Enzo Ferrari - VW Golf 7 1.4 TSI & BMW 328iA E46 (De aflevering!, Pag 7)

Gepost door Enzo Ferrari 
Quote
omniradius
Toch jammer dat Mini vaak tegenvallende resultaten geeft op het gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit...
Terwijl het om te zien ontzettend toffe wagens zijn (vind ik tenminste).

Het is verder ook een fantastisch autootje om te bezitten. De looks zijn geweldig, ik raak er niet op uit gekeken. Wat mij betreft oogt de MK2 ook beter in verhouding dan de huidige MK3. Zeker de vijfdeurs vind ik niet om aan te zien. Maar verkopen doet 'tie wel.

Daarnaast is het ook een van de best sturende auto's in zijn segment. Naast dat het lekker door de bochten gaat, heb je ook veel vertrouwen in het onderstel. Ik heb nog nooit een onveilig gevoel in de auto gehad. Het is een cliché, maar de MINI ligt echt als een blok op de weg. Zelfs bij windkracht 9 vol op de zijkant hoef je op de snelweg nauwelijks te corrigeren.
Balen maar ik zie dergelijke problemen ook bij Japanse auto's. Vaak dezelfde toeleveranciers en onderdelen worden niet meer overgedimensioneerd tegenwoordig. Een kapotte remklauw bij mijn Mazda had ook niet mogen gebeuren. Wat is tegenwoordig dan nog wel goed....

Hoorde wel van BMW monteur in de straat dat motoren van laatste generatie Mini's vaak stuk gaan. Lagerschalen gaan kapot.
Tja, lekke condensor, dat eenmaal gebeuren, een steentje kan zomaar een lek veroorzaken.

Mooi dat t allemaal weer heel is en werkt, in ieder geval.
Als ik zie hoeveel Minispecialisten kunnen leven van het reviseren van motoren en versnellingsbakken zegt mij dat genoeg. Echt degelijk is het blijkbaar allemaal niet.
Quote
Kristian
Wat is tegenwoordig dan nog wel goed....

Vervelend maar waar: een Toyota Prius.

Verder is het inderdaad zonde maar wel iets waar meer merken echt goed op moeten letten. Het word te goedkoop en te zwak.
Quote
Nico GTR
Quote
Kristian
Wat is tegenwoordig dan nog wel goed....

Vervelend maar waar: een Toyota Prius.

Verder is het inderdaad zonde maar wel iets waar meer merken echt goed op moeten letten. Het word te goedkoop en te zwak.

En bijzonder genoeg: dacia. Niet iets wat je zou verwachten van een budgetmerk. Overigens zei ik zo'n 10 jaar geleden al op dit forum dat auto's veel te berekend begonnen te worden, de Duitse auto's voorop. Toen werd ik er nog om uitgelachen. Maar auto's worden duidelijk wegwerpprodukten, iets waarmee ze zaken als de smartphone, televisie en wasmachine mee achterna gaan. Als je een echt goede auto wil, kom je uit in de jaren 90.
Quote
Nico GTR
Quote
Kristian
Wat is tegenwoordig dan nog wel goed....

Vervelend maar waar: een Toyota Prius.



Tja, da's toch wel hééél erg vervelend, dat er ook nog steeds (heel) goede auto's zijn...
Quote
Jazzik
Quote
Nico GTR
Quote
Kristian
Wat is tegenwoordig dan nog wel goed....

Vervelend maar waar: een Toyota Prius.



Tja, da's toch wel hééél erg vervelend, dat er ook nog steeds (heel) goede auto's zijn...

Enkel en alleen omdat t (op t elektrische deel na) gewoon oude beproefde techniek is die zijn oorsprong in de jaren 90 vind.
Nooit geweten dat een mini niet zo ontzettend geweldig degelijk is, behalve dan van de 1.6 thp problemen. Vroeger sprak men van die top Duitse degelijkheid, nou ja das war einmal in veel gevallen jammer genoeg.
Onze oude mini uit 2006 hebben we van 5K naar 85K gereden in 10 jaar, en daar was echt nooit iets mee.
Quote
vertmaori
Als ik zie hoeveel Minispecialisten kunnen leven van het reviseren van motoren en versnellingsbakken zegt mij dat genoeg. Echt degelijk is het blijkbaar allemaal niet.

Op de site van [www.benvanleeuwen.com] krijg je inderdaad een mooi beeld van de gebruikelijke issues die bij de MINI's voorkomen.

Zelf denk ik dat de overgang van MK1 naar MK2 al een redelijke kwaliteitsslag heeft gemaakt. De MK1 krijgt vaak te maken met problemen aan de motor, de versnellingsbak en de stuurbekrachtingspomp. Bij de MK2 zijn het met name de Cooper S'en die je moet laten staan, in verband met kettingproblemen/olieverbruik. Hoe het met de betrouwbaarheid zit van de huidige MK3 zou ik nog niet precies weten.

@Damian: Met de UP had ik ook diverse problemen, denk aan:

- kromme remschijven (om de 20 a 25k KM)
- hitteschild uitlaat kapot
- hakerige versnellingsbak
- krakende voorwielophanging (vanaf 50k km)
- klapperende koppeling/drukgroep in neutraal
- ramen besloegen altijd zeer snel bij licht vochtig weer

Nu hoor ik Kristian over een vastzittende rem bij de Mazda. Dus Duits of niet iedere auto heeft zo wel weer zijn eigenaardigheden. De ene heeft het wat vaker meer en/of is duurder uit dan de ander.
Quote
Gullwing
Onze oude mini uit 2006 hebben we van 5K naar 85K gereden in 10 jaar, en daar was echt nooit iets mee.

Best bijzonder als dat best bijzonder is. 85 k zou net ingereden moeten zijn.

Maar auto's zijn worden er helemaal niet meer voor gemaakt om verkocht te worden. (private) lease en afschrijven wordt de nieuwe toekomst. De techniek is er klaar voor.
Tja ik moest na 60.000 km een nieuwe remklauw achter. Schijnt al generaties een probleem te zijn bij Mazda en schijnbaar doen ze geen moeite om het te verbeteren. Idee wat ik heb is dat ze onvoldoende voor Europese klimaat ontwerpen. Nul roestbescherming en remklauwen die door corrosie vast gaan zitten zijn het voorbeeld en gevolg.
En mijn vorige Civic (nieuw gekocht) had ook wel z'n dingetjes. Alleen de Swift is tot nu toe wel probleemloos.
Probleem bij Japanners zijn de peperdure onderdelen ook nog eens....
En maar weinigen vervangen preventief de remvloeistof iedere 2 jaar of 60.000 km....
Quote
Kristian
Tja ik moest na 60.000 km een nieuwe remklauw achter. Schijnt al generaties een probleem te zijn bij Mazda en schijnbaar doen ze geen moeite om het te verbeteren. Idee wat ik heb is dat ze onvoldoende voor Europese klimaat ontwerpen. Nul roestbescherming en remklauwen die door corrosie vast gaan zitten zijn het voorbeeld en gevolg.
En mijn vorige Civic (nieuw gekocht) had ook wel z'n dingetjes. Alleen de Swift is tot nu toe wel probleemloos.
Probleem bij Japanners zijn de peperdure onderdelen ook nog eens....

Is de handrem bij de Mazda mechanisch op de remschijven van de achterwielen?
Quote
Kristian
Tja ik moest na 60.000 km een nieuwe remklauw achter. Schijnt al generaties een probleem te zijn bij Mazda en schijnbaar doen ze geen moeite om het te verbeteren. Idee wat ik heb is dat ze onvoldoende voor Europese klimaat ontwerpen. Nul roestbescherming en remklauwen die door corrosie vast gaan zitten zijn het voorbeeld en gevolg.
En mijn vorige Civic (nieuw gekocht) had ook wel z'n dingetjes. Alleen de Swift is tot nu toe wel probleemloos.
Probleem bij Japanners zijn de peperdure onderdelen ook nog eens....

Is jouw Mazda nog roestvrij? Dat is ook zo'n punt waarop fabrikanten de marge volledig opzoeken.
Nee ook dat niet. Nul roestbeschermimg en steenslagbescherming af fabriek. Eerste beginnede roest dus al zichtbaar. Niet op plekken waar de gemiddelde eigenaar gaat kijken want achter afdekkingen in wielkasten en bodem. Zelf alles geconserveerd maar geeft me geen goed gevoel.
Quote
Enzo Ferrari


@Damian: Met de UP had ik ook diverse problemen, denk aan:

- kromme remschijven (om de 20 a 25k KM)
- hitteschild uitlaat kapot
- hakerige versnellingsbak
- krakende voorwielophanging (vanaf 50k km)
- klapperende koppeling/drukgroep in neutraal
- ramen besloegen altijd zeer snel bij licht vochtig weer

Nu hoor ik Kristian over een vastzittende rem bij de Mazda. Dus Duits of niet iedere auto heeft zo wel weer zijn eigenaardigheden. De ene heeft het wat vaker meer en/of is duurder uit dan de ander.

Dat is zeker niet mals, uit welk bouwjaar kwam jouw up?
Quote
Kristian
Nee ook dat niet. Nul roestbeschermimg en steenslagbescherming af fabriek. Eerste beginnede roest dus al zichtbaar. Niet op plekken waar de gemiddelde eigenaar gaat kijken want achter afdekkingen in wielkasten en bodem. Zelf alles geconserveerd maar geeft me geen goed gevoel.

Hm, dat bedoel ik. Mazda is daar helaas niet uniek in. En het is echt niet dat het technisch onmogelijk is, het zijn gewoon moedwillige bezuinigingen. Als het de leaseperiode maar uitzingt en het dashboard een beetje zacht aanvoelt. Je zult zo'n ding na de lease kopen met het idee er een jaar of 8 a 10 particulier in te rijden...
@Damian: De auto was geproduceerd op 05-2012. Na de naaf/remschijf wissel stond mijn stuur ook nog iets uit het lood trouwens. Dus dat moest ook nog een keer weer recht gezet worden.

De E46 bevalt prima! Zo'n dik drie maanden in bezit, ongeveer 3000 km gereden. Ik heb er al aardig wat dingetjes aan kunnen doen, en natuurlijk blijven er altijd nog wel weer zaken die kunt verbeteren. We komen zojuist van de Zeeuwse kust vandaan, waar ik onderstaande foto heb gemaakt. Prachtige zonsondergang!





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2017 01:20 door Enzo Ferrari.
Nu de foto's allemaal verdwenen zijn, vond ik het wel even een tijd voor een nieuwe fotoshoot van de MINI.

Daarnaast ook bezig geweest met de verweerde achterlichtunits van de E46, die zijn nu ook weer helemaal fris en fruitig.













































1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2017 23:54 door Enzo Ferrari.
Ze staan er allebei weer heel strak bij, daar mag je trots op zijn!
Ah heerlijk Enzo, mooi die verse achterlichten van de E46.
Ben op slag weer verliefd als ik hem zo mooi zie staan, blijft veruit mijn favoriete 3 serie.
Ja mooi hoor, die e46. En die mini is ook fijn, maar die 328i, heerlijk!
Mooi werk, die 2 heerlijke wagens verdienen hetthumbs up
De 328iA staat inmiddels al dik anderhalve maand in de stalling. Die haal ik er weer uit zodra de eerste zwaluwen weer in de lucht verschijnen. Voor de APK moeten er wel wat dingen gebeuren (o.a. remschijven plus blokken, achterbanden en toch de remleiding helaas). Gaat ongeveer 500 EUR kosten. Dat ga ik fixen zodra de auto uit de stalling komt.

Dan de MINI! Nu bijna twee jaar én 30k km verder. Wat hebben deze kilometers mij qua onderhoud gekost:

15.08.16: Waterpomp plus multiriem (162,24 EUR)
03.05.17: 2x Dunlop banden (147,72 EUR)
03.07.17: Condensor, remschijven + blokken voor (422,23 EUR)
04.10.17: Grote beurt incl. leenauto (512,63 EUR)

Eind januari ga ik meedoen met de MINI Nightrally. Voor de liefhebbers hier meer info: [www.ekris.nl]

'In samenwerking met de New MINI Club Nederland organiseert Ekris MINI in de nacht van zaterdag 27- op zondag 28 januari 2018 de eerste Ekris MINI Nightrally! Tijdens deze spectaculaire nachtrit volg je samen met talloze mede MINI-rijders een zorgvuldig samengestelde route. De start vindt plaats tussen 02.00 uur en 03.00 uur 's nachts bij Ekris Lelystad en de rit eindigt rond 07.00 bij Ekris Arnhem.'
Leuk zo”n nachtrally, en de wagens staan er nog steeds piekfijn bij zo!
Een tijdje geleden mocht ik als klant van Ekris een paar daagjes in een MINI naar keuze rijden. Ik heb ze nu bijna allemaal gereden, behalve de Clubman. Daarnaast kreeg ik naast de lange proefrit, ook nog een avondje uit eten voor twee personen cadeau! Erg leuk georganiseerd om zo een potentiële klant voor een nieuwe MINI in de watten te leggen. Zolang ik BMW/MINI rijd heeft Ekris aan mij in ieder geval een klant voor het leven. De service is altijd goed, prijzen vallen reuze mee voor een officiële dealer. En ook worden er vanuit de dealer diverse events georganiseerd (zoals de MINI nachtrally aankomend weekend) waardoor je als klant erg betrokken raakt bij het merk en de organisatie.



Afgelopen nacht van 0300 tot 0700 uur hebben we de Ekris MINI nachtrally gereden. De route begon in Lelystad, en kronkelende door de donkere bossen over de Veluwe richting Arnhem. Er reden in totaal zo'n 117 MINI's mee. Zowel de MINI's als berijders waren van diverse pluimage (jong tot oud) aanwezig. Voor de rit kregen we een tasje met benodigheden voor de rally, denk aan het routeboekje, zaklampje, versnaperingen en een rallyschildje. Eenmaal van start kwam je al gauw in een grote stoet MINI's terecht, wat wel een bijzonder gevoel gaf zo midden in de nacht. De route ging volgens het bolletje-pijltje principe, dus de navigator moest wel even zijn hoofd erbij houden. Halverwege de rit eventjes de auto langs de kant gezet voor een kleine pauze. Direct stopten er andere MINI rijders om te vragen of er niks aan de hand was, wat een verbroedering! Op het eindpunt stond een grote finishboog, en in de showroom te Arnhem konden we genieten van een welverdiend ontbijt. Onder de prijswinnaars werden nog 10 MINI reistassen verloot. Perfect georganiseerd, bedankt mensen van Ekris! Zo, en nu eerst even wat verloren uurtjes bijslapen.















Heel gaaf lijkt me dat! Hoe zag het schildje er uit? Heb altijd wel een beetje een zwak voor die dingen yawning smiley
Leukthumbs up geeft mini toch een specialer gevoel dan andere merken
Quote
Zadelsnuiver
Heel gaaf lijkt me dat! Hoe zag het schildje er uit? Heb altijd wel een beetje een zwak voor die dingen yawning smiley

Even twee plaatjes van Facebook gepikt om je een idee te geven.

Dit is het rallyschildje:


Deze afbeelding staat erop:
NewMiniClub Aftermovie

Zie: [youtu.be]





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2018 20:23 door Enzo Ferrari.
Facelift MINI

Alhoewel ik het nieuws rond de facelift van de MINI niet op de voet gevolgd heb, ben ik naar de dealer geweest om zelf te ontdekken welke details er zijn veranderd. Dit kwam ik tegen...













Gaaf die Engelse vlag zo verwerkt in het achterlicht thumbs up
Proefrit JCW

Ik had een uitnodiging ontvangen om vandaag in een MINI naar keuze te rijden. Dat hoef je maar een keer te zeggen tegen mij, dus dat werd de leukste en de snelste! De keuze viel op een MINI John Cooper Works.

De auto is uitgevoerd in een mooie donker groene British Racing Green kleur inclusief een zwart dak. Binnen zit je in een donker interieur en speciale JCW sportstoelen.

Dan volgde het starten. En wat blijkt de auto is voorzien van een Akrapovic uitlaatsysteem (accessoire van 1200 EUR!), inclusief een klep die je open kan zetten. Vanwege de extra decibellen mag deze klep eigenlijk alleen op het circuit open. Maar tijdens de proefrit heb ik er ook wel echt een hele hoop lol van gehad! Wat een klappen en ploffen kunnen er uit zo'n klein autootje komen zeg!

De JCW zelf is echt een super hot hatch om mee te rijden. Klein, stug, licht, maar toch een hele hoop vermogen. Zoveel vermogen dat je binnen 6,1 seconden op de 100 km/h zit, en de top wordt bereikt bij de 243 km/h. En dat voor een B-segmenter!

Nieuwprijs 55k! eye popping smiley











1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-04-2018 13:56 door Enzo Ferrari.
Fantastisch ding! Maar voor 55K zou ik absoluut iets anders nemen met 5 cilinderscool smiley
Quote
Zadelsnuiver
Heerlijk bommetje zo, wanneer ga je 'm bestellen? big smile smiley

Ik denk niet dat ik na mijn eigen MINI weer een andere MINI ga nemen. Begrijp mij niet verkeerd, het is nog iedere dag genieten zodra ik met de auto op pad ben. En ook ben ik hem nog lang niet zat! Mijn volgende auto mag wel iets comfortabeler, maar wel met een sportief randje. Ook is een automaat een pré. Onderweg kwam ik nog deze hele mooie 1-serie tegen van de eerste eigenaar! Zoiets lijkt mij wel wat, het liefste wel iets jonger natuurlijk. De huidige facelift 1er vind ik ook erg geslaagd, alleen zijn die voor mij nog iets te duur.









1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-04-2018 20:33 door Enzo Ferrari.
Hele fraaie 1-er inderdaad thumbs up maar zolang de Cooper nog bevalt gewoon lekker doorrijden natuurlijk, blijf het een heel tof wagentje vinden in de beste kleurstelling smiling smiley
Bijzonder gaaf zo'n JCW cool smileythumbs up
Zeer fraaie 1 serie ook trouwens!
Neem dan wel de 130i
Next drivingroad: De Ardennen

In de serie "Mijn favoriete stuurmanswegen", ga ik na de Pinksteren met mijn E46 de Ardennen induiken om daar de mooiste wegen van België te gaan bekijken. Eerst een klein stukje sturen vanuit Nederland en dan genieten van al het moois wat de Ardennen te bieden heeft. Ik ben reuze benieuwd!





Oh leuk Enzo!
Begin Juni ga ik daar ook 2 dagen toeren.
Ik ga die route van jou eens aandachtig bestuderen thumbs up

Blijft prachtig die tijdloze E46, wat een mooie auto!
Oke, jij ook veel plezier toegewenst! Ik las dat je ook nog naar de Eifel toe gaat. Daar heb ik ook nog een mooie route voor je, die heb ik onlangs in het Teutonia topic gepost. Succes met het bestuderen! thumbs up

De E46 blijft een mooie auto om te zien. Het is natuurlijk al wel een twintig jaar oud beestje, maar het rijden is nog heerlijk analoog. Ik zat net een rijtest van de nieuwe Audi A6 en A8 te bekijken, daarin zou ik helemaal gek worden van al die touchscreens en ander soortige beeldschermen. Tijden veranderen...
Prachtige route! Veel plezier.

De E46 blijft nog steeds een van mijn favoriete BMW's aller tijden, tijdloos goed model. Zal langzaam gaan stijgen in waarde denk ik.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close