Enzo Ferrari - VW Golf 7 1.4 TSI | BMW 328iA E46

Gepost door Enzo Ferrari 
Dat is zeker waar, in dat licht bezien snap ik de keuze ook zeker. Golf 7 lijkt wat dat op weg om de titel van de Golf 4 over te nemen. Laten we hem nog een paar jaar geven tot de eerste diesels op 3 ton staan en de eerste benzinemotoren op 2,5 ton. Maar de voortekenen lijken goed.
De Golf 7 heeft ook zo zijn eigen problemen hoor, zo reëel ben ik dan ook wel weer. Gelukkig een jaar VW garantie, dus mocht zich wat raars voordoen dan meldt ik mij bij de garage.

Ik weet dat de TSI blokken wel wat olie lusten (doet de VTI motor in de MINI ook wel trouwens), dus goed peilen is een vereiste! En ook willen de 1.4tjes nog weleens op drie cilinders gaan lopen. Verder zijn krakende ophangingsrubbers ook nog typische VW Group problemen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-12-2018 20:04 door Enzo Ferrari.
Maar dat heeft elke auto toch. winking smiley Zijn kleine probleempjes.
Behalve een Toyota Corolla van rond het millennium, die blijven zelfs nog rijden zodra de aarde vergaat! winking smiley
Net Golfje hoor. Lijkt me zeker een fijne auto om te rijden. Het schijnt dat de Golf ook gewoon net zo goed rijdt als een Passat.
Ga zelf in de kerstvakantie de Golf ook nog eens even goed aanschouwen als mogelijke opvolger.
Veel plezier ermee.

Blijf het wel apart vinden om te lezen dat jij halverwege deze maand er nog van overtuigd was dat een MINI toch wel dé auto voor jou is.. winking smiley
Zo, wat een plottwist! Prima auto, maar de Comfortline heb ik niks mee. Wat voor stoelen zitten er in?
Anyway, veel plezier ermee! thumbs up
Vergeleken met een Mini is de Golf absoluut de betere auto als je er rationeel naar kijkt. Eigenlijk is 'ie alleen écht goed als je de voordeligste uitvoering met basismotor kiest. Ook die is al ruim, soepel, stil, zuinig en tot slot is het beschadigen hiervan minder erg. Het is veel meer een gebruiksvoorwerp, maar wel een verdraaid goed gebruiksvoorwerp.
@Kristian: Bedankt! Leuk dat je ook voor een Golf gaat kijken! Alleen jij wilt meer een geliktere uitvoering volgens mij he?

@Durashift: Bedankt! Bijkt maar weer dat ik ook van gedachten kan veranderen. Heel stiekem hield ik de Golf 7 al een tijdje in de gaten. Eigenlijk leek mij zo'n nieuwe Polo ook wel wat, maar toen die auto op de markt verscheen vond ik de Golf 7 eigenlijk iets mooier en een niet heel veel andere design hebben. Dit is gelukkig een Golf die geen lease- maar vooral geen huurauto is geweest, wat 9 van de 10 Golfjes op de markt toch uiteindelijk wel zijn. Je begrijpt het wel, ik probeer mijn keuze goed te praten! winking smiley

@Barri: Bedankt! Het is inderdaad een plottwist, voor de uitleg zie het verhaal hierboven. Er zitten gewoon van die oersaaie standaard Comfortline stoelen in. Ik vind die zelf het prettigste (lees: zachter) zitten dan bijvoorbeeld die iets hardere Highline stoelen. Niets is zo persoonlijk als een autostoel!

@Elco: Perfect verwoord, maar dat is uiteindelijk ook jouw vak natuurlijk! Het had inderdaad nog iets saaier gekunt, maar ik moet zeggen dat zo'n 122 pk TSI op de snelweg wel net iets fijner is dan de instapmotor. En waar de MINI het bij 180 km/h uitschreeuwt qua geluid, was het in de Golf op die snelheid nog prima te vertoeven.

Ik heb de VW dealer gevraagd om niet alle kleine plekjes weg te werken, omdat je er daarna alleen maar aan dood gaat ergeren zodra er ook maar iets bij komt. Dit soort plekjes maakt een auto in mijn ogen ook juist uniek. Zodra het ding gestolen wordt -wat niet ongebruikelijk is bij een Golf 7- weet ik precies waar op te letten zodra ze hem eventueel terugvinden! big smile smiley







4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2018 06:29 door Enzo Ferrari.
Gefeliciteerd met de Golf. Erg fijne auto, al zit er weinig emotie achter. Vooral in deze uitvoering.

Quote
Durashift
Veel plezier ermee.

Blijf het wel apart vinden om te lezen dat jij halverwege deze maand er nog van overtuigd was dat een MINI toch wel dé auto voor jou is.. winking smiley

In een week kan veel gebeuren! smiling bouncing smiley
Quote
Springbok
Gefeliciteerd met de Golf. Erg fijne auto, al zit er weinig emotie achter. Vooral in deze uitvoering.

Saai ding he! Zelfs het rijden is slaapverwekkend kan ik je vertellen. Laten we zeggen dat het voor mij een rustgevende auto is. Nogmaals kijken hoe het bevalt, en anders koop ik over een paar jaar gewoon weer zo'n fel oranje MINI. winking smiley
Ik vind een Golf op zich helemaal niet zo saai. Maar een zwarte Golf dan weer wel smiling smiley. Een andere kleur vinden is natuurlijk best lastig aangezien tegenwoordig iedereen voor grijs, wit, zilver of zwart gaat. Het is een hele fijne auto, dus in dat opzicht snap ik je keuze wel.
De Golf 7 lijkt me echt een heerlijke auto voor dagelijks gebruik. Pas in zo'n wagen meegereden. Stil, comfortabel, ruim en vlot. Alles wat je wenst dus.
De Golf zal vrijwel iedere dag ingezet gaan worden. Het lijkt mij een fijn apparaat om dagelijks in te zetten. Ik zie ze op mijn werk regelmatig terugkomen vanuit de lease met 200k+ km op de teller. Dat zegt wel iets over de auto, dat je er heerlijk kilometers in kunt vreten. De 1.4 TSI 122 pk hing fijn aan het gas, niet overdreven snel maar ook weer niet te traag, en daarnaast niet te vergeten nog redelijk zuinig! De Golf valt opvallend genoeg in dezelfde MRB klasse als de MINI, mede dankzij het lichtere MQB platform. Ook een klein plusje voor de Golf is de grotere brandstoftank, met de MINI stond ik toch vaak om de 450 a 500 km aan het tanken. Ik verwacht met de Golf wel een grotere actieradius, als ik op Spritmonitor kijk moet zelfs zo'n 800 a 850 km geen probleem zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2018 20:24 door Enzo Ferrari.
Ik had op deze pagina een frisse mini verwacht, staat er ineens een golf, absoluut niet verwacht als opvolger. Gewoon een prima werkpaard voor iedere dag, alleen een zwarte in deze uitvoering is wel heel anoniem voor een autoliefhebber, waarom specifiek dit exemplaar? Overigens zou ik voor diefstal in deze uitvoering niet bang zijn, dat is dan een voordeel winking smiley
Mijn streven ging uit naar een dealeronderhouden Golf 1.4 TSI 122 pk (krachtig, en andere achteras) met het liefste een particuliere eigenaar, dat zegt niet altijd alles over de netheid van een auto, maar die heeft de auto in ieder geval met zijn eigen centen (of financiering) betaald. Deze zijn in NL met een zoeklichtje te vinden.

Verder wou ik een iets jonger exemplaar, met minder kilometers dan de MINI. Zonder daarbij teveel te stijgen in brandstofverbruik, verzekeringspremie en MRB. En het liefste niet teveel bijleggen, dat was ook belangrijk. Dus dan vallen de dikkere uitvoeringen sowieso af.

Daarnaast was een grote wens van mij toch een comfortabele en praktische auto te gaan rijden. Deze Comfortline heeft voor mij de juiste stoelen, maar ook de juiste velgen met van die lekkere dikke ballonbanden. En verder heeft de auto van binnen alles wat ik nodig heb, denk aan automatische clima, cruise control, navigatie en middenarmsteun.

Kortom ditmaal een auto gekocht met het hoofd en iets minder met het hart. Nogmaals kijken hoe het de komende periode bevalt. Het is een oersaai ding, maar juist het comfort en goede zitpositie ga ik op lange termijn zeker wel waarderen.

Mijn vorige VW was ook saai, maar wel met heel veel plezier en gemak veel kilometers gemaakt. Die auto pakte ik echt voor van alles, dat doe ik met de MINI niet. Even naar de IAA te Frankfurt, daar ging ik. Even naar Parijs, daar ging ik. Een lang weekend naar Berijn, weg was ik. En nier te vergeten de Europa trip (NL-Wolfsburg-Berlijn-Praag-Bratislava-Salzburg-Stuttgart-Luxemburg-Maastricht-Thuis) die ik gemaakt heb, ook een mooie herinnering.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-12-2018 06:36 door Enzo Ferrari.
Verrassende strap, maar het plezier heb je nog steeds in de 328. Heerlijk dat jaar garantie, laten we aannemen dat je het niet nodig hebt.
Met plezier in de Golf rijden zal ook wel lukken hoor, alleen op een andere manier. In de 328i is het meer genieten van het sportieve doch comfortabele rijgedrag, de heerlijke 6-in-lijn natuurlijk, de mooie eind jaren '90 lijnen van de auto, maar ook vooral de ongefilterde betrokkenheid met de auto. In een modernere auto (lees: de Golf 7 bijvoorbeeld) lijkt die betrokkenheid steeds meer te verdwijnen. Om het onder woorden te brengen; een oudere auto lijkt meer met je te communiceren, dan een nieuwe. Je voelt zelf eerder aan wanneer er iets mis is met de auto, terwijl een nieuwere vaak al snel aan het dialyse apparaat moet. Maar ook wanneer bijvoorbeeld de vloeistoffen warm zijn merk je bij een oude auto snel dan bij een nieuwe. Die communicatie, daar gaat het uiteindelijk om.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Zo'n Golf 7 rijdt prima, had er een aantal jaar geleden een als huurauto en was verbaasd hoe compleet dat ding was en hoe goed dat reedt, zelfs in basisuitvoering. Zou het absoluut geen straf vinden om daar dagelijks m'n kilometers in te maken thumbs up
@Zadelsnuiver: Bedankt! Golfjes worden vaak als huurauto ingezet, mede dankzij hun praktische inzetbaarheid. Deze gelukkig niet! De Golf is van de eerste particuliere eigenaar (63 jaar), de originele voorbandjes zitten er zelfs nog onder met ruim 4 mm profiel bij 60k km, ik vind het knap!

Dit is een Comfortline uitvoering met een aantal pakketten. Voor mij is het belangrijkste dat er cruise control, automatische climate control en een middenarmsteun in zit. Verder heeft hij ook om het leven nog iets gemakkelijker te maken PDC voor plus achter, automatische verlichting, multi functioneel stuur, navigatie, uitgebreide boordcomputer (met olietemperatuur!) en een regensensor. Het kan altijd nog luxer, maar ik ben een meer dan tevreden mens! smileys with beer
Klinkt als een hele mooie uitvoering, zou eigenlijk niets kunnen bedenken wat je dan nog mist big smile smiley ik ben al tevreden met centrale vergrendeling en handmatige airco alhoewel een armsteun en olietemperatuurmeter wel erg fijn zijn inderdaad thumbs up

Klinkt alsof die ouwe baas er erg zuinig op is geweest, precies hoe je het wil hebben smiling smiley
Dat is wel een hele rationele keuze, wel een hele goede! drinking smiley

Heb een nu al een jaar terug zo'n auto voor een kennis opgesnord (oké wel een diesel) maar die is nu al dik 60k km verder en rijdt er nog naar alle tevredenheid in rond. En hij heeft hem zelfs toen met wieldoppen gekozen omdat hij gewoon een veilige auto wilde met de juiste opties binnenin, van buiten hoefde het niet te opvallend. (zijn 3 voorgaande Golfjes zijn allemaal gestolen.) eye popping smiley
Verrassende keuze! Maar als daily heel logisch, zelfs op de 18 inch van een collega rijdt het nog heel comfortabel. Prima keuze, al had ik bij de MK7 een automaat gekozen. Afijn, gefeliciteerd met de aankoop!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2018 22:10 door Avantour.
Een automaat is inderdaad fijn in een auto! Alleen die DSG bakken zijn totaal niet mijn smaak qua rijden/schakelen, en de betrouwbaarheid is ook nog maar af te wachten, alhoewel de nieuwere generatie DSG bakken wel sterk zijn verbeterd.
Knappe opvolger Enzo thumbs up
Heerlijke wagen de golf 7, fijne reiswagen.
Mooi dat je de E46 328i er ook nog steeds is, dat blijft absoluut een topper!
Ik heb mijn Golf 7 (2.0tdi Highline met 4Motion) nu 3 jaar in bezit (±150k) en kan niet anders zeggen dat het alles biedt wat voor mij noodzakelijk is. Het is een ontzettend fijne en comfortabele reisgenoot. Daarnaast past er ontzettend veel in en bovendien nog nooit zo'n betrouwbare auto gehad. Enkel de kentekenverlichting is in 150.000km kapot gegaan en de onderhoudsrekeningen bij de dealer zijn best schappelijk te noemen. Ik kijk regelmatig om mij heen om iets anders (vooral leuker voor het oog) te kopen, maar iedere keer ben ik toch weer overtuigd als ik na een lange rit uitstap en vergeef ik het saaie uiterlijk. Prima keuze als dat hetgeen is wat je zoekt in een auto!
@Bofkont: De Golf lijkt mij ook een zeer geschikt stuk gereedschap voor de dagelijkse ritten en de wat langere ritten, maar voor de plezier ritten heb ik altijd nog de E46, die nu wel in de stalling staat trouwens.

@NieckVB; Wat een mooi positief bericht! Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn tijd in de Golf ook zo probleemloos gaat verlopen. Verder lijkt mij een Highline met een dikke dieselmotor én variabele vierwielaandrijving helemaal wel een fijne metgezel.
Helaas de Golf nog niet kunnen ophalen. Mede door de vakantiedagen bij de VW dealer kon de Golf pas een dag later de werkplaats in dan oorspronkelijk gepland. Opzich geen probleem, maar ik ging ook nog met vakantie, dus toen had ik helaas even geen gelegenheid om de Golf op te halen. Ik ga de auto nu morgenochtend ophalen, en hij zal direct volop in gebruik genomen worden. Ik ben benieuwd naar de aflevering, toch altijd wel weer een momentje om naar uit te kijken!

De vakantie ging trouwens naar Kaapverdië (Sal)! Het was voor mij de eerste keer om ten eerste naar een zonnig oord te gaan tijdens de winter in NL, en ten tweede een all inclusive resort te bezoeken. Beiden zijn voor zo een paar daagjes er even tussenuit goed bevallen! Ik zou alleen nooit mijn volledige (drieweekse) zomervakantie kunnen doorbrengen op zo'n resort, dan zou ik echt gek worden denk ik.

Voor de liefhebbers wat foto's, met links en rechts nog wat autogerelateerdheid.





















1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2019 11:53 door Enzo Ferrari.
Goeie foto's. smileys with beer En erg bijzonder om uitgerekend daar een Nederlandse ambulance aan te treffen.
Leuk die ambulance ja. Zal de foto eens naar mijn zwager sturen, die werkt bij een bedrijf die ze bouwt.....

Wat betreft de Golf, uitstekende keuze om voor een handgeschakelde te gaan. Heb me er even in verdiept en de DSG bij de lager gemotoriseerde versies (<150 pk) hebben een DSG dq200 bak met een droge plaat koppeling. Die moet je dus niet willen hebben..... De 2.0 TDI en GTI hebben een zwaardere bak met natteplaat koppeling en die is veel beter/betrouwbaarder.
Gisteravond helaas erg beroerd geworden, en vannacht en vanochtend ook veel last van maag en darmen, waarschijnlijk iets voedselvergiftiging. Dus helaas vandaag (weer) niet in de gelegenheid om de auto op te halen. Gelukkig mijn vader en een kameraard bereid gevonden om de auto namens mij op te halen. Daarbij heeft de kameraard wat fotomomentjes doorgestuurd, zodat ik vanuit het ziektebed toch nog iets van de aflevering meekreeg.







Kilometers maken! De Golf is afgelopen maand behoorlijk veel ingezet, in dik een maand tijd ruim 3500 kiloneter gereden.

Tijdens sneeuwval wel één keer de bocht uitgegleden en via de stoeprand met de neus in de struiken belandt. De schade viel gelukkig mee, alleen de onderspoiler was een klein beetje beschadigd geen lakschade gelukkig, misschien wat polijstwerk.

De auto wel al een keer naar de garage gebracht omdat ik nogal een 'pietje precies' ben met auto's. In mijn ogen moest er nog het één en ander gefinetuned worden, en dat lijkt redelijk gelukt.

Verder bevalt de auto erg goed! Een fijne metgezel, de kilometers vliegen er zeer gemakkelijk én confortabel op. Ook lijkt het verbruik erg mee te vallen, op dit moment is het gemiddelde 5,97 l/100 km (1 op 16,8). Zeer netjes voor zo'n praktische middenklasser!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2019 21:46 door Enzo Ferrari.
De pekel verdween en de eerste zonnestralen begonnen weer te schijnen begin april, dus de BMW weer uit de stalling gehaald. Als vanouds weer starten lopen. Ik heb in het verleden wel auto's gehad die na een paar maanden stilstand wel moeilijker op gang konden komen. Direct naar de garage gebracht voor APK en groot onderhoud. Na het achterlaten van 961,42 EUR mocht de BMW weer mee. Nu alleen de airco nog een keer laten servicen, laten uitbalanceren en uitlijnen én naar de BMW dealer voor een terugroepactie (op een 22 jaar oude auto!) en dan kan ik de auto de komende tijd weer fijn gaan gebruiken.

Moet een lekker gevoel zijn om na zoveel tijd de zes-in-lijn weer aan te slingeren. smileys with beer

Bijna 1000 euro is niet niks, wat mankeerde er aan?
Zeker niets is zo fijn als een zes-in-lijn!

Hier is de bijna 1000 EUR aan opgegaan:

Lekker bezig! Maar longlife olie in een e46???
Pfhoe. Boel geld voor een beurtje en een draagarm hoor. Maar dan kan hij er wel weer even tegen. thumbs up
Stevige prijs, vooral de olie! Aan de andere kant, we hebben het ook niet over de KwikFit. Hoop over een tijdje ook mijn eigen BMW 6-in-lijn te hebben om af en toe van te kunnen genieten. Veel plezier ermee in ieder geval, fijn dat hij weer fris is een er weer tegenaan kan thumbs up
Vind het ook een beste prijs voor de beurt. Maar ook wel heel fijn als je weet dat de auto weer in goede conditie is.
Mooie Golf trouwens. Gewoon een erg fijne en comfortabele auto met een tijdloos ontwerp. thumbs up Hoe ervaar je de betrouwbaarheid van dit type?
Hoe het zit met de longlife olie heb ik geen weet van. Ik weet wel dat de BMW pas over 25000 km of 2 jaar weer voor de olieservice moet, dus wat dat betreft moet de olie wel even mee kunnen gaan.

Het is inderdaad geen Kwikfit beurt. De garage waar ik hem breng besteld altijd de vloeistoffen en onderdelen bij BMW zelf. En het is nu eenmaal geen VW UP waar 3,5 liter olie in gaat. Het is een groot blok waar 6,5 liter in gaat en de auto heeft zes cilinders dus dat zijn ook wel een paar extra bougies dan de gemiddelde auto.

De Golf bevalt prima! Ik heb hem nu 1 jaar en 4 maanden in die tijd heb ik er bijna 40000 comfortabele kilometers mee gereden. Qua betrouwbaarheid geen noemenswaardige issues. Ik heb wel wat kleine dingen gehad die een leek nooit op zal vallen. Zoals krakende draagarmrubbers voor, een haperende achterruitenwisser, een kapot deurrubber linksvoor en een koppelingspedaal waar een klein klikje in zat. Alles overigens netjes onder garantie vervangen. Grote pluspunten vind ik de praktische bruikbaarheid (met vier volwassen zit je ruim voldoende, als de achterbank plat is heb je een kleine verhuiswagen), comfort (oneffenheden hoor je niet tot nauwelijks in het onderstel en alles wordt goed gladgestreken) en het verbruik (gemiddeld 1 op 17,5).
Goed om te horen dat de Golf bevalt.thumbs up Wat een laag verbruik ook voor een benzine C-segmenter.
Apart dat ik een aantal van de kuren die jouw Golf had (kraken bij flinke drempels, klikje in het koppelingspedaal en gescheurd deurrubber) ook had/heb bij mijn Up! Misschien een Volkswagen kwaaltje, ondanks dat het 2 verschillende modellen zijn.
Geweldig ding zo'n 328, zoiets voor erbij lijkt me op termijn ook wel wat. Overigens wist ik niet dat bmw al zo lang geleden met long life onderhoud werkte, al zou ik alsnog jaarlijks de olie verversen. Hij kan er in elk geval weer even tegenthumbs up
Quote
Bentley Arnage
Goed om te horen dat de Golf bevalt.thumbs up Wat een laag verbruik ook voor een benzine C-segmenter.
Apart dat ik een aantal van de kuren die jouw Golf had (kraken bij flinke drempels, klikje in het koppelingspedaal en gescheurd deurrubber) ook had/heb bij mijn Up! Misschien een Volkswagen kwaaltje, ondanks dat het 2 verschillende modellen zijn.

Mijn UP begon op een gegeven moment (bij 60k km ongeveer) ook te kraken aan de voorzijde. Ik moet zeggen dat het niet alleen typisch een VAG probleem is, in andere merken is het ook weleens hoorbaar. In een Toyota Auris heb ik het ook gehoord, en de Fiat 500 van mijn ouders ook.
Quote
Enzo Ferrari

Mijn UP begon op een gegeven moment (bij 60k km ongeveer) ook te kraken aan de voorzijde. Ik moet zeggen dat het niet alleen typisch een VAG probleem is, in andere merken is het ook weleens hoorbaar. In een Toyota Auris heb ik het ook gehoord, en de Fiat 500 van mijn ouders ook.

Mijn Auris is destijds ook bij de dealer geweest ervoor. Ze kunnen het alleen invetten af en toe. Verder geen halszaak.
Heerlijke wagen die 328!

Maar die olie slaat echt nergens op, 5 liter Castrol Edge BMW LL-04 in 5W30 is niet alleen speciaal voor BMW en Mercedes geformuleerd en getest (wat ze met de nieuwere titanium niet meer doen) maar het is krap 40 euro voor die 5 liter.
Ach ja, zolang de service er is en ze doen nog het echte garage werk, dus ook gewoon ff wat dingetjes smeren, netjes monteren met wat vet en zorgen dat alles gangbaar blijft voor al dat geld dan verdien je het net zo hard weer terug. Dat is altijd waardevoller naar mijn mening dan een paar tientjes besparen per jaar. Dat werkt op het einde toch niet...
De krakende rubbers kunnen ook zeker geen kwaad. Volgens de VW garage was er met de rubbers zelf niks aan de hand (geen droogtescheurtjes bijvoorbeeld). Alleen het kraken is wel vervelend zeker omdat de rest van de auto redeijk stil is valt het wel op. Bij mijn Golf hadden ze de rubbers ook eerst ingevet, maar dat hielp weinig, dus daarna op vervanging over gegaan.

De BMW gaat naar een garage waar ze inderdaad een likje vet hier doen, en een klein beetje olie daar. Dat is ook wat waard inderdaad!

Laatst ook nog in de nieuwe Golf 8 gereden. Reed aardig vergelijkbaar met de 7. Ik moest echter wel wennen aan het gedigitaliseerde dashboard, maar dat hoort nu eenmaal bij de toekomst.







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2020 11:34 door Enzo Ferrari.
Mooi dashboard. thumbs up In een videoreview van AutoWeek hoorde ik dat de bediening via het touchscreen niet altijd even prettig werkt als fysieke knoppen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.