Sketchers sketchy Alfa Romeo 159 1.9 16v JTDm Lusso

Gepost door Sketcher 
De meeste weten dat ik naast mijn Discovery II op zoek was naar een project auto met handbak. Na een brede zoektocht die van Discovery II V8, naar Jaguar X type, Volvo V70, Alfa Romeo 156 en uiteindelijk naar deze 159.

Ik ben vrij handig en onderhoud mijn auto's zelf dus een auto met een technisch probleem is interessant zeker gezien ik de auto niet dringend nodig heb. Ook hou ik wel van een gokje.

Na veel auto's op internet en een aantal in persoon bekeken te hebben kwam ik plots een advertentie tegen die net 10 minuten op een bekende auto verkoop site gezet was. Zonder foto's maar met goede beschrijving. Er stond ook duidelijk dat de auto een probleem had. De startblokering komt er net meer af.
Verhaal was als volgt. Amateur handelaar zonder grote auto kennis had auto gekocht met kapotte remklauw. Die is gerepareerd bij een garage (bon en zichtbaar nieuwe remklauw) maar daarna wilde de auto niet meer starten. Er komt een berichtje: "Projection System Unavailable" en "Key not recognized "
Kon auto dus ook niet starten maar naar lange gesprekken met verkoper en hele familie denk ik dat die het wel doet. Maar dat was wel een aanleiding om flink te onderhandelen.
Echt goed onderhouden is de auto de laatste 3 jaar niet volgens mij maar gelukkig is er niet veel mee gereden. Olie is erg zwart en er zijn ook veel kleine dingetjes die gedaan moet worden bovendien staat hij op goedkope banden die op zich nog voldoende profiel hebben maar dat zegt genoeg. Wel heeft hij recent nog een nieuwe alternator gekregen en dus de remklauw + blokjes. Maar goed: ik heb de auto kunnen kopen voor onder de prijs de alleen het interieur al waard is volgens sommige op ebay (niet dat ze dat er voor krijgen maar als ik hem in onderdelen verkoop krijg ik het geld zeker ruim terug). Kortom het is een gok maar er is veel financiële ruimte om er iets moois van te maken voor ik in de min sta bij eventuele verkoop.

De bedoeling is om hem op te knappen, tijdje te rijden en weer te verkopen, gewoon als hobby, liefhebber van auto's en zodat ik er even in kan rijden. Al ben ik meer een verzamelaar dan een verkoper maar dat is een zorg voor later.

Goed genoeg gel*ld:

Gisteren dus de auto gekocht en (laten) ophalen:

Op de vrachtwagen onder begeleiding van mijn grote hulp:


Eenmaal op de oprit:




Dat interieur is zo lekker:


Het eerste is natuurlijk de immobiliser repareren.
Stap 1: Accu goed laden en testen. Batterij van afstandsbediening vervangen.
Stap 2: Omzeil code verkrijgen van dealer. (Die krijg je in elk land bij je auto er bij behalve in het VK waar de verzekering dat niet schijnt toe te laten)
Stap 3: Geheugen wissen door auto even los te koppelen en polen tegen elkaar te houden (zonder accu er aan natuurlijk smiling smiley )
Stap 4: Alle relais, zekeringen etc testen.
Stap 5: Nieuwe accu wellicht
stap 6: Uitlezen (koop uitlees software en stekkers)

Mocht dat allemaal niet werken en afhankelijk van meer onderzoek en uitkomsten wellicht:
Stap 7: ECU vervangen en klonen of gelijk ECU+startblokkering+sleutesl+sloten+contact slot vervangen (£150 van een auto met dezelfde motor en jaar)

Stap 7: Wellicht its anders en ik heb een specialist achter de hand.

De motor nog niet gestart dus het is even afwachten hoe die er bij staat.

Dan moeten er nog andere dingetjes gebeuren.
- Service beurt + waterpomp + distributieriem (dank Nissan GT-R, awesome voor het Nederlandse woord)
- Achterlicht vervangen (scheurtje in linker achterlicht)
- Interieur schoonmaken. Lichte beginnende schimmel van het stilstaan. Tot mijn verbazing hadden heel veel auto's die ik gezien heb dat hier. Kan me niet herinneren dat in NL ooit zo vaak gezien te hebben)
- Buitenkant goed poetsen, krasjes wegwerken en auto verder overlopen.
- Schijven zijn aan vervanging to dus doe dat wellicht ook.
- EGR schoonmaken en wellicht dicht maken.
- Inlaat spruitstuk schoonmaken en zwak onderdeel preventief vervangen.



9 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2019 14:01 door Sketcher.
Distributieriem winking smiley

Ja mooi Sketcher, ik ben benieuwd maar ik vind het een mooie auto met een tof interieur. En een koopje als je geluk hebt.
Altijd leuk, zo'n goedkoop aan te schaffen projectjethumbs up Ben benieuwd of je hem weer helemaal in orde krijgt.
Quote
Nissan GT-R, awesome
Distributieriem winking smiley

Ja mooi Sketcher, ik ben benieuwd maar ik vind het een mooie auto met een tof interieur. En een koopje als je geluk hebt.

Ja dank, dat was het inderdaad. thumbs up Samen met waterpomp is dat dat een zwak punt van deze 1.9 JTDm / GM cdti. De onderhoudsintervallen zijn te groot voor deze onderdelen en ik heb werkelijk geen idee wanneer het voor het laatst gedaan is. Wellicht dat het ergens op het blok geschreven is.

Kosten voor alle onderdelen (Riem + spanrol + waterpomp + pakkingen) zijn ongeveer £100 en wat uren werk.
Quote
D. Elzinga
Altijd leuk, zo'n goedkoop aan te schaffen projectjethumbs up Ben benieuwd of je hem weer helemaal in orde krijgt.

Ja hoop ik ook anders heb ik net een mooi Italiaans kunst object voor in de voortuin gekocht, wel van een beroemde italiaanse kunstenaar dat dan weer wel. Als dat zo is gebruik ik hem als ZEN ruimte en zomers als sauna smiling smiley

Ik vind het een leuke uitdaging en heb geen grote haast dus hoop dat ik het leuk blijf vinden.
Wat leuk zeg! Beetje Wheeler Dealers achtig! Ik zag gisteren de aflevering met een Boxster voor 1000 pond, waarvan de bak niet goed werkte. Beetje eenzelfde onzekerheid. Erg interessant. Ik hou dit topic dan ook bij! thumbs up
Quote
Barri
Wat leuk zeg! Beetje Wheeler Dealers achtig! Ik zag gisteren de aflevering met een Boxster voor 1000 pond, waarvan de bak niet goed werkte. Beetje eenzelfde onzekerheid. Erg interessant. Ik hou dit topic dan ook bij! thumbs up

Dank, ja een beetje inderdaad met het verschil dat ik hopelijk iets meer aandacht besteed aan de details, de auto een tijdje zelf ga gebruiken en winst meer een gunstige meevaller zou zijn dan ultiem doel. Al vind ik hun winst altijd vies tegenvallen als je hun uren er bij mee rekent maar goed, dat zal hier niet anders zijn.

Vergeten te zeggen. De auto heeft 190d km (118d miles) gelopen dus in theorie kan hij nog wel even door.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2016 11:52 door Sketcher.
Die gaat 't wel weer doen! En dan heb je gelijk een prachtige en best wel goede auto thumbs up. Met het stuur aan de verkeerde kant tongue sticking out smiley.
Quote
Elco
Die gaat 't wel weer doen! En dan heb je gelijk een prachtige en best wel goede auto thumbs up. Met het stuur aan de verkeerde kant tongue sticking out smiley.

Laten we het hopen grinning smiley Ja dat stuur is even wennen maar na 3 jaar in het VK is het wellicht tijd om me (gedeeltelijk ik heb mijn LHD Disco nog) over te geven.
In de Disco is het prima, je hebt goed overzicht maar in een lagere auto is het wel erg lastig om het tuur links te hebben. Bovendien zijn LHD's zeldzaam en duurder (want ideaal voor export en voor mensen die naar het continent verhuizen)
Prachtige auto met een mooi interieur.

De meeste Alfa's zijn sportief en stijlvol en vaak voor weinig geld te koop.
Nadeel is wel de hoge onderhoudskosten, als je niet zelf kunt sleutelen.
Leuk projectje aangeschaft Sketcher, toch iets anders dan een 156!
Interieur is perfect voor een vroege 159, prachtige kleur leer(komt me bekend voor..).
Veel succes met de 159.
Quote
spyderweb
Prachtige auto met een mooi interieur.

De meeste Alfa's zijn sportief en stijlvol en vaak voor weinig geld te koop.
Nadeel is wel de hoge onderhoudskosten, als je niet zelf kunt sleutelen.

Vraag me af of dat ook geldt voor de 159. Over Land Rovers wordt ook veel gezegd waar ik in de praktijk nog maar weinig van gemerkt heb.
Quote
Tomolino
Leuk projectje aangeschaft Sketcher, toch iets anders dan een 156!
Interieur is perfect voor een vroege 159, prachtige kleur leer(komt me bekend voor..).
Veel succes met de 159.

Ik was eigenlijk op zoek naar een 156 van de 2de facelift maar toen stond deze er plots tussen, ja toen kon ik hem niet laten staan. Mijn plotse fascinate met die leder kleur dicht ik deels zeker aan jouw mooie Alfa toe. Kan gewoon niet mooier al vind ik het rode interieur ook mooi maar iets minder classy dan dit.

Die van jouw lijkt me trouwens iets geler dan deze maar dat kunnen de foto's zijn natuurlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2016 12:41 door Sketcher.
Quote
Sketcher
Quote
spyderweb
Prachtige auto met een mooi interieur.

De meeste Alfa's zijn sportief en stijlvol en vaak voor weinig geld te koop.
Nadeel is wel de hoge onderhoudskosten, als je niet zelf kunt sleutelen.

Vraag me af of dat ook geldt voor de 159. Over Land Rovers wordt ook veel gezegd waar ik in de praktijk nog maar weinig van gemerkt heb.

Distributieriem is iedere 60.000 of iedere 3 jaar, dat is al vrij kostbaar als je het niet zelf kunt.
Nog los van de elektronische stroringen die je vaak weer tegenkomt in allerlei topics.
Geen idee of de 159 daar een uitzondering op is, ik ga je topic dan ook met veel belangstelling volgen smiling smiley

Je ziet ze in elk geval niet veel op de weg, terwijl het toch prachtige auto's zijn.
Quote
Sketcher
Quote
Tomolino
Leuk projectje aangeschaft Sketcher, toch iets anders dan een 156!
Interieur is perfect voor een vroege 159, prachtige kleur leer(komt me bekend voor..).
Veel succes met de 159.

Ik was eigenlijk op zoek naar een 156 van de 2de facelift maar toen stond deze er plots tussen, ja toen kon ik hem niet laten staan. Mijn plotse fascinate met die leder kleur dicht ik deels zeker aan jouw mooie Alfa toe. Kan gewoon niet mooier al vind ik het rode interieur ook mooi maar iets minder classy dan dit.

Die van jouw lijkt me trouwens iets geler dan deze maar dat kunnen de foto's zijn natuurlijk.

Kan me heel goed voorstellen dat je dit boven een 156 verkiest, een stuk meer auto en ook veel moderner, alleen de benzinemotoren vind ik minder interessant, de diesels zijn heel erg leuk.
Het zou kunnen dat de kleur niet helemaal hetzelfde is, al heb ik wel dit vermoeden, op mijn foto's komt de kleur niet helemaal goed uit.
Is het een 150 pk diesel in het vooronder? Deze is op een veilige manier leuk te kietelen, mocht je dit nodig vinden. winking smiley
Quote
Sketcher
Quote
Nissan GT-R, awesome
Distributieriem winking smiley

Ja mooi Sketcher, ik ben benieuwd maar ik vind het een mooie auto met een tof interieur. En een koopje als je geluk hebt.

Ja dank, dat was het inderdaad. thumbs up Samen met waterpomp is dat dat een zwak punt van deze 1.9 JTDm / GM cdti. De onderhoudsintervallen zijn te groot voor deze onderdelen en ik heb werkelijk geen idee wanneer het voor het laatst gedaan is. Wellicht dat het ergens op het blok geschreven is.

Kosten voor alle onderdelen (Riem + spanrol + waterpomp + pakkingen) zijn ongeveer £100 en wat uren werk.

Jep, vind het nog steeds jammer dat ik die distributie niet zelf kan, maar goed. De eerste keer.....dat wordt me toch net ietsje te eng.
Quote
Tomolino

Kan me heel goed voorstellen dat je dit boven een 156 verkiest, een stuk meer auto en ook veel moderner, alleen de benzinemotoren vind ik minder interessant, de diesels zijn heel erg leuk.
Het zou kunnen dat de kleur niet helemaal hetzelfde is, al heb ik wel dit vermoeden, op mijn foto's komt de kleur niet helemaal goed uit.
Is het een 150 pk diesel in het vooronder? Deze is op een veilige manier leuk te kietelen, mocht je dit nodig vinden. winking smiley

Vind ze allebei mooi, denk dat de 156 iets meer character heeft (en dat zie ik liever dan voor de buren net doen of het een nieuwe auto is) maar idd de 159 is ook heerlijk strak vormgegeven.

Idd het is de 16v 150pk versie. Ik had gelezen dat die vrij makkelijk te kietelen is, verleidelijk. (Al krijgt de Disco voorrang op tunen, hoop die in de zomen naar een specialist te brengen)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2016 13:52 door Sketcher.
Daar zit absoluut wat in, de 156 is ook iets meer een echte Alfa in mijn ogen, niet qua design maar wel qua rijden.
Al met al beide hele mooie auto's.
Uiteraard heeft de Disco voorrang, dit is uiteindelijk toch ''maar'' een project naast de LR.
Een kennis had ook een 159 1.9 JTDm met doe-het-lekker-zelf immobiliser probleem. Na uitlezen bleek dat een 'kastje achter het contactslot' moest worden vervangen (of dat schematisch of fysiek bedoeld was, en of het de ECU was, is mij onduidelijk). Kostte wel een paar honderd euri helaas.

De 159 sedan is een fraaie auto, met krachtige, strakke lijnen zonder frutsels, en naast de prima diesels is de 1.75 Turbo (in de afgeslankte facelift versie) een aantrekkelijke benzine-optie.
Quote
cirKel
Een kennis had ook een 159 1.9 JTDm met doe-het-lekker-zelf immobiliser probleem. Na uitlezen bleek dat een 'kastje achter het contactslot' moest worden vervangen (of dat schematisch of fysiek bedoeld was, en of het de ECU was, is mij onduidelijk). Kostte wel een paar honderd euri helaas.

De 159 sedan is een fraaie auto, met krachtige, strakke lijnen zonder frutsels, en naast de prima diesels is de 1.75 Turbo (in de afgeslankte facelift versie) een aantrekkelijke benzine-optie.

ECU is motor management en startonderbreking zou apart computertje zijn. Maar het kan handig zijn die samen te vervangen anders moet je naar de dealer om ze de syncen en die vragen zoals gewoonlijk de hoofdprijs. Het kunnen ook een hoop andere dingen nog zijn, komt ook voor dat het de sensor van de koppeling of rempedalen is, de chip die de sleutel registreert in het vakje, de sleutel zelf de motormanagement ecu relais zekeringen deursensoren heb ik ook gelezen. Kort om ik moet even helemaal sherlock gaan op de auto.

Maar we beginnen bij de basis. Zou niet de eerste keer zijn dat het een groot probleem lijkt en het dan een makkelijk te vervangen onderdeel van 2 cent is. We zullen het zien.
Eerst accu laden en controleren dan code van dealer verkrijgen dan zien we wel verder.
Net op m'n telefoon even de foto's bekijken (doen het hier op de pc niet). Wat een prachtige auto blijft zo'n 159 toch. Zeker dit interieur, met beige leer en dat aluminium op het dash. thumbs up
Erg mooi, zo'n 159! Dat interieur is ook met afstand het mooiste voor een 159, ik vind de kleur echt heel mooi.

Veel plezier er mee!
Quote
Barri
Net op m'n telefoon even de foto's bekijken (doen het hier op de pc niet). Wat een prachtige auto blijft zo'n 159 toch. Zeker dit interieur, met beige leer en dat aluminium op het dash. thumbs up

Ja daar ben ik ook voor gevallen. Weet niet of ik het gedaan had voor een 159 met stoffen interieur ondanks dat het dan nog steeds een goede deal zou zijn.
Het 'aluminium' op het dash kom ik nog eens op terug want dat is IRL een stuk minder mooi. Komt een beetje te 'plastiekerig' over en doet mij denken aan oude bus dashboards met vacuum stukken. (waarschijnlijk door mijn werk, heb diverse bussen ontworpen) Wellicht dat ik voor de mooi nog eens ga kijken naar 3M DI-NOC films die erg mooi zijn en van betere kwaliteit dan wat er nu op zit. Er is ook een versie (denk 08/09) met brushed donker aluminium, die is volgens mij mooier (maar past niet bij het bruine leer).

Voorbeeld:




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2016 15:56 door Sketcher.
spyderweb,

Hoge onderhoudskosten bij de 159??
Valt echt reuze mee, JTD motoren zijn echt robuust en is zelden wat mee.
Over elk merk type auto kun je legio topics vinden op het internet met storingen, ik heb jaren Alfa gereden en mijn beste kameraad heeft een 159 2.0 JTD TI, is nooit wat mee.

Sketcher ,

Leuk project thumbs up
Echt een prachtige wagen, dat interieur is echt om te smullen.
ik rij zelf ook een 1.9JTDm 16V met 150pk

ik ken nog wat website's waar je makelijk onderdelen kan kopen.


2 voorbeelden.
alfisti shop

hier kun je bijna alles kopen voor een 159. best voor olie filters(die rechts achter aan de motor zit, via de onderkant te bereiken)

jtd performance

handig voor EGR afdichtingen.en 2 massa vliegwiel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2016 17:37 door snelle willy.
Quote
Sketcher
Quote
Elco
Die gaat 't wel weer doen! En dan heb je gelijk een prachtige en best wel goede auto thumbs up. Met het stuur aan de verkeerde kant tongue sticking out smiley.

Laten we het hopen grinning smiley Ja dat stuur is even wennen maar na 3 jaar in het VK is het wellicht tijd om me (gedeeltelijk ik heb mijn LHD Disco nog) over te geven.
In de Disco is het prima, je hebt goed overzicht maar in een lagere auto is het wel erg lastig om het tuur links te hebben. Bovendien zijn LHD's zeldzaam en duurder (want ideaal voor export en voor mensen die naar het continent verhuizen)

Dat sturen is inderdaad wennen; ik heb bijna 2 jaar voor een project in het VK gewoond en in het begin huurde ik een auto, maar zat ik een aantal keren links in de berm of nam ik linkse bochten te krap....Later ben ik eigenlijk altijd via de kanaaltunnel met mijn eigen LHD in het VK blijven rondrijden....op een of andere manier vond ik dat toch prettiger rijden.
Op de snelweg maakt het niet veel uit dat je het stuur verkeerd hebt, maar op landwegen is inhalen van langzaam verkeer wel tricky....maar dat is het eigenlijk door de smalle wegen sowieso al....

Maar als ex-Alfa rijder zou ik die mooie 159 met dat mooie interieur ook zeker niet laten staanthumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2016 17:49 door Majortom.
Hier nog 1. Blijf een zwak voor Alfa houden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2016 18:50 door michel1975.
Wauw, gaaf Sketcher!

Bij een project auto denk ik niet 1,2,3 aan een Alfa 159. Wat een dijk van een auto is het toch ook. Ik vind de SW iets mooier aan de buitenkant, bij de 156 was dit andersom. Maar dat interieur, prachtig!

Vriend van me had als lease-auto een MiTo, ik weet nog toen ik hem voor het eerst zag, en Orville vol trots me alles liet zien van de auto, en het interieur, lichtbruin leer, "porno" noemde hij het. Nog altijd bij elke Alfa denk ik aan die opmerking.

Heel veel succes, ik ga dit topic volgen!!
Heel mooi en leuk ding, Sketcher! Heel veel plezier ermee. De 159 is langzaam maar zeker in de ramsj-categorie aan het komen, dus dan ontstaan ook de projecten. Ik heb de 159 vooral als sedan altijd heel mooi gevonden. Door de 'normale' portiergrepen achter is 'ie als sedan wat beter in balans dan een 156, waarbij ik de SW weer een stuk geslaagder vind.

Succes met de updates en ik heb weer een topic dat ik ga volgen. thumbs up
Quote
Rob0032
De 159 is langzaam maar zeker in de ramsj-categorie aan het komen, dus dan ontstaan ook de projecten.

Wat natuurlijk ook mee speelt, is dat auto's in Groot-Brittannië gemiddeld veel harder/sneller afschrijven. Hier in Nederland zul je nog niet zo snel een 159 van een paar honderd euro tegenkomen, denk ik.
Erg mooie auto, Sketcher! Ben benieuwd naar de vorderingen en vooral plaatjes van deze Italiaanse schone!
Quote
D. Elzinga
Quote
Rob0032
De 159 is langzaam maar zeker in de ramsj-categorie aan het komen, dus dan ontstaan ook de projecten.

Wat natuurlijk ook mee speelt, is dat auto's in Groot-Brittannië gemiddeld veel harder/sneller afschrijven. Hier in Nederland zul je nog niet zo snel een 159 van een paar honderd euro tegenkomen, denk ik.

Klopt deels ze kunnen de auto's niet echt exporteren dus blijven er mee zitten. Maar het is ook weer niet zo dat je een 159 met bosjes voor een paar honderd euro kan vinden. Ik heb er ruim 1100 euro voor betaald en dit was de enigste in heel het VK. Er staat er nu nog een voor ongeveer 1500 met een lekke koppakking maar niet zo een mooie uitvoering. Denk dat ik ook wel erg veel geluk gehad heb.......al is dat nog even afwachten de kosten komen nog uiteraard.

156 kom je wel regelmatig voor onder de £1000 tegen maar dat is in NL ook wel denk ik.
Quote
Rob0032
Heel mooi en leuk ding, Sketcher! Heel veel plezier ermee. De 159 is langzaam maar zeker in de ramsj-categorie aan het komen, dus dan ontstaan ook de projecten. Ik heb de 159 vooral als sedan altijd heel mooi gevonden. Door de 'normale' portiergrepen achter is 'ie als sedan wat beter in balans dan een 156, waarbij ik de SW weer een stuk geslaagder vind.

Succes met de updates en ik heb weer een topic dat ik ga volgen. thumbs up

Dank en anders dan de Disco hou ik deze helemaal standaard en de velgen zilver winking smiley
Quote
Sketcher
156 kom je wel regelmatig voor onder de £1000 tegen maar dat is in NL ook wel denk ik.

Ik denk dat er meer minder dan 1000 GBP kosten hier, dan meer.

En super, dan blijf ik zeker volgen! big smile smiley thumbs up
Leuk project, ga ik ook wel even volgen.

Quote
Barri
Wat leuk zeg! Beetje Wheeler Dealers achtig! Ik zag gisteren de aflevering met een Boxster voor 1000 pond, waarvan de bak niet goed werkte. Beetje eenzelfde onzekerheid. Erg interessant. Ik hou dit topic dan ook bij! thumbs up

Die aflevering had ik ook gezien. Wat zal de vorige eigenaar balen zeg, vier (toch?) jaar die auto voor de deur gehad met dat probleem, uiteindelijk voor een habbekrats weggedaan en dan is het met een beetje olie en een filtertje voor een paar tientjes opgelost nut smiley
Onzin programma dat Wheeler Dealers. Wel grappig uiteraard maar volkomen bezijden de realiteit. De opzet van het programma is dat ze 4 issues behandelen bij een project. Soms hebben ze van die volkomen afgekloven auto's, maar doen ze niets aan accu, banden, remmen en airco, terwijl dat de standaard zaken zijn die je in het algemeen direct moet gaan aanpakken bij een oude auto. En die Edd China sleutelt gratis...
Mooie uitvoering. Succes met de opknapwerkzaamheden. thumbs up

Ze doen bij Wheeler Dealer ook dingen achter het scherm, ze laten niet alles zien wat ze doen. Ze kiezen voor elke auto weer andere problemen aam die zeaten zien op TV.
Niet iedereen stuurt zichzelf een rekening na het hobbyen aan een auto....
Nee, maar wat ik hierboven schreef kost allemaal serieus geld. En dat zie je ook nooit terug. Bovendien hebben de meeste mensen geen eigen brug en apparatuur, dus veel klussen kun je niet zelf. Maar het is een grappig programma. Overigens, zoals uit het autowastopic valt af te leiden, weten veel forummers niet eens hoe een auto op een verantwoorde manier gewassen moet worden, dus dan zullen de sleutelvaardigheden zeker niet op een hoger peil liggen vermoed ik. Dus een Boxster of Delta Integrale opknappen zie ik de meesten hier niet doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2016 09:47 door FH126560.
Mooie auto Sketcher! Wat een gaaf interieur blijft dat toch. De 159 is echt een haat-liefde auto. Zo ontzettend jammer dat de auto zo zwaar moest worden en geen achterwielaandrijving had, maar aan de andere kant zo ontzettend mooi vormgegeven dat je er spontaan verliefd op wordt. De wagon vind ik nog mooier, vooral in het knalrood met TI pakket. Jammie!
Quote
FH126560
Nee, maar wat ik hierboven schreef kost allemaal serieus geld. En dat zie je ook nooit terug. Bovendien hebben de meeste mensen geen eigen brug en apparatuur, dus veel klussen kun je niet zelf. Maar het is een grappig programma. Overigens, zoals uit het autowastopic valt af te leiden, weten veel forummers niet eens hoe een auto op een verantwoorde manier gewassen moet worden, dus dan zullen de sleutelvaardigheden zeker niet op een hoger peil liggen vermoed ik. Dus een Boxster of Delta Integrale opknappen zie ik de meesten hier niet doen.

So what dat de meeste mensen geen brug of middelen hebben. Meeste mensen hebben, volgens jou, ook geen kennis van zaken. Moet het programma dan ook maar afgeschaft worden?
@Rob0032: zeg ik dat dan over dat programma? Waar staat dat?
Quote
Rob0032
Quote
FH126560
Nee, maar wat ik hierboven schreef kost allemaal serieus geld. En dat zie je ook nooit terug. Bovendien hebben de meeste mensen geen eigen brug en apparatuur, dus veel klussen kun je niet zelf. Maar het is een grappig programma. Overigens, zoals uit het autowastopic valt af te leiden, weten veel forummers niet eens hoe een auto op een verantwoorde manier gewassen moet worden, dus dan zullen de sleutelvaardigheden zeker niet op een hoger peil liggen vermoed ik. Dus een Boxster of Delta Integrale opknappen zie ik de meesten hier niet doen.

So what dat de meeste mensen geen brug of middelen hebben. Meeste mensen hebben, volgens jou, ook geen kennis van zaken. Moet het programma dan ook maar afgeschaft worden?

Nee maar wat hij (denk ik bedoelt) is dat ze in het programma zogenaamd geld willen verdienen met het opknappen van de auto's. Maar als je dan rekent hoeveel de twee verdient hebben dat is het bij 9 van de 10 een hongerloontje en dan hebben ze idd dingen als olie en accu's etc vaak niet mee gerekend.

Niet dat het uitmaakt het is best een leuk programma en het is uiteraard gewoon maar entertainment en geen hoe rijk te worden met auto's verkopen cursus.

Overigens zijn de kopers vaak kennissen (ik ken er een, in de P38 aflevering) van de twee en is er een team die alles al los maakt voor Ed China zodat alles makkelijk gaat. Logisch eigenlijk want je wilt niet je tijd verpesten met een hele dure opname ploeg om je heen.

Oh en heren wel lief spelen he in mijn topic spinning smiley sticking its tongue out



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2016 10:22 door Sketcher.
Exact verwoord! Het sleutelen aan een oude auto daar wordt geromantiseerd door met niet al te veel effort een bijzondere klassieker weer op weg te helpen, de praktijk is veelal volkomen anders. Maar een leuk vermakelijk programma qua entertainment.
WD is idd een leuk programma waar ik echt graag naar kijk, maar echt realistisch is het niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2016 10:37 door Bofkont.
Quote
Sketcher
Quote
Rob0032
Quote
FH126560
Nee, maar wat ik hierboven schreef kost allemaal serieus geld. En dat zie je ook nooit terug. Bovendien hebben de meeste mensen geen eigen brug en apparatuur, dus veel klussen kun je niet zelf. Maar het is een grappig programma. Overigens, zoals uit het autowastopic valt af te leiden, weten veel forummers niet eens hoe een auto op een verantwoorde manier gewassen moet worden, dus dan zullen de sleutelvaardigheden zeker niet op een hoger peil liggen vermoed ik. Dus een Boxster of Delta Integrale opknappen zie ik de meesten hier niet doen.

So what dat de meeste mensen geen brug of middelen hebben. Meeste mensen hebben, volgens jou, ook geen kennis van zaken. Moet het programma dan ook maar afgeschaft worden?

Nee maar wat hij (denk ik bedoelt) is dat ze in het programma zogenaamd geld willen verdienen met het opknappen van de auto's. Maar als je dan rekent hoeveel de twee verdient hebben dat is het bij 9 van de 10 een hongerloontje en dan hebben ze idd dingen als olie en accu's etc vaak niet mee gerekend.

Niet dat het uitmaakt het is best een leuk programma en het is uiteraard gewoon maar entertainment en geen hoe rijk te worden met auto's verkopen cursus.

Overigens zijn de kopers vaak kennissen (ik ken er een, in de P38 aflevering) van de twee en is er een team die alles al los maakt voor Ed China zodat alles makkelijk gaat. Logisch eigenlijk want je wilt niet je tijd verpesten met een hele dure opname ploeg om je heen.

Auto's staan twee weken te koop. Als dat niet lukt gaan de auto's inderdaad naar verenigingen of bekenden. Die extra dingen worden wel degelijk gedaan en berekend, alleen laat men dit maar zelden zien. Is niet echt boeiende televisie natuurlijk. In de eerste paar seizoenen hebben ze die dingen nog weleens overgeslagen, maar dat was niet echt voor de naam en faam van WD.
En hongerloontje of niet, het wordt gedaan als hobby. Staat natuurlijk volledig los van hongerloontje of niet, puur of het rendabel is of niet. Daarom vind ik het ook als mensen opperen dat je ook je eigen uren moet optellen bij de investering. Zoek dan een andere hobby als de noodzaak om geld te verdienen zo groot is.


Quote
FH126560
Maar een leuk vermakelijk programma qua entertainment.

Net was het nog een onzin programma...
Quote
Rob0032
En hongerloontje of niet, het wordt gedaan als hobby.

Ja hoor. grinning smiley Dit is inderdaad helemáál geen product van een productiemaatschappij met een team en twee presentatoren die salaris ontvangen voor het maken van dit programma.

Maar het blijft een leuk programma. De technische informatie die gegeven wordt is soms zeer gedetailleerd. Interessant om te zien.

Iemand de aflevering met de HY gezien? Dat was een complete restauratie waarbij overduidelijk grote stappen werden overgeslagen; maar dat maakte de aflevering niet minder boeiend.
Quote
TYN
Quote
Rob0032
En hongerloontje of niet, het wordt gedaan als hobby.

Ja hoor. grinning smiley Dit is inderdaad helemáál geen product van een productiemaatschappij met een team en twee presentatoren die salaris ontvangen voor het maken van dit programma.

De intentie van het WD'en is niet om ervan te leven. Volgens mij gaat het bij Eigen Huis en Tuin ook niet over professionele klussen, maar om dingen die je eventueel zelf zou kunnen doen.
Het is een onzin programma omdat het niet de realiteit weergeeft. Maar daarom is het nog wel leuk of grappig. En het is gewoon een programma wat geld moet opleveren zoals TYN zegt. En wat die uren betreft...daarover heb ik mij in een ander topic een keer uitgelaten....dat schreef ik toen omdat er op dit moment veel mensen zijn die vanuit een beleggingsmotief investeren in een klassieker met het oog op de waardeontwikkeling. Dus dan kijk je er niet naar als hobbyist en dan moet je dus ook de geinvesteerde tijd in ogenschouw nemen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-02-2016 11:10 door FH126560.
Quote
FH126560
Het is een onzin programma omdat het niet de realiteit weergeeft. Maar daarom is het nog wel leuk of grappig. En het is gewoon een programma wat geld moet opleveren zoals TYN zegt. En wat die uren betreft...daarover heb ik mij in een ander topic een keer uitgelaten....dat schreef ik toen omdat er op dit moment veel mensen zijn die vanuit een beleggingsmotief investeren in een klassieker met het oog op de waardeontwikkeling. Dus dan kijk je er niet naar als hobbyist en dan moet je dus ook de geinvesteerde tijd in ogenschouw nemen.

Ik heb het dan ook over het format van het programma, niet het bedrijfsplan van Discovery Channel. Of het realistisch wordt weergegeven of niet, hangt natuurlijk van je eigen situatie af. Ik ken ook genoeg mensen voor wie dit wel realistisch is. Dat je jezelf er niet in kunt vinden betekent natuurlijk niet automatisch dat het een onzin programma is, maar ik geef direct toe dat niet iedereen tot al die handelingen in staat is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close