink beschadigd wordt. Daar moet zeker eens naar gekeken worden.
Verder zag ik ook een sterretje in de voorruit, en niet zo'n kleine. Binnenkort ook maar eens bij Carglass gaan informeren wat me dat gaat kosten – ik ben nu WA verzekerd, maar achteraf gezien is het wellicht handig om 'm hiervoor toch Beperkt Casco te verzekeren (als dat überhaupt mogelijk is; dat gaat mijn tussenpersoon nu uitzoeken).

Verder rijdt 'ie geweldig goed (en snel! Wat een verschil met de 306). Ik moet denk ik wel echt mijn best gaan doen om wat zuiniger te rijden – hetzelfde verbruik als met de 306 gaat 'm sowieso niet worden, helaas, maar daar krijg je natuurlijk een stuk meer rijplezier voor in de plaats.

Omdat ik het meerendeel van de dag bezig ben geweest met rijden en niet zoveel met foto's maken, hier alvast wat snelle foto's. Betere komen later!

Leuk ding hoor! Die lederen tellerkap staat ook gaaf!

De voorste kentekenplaat zou ik nog even vervangen, die is een paar keer verbogen ofzo?
Gaaf man, interieur ziet er TOP uit.
Veel plezier ermee. thumbs up
BleuZ NL
schumi1986

Nu ik een dag in de 206 heb kunnen rijden geloof ik je volkomen! Wat is dát lekker rijden, zeg. Alleen jammer dat het zo snel ging, na een dag had ik er al een kwart tank doorheen gehaald eye popping smiley Maar dat motorgeluid is – vooral met het dak open – echt verslavend, zo leuk. Ik moet me telkens inhouden hem niet té hoog in de toeren te jagen, haha. En dan te bedenken dat zo'n RC nog een heel stuk lichter is dan mijn cc...

Had de jouwe ook die mooie vijfspaaks velgen? Dat is echt een killer combo, vind ik!

Vandaag heb ik de 206 cc dus mogen ophalen. Yes! drinking smiley Het was gelukkig nog lekker zonnig en redelijk warm, dus ik heb meteen met het dak omlaag kunnen rijden. Toen ik thuis kwam heb ik meteen de kunststoffen tellerkap vervangen door de nieuwe lederen, en dat ziet er al een stuk beter uit vind ik. Ik ben wel aan het twijfelen of ik de tellerplaat nog ga vervangen, de wit/zilveren tellerplaat vind ik zeker niet verkeerd staan bij het zilveren exterieur. Dat zie ik later nog wel.

Verder heb ik 'm eens goed gewassen, om de auto ook wat beter te leren kennen en om al een idee te krijgen van hoe de lak er uit ziet. Er zit flink wat steenslag op de voorkant (en zelfs op de A-stijl), blijkbaar heeft ten minste één vorige eigenaar erg dicht op zijn voorgangers gereden. Natuurlijk blijft het een 12 jaar oude auto, maar gelukkig is er wel wat aan die steenslag te doen.
Het rechterachterraam is ook best wel hevig bekrast; het is me vandaag een paar keer gebeurd dat dat ook blijft steken bij het dicht doen, dus ik gok dat er iets van vuil o.i.d. in dat mechanisme zit waardoor het raam vastloopt en flink beschadigd wordt. Daar moet zeker eens naar gekeken worden.
Verder zag ik ook een sterretje in de voorruit, en niet zo'n kleine. Binnenkort ook maar eens bij Carglass gaan informeren wat me dat gaat kosten – ik ben nu WA verzekerd, maar achteraf gezien is het wellicht handig om 'm hiervoor toch Beperkt Casco te verzekeren (als dat überhaupt mogelijk is; dat gaat mijn tussenpersoon nu uitzoeken).

Verder rijdt 'ie geweldig goed (en snel! Wat een verschil met de 306). Ik moet denk ik wel echt mijn best gaan doen om wat zuiniger te rijden – hetzelfde verbruik als met de 306 gaat 'm sowieso niet worden, helaas, maar daar krijg je natuurlijk een stuk meer rijplezier voor in de plaats.

Omdat ik het meerendeel van de dag bezig ben geweest met rijden en niet zoveel met foto's maken, hier alvast wat snelle foto's. Betere komen later!

Mijn 206RC had idd die heerlijke 5 spaaks velgen, daarvoor ben ik in bezit geweest van een 206 GTI 137pk zelfde aantal als in jou CC ? Maar de 177pk maakt de RC een totaal andere auto (de kuipstoelen hielpen daar ook aan mee, zaten heerlijk strak maar lange autoreizen zijn niet te doen) om over het verbruik maar te zwijgen.

Heerlijke CC heb je ziet er nog strak uit op de foto's, je treft het wel met het weer zeg,lekker nog een aantal dagen open rijden! Veel plezier met je auto
Blijft een mooi model! Ik vind zelf de blauwe of die ijsblauwe erg mooi om te zien Ach, de groene trouwens ook.
Veel plezier er mee!
Ah daar is de wagen!!
Wat een ontzettend mooie CC heb je daar, die lederen upgrade van je tellerbak vind ik echt super.
Dit weekend heb je nog volop geluk met het weer, ik zou dit weekend niet anders doen dan toeren grinning smiley

Heel veel plezier en succes met je prachtige cabrio!
Veel plezier met je nieuwe aanwinst. De leren tellerkap is een detail, maar wel een mooie verbetering! Op wat schat je het verbruik ongeveer?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2016 21:40 door Enzo Ferrari.
Leuk hoor, ik wens je veel fijne (en veilige) kilometers!
Super Bleuz! Ik ben normaal geen grote fan van dit type auto. Maar die van jouw heeft iets! Zal het die tellerkap zijn? tongue sticking out smiley

Sowieso superveel plezier ermee, en overal is wat aan te doen. Enige vraag is of het je waard is, maar voor nu! Eerst weer lekker rijden. Snap ook dat je dat direct hebt gedaan.
Ik ben voor bepaalde dingen ondertussen ook afhankelijk geworden van mijn auto en stiekem rijd die ook steeds meer en meer. winking smiley Dus dat je een dag en een kwart tank hebt weggereden. In te halen tijd zullen we maar zeggen. winking smiley thumbs up
Veel plezier met de auto, en dit topic ga ik zeker weer volgen.
Eindelijk, daar is 'ie dan! Logisch dat je er gelijk een kwart tank uit rijdt, dat had waarschijnlijk ieder gezond mens gedaan. Je valt wel met je neus in de boter met deze nazomer, dit weekend kun je 'm nog goed gebruiken waarvoor 'ie gemaakt is thumbs up.

De tellerkap staat inderdaad schitterend en zoals al eerder opgemerkt resteert nu nog een nieuwe nummerplaat vóór. Je zult versteld staan van hoeveel netter de auto dan oogt.
Erg leuke auto. Gefeliciteerd en veel fijne km's gewenst.
Ontzettend bedankt voor de reacties allemaal! Ik ben helemaal in mijn nopjes met de 206 cc, na twee maanden autoloos te zijn geweest is dit een welkome vooruitgang. De verzekeringskwestie is echter nog steeds niet opgelost; 12 september zou er een expert naar de 306 zijn gaan kijken, maar daar is verder nog niks over bekend. In de loop van volgende week zal ik weer eens gaan bellen, ik neem aan dat het geen twee weken duurt om een schaderapport op te stellen.

Voor wat betreft de 206 cc: inderdaad, de kentekenplaat was flink verbogen en – zo blijkt na een bezoek aan de lokale autoboer – ook flink beschadigd. De kentekencode was praktisch niet meer leesbaar, maar na veel moeite hebben ze 'm kunnen achterhalen en dat heeft als gevolg dat ik (gelukkig) geen 1-markering op mijn nummerplaten krijg.

Ik heb ook meteen nummerplaathouders erbij genomen, want ondanks dat de schroefjes met een geel kapje waren afgedekt staat het toch een stuk netter zo zonder enige onderbreking! Aan de voorkant zit er nu een lekker strakke nummerplaat op.

De achterplaat zit geloof ik vastgeklinkt of zo, want die heeft geen kunststoffen afdekkapjes die je er zo afklikt. Uiteindelijk wil ik die ook vervangen door een nieuwe plaat zonder gaten en met een unbranded nummerplaathouder, maar dat heeft niet zo'n haast.

Ik ben zelf ook erg tevreden met de lederen tellerkap, samen met de andere sportieve elementen in het interieur zorgt het voor een sublieme afwerking. Het is echt super om rond te rijden in dat vollederen interieur met de roestvrijstalen sportaccenten, wat wil je nog meer!

Een motorgeluid dat daarbij hoort, natuurlijk. En dat is er! Met het dak open is het absoluut geen straf om lekker rustig te toeren, maar als je dan eens een horde fietsers in moet halen op die smalle weggetjes in het Limburgse heuvelland is het geweldig om daar snel voorbij te kunnen met een bijhorend geluid, haha! big smile smiley

Na de afgelopen paar dagen heb ik er ook al zo'n 300 KM op zitten met de 206 cc, en ondanks dat ik eerst dacht dat het verbruik flink hoger was dan dat van de 306 blijkt dat achteraf best mee te vallen. Nu, de 206 heeft met 50 liter een kleinere benzinetank dan de 306 met z'n 60 liter, en met een verbruik van gemiddeld 7,9 liter op de 100 KM met de 206 cc lijkt die brandstofmeter dan sneller omlaag te gaan dan 'ie daadwerkelijk doet, want met de 306 reed ik gemiddeld 7,4 liter op de 100 KM. Die halve liter op elke 100 KM lever ik graag in voor deze auto. drinking smiley

Buiten het rijden heb ik vandaag ook de tijd genomen om wat meer foto's te maken van de auto. Het licht werkte niet heel erg goed mee, en ongeacht wat de mensen in Cupertino zeggen heeft ook de camera van m'n telefoon zijn beperkingen, maar hieronder staan in ieder geval de best gelukte foto's!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2016 21:13 door BleuZ NL.
Toffe 206, mooi interieur vooral! En zo'n 2.0 wil wel vooruit, lijkt me. Veel fijne en veiilige kilometers gewenst thumbs up
Dankjewel! Die 2.0 wil zeer zeker vooruit inderdaad big smile smiley Heel af en toe laat ik 'm eens goed hoog in de toeren lopen, maar verder laat 'ie zich ook prima rustig rijden.

Ik merk ook dat ik veel meer ontspannen in de auto zit; op de snelweg hoeft het vaak geen 120 of 130 te gaan, 110 is ook snel zat dan. Zelfs toen ik laatst in de file stond: lekker het dak naar beneden en genieten van het zonnetje! Nu kan 't nog...

Verder is het sterretje in de voorruit inmiddels weer opgevuld, niet dankzij de verzekering maar zo'n kraampje dat regelmatig op de markt staat. Voor € 20 hebben ze het sterretje gevuld – hij zat er blijkbaar wel al een poos, dus helemaal weggewerkt is 'ie niet maar het belangrijkste vind ik dat de ruit structureel weer in orde is en dat het dus niet verergert.

Wat me verder trouwens nog is opgevallen is dat het zicht door de voorruit bij écht zonnig weer wel snel achteruitgaat, ik denk dat dat komt omdat de voorruit erg laag is. Da's af en toe wat onhandig. Ook miste ik gisteravond mijn achterruitenwisser wel eventjes, want het had geregend en toen ik terug in de auto stapte was de achterruit natuurlijk bedekt met regendruppels. Misschien dat die druppels tijdens het rijden niet waren blijven 'plakken', maar ook toen ik wegreed bleven ze gewoon zitten en kon ik dus eigenlijk niets zien van achteren. Ook niet dat je zegt super handig, en je wil natuurlijk ook niet in de regen eerst even je achterruit van die druppels moeten ontdoen.

Tijdens mijn bezoek aan de plaatselijke autoboer heb ik daarom maar een flesje Rain-X regenafstoter gehaald – hopelijk zie ik bij de volgende regenbui wat meer in mijn achteruitkijkspiegel!

Maar om nu alleen mijn achterruit schoon te maken om dat Rain-X spul er op te doen? Ik had vandaag toch niks beters te doen, dus bij de autoboer maar meteen wat autoshampoo, wax en washandschoenen meegenomen. Ik heb de 206 eens helemaal zelf onder handen genomen, en dat heeft wel goed uitgepakt.

Daarna heb ik ook het leder aan de binnenkant behandeld met ledermelk, zodat het mooi soepel blijft. De linkerrand van de bestuurdersstoel heeft nog het meeste geleden, dat zie je vooral aan de linkerkant van de rugleuning waar je langsdoor schuift als je instapt, maar zelfs dat valt nog best goed mee.

Waar ik me ook ontzettend aan stoorde was de tankdop: man, wat was die ranzig! Ik weet niet wat voor spul daar in zat en hoe het daar kwam, maar ik heb dat ding helemaal uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. Op de 'voor' foto's had ik 'm trouwens al flink schoongemaakt, het was echt nog een heel stuk erger toen ik er aan begon nut smiley

Hetzelfde geldt voor de wielen; die hebben hun beste tijd ook wel gehad, en op bepaalde plaatsen is de lak er een beetje afgebladderd. Ik weet niet of het doenbaar is om ze zelf opnieuw te spuiten, of dat ik dat beter kan laten doen door iemand die er meer verstand van heeft, maar het lijkt me van de winter sowieso niet onverstandig om ze te plastidippen wanneer ik winterbanden er op laat leggen.

En volgende maand gaat 'ie ook eens naar de dorpsgarage om helemaal nagekeken te worden. Eén aandachtspunt is in ieder geval het rechter achterraam, dat is dus ontzettend bekrast, waarschijnlijk door vuil in het mechanisme.

Maar goed, na al die gebreken is het ook belangrijk om even te relativeren: dat soort dingen horen er misschien wel een beetje bij als je bedenkt dat 't ding 14 jaar lang op de Nederlandse wegen heeft rondgereden (en wie weet waar nog meer), en desondanks is 't nog steeds een ontzettend mooie en goed rijdende wagen! smileys with beer

Na het wassen heb ik 'm ook helemaal in de wax gezet; dat glimt! drinking smiley

Heerlijk bezig, maar heb je het leder wel eerst goed schoongemaakt??
Anders heeft het voeden weinig effect, je smeert dan het vuil er extra diep in.
Echt schoon leder is een beetje mat, de glans die je vaak ziet is pure vervuiling.

Reinigen met groene zeep is op natuurlijke basis, borstel van zacht paardenhaar goed inboenen, en dan met een droge katoenendoek het vuil weer afnemen.
Meermaals herhalen moet je vaak bij wat oudere auto's, daarna goed drogen en dan pas voeden.

Of een goede ledercleaner kopen.
[www.carclean.nl]
[www.carclean.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2016 20:00 door Bofkont.
Bofkont
Heerlijk bezig, maar heb je het leder wel eerst goed schoongemaakt??
Anders heeft het voeden weinig effect, je smeert dan het vuil er extra diep in.
Echt schoon leder is een beetje mat, de glans die je vaak ziet is pure vervuiling.

Reinigen met groene zeep is op natuurlijke basis, borstel van zacht paardenhaar goed inboenen, en dan met een droge katoenendoek het vuil weer afnemen.
Meermaals herhalen moet je vaak bij wat oudere auto's, daarna goed drogen en dan pas voeden.

Of een goede ledercleaner kopen.
[www.carclean.nl]
[www.carclean.nl]

Oef! Dat heb ik niet gedaan, nee eye popping smiley

Ik ben op het advies van m'n ouders afgegaan, die hadden hier nog een flacon ledermelk liggen. Het leder in de 206 is niet heel erg glanzend (denk ik?) maar ik heb de cleaner en de borstel alvast besteld. Dan kan ik dat binnenkort weer overnieuw doen eye rolling smiley

Jacob106xs
Wat een beauty Bleuz! Hoe rijdt dat nou?

Ik vond de 306 met z'n 1.4 motor al niet sloom – en ik geloof dat dat dezelfde motor is als jij in je 106 hebt, alleen moest de 306 nog 200 KG extra meesleuren – maar dit is wel echt een heel ander verhaal.

Mijn rijvaardigheid is lang niet goed genoeg om optimaal gebruik te kunnen maken van al dat vermogen en ik zal er ook zeker niet mee gaan 'racen', maar je merkt wel dat 'ie het helemaal niet erg vindt om hoge toeren te maken en zich flink te laten horen. Hij stuurt iets zwaarder dan je zou verwachten met stuurbekrachtiging en dan ik gewend ben vanuit de 306, maar volgens mijn vader zou dat wellicht kunnen komen door de bredere banden (205/45 R16). Da's ook zeker niet verkeerd, heb je wat meer feeling tijdens het sturen want als er iets is dat ik mis aan auto's met elektrische stuurbekrachtiging is het dat wel.

Schakelen doet 'ie ook heel prettig en heel strak, hij 'klikt' zich echt vast in de versnellingen, vooral van de 2 naar de 3. Ik weet niet goed hoe ik het kan omschrijven, maar om de één of andere manier is dat een heel aangenaam gevoel big smile smiley

In ieder geval rijdt 'ie super, net als de 306 en ongetwijfeld ook jouw 106 smileys with beer
Wie weet komen we elkaar wel eens tegen op een meet, dan mag je zeker een ritje maken!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2016 22:47 door BleuZ NL.
Klinkt goed Bleuz! Voor een ritje ben ik altijd wel te porren smiling smiley
Prachtige 206 Bluez! Ondanks dat de 206 ondertussen behoorlijk op leeftijd begint te raken blijven ze fris ogen, tijdloos ontwerp.

Bij het zien van de foto's denk ik met weemoed terug aan de fijne 20.000 km die ik in 5 maanden met een 1.4 HDi SW af heb gelegd. Geen bommetje zoals jouw 2.0 16v, maar alsnog een heerlijke kilometervreter. In het kleurtje Rouge Lucifer met meegespoten stootstrips en aluminium dakrails was hij nog goed te pruimen, ondanks de wieldoppen.

Een vriend van mij had tegelijkertijd een hatchback met de 1.6 16v. Heerlijk klinkend blokje dat er om vroeg om de leeuw eens goed op zijn staart te trappen. Met 110 pk ging dat in zo'n licht karretje al als de brandweer, volgens mij sleurt die 2.0 16v bij jou er dan nóg lekkerder aan.

Veel plezier er mee!
RRL
Prachtige 206 Bluez! Ondanks dat de 206 ondertussen behoorlijk op leeftijd begint te raken blijven ze fris ogen, tijdloos ontwerp.

Bij het zien van de foto's denk ik met weemoed terug aan de fijne 20.000 km die ik in 5 maanden met een 1.4 HDi SW af heb gelegd. Geen bommetje zoals jouw 2.0 16v, maar alsnog een heerlijke kilometervreter. In het kleurtje Rouge Lucifer met meegespoten stootstrips en aluminium dakrails was hij nog goed te pruimen, ondanks de wieldoppen.

Een vriend van mij had tegelijkertijd een hatchback met de 1.6 16v. Heerlijk klinkend blokje dat er om vroeg om de leeuw eens goed op zijn staart te trappen. Met 110 pk ging dat in zo'n licht karretje al als de brandweer, volgens mij sleurt die 2.0 16v bij jou er dan nóg lekkerder aan.

Veel plezier er mee!

Dank! In de juiste uitvoering ziet zo'n 206'je er inderdaad nog lekker modern uit – zeker met meegespoten bumpers en aluminium accenten, zoals die SW! Met de tweeliter motor heb ik absoluut niks te klagen, dat is zeker smileys with beer
Zullen we dan meteen even naar de volgende pagina? spinning smiley sticking its tongue out
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.