Enzo Ferrari - VW Golf 7 1.4 TSI & BMW 328iA E46 (De aflevering!, Pag 7)

Gepost door Enzo Ferrari 
@Bofkont: Dat zijn de mooiere ritten! En inderdaad zo'n BMW doet dat zonder een centje pijn, dan kan je echt merken dat ze daar voor gebouwd zijn.

@Barri: Ze hebben ook trouwzaaltjes!..winking smiley
Zal trouwens eerdaags nog een poging doen om de lak stift te verzenden, heb het momenteel alleen erg druk.
@Bofkont: Geen haast, maar ik hoop dat het deze keer wel lukt!

Ik heb er met de E46 vanaf zaterdag al bijna een tank doorheen gejaagd. Actieradius op één tank is ongeveer 800 km volgens boordcomputer.
@Barri: Inderdaad! Ik zou het wel weten winking smiley

Vandaag het eerste tankresultaat van de 328iA bekend geworden:

Hetzelfde als ik haalde met mijn Golf IV 2.0. Niet gek!
Het is natuurlijk wel afwachten hoe het verbruik zich over een langere periode gaat ontwikkelen. Maar zeker als je bedenkt dat een 2793 cm³ zes-in-lijn blok met 193 pk gekoppeld aan een vijftraps automaat zo'n 1405 kilo in beweging moet brengen/houden, is bijna 1 op 12 een hele nette waarde te noemen!
Heel erg net verbruik!!
Mijn 3.0 automaat doet precies hetzelfde.
@Bofkont: En hoe vaak spreek je dan de 231 pk's aan?

Omdat drie auto's toch iets teveel voor de deur wordt, heb ik besloten om de 190E te verkopen. Ik heb de auto aan een kameraad verkocht, van wie ik hem zo'n drie jaar geleden had gekocht. Kortom weer terug op het oude honk, en zo blijft de auto toch nog een beetje in de buurt. Binnenkort als de auto weer uit de stalling komt, gaan we hem overschrijven.
Over het algemeen rijdt ik vrij rustig, maar als de motor goed warm is zijn er zeker ook geregeld momenten dat ik hem wat even lekker doortrek.
Het is al gezegd, maar zo'n E46 328i is echt een hele, hele mooie wagen vind ik (ook). big smile smiley

Grappig, ik heb in mijn zoektocht destijds naar een opvolger voor mijn Hyundai Coupé ook een proefritje gedaan in een 1998 sedan 328i

Auto was van binnen in minder goede staat dan deze 328i ... vieze stoelen en vlekkerig interieur. Verder reed de auto wel goed voor zover ik kon beoordelen in het korte ritje.
Blijf ze iig gaaf vinden die E46's thumbs up
Heel veel plezier ermee!
Enzo Ferrari
@Barri: Inderdaad! Ik zou het wel weten winking smiley

Vandaag het eerste tankresultaat van de 328iA bekend geworden:

Hmmzz. Mijn 325 staat bijna standaard op 11,5 L. Eerlijk is eerlijk, bijna louter stadskilometers.
Prachtige auto trouwens Enzo. Mijn complimenten.
@Dionysus: Bedankt voor de complimenten!

Voor stadskilometers zijn die zes-in-lijnen niet gemaakt he! Een kameraad van mij rijdt ook veel in de stad met zijn E39 528iA, dan schiet het verbruik toch wel heel snel omhoog. Eenmaal op de snelweg bij een vaste kruissnelheid "voelen" de blokken zich het meeste thuis.
Mooie auto hoor! ik heb de mijne net verkocht. Maar zo'n 6-in-lijn is toch wel fantastisch! En tijdloos model ook.
Ik hoop wel dat je minder last hebt van alle typische E46 kwaaltjes dan ik. Ik had best nog veel langer in de auto willen rijden, ondanks het een auto met 120.000 km was toen ik hem kocht, dealer onderhouden, boekjes er bij heb ik er vrijwel elk half jaar forse kosten aan gehad waarbij telkens ik te horen kreeg; ja dat is een E46 kwaaltje. Na 4 jaar en de teller op 168.000 was ik er wel een beetje klaar mee. De kosten van de E46 oversteeg makkelijk alle kosten van die paar opels die ik de jaren daarvoor heb gereden bij elkaar die vaak aan gewoon onderhoud genoeg hadden zonder gekke dingen.

Hmmzz. Mijn 325 staat bijna standaard op 11,5 L. Eerlijk is eerlijk, bijna louter stadskilometers.

dat haalde ik ook gemiddeld. Is prima waarde vind ik voor zo'n auto smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2017 02:05 door AsconaGT.
Jij hebt idd wel veel pech gehad Ascona GT.

Heb 3 stuks van de E46 gehad , en geen van allen grote kosten/problemen.
Alleen mijn eigen verfraaiingsonzin kosten grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2017 17:17 door Bofkont.
Verbruik is netjes zeg! Haal ik nooit, maar rijd dan ook regelmatig in de stad.
Voor wat betreft onderhoud sluit ik mij aan bij Bofkont. Ik ben aan regulier onderhoud tussen de 600 en 800 euro per jaar kwijt.
Onderhoud vind ik geen punt, dat zo'n auto een 800 per jaar kost vind ik ook heel acceptabel. Ik heb in die paar 4 jaar naast het reguliere onderhoud waar ik nooit op bespaar een wiellager stuk gehad, maar dat kan gebeuren als de auto op een bepaalde leeftijd/km stand komt. smiling smiley Gebroken achterveer kan ook gebeuren, geen punt. Lekke tempratuursensor van de koelvloeistoffan, nou vooruit, zelf gefixt. Maar zaken als een gescheurd koelvloeistof reservoir (kwaaltje), verrotte remleidingen achter (kwaaltje), roest onder motorkap bij grille (kwaaltje), vanos revisie (kwaaltje) gelijk de kleppendekselpakking vervangen want die was ook niet meer top (kwaaltje). Lekke inlaat waardoor hij valse lucht trok (kwaaltje) flikkerende OEM xenonlampen (komt vaker voor), ABS/DSC storing (gelukkig vanzelf opgelost?, maar hebben meer mensen last van) . Heb eens met een lege accu gestaan. Handmatig openen, trek ik de motorkap openen begint het alarm ook nog eens keihard te loeien, altijd fijn op een grote parkeerplaats en kreeg hem niet uit omdat ik aan het wachten was op starthulp. Dus ook nieuwe accu. Om de paar maand ik met weer een storingslampje of iets wat niet meer werkte of een verrrot lopende motor. Toen de volgende beurt er aan kwam en er wéér voor bijna 2500 euro aan reparaties aan zaten te komen (koppeling, beide draagarmen, grote beurt, 4x banden) had ik er helemaal tabak van. Op de dag voor inruil hielt de ruitensproeierpomp er ook nog mee op. Kleine goedkope fix maar had er geen tijd meer voor. Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad. Ik denk als ik alles mee reken dat ik tussen de 1500 en 2000 euro per jaar aan onderhoud kwijt was.

Ik had er heel graag nog wat meer kilometers mee willen maken, want het is echt een hele mooie auto die bijzonder fijn reed. Maar als ik zag hoeveel kwaaltjes er nog meer zijn die wilde ik ook graag voor zijn. En mijn vrouw vond de handbak echt verschrikkelijk, ze zette hem regelmatig in de achteruit ipv in zn 1 bij het verkeerslicht grinning smiley die zat er ook niet lekker in. Maar als ik de ruimte had wilde ik wel een mooie E46 coupe er bij naast. Die blijven hun waarde aardig houden, gewoon voor enkele ritjes in het jaar. Helaas in dat in nederland onbetaalbaar. Ik ben dus ook een voorstander van het betalen per kilometer ipv bezit
Ach wat is onbetaalbaar AsconaGT, het is vooral een kwestie van er voor over hebben.
Een nette E46 coupe, heb je voor 10k zeker wel.
@AsconaGT: Mijn hemel wat een ellende heb jij met de auto gehad! Ik snap dat je dan met gemengde gevoelens naar de E46 terug kijkt. Hopelijk blijft die ellende mij bespaard, maar goed met een gebruikte auto weet je maar nooit wat je tegen kunt komen.

Het enige wat ik verwacht aan te pakken voor de aankomende APK is die beruchte achterste remleiding. Bij aankoop heb ik die goed bekeken, en met een beetje opschuren en tectyleren verwacht ik de ellende wel binnen de perken te houden.
Kan me goed voorstellen dat je er dan genoeg van hebt Ascona GT.

Ach wat is onbetaalbaar AsconaGT, het is vooral een kwestie van er voor over hebben.
Een nette E46 coupe, heb je voor 10k zeker wel.

aanschaf vind ik ook niet erg. Ik zou best voor 10K een hele fraaie E46 coupe of cabrio weer willen kopen (ja zelfs na mijn vorige E46) , maar ik zal er dan heel weinig mee rijden. Je zit dan in nederland wel vast aan de wegenbelasting en verzekering. Voor mij persoonlijk zou het mij beter uitkomen om de wegenbelasting tot een minimum te beperken en brandstofprijzen desnoods iets omhoog te gooien smiling smiley

@AsconaGT: Mijn hemel wat een ellende heb jij met de auto gehad! Ik snap dat je dan met gemengde gevoelens naar de E46 terug kijkt. Hopelijk blijft die ellende mij bespaard, maar goed met een gebruikte auto weet je maar nooit wat je tegen kunt komen.

Het enige wat ik verwacht aan te pakken voor de aankomende APK is die beruchte achterste remleiding. Bij aankoop heb ik die goed bekeken, en met een beetje opschuren en tectyleren verwacht ik de ellende wel binnen de perken te houden.

Remleiding hebben ze bij mij ook deels vervangen, als je echt alles moet doen gaat het echt in de papieren lopen aan arbeidsloon. De rest leek aardig oke en hebben ze ook zo goed mogelijk opgeschuurt en schoongemaakt en in de tectyl gezet.

Maar het blijft gewoon altijd een beetje pech of geluk hebben met een auto, zeker naarmate ze bepaalde leeftijd krijgen. Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die bijna nooit wat hebben met de E46, dus hopelijk kun jij er ook lekker van genieten thumbs up
Duidelijk Ascona GT, heel begrijpelijk ook thumbs up
Met die paar km die ik maak is het ook gewoon een dure hobby.
Ik hoor gelukkig wel bij de categorie dat ik eigenlijk nooit wat aan zijn auto's heeft, even heel erg hard afkloppen nu big smile smiley

Trouwens remleidingen trekken kan ook simpeler, vaak herleiden ze op een andere manier dat de brandstof tank er niet onder weg hoeft.
Scheelt nogal wat uurtjes sleutelen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2017 11:23 door Bofkont.
@Bofkont: Bedankt voor de tip wat betreft het omleggen van de remleiding. Mocht het zover zijn, dan zal ik dat zeker doorgeven aan mijn garage!..thumbs up

Zoals eerder aangegeven ga ik de E46 alleen voor de langere ritten gebruiken. Voor dagelijks gebruik heb ik een 2012 MINI Cooper. De E46 zal dus niet veel kilometers maken per jaar (max. 7500 á 10000 km), dus op die manier verwacht ik dat het qua onderhoudskosten ook wel mee zal vallen.

Uiteraard blijft het een bijna 19-jaar oude auto, dus ik wil er nog wel het één en ander aan doen.

Ik kan al wel wat onderdelen van de lijst weg strepen. De oliebeurt is inmiddels al gegeven, dus ik verwacht het eerst volgende grote onderhoud over ongeveer 13.500 km (dit wordt trouwens netjes digitaal weergegeven). De binnenste achterlichten staan in bestelling die wil ik z.s.m. gaan monteren, de oude achterlichten zijn t.h.v. achteruitrijlicht verweerd geraakt in de loop der tijd. Het interieur heb ik van de week een flinke schoonmaakbeurt gegeven, dus dat ruikt ook weer lekker fris! Tijdens het wassen van de auto viel mij alleen wel op dat er op het rechterachterscherm een klein deukje zit, met ook een kleine schaafplek op het rechterachterportier, dus dat moet ik nog even laten uitdeuken/polijsten.

Nog te "bofkonten":
- Binnenste achterlichten vervangen
- Oliebeurt
- Dorpel bestuurderszijde aantippen
- Spatscherm r.v. aantippen
- 4x nieuwe banden (205/55/16)
- Interieur reinigen
- Deurpaneel r.v. plaatje op handgreep ontbreekt/vervangen
- Remleiding l.a. behandelen/tectyleren
- Accubak r.a. behandelen/tectyleren
- Wielkuip l.a. behandelen/tectyleren
- Subframe achter behandelen/tectyleren
- Automaatbak preventief spoelen
- Rechterbuitenspiegel werking controleren
- Deukje r.a. scherm uitdeuken + r.a. portier polijsten

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2017 12:59 door Enzo Ferrari.
Goed bezig Enzo thumbs up
Echt behoud van de techniek, vooral het spoelen van de automaat.
Wel op aandringen dat ze absoluut de originele lifequard van ZF gebruiken!! geen universele olie.
Is absoluut heel erg belangrijk voor de automaat, beste is gewoon naar Delfgauw ZF zelf te gaan.
Weet je 100% dat alles goed gedaan wordt.

Ben er helaas nog niet aan toe gekomen het pakje op de post te doen, sorry.
Ga ik aankomende week echt doen.
Vanochtend een bezoek gebracht aan de clubdag van BMW Club Nederland die bij Ekris Lelystad te gast was. De BMW Club Nederland bestaat sinds 1962 heeft ongeveer 700 leden, bestaande uit zowel auto- als motorrijders. Er waren leuke en vriendelijke mensen aanwezig, met name senioren weinig "petjes". De leden hadden diverse BMW modellen van alle leeftijden meegebracht in een nette en originele staat. Ook had BMW Nederland voor deze bijzondere gelegenheid nog een viertal M-modellen (M2, M3, M5, en X6M) van stal gehaald. Leuk om even bij aanwezig te zijn geweest, en ook een pluim naar Ekris toe die zijn showroom voor dit soort evenementen beschikbaar stelt!..thumbs up

Vandaag met de lakstift van Bofkont aan de slag gegaan op de E46 (waarvoor nog hartelijk dank!). Her en der wat kleine dingetjes kunnen wegwerken. Dus ik kan de lijst weer updaten. Volgende maand wil ik het tectylwerk gaan aanpakken.

Nog te "bofkonten":
- Oliebeurt

- Interieur reinigen
Ah leuk om te lezen Enzo, heeft de lak stift toch nog nut heeft nu weer thumbs up
Je bent lekker bezig met het lijstje!!

Blijft een topper hoor de E46.
De lakstift heeft zijn nut zeker bewezen! Het oogt nu direct een stuk netter allemaal, en het plaatwerk is nu weer wat beter beschermd tegen de weersinvloeden.

Laatst voor de tweede keer getankt. En die tankbeurt was uiteindelijk nog zuiniger. Ik heb de 8,2 liter per 100 km (1 op 12,2 km). Ik blijft het bijzonder vinden dat zo'n zes cilinder zijn werk haast nog zuiniger doet dan bijvoorbeeld een Passat 1.4 TSI.

Vandaag in de nieuwe Stelvio en Civic gereden! Een paar plaatjes:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-03-2017 18:29 door Enzo Ferrari.
Beide geen design toppers als je mij het vraagt,de nieuwe Civic vind ik echt vreselijk.

Ja lachen of niet dat verbruik, ik blijf mij er ook over verbazen.
Mooie dikke zeslijn rijden en dan zuiniger dan menig eco gebakje.
BMW E31 Sleuteldag

Gisteren had de BMW E31 Club een sleuteldag georganiseerd bij de lokale BMW dealer.

Als groot liefhebber van het model 8-serie én de V12, voor mij de perfect kans om deze verzameling van auto's tot in het kleinste detail te gaan bekijken en te beluisteren. Want voor alleen het geluid van de startmotor die de V12 tot leven moet roepen mag je mij 's nachts al voor wakker maken!

Eenmaal in de werkplaats aangekomen leek het alsof ik in een automobiele hemel was gekomen! De leden van de club waren met van alles en nog wat bezig. De een was het brandstoffilter aan het vervangen, de ander had last van lekkage van de automaatbak, verderop werd nog een 850Ci uitgelezen en op een gegeven moment kwam er een 8-serie op een autoambulance binnen die helemaal niet wou aanslaan. Kortom her en der nog wel wat werk aan de winkel, maar daar was de dag voor bedoeld!

Kijk en geniet.

Opstarten V12: [youtu.be]
Testwerk E31: [youtu.be]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2017 20:23 door Enzo Ferrari.
Zo hey echt gaaf Enzo cool smiley
Ik ben ook een enorm fan van de E31, jaren lang met het plan gelopen nog eentje te kopen.
Nooit aangedurfd, technisch schijnen het niet heel erg goede wagens te zijn, en alles is gewoon erg duur.
Ik geloof niet direct dat de E31 een hele onbetrouwbare auto is. Het is meer de leeftijd die zijn parten speelt. De meeste auto's die ik gisteren heb gezien waren tussen de 20 á 25 jaar oud. Op zo'n leeftijd worden pakkingen, rubbers, pompjes, motortjes, bekabeling en contacten gewoon brozer. En aangezien de 8-serie toendertijd zijn tijd qua technieken zijn tijd ver vooruit was, heeft de auto ook veel verschillende soorten van deze onderdelen aan boord.

Het leuke vond ik om te zien dat de auto ook meesturende achterwielen heeft (waarvoor weer een hydraulische pomp inclusief vloeistofreservoir in het reservewiel is weggewerkt) . Een techniek die je de afgelopen jaren ook weer terug ziet komen in allerlei auto's. Ook bijzonder vond ik dat t.o.v. de 6-in-lijn ook echt alles dubbel is uitgevoerd. Van luchtfilterhuis, uiteraard bougies en het uitlaatsysteem maar ook heeft de auto bijvoorbeeld twee brandstoffilters om de V12 draaiende te houden. Want brandstof heeft het blok hard nodig!

Ook qua prijsniveau zie je dat de E31 een paar jaar geleden de bodem heeft geraakt. Echt goede exemplaren gaan nu al voor best forse bedragen weg. En als je een echt bijzondere uitvoering hebt zoals ds 850Csi, heb je helemaal goud in handen. De vraag is alleen hoe lang mag je nog met zo'n oude V12 de grote steden in, of überhaupt in NL rondrijden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2017 21:10 door Enzo Ferrari.
Wat ik van diverse kanten gehoord heb en van mijn vaste monteur is dat het niet overhoud kwa betrouwbaarheid, veel kinderziektes toch wel.
Erg lastig om aan te sleutelen en diagnose te stellen, mijn monteur heeft jaren bij Bmw gewerkt, en die moet ook niet zoveel van de E31 hebben.
Nieuw stonden ze al vaak bij de dealers volgens hem, het was altijd moeilijk en lastig.
Maar goed ik kan het zelf niet beamen, wat zeggen de eigenaars hier zelf over?

Kwa prijzen zitten ze idd echt in de lift en dan de volledig originele exemplaren met weinig km, een 850CSI helemaal, heb 10 jaar terug de kans gehad een 850CSI te kopen voor 25k, had ik het maar gedaan drinking smiley

Technisch zijn het idd mooie ontworpen wagens, de Mclaren F1 heeft ook deze V12 van BMW.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2017 21:39 door Bofkont.
Vandaag samen met een kameraad bezig geweest met het alvast kaalmaken en voorbehandelen van de zwakke punten van de E46. Onder andere de achterste remleidingen gedaan, een verstevingsbalk bij het differentieel, de accubak en de wielkast rechts achter. Het blijft natuurlijk een 19 jaar oude auto, maar sommige plekken waren wel erg slecht hoor. Morgen weer verder....

Nog te "bofkonten":
- Oliebeurt

- Interieur reinigen

Enzo Ferrari
Het blijft natuurlijk een 19 jaar oude auto, maar sommige plekken waren wel erg slecht hoor.

Toen jouw auto nieuw was, reden er vrijwel geen 19 jaar oude auto's meer rond, die waren toen allemaal al gesloopt smiling bouncing smiley
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in. Daarnaast ben ik er nu nog redelijk op tijd bij, dus hopelijk kunnen we er nog flink wat extra jaartjes mee vooruit.
Goed bezig, maar wat spuit je erop? En ga je daar nog iets overheen doen? Ik zou persoonlijk die roestplekjes nog wat grondiger te lijf gaan. Dus is alleen een soort van uitstel, terwijl het nu prima te herstellen is.
Vrij oppervlakkig allemaal die roest volgens mij, idd het beste weg slijpen tot er schoon metaal tevoorschijn komt, dan weer opnieuw behandelen.
Maar goed bezig Enzo thumbs up
Eerst de grote stukken roest verwijderd, daarna met de staalborstel eroverheen. Vervolgens een nachtje de antiroest in laten trekken in de vorm van rauwe lijnolie. De wielkast volgende dag nog stukken kaal gemaakt met de flex (weer antiroest erover), uiteindelijk bleek de roest wel mee te vallen. De meest ernstige stukken kaal gemaakt en eerst behandeld met kit van 3M, als laatste 3M tectyl/anti steenslagspray gebruikt. Tuurlijk kan je het altijd grondiger aanpakken, maar voor de komende max. 10 jaar houd ik de roestduivel buiten de deur en dat is voor mij nu wel even voldoende.
Vandaag bij de backstage dag van BMW/MINI geweest. Wederom een perfect georganiseerd event met eten en drinken in overvloed. Daarnaast was het erg interessant om te zien hoe de processen binnen de lokale dealer verlopen. Samen aan de hand van een monteur de MINI langs gelopen en gecheckt op de belangrijke punten.

Ook nog even laten uitlezen, er kwam een foutmelding uit van het daglicht rechts voor. Ze konden in het systeem zien dat deze drie keer dienst heeft geweigerd, daarnaast stond de kilometerstand er ook bij. Dat klopt ook wel, ik heb er al drie keer een tik tegenaan gegeven en toen deed 'tie het weer.

Als verrassing stond er een spot repair specialist in de werkplaats die bij mij gratis nog twee kleine deukjes uit de deur heeft gehaald.

Aan het eind van de rit kreeg ik een voucher van 60 euro mee om te besteden aan onderhoud of accessoires. Om de MINI weer in concoursstaat te krijgen ben ik iets meer dan 800 euro kwijt. De afspraak voor de remmen en airco staat al ingepland, de rest (lijstjes en doppen) kan misschien via de MINI Next garantie verhaald worden.

Afgelopen week de MINI naar de garage gebracht om de voorste remschijven en blokken te vervangen en de airco te laten servicen. Toen de auto eenmaal klaar was kreeg ik te horen dat het met de remmerij allemaal was gelukt. Alleen de airco konden ze helaas niet vullen in verband met een defecte condensor. Gelukkig wordt dit onder garantie gerepareerd, anders was ik zo weer 600 euro kwijt voor de reparatie.

Dit is nu het tweede grote probleem (na de defecte waterpomp) wat ik met deze relatief jonge auto binnen zo'n 20000 gereden kilometers heb gehad. Ik heb nog garantie tot 03-2018, daarna ga ik toch langzaamaan kijken naar iets anders.
Gelukkig goede garantie voorwaarden Enzo thumbs up
Denk dat je een verstandige keus maakt om na de garantie periode iets anders te gaan zoeken.
Net als mijn E85 blinkt de Mini ook niet echt van top kwaliteit op technisch niveau, duidelijk te merken dat de bezuinig op onderdelen hier van toepassing is.
Ik wist van te voren wel een beetje waar ik aan begon met zo'n MINI. Het zijn hele dure auto's in aanschaf, maar niet de beste helaas. Zonder de MINI NEXT garantie had ik ook zeker niet een MINI gekocht. Gelukkig komen de voorwaarden nu goed van pas inderdaad!
Toch jammer dat Mini vaak tegenvallende resultaten geeft op het gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit...
Terwijl het om te zien ontzettend toffe wagens zijn (vind ik tenminste).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close