DAF 44 Oldtimer - Dagelijkse belevenissen

Gepost door Mr Rob 
Gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs Mr Rob, en leuk om te lezen welke avonturen je weer met je wagentje beleefd hebt.
Goed van je dat je met deze Daf doorgaat gewoon omdat het dit jouw "trommel" is.
Respect thumbs up
Rob, gefeliciteerd man, met je rijbewijs.

En met je 9 levens. Man je lijkt wel een kat.
Een levensgevaarlijke achterwielslip, bruine bougies, het leven is mooi als je op de grens leeft thumbs up
Gefeliciteerd met je rijbewijs. En wat een hilarisch verhaal weer, ik heb er hard om moeten lachen big smile smiley
Geniaal! Een perfecte kan ook gewoon stuk hoor, dus lekker verder gaan met deze, van genieten! En als het echt niet meer gaat, dan onder een stolp in de kast op je slaapkamer zetten. Je eerste auto! Dat komt nooit meer terug!!!
Geniaal man!
Als je dit had gedaan in vlog formaat op YouTube met beelden erbij dan had je een leuk zakcentje kunnen verdienen denk ik big smile smiley Dit is goud.
En gefeliciteerd met je rijbewijs man! Lekker rondkarren in die Daf, nu komen misschien inderdaad wel de problemen aan bod, maar als je het nu allemaal op kan lossen weet je ook zelf wat je er uiteindelijk aan hebt! HEEL, VEEL, LOL.
Lekker man het roze pasje! En nu zit de DAF in testfase winking smiley succes!
Je zou een blog moeten beginnen met je verhalen! Of zoals anderen al zeggen, als dit op Youtube stond was het waarschijnlijk een hit geweest, haha.

Man wat heb jij een vermakelijke manier van schrijven, complimenten. Over het geld wat je in je auto stopt, een pretpark kost ook geld en dit levert meestal nog maar de helft van de lol van je eigen auto op. winking smiley Lekker genieten van je trommeltje en ik hoop nog veel van je te lezen.
Schitterend verhaal weer grinning smiley En van harte gefeliciteerd met het behalen van het roze pasje!

Mr Rob
Na deze dag is mijn Funda zoek criteria iets aangepast naar wat voor woning dan ook búiten Rotterdam de stad.

Eindelijk verstandig geworden thumbs up

Mr Rob
Ik zit er aan te denken om binnenkort een week vrij te nemen om het plaatwerk te laten herstellen.

Ga wel even na of de eigenaar van die kromme nummerplaat de schadeafhandeling dan al heeft uitgevoerd, anders schiet dat ook niet op natuurlijk winking smiley
Gefeliciteerd met je rijbewijs ! Ik wist niet eens dat je er geen had. Zeker overheen gelezen.....confused smiley
Gefeliciteerd met je rijbewijs Rob!! En nu lekker genieten van Neerlands trots! smiling smiley
Gefeliciteerd met je rijbewijs en je eerste rit.

Wat betreft je geluid: hoop dat je niet echt al die dingen hebt uitgezocht. Als ineens het acculampje begint te branden met raar geluid erbij is het eigenlijk altijd je dynamo of vsnaar. winking smiley Lesje voor de volgende keer (al hoop ik dat die er natuurlijk niet komt)

Achja ouwe rommel kan ook wel eens kapot, ondanks dat het vaak 10x beter gemaakt is dan nieuwe rommel big smile smiley
Gefeliciteerd met het roze pasje! Helaas gaat het gebruiken daarvan iets minder soepel dan je gehoopt had, maar je pakt het goed op. Succes met de komende klusjes aan de Daf. smiling smiley
Weer ontzettend bedankt voor de reacties iedereen! big smile smiley

@cirKel,
En zo is het precies! Dit topic had niet bestaan als mijn wagen perfect was onderhouden en geen kwaaltje aan de horizon had. Gelukkig zorgt mijn Daf er automatisch voor dat er altijd wat te schrijven valt. Zo'n ding als dit komt denk ik nooit "af".

Oops ik vergat nog te vermelden hoe het bericht thuis verder af ging!
Er was een bedrijfsuitje in de buurt bij mijn ouders waar zij naar kwamen kijken (iets met uit een vliegtuig gegooid worden o.i.d.). Ik was eerst van plan om daar naartoe te gaan in de Daf en zij daar te verassen, maarja dat feest ging dus niet door dus ik moest met een collega meerijden. Daar ter plaatse moest ik mijn andere collega's nog even vragen geen enkel woord over een Daf, rijbewijs of alles wat dan ook maar roze kan zijn te reppen. Dat lukte, m'n familie wist van niets. Was nog wel even spannend, want ik had de camera aan mijn broertje gegeven om mee te filmen, maar die stond nog vol met beelden van de eerste rit. Dus ik heb een stuk of 60 foto’s met een gesloten lenskapje gemaakt en hem gevraagd even niet de foto’s terug te kijken. Hij gehoorzaamde. Phew!
Na de veilige landing waren we (ik en alle collega's) in Deventer uit eten geweest waar ik het grootste offer ooit gemaakt heb: Een avond zonder alcohol.
Wanneer ik namelijk in Apeldoorn afgezet zou worden wou ik ergens opgehaald worden zodat ik ze op dat moment kon verassen door diegene achter het stuur te vragen op te schuiven.
Dus ik zat mijzelf te bezatten met Radlertjes, chocomel, cola en van alles wat terwijl het ene bierglas na de ander en meerdere flessen wijn voor mijn neus langs gingen. Ik ben nog nooit zo erg gemarteld geweest. Als het restaurant Guinness serveerde en er kwam een pint van die langs dan had ik mijn aankondiging even verplaatst naar een dagje later.

Tegen die tijd dat we klaar waren was het half 12, en raad eens, ik kreeg een telefoontje van m'n ouders dat zij de wereld onder een 90 graden hoek gingen bekijken.....
....Er..... er was BIER.... en... en....eh.n.... SPECIAALBIER en...en..e.n.... rode CHATEAU MIGRAINE uit 1990...... ;_;
Gelukkig wou mijn broer mij nog komen ophalen, al was het redelijk dicht bij huis wegens last van zijn nek, maar ik kon in ieder geval hem die avond verassen door zelf terug te rijden vanaf de parkeerplaats.

Na die avond heb ik in elk geval besloten, ik wordt nooit Bob. Ik kruip wel naar huis als niemand anders het wil zijn.

Ondanks dat ik niet met mijn trommel kon komen aankachelen was de dag een succes.

De volgende dag wou ik dus mijn ouders gaan verrassen. Toevallig wouden ze naar een winkel gaan ergens buiten Apeldoorn, uiteraard ging ik mee.
Eerst liep ik met mijn pa naar de auto, hij ging uiteraard achter het stuur zitten, dus ik doe zijn deur weer open en vraag of hij even wilt opschuiven. Hij snapte er geen bal van, wellicht dat de passagierskant geblokkeerd stond o.i.d. toen viste ik het roze pasje uit mijn zak wat resulteerde in dat onbetaalbare gezicht wat je alleen met dit soort dingen te zien krijgt. Die blik van “Jij vieze loeder dat je bent”.

Toen ik achter het stuur was gekropen en mijn pa op de bijrijdersstoel zat stapte mijn ma achter mij in. Vervolgens zat ze rustig tegen mijn pa lullen en ondanks hij terug praatte had ze niets door totdat ik de wijk uitreed en zij zich ineens helemaal de pleuris schok wat volgde met commentaar der afkeuring over het feit dat ik zonder rijbewijs zat te rijden. Ik en mijn pa lagen helemaal dubbel. Uiteraard was die ook totaal verrast toen ik het pasje aan d’r gaf.

@uwbuurman,
Inderdaad. Zelfs al zou ik later een schuur vol Cadillacs en Lincolns hebben staan, ik zou deze nooit meer weg willen doen. Het is ook gewoon een grappige auto.

@braadslee & Brent®,
Ik heb er wel eens over zitten denken om het te filmen als een reeks video's, al lijkt mij dat wel iets meer werk omdat ik rekening moet houden met een beetje fatsoenlijk camerawerk in een omgeving waar iedere puber camerageil is. Het stukje verbeelding verdwijnt natuurlijk ook wat je alleen hebt met lezen.
Maar toch, mocht er interesse zijn dan kan ik eens een keertje proberen een soort-van review video te maken waarin ik mijn ervaring deel over hoe de trommel rijdt. Lijkt me ook wel leuk om te doen namelijk.

@.......@PM,
Oh mijn trommel had niet eens een krasje... daarvan in elk geval. Het lijkt er ook op dat hij er verder geen punt meer van gemaakt heeft. Laatst groette ik hem nog.

@Pobresh,
Om eerlijk te zijn wel haha. Ik snapte al niet waarom al die klachten nergens op sloegen t.o.v. de verdachte onderdelen. Eigenlijk is het ook logisch als ik er zo over terug denk. Maarja, ik ben al een complete pannenkoek qua technische kennis over auto’s en schrok mij bekant een ongeluk toen dat geluid in werking trad. Was mijn auto standaard niet bruin, dan was het daarna wel geworden omdat ik 50 shades of brown aan het kakken was.
Ach, het verhaal was een stuk korter geweest, had ik het meteen geweten :P

Zo. Er is weer progressie gemaakt deze week. Allereerst beginnen met deze afbeelding:

Wat? Daf weer te koop gezet? Nee hoor :P
Ik zat door Daf 44 foto’s te bladeren met een maat van me toen ik ineens een bekend kenteken zag, 22-97-MH. Huh? Wacht eens, dat is mijn trommel!
Blijkbaar is er een deel van een oude Marktplaats advertentie bewaard gebleven uit 2015 voordat de garagehouder hem kocht waar ik hem van overnam.

Enige info was ook bewaard gebleven:
[auto.mitula.nl]

“te koop: daf 44 (variomatic) uit 1969 met klein motorisch defect. de kabel naar de startmotor mist een klem. kan redelijk makkelijk tot leven gewekt worden. ook zitten de schoentjes die aangrijpen op de de aandrijving vast. kan mogelijk bij bezichtiging gestart worden samen met bezichtiger. qua roes...”

Klein motorisch defect. Oh hemel. Ze hebben het over vastzittende koppelingsschoentjes. Ik vermoed dat deze zijn vervangen, want als er ook maar één een beetje kapot is dan merk je het gelijk. Zou tof zijn als die vervangen zijn. Jammer dat het stuk over roest net mist.

€1000,- vraagprijs. Oh, dan zat ik er uiteindelijk niet ver van af met mijn €1100,- die ik ervoor betaald heb.
De kilometerstand klopt alleen niet. Bij mij staat er nu iets van 52000 op de teller, zeker geen 60000. De schurken.
Anyway, hoe dan ook grappig om een advertentie tegen te komen van je eigen auto.

Dan nu weer over de reparaties. Eerst goed nieuws. De trommel rijdt weer!
Met dank aan Pimjaco voor het regelen, heb ik in Delft een “nieuwe” dynamo voor 5 tientjes kunnen overnemen van een andere Daf/oldtimer liefhebber:

Deze had iets meer oppervlakte roest dan mijn vorige maar was bijna geruisloos als je er aan draaide. Daar doe ik het voor. Ook de koolborstels waren nog in hele goede staat.

Toch even noteren als een echt gepatenteerd reparatieverslag:

Reparatie 6 | Nieuwe Dynamo monteren & Vsnaar vervangen
Probleem: Een leegte vult mijn hart... En het motorcompartiment van m’n Daf.
Gewenste oplossing: Lagere belastingen en hogere lonen... Wacht, verkeerd item. Een werkende dynamo, dat wou ik graag.
Voorkennis: Het heeft mij een week gekost voordat ik überhaupt wist dat deze vervangen moest worden, dus eh, niks.
Moeilijkheid: Het is moeilijker om Aromat in een Rotterdamse supermarkt te vinden. Die Vsnaar daarentegen, ik zou graag een hartig woordje gevoerd willen hebben met diegene die dat verzonnen heeft. Daarover later meer.
Lichamelijk letsel: Klauwen onder smerig rubber en kleine sneetjes van koelribben. Juist ja.
Opgelost: Jazeker de dynamotheker!
Aan te raden terrein om op te repareren: Overal en nergens. Zo lang niemand je maar kan horen wanneer je staat te vloeken.
Kosten: Dynamo €50,- Vsnaar €8,28
Speciaal gereedschap nodig: 5 dozen zelfbeheersing, 1 tablet valium en 2 tabletten Prozac.
Aantal zielen gelukkig: 1

Van mijn deskundige inspectie heb ik helaas maar 1 foto gemaakt van het verwijderen van de 2 hoofdbouten waar de hele dynamo mee uit elkaar te trekken is.

Ach, het stelt ook niet veel voor.
In het plastic dopje op de as heb ik wat WD40 gespoten voor de zekerheid.

Die middag ontving ik ook weer een pakketje:

2 Vsnaren voor gevorderden en 2 normale Vsnaren. Die snaren zijn zo goedkoop, dan maar gelijk 2 bestellen. Dan kan ik ééntje reserve houden of mijn tanden mee flossen.
Die varioriemen (wat die grote uiteraard zijn) wil ik binnenkort eens gaan vervangen maar heeft nog geen hoge prioriteit. Ik dacht ze maar alvast even in huis te halen. Zo’n set kost ongeveer €150,-
Daar komt een dikke lucht van af zetten die dingen goeiemorgen. Maar lekker dat het ruikt. Wie ooit wel eens naar de bergen op vakantie is geweest en met een kabelbaan ergens heen is gegaan, in die terminal ruik je altijd zo’n stevige mechanische lucht van dat grote wiel waar die kabels op worden voortgetrokken. Precies die lucht kwam hier ook van af dus je kan je voorstellen dat mijn vakantiegevoel zojuist weer met 5,3% is gegroeid.

Anyway, het monteren van de dynamo was een makkie. De aansluiting van de 3 kabeltjes is eenvoudig in het elektrisch schema te vinden in de handleiding.

De dynamo zelf zit met 2 bouten onderaan vast waar deze op scharniert. Een derde bout zit aan een stang bevestigd waarmee de spanning op de Vsnaar is af te stellen.

En dan nu die snaar. Gatver bah.
“Hoezo Robin? Dat is toch gewoon een simpel snaartje over 2 assen?”

Ja dat klopt. Maar iedereen die ooit aan Daf’s luchtgekoelde boxermotor gewerkt heeft weet dat de ontwerper ervan ergens pas op zondag avond laat –vlak voor bedtijd- ineens bedacht dat hij voor de deadline van morgenochtend nog een Vsnaar moest ontwerpen op het blok.

Kijkt u eens naar deze foto:

Zoek de Vsnaar.
Als je een beetje zoekt en net al te veel zonlicht op je monitor hebt staan schijnen (moet wel lukken met die kansloze zomer) zie je die snaar ergens in het midden zitten.
De as waar die op zit loopt door naar voren waar vervolgens de ventilator op zit. Ja. Om dus die snaar er uit te halen moet je eerst de ventilator demonteren zodat je de snaar dwars door de koelribben van de oliekoeler kan heentrekken. 2000 jaar aan evolutie mensen.

Gelukkig kom je bij B-body Daf’s daar zo makkelijk bij met een motorkap die op zijn Joegoslavisch opent. Eerst mag je proberen de plastic kap voor de ventilator los te trekken. Daarvoor heb je eerst een vleesmes nodig om het vlees van je arm af te snijden zodat je nét met je klauw daar tussen komt.

Die is er in verhouding nog makkelijk af te krijgen. Dan mag men de ventilator met 3 bouten losschroeven. Dus ik pak mijn ratel, oh nee die past niet omdat het daar nog krapper is dan een toilet in een Boeing 737. Ik pak mijn mini-ratel en door het plaatwerk van het frontpaneel wat naar voren te drukken paste deze er tussen. Altijd handig die blikken trommels van vroeger.

Dus ik schroef die 3 borgmoertjes los ohw...

Je weet dat je met kwaliteit te maken hebt zodra het borgmoertje het complete stuk schroefdraad met zich meetrekt.

Toch, tot mijn verbazing waren deze redelijk snel los te krijgen zonder dat je 74.000 kilonewton hoefte te gebruiken aan kracht.

Nu kon ik de ventilator er uit trekken.... Volgens het boekje althans. Ik zat te trekken, te draaien, te wiebelen en te vloeken. Man man man, die wagen stond inmiddels bijna een parkeervak verder. WIE VERZINT ZOIETS!?

Nu was ik het zat, met één ruk dat windscherm wat ervoor zat eruit gerukt:

Nu kon dit ding echt nét er tussen uit worden gehaalt.

Bitch...

Dan mocht nu die snaar er uit. Ik heb zo’n gevoel dat ik na 5 allinea’s aan uitleg nog geen goed beeld kan scheppen over hoe het bedacht is dus hopelijk weet deze super extravagante technische tekening het uit te leggen:

Die disk achterin is de poelie waar de snaar omheen draait. Die zit aan de as vast die in het koelhuis draait. De snaar moet tussen de as en de koelribben er tussenuit worden getrokken.

“Maar Robin, je kan toch gewoon die oude snaar doorknippen? Scheelt de helft van het werk”
Dat denk je misschien. Maar zonder dit ooit gedaan te hebben kan ik het beter eerst met die oude verrotte snaar proberen dan meteen met een nog perfecte. Als er iets nu mis gaat maakt het niet uit.

Ik zat met mijn vingers op plekken waar denk ik nog geen mens ooit zou durven te komen. Zo af en toe vond ik ook een schatkaart of andere mythische schatten.
Gelukkig hadden ze die as hol gemaakt van binnen dus ik zat eerst 10 minuten te graaien op een plek waar die snaar niet eens uit kwam. Dit resulteerde uiteraard in het vastzitten van mijn vingers in dat achterlijke gat. Na veel wiebelen kreeg ik ze los. Was die motor ineens gaan starten dan hadden we een interessante Robin soep gehad. Beetje Maggi erbij en klaar is Kees.

Ik bedacht mij ook later pas dat de koelribben een opening aan één zijde hadden waar de snaar doorheen getrokken kon worden. Godzijdank zat dat daar. Het is bijna alsof ze er over hebben nagedacht.

En gelukt! Eindelijk! @_@
Hier de vergelijking tussen de oude en de nieuwe:

Toen de nieuwe snaar er op zat wat het tijd voor een kort testritje. Het acculampje was nu uit en geen kabaal meer te horen! De wagen trilde wel een beetje in de bochten maar dat kwam omdat ik voor de duizendste keer was vergeten de handrem los te maken.

Dan op naar het volgende: Tijd om de banden te vervangen!
Eindelijk genoeg geld gespaard om dit te kunnen doen. Je kan die dingen niet vroeg genoeg vervangen voor nieuwe want volgens mij was het wachten op een ongeluk met die oude.

Daf 44’s gebruiken een arbitraire bandenmaat. Namelijk 134 r14 banden. Dit zijn ongelooflijk dure banden die alleen Vredestijn nog maakt en kosten gemiddeld €130,- per band.
[banden.autoweek.nl]
Ik stond toen ook raar te kijken toen de website www.bandenthuis.nl die dingen aanbood voor €51,73 per stuk. Dat terwijl dezelfde band ook op hun site voor de ‘normale’ prijs stond met exact dezelfde informatie. Fout misschien? Ach, zolang het er op staat maar meteen kopen. Voor nog geen €300,- had ik een nieuwe set banden gemonteerd en gebalanceerd met nieuwe ventielen en al. Hoe ideaal?

Zij zouden eerst dinsdag langskomen, maar dat werd even verschoven naar 4 uur op woensdag omdat er aanvankelijk maar 2 banden waren geleverd. (die gene zal ook waarschijnlijk alleen naar de prijs gekeken hebben. €200,- aan deze banden zijn er normaal gesproken 2, niet 4.)

Maargoed, op die woensdag had ik dus ook een afspraak gemaakt bij een garage in de buurt die wielen kon uitlijnen. Mooi dacht ik. Nieuwe banden en uitgelijnd op 1 dag. Kan ik zo weer lekker pruttelen.

Die uitlijnafspraak was om 12 uur, dus ik kom dus netjes langs op dat tijdstip. De brug stond nog vol dus het moest wat later op de dag. Prima, boeiend. De garagist vroeg welk tijdstip mij schikte. Toen zei ik iets wat ik maar beter niet had kunnen doen. De taboo van alle taboo’s in de garagewereld. Mensen, dames en heren, zeg dit NOOOOOOOOIIIT in een garage:
“Zolang het maar voor 4 uur is is het prima, want om 4 uur worden er nieuwe banden op gelegd

Als er een ventilator stond dan was me er toch een bolus tegenaan geknald. Want het garagemaffia-instinct knalde bij de garagist naar boven.
“Banden vervangen? Door wie?”
“Banden thuis of zoiets, die komen ter plekke nieuwe banden eronder leggen” zei ik.
“En dan ga je hier je wielen uitlijnen terwijl je ze er daar eronder laat leggen?”

Toen zei ik het volgende wat je ABSOLUUUUUUT NEVER EVER NEVER EVER EVER NEVER mag zeggen:
“Tja, het is nogal een obscure bandenmaat en zij waren de enige die nog een beetje te betalen waren”

Ik zag meteen aan zijn gezicht dat wat ik zojuist had gedaan gelijk stond aan urineren over het graf van de paus.

“Nou dan heb je niet goed gezocht bla bla bla” op een geïrriteerde manier.
Pardon? Jij durft tegen een 20-er te zeggen dat hij niet goed gezocht heeft? Ik mag dan misschien geen toegang hebben tot een aanbod aan banden die wekelijks van een vrachtwagen af sodemieteren maar ik ben opgegroeid met Google en computers en ken alle trucjes. Met zo’n belediging maak je geen vrienden in mijn boekje.
Ik zei het niet maar dacht van binnen “als jij ze goedkoper kan vinden krijg je van mij €100,-”

Uiteraard ontving ik geen enkel telefoontje van die slampamper die middag dus hij kan de pot op. Ik zou willen zeggen welke garage het is, maar dan worden waarschijnlijk mijn banden lek gestoken.

Dus dat was mooi klote. Geen uitlijning. Godzijdank kwam bandenthuis wel gewoon opdagen, en tot mijn opluchting was de monteur een ontzettend toffe kerel waar ik de hele tijd mee heb staan kletsen. Hij vertelde me dat het vaker schijnt te gebeuren dat bandenboeren volledig apeshit gaan zodra ze horen over dit bedrijf.

Vreemd genoeg, ondanks dat de oude tubeless banden waren, zaten overal binnenbanden in. Het was dus ook even spannend of de velg de nieuwe er op wou houden en of de druk er niet langzaam af liep, maar gelukkig ze bleven op druk. No way namelijk dat ik er nog binnenbanden in wil hebben.

En de nieuwe er op:

Ik kan niet wachten tot mijn wieldoppen er weer op kunnen na het uitlijnen.

Het verschil:

Het waren nog gewoon originele Vredestijn banden ook. Kortom, voor deze prijs weet ik wel door wie ik voortaan mijn banden laat doen. En daar komt geen sjaggie garage aan te pas. Nooit geweten dat zoiets bestond, maar wat ben ik blij. Als ik nog meer lof over hen zou uitspreken zou men denken dat ik bij hen een contract heb moeten tekenen om dat te doen.

Gezien de beperkte slijtage op de tijdelijke banden was het prima als ik die ene rit naar huis maakte. Die donderdag en vrijdag heb ik hem ook laten staan ondanks dat het prachtig weer was om mee te rijden. ;_;
Nu heb ik maandag om 8 uur een afspraak bij de Profile ingepland staan. Hopelijk weten zij zich wel netjes aan de afspraak te houden. Zo niet dan geef ik het op en ga ik zelf maar proberen uit te lijnen.

Hoe dan ook, mijn besluit is gemaakt, ik wil zo min mogelijk met garages te maken hebben. Zelfs al zou ik er ooit een moderne auto naast kopen. Ik zoek het zelf wel uit.

Btw, als ik toch wil gaan proberen om video's te maken, dan kan ik me ook als een echte Vlogger gaan gedragen. Stap 1 is schaamteloos smeken om likes. Laten we het uitproberen. Blijkbaar kan ik montagekosten terugkrijgen als mijn foto op de FB pagina van die bandenlui meer dan 4 likes heeft of zoiets. Dus tja, als je na het lezen van dit hele verhaal nog steeds geen klap te doen hebt zo op de zaterdagavond, leef je uit en ik ben je dankbaar als het lukt want dan heb ik weer €70,- om in andere onzin te steken met deze Daf.
Hier is die link: [www.facebook.com]

Ok, geen zorgen, ik heb een nogal emotionele relatie met Vloggers. Ik heb namelijk een ongelooflijke hekel aan ze, dus no way dat ik me verder zo ga gedragen. Bah. Ik voel me vies. Waar zijn die KFC doekjes gebleven?

Tot slot twee kleine dingetjes om het er weer bij te laten voor vandaag.

Een paar dagen terug kwam m’n maat spontaan langs met een papiertje. Blijkbaar stond daar op hoe je de timing van het motorvacuum kan veranderen zodat de trommel eerder in de overdrive schiet want de mijne stond nogal ruk.
Ter info, de Daf is zo ontworpen dat bij een bepaalde snelheid en gas-terugname de variomatic overgaat van centrifugaalkracht naar het motorvacuum. Dit zorgt er voor dat de auto met een veel lager toerental kan blijven doorrijden. Bij mij sloeg hij pas precies bij 50KM/H om naar het vaccuum want ontzettend irritant is. Want aangezien dat ook het snelheidslimiet is zit die motor toch een partij achterlijk te doen als je op die snelheid blijft hangen waardoor je ook snel naar- en over de 60KM/H gaat.

Hier zijn helaas geen foto’s van want het ging zo vlot. Die motorkap ging open, ik zag die maat van me blazen en zuigen door een paar rubber slangetjes en hij zat iets te draaien aan een stel-armpje naar de roterende vacuumklep, en klaar is kees.
De testrit begon al leuk, ik wou de straat uitrijden maar moest eerst een fietser voorlaten. Deze fietser zat met zo’n brede lach naar dit ding te kijken en saluteerde ons zelfs toen hij voorbij kwam. Dit soort reacties kan ik echt dagenlang plezier van hebben.
Nou en of dat het nu werkte. Nu slaat het vacuum over op 30 KM/H en wat heerlijk pruttelt dat. De eerste keer dacht ik dat de motor afsloeg omdat het toerental terug gaat naar amper 1000 RPM terwijl je blijft accelereren. Met hetzelfde toerental pruttel je dus ook als je 50 gaat. I love it. Op dit soort momenten besef je ook hoe mooi stukje techniek dit eigenlijk ook is.

En als laatste heb ik even naar de stuurspeling gekeken. Blijkbaar kan je dit corrigeren door een vaag excentriek aan te tikken.

Kleppie open, en daar zit ie:

Benodigdheden:

1 schroevendraaier, 1 hamer, en 1 ratel met sleuteltje 13 (hoe kan het ook anders).

Zo, eerst draai je de.... eh.... ok

Mijn fles Whisky heeft ook zo’n ding er aan. Als ze verwachten dat ik dat stuurhuis leegdrink dan hebben ze het goed mis.

Goed, ding eruit, boutjes iets losdraaien, en nu kon ik het excentriek aantikken en deze (van vooraf gezien) met de klok mee aandraaien. Ondertussen een beetje voelen of het stuur anders gaat. Daarna weer aandraaien, en voor de zekerheid dat rare stukje ijzerdraad weer er tussen.

Speling lijkt minder. Maar volgens mij heb ik het te strak gedaan want het stuur draait niet meer vanzelf terug na een bocht. Oops. Misschien toch maar een keer reviseren dat ding.
Mooi verhaal, wederom.. Als ik facebook had gehad zou ik die like gegeven hebben.
Mr Rob
Toen ik achter het stuur was gekropen en mijn pa op de bijrijdersstoel zat stapte mijn ma achter mij in.

In een tweedeurs DAF? Dat is een sterk staaltje...
@ Erik Baas: Even goed lezen, dan zul je zien dat het op dat moment niet om de Daf gaat. eye rolling smiley

@Mr Rob: ik heb mij weer uitstekend vermaakt met jouw schrijven. smileys with beer

Greetzz Renate.
Goed verhaal, die like heb je te pakken! winking smiley
Mooi verhaal weer zeg!
En je technische kennis neemt met de dag toe! Die garages heb je straks ook niet meer nodig lijkt me!
@ renate: Je hebt helemaal gelijk, sorry.
Lekker bezig weer man!

Nou ben ik wel ontzettend nieuwsgierig naar je opleiding en werk. Even ervan uitgaande dat je de moeite neemt en die fantastische tekening zelf ff in elkaar flanst. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 00:42 door Nico GTR.
Bedankt! voor de reacties evenals de duimpjes! big smile smiley

@Erik Baas,
Breng me niet op ideeën hé? tongue sticking out smiley

@Nico GTR,
Ik werk momenteel bij een maritiem engineeringsbureau als visueel tekenaar. Zegmaar die mafkees die de 3D "schetsen" maakt van iets dat nog gemaakt moet worden om een beeld aan de klant te geven. Ik heb bij het STC (Rotterdam) gestudeerd, al is het 3D tekenen uit een hobby voortgekomen. Ik heb op mijn eigen school ook ongeveer een half jaar les gegeven daarin. Erg leuk om te doen.
Mocht je het boeiend vinden, kort geleden heb ik deze video van een hobbyproject gemaakt. Het principe komt op hetzelfde neer met wat ik op kantoor doe al is dit voor een oud computerspelletje. [www.youtube.com]
De video verklaard dus aardig mijn ondermaat aan ervaring qua autotechniek, want dit soort dingen komen alleen van mensen die getrouwd zijn met hun bureaustoel.

Over video's gesproken. Gisteren kwam een leuk pakketje binnen. Ik heb zo'n Denver wifi cameraatje gekocht die ik eigenlijk voor de vakantie wou gebruiken. Maar volgens mij is het ook best handig als ik hem voor een video over de trommel zou gebruiken.

Ondanks die lelijkerd die je in beeld ziet ben ik best tevreden met de kwaliteit van dat cameraatje. Niet slecht voor een budget action cam.

Interessant trouwens. Het lijkt er op dat mijn banden niet meer op Bandenthuis.nl staan. Zou ik toch dikke mazzel hebben gehad?
Wat een geweldig filmpje van de Titanic joh! Met dit soort skills, is het goed verdienen in de games branche.
Leuke verhalen! Maar zo 'dagelijks' wordt de nu nog niet gebruikt begrijp ik?

Die oude bandjes zagen er wel erg slecht uit. Overigens vind ik €18,50 per band voor het monteren van banden op simpele stalen velgen niet heel goedkoop. Ik ben ook wel benieuwd naar de DOT-code van de nieuwe bandjes.
De DOT-code geeft de 9e week van 2012 aan. Zal wel goed gaan denk ik. Alles beter dan die uitgedroogde onderzetters die er eerder onder zaten en ondanks de hogere montagekosten nog steeds goedkoper dan menige bandenboer. Na Bandenthuis is Pneus Online de goedkoopste met €124,41 per band. (volgens [banden.autoweek.nl] , hey hij staat er weer tussen : D)
Ik was nu voor amper €300,- klaar. Anders zou ik pas banden hebben voor €497,- en dan moet het nog gemonteerd/gebalanceerd worden.
En naar mijn ervaring zijn bandenboeren er niet zo warm van als je banden van een 3e partij bij hen eronder wilt leggen. :P

Afgelopen maandag heb ik ook de sporing laten uitlijnen bij de Profile. Zij kwamen wel netjes de afspraak na en om 8 uur 's ochtends kon de trommel er gelijk op.
Was nog even interessant, de uitlijner móet blijkbaar een auto uitkiezen in de bestaande lijst aan wagens die in de computer staan. Tja, een computer uit 2014 (-of 15 had hij het over dacht ik) heeft helaas geen Daf 44 meer in het systeem staan.
"Hmmm, staat er misschien een Volvo 66 in? Dat is dezelfde body"
"Nee, lijkt er niet op. Ik zie wel een Volvo 122 staan"
"Klinkt oud genoeg, doe die maar."

Ik zag thuis pas dat het een Volvo Amazon was haha. In principe maakte het volgens mij niet uit welke auto we uitkozen omdat de uitlijnhoek toch handmatig werd ingevoerd. Dus ik denk dat ik de volgende keer maar vraag of er een Rolls-Royce Phantom in het systeem staat.

Sinds deze week kan ik er dus éindelijk dagelijks gebruik van maken. Ik ben dus uiteraard gisteren, eergisteren en vannochtend met de trommel naar mijn werk toe gereden. Na iedere rit heb ik de voorwielen gecontroleerd of er enige vorm van slijtage aanwezig was, maar het lijkt er echt op dat het is verholpen. *klop klop* Geen rare sporen, geen hete banden, en bovenal; geen slippende geluiden meer in strakke bochten. Wanneer ik het stuur loslaat gaat hij ook in een rechte lijn vooruit.

Met die nieuwe banden er onder en dit weer rijdt het echt heerlijk. De wegligging is zoveel beter geworden. Geen enkele keer zijn de achterwielen in een slip geraakt of had ik het gevoel dat ze het wouden doen. Iets wat ik met de oude banden -ondanks het weer- wel merkte.
T.o.v. toen ik de wagen net kocht voelt het nu ook gewoon betrouwbaar aan.

Gisteren dus ook voor het eerst samen met m'n maat een kort ritje gemaakt met beide Daf's. Op weg naar de SS Rotterdam voor een kliekje:

Allemaal oud Hollandsche techniek met een bootlading beunwerk in één plaatje.

Alleen jammer dat ik de wieldoppen was vergeten te plaatsen voordat ik de foto nam. Ze zitten er nu wel op, maar ja....

@- Quatrelle -,
Bedankt! big smile smiley De gaming industrie is helaas nogal verzadigd in Nederland. Vandaar dat ik mij weer even met boten bezig hou. Toch als hobby vind ik het nog wel leuk om ernaast te doen. Met een beetje doorzetting misschien ooit nog wel een zakcentje aan te verdienen. drinking smiley
Mr Rob
Alleen jammer dat ik de wieldoppen was vergeten te plaatsen voordat ik de foto nam. Ze zitten er nu wel op, maar ja....

Prachtige foto, twee Dafs met origineel kenteken voor een achtergrond die bijna alle moderniteit uit de 21ste eeuw weglaat. Van die wieldoppen had ik niks gezien tot ik het las!

PS. "Bijna" omdat ik twee gele vuilcontainers in de achtergrond zie. Die zou je nog even z/w kunnen maken of verwijderen wanneer je de wieldoppen erop photoshopt.
Heerlijke topic om te volgen!
Best wel triest dat 1 van de weinige Nederlandse automerken niet in de uitlijncomputer staan: ik vermoed dat die machine niet uit NL komt.
Mooie foto die laatste: redelijk tijdloos.
cirKel
Die zou je nog even z/w kunnen maken of verwijderen wanneer je de wieldoppen erop photoshopt.

Check!
Mr Rob en cirKel: thumbs up

met een bootlading beunwerk thumbs upthumbs up

......voor de ss Rotterdam grinning smiley
Kijk, da's alweer een stuk beter! Netjes hoor! big smile smiley

Deze week heb ik bijna elke dag heerlijk naar mijn werk en weer terug kunnen pruttelen. Wat een prachtig weer dit. Ik had het zo gehad met die achterlijke regen. Ik was bijna vergeten hoe de kleur blauw er uit zag.

Je zou vast denken of ik niet gecremeerd word in dat ding als de zon daar de hele dag op hebt staan bakken. Immers heeft deze rijdende naaimachine maar 2 ramen die open kunnen. Maar vreemd genoeg valt dit nog enigszins mee. De temperatuur in de auto is redelijk hetzelfde als buiten (slechts iets warmer) omdat er volgens mij nogal weinig bekleding in zit waar die warmte in kan gaan hangen. Zodra beide ramen worden geopend is de warme lucht er zo uit.

De stoelen daarentegen.... Hoe heet dat spul ook alweer? Skai leer? Volgens mij maken ze daar ook CV ketels van. Die temperaturen komen over 9000 graden Celsius wanneer je met je spijtige achterwerk er op durft te zitten. Ik ben ook van mening dat mijn Daf alleen al voor 46,8% bijdraagt aan het gat in de ozonlaag vanwege de enorme hoeveelheid hitte die dit leer van de zon weet op te slaan.

Goed. Nu mijn trommel een beetje was ingereden na de enorme hoeveelheid beunwerk die ik er intussen aan heb verricht leek het mij een goed idee om eens te gaan uitrekenen hoeveel hij verbruikt. Dus ik tank 'm netjes vol en noteer de kilometer stand.

De volgende dag pruttel ik dus weer naar mijn werk toe. 27 kilometer op de snelweg, hoppa. Geen enkel probleem. Alsof ik het vaker heb gedaan.
Beetje raar was wel dat ik de tunnel niet zo vlot uit kwam als de dagen ervoor. Ach, ik zal wel weer nodig naar de plee moeten. De Daf is qua weggedrag namelijk volledig afhankelijk over hoeveel jij de avond ervoor gegeten hebt.

Ik draai de parkeerplaats op bij mijn werk, zet hem in één keer in zijn vak. (niet zo moeilijk want op het hele terrein stonden maar 2 auto's), zet de motor uit, trek de handrem aan........

Ohw......

De handrem was nog aangetrokken....

Nu is de Daf variomatisch, maar ik betwijfel of hij ook handremomatisch is. De hele rit van Rotterdam naar Papendrecht heeft dus de handrem er op gestaan.
Nu droeg niet alleen het skai leer bij aan het gat in de ozonlaag, nu ook mijn trommelremmen achter. Wat moeten die arme dingen geleden hebben @_@

Het bewijst in elk geval weer dat mijn handrem blijkbaar ook geen ene klap doet. Want ik merkte niks.

Na werktijd heb ik even een paar "brake tests" gedaan op de terugweg naar huis. Geen zorgen, er zaten alleen maar vrachtwagens achter me en zij staken allemaal netjes de vinger omhoog om mij te laten weten dat de remmen het deden. Maar blijkbaar hebben truckers wel massaal last van hun duim want ze gebruikte allemaal de vinger naast de wijsvinger. Geen idee wat dat is.
(Dat was niet serieus, ik hoop dat dat opvalt voordat het CBR ineens contact met mij opneemt.)

De trommel lijkt nog goed te remmen dus er hoeft gelukkig niets vervangen te worden. Maar echt heel toevallig staan er sinds eergisteren een set remschoenen voor achteren in een 44 te koop op marktplaats voor €30,- Waarom niet? kopen kopen kopen!

Tot slot nog weer even een klein reparatieverslagje. Zoals ik aan het begin van deze post vermelde, reed ik bijna elke dag heen en weer. Zo'n geluksvogel als ik kan natuurlijk nooit eens een week zonder tramalant voorruit rijden.

Gisterochtend wou ik weer gaan instappen. Eerst nog even een korte babbel gehad met iemand die mij complimenteerde op de wagen en die voor de verandering EINDELIJK eens niet vroeg hoeveel belasting ik betaalde of wat de verzekering kost omdat hij zijn Mercedes heeft moeten wegdoen door de millieuregeling.

"En loopt hij nog goed?"

"Ja hoor, tot zover is het starten en lopen"

God strafte meteen. Ik ga zitten, draai de sleutel om. *klik* *pats* Niets meer. Geen contact, geen lampjes, niks noppes nada niente. De sleutel voelde ook ineens aan alsof ik hem in een lege toiletrol zat te draaien. Dus:

Reparatie 7 | Contactslot weer werkend krijgen
Probleem: Ik kan wel janken.
Gewenste oplossing: Tissues.
Voorkennis: Wie iemand kent die ooit de moeite heeft genomen om een contactslot te repareren i.p.v. deze te vervangen mag hem een bloemetje geven. Of tissues.
Moeilijkheid: Niet echt? gek genoeg. Zal wel meer geluk dan wijsheid geweest zijn.
Lichamelijk letsel: Droge huid van al die tranen.
Opgelost: Ja. Gek genoeg.
Aan te raden terrein om op te repareren: Ik zou het niet midden op de snelweg doen, maar thuis aan de straat kan wel.
Kosten: Niets...... wacht.. wat?
Speciaal gereedschap nodig: 2-componentenlijm.
Voor het avondeten klaar: Ja

Aangezien ik geen gevoel meer in de sleutel had hield ik meteen het contactslot als verdachte. Toen ik de trommel achterliet om met het OV te gaan heb ik voor de zekerheid de accu maar even losgekoppeld. Het laatste waar ik zin in had was bij terugkomst de Daf 300 donuts te zien draaien.
Dus ik verwijderde die avond het plastic kapje en schroefde het contact los. Ik werd rijkelijk beloond met een handvol onderdelen die omlaag kwamen zetten.

Tja wat moet ik daar nou weer mee. Menig mens had dit zonder plechtigheid rechtstreeks in de vuilnis gegooid, maar ik wou toch even een poging wagen om het te repareren. Niets zag er immers afgebroken uit. Joost mag het weten wat bovendien een nieuwe contactschakelaar kost.

Dus ik zet mijn Ravensburger puzzelskills in en zit een avondje gezellig te puzzelen. Het was nog aardig klooien omdat er een flinke veer in zit om tijdens het starten tegendruk te geven. Dat ding wilt alle kanten op en schiet al bij de kleinste scheet met een kracht van honderd loempia's ergens de woonkamer in waar je vervolgens weer een uurtje zoet mee bent om te gaan zoeken.

Maar, het was gelukt:

Die dop op de achterkant wordt geklemd door de stalen behuizing. Blijkbaar zijn die randjes wat uitgelubberd waardoor dit ding er tussenuit schoot. Met een hamer kon ik dit zo verder naar binnen tikken.

Toen kwam het spannende moment. Doet ie het of doet ie het niet?
Nee. Natuurlijk niet.

Zodra ik naar contact draaide flitste de dashboard lampjes heel kort. Ook kon de motor niet gestart worden. Ik was nog even bang dat ik een zekering had door laten branden maar nee gelukkig was het contact nog gewoon gaar.

Wat bleek; er zitten 2 veertjes in die het roterende contactplaatje naar buiten moeten drukken, en ik had er maar één gevonden.

Dus vanochtend kon ik gaan zoeken. Ik was zo slim om gisteren nog even de vloermatten uit te kloppen.... Goed bezig Robin.
Niks te vinden op de bodem, niets te voelen in het dashboard. Dat kan maar 2 dingen betekenen. Of hij ligt op straat, of hij is tussen het plaatwerk en de ronde dwarsbalk beland waar ik niet met de vingers kan komen.

Voordat ik als een debiel daar op straat de tegels sta te bewonderen probeerde ik maar eerst het dashboard. 5 schroeven weer los zodat ik kon trekken aan de onderkant, en vervolgens een keiharde dreun tegen het plaatwerk geven zodat alles wat in die rand kan liggen eruit pleurt. En ja hoor! daar kwam het veertje tevoorschijn!

Veertje er in, contact weer in elkaar en hoppa! de wagen deed het weer!
Voordat ik hem terugplaatste heb ik eerst die achterkant weer losgemaakt en de randen volgesmeerd met 2-componentenlijm.

Ideaal dat spul. Wordt nooit hard in de tube (ik heb het al 4-5 jaar ofzo rondslingeren) en wel keihard zodra je het aanbrengt. Je zult me scheel zien kijken als die achterkant nog losknalt.

Weer terug plaatsen was een lastiger karwei. Want nu het geheel weer in elkaar zat paste het natuurlijk niet:

Dus ik kon het hele stuurkolom eerst weer lostrekken en zo nét het contact er weer tussen drukken. (ik had geen zin om de hele stuurstang weer los te maken)

Maar alles zit weer op zijn plaats en de trommel staat gereed om maandag weer te pruttelen.
Ik had ook nog even het massadraad en connecties vanuit de motor naar het schutbord schoongeschrobt met de staalborstel. Weer een prachtige staal en koper kleur kwam tevoorschijn.

De trommel lijkt nu wat vlotter te starten. Vreemd genoeg bij deze temperaturen start de wagen juist weer moeizamer. Het is ook nooit goed.

Nog iets anders grappigs wat toevallig vanacht op Facebook langs kwam op de Daf pagina, een foto van mijn guilty pleasure oldtimer die ik in de eerste instantie wou hebben met daar achter een Daf 33:

Een Cadillac Eldorado. smiling bouncing smiley

En ik had al moeite met inparkeren van mijn 44. @_@ Die 33 past in de kofferbak. Maar ik word er wel warm van.
Op een dag Robin.... Op een dag....
Mr Rob
(...)

Reparatie 7 | Contactslot weer werkend krijgen
(...)
Voor het avondeten klaar: Ja
(...)
Dus vanochtend kon ik gaan zoeken.
(...)

Ja, zo kan ik het ook, je hebt je diner gewoon uitgesteld. grinning smiley

Lekker bezig, Robin. Ik heb je topic pas recentelijk ontdekt, maar mooie verhalen en knappe oplossingen. thumbs up
Komt goed goos!

Lekker bezig weer hoor winking smiley
Haha, zo herkenbaar. Mijn slot veerde niet meer terug, uiteindelijk maar vervangen, want ik kon het probleem niet vinden. Maar lekker bezig weer hoor, tof verslag thumbs up.
Mr Rob
Ideaal dat spul. Wordt nooit hard in de tube (ik heb het al 4-5 jaar ofzo rondslingeren) en wel keihard zodra je het aanbrengt. Je zult me scheel zien kijken als die achterkant nog losknalt.

De naam zegt het al: 2componentenlijm.
Zolang die 2 compontenten 2 losse componenten zijn en niet vergaan blijven ze dus gewoon vloeibaar.
Maar als je ze bij elkaar brengt... dan werkt het ineens wel.
Je hebt ook types waarbij 1 van de 2 een verharder is. Dan heb je kans dat die verharder na een paar jaar wel gewoon hard is geworden, aangezien dat een sort hars is wat op een gegeven moment gewoon hard word als het een keer open is geweest.
Beetje stil geworden in dit item, even kijken of mr Rob nog recente ervaringen heeft met zijn Daf in het Wilde Westen.

Ik hoop binnenkort mijn opa's Daf 44 Stationcar uit 1970 (mosterdgeel/oranje, Mostana) weer in bezit te krijgen. Die heeft 20 jaar oid in een droge opslag gestaan en een jaar of 5 in een museum dat recent gesloten is. Dus komt hij nu weer terug in de familie, waarschijnlijk ook in 010 smiling smiley

Zal wel een ritje naar Bleiswijk worden om hem eens goed te laten bekijken. Was indertijd nog best goed, behalve een plek in de bodem waarop hij afgekeurd werd en mogelijk nog iets met de motor: er lag nog een motor achterin, weten alleen niet goed meer of dat de reserve was of het origineel winking smiley

Dus Mr Rob, hoe is het bij jou aan het Daf-front??
Tijd om de stilte weer te doorbreken. :P
De afgelopen 2 weken ben ik weg geweest i.v.m. vakantie. Ik kondig dit niet graag op fora aan omdat een beetje boef zo kan uitvogelen waar mijn onbeheerde stal zich bevindt.

Deze vakantie was eens wat anders dan de geen-zorgen-all-inclusive-vliegvakantie-naar-een-paleis-vol-margarita's. Samen met m'n maat zijn we in zijn Daf 33 bijna 2400 kilometer (inclusief alle verkeerd ingereden wegen) wezen rondtouren in Engeland en Ierland.

(Hij heeft er later een frontje van een 31 op gezet, maar het is officieel nog een 33)

Dit is een redelijk verhaal apart, maar mocht er interesse zijn deel ik graag de ervaring. Eventueel in een ander topic.

We hebben het in elk geval overleefd en -al leek het spannend- heeft de Daf het ook tot de laatste kilometers volgehouden.

Tof dat je de originele Daf van je opa gevonden hebt en deze weer terug in de familie wil krijgen! Dat kunnen er volgens mij niet veel meer voor elkaar krijgen, en zeker niet in een nette staat. Ik hoop voor je dat het allemaal zonder problemen lukt. smiling smiley

Toevallig was m'n maat bij een Daf verzamelaar geweest die ooit eigenaar was van mijn bruine 44. Hij wist wat meer info te geven over het verleden van de trommel. Destijds kocht hij hem vanwege een bootlading aan onderdelen die werden meegeleverd. De remmen waren vervangen en na kort bezit was de wagen weer verkocht. Deze is toen ik handen geweest van een paar vage handelaren die alleen aan de slijtage hebben bijgedragen voordat hij in mijn handen kwam. Deze trommel heeft dus niet veel liefde gehad, om het maar zo te zeggen. Ach, zo heb ik in elk geval een goed canvas voor reparatieverslagen.

In elk geval staat er weer genoeg op de to-do lijst. Mijn trommel heeft 2 weken veilig bij Oosterlaan in de stalling gestaan, maar door de stilstand is er denk ik iets vreemds met de riemen gebeurd omdat ik weer af en toe wat gehobbel voelde op een glad wegdek en ik slippende riemen hoorde bij het wegrijden van een stoplicht. Misschien moet ik de vario strakker zetten, of gewoon de riemen vervangen aangezien ik ze al in huis heb, dus wordt vervolgd. Ook komt de APK er aan en moet de ruitenwisser schakelaar vervangen worden.
Daarnaast wil ik ook binnenkort het plaatwerk aanpakken. Raamsponning, bodemplaat & kontjes moeten eraan gaan geloven.
Leuk zo'n tocht, zeker in een oldtimer lijkt het me geweldig smiling smiley
Jouw schrijfstijl kennende kijk ik nu al uit naar een reisverslag thumbs up
Welcome back uit mijn favoriete vakantieland (al nemen ze daar soms wat rare beslissingen over Brexits enzo), goed te lezen dat de Daf en jij er nog zijn. Zo te zien zijn jullie ook in de buurt van Hartlepool geweest (noord-oosten, tussen Middlesbrough en Newcastle). Heb daar als peuter een paar jaar gewoond (met mijn ouders uiteraard), mijn zus is daar geboren (en net vorige week zelf terug geweest). Dat was allemaal in de tijd dat mijn opa zijn Daf kocht, dus de cirkel is weer rond...

Benieuwd wat de APK en de nieuwe werkzaamheden ons allemaal gaan brengen, zie eea graag tegemoet.
Zodra ik verder ben met opa's Daf, meld ik me weer.
Het is eigenlijk te mooi weer om te gaan typen, maar half Nederland is naar het strand vertrokken dus tja, waarom niet?

Het vakantieverhaal laat nog even op zich wachten omdat het een boel schrijfwerk is en ik mijn best moet doen om het ook maar een klein beetje boeiend te houden. Immers is er tussendoor genoeg om weer te vertellen.

Allereerst, goed nieuws, ik heb een nieuwe auto gekocht!
Strak in de lak en geen deukje of krasje. Eén probleem echter, hij is 43 keer te klein:

Dit modelletje van Matrix models was grappig genoeg zelfs vorig jaar verkozen tot het mooiste miniatuur.

Ik bespaar je de moeite, zo'n modelletje kost €67,- Da's niet niks. Maar ik zat al zo lang te gluren ernaar en ik heb voorlopig toch geen huwelijksplannen, dus waarom niet? Ik heb er lol van.

Voor zo'n klein dingetje (9cm) sta ik echt van het detail te kijken. Er zit zelfs een stickertje op het dashboardpaneeltje die ik helaas niet op de foto kreeg. Enige jammere, er zit geen pienter pookje in. ;_;

Anyway, omdat mijn grote teen daar nog niet in past blijf ik maar toch bij m'n bruine trommel.

Voordat ik naar het repareren overga (en daar is weer genoeg van) heb ik eerst weer iets geinventariseerd.
Binnenkort wil ik de afgeknipte kachelpijpjes die naar mijn inlaatspruitstuklopen weer terug laten plaatsen. Deze zijn momenteel afgesneden en dichtgeknepen. Zoals te zien op deze eerdere foto:

Het principe werkt simpel; uitlaatgassen gaan het inlaatspruitstuk in via een bypass en verwarmen zo de brandstof voor. Dit is essentieel in de winter om te voorkomen dat de wagen op frituurblokjes gaat rijden.

MAAR! De reden dat die kachelpijpjes worden afgeknipt is vaak omdat het inlaatspruitstuk lek is en daardoor de uitlaatgassen in de auto te ruiken zijn. Dus hoe lost een WERELDKLASSE OELEWAPPER dit op? "Hey, er is wat kapot aan de auto, laat ik nog meer kapot maken zodat ik geen last meer van het andere kapotte heb"

Dat is dezelfde logica als dat wanneer je dak lekt, je het dak eraf snijdt en er een cabrio van maakt onder het nom van "Waar geen dak zit kan het ook niet lekken".
2000 jaar aan evolutie mensen.

Het leuke is, een degelijke kachelpot waarvan het pijpje niet af is gesloopt kost tegen de €200,-

Een inlaatspruitstuk kost overigens ook al gauw bijna €300,- maar heel toevallig bood iemand 1 aan voor €150,- Was 20 jaar geleden gereviseerd gekocht en heeft sinds dien ongebruikt in een schuur gelegen. Ik heb de gok gewaagd en hem in huis gehaald:

En het klopt inderdaad. Buiten wat oppervlakteroest en een graftombe voor spinnen binnenin verkeerd dit ding in een heel nette staat. Fred Oosterlaan (De Dafdokter) vond hem nog prima bruikbaar. Alleen een beetje opschuren en opnieuw in de zinc zetten. Geen probleem, dus even een bussie besteld.

Maar wat moet ik daar bij Fred? Dat volgt straks.

Dan is het nu weer tijd voor een reparatieverslag!

Reparatie 8 | Brandstofslang vervangen
Probleem: Iets met oud rubber dat spontaan kan barsten.
Gewenste oplossing: Geen napalm effect tijdens het rijden ervaren.
Voorkennis: Een slangetje knippen. Wie kan het nou niet?
Moeilijkheid: Klaverjassen vind ik moeilijker.
Lichamelijk letsel: High van benzinedamp geworden.
Opgelost: Altijd. ; )
Aan te raden terrein om op te repareren: Ik wou het in de gangkast proberen, maar die heb ik niet dus ik moest het op straat doen.
Kosten: Benzineslang: €7,75
Het doel van ons leven gefilosofeerd: Ja, maar alleen op dinsdagen.

Dus, de reden voor het vervangen van de brandstofslang was omdat ik blijkbaar nog een origineel –met katoen bekleedde- slangetje erop had zitten uit de jaren 60. Blijkbaar was de benzine toen anders en hebben wij tegenwoordig ethanol erin zitten. Dit leuke goedje vreet langzaam het rubber op omdat het daar niet tegen bestand is, met als resultaat dat vroeg of laat ineens zo’n slangetje kan scheuren.
En laat het nou nét zo wezen dat de brandstofslang recht boven de kachelpot loopt. Dus niet alleen komt je auto spontaan stil te vallen, de kachel gaat ook gelijk op standje 8000 omdat het motorcompartiment in een Amerikaans gesponsord Vietnamees bos veranderd.

Kijk, daar zit die basterd:

Erg leuk om met de schroevendraaier bij te kunnen. Maar toch gelukt, één kant los:

Andere kant ging zonder problemen, dus voilá los was ie.

Ondertussen maar even gekeken naar de.... euhw gatver

Ach, er kan nog benzine doorheen. Doosje erbij en daarin zit een nieuwe slang van een meter lang.
Bij de Hornbach heb ik nog even wat nieuwe slangklemmetjes gehaald. Maar gelijk goed doen, alles.

Nieuwe stukjes waren zo op maat te snijden:

En dan snap je toch wel waarom dit enige noodzaak had:

Nu de slangetjes weer aan het filter gedrukt zaten kon het geheel weer terug. Toen ontdekte ik een mysterie. Ik had voorheen telkens last van teruglopende benzine waardoor het starten soms langer duurde dan het wachten op je nummertje in het gemeentehuis. Dus het laatste wat ik verwachtte was dit:

(Blij dat die sigaret al uit was)

Al die tijd dat ik bezig was gutste er benzine uit de leiding. Dit slaat helemaal nergens op want die leiding zit hoger dan de tank, wordt bij de benzinedop ontlucht en de pomp heb ik zojuist de slang van losgetrokken. Ik heb Derek Ogilvie gebeld om dit te verklaren en hij zei dat het een geest was, en waarschuwde me dat er veel narigheid stond te wachten met een auto wiens merknaam met een D begint. Ik ga dus nooit een Daihatsu kopen.

Goed. Slangetje zat weer terug geplaatst:

Maar! Er is meer!

Omdat dit allemaal kleine losse dingetjes zijn hou ik het even bij 1 reparatieverslag. Ik blijf bezig.
Dus even de correctie:

Reparatie 8 | Brandstofslang vervangen, en een heleboel andere dingen

Het hele jaar is namelijk kerstmis voor mij want bijna elke week komt er weer een onderdeel binnen of een hele boel zelfs. Mijn collega’s beginnen te denken dat ik in het geheim een tweede Daf aan het maken ben.

Wat zit er allemaal in?
1 Richtingaanwijzer die niet telkens terugschiet €15,00
1 Bergremschakelaar die niet telkens eruit schiet. (erg leuk als met 80 KM/h de bergrem erin schiet) €19,00
1 Carburateur revisieset, dat verslag komt later nog eens. Ik doe dat pas als ik zin heb. €47,28
1 Bougiekabelset €20,30
1 Setje stuurhuisbusjes (voor stuurhuisrevisie, komt ook later) €17,79

Eerst het knipperlicht, deze stelde niet zoveel voor omdat ik dat ding al 800 keer heb losgemaakt. Enige jammere van de nieuwe schakelaar, hij kwam uit een 66 waarvan de hendels 2 centimeter korter zijn. Dus als ik nog weer eens een langere op mijn pad tegenkom, dan wil ik die weer terug zetten.

Knopje van de nieuwe schakelaar was een beetje verpauperd. Dit was er gelukkig zo vanaf te schroeven om hem om te wisselen voor de mooie:

En die doet het weer! Om het te vieren knipperde ik even met het grootlicht. Uhm... welk grootlicht?
rarararara, nu is de grootlichtschakelaar naar de haaien. Echt waar, ik kan dat ding wel opvreten. Nu mag die binnenkort ook worden vervangen.

Dan de bergremschakelaar, oftewel, de EMVK (elektromachnetische vacuum klep) knop. Dit ding kan je indrukken om de wagen op het motorvacuum te laten remmen. Dit is erg handig als je een eind naar beneden moet kachelen en je trommelremmen al zo glad als spiegels aan het worden zijn.

Echter bij mij plopte dat ding zomaar los. Iets intern naar de haaien. Dus het makkelijkste is om gewoon die hele knop te vervangen. Bij Danny van DafHobby had ik de keuze uit twee. 1 met zwarte aanslag maar spotgoedkoop, of een wat duurdere die bijna mint is. Aangezien deze knop nogal opvalt koos ik voor de duurdere. En op het eerste gezicht ben ik daar blij om ook:

Ik had alleen per ongeluk een 12 volt knop meegekregen terwijl mijn auto een 6 volt installatie heeft.
Enige verschil, het lampje. Dus, doppie eraf, lampie eruit, omwisselen met ander en doppie er weer op.

Het losdraaien is een ander verhaal. Een plastic ring dient aan de achterzijde te worden losgedraaid. Buiten het feit dat plastic zo stroef als een baviaan met epilepsie gaat is het daarachter zo ontzettend krap dat een pasgeboren baby daar nog niet eens met zijn vingers bij komt.

Ik lag dus weer in alle vreemde standen onder dat dashboard te graaien en dacht zo slim te zijn even wat WD40 op het schroefdraad te spuiten. Niet doen. Want het enige wat begon te glijden waren mijn vingers.

Een kleine 15000 jaar later zat de nieuwe knop eindelijk op zijn plek. Rotding.

En raad eens! De EMVK werkt niet eens. Serieus, het toerental hoort op te lopen als je deze indrukt maar dat gebeurt niet. Ach zoveel bergen hebben we hier niet. (ligt overigens niet aan de knop maar aan het circuit)

Tot slot aan reparaties heb ik de bobinekabels vervangen. Het had geen nood, maar kan nooit kwaad om even wat verse bekabeling te hebben. De oude trek je zo los en die nieuwe plop je zo terug. Stelt geen kip voor.

Alleen even het uiteinde iets bijsnijden. Staat keurig gemarkeerd:

Ziezo:

Enige jammere is dat die rubber flapjes er niet meer op zitten die netjes op de kappen aansluiten. Ach de oude kabels bewaar ik gewoon.

Dat was het aan reparaties. Or was it? o_O

In het weekend ben ik weer eens naar mijn ouders toe gereden. Spannend omdat ik helemaal vanuit Rotterdam naar Apeldoorn toe ging en ik nog nooit zo’n groot stuk in mijn eentje heb gereden.

De eerste les had ik al geleerd. Drink nooit een Radler vlak voordat je gaat rijden (was 0% ja)
Want al bij het eerste knooppunt zeek ik zowat mijn broek vol en ik stond nog in de file ook.
Tegen die tijd dat ik eruit was had mijn blaas al de “Dan niet joh!” stadium ingetreden, dat moment zegmaar waarin je ineens niet meer zo hoeft te wiebelen in je stoel. Ik voelde niets warms dus het zal wel goed geweest zijn.

Ook is het een top tip om niet vergeten te ademen. Soms zijn die hersenen van mij achterlijk genoeg om te vergeten adem te halen. Je hebt het pas door als er ineens een soort van angstvlaag over je heen komt en je het gevoel begint te krijgen van hyperventilatie. Hoe los ik dat op? Gewoon luid meezingen met die swingende disco hits op de achtergrond. Daar ga je toch wel van ademen. Werkt perfect. Met een bijrijder heb ik er namelijk nooit last van omdat ik dan zit te lullen.

Bij m’n ouders heb ik maar eens een keer de trommel in het sop gezet. Dit is pas de eerste keer sinds ik hem heb dat ik hem goed schoonmaak.

En een partij smerig dat ie was. Toen ik ook naar Apeldoorn vertrok regende het. Één dikke bruine veeg van smurrie veegde de ruitenwissers uit. Lekker handig als de vloeistof het niet doet.

Aangezien ik die middag toch niets had om te doen heb ik ook maar weer eens mijn Tomos uit de schuur gehaald. Deze staat inmiddels al 6 jaar geschorst omdat ik hem niet weg wil doen.
Banden plat, vol met spinnenrag en de benzine die er altijd in heeft gezeten leek aardig verdampt. Mengsmering kon je nog wel goed ruiken in de tank.

Je zou het niet verwachten, maar een scheutje benzine en wat carburateurreiniger in de carb spuiten, 30 keer trappen en hoppa, hij loopt! En vlot vooruitkomen doet ie zelfs ook nog. Sinds hij weer even heeft gedraaid is het starten en rijden. Ik zeg dus bullshit tegenover die enge verhalen over dat benzine je hele voertuig vernaggeld als je het in de tank laat zitten langer dan een half jaar. 6 jaar heeft het erin gezeten en alles werkt nog. Ik zag niet eens roest in de tank.

Dus even een foto met mijn twee pruttelaars:

Om de trommel nog mooier te maken had mijn broer een goedje om banden mee te reinigen en tevens een stuk zwarter te maken. Deze hadden nog altijd wat witte aanslag erop zitten en waren nooit egaal gekleurd. Nu wel.

Ook de ramen zijn gewaxt en binnenkort –zodra het plaatwerk hersteld is- moet de body er ook aan gaan geloven.

Na het weekend was het weer tijd om naar mijn werk toe te pruttelen. Al 3 weken heb ik zonder problemen kunnen rijden. Daar moest natuurlijk een eind aan komen.

Ik kachelde lekker met mijn collega over de A16 boven Hendrik-Ido-Ambacht toen in eens HMMMMMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmmm....... geen plofje uit de motor. Ik kon op het gaspedaal trappen wat ik wou maar noppes. Dus gelijk op de vluchtstrook geparkeerd.

De benzinemeter gaf aan dat de tank bijna leeg was, maar dit zou nog genoeg moeten wezen om mee te rijden. Ongeveer 15 a 20% vol gaf hij aan. Oké misschien is dat ding gewoon gaar dus ik stap uit om de 5 liter jerrycan achterin erbij te gooien. Dood eng daar langs die snelweg en ik heb voortdurend naar achteren gekeken tijdens het gieten. Ik geloof wel dat die benzine op de juiste plaats terecht komt. Hoe vaak ik namelijk wel geen vrachtwagens zie die aan het dromen zijn en een meter over die vluchtstrook heenwijken.

Tank vol, klep dicht en gauw verder en hij reed weer. Phew, gelukkig. Nooit meer zoiets. We reden de tunnel door en sloegen bij Alblasserdam eraf. We draaide Papendrecht nog niet binnen of HHHMMMMMMMMMMmmmmmmmmm..... en ja hoor, weer kwamen we stil te staan. Trommel meteen op de busbaan en politie was gelijk ter plaatse. Echt waar, er stopte gelijk een busje achter ons. Toen de agent arriveerde startte de wagen weer. Hij moest lachen. “Truttenschudder met Jarretelaandrijving weer op zijn best zie ik weer”
Omdat de wagen weer pruttelde konden we weer verder. We haalde het stoplicht nog amper of hij sloeg weer af. En nou en of dat mensen denken dat je voor je lol midden op de weg gaat stilstaan omdat je geen gevarenlichten aan hebt staan. (zit er ook niet in).
Nadat ik mijn collega even had afgezet kon ik verder. Op weg naar de pomp nog 3 keer uitgevallen, en het stukje was amper 500 meter. Bij de pomp heb ik hem volgegooid en de ontsteking gecontroleerd. Leek allemaal in orde. Dus ik ging toch maar verder. Immers kwam ik steeds ietsje dichterbij mijn werk.
Hij hield het heel even vol totdat ineens –en je raad het- midden op het kruispunt van de kennedylaan en de Burgemeester Keijzerweg de wagen stilviel. Preciés in het midden.
Na wat nerveus getrap op het pedaal en wat geruk aan de choke haperde de wagen met veel protest en zuchten er net van af. Ik heb hem toen gelijk in de berm gegooid. Dus daar stond ik weer:

hmm, dit doet mij ergens aan denken.....

Ik zeg het je, er rust een vloek op Papendrecht. Maar wat ben ik toch blij dat ik niet in die tunnel ben komen stil te vallen. De kans is tegenwoordig 80% dat er een Pokemon Go speler met 120 in je nek vliegt of al What's Append de kont van mijn wagen kust. Voorlopig vermijd ik nog even voor de zekerheid de tunnel en pak ik de brug ernaast.

Gelukkig heb ik recent een flexibele sleepkabel gehaald die de gesleepte wagen rustig laat meekomen. Dus ik bel mijn werk om te vragen of iemand mij kan meenemen. Immers op zo’n regenachtige dag zal wel iemand met de auto gekomen zijn toch?
“Jow! Succes hé”

Tja, die zien de wekelijkse sleepdienst all voor zich. Dus ik heb €20,- aan een extravagant stuk flosdraad uitgegeven die ik nu misschien als waslijn kan gebruiken.

Wat nu? Dan maar de ANWB bellen waar ik slim genoeg nog geen lid van was. Gelukkig is een spoedaanvraag maar €90,- ;_;
Dus om amper een kilometer gesleept te worden mocht ik €180,- o.i.d. neerleggen. Leuk zoiets.
Het wachten op de ANWB duurde echter enige tijd. Ik werd op ten duur door hen gebeld dat het nog langer kon duren. Ik stond nu inmiddels anderhalf uur stil. Intussen kreeg ik de motor weer enige tijd pruttelend dus ik vroeg hen of ik de spoedkosten kon laten vallen als ik op eigen kracht kon rijden. Dat was gelukkig prima.
Dus ik sloeg een kruisje, plakte mijn zwaailichtjes op het dak en ging met ongeveer 30KM/h naar mijn werk. Elke bushalte kon ik gaan stoppen om 20 auto’s er langs te laten gaan.
Godzijdank kwam ik zonder uitval aan op mijn werk, waar de parkeerplaats gewoon vol stond met auto’s.
’t zal wel. Dezelfde dag stond een andere collega van mij ook ergens stil door een kapotte band o.i.d. Dus tot zover het vooroordeel over dat alleen Oldtimers stranden.

Omdat ik van god niet wist wat hier aan de hand kon zijn heb ik maar gelijk de hulpdienst erbij gehaald.
Sommige zeggen dat hij olie bij zijn ontbijt drinkt, andere zeggen dat hij zonder bril in dichte mist een Daf op 500 kilometer afstand kan spotten. Hij is in elk geval Fred Oosterlaan, de Dafdokter. Hier gaat elke Daf eigenaar naar toe die niet weet waar die mee bezig is. En in mijn geval vond ik het probleem te griezelig om zelf mee te gaan auwehoeren.
Fred kwam om 9 uur mijn wagen ophalen met zijn haal-en-breng service. Dus ik heb een pizza besteld, heb de verloren uren ingehaald en ben lekker buiten gaan zitten.

En ja hoor, daar was hij:

(Geen DAF truck, huh?!)

Daf ging mee en ik werd netjes afgezet in Rotterdam. In de dagen die volgden is hij bezig geweest het probleem op te sporen. Zo beetje elk onderdeel is vervangen geweest maar telkens bleef hij uitvallen.
Maar, donderdag was het dan eindelijk duidelijk waar het probleem aan lag: Een vies zekeringetje.

Eén van de hoofdzekeringen maakte geen goed contact meer en moest worden schoongemaakt. Sindsdien is er niks meer uitgevallen. Oh... mijn.... kunstgebit.
Ben ik even blij dat ik het door Fred heb laten oplossen want ik had dit NOOOOOOIIIT gevonden.

Dus donderdag middag heb ik hem opgehaald. Daar stond hij weer trots te wachten:

Ook leuk, ik kom daar aanlopen terwijl in de verte een auto naar mij toekomt. De bestuurder stak zijn hand de lucht in en zwaaide. “Oh dat moet Fred zijn” want hij zou ongeveer rond hetzelfde tijdstip arriveren dus ik zwaai terug. Toen ik pas door de reflectie van de passerende auto kon kijken zag ik er een totaal onbekende vent in zitten..... ohw..... awkward.....

Al met al, buiten de elektra nalopen en schoonmaken heeft hij ook het ontstekingstijdstip goed gezet, contactpuntjes vervangen omdat de mijne alweer waren vernaggeld en de startkabel ingekort.
Kosten: €220,- waarvan 100 voor het slepen. Zie dat maar eens met een nieuwe auto voor elkaar te krijgen.

Ik kreeg nog zijn complimenten over hoe rustig hij rijdt en hoe goed de motor en vario werken. Hij denkt dat de 50 K op mijn teller nog de originele stand is zonder dat de teller ooit de 999999 is gepasseerd.
Blijkbaar heb ik veel mazzel met dit type 44. De eerste reeks van het tweede model uit ’69 hadden nog het motorblok van het eerste model erin zitten die te herkennen is aan het handgeschreven Daf logo op de kleppendeksels. Deze blokken zijn blijkbaar een stuk rustiger en veel lastiger te vinden omdat ze in zo’n beperkt aantal gemaakt zijn. Kort daarna zijn namelijk de nieuwere modellen gemaakt die wat onrustiger lopen en niet meer dat logo hebben. Leuk om van hem te horen. Uiteindelijk toch een meevaller.
Wij zijn weer op de hoogte! Nog veel succes en plezier met je Dafje.thumbs up
Al met al blijft ie dus zeker de moeite waard.
Nico GTR
Al met al blijft ie dus zeker de moeite waard.

Hij wordt juist steeds méér waard!

Leuke story weer, Rotterdamse Robbie.
Zo, mijn zondagavond is weer goed. thumbs up

Mooi verhaal, dank je.

Greetzz Renate.
Ontzettend leuk om te lezen!
Die auto heeft toch maar geluk met jou als eigenaar, zoveel tijd, moeite, en liefde wordt er in die auto gestoken spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2016 22:01 door BleuZ NL.
Anonieme bezoeker
Re: DAF 44 Oldtimer - Dagelijks gebruik in Rotterdam
05-09-2016 19:23
Kerel wat een leuke auto met prachtige verhalen erbij!
Mijn buurman gebruikt momenteel als 2e auto een groen daf en rijd daar dagelijks mee naar z'n werk.
Het geluid van de variomatic is onmiskenbaar.

Veel plezier met die wagen en ik blijf je updates lezen :-)
Lekker stuk proza weer, fijn dat de Daf weer op de goede manier pruttelt. thumbs up
Ik heb weer kostelijk moeten lachen, vooral de "Aan te raden terrein om op te repareren: Ik wou het in de gangkast proberen, maar die heb ik niet dus ik moest het op straat doen.", was weer erg goed!

Na alle avonturen die je er mee meemaakt en vooral hetgeen er allemaal aan kapot kan gaan bij zo'n oud beesie, zou het voor mij geen ideale 'daily driver' zijn, maar top dat je het volhoudt!
Bedankt weer voor de leuke reacties iedereen! Met net zoveel pret lees ik daar weer doorheen. big smile smiley

Even een kleine update,
Ik wou afgelopen weekend weer een volgend verslag plaatsen maar was een beetje druk vanwege een "jubileum" van een andere hobby waar ik precies 10 jaar mee bezig was. Dus er komt binnenkort weer een lulverhaal aan want er valt genoeg te vertellen. Iets met APK gereedmaken, lekke en te kleine onderdelen, een lokale crematie en een stukje luxe.
Ik ben intussen ruim €400,- lichter, de APK verloopt donderdag op de 29e, ik moet hem nog keuren en er is een klein onderdeeltje nodig van ongeveer €240,- die ik naderhand moet installeren.

De afgelopen weken is in elk geval erg duidelijk geworden dat dit ding nooit enige vorm van liefde heeft meegemaakt. Een doodzonde, maar ik breng er graag verandering in. Al geef ik er uiteindelijk meer aan uit dan een "mint condition" 44 die altijd is onderhouden.

Maar het belangrijke is, ik tuf intussen nog gewoon rond. *afkloppen voordat straks mijn wielen eraf vliegen o.i.d.*
Ik ben in elk geval al voor gek verklaard door menig mens.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2016 16:41 door Mr Rob.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.