DAF 44 Oldtimer - Dagelijkse belevenissen

Gepost door Mr Rob 
Mr. Rob
Niks opgelicht, en ik heb mijn nieren nog.

Gecontroleerd, ja? drinking smiley
Met de hoeveelheid zout die ik over de aardappelen strooi tijdens het koken zijn de mijne niet meer zoveel waard in de huidige markt. drinking smiley

En daar is hij dan, het laatste deel van de motor revisie. Aanschouw het resultaat:

Motor Revisie – Deel 7 | Daf Herboren
Link

Elk deel van je verhalen is een genot om te lezen thumbs up
En is er ondertussen weer wat nieuws te melden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2018 21:10 door eeuwige_student.
Ha momenteel wordt er nog een hoop gebeund voordat ik voldoende beeldmateriaal heb voor een degelijk verslag. Clint z'n Daf maakt langzaam maar zeker progressie.

Ook ben ik ondertussen een aantal kleinschalige dingen aan het doen omtrent de RTW trip. Ik zal uiteindelijk een video of verslag maken waarin alles in één keer getoond wordt.

Ik heb tussendoor nog wel een kleine video gemaakt. Compleet ongerelateerd aan alles overigens, dat wel.
In dit universitair hoogstandje leg ik zeer professioneel uit of het gevaarlijk is om accupolen vast te pakken:
[www.youtube.com]

Spoiler alert: Tis nogal een anti-climax.
Zag dit spotje op Flickr voorbij komen en dacht gelijk, die heb ik eerder gezien... [flic.kr]
Ha grappig! Recent genomen ook want hij staat daar nog. spinning smiley sticking its tongue out
Ik had deze nog niet gezien, maar altijd leuk om te zien wanneer iemand de wagen spot. Zo heel af en toe als ik toevallig uit het raam kijk zie ik wel eens iemand een plaatje schieten van de wagen. Ik ben dan altijd benieuwd of ik die vroeg of laat te zien krijg ergens op het net.
Haha, erg leuk filmpje met de accu, ik zag het einde niet aankomen! En je kunt inmiddels wel een alternatieve gebruikershandleiding voor de DAF maken, erg leuke stukjes om te lezen nog steeds!
Zo'n gek idee is dat misschien nog niet drinking smiley
Ik heb er al eens een poosje over zitten nadenken om een "handleiding anno nu" te schrijven in dezelfde toon als mijn verslagen, maar wel met technische info. Voor de Daf eigenaar kan het dan handig zijn met how-to's die in de originele handleiding destijds aan de garage zijn overgelaten, en voor de niet-Daf eigenaar kan het wellicht leuk zijn om te lezen omdat zoals gewoonlijk ook alle frustraties aan bod komen. Dit zou ik dan als boekje kunnen uitbrengen en evt. kunnen laten bijdragen aan het sparen voor de wereldrit.
Zou daar interesse voor zijn?
Nadat je die handleiding hebt gelezen wel. smileys with beer
Tussendoor even een kleine update.
Clint's Daf is weer rollend en rijdend, en er is genoeg materiaal geschoten voor de video, dus die gaat er nog aankomen. smiling bouncing smiley De RTW intro video is ook nog in de maak.

En in het kader van die trip is de Daf alweer een stapje dichterbij een exotisch expeditie voertuig:

Een authentiek imperiaal! Hierop kan dadelijk een scala aan reserveonderdelen vervoerd worden zodat de kofferbak bewaard blijft voor alle persoonlijke meuk. Staat best leuk moet ik zeggen. Alleen, voordat ik deze erop laat zitten wil ik er eerst voor zorgen dat ik hem kan beveiligen. Want momenteel kan elke dief met een sleuteltje 10 dat ding in 2 tellen afnemen en naar de oud ijzer boer brengen voor €0,20 ofzo.
Er is weer leven in de brouwerij! Niet alleen in dit topic, maar ook wat Clint's zn Daf betreft. Zie hier het videoverslag m.b.t. het herstel van de schade aan zijn koektrommel:

Video reparatieverslag #2 - In de ankers, en in elkaar
Link
Directe Youtube link

Dan kom ik nog weer even terug op de Chernobyl videoreeks. Helaas door een wijziging in het copyrightbeleid van Universal, is deel 4 (Chernobyl zelf) geblokkeerd geraakt op Youtube, omdat het gebruik van één van de liedjes verboden werd. Erg jammer, maar toch het risico van het gebruik van dit soort muziek.
Ik heb voorlopig even een korte placeholder video geüpload die linkt naar Google Drive -waar video's niet worden gechecked, de hacker die ik ben- en alsnog kan worden bekeken. Dit is echter voor TV of mobiele gebruikers niet handig, dus ik zal kijken of ik de boosdoener kan veranderen voor een ander nummer en of heruploaden het waard is. Helaas betreft dit nou net het belangrijkste deel van de reeks.

Binnenkort zal de introductie video van de RTW trip volgen. smileys with beer
Het is wel zo dat veel non copyright music wat saai is en in hetzelfde genre.

Maar dit kanaal vind ik altijd wel geslaagd (wel veel electronic

En anders natuurlijk de audio library.

P.s. wel goed dat Clint een lashelm heeft gekregen. Het verbeterd je las kwaliteit heel erg omdat je het metaal dan beter op temperatuur kunt houden.
Top, erg leuk verslag! Heb me kostelijk vermaakt thumbs up
Bedankt! big smile smiley

@Nico GTR,
Ha bedankt voor de links! Ik ga ze even checken.
Helaas is copyright vrije muziek inderdaad vaak erg generiek. Dat is ook de voornaamste reden dat ik graag de bekendere nummers gebruik. Niet alleen klinkt het lekkerder, ik vind het ook fijner om mee te werken omdat ik de wijsjes en de bijpassende sfeer/emotie ook goed ken. Tevens is het hartstikke leuk wanneer iemand een nummer leert kennen door het kijken van de video's. Of het nou een nummer is wat ze nooit gehoord hebben, of nooit de titel van geweten hebben. De mooiste muziek heb ik ook op die manier leren kennen. Daarentegen, het zoveelste "remix hop pop funky drone tune met vervormde hoge stemmen" doet mij helemaal niks en ben ik twee tellen later alweer vergeten.
Maar dat gezegd zitten er echt wel pareltjes tussen in de rechtenvrije bibliotheek. In m'n laatste video heb ik er ook twee gebruikt die gewoon goed paste.

Op Youtube heb je tegenwoordig wel een handige bibliotheek waarin je het beleid per nummer kan opzoeken. Zo weet je of de video geblokkeerd wordt of niet. 9 van de 10 keer kan het gewoon en zet de uitgever advertenties op de video. Prima, op zich. Ik check dan vooraf ook altijd elk nummer zorgvuldig. Maar helaas kan dit beleid spontaan veranderen en kan een nummer ineens verboden worden om te gebruiken. Sommige uitgevers als Warner Music hebben al een handige webpagina gemaakt speciaal voor Youtube licenties om die aan te vragen. Maar helaas gaat Universal nog op de ouderwetse manier; met een telefoon, een manager, advocaat, en €300.000,- op je bankrekening. Ik kan alleen maar hopen dat dit in de toekomst bij alle uitgevers makkelijker gaat om licenties te krijgen voor stervelingen als ik.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2018 20:55 door Mr Rob.
Voor wie het leuk vindt, ik heb een timelapse geüpload van het herstel bij het WAC. Een fragmentje hiervan zag je al in de aflevering:
[www.youtube.com]
Er ligt weer een redelijk laagje stof op dit topic, maar het gebeun aan de Daf heeft zeker niet stil gelegen. Een handje vol aan reparatieverslagen liggen weer in de maak. Zojuist is de eerste af waarin ik en Clint een kapot toplager van mijn 44 vervangen.
Dit lager zorgde voor een gek schrapend geluid wanneer de motor stationair liep. Dit geluid was er al sporadisch voordat ik het blok deels had gereviseerd waarbij ik dacht dat het aan een paar roestige koppelingsschoenen lag. Niet dus.
Scheelt wel als je het blok er al een keer uit gehaald hebt. Nu hadden we binnen één middag het blok eruit gehaald, gefixt, erin gezet en weer afgesteld. Het lijkt gewoon haast alsof we weten waarmee wij bezig zijn.

Echter getuigen deze beelden toch iets anders:
video: [www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2018 10:23 door Mr Rob.
Eindelijk! Ik vroeg me laatst nog af wanneer we weer iets van je zouden horen! Wacht nu al op het volgende filmpje.
[youtu.be]

Echt... draag mij maar weg. Gillen van het lachen.
Hilarisch filmpje. Nog vanalles geleerd ook!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-12-2018 16:53 door madmat1986.
Ik wist niet dat een DAF zulke enorme zuigers en kleppen had spinning smiley sticking its tongue out
Je weet dat alles wat je op het dak bevestigd de wegligging ernstig beïnvloed? Juist bij een rally auto moet het gewicht zo min mogelijk zijn en zo laag mogelijk op de vloer vast gezet worden. Je kunt om gewicht te besparen ook een krat met onderdelen ergens op je route in depot zetten. Kleine onderdelen zet je gewoon in de loze ruimte onder de motorkap vast.

succes!
Met eendige groeten, Hobbes eigenaar van de enigste 2 persoons cabrio camper van nederland
De tijd dat je jezelf atechnisch mocht noemen is voorbij. Even in een middagje een toplager vervangen, samen met Clint, inclusief in- en uitbouw van de motor... En dat alles vervat in een weer geweldig leuke video. Voor de nieuwkomers: kijk op daffert.nl naar alle verslagen van Mr Rob. dat wordt bingewatchen waar je geen spijt van zult krijgen. Hier zie je ook een geweldig artikel als je overweegt een oldtimer aan te schaffen. op [www.daffert.nl] dus.
Uiteraard vol humor, maar er staan ondertussen waarheden in als een weiland vol koeien. Keep it up, Mr Rob!
Hoi allen!
Allereerst, (en ik dacht dat ik dat al had gedaan) bedankt voor alle leuke reacties op de video van het lager! Het blijft altijd leuk om te lezen dat er plezier aan wordt beleefd!

Ik had gehoopt dat ik intussen alweer een volgend reparatieverslag af zou hebben aangezien er nog een paar in de wachtrij staan, maar de tijd heeft mij een beetje ingehaald, waarvoor excuses voor de stilte.

Ik ben druk bezig met de voorbereidingen van de wereld rit. Voornamelijk het papierwerk komt wat bij kijken. Omdat ik qua sparen 2020 wellicht niet ga halen is de kans groot dat de rit een jaar uitgesteld moet worden, waarvoor ik erg waakzaam zal zijn dat het geen oneindig uitstellen wordt. In mijn persoonlijke situatie was namelijk het één en ander veranderd sindsdien waardoor de originele planning achter begon te lopen.

Ik heb al wel een klein voorproefje kunnen nemen in één van de landen waar ik dadelijk doorheen ga:

Welkom in Iran

Naast het oorspronkelijke doel van de rit, heb ik meteen een mooi kijkje kunnen nemen in hoe dat land nou precies is. Want er valt geen peil op te trekken wat informatie betreft.
Mijn eerste ervaring staat logischerwijs weer in geuren en kleuren omschreven op Daffert:
Daffert Link

Niet direct Daf gerelateerd, maar geeft een beetje een idee van hoe de tekst verslagen zullen zijn terwijl ik onderweg ben, voordat de video's uitkomen.

@hobbes2cv
Klopt, ik wil het imperiaal slechts gebruiken voor lompe items die wel belangrijk zijn maar ik nergens anders kwijt kan, waaronder twee velgen met offroad banden en een reserve aandrijfas. Die aandrijfas is een buis van aluminium en kan je met 1 vinger optillen, maar is wel 1.20 meter lang en erg onhandig. Staat ook gelijk wel grappig denk ik.
Overige baggage en alles wat ook maar een beetje waarde heeft wordt in de wagen zelf opgeborgen.
Mooi verhaal weer! Zeer veelbelovend voor het verslag van je wereldreis (maar ik had niet anders verwacht).

Wel even door de spellingscontrole halen. Tenzij je me kan uitleggen wat een Iraanse nicht te maken heeft met voedsel winking smiley
Mooi voorproefje van wat ons te wachten staat. Als het net zo mooi wordt als de belevenissen in Tsjernobyl of eerdere reportages, dan wordt het echt iets om naar uit te kijken. En dan gaat het ook nog om de combinatie DAF 44 - Iran. Hoe vaak zouden ze daar een DAF 44 hebben gezien? Je valt daarom wel meer op dan een 'normale' toerist. Ik vertrouw op de onverschrokkenheid van Mr Rob. Dan hebben we het nog niet over de andere landen die hij met de DAF zal aandoen. En die wachtrij van de andere reparaties; kom maar op!
Een erg leuk, boeiend geschreven verhaaltje weer! Interessant ook, beeld dat je schets heb ik van meerdere mensen gehoord die in Iran zijn geweest. Het nieuws kan inderdaad erg eenzijdig zijn.
Dank voor de reacties! smiling bouncing smiley

PM xxx
Wel even door de spellingscontrole halen. Tenzij je me kan uitleggen wat een Iraanse nicht te maken heeft met voedsel winking smiley

Ik moest even goed kijken wat je nou bedoelde haha, maar scherp! Blijkbaar is Perzisch niet de enige taal waar ik geen kaas van gegeten heb nut smiley
Gauw aangepast haha, bedankt!

@Woestijnroeper,
Als ik zo naar de reacties van de mensen in Oekraïne kijk, denk ik dat in Iran waarschijnlijk mensen al helemaal van hun fiets vallen van het achterom kijken. Ben zelf ook heel erg benieuwd naar wat mensen daar van zo'n Daf denken.
Graag gedaan winking smiley Er staat nog wel wat in, maar deze deed wel pijn aan de oogjes (en ik ben niet eens Neerlandicus, noch Fransicus of hoe het Franse equivalent ook mag heten).
Het komt geregeld voor dat ik inderdaad wat gekke schrijffouten maak die ik totaal niet doorheb. Dus dit soort feedback stel ik altijd zeer op prijs! Het moet immers wel fijn zijn om te lezen. Dus, mocht je ooit dit soort fouten zien, of andere tips voor mij hebben, dan verwelkom ik die! Bazelen kan ik wel, dat ook taalkundig correct doen is een ander verhaal. spinning smiley sticking its tongue out
Het mocht weer even duren voordat ik het volgende verslag kon maken. Maar nu is eindelijk de grootste doorn in mijn (en denk ik ieder ander's) oog aangepakt!
Clint heeft een laskap! Oh, en de doorgerotte kontjes zijn vervangen. Eindelijk.

Waarschuwing, de volgende beelden bevatten zwaar beunwerk. Niet dat je anders gewend bent ofzo.

>>Daffert Link<<

Ik wens u veel plezier tijdens de koffie.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-08-2019 09:18 door Mr Rob.
Mooi! Daar ga ik vanavond even goed voor zitten. Leuk die voorbereidingen voor Iran. Ik heb als kind daar gewoon aantal jaar (eind jaren 70, heette nog Perzië en was vrij westers en vrij welvarend).
Laurel & Hardy. Beun en Haas. smileys with beer

Lekker bezig weer. Geniaal gemonteerd filmpje maar kon je echt niemand vinden die verstand van plaatwerken had?
Erg vermakelijk om te kijken weer, dank voor de moeite die erin is gaan zitten! Dat plaatwerk had zeker veel netter gekund, maar dan had je niet kunnen zeggen dat je het zelf had gedaan. Dat is ook veel waard.
Dank voor de reacties! big smile smiley

eerriikk
kon je echt niemand vinden die verstand van plaatwerken had?

Jawel, maar dan was er nu geen video geweest spinning smiley sticking its tongue out Een goeie lasser kan best wat kosten. Omdat deze onderdelen verder structureel niet van belang zijn, was het een leuke oefening om wat met plaatwerk te proberen. Alles was beter dan hoe het er voorheen uit zag, dus erg mis kon het niet gaan haha.

Een paar jaar terug heb ik voor de APK mijn bodemplaat professioneel laten lassen, omdat dit wel van belang was dat het goed was gedaan. Het is een verschil van dag en nacht. Als er iets is wat ik hiervan leer, is dat er een reden is dat plaatwerk een vak apart is.

Wijn 8578185
Leuk die voorbereidingen voor Iran. Ik heb als kind daar gewoon aantal jaar (eind jaren 70, heette nog Perzië en was vrij westers en vrij welvarend).
Ooh! Dat hoor je hier niet vaak. Als ik de oude foto's moet geloven was het inderdaad een behoorlijk verschil. Toch heb ik wel het idee dat Iran tegenwoordig veel primitiever wordt geschetst dan dat het werkelijk is, zeker de jonge generatie hebben een hoop slimme en gedreven koppen.
Het is wel apart om te zien overigens. Dat ondanks de strengere kledendracht, er soms redelijk coulant over wordt gedaan. Zo heb ik gehoord dat in Teheran sommige vrouwen die hoofddoek letterlijk achter hun hoofd hebben hangen, of in de auto niet eens dragen, zonder enige problemen. Dan vraag je ook af waarom ze die regels officieel nog voeren. Zo zijn de regels oud, en de bevolking toch gewoon modern.
Het opleidingsniveau in Iran is behoorlijk hoog idd. Ik weet er nu niet veel van maar wat ik weet/denk te weten is dat het in het dagelijks leven wat vrijer is dan men denkt. Alcohol is her en der wel te verrkijgen dacht ik. Disco's zijn er ook. Maar het is qua landschap betoverend. Er zijn zelfs skipistes. Bepaalde delen aan de Perzische Golf zijn idyllisch.
Beunen of niet, ik vind dit best héél goed gelukt!

En als je dit nou elk jaar wat bijhoud, komt er niets meer aan.
Haha, mooie video weer!grinning smiley En ondanks het niet 'professioneel' is, vind ik het best netjes geworden en ik vind het vooral cool dat jullie dit gewoon doen!

Ga zo voort!thumbs up
Kijk toch eens wat een moeite er is gedaan om dit rijdend stukje Nederlandse historie voor het nageslacht te bewaren!
En voor wie het niet professioneel genoeg vindt; nieuw plaatwerk en plamuur is heel wat beter dan oude kranten en lappen. (lapwerk)
Heb zelf ooit een Renault 16 TL gehad waarvan de dorpels geheel gevuld waren met oude kranten.
Omdat niet lang daarna de achterwielophanging losscheurde hoefde de dorpels niet meer gerepareerd te worden.
Van het laatste ritje naar de sloop (levensgevaarlijk!) word ik nu nog wel eens badend in het zweet wakker.
Afijn, goed werk mannen en weer een geweldig filmpje.
Beetje net als het vorige verslag heeft weer even geduurd voordat ik de volgende video kon maken. Dit had voornamelijk te maken met gebrek aan beeldmateriaal omdat ik alles zelf op film moet zetten.
Afijn, intussen heb ik zoveel aan dat ding zitten doen dat ik weer een video in elkaar heb kunnen sleutelen:

video: [www.youtube.com]

Nu zie ik al afschuw bij mensen die zien hoe ik die remcilinders 'reviseer'. Ik kan intussen stellen dat het heeft gewerkt, maar over 2 weken ga ik alsnog het volledige remsysteem vernieuwen met compleet nieuwe wielremcilinders, een nieuwe hoofdremcilinder en cunifer leidingen. Niet alleen zaten die groeven in die wielremcilinders mij niet helemaal lekker, ook wil ik voor de veiligheid tijdens de wereldrit een dubbel remsysteem inbouwen. Als er dan tóch ergens lekkage is, kan ik in elk geval nog ergens mee remmen. Want die handrem heeft de trekkracht van een uitgedroogde postbode elastiek.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-07-2020 14:34 door Mr Rob.
Leuk weer wat van je te zien op het forum thumbs up

Aantal rijdende Dafjes zal inmiddels ook wel flink uitgedund zijn in Nederland
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.