BleuZ: Peugeot 206 CC 2.0 16v (2002) – Motor(kap)sores en kleine verbeteringen

Gepost door BleuZ NL 
Quote
Elco
Ik had me nog niet gerealiseerd dat de stand zo laag is/was. Best bijzonder voor een 306!

Bedankt Elco en Bofkont! Je ziet ze meestal een stuk hoger, inderdaad, ik heb ook meer het idee dat dit een autootje voor erbij is geweest voor de vorige eigenaren.

Toevallig valt me overigens net in dat ik gisteren toch het dealer- en onderhoudsboekje in de auto heb gevonden, die lagen onder de passagiersstoel vastgeklemd (gek dat ik ze niet ben tegengekomen bij het stofzuigen! Ben ik waarschijnlijk niet grondig genoeg geweest, haha). Tot 2004 of 2005 is 'ie altijd dealer onderhouden geweest, toen had 'ie zo'n 50.000 KM gelopen. Daarna houdt het op, waarschijnlijk is 'ie toen naar de tweede eigenaar gegaan en vond die dat niet zo belangrijk. Ik zal later nog wat foto's posten!

Dat maakt de onderhoudsgeschiedenis in de eerste jaren tenminste wat duidelijker; wat er in de tussentijd is gebeurd weet ik dus niet, maar in ieder geval wordt 'ie nu ook weer netjes onderhouden grinning smiley

EDIT
Ah, we zijn op de tweede pagina aanbeland drinking smiley

Dat vraagt voor een plaatje...


En de laatste update – de eerste 100.000 KM zitten er op voor deze rode Leeuw.




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2016 11:45 door BleuZ NL.
Top hoor. Mooie uitvoering, lekker kleurtje. thumbs up

Inderdaad, relatief erg weinig kilometers voor zo'n gebruiksmodel.
Quote
BleuZ NL
......Daarna houdt het op, waarschijnlijk is 'ie toen naar de tweede eigenaar gegaan en vond die dat niet zo belangrijk.


Of de vorige eigenaar/eigenaren kon het boekje ook niet vinden?
drinking smiley
Klopt, soms bedenkt de fabrikant een vak voor zo'n boordmap dat mooi uit het zicht zit.. maar voor de gebruiker weinig vindbaar..

Fiat Cinquencento. Heeft een uitsparing (soort sleuf) onderin (vanaf de voetenruimte bovenin gezien) het aflegvak.
Ideaal bij het ontbreken van een heus dashboard kastje.thumbs up

Echter, de universele garage weet dat niet... dus auto voor de jaarbeurt.. geen boekje ingevuld..
Jaar erop dat serviceboekje maar IN het aflegvak gelegd.. Geloof niet dat het viel hielp.. angry smily
Uiteindelijk maar kopietjes van de rekeningen gemaakt en in het boekje gestopt.
Ondertussen is de rode Leeuw alweer een kleine 1.000 KM verder – ondanks dat ik een auto niet per se nodig heb merk ik wel dat het één en ander een stuk gemakkelijker maakt! Ik neig nu steeds vaker naar de auto in plaats van het OV, maar naast dat ik heel graag in de 306 rij zal dat ook te maken hebben met het feit dat de OV-verbinding in mijn Limburgse boerendorp niet echt geweldig is.

Afgelopen week heeft er zich wel een klein probleempje voorgedaan. Ik was op bezoek bij een vriend, en toen ik daar aankwam wilde ik de handrem aantrekken. Ik trok die hendel bijna door het dak heen! Ik verwachtte veel meer tegendruk. Daarna merkte ik ook dat ik het rempedaal wat dieper moest indrukken om tot een stop te komen – ik kwam wel nog ruim op tijd stop, dus onveilig was het niet, maar ik maakte me toch wel zorgen over hoe dat verder zou gaan.
Ik had mijn vader even gebeld voor advies, en hij gaf aan dat het wel een goed idee zou zijn om het peil van de remolie na te kijken; misschien dat die is begonnen te lekken. Het peil bleek nog prima in orde te zijn. Tegelijkertijd besefte ik me dat ik natuurlijk ook de ANWB zou kunnen bellen, en nadat de ANWB-monteur ter plekke was gekomen wilde hij de auto graag even op de brug hebben staan in het nabijgelegen servicestation. Daar zijn we dus heen gereden.

Het remmechanisme met de billen bloot!


De monteur had al vrij snel in de gaten wat er precies mis was; de handrem gebruikt in mijn auto namelijk gewoon de achterremmen, en het remmechanisme moet zich normaliter elke keer goed bijstellen als je de handrem er weer af haalt. In mijn geval gebeurde dit echter niet, waardoor de remmen steeds slapper werden. Het frappante is alleen dat dat eigenlijk wel te zien geweest moest zijn bij de grote beurt die 'ie een maand of wat geleden heeft gekregen. Maar goed, nadat de monteur het mechanisme weer handmatig had bijgesteld was het advies om toch naar de garage te gaan, want dit was geen permanente oplossing en na verloop van tijd zouden de remmen toch weer verslappen.

Gisteren ben ik dus teruggegaan naar de garage, en daar werd me uitgelegd dat de remmen op het eerste zicht prima leken (en werkten), maar aan de zijkant was er toch één en ander flink verroest. Dat is nu dus losgekomen. Zoals ik het heb begrepen kun je bij dit type auto's de remmen ook niet echt uit elkaar halen en weer in elkaar zetten of gedeeltelijk vervangen, want dan krijg je speling en dat is ook niet goed. Dus moest de hele remset aan de achterkant vervangen worden, inclusief de wielremcilinders want die waren ook aan vervanging toe.

Ik ben dus weer 200 euro lichter, maar ik ga er van uit dat ik met deze remset weer een hele poos door kan rijden smiling smiley
Hopelijk kom ik niet voor meer verrassingen als deze te staan voor mijn vakantie! Dan gaat de Peugeot me namelijk in gezelschap van een vriend vervoeren naar het zuiden van Frankrijk cool smiley



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2016 10:45 door BleuZ NL.
Het lijkt er op dat ik niet langer van mijn rode Leeuw zal kunnen genieten... tijdens mijn vakantie in Frankrijk afgelopen week is er een Land Rover met sleepinstallatie (?) achterop de Peugeot gereden, waardoor de hele achterkant in elkaar zit. @#$%^# zooi.

De schade aan de achterkant...


... en aan de voorkant.


Na een bezoek aan Avignon reden we terug naar onze Bed & Breakfast, en op een gegeven moment moest de auto voor ons om één of andere reden remmen. Wij kwamen op tijd stil, maar de Land Rover achter ons niet. Ik weet nog dat ik dacht "pfoe, dat scheelde niet veel" toen we eenmaal stil stonden; vlak erna volgde een klap en vloog er glas door de hele auto heen. Door de klap heeft de Land Rover ons ook tegen de auto vóór ons op geduwd; de schade aan de voorkant valt mee en motorisch lijkt alles nog OK te zijn.

Mijn Frans is goed genoeg om me tijdens de reis te behelpen bij het bestellen van eten en het voeren van een simpel gesprek, maar het invullen van een schadeformulier is een heel ander verhaal. Ook de politie sprak nauwelijks Engels; we hebben uiteindelijk een Gendarmerie-auto aangehouden, maar omdat er (gelukkig!) geen gewonden waren besloten zij dat ze niet nodig waren.

Kennissen van de mensen in de auto vóór ons hadden een sleepwagen, zij hebben ons naar de Peugeot-garage in onze verblijfplaats gesleept maar die was al dicht tegen de tijd dat we daar aan kwamen. Na een telefoontje met de ANWB hebben we besloten de auto gewoon naar ons vakantieadres te rijden, aangezien de verlichting het nog gewoon deed, en de volgende ochtend de auto naar de garage te brengen, zodat er samen met de ANWB kon worden gekeken naar mogelijkheid tot reparatie.

De garage gaf echter bijna meteen aan dat we niet meer in de auto mochten rijden en dat deze waarschijnlijk ook niet meer te repareren is. We hebben dus een halve dag gewacht op een huurauto (waarvoor we 80KM met de taxi moesten reizen, kostengewijs wens je dat je grootste vijand niet toe) en daarmee zijn we direct terug naar huis gereden. De Peugeot is nog in Frankrijk, en ik weet nog niet of ik 'm ooit nog terug ga krijgen.

Verdomme, zeg. Mijn allereerste auto is dus geen lang leven beschoren crying smilie

Ik was toch veel liever met mijn Peug naar huis gekomen...


Als afsluiter een foto van de 306 in betere tijden, een dag voor het ongeluk.




3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2016 09:24 door BleuZ NL.
Zo zeg, wat een schade! Zo'n Laro drukt ook wel door denk ik. Erg fijn dat julwlue niets hebben, geen last van nek en schouders?

Maar als er geen menselijk leed te betreuren is, dan komt de auto. En inderdaad is het wel erg verdrietig dat je eerste auto zo moet eindigen...

Succes met de afhandeling. Kan wel eens een tijdje duren, in verband met the French connection. De peug was vas niet all risk verzekerd? Dan is het helemaal zuur als je lang op je centjes moet wachten.
Oei, wat een vervelende schade!
Gezien de economische waarde van de auto, zal ie wel total loss verklaard worden, alhoewel ik wel denk dat ie nog te repareren is.

Laten we dan maar hopen dat het financieel een beetje meevalt (die taxi-kosten moet je natuurlijk ook gewoon door de verzekering van de tgp laten vergoeden).
Damn, wat zonde zeg sad smiley. Gelukkig zijn jullie niet gewond.

Sterkte met de afhandeling crying smilie.
Oei dat is naar! Hopelijk heb jezelf er niets aan over gehouden!

Wat scherp dat je meteen de ANWB hebt gebeld, ik heb 3 jaar geleden hetzelfde meegemaakt, ook bij Avignon, en was dus zo "slim" om eerst de verzekering te bellen en toen de ANWB.

Je krijgt sowieso de kosten die je hebt gemaakt hebt voor de huurauto terug, ik vond het erg slecht, dat je "zelf maar moest uitzoeken" hoe je er komt, gelukkig had iemand van de camping ons een rit aangeboden.

Mijn auto was (ook) totalloss, en zou wel naar Nederland komen, ik weet niet bij wie je verzekerd bent, maar ik hoop niet bij Univé. Want man man man wat een drama was dat om de auto naar ons land te laten brengen, dat heeft al met al ruim 2 maand geduurd.

Gelukkig had ik een Nederlands-formulier in de auto, dus we konden met handen en voeten het invullen. Wel zuur dat je door de tik op je voorganger "bent geduwd".

Succes met de afwikkeling, hou rekening dat je een lange adem moet hebben! Op schade gebied is contact met Frankrijk het meest verschrikkelijke voor een Nederlandse verzekering. Correspondentie gaat slecht, zit lange tijd tussen, noem het maar op.
O, wat zuur zeg, om je prachtige leeuwtje zo te zien. Gelukkig is er geen sprake van gewonden, maar verder... o, wat zonde! Veel sterkte met de afwikkeling ervan. Het ziet er nog wel reparabel uit (zal vooral afhangen van de schade achter je bumper), maar op economische waarde zal dit toch wel een total-loss zijn vrees ik. crying smilie
Ah das balen man! Inderdaad is je fysieke gesteldheid het belangrijkste. Maar je mag echt wel treuren om je Peug.

Land Rovers met name die oude krengen van voor de jaren 80 hebben superslechte remmen. En zijn supersterk bij een dergelijke aanrijding door het chassis. Dat zal niet veel hebben meegegeven.

Ik denk ook dat je auto te maken is maar tegen redelijke kosten, en gezien de lage km stand zal die wel wat waard zijn als schadeauto. Dus ik zou maar zoeken naar een nieuwe.....heel jammer idd en het zal wel pijn doen.
Zoals een van mijn wat volwassener vrienden zei. De eerste wegdoen doet altijd pijn. Hoe het ook gebeurt.

Mijn medeleven bleuz! sad smiley
Oei, dat was een klapper. Eerst denk je nog die € 200 voor de remreparatie is een goede investering geweest en dan komt de klap van achteren.
Ik hoop dat jullie er geen problemen aan overhouden. Wel erg sneu voor je eerste auto.

Maar de schade lijkt mij te concentreren op het recht maken van de achterbalk (Beun de Haas of middels balkjes en een potkrik de deuk naar buiten duwen) en een "nieuwe" klep.
Staat net een rode klep op MP voor €30.

[www.marktplaats.nl]
Ik wil hier niet de zwartijker uithangen, maar vergis je niet in het repareren van de schade hoor. Met een nieuwe klep en achterbalk ben je een heel eind, maar je weet zo (van de foto's) niet wat er nog meer stuk is. Achterlichtunits zien er nog goed uit, maar zitten alle bevestigingspunten er ook nog aan? Wat heeft de klap met de scharnieren van de achterklep (en de bvestiging daarvan) gedaan? Hoe is de kofferbakbodem er aan toe? Rubbers, nog te gebruiken, of gescheurd? Kofferbakslot? Ik hoop dat je met tweedehands onderdelen ver genoeg komt om een total-loss te vermijden. Qua verdere staat en kilometerstand is de auto het opknappen nog wel waard. De klep is een mooie vondst alvast. Maar eerst je auto maar eens terug in NL zien te krijgen.
Quote
j.ko
... maar zitten alle bevestigingspunten er ook nog aan? ... Maar eerst je auto maar eens terug in NL zien te krijgen.

Klopt j.ko. Mocht er een boutje met een stuk plastic losgebroken zijn (de buitenzijde van de achterlichten lijken mij nog in orde) dan middels 2 componentenlijm in het frame lijmen.
Bijvoorbeeld [www.bison.nl]

Ik kreeg bij een dergelijk probleem de tip eerst een beetje lijm in een koffiebekertje te spuiten, extra mengen en even laten opstijven tot het net niet meer vloeibaar was. Dan de "pasta" gebruiken. Dit zat uiteindelijk als gegoten. big smile smiley

Maar inderdaad eerst de 306 terug naar NL.
Wellicht binnenkort een onderwerp in het topic: Low budget beunen in Stamgasten om BleuZ weer te kunnen laten rijden met zijn eerste auto?
[www.autoweek.nl]
Jemig, dit is niet leuk zeg. Zo'n gekoesterde auto in één klap in sneue staat.. sad smiley

Quote
Altai
Oei, dat was een klapper. Eerst denk je nog die € 200 voor de remreparatie is een goede investering geweest en dan komt de klap van achteren.
Ik hoop dat jullie er geen problemen aan overhouden. Wel erg sneu voor je eerste auto.

Nou, misschien wel goed dat de achterremmen vervangen zijn voor de vakantie.. Wie weet was de stopafstand zonder reparatie wel te krap en zat de neus wat erger in elkaar dan nu..

Ik zie kloeke hoofdsteunen op de stoelen, hopelijk hebben die de klap van de nek goed kunnen opvangen.
Quote
BleuZ NL
(..) een Land Rover met sleepinstallatie (?) achterop de Peugeot gereden, waardoor de hele achterkant in elkaar zit. @#$%^# zooi.
(..)

Vermoedelijk bedoel je een lier installatie op de neus van de auto.
Kan inderdaad 'handig' zijn in ruw terrein.. om iets eruit te trekken of jezelf helpen uit een benarde situatie te komen..

Wat betreft de schade.. ik zou eens via het peugeot forum informeren welke specialist je kan helpen.
Het is een vervelend stuk volgens mij.. die kofferbakrand (balk) is redelijk essentieel voor de stijfheid van de carrosserie.. volgens mij zou je nog beter ergens onderaan de C-stijl (boven achterlichten) eruit slijpen en dan een groot nieuw stuk in (of iets knaps vanaf de sloop?)
@dura, het was mijn opzet om dit zo te beschrijven:
Oei, dat was een klapper. Eerst denk je nog die € 200 voor de remreparatie is een goede investering geweest. Goed dat de achterremmen vervangen zijn voor de vakantie.. Wie weet was de stopafstand zonder reparatie wel te krap en zat de neus wat erger in elkaar dan nu..
en dan komt alsnog de klap van achteren.

NB Voor de experts alhier.
De garage zegt niet meer rijden met deze 306. Maar de auto blijft misschien nu een tijd in Frankrijk.
Wat als BleuZ toch was gaan rijden met de schade 306 naar Nederland? De verlichting was niet "stuk", de schade aan de voorkant valt mee en motorisch lijkt alles nog OK te zijn. Een deel plastic over de achterklep en in een keer naar NL. Ik zie bijvoorbeeld twee buitenspiegels voor het zicht naar achteren.
Mijn vraag: Mag je zo Hollands eigenwijs zijn om je geliefde voiture (snel) in NL te krijgen. Hier met de expert en verzekering oplossen (waardoor geen transport- en huurkosten). Alhier in overleg met de verzekering zoals dat heet "met behoud van het wrak/restanten" en hulp van Beun de H. of Marktplek de boel opknappen?
Bah, wat zuur! Dat is geen fijn einde van je vakantie en al helemaal niet van je auto. Helaas lijkt het wel echt over voor de rooie. De achterklep vervangen kost niet de wereld, de balk eronder waar de logo's op staan is echter één met de carrosserie. Die krijg je dus niet meer netjes zonder las- en spuitwerk. Hopen maar dat je nog een redelijk bedrag voor de auto terugkrijgt waarvan je een leuke vervanger kunt aanschaffen en de extra kosten zoals de taxirit gedekt worden smiling smiley. Maar je eigen auto TL gereden zien worden lijkt mij, buiten menselijk leed, één van de ergst mogelijke gebeurtenissen.
Quote
Elco
(...) Maar je eigen auto TL gereden zien worden lijkt mij, buiten menselijk leed, één van de ergst mogelijke gebeurtenissen.

Ja, mij ook. En als je van 'dit soort youngtimers' houdt, dan ligt een TL eigenlijk al snel op de loer...
Heel zuur, BleuZ, zeker ook omdat je net die reparatie hebt gedaan en nog zei dat er hopelijk niks zou gebeuren.
In elk geval sterkte, ik hoop voor je dat alles snel en goed opgelost wordt.
Oef wat zuur man sad smiley
Het was zo'n leuke frisse wagen met een heerlijk lage kmstand.
Gelukkig zijn jullie zelf er zelf zonder verwondingen afgekomen wat het allerbelangrijkste is.

Voor degene die denkt dat deze wagen weer klaar kan voor weinig vergist zich lelijk.
De hele achterkant is 100% krom/ ontzet plus kreukelzone wat de auto ook gelijk levensgevaarlijk maakt.
Hier moet je echt niet meer in willen rijden, ik zou rustig uitkijken naar een opvolger, hoe zuur het ook is.

Verder succes met de afhandeling.
Eens met Bofkont..

Als ik naar mijn Yp keek, leek het allemaal mee te vallen. kapot achterlicht links en rechts, deuk in de bumper, gebroken(...) trekhaak, deuk in de kofferbak. Uiteindelijk bleek de auto zo krom als een hoepel, en was zelfs de ophanging beschadigd.. En als je beter keek, zag je dat links 1 cm tussen de kofferbak en achterlamp had, en rechts bijna 5 cm.
Vergis je niet op de kracht die een auto verduren krijgt, als er iemand op botst.
Quote

Voor degene die denkt dat deze wagen weer klaar kan voor weinig vergist zich lelijk.

Precies, hoe vervelend ook, dit is echt niet voor een appel en een ei op te knappen. Enkeltje schroothoop is echt de enige juiste richting voor deze auto.
Quote
Pjötr
(..) Uiteindelijk bleek de auto zo krom als een hoepel, en was zelfs de ophanging beschadigd.. En als je beter keek, zag je dat links 1 cm tussen de kofferbak en achterlamp had, en rechts bijna 5 cm.

Nou ja, als die centimeters de maatsstaf zijn.. dan kunnen weinig wagens meer hersteld worden, denk ik.

De peugeot zou natuurlijk op de richtbank kunnen..



Of een eenvoudige versie.. Hiermee heb ik mijn front van de AX ook grotendeels recht gekregen..





Quote
Pjötr
Vergis je niet op de kracht die een auto verduren krijgt, als er iemand op botst.

Zeker.. hier is gewoon de dikke pech dat de lier het eerste raapunt was en dat zat boven de bumper van de Peugeot..
Ik denk dat zonder lier de bovenzijde bumper van de LaRo de bumper (deels) van de 306 geraakt zou hebben en daarmee een stuk botsenergie kon opnemen.. (de constructie achter de bumper bedoel ik dan). Nu zit het er, afgaand op de foto's, nét boven zeg maar.

Is zo'n lier voorop overigens tegenwoordig nog legaal.. zonder afscherming..?
Voetgangersveiligheid ?
Het is niet het richten Durashift, het veiligheidsaspect speelt ook mee, de kreukelzone is er niet meer wat de auto levensgevaarlijk maakt.
Onderschat dat niet!
Dan moet je het gehele subframe/balken achter ook vervangen plus toebehoren.
Financieel is het absoluut niet rendabel deze wagen meer te herstellen.
@ durashift.

Het ging niet zo zeer om die centimeters.. Mijn auto zag er beter uit dan de 306, en toch was het hele chassis en ophanging door de klap beschadigd.

Ik heb na het ongeval er nog ingereden, en als ik daarop terug kijk.. Alles kraakte en piepte, achteraf levensgevaarlijk.
Natuurlijk kun je veel maken, maar of dat zo'n goed idee is..

Ik heb n polo gehad, en daar is een nieuwe deur ingekomen, hij is 4x terug geweest, maar toch bleef ie altijd klapperen.
Quote
Bofkont
(..)
Financieel is het absoluut niet rendabel deze wagen meer te herstellen.

Dat ben ik dan wel met je eens, beste Bofkont.

Nogmaals, de schade zit 'vrij hoog'.. Ik ben wel benieuwd of het subframe inderdaad zodanig geraakt is dat het krom is..
Energie zou ook vooral door de kofferbodem en zijschermen geabsorbeerd kunnen zijn?

Natuurlijk, de achterruit is aan gruzelementen.. dus enigszijn torderende krachten zullen er wel geweest zijn..eye rolling smiley
Het is dus vooral de vraag of een schadeexpert de auto op technisch total loss beoordeelt.

Economisch is dat hoe dan ook wel het geval, lijkt mij.
Die Peugeot is klaar. En zelfs als je die 500€ erin wilt stoppen om m te repareren, dan wordt echt nooit meer het pareltjes dat het eerder was. Dus uithuielen en opnieuw beginnen.

Het vervelende voor ts is dat hij nog maanden op z'n geld moet wachten. Je moet maar net de centjes op de plank hebben om eerst zelf wat anders te kopen... Ik ga er vanuit dat de 306 niet all risks verzekerd is.
Quote
Durashift
Het is dus vooral de vraag of een schadeexpert de auto op technisch total loss beoordeelt.

Economisch is dat hoe dan ook wel het geval, lijkt mij.

Tja je weet het pas idd echt zeker als je alles gaat lostrekken en beoordelen.
Maar zo'n laro met een lier er voorop van massief staal, ik geef de auto weinig kans.
Het jammere is dat spuiten zoveel is bij schadebeoordeling.

Maar ook vanwege de hoogte...alhoewel het echt niet goedkoop gaat zijn.
Spuitwerk is hier je minste probleem. Schade wordt opgemaakt op basis van vastgestelde onderdelen in een programma en daar komt een bedrag uitrollen. Of je het zelf kan fixen met mp-delen wordt geen rekening mee gehouden. En vwb zelf terug naar huis rijden; omdat de verlichting nog werkt en er spiegels op zitten, lijkt je dat een goed idee?
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb mijn rijbewijs nu een dik half jaar, en de auto heb ik uiteindelijk ook maar een paar maanden gehad dus het is voor mij even zoeken hoe deze hele verzekeringskwestie afgehandeld moet worden. Alsof het ongeluk zelf nog niet genoeg is zit je namelijk ook nog ontzettend lang vast in de nasleep ervan. Ik heb ook het gevoel dat ik een ontzettend groot deel van mijn vrijheid kwijt ben zonder auto, maar ondanks dat het nu een vervelende situatie is, is dat gelukkig maar tijdelijk.

Ik heb nu de aansprakelijkheidsstelling voor mijn schade ingediend bij de Nederlandse vertegenwoordiger van de Franse verzekeringsmaatschappij van de veroorzakende partij. Deze vertegenwoordiger heeft van de verzekeringsmaatschappij ook het recht om een eventueel schadebedrag direct aan mij uit te keren (na toestemming van de verzekeringsmaatschappij, uiteraard) dus hopelijk wordt er redelijk snel uitgekeerd zodra de verzekering alles heeft onderzocht.

Voordat dat gebeurt acht de verzekeringsmaatschappij het nodig om een expertiserapportage te ontvangen; de auto kan dus pas gesloopt worden als een expert is langsgegaan bij de Peugeot dealer om de schade vast te leggen en te taxeren. Mijn verwachting is dat dit zal resulteren in een economische total loss-verklaring. Volgens mijn verzekering is de dagwaarde van de auto 1500 euro; ik ben benieuwd of ik dat bedrag ook uiteindelijk terug ga zien (andere onkosten daargelaten, die claim ik ook bij de Franse verzekeringsmaatschappij).

Intussen ben ik me langzaam wel al aan het oriënteren voor een nieuwe auto; ik neig momenteel weer heel erg naar een Peugeot 306, dat was gewoon een ontzettend fijne, ruime en redelijk moderne wagen waar ik niet veel meer bij te wensen had. In de prijsklasse tot 2000 euro is dat ook de enige auto waar ik echt een goed gevoel bij heb, de meeste andere wagens hebben toch één of meerdere dingen die me niet aanstaan (zoals het interieur).

Ik zit ook te spelen met het idee wat langer door te sparen en voor een Peugeot 307 o.i.d. te gaan, die spreekt me designtechnisch ook erg aan maar is ook een flinke stap omhoog in de prijs en belasting/verzekeringtechnisch ook duurder. Ik blijf namelijk nog beginnende bestuurder en ik wil dus niet met een té dure auto rondrijden; dat komt later wel. Mochten jullie nog ideeën hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

Ik hou jullie op de hoogte!
Ik vind er hier een 306 met nog maar 25.000 km op de teller, helaas nogal boven jouw budget, en .... je moet er van houden:
[www.autotrack.nl]
Ik zou geen 307 nemen, niet alleen vanwege de wegenbelasting, brandstofverbruik en verzekering.

Ook omdat het nou niet de meest fantastische peugeot ooit is. Maar een nieuwe 306 is natuurlijk wel leuk. Wellicht een rode kopen en je motor overhangen ofzo....tongue sticking out smiley maar ja enkel als je dat zelf kunt.
En wat denk je van deze groene Sedan?
Deze 3-deurs hatch mag dan wel heeel erg netjes zijn.
Dit is toch wel zuur en eeuwig zonde mansad smiley Maar gelukkig zijn van het type 306 voldoende verkocht geweest en met een leuke speurtocht moet je toch wel weer een net model naar boven kunnen toveren.
@ Nico,

Die blauwgroenige hatch ziet er niet uit: op de plaatjes zie ik al flinke schades rondom. Een sedan is geinig, maar ziet er wel erg bedaagd uit.

Of ik na een TL weer eenzelfde auto zou kopen, durf ik niet te zeggen. De ene zal toch nooit de andere zijn, tenzij je voor een heel andere uitvoering gaat (bijvoorbeeld Cabriolet of GTi). Toch begrijp ik wel dat je voor een 306 geen echte alternatieven kunt vinden: dat geldt voor mij evenzo.
Ben ik wel benieuwd waar je dan op let want ik zie het niet....confused smiley

Maar ik ging even van de lagere km stand uit, en inderdaad ga je dan toch geen auto kopen die volledig aan de verwachtingen en herinneringen van de oude voldeed.
Of Bleuz een Cabrio zag zitten wist ik niet zo snel, maar dat is ook zeker een optie. winking smiley
Ik zou ook eerder een 306 zoeken dan een 307. Uiteraard is dat persoonlijk, maar ik vind een 306 veel mooier dan de wat plompe 307. Ik vind na een korte zoekactie deze:

[www.nederlandmobiel.nl]



Moet met een beetje goede wil wel voor 2 mille mee te krijgen zijn, heeft een lage kilometerstand (logisch volgens RDW), APK tot mei 2017 en is qua motor en uitrusting hetzelfde als de jouwe.

EDIT: het is wel een driedeurs, jij hebt een vijfdeurs. Ik weet niet of die achterportieren van belang zijn voor je?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2016 08:41 door j.ko.
Enorm bedankt voor de suggesties! Ik zie al aardig wat leuks ertussen staan – meer dan ik zelf ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht – maar jammer genoeg zal ik toch eerst een maandje moeten wachten tot ik weer wat budget heb om voor een auto te gaan kijken.

De rode Leeuw heb ik in ieder geval wel al geschorst, dan kan ik in ieder geval mijn wegenbelasting en verzekeringspremie stopzetten aangezien ik toch niet meer verwacht dat er nog mee gereden gaat worden crying smilie

Quote
speedtouch
Ik vind er hier een 306 met nog maar 25.000 km op de teller, helaas nogal boven jouw budget, en .... je moet er van houden:
[www.autotrack.nl]

Damn, dat is wel heel erg duur voor een 306, zelfs met die kilometerstand nut smiley En inderdaad, je moet er van houden!

Quote
Nico GTR
Ik zou geen 307 nemen, niet alleen vanwege de wegenbelasting, brandstofverbruik en verzekering.

Ook omdat het nou niet de meest fantastische peugeot ooit is. Maar een nieuwe 306 is natuurlijk wel leuk. Wellicht een rode kopen en je motor overhangen ofzo....tongue sticking out smiley maar ja enkel als je dat zelf kunt.
En wat denk je van deze groene Sedan?
Deze 3-deurs hatch mag dan wel heeel erg netjes zijn.

Een sedan ben ik inderdaad niet zo'n fan van, dan heb ik nog het liefst een hatchback. Die tweede die je voorstelt ziet er nog niet eens zo verkeerd uit, en kost evenveel als die van mij heeft gekost. De kilometerstand vind ik dan wel een beetje minder...

Quote
Elco
@ Nico,

Die blauwgroenige hatch ziet er niet uit: op de plaatjes zie ik al flinke schades rondom. Een sedan is geinig, maar ziet er wel erg bedaagd uit.

Of ik na een TL weer eenzelfde auto zou kopen, durf ik niet te zeggen. De ene zal toch nooit de andere zijn, tenzij je voor een heel andere uitvoering gaat (bijvoorbeeld Cabriolet of GTi). Toch begrijp ik wel dat je voor een 306 geen echte alternatieven kunt vinden: dat geldt voor mij evenzo.

Je hebt absoluut gelijk met wat je zegt, een andere 306 gaat nooit hetzelfde zijn als mijn huidige (dat is stom om te zeggen, want ik heb eigenlijk al niet meer het gevoel dat 'ie van mij is nu hij al meer als een week in Frankrijk staat...) en daarom zou ik het niet erg vinden om voor een andere kleur te gaan, maar de uitvoering sprak me wel erg aan. Een GTi zou wel leuk zijn, inderdaad, wat meer vermogen zou ik wel kunnen waarderen. Een cabriolet lijkt me ook ontzettend leuk, maar een hatchback is voor mijn gebruik denk ik wat praktischer.

Quote
j.ko
Ik zou ook eerder een 306 zoeken dan een 307. Uiteraard is dat persoonlijk, maar ik vind een 306 veel mooier dan de wat plompe 307. Ik vind na een korte zoekactie deze:

[www.nederlandmobiel.nl]



Moet met een beetje goede wil wel voor 2 mille mee te krijgen zijn, heeft een lage kilometerstand (logisch volgens RDW), APK tot mei 2017 en is qua motor en uitrusting hetzelfde als de jouwe.

EDIT: het is wel een driedeurs, jij hebt een vijfdeurs. Ik weet niet of die achterportieren van belang zijn voor je?

Die ziet er ook heel netjes uit, het enige nadeel van deze is dat 'ie (voor zover ik dat zo kan zien) geen airconditioning heeft. Nu ik weer regelmatig in de auto van mijn ouders rijd, die daar ook niet over beschikt, besef ik me pas hoe ontzettend prettig ik dat vond. Airco is dus wel een pré voor de opvolger van de rode Leeuw drinking smiley

Driedeurs vind ik op zich geen probleem, hoewel ik een vijfdeurs auto nét iets praktischer vind. Maar voor de prijs is het zeker geen verkeerde auto!



Zelf was ik ook al op deze gestuit, een blauwe 1.6 met airconditioning en 105.000 KM op de teller. Wat meer vermogen dan mijn huidige, dat lijkt me erg prettig, en hij staat ook nog eens ONTZETTEND dicht in de buurt! Ik heb de verkoper al geprobeerd te bellen maar toen kreeg ik 'm niet te pakken. Als 'ie er niet a la minute van af hoeft zou deze ideaal zijn eye rolling smiley

[ww3.autoscout24.nl]
Oh, kon jij hem wel schorsen? Bij mijn verzekering kon dat niet (volgens hun) omdat de auto op een terrein stond, en daar beschadigd kon raken ..... (ik moest dus ook de verzekering doorbetalen)

Is het zeker dat ie terug naar Nederland komt? Omdat ie in Frankrijk staat, en 306 misschien daar nog iets (meer) oplevert. Ik geloof dat ze mijn Ypsilon meteen naar mijn melding in een soort database hadden gezet, en een bergingsbedrijf uit ons land had hem "gekocht". Maar omdat het zomer is/was, reden ze niet dagelijks om het wrak te halen. In eerste instantie zou de auto ook in Frankrijk gesloopt worden.

Hou echt rekening met lange afwikkeling, schade aan de auto gaat volgens mij nog redelijk snel, dat bedrag had ik binnen 3 maand, maar voor de rest, ik ben nu 3 jaar verder, na een half jaar werd een bedrag voor mijn kosten gevraagd, dat voorschot werd me dan na nog bijna een half jaar akkoord gezegd, en toen duurde het nog een jaar, voordat ik het had...

Gelukkig heb jij alleen materiële schade, nogmaals succes!
Quote
Pjötr
Oh, kon jij hem wel schorsen? Bij mijn verzekering kon dat niet (volgens hun) omdat de auto op een terrein stond, en daar beschadigd kon raken ..... (ik moest dus ook de verzekering doorbetalen)

Is het zeker dat ie terug naar Nederland komt? Omdat ie in Frankrijk staat, en 306 misschien daar nog iets (meer) oplevert. Ik geloof dat ze mijn Ypsilon meteen naar mijn melding in een soort database hadden gezet, en een bergingsbedrijf uit ons land had hem "gekocht". Maar omdat het zomer is/was, reden ze niet dagelijks om het wrak te halen. In eerste instantie zou de auto ook in Frankrijk gesloopt worden.

Hou echt rekening met lange afwikkeling, schade aan de auto gaat volgens mij nog redelijk snel, dat bedrag had ik binnen 3 maand, maar voor de rest, ik ben nu 3 jaar verder, na een half jaar werd een bedrag voor mijn kosten gevraagd, dat voorschot werd me dan na nog bijna een half jaar akkoord gezegd, en toen duurde het nog een jaar, voordat ik het had...

Gelukkig heb jij alleen materiële schade, nogmaals succes!

Ik heb 'm verzekerd bij Selfinsured via Independer, en toen ik Independer opbelde gaven ze wel aan dat niet alle verzekeringen de mogelijkheid geven tot opschorten, maar Selfinsured wel (nog). Van wat ik heb begrepen komt de Peug zo goed als zeker niet meer terug naar Nederland; het repatriëren zou zo'n 800 euro kosten, en gezien de dagwaarde gaf de ANWB aan dat het economisch niet erg verstandig zou zijn. De auto wordt zoals het er nu naar uitziet in Frankrijk gesloopt, zodra ik daar het akkoord voor heb gegeven (wat ik pas doe nadat de verzekeringskwestie is afgehandeld).

Verschrikkelijk lijkt me dat, zeg, vooral als je ook lichamelijk letsel erbij hebt (gehad). Je wil er dan zo snel mogelijk van af zijn en verder gaan, maar met die hele nasleep is dat niet altijd zo makkelijk...

Vooralsnog leek het relatief snel te gaan, maar ik ben inderdaad benieuwd. Ik denk dat ik volgende week nog even bel over de stand van zaken, maar ik zal in mijn achterhoofd houden dat het nog veel langer kan gaan duren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-08-2016 14:09 door BleuZ NL.
Nou, inmiddels heb ik weer een blijde boodschap voor jullie smiling smiley

De Franse verzekeraar van de veroorzakende partij erkent aansprakelijkheid en verleent ook verzekeringsdekking. Dat wil zeggen dat er ergens deze week een expert naar de Peugeot-dealer in Zuid-Frankrijk wordt gestuurd om de schade te taxeren. Dan zal de Nederlandse vertegenwoordiger de expertverklaring in de loop van de volgende week binnenkrijgen, waarna er hopelijk snel kan worden overgegaan tot vergoeding van de schade (i.e. de dagwaarde van de auto).

Hopelijk is dat hele proces snel afgerond, want des te sneller kan ik mijn nieuwe auto ophalen. Die is namelijk al gekocht (in die zin dat we een koopovereenkomst hebben opgesteld, het daadwerkelijke kopen moet even wachten tot ik over een paar weken mijn centjes van de verzekering heb).

Ik had mijn zinnen eerst gezet op een identieke rode Peugeot 306 1.4 XR uit 1999 die ik een paar dagen geleden ben tegengekomen, maar zoals jullie ook al zeiden wordt 't toch nooit meer de rode Leeuw die mij heeft laten zien wat échte zelfstandigheid nu precies inhoudt. Daarom raadden ook mijn ouders me aan om voor een auto te gaan die wat beter bij mij persoonlijk past, wat vlotter is en ook gewoon wat meer auto is dan de 306.



Ik ben daarom uitgekomen op een Peugeot 206 cc 2.0 16v uit 2002. Ondanks dat de 306 ook al aardig uitgerust was, is deze met lichtmetalen velgen, lederen bekleding, sportstoelen, en climate control eigenlijk zo compleet als ik hem wil. Gisteren was ik al even gaan kijken, en vandaag ben ik teruggegaan voor een proefrit (mét open dak, wel zo lekker in deze temperaturen).

Dat is heel erg goed bevallen, en bijgevolg heb ik vanmiddag ook de koopovereenkomst getekend. Zodra ik de verzekeringscentjes binnen heb ga ik 'm ophalen, en dan mag ik me officieel eigenaar noemen van deze kleine cabrio!

Wat foto's (helaas nog even van de verkoper) mogen natuurlijk niet ontbreken:












1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2016 19:54 door BleuZ NL.
Gefeliciteerd!!! Zowel met de Franse reactie als met de 206. Maar om die nu meer auto te noemen?

In ieder geval is het een leuk ding en wens ik je er langer plezier mee dan met de 306.
Ah, een 206cc! Leuk! Of het meer auto is dan een 306 weet ik ook zo net niet, motorisch in jouw geval wel. Hopelijk heb je er veel plezier van. Ik heb ooit een nieuwe 206cc Roland Garros overwogen (het werd uiteindelijk een nieuwe Mini). Afgeknapt op de onvriendelijke vertegenwoordiger bij de dealer, de vele losse kapjes in de kofferbak en een rammelend portier. Op een nieuw showroom-exemplaar wel te verstaan. En m'n pa vond het ook niks, daar was ik destijds ook wat gevoeliger voor dan tegenwoordig smiling smiley.

Ik hoop dat je vaak met het dak open kunt genieten van deze auto, veel plezier!
Een open Peugeot! Daar ga je plezier van hebben, dat weet ik zeker. Volgens mij een waardige opvolger van je 306, al vind ook ik persoonlijk dat het 'meer auto' zijn wel meevalt. Wat rijden betreft dan, want qua uitrusting ga je er inderdaad flink op vooruit. En als je weet dat de 1.6 16v al vlot zat is in de CC, zit je met dit GTi-blok al helemaal goed...
Mooi koop hoor. Ziet er netjes uit, dit exemplaar.
Hopelijk komen de centjes daadwerkelijk snel en zoals verwacht qua aantal. thumbs up
Voor wat betreft afwerking, uitrusting en motorisering vind ik het sowieso een flinke stap omhoog vergeleken met de 306. Nu is er op basis van een korte proefrit nog niet veel over het rijgedrag te zeggen, maar het sturen ging lekker direct. Door de tweeliter motor kun je er vrij vlot mee rijden, maar met het dak omlaag kun je ook lekker rustig toeren.

Het enige waar ik er nu op achteruitga is ruimte – de achterbank is écht geen achterbank te noemen. Ik heb wel eens vaker achterin meegereden met de 206 cc van een vriendin, maar dat wil je eigenlijk echt niet doen eye rolling smiley En de kofferruimte is op zijn grootst (dus met het dak erop) kleiner dan de koffer van de 306 op zijn kleinst (zonder de achterbank neergeklapt), maar voor IKEA-bezoekjes en grote boodschappen is er dan nog de auto van mijn ouders grinning smiley
Niet gek, een 206CC. Ik vind dat ook nog steeds een leuk model, ondanks dat ik hetero ben drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.