Enzo Ferrari - VW Golf 7 1.4 TSI & BMW 328iA E46 (De aflevering!, Pag 7)

Gepost door Enzo Ferrari 
Ziet er goed uit die route, goed om te onthouden. En dat zo'n E46 alweer twintig jaar oud is zie je er echt niet aan af. Behoorlijk tijdloos ontwerp thumbs up.
Gisteren gearriveerd in de Ardennen. We verblijven in een typisch slaperig dorpje, waar de kerk het hoogtepunt vormt, een hond in de verte blaft, de haan afentoe kraait, er zo nu en dan een auto door het dorpje heen glijdt, en de vogeltjes om ons heen fluiten. Het weer is zwaar bewolkt, en de wegen licht vochtig. Maar dat mag de pret zeker niet drukken, de stuurmansweg gaat zo beginnen!

Klinkt als een mooi tripje met zo'bn frisse Beemer. Veel plezier!
Dat soort dorpjes vind ik altijd het leukste, vooral als ze ergens op een heuveltop liggen of aan een mooi riviertje. Veel plezier verder nog!
De rit begint. Eerst tanken we de E46 helemaal vol (á 1,45 EUR per liter). De wegen zijn vochtig en op sommige plekken modderig. Het begint allemaal erg rustig, maar eenmaal dieper de Ardennen in is het mogelijk om de zes-in-lijn wat vaker flink toeren te laten maken en het tempo wat te verhogen. De wegen slingeren van links naar rechts en gaan omhoog en weer naar beneden. Soms blinde bochten, soms perfect overzichtelijk om de ideale lijn aan te snijden. De omgeving is afwisselend, soms zeer bosrijk en donker iets verderop weer een mooi wijds vergezicht. Verkeer is er op de meeste plekken nauwelijks, maar een tegenligger kan altijd opdoemen. Zeker op de enkelbaanswegen is het oppassen geblazen. De dreier is gemaakt voor dit soort ritten. Eerst een paar uurtjes sturen richting de Ardennen, en dan vervolgens heerlijk over dit soort smalle weggetjes te boenderen. De auto voelt niet te klein aan, maar is ook weer niet te groot. Op de meeste wegen ligt perfect asfalt, maar zodra je op een echte C-weg terecht komt kan de kwaliteit van het wegdek wel wat afnemen. Een keiharde auto is voor hier dus geen aanrader. Je hebt een auto nodig die sportief doch uitermate goed met de bochten, de gaten en hobbels weet om te gaan. Onderweg kun je genoeg cafés, boulangeries en brasseries vinden om even een tussenstop te maken. Kortom deze route is een echte aanrader, en dat alles op twee á drie uur rijden vanaf de Randstad. Ardennen bedankt voor al het moois vandaag!





Bedankt voor dit prachtige verslag!!
Ik ga eens kijken of ik die route van jou naar google maps kan uploaden, lijkt me beslist een aanrader.
Ja geweldig hey nog steeds die E46 met die prachtige motor, puur genieten!
Niet echt origineel maar heb inmiddels je exacte kaartje overgenomen en een route van gemaakt in my maps onderdeel van google maps.
Ben zeer benieuwd, heb er echt zin in smileys with beer
@Bofkont: Graag gedaan! Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen van de rit. Veel plezier alvast toegewenst.

Met de E46 is het flink genieten hoor. Echt een bijzonder fijne auto om mee op pad te zijn. Nogmaals de auto is al 20 jaar oud, maar alles gaat nog zo vanzelfsprekend, ik sta er zelf gewoon versteld van. De stilte, de power, het uitbelanceerde onderstel en de automaat maken het een fijne metgezel om mee op pad te zijn. Als kleine meevaller valt er met de zes-in-lijn ook relatief zuinig te rijden. Op de heenweg heb ik ongeveer 1 op 13 gereden.
Vandaag met de snelste 1-serie van het huidige leveringsprogramma op pad geweest. Het is niet de meeste ruime, de snelste of de scherpste onder de hot hatches, maar wel een hele unieke inzending in dit segment. Het bekend BMW recept is natuurlijk de achterwielaandrijving en een zes-in-lijn, heel fijne ingrediënten voor deze bloedsnelle auto. Bloedsnel dat is hij, dik 340 pk op 1450 kg, dat wil wel vooruit. In 4,6 seconden van 0 naar 100 km/h.

Het interieur wijkt niet veel af van een standaard 1er, BMW is hierbij redelijk bescheiden gebleven. Alleen rechtsonderin de tellerbak vind je een klein 'M140i' logootje terug, om je te laten zien dat je met wat bijzonders onderweg bent. Binnenin de 1er zit je lekker ingebouwd, wat mede te danken is aan de motor die ver naar achteren in is gebouwd, en de cardanas die door de middentunnel doorloopt.

In de meeste testen lees je dat er 1 op 10 gereden wordt met de M140i. Het is een hot hatch, dus die daagt uit om lekker stevig door te trappen. Maar eenmaal op de snelweg bij een tempo van 120 km/h draait de motor maar 1800 tpm. En let ook even op het verbruik, 6 liter per 100 km!























Lijkt me echt een lekkere wagen! Rood staat m ook goed btw.

Was er nog een bijzondere reden voor de rit?
Geen bijzondere reden hoor. Ik was bij de MINI backstage dag, en toen liep ik deze toevallig tegen het lijf.
Dinsdag is het zover Enzo, dan ga ik die kant op thumbs up
Ja fijne wagen hey die E46 328i! en idd ook nog eens vrij zuinig, precies mijn ervaring op lange ritten destijds.
Vind die zoveel mooier als die snelle rode 1 serie, enkel de motor daarvan vind ik interessant.
Nogmaals veel plezier Bofkont! Doe je rustig aan met de ouwe heer, of gaat het gas er flink op? big smile smiley En schiet je ook nog wat foto's onderweg?

De E46 blijft een mooi model. Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, de auto oogt altijd in balans. Geen enkel raar lijntje, knikje of spoilertje. Een 3-serie pur sang.

Die rode 1er heeft mijn hart wel iets sneller doen kloppen hoor, echt een droonauto voor mij! Het model van de facelift vind ook veel mooier dan het voorgaande model. De neus heeft veel weg van de 2-serie, en de achterkant oogt door de 'L'-vormige achterlichten ook meer des BMW.

Bedankt Enzo thumbs up
Zal zeer zeker wat foto's schieten.
Hoofdzakelijk ga ik lekker rustig toeren, maar af en toe lekker het pedaal vloeren blijft een feestje met de 350.

Helemaal eens wat betreft de E46, alles klopt gewoon aan die wagen.
Nee die 1 serie kan me echt niet bekoren, qua rijden ongetwijfeld vast wel met die motor.
Maar qua uiterlijk doet hij me helemaal niets.
Eind deze maand ga ik met de E46 naar onder andere de Ösling, de Eifel en omgeving Nürburgring. De voorbereidingen zijn in volle gang...







Vandaag werd de Nationale Oldtimerdag gehouden. Dit jaar met drie grote thema's, te weten Henry Ford, Porsche en Lamborghini. In totaal deden er een recordaantal van 442 oldtimers mee aan de dag en zijn er zo'n 22.000 bezoekers op af gekomen. Bij deze nog wat plaatjes van vandaag.



















Zo dan mooi druk bezochte dag, echt top, leuke foto's ook thumbs up
Wederom veel plezier met de E46 daar in Duitsland.

Mooi stukje in de Autovisie, complimenten thumbs up
@Bofkont: Bedankt!

Vandaag bij de Sharknose meeting te Rosmalen geweest. Echt genieten tussen al oude BMW's! Het ongefilterde zes-in-lijn geluid, het design, de ouderwetse interieur geurtjes en heerlijke verbrandingsdampen. Ook een hoop enthousiaste eigenaren gesproken, die vaak meerdere BMW's op hun naam in een schuurtje hebben staan. De auto stonden er in wisselende staat. Op sommige auto's zat wat patina, maar ook zaten er auto's tussen die in uitmuntende staat waren. Ook was er vandaag de mogelijkheid om je eigen BMW te laten taxeren voor 110 EUR.





































Jammer dat ik je niet gesproken heb. Het was een fantastische dag, zondermeer. Toplocatie, binnen ook mooie auto's, maar ook buiten veel mooie sharknoses en op het parkeerterrein voor ander spul stonden ook mooie en soms hele dikke apparaten.

Welke was voor jou het mooiste?
Dat zijn twee originele Schultz e28's. Ombouw door Schultz in de jaren '80. Zijn niet veel meer van.

Dat taxeren doet Steijn sportcars taxaties als jaren op de Sharknosemeeting, trouwens. Gereduceerd tarief, in mijn beleving de meest terzake kundige,top deal.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2018 00:49 door uwbuurman.
Had Piet Oldenhof niet zo'n E28 "station" als serviceauto in de jaren 80 vorige eeuw?
@SLB: Graag gedaan! thumbs up

@Damian: Een behoorlijk opkomst inderdaad. Ik schat zo tussen de 175-200 Sharknoses. Ook stonden er Belgen en Duitsers tussen.

@uwbuurman: Op het parkeerterrein stond ook veel moois inderdaad. Een hoop E30's viel mij op. De mooiste uitkiezen dat is wel heel moeilijk hoor! Ik ben altijd wel gecharmeerd van de wat kleinere serie BMW's, zoals de in topstaat verkerende groene E21 (47-VS-37) maar ook die blauwe 2002 (84-02-ZJ) vond ik wel erg mooi. Welke vind jij het mooiste?

@Zadelsnuiver: Uwbuurman heeft er al antwoord opgegeven. Het is inderdaad een Schulz ombouw, weleens in het Teutonia topic over gelezen. Overigens -tot gisteren- nog nooit in het echt gezien.

@Bofkont: Graag gedaan! thumbs up

@Pietzoveel: Zo goed kunnen. Meer info:
[www.cs-zone.com]







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2018 17:25 door Enzo Ferrari.
Welke is de mooiste vond... tja, ik ben natuurlijk verplicht ze allemaal mooi te vinden hahahaha, zeker die in de hal, want die hadden we er niet zomaar staan. Heb je in de hal ook Appeltje gezien, die groene e21 316 van 1976? Stond naast de e21 met z3Mcoupe motor, als je de hal binnenkwam, links achterin. Die is zo lief, en alle bougies en contactpuntjes en alle zooi er nog bij vanaf nieuw. Alles... werkelijk onvoorstelbaar.

Mijn liefje van de show was toch de e9 CSL batmobile. Plaat van een wagen. Maar ook buiten stonden een paar plaatjes van auto's.

Al met al, top weer, toplocatie, top evenement! Op naar volgend jaar, lustrumeditie, want 10 jaar Sharknosemeeting!!
Sinds vrijdagmiddag ben ik in de Eifel te vinden. Wat blijft de omgeving hier genieten zeg. Sla gewoon een keer links- of rechtaf en het heerlijke sturen kan beginnen. Vanwege de lengte van de route (ongeveer 500 km), hebben we de stuurmansweg in tweeën geknipt. Gisteren vanaf Monschau/Schleiden naar Bitburg gereden, vervolgens via Gerolstein en Rothenbach weer terug naar Schleiden. Vandaag de route Nurburgring/Mayen/Bell/Koblenz/Mayschoß gereden. Bij de Ring was het wegens het ADAC Truck event erg druk te noemen, ool bij de Nordschleife een hoop volk. Dus snel verder gegaan op de omliggende rustige weggetjes. Eenmaal vanaf Koblenz mooi langs de Rijn gereden en de velen wijngaarden die er te vinden zijn.

Verder nog geleerd van een Duitser dat ze hier een 'summerkennzeichen' hebben, herkenbaar van de 04-10 vermelding aan de rechterkant van het kenteken. Dat zijn dus auto's waar alleen vanaf april (04) tot en met oktober (10) mee gereden wordt, en ook iets in de belasting scheelt. Klassiekers kennen een H-kennzeichen en ik zag een Tesla met een 'E' op het eind, wat betekent dat vol elektrische auto's in Duitsland dus een extra vermelding op het kenteken mee krijgen. Elektrische auto's hebben in Duitsland priviléges zoals bijvoorbeeld gratis parkeren en rijden op de busbaan.















1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2018 22:44 door Enzo Ferrari.
Quote

ik zag een Tesla met een 'E' op het eind, wat betekent dat vol elektrische auto's in Duitsland dus een extra vermelding op het kenteken mee krijgen.
Dat geldt ook voor plugins, zoals de hierboven afgebeelde Porsche.
Het klassiekerkenteken krijg je ook niet zomaar. Volgens mij moet de auto ook in redelijk originele staat zijn om dat te verkrijgen.
Dat zomerkenteken is wel interessant!

Wat een fantastische trip moet dat zijn, daar in de Eifel! Met welke auto ben je daar? Beide erg fijn voor daar.
Interessant, dat van de E-platen wist ik niet. Voor de H kenteken moet je inderdaad in aanmerking komen en dat kan alleen als je auto origineel is en in goede staat.

Overigens zijn die maandgebonden kentekens heel interessant, voor zover ik weet kan je zelf de maanden kiezen en kun je er dus ook voor kiezen om een auto in de wintermaanden op kenteken te zetten en een andere in de zomermaanden.
Quote
Barri
Wat een fantastische trip moet dat zijn, daar in de Eifel! Met welke auto ben je daar? Beide erg fijn voor daar.

Het was inderdaad een fantastische trip in de Eifel. Ik was daar met de BMW, maar ik ga de rit ook zeker nog een keer met de MINI doen.

Tijdens de rit in Duitsland is helaas het raam mechanisme in de linkerachterdeur stuk gegaan. Na 20 jaar heeft een stukje plastic die het achterraam over de rails begeleid het begeven. Ik heb er vandaag een nieuw mechanisme ingezet. Hieronder wat foto's van het oude mechanisme.







Gaaf Enzo , leuke foto's thumbs up
Raam mechanisme is een kwestie van tijd, mijn E46 sedan destijds ook 1tje vervangen.
Op uitnodiging van mijn lokale dealer ben ik afgelopen vrijdagavond met de MINI naar de Drive-inn bioscoop geweest. De avond begon met een hapje en een drankje en een introductie over de avond. Vervolgens stapten we met z'n allen onze eigen auto in om de film Kingsman The Secret Service (soort parodie op James Bond) te gaan bekijken. Eerst even de radio op de juiste frequentie afstellen, en de film begon! Langzamerhand een hoop beslagen ramen bij de auto's om mij heen, wat deden die mensen toch allemaal? Tijdens de film kwam er ook nog een sushi chef langs die verse sushi naast de auto maakte. Aan het einde van de film werd iedereen over de radio bedankt voor de komst, en werd een in de vorm van luid autogetoeter een applaus gegeven aan de geweldige organisatie!





Leuk idee! Mooist was natuurlijk 'The Italian Job' geweest om daar te kijken smiling smiley

En van die beslagen ramen, hoeft niets te beteken dat gaat al vrij vlot hoor als de ramen dicht zijn. Maar kan natuurlijk ook andere dingen betekenen winking smiley
Leuk, doet mij denken aan de tijd in de VS waar een km of 20 bij ons vandaan een drive in was. Hotdogs, Chicago stijl uiteraard, maar als je vroeg was kon je ook gebruikt maken van de bbq.

Een voor de clubman eigenaren; achteruit parkeren, deuren open, bank plat en maak he met comdorttabel.

Vroeger had je speakers die je aan je deur kon hangen, ik heb nog een setje liggen, maar eens opknappen.

Mooi initiatief, past bij Mini!
The Italian Job was wellicht toepasselijk geweest, maar ik denk dat iedere MINI enthousiast die wel een keertje gezien heeft. Eigenlijk verplichte kost!

Voor de liefhebber, morgen is Kingsman The Secret Service toevallig ook te zien op Veronica.

Wat betreft het geluid van de film had ik ook verwacht dat je een boxje in de auto kreeg, maar het werd dus via een transmitter over de FM gedaan. Wel zo makkelijk natuurlijk! En je zit direct in de Dolby Surround.
Het stuurwiel van de BMW had eerst een beetje van die doffe versleten plekken. Dus ik ben met dit setje Colorlock in de weer geweest: [www.colourlock.nl] / filmpje: [youtu.be]

Voor mij nu prima, al is het natuurlijk geen nieuwe rand leer die om het stuur heen gaat. Je blijft nog wel een klein beetje wat oneffenheden voelen. Ik heb nog wel wat van het setje Colorlock over, dus als ik straks niet tevreden ben kan ik de behandeling altijd nog een keertje herhalen.

Mijn MINI loopt nu langzaam naar de psychologische grens van 100000 km toe. Een mooi moment om langzaamaan te kijken wat je eigen auto nog waard is, en of er wat interessants op de markt te verkrijgen is.

Het liefste lever ik niet in qua power en opties, echter het mag wel iets comfortabeler dan de MINI zonder het randje sportiviteit helemaal verloren gaat. Verder wil ik maximaal 3 á 4k EUR bijleggen.

Nu zag ik een mooie E92 325iA te koop staan bij een BMW specialist. Dus daar vandaag een bezoek gebracht.

Na het bekijken en berijden van de auto, kwam ik er achter dat het toch niet mijn auto is. Dat zat hem met name in het rij-karakter van de auto. Mede dankzij de 18 inch Run-Flat-Tyres een hoop afrolgeluid (de E46 is zelfs stiller!) en stug op korte oneffenheden.

Ook vond ik het blok (N52B25A) niet echt uitblinken in kracht en geluid, een 3.0 liter is wellicht beter. Het was wel een N52 met een zwarte cover, de N52 met een grijze cover wil nog weleens last krijgen van tikkende klepstoters.

Verder zat er mijns inziens toch net even teveel werk aan om hem helemaal naar mijn zin te maken. Alhoewel ze bij de BMW specialist wel bereid waren om een hoop van deze 'euvels' te verhelpen hoor. Denk aan:
- Multiriem piept
- Condensvorming in koplampen
- Voorbumper hing niet netjes
- Remmen trillen
- Stuur stond iets uit het lood, dus uitlijnen
- Kras op linkerdorpel
- Deuk in linker achterbumper
- Bak gaf afentoe een dreun zeker bij wat harder accelereren. Wellicht een keer spoelen?
- Linkerbuitenspiegelglas beschadigd

Verder wel een heel netjes exemplaar hoor! Goed onderhouden, en heeft ook geen grote klapper meegemaakt. Maar voor mij als kritische koper helaas geen echte doorslag om een deal te maken.







Mooie 3 serie, heerlijke wagen lijkt me jammer dat het niets is geworden. Ben je actief op zoek naar wat anders?
De MINI staat nu op 90000 km, dus nog 10000 km te gaan. Afgelopen maand zo'n 2000 km weggetikt, dus zeg nog iets van vijf maanden om iets anders te vinden.
In mijn zoektocht naar wat anders uiteindelijk toch maar de showroom van de lokale MINI dealer binnen gelopen.

Ik ben er achtergekomen dat een MINI toch wel dé auto is die mij het meeste (rij)plezier bezorgd. Daarnaast rijdt zo'n nieuwe MINI allemaal wel weer iets fijner dan mijn huidige MINI. Prettig motorkarakter, laag in de toeren een hoop trekkracht, ook lekker stil en laagtoerig op hogere snelheden. Iets comfortabeler, al blijft het op sommige momenten natuurlijk wel een stugge auto, maar daarentegen krijg je er wel een hoop rijplezier voor terug. Betere stoelen, die sportstoelen passen mij perfect! En het materiaalgebruik is ook allemaal net weer even van een hogere niveau.

Eigenlijk had ik nu wel het moment toen ik in mijn eigen MINI stapte, dat zo'n nieuwe MINI toch wel een prettigere auto is. Terwijl ik dat bij de Ford Fiesta laatst niet echt had, toen dacht ik 'mijn MINI is zo slecht nog niet, en rijdt eigenlijk niet heel veel anders'.

De gele MINI is helaas later die dag verkocht, dus mijn zoektocht naar de ideale MINI gaat nog even door!











2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-12-2018 23:40 door Enzo Ferrari.
Waarom geen nieuwe? Vlak voor het einde van het jaar zijn vast leuke deals te maken op een showroom model?
Ik wil maximaal 10k bijleggen, voor een nieuwe moet je al gauw het dubbele (20k) inbrengen. Daarnaast heb ik een keer een nieuwe auto gekocht, daar vond ik dat het 'nieuwe autogevoel' er naar een paar maanden al snel vanaf was. Dus voor mij het liefste gewoon een mooie occasion met een zuiver verhaal. Die zoektocht, daar kan ik stiekem ook wel van genieten.
Ja, dat begrijp ik wel. Maar schiet je dan voor wat betreft kilometers echt op? Want de betrouwbare occasion, die heb je al.

Niks is leuker dan de jacht. Auto's, vrouwen, de jacht is het mooiste...
De jacht is inderdaad een fijne fase om in te zitten!

Ik zoek een MINI die rond de 30 a 40.000 km heeft gereden. Zelf rijd ik ongeveer 20k km per jaar, dus dan zou ik hem na drie jaar weer inruilen.
Vandaag eindelijk de knoop door kunnen hakken om de MINI te vervangen. Het is een oersaaie zwarte VW Golf 7 Comfortline 1.4 TSI geworden! Auto komt van 2014, heeft 60000 km gereden, en is van de eerste particuliere eigenaar geweest. Kijken hoe het bevalt om in zo'n grijze muis te gaan rijden! De auto zelf reed erg lekker, heerlijk stil en comfortabel. Her en der wat gebruikerssporen, maar ze laten er nog even een spotrepair man naar kijken. In het nieuwe jaar op 3 januari ga ik hem ophalen!

Dat is wel iets heel anders. Fijne auto's daar niet van. Maar niet zo speels en leuk als de Mini.
Ik snap dat je dat zegt!

Nu moet ik zeggen dat ik de afgelopen drie jaar echt genoten heb van de MINI! Daaromheen ook niet te vergeten de rally's en de events. Maar uiteindelijk ben ik toch opzoek naar meer comfort op lange afstand. En een keer een praktische auto hebben lijkt mij ook weleens fijn!

Vergeet daarnaast ook niet dat ik altijd nog de 328i heb! Dus om de autoliefde nog een beetje te kunnen botvieren pak ik die auto.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close