DAF 44 Oldtimer - Dagelijkse belevenissen

Gepost door Mr Rob 
Excuus dat ik wat laat reageer. Nogmaals bedankt voor de reacties! smiling smiley

@Renate,
Ben jij voorheen hier ook geweest, of zijn er meer landen die een wachtwedstrijd houden aan de grens?
Ik heb zelf nog nooit zo'n sliert gezien, en ik gok dat die vrachtwagen daar achteraan nu nog in de file daar staat. drinking smiley

Intussen is eindelijk het derde deel af van het videoverslag! Het duurde even voordat ik alle beelden had uitgevogeld en mijn steenkolen geschiedenis les was samengesteld. Maar hier is het:

VIDEO
Directe YouTube link

Oh trouwens, het is nu ook mogelijk voor diegene zonder forumaccount om op Daffert via Facebook te reageren. Plus ik heb een newsletter aan de site gehangen voor diegene die bij wilt blijven maar geen forum account heeft én geen social media account. Je wordt dan 3 keer per dag platgespammed met clickbait artikelen via de mail op de hoogte gehouden wanneer er een nieuw verslag is geplaatst.
@Renate,
Ben jij voorheen hier ook geweest, of zijn er meer landen die een wachtwedstrijd houden aan de grens?
Ik heb zelf nog nooit zo'n sliert gezien, en ik gok dat die vrachtwagen daar achteraan nu nog in de file daar staat. drinking smiley

Ik ben daar inderdaad ook geweest, maar er waren wel meer grenzen die een ramp waren.
Weet wel dat de periode dat ik daar kwam het "gordijn" nog bestond.

Greetzz Renate, die zich nu wel heel oud voelt.
Oh dan heb ik het volgens mij nog erg makkelijk gehad haha. Dan zal Oekraïne behoorlijk anders voor jou geweest zijn t.o.v. hoe ik en Gijs het hebben ervaren gok ik.
Dat weet ik wel zeker. nut smiley

Ik ken het niet anders dan een grote puinzooi en diepe armoede en angst bij de mensen.

Ik zou er nu nog best wel eens willen kijken.

Greetzz Renate.
Deel 4 is eindelijk af! Chernobyl zelf.
Door de hoeveelheid beelden is deze video langer dan normaal. Dus dat wordt een pot koffie zetten i.p.v. een bak.

In deze video kom ik eindelijk aan in de exclusion zone, waar ik met de Daf langs de bekende plekken pruttel en tot twee maal toe met pech te maken had, waarvan je de beunoplossingen kan zien.

Video
Directe YouTube link

Indrukwekkende Dafcumentaire nut smiley. Mooi gemaakt. Het staat haaks op de topictitel maar dat mag de pret niet drukken. thumbs up
Dit zou zo op tv kunnen worden uitgezonden! Erg mooie reportage.
Steengoed dit gozer!

Komt er nog een deel 5? winking smiley smileys with beer
Bedankt voor de reacties! smiling smiley Erg leuk om te lezen dat jullie er lol van hebben.

@Nico GTR,
Jazeker! Deel 5 is het laatste deel waarin de terugrit gefilmd is. Door gebrek aan een bijrijder is er wat minder beeldmateriaal geschoten waardoor denk ik de hele route in één normale video past.
Na die video keren de geschreven verslagen weer even terug omdat er chronologisch gezien nog een motorblok in de kelder van Clint ligt. :P

@marathon...,
Dat is waar ook haha. Ik heb de titel even iets neutraler gemaakt. Werd hoogtijd. spinning smiley sticking its tongue out Achter de streep zet ik wel het actuele verslag neer zodat die telkens aangepast kan worden.
Ah ik wilde zondag deel 4 bekijken maar er kwam een melding dat vanwege buitenland restricties het filmpje niet afgespeeld kon worden. Nu we wel dus!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2017 14:13 door P. Klieder.
Lekker gekeken op het platte scherm aan de muur, op grootbeeld komt dit over zoals het bedoeld is: als een echte documentaire, die op NPO2 of 3 niet zou misstaan. Complimenten hoor, heb weer erg genoten!
Mechanix
Dit zou zo op tv kunnen worden uitgezonden! Erg mooie reportage.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten!

Alleen, misschien heb ik iets gemist, maar waar heb je je maat uit de eerste drie delen gelaten?
Wat fantastisch zeg! Ik heb deel 2, 3 en 4 achter elkaar gekeken. Tijdens deel 3 kwam mijn vriendin meekijken. Van 3 was ik direct doorgeklikt naar 4, waardoor ik de waarschuwing over de lengte had gemist. Pas toen het was afgelopen zag ik dat we 40 minuten hadden gekeken in plaats van 15. Het boeide van begin tot eind. Mijn vriendin ervoer het net zo. Geweldig gemaakt Robin!

Eén dingetje vroeg ik me nog wel af: Er leek een controle te zijn voordat je Chernobyl in reed. Waarom? Dat is nog gewoon een dorp waar geleefd wordt, vertelde je. En was er daarna dan nog een controle, waar je met pijn en moeite geregelde papierwerk werd nagelopen? Of mocht je daar misschien niet filmen?
Leuke video's! Was erg tof om te zien en goed gemaakt!
Ik heb de eerste 2 delen bekeken. Nu nog de andere een keer kijken. Wat een leuke serie! thumbs up
Mr Rob

Had je deze foto trouwens nog gemaakt (dus gebouw + Daf)? Ik kan me uit de video niet herinneren dat ik dit punt gezien heb... Het Palace of Culture Energetik in Pripyat.
Weer ontzettend bedankt voor de toffe reacties! Het doet een hoop als ik lees dat er zelfs marathons worden gekeken. Dat had ik niet verwacht. smiling smiley

@P. Klieder,
Klopt, de video had origineel een ander nummer op het eind die helaas door copyright de hele video blokkeerde, dus ik moest dat even veranderen. Blijkbaar heeft Youtube gewoon een database waarin je nummers kan opzoeken om te zien of je ze mag gebruiken. Volgende keer even checken dus. :P

@@PM,
Ik had graag een spannend verhaal willen ophangen over dat Gijs door spionnen werd meegenomen, maar hij is slechts in Kiev op het vliegtuig gestapt. :P Iets wat in de video niet helemaal duidelijk was omdat het afscheid niet gefilmd was. De reden dat hij niet mee ging naar Chernobyl was omdat deze trip al ver van tevoren was geboekt en gepland, en dit in de eerste instantie een solo trip zou zijn. Pas redelijk kort voor vertrek besloten we dat het leuk was als hij mee ging tot aan Kiev, en daar vandaan terug zou vliegen. Zo was hij er ook een weekje tussenuit. De terugweg heb ik dan ook zonder reisgezelschap moeten doen.

@MWH,
Klopt, Chernobyl heeft rondom checkpoints zitten en is in drie zones verdeeld die ieders weer een eigen checkpoint hebben; één op de buitengrens van de exclusion zone, één voordat je binnen bereik van de kerncentrale komt, en één voor Pripyat.
Deze zijn er omdat de hele zone een militair gebied is en nog steeds gevaarlijk kan zijn. Er dient streng gecontroleerd te worden of er geen contaminatie is wanneer iemand een zone verlaat. De wagen gaan ze met geigertellers onderdoor, en je kofferbak wordt gecontroleerd op of je geen voorwerpen hebt meegenomen, wat strikt verboden is. Een aantal jaar terug werden celstraffen opgelegd voor mensen die besmette radiatoren uit gebouwen wilden smokkelen om als oud ijzer te verkopen, evenals onderdelen van radioactief besmette voertuigen.
Alles binnen de zone wordt gecontroleerd wanneer je erin en eruit gaat. Ook checken ze bij deze punten of bijvoorbeeld de permit voor je drone in orde is. Het papierwerk was gelukkig vooraf geregeld, dus ik hoefde alleen even de kofferbak uit te laden en daarna kon ik verder.
Eigenlijk mag je er niet filmen, maarja, de dashcam stond nog aan :P Top Gear -al wat gedramatiseerd- is ook bij hetzelfde checkpoint gestopt in hun Oekraïne "Fuel consumption" challenge.
Bij mij duurde die checkpoints wel een stuk langer dan bij de rest, maar dat was omdat elke soldaat even een kijkje onder de motorkap moest nemen haha.

@cirKel,
Al niet helemaal vanuit dezelfde hoek, heb ik wel deze foto van de Daf voor het gebouw: smiling smiley

Ik had vergeten om nog een foto vanuit die hoek te maken. Buiten de drone om had ik de Palace of Culture niet of afstand geflimd, dus vandaar dat je dit meteen van dichtbij zag.
Genoten weer. Wat een combi is het, met een DAF naar Oekraine. Erg vermakelijk!
Schitterende video’s idd. Leuke reis. Goed gefilmd. Veel humor.

Welke gezondheidsrisico’s loop je eigenlijk bij een bezoek? En hoe is het met die oude dametjes dan, hebben die geen gezondheidsklachten?
Zo, ik ben weer bij. Ik heb alle vier de video's bekeken en dat was zeker geen verspilling van mijn tijd. Met name het laatste deel is gewoon bijna een documentaire, die van begin tot eind bijzonder boeiend is. Goede beelden, tv-waardige montage, goede voice-over en vooral ook een goed verhaal. Ik heb ervan genoten!
Het gevaar van alcoholvergiftiging was hoger dan radioactief besmet te worden. drinking smiley
Over het algemeen ligt het radiatieniveau ongeveer 4x zo hoog dan normaal. Waarbij wij dagelijks blootgesteld staan aan 10 MicroSieverts (uSv). In de Exclusion zone is dat ongeveer 40 uSv, wat gelijk staat aan de hoeveelheid straling die je van de zon krijgt tijdens een vlucht die kruishoogte haalt. Kortom, een vlucht van 22 uur naar Azie is wat dat betreft net zo gevaarlijk als 22 uur in de zone rondwandelen. Om je een idee te geven, pas bij 1-2 Sieverts wordt de straling fataal. Ik ben waardeloos in wiskunde, maar het verschil tussen micro naar normaal is naar mijn idee vrij groot.
Neem dan ook filmbeelden zoals die van Top Gear met een korreltje zout. Hoe vermakelijk die ook zijn, zijn ze uiteraard puur voor sensatie gefilmd en doen de zone gevaarlijker lijken dan het is. We hebben zelf met de ramen open gereden, zijn (zoals je in de video ziet) dwars door de struiken gebanjerd, en hebben van alles aangeraakt. En toch, iedere keer bij het verlaten van een zone, of tijdens het betreden van de kantine, gaven geen van de scanners geen melding van contaminatie.

Dat gezegd, is het wel uitermate belangrijk om naar de gids te luisteren, want er zijn nog zeker genoeg plekken binnen de zone die pieken in radiatie vertonen die wel gevaarlijk zijn. Zo wou ik bijvoorbeeld in de koeltoren naar het midden toe lopen, waar blijkbaar nog veel radiatie zit in de mos die daar groeit. Dat was dan ook verboden en gaf ik direct gehoor aan. Ook staan in de kelder van het ziekenhuis waar we waren de laarzen van de eerste liquidators, die dusdanig radioactief zijn dat als je ze aanraakt al besmet kan raken. Daarom hebben ze recent de toegang van de kelder volgestort met zand zodat toegang voortaan onmogelijk is.

Dus al met al kan het geen kwaad om daar enige tijd te zijn. De inwoners van Chernobyl verblijven er 6 maanden voordat ze dienst wisselen met de volgende ploeg. Stewardessen mogen ook maar een bepaald aantal uren maken per jaar om dezelfde reden.

De Babushka's leven ten zuiden van de centrale. Ondanks dat hier de radiatie ook hoger is dan normaal, is het iets lager dan in Pripyat. Welke factoren verder meespelen weet ik niet, maar ze laten duidelijk zien dat je er desondanks behoorlijk oud kan worden. Elk jaar komen militairen de bodem overigens controleren op straling. Tot zover is er nooit gevaar voor hen geconstateerd.
Het zou mij vooral niks verbazen dat het beetje straling dat zij ontvangen amper opweegt tegenover onze leefstijl, met stress, alcohol, conserveringsmiddelen, god-weet-niet-wat-nog-meer in het voedsel, en ons "uitslaap en op de bank pleur" gehalte, waar ik mijzelf erg kwalijk aan maak. Deze vrouwtjes van 80 staan nooit in de file, zijn geïsoleerd van de ellende in de wereld en moeten alles zelf doen. In een documentaire zag ik dat het vrouwtje waarmee ik op de film sta nog een zus heeft die invalide is, en waar ze eigenhandig voor zorgt. Haar omgeving staat het simpelweg niet toe om achter het geraniums te zitten, want er is geen supermarkt om even heen te gaan. Het is heel bijzonder om te zien, en ik zou ervoor tekenen om later als ik 80 ben nog zoveel pit te hebben. smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-12-2017 23:34 door Mr Rob.
Heb mij erg vermaakt met je filmpjes, vooral de laatste inderdaad. De manier waarop je het vastgelegd heeft was geweldig. Lijkt me een aparte gewaarwording om daar zo rond te lopen wetend wat er gebeurd is en als je ziet hoe de omgeving er nu uitziet. Helemaal na het zien van jou video zou ik erg graag eens die kant op gaan om het allemaal zelf te kunnen beleven.
Ik kan het niet genoeg aanraden smiling smiley

Bij deze het laatste deel van de reis! Hierin ga ik in mijn uppie weer via Slowakije en Oostenrijk terug naar Nederland en zit ik alvast te filosoferen over de volgende rit.

Video
Directe YouTube link

Nu deze videoreeks af is zal ik weer terugkeren naar de beunwerken aan de motor, waar ik nog genoeg van kan laten zien. Weer in het ouwe vertrouwde geschreven formaat voorlopig. drinking smiley

De Daf staat intussen weer veilig in de winterstalling, dus ik kan de achterstand weer rustig inhalen.
Godver en ik wilde nog wel vroeg naar bed! Niets van al dat, nu moet ik de Daf filmpjes kijken big smile smiley
Rob,zijn de videos ergens downloadbaar? Mooi spul voor op vakantie in het vliegtuig te kijken namelijk!
@Barry
Gemistdownloader

@Rob
Fantastische filmpjes!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-12-2017 08:14 door Audi A6.
Gave video's, echt super gemaakt !

Volgende trip?
Van Gibraltar naar de Noordkaap?
Of via Noorwegen naar de Noordkaap toe en via Finland/Rusland/Polen weer terug
Wat een leuk blog en wat een bazenreportages! Inclusief dronebeelden, zeer profi : )

Dank u voor de leuke geschiedenislessen!
Boh, wat een avontuur man! Zou volgende keer wel mee willen!grinning smileythumbs up

Volgens mij zag ik je pas nog rijden met de DAF op de N470 tussen Pijnacker en Zoetermeer.
Zo dat was een aardige trip voor de DAF. Leuk gefilmd en zeer toepasselijk commentaar thumbs up Hoe gaat het nu met de motor, ga je hem preventief nog een keer uit elkaar halen voor de volgende trip of valt het olieverbruik nog binnen de gestelde eisen nut smiley
Wat jammer dat de onderkanten van de sparborden achter niet helemaal meer zijn wat ze zouden moeten zijn!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-12-2017 19:37 door speedtouch.
@Audi A6: handig programma! Dat werkt tenminste. De online tooltjes niet helaas.
Nog bedankt iedereen voor de reacties! big smile smiley

@speedtouch,
Deze gaan dit jaar onder de schop. Mede omdat de wagen nu op technisch vlak vrijwel helemaal in orde is en daarom nu tijd beschikbaar is om de visuele kant aan te pakken, maar ook omdat dit verplicht gedaan moet zijn voor de volgende APK die in september plaatsvind, wat overigens ook meteen de laatste APK is big smile smiley. Ik kan zelf niet wachten totdat deze twee doornen in ieders oog eindelijk zijn aangepakt. We hebben intussen alle gereedschap en al het benodigde plaatwerk al verzameld.

@KapiteinLangzaam,
Voorlopig verbruikt hij nog bijzonder weinig olie. De hele Chernobyl trip heb ik geen één keer olie hoeven bij te vullen ondanks dat ik zobeetje bij elke stop de oliepijl checkte. Dus dat is erg fijn.

@Mechanix,
Ha dat is toevallig, dat klopt! Ik was opweg naar Bleiswijk vanuit Delft om de Daf in de winterstalling te zetten. Daarbij zijn we inderdaad over N470 gereden. Grappig zeg. smiling smiley

Even een kleine update, het volgende reparatieverslag is al weer aardig opweg, dus zal niet al te lang op zich laten wachten.
Tevens ben ik langzaamaan even een korte toegewijde introductie video aan het maken voor de RTW trip, dat wat meer ingaat over hoe, wat en de voorbereiding.

Dan heb ik ook nog goed nieuws, en slecht nieuws.
Het goede nieuws is, er komt binnenkort weer een verslag aan met Clint's Daf.

Het slechte nieuws is, dit was de aanleiding:

Toen Clint een paar weken terug 's ochtends over de Brienennoord brug reed sprongen de matrix borden op 50, en ipv de wagen uit te rollen zoals iedereen dat altijd doet, besloot ditmaal zijn voorligger de rem door de bodem heen te trappen, ondanks dat het verkeer ervoor nog lang niet stil stond.
Heel leuk die 2 seconden regel, maar ik ben oprecht van mening dat je iedere automobilist achterop kan laten klappen door onverwacht in de ankers te gaan. Ongeacht hoeveel afstand diegene houdt. Maargoed, hoe dan ook, Clint zat achterop, en is de sjaak.

Zoals je op de foto's ziet is zijn linker voorspatbord nu wat aerodynamischer, en fungeert zijn motorkap als spoiler voor betere wegligging.
Zijn motorblok heeft een optater gehad waarbij de cartervulling/ontstekingshuis is afgebroken, de waaier met kap in een Ravensburger puzzel is veranderd, en het blok nu onder een precieze hoek van 12 graden is gedrukt en nu perfect uitgelijnd staat met de bijrijdersstoel.
Koplampen spreken voor zich.
Van Clint zelf was alleen zijn ziel beschadigd, maar is mentaal gelukkig nog sterk genoeg om onze wekelijkse bier avond voort te zetten. Ik vreesde al het ergste namelijk.

Wat nu?
Tja, het voordeel van dat hij niets op een verzekering kan verhalen is dat het voertuig in elk geval niet Total Loss verklaard kan worden.
Zijn bumper en rechter spatbord hebben de klap wonderbaarlijk genoeg wel gered, en het voordeel van een voertuig zonder een daadwerkelijk chassis is dat deze dan ook niet krom kan worden.
Kortom, intussen is het nieuwe plaatwerk alweer geregeld en gaat Clint even winkelen bij de Dafclub voor nieuwe onderdelen.
De motor gaat eruit en wordt opgelapt, het spatbord wordt geheel vervangen, en -als kers op de taart- gaat de Daf een nieuw kleurtje krijgen aangezien daar nu een mooi moment voor is.
Ik hoop bij de volledige reparatie aanwezig te zijn zodat ik het allemaal op film kan zetten, puur voor leedvermaak technische documentatie natuurlijk.

Dus dat wordt een hoop gebeun dit jaar. Koop die koffie alvast maar in!

---Edit---

Oh, dat ging wat vlotter dan ik dacht. Bij deze het vervolg van de motor revisie!
Motor Revisie – Deel 5 | Dit stuurt de goeie kant op
Link

Hierna zullen er nog twee verslagen volgen voordat het hele verhaal weer aansluit met Chernobyl.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2018 16:24 door Mr Rob.
Dat was weer een geweldig verslag om te lezen, en die foto's! Om bij de kwijlen, zo mooi is de kwaliteit.

Ik heb trouwens nog een relatief ongerelateerde vraag:
Zou je een DAF (ongeacht welke persoonswagen van DAF) aanbevelen als eerste auto? Ik zit er namelijk over na te denken om een DAF te kopen als eerste auto in de toekomst.
Ha bedankt!

Vooropgesteld dat je hem wil kopen omdat je oldtimers leuk vind: ja. absoluut. Indien het voor de goedkopere verzekering en afwezigheid van wegenbelasting is: Niet doen, je weet niet waar je aan begint en bent duurder uit met alle onderdelen. winking smiley

Maar ik gok dat het om het eerste gaat. In dat geval kan ik een auto als deze haast niet genoeg aanraden. De techniek is zo simpel om te leren en je kan een hoop zelf doen als je het leuk vindt. Dit forum topic is daar in principe testament van, want het is geen leugen dat ik 0,0 verstand van auto's had toen ik deze Daf kocht.
Niet alleen technisch, maar ook het karakter van de wagen vind ik zelf ook leuk. Je ziet ze zelden rijden en geven toch telkens weer aanspraak alleen al om de variomatic. Mocht je net als mij nogal veel waarde hechten aan je eerste auto, dan is het denk ik ook makkelijker om zo een als deze te bewaren omdat het onderhoud relatief goedkoper is dan met complexere oldtimers. Plus, het is natuurlijk dubbel zo speciaal. én het is je eerste auto, én het is een oldtimer.
Ik weet nog heel goed toen ik m'n Daf net had gekocht, dat ik 's avonds na het uitgaan er nog even in ben gaan zitten om te genieten van het feit dat ik niet alleen een auto had gekocht, maar daadwerkelijk ook een oldtimer. Een mooi en trots moment, vond ik zelf.

Als je hem dagelijks wil gaan gebruiken, dan kan het prima, maar houd er alleen wel rekening mee dat het sleutelen eraan echt je hobby moet zijn, anders zal je er geen pret aan beleven. Maar dat is met elke oldtimer.

Dus, wil je een oldtimer als eerste auto, en lijkt een Daf jou wat? Gewoon doen.
Sterkte met Clint zijn DAF en sterkte gewenst aan Clint natuurlijk, dit is echt heel erg zuur! Maar mooi dat hij er weer bovenop komt.

Mooi verslag ook weer..video is toch iets beter gezien hoe goed je documentaire was. Maar dit is zeker niet slecht! big smile smiley
Zodra dit verslag af is ben ik inderdaad van plan om meer te gaan filmen. Zeker nu de Chernobyl videos af zijn heb ik die smaak te pakken.
Enige nadeel is wel dat het wat lastiger is om spontane momenten te vermelden omdat de camera zelden draait op dat moment. "Show, don't tell" maakt niet zo uit bij een geschreven verhaal. Maar ach, Chernobyl leed er ook niet onder. drinking smiley
Zonde van de daf van Clint zeg, maar jullie lappen hem wel weer op.
Intussen heeft Clint alle onderdelen gescoord en is het nu een kwestie van tijd voordat de reparatie kan gaan beginnen. De camera's staan klaar. smiling bouncing smiley

Ook het één-na laatste deel van het motor revisie verslag kan gelezen worden! Met de laatste finishing touches op het blok kan nu de boel weer in elkaar gezet worden.

Motor Revisie – Deel 6 | Assembleren die hap!
Link

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2018 18:27 door Mr Rob.
Misschien beetje laten vraag, maar hoe heb je oekraïne ervaren? ik weet (ken mensen die daar wonen) dat corruptie vandaag de dag nog aanwezig is helaas hoe heb jij dat ervaren en hoe was het om alles te vinden?
Zelf met mijn Russische achtergrond zou ik het vet vinden om een trip naar Rusland met de auto te maken (als ik het geld heb eye rolling smiley ). Het is wel zo als ze een buitenlands kenteken zien wat niet oekraïens is, Belarus of Baltische staten val je gelijk op door onze Gele platen. Met was dat met jou DAF ook het geval? ook al had je de oude donker blauwe kenteken platen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2018 19:17 door The OCC.
Excuses voor de late reactie.

Oekraïne was totaal niet zoals ik mij voorafgaand had ingelezen. Daarbij bedoel ik zeker niet dat die informatie onnauwkeurig was, maar slechts dat er de laatste tijd zo veel veranderd is in dat land dat daardoor veel ervaringen van vóór 2014 enigszins een verouderd beeld geven op hoe het land nu is.
Ondanks dat de Daf met blauwe platen reed staken wij uit als ijsberen in de Sahara, alleen al puur omdat dit type wagentje daar ongehoord is. Ik weet niet hoe, maar net alsof ze paranormaal waren, zagen de meeste mensen ons al mijlenver aankomen. Als iemand ons iets wilde maken, dan hadden ze daar ruim de kans voor. Zelfs toen ik solo terug heb gereisd heb ik mij geen één keer ongemakkelijk of onveilig gevoeld. Sterker nog, bij één benzinestation waar ik even een korte stop hield stond binnen no time een menigte rond de Daf die er allemaal in geïnteresseerd waren. De één sprak Oekraïens, de ander Duits en een paar konden een beetje Engels. Ze gaven zelfs advies over hoe ik de route het beste kon rijden qua knooppunten e.d. De volgende keer print ik flyers met info over de wagen als ik ga.
Wat ik overigens ook erg fijn vind aan de Oekraïense wegen is dat je op gigantisch veel stukken gewoon langs de weg kan stoppen, wat erg handig is als je de weg helemaal kwijt bent of wat brandnetels wilt planten, maar ik dwaal af.

Ook onze enige interactie met de politie daar was het zien van 4 agenten op een rijtje langs de weg die allemaal hun duim opstaken toen wij langsreden.
Dat er nog corruptie is geloof ik helemaal, want die veranderingen zijn nog in volle gang. Maar als toerist zijnde heb ik zelf daarvan niets gemerkt. Wellicht dat er uitzonderingen zijn, maar met de hoeveelheid horror verhalen die ik voorafgaand over dat land gehoord had, had ik veel meer aanwezigheid daarvan verwacht. Als het land echt nog zo corrupt is als dat de oude ervaringen dat aanduiden, acht ik de kans zeer klein dat mij toevallig helemaal niets is overkomen, en had ik echt wel minstens 1 keer besodemieterd moeten zijn.

Zo had ik bijvoorbeeld ook meermaals online gelezen “Benader zelf, word niet benaderd”, zeker in Kiev, waar ik zonder grappen waarschuwingen las over orgaandiefstal. Inderdaad ja.
Echter werden Gijs en ik tijdens het stappen benaderd door een groepje Oekraïners van onze leeftijd die doorhadden dat wij Nederlands waren, en hebben wij daar uiteindelijk een paar verre vrienden aan overgehouden. Niks opgelicht, en ik heb mijn nieren nog.

Kortom, als je zit te twijfelen om eens die kant op te gaan. Doe het. Ik vond het een fantastisch land en ben blij dat ik me niet door de verhalen heb laten afschrikken. Immers lees je sneller iets negatiefs dan iets positiefs over een land, en het kan snel je kijk erop beïnvloeden.
Zo keek ik laatst voor de grap naar reis informatie over Frankrijk vanuit een Nederlandse bron en een Amerikaanse. Terwijl de Nederlandse site heel Frankrijk groen kleurde met slechts advies om waakzaam te zijn in steden ivm met aanslagen, was volgens de Amerikaanse site heel het land één potentiële bom, om het even zo te zeggen. Ik weet dan ook zeker dat er veel Amerikanen zijn die denken dat Europa één groot slagveld is, puur aan de hand van verhalen en nieuwsberichten, net als hoe wij snel denken dat Oekraïne één corrupte boel is met grauwige soviets die allemaal dronken achter het stuur zitten. Terwijl ik toch ook echt een paar flinke dronkaarden met gele kentekens over de Brienennoordbrug heb zien sjezen. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-02-2018 19:11 door Mr Rob.
Ah leuk om te horen dat je positieve reacties onderweg had gekregen in Oekraïne, überhaupt is het tof dat je met een DAF zo een reis heb afgelegd.
Het is sowieso dat je jezelf goed moet inlezen als je een land in gaat buiten de EU grens, Misschien je volgende trip naar wit-rusland? (lijkt me een mooi land) of heb je al een ander land op het oog cool smiley ?

Misschien een tip als je weer buiten de EU reist zoals je volgens mij in je in je filmpje aangaf data moest gebruiken voor kaarten op je telefoon, gebruik Here WeGo app (voorheen Here Maps), hiermee kan je alle kaarten van de wereld (op geografie of land niveau) offline downloaden en het is gratis winking smiley .
Ha handige tip! Bedankt big smile smiley
Ik heb zelf wat aan zitten stoeien met Google Maps offline inladen, wat opzich wel was gelukt, maar deze staan niet permanent op je telefoon wat erg vervelend is. Plus, vaak zei Google Maps doodleuk "Lukt niet met downloaden, succes hé!" (ok, iets anders, maar zo las ik het). Dus fijn om er een toegewijde app voor te hebben.

M'n volgende trip kom ik zeer waarschijnlijk door (wit)Rusland heen. winking smiley
Zie het laatste stukje: [youtu.be]

Alhoewel, wellicht dat ik tussendoor nog de Daf voor vakanties gebruik, maar dit hierboven wordt in elk geval weer speciaal gepland.
Ik heb net het laatste filmpje gekeken en je laatste twee verslagen gelezen, ik ben weer bij! Je verslagen lezen haast als een handboek, mocht ik ooit een Daf kopen (en eigenlijk wil ik dat wel, maar ik wil zo veel) dan kan ik jouw verslagen naslaan om hem onderdeel voor onderdeel perfect te maken! big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.