NGTR zijn Clio 1.2 Expression 2001. Hoort die daar thuis?

Gepost door Nico GTR 

Ja, slipcursus met je eigen auto, leuk. Maar ook eng natuurlijk. Met een heel vieze Clio die ook niet echt veel schoner werd van het watergespat en het ABS remmen heb ik.

ABS geremd op het nat
ABS remmen en uitwijken op het nat.

Zelfde 2 dingen op het droog met 70 km/h......

Vrachtwagen gereden

Ervaringen en gedrag bespreken alsmede alcohol en drugs

En op de weg gereden met een instructeur. Lekker autootje hoor een nieuwe Corsa CDti.

Verdere status? Nou hij heb een klein startprobleempje dus ik ben momenteel mijn meest favoriete bezigheid aan het uitvoeren (not) elektrische spoken najagen....startmotor word vernieuwd en de nokkenassensor komt er nieuw in. Dan ga ik ervan uit dat het over is. Alle tekenen duiden op met name de laatste. Maar gezien het feit dat mijn 2ehands startmotor (lang verhaal als jullie dat willen weten hoor ik het wel) beter is dan de originele ga ik die ook lekker nieuw doen.
Startrelais was sowieso niet goed meer.

Maar een Clio is echt een hele hele hele fijne en goede auto. Als ie maar geen elektrische problemen krijgt....maar ja, sensoren en een startmotor van een 15 jaar oude auto. Dat kan zelfs een jap overkomen...toch? big smile smiley

Goed onderwerp, zou ik al een dag over kunnen vertellen. (de alcohol dan uiteraard)
En succes met de werkzaamheden, ga je alles zelf doen?
Nissan GT-R, awesome
Als ie maar geen elektrische problemen krijgt....maar ja, sensoren en een startmotor van een 15 jaar oude auto. Dat kan zelfs een jap overkomen...toch? big smile smiley

Mijn Jap heeft vorig jaar na 20 jaar een gereviseerde startmotor gekregen, aldus de vorige eigenaar. Helaas zit de startmotor bij mij aan de bovenkant van de motor, onderin de 'V'... Er moest dus eerst een hele hoop uitgesloopt worden, voordat de startmotor in zicht kwam. Dan kan je volgens mij veel beter een Clio hebben in dat geval...
Carkiller

Goed onderwerp, zou ik al een dag over kunnen vertellen. (de alcohol dan uiteraard)
En succes met de werkzaamheden, ga je alles zelf doen?

Dank je, ja alles zelf, startmotor komt maandag met wat bougies en een luchtfilter, de sensor komt vrijdag. Dus vrijdagmiddag maar ff zien of ik op school terecht kan (is niet perse nodig) en anders gewoon op de parkeerplaats.

smarter
Nissan GT-R, awesome
Als ie maar geen elektrische problemen krijgt....maar ja, sensoren en een startmotor van een 15 jaar oude auto. Dat kan zelfs een jap overkomen...toch? big smile smiley

Mijn Jap heeft vorig jaar na 20 jaar een gereviseerde startmotor gekregen, aldus de vorige eigenaar. Helaas zit de startmotor bij mij aan de bovenkant van de motor, onderin de 'V'... Er moest dus eerst een hele hoop uitgesloopt worden, voordat de startmotor in zicht kwam. Dan kan je volgens mij veel beter een Clio hebben in dat geval...

Ja die van mij zit net achter de radiateur aan de voorkant van het blok. Dus prima bereikbaar. Kan me wel voorstellen hoe dat dan bij jou zit....ai! Heb ik nog een makkelijk klusje. winking smiley
Die elektronische problemen zijn altijd vervelend! Het is maar te hopen dat ze snel en met relatief weinig moeite op te lossen zijn.

Een slipcursus is trouwens echt een goed idee! Ik ben ook van plan om dat dit jaar nog te gaan doen, puur om mijn rijvaardigheid te verbeteren en om op zijn minst wat voorbereid te zijn in zo'n situaties thumbs up
Zolang er geen breuk ergens in de kabelboom zit gaat dat vast wel lukken Bleuz. thumbs up

Trials in Noordbrabant

Ik heb deze gedaan, kreeg er nog gratis vrije jaren korting bij ook nog. Mag ik dus meenemen naar de volgende auto als ik bij dezelfde verzekeraar blijf. En het is echt een hele dag gewoon goed onderwijs en mensen die je goed helpen.

Banden zijn wel een dingetje, 2 in mijn groep hadden B-merk banden op de auto. Nou die remden een heel stuk langzamer dan ik en die maat van mij in onze franse hatches.
Leuk zo'n slipcursus Nico, die wil ik ook nog eens gaan doen samen met m'n vriendin.

En jammer van de problemen, maar helaas hoort dat bij een auto van deze leeftijd. Repareren en snel vergetenthumbs up
Precies, nieuwe onderdelen erin, starten en gaan. big smile smiley

Elektronica heeft ook niet het eeuwige leven, en ben ook heel benieuwd of de originele er nog in zit, als die zwart is kan je gerust zeggen dat het heel knap is dat ie 15 is geworden.
Leerzaam en lastig lijkt me zo'n slipcursus. Jammer van die kleine tegenvallertjes maar je zei het zelf al ''dat kan zelfs een jap overkomen.'' winking smiley
Marc-827-vitesse
Leerzaam en lastig lijkt me zo'n slipcursus. Jammer van die kleine tegenvallertjes maar je zei het zelf al ''dat kan zelfs een jap overkomen.'' winking smiley

Ik heb ook 2 keer op de gladde baan geremd met de ZX, dus zonder ABS. Dat was wel wat lastiger dan gewoon je voet naar de vloer stampen en het mechanische spelletje spelen.
Maar je merkt zeker dat een Clio erg mooi spoort, met de kleine handrembocht aan het einde van de natte baan (nu kon het tenslotte) was ook te merken dat het onderstel toch snel alle beweging dempt. Dus ja.....niet meer dan tevreden met de kleine rooie rakker.
En de noodzaak van goede banden werd ook pijnlijk duidelijk. Een vergelijkbare polo had Viking voor en Continental achter, nou die stond maar net stil voor het einde van de baan met 50 km/h waar ik bijna 70 voor moest rijden om dat te halen. En ik had al moeite de 70 op tijd te halen. big smile smiley

Ja, daarom mijn telefoon houd het minder lang vol dan die sensor. En ach, als het de originele zwarte blijkt te zijn (de nieuwe heeft een blauwe aansluiting en is een beter alternatief) dan is het helemaal knap. big smile smiley
En beter nu dan tijdens stage denk ik maar. winking smiley
Jammer dat ook jij getroffen bent door typische startproblemen met lastige diagnose. De mijne lijken definitief voorbij, hopen dat 't bij jou ook snel het geval is!
Elco
Jammer dat ook jij getroffen bent door typische startproblemen met lastige diagnose. De mijne lijken definitief voorbij, hopen dat 't bij jou ook snel het geval is!

Ja helaas wel. Maar gaat goed komen. 3 verdachten en de eerste 2 gaan we vrijdag vernieuwen. Dan ga ik er vanuit dat het over is. Maar wel fijn dat die van jouw voorbij zijn. thumbs up
Van nature ben ik vrij ongeduldig....en als mensen mij vragen wacht ff 2 weken dan kom ik helpen kan ik het soms alsnog in mijn bol krijgen. Zo ook vandaag moest ik perse mijn Clio problemen boven water hebben.
1 handeling was naar de dealer te gaan, en te vragen wat een nieuwe sleutel zou gaan kosten......ga even zitten, voor een stukje elektronica met 4 chips erin, een batterijtje en een drukknopje mag je 182 euro neerleggen.
Voor een sleutel niet al teveel geld, maar toch te veel voor mij. Zeker als ik niet weet of en wat er mis is. Dus wat doe je dan als HTS autotechniekstudent?

zelluf doen......eye rolling smiley

Juist, je gaat naar school! Gelukkig heeft mijn model Clio een heel mooie stekkeraansluiting onder de asbak verstopt zitten. Het heet OBD, geen OBDII helaas dus ik moet het wel lezen met een oud windows XP systeem.
Naast een airbag fout, een dubbele ruitenwisser fout die ik zelf heb gedaan toen ik iets te enthiousiast dacht dat mijn ruitenwissers niet meer vast zaten door ijs.....dus wel. Stond ie vol met....

met:

Nou zeg! angry smily ah juist!

Decoderring fouten.....uhoh toch geen 300 euro kosten component naar de haaien? Nee gelukkig niet, ik had de auto er niet eens gekregen zonder dat ding. Nee zit hem toch echt in het kostbare kleinood wat jij je sleutel acht.
Dus 182 voor een nieuwe? Nee! gelukkig niet. Oplossing word gevonden in een kleine aanpassing op de pcb. Ja met een soldeertang, en dat word nog best priegelig. Dus dat wil mijn docent doen in ruil voor een lekker biertje! Snap ik ook direct wat hij bedoelde met effkes solderen. big smile smiley

Enige wat mij nu steekt is dat ik circa 175 euro heb uitgegeven aan 3 componenten, startmotor, krukassensor en brandstofdoorvoersensor. Maar vooruit starten is weer makkelijker. Dus het zal wel loslopen. Wellicht zondegeld. Maar wel zekerheid dat het goed is.

Verder nog wat leuks te melden? Nou ja.....als je de slechte kwaliteit even vergeet heeft ie naast een RS geposeerd. En komen de kilometers er rustig bij. Huidige stand iets boven de 176423. Ik ga der dit jaar mee naar Belgie op vakantie. En oh ja! Het luchtfilter en de bougies zijn vervangen wat hem merkbaar goed deed.
Lopen doet ie heerlijk, hij moet alleen wel beginnen! Goede punt is in ieder geval dat de verdere elektronica van de auto het goed lijkt te doen voor zover het OBD bereik loopt. Wat ook niet verkeerd is. Dus ja! Ik heb weer vertrouwen in hem. Hij is weer lief....cool smiley
Jeej, lieve Clio. Blijf het een prachtige kleur vinden Nico. Goed bezig!
Micha D.
Jeej, lieve Clio. Blijf het een prachtige kleur vinden Nico. Goed bezig!

big smile smiley Ja ik ook, blijft een fantastische keuze van de eerste eigenaar. Dank je.

Dank ook CK. winking smiley
Bofkont
Lekker bezig Nico, handig zo'n leraar drinking smiley

Zeker Rene, oud renault monteur. Super geregeld daar big smile smiley thumbs up
Bofkont
En idd een prachtige kleur ook, gaat nooit vervelen.

Fijn! Je mag hem wel een keertje van dichtbij zien hoor bofkont. tongue sticking out smiley
Mooi! Goed dat het is opgelost. Leuke foto met de RS ook.
Heerlijk als je dit soort zaken direct zelf kunt analyseren en aanpakken. Je hebt de clio overigens heel netjes gekregen. Vooral het polijsten van de koplampen is een enorme stap vooruit! thumbs up
Roder
Mooi! Goed dat het is opgelost. Leuke foto met de RS ook.

thumbs up

We hadden er nog een 3e bij kunnen zetten 2.0 RS ook in dat rood. Maar die had een klein ongelukje gehad en was niet zo netjes. winking smiley

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Heerlijk als je dit soort zaken direct zelf kunt analyseren en aanpakken. Je hebt de clio overigens heel netjes gekregen. Vooral het polijsten van de koplampen is een enorme stap vooruit! thumbs up

Ja absoluut, gewoon lekker een halfuurtje rustig de tijd nemen en rondsnuffelen in de data van de computer. Een halfuur de accu los voor het wissen van de foutcodes werkt trouwens niet denk ik. Want dan hadden die ruitenwisser en de startmotor 12V er niet in mogen staan.

Dank je! Ja dat neemt echt heel veel jaren van de auto af, eerst wat vermoeid en nu gewoon helder. Ziet er weer fris en goed uit. winking smiley
Nou idd die koplampen zijn idd echt geweldig opgeknapt, goed gedaan thumbs up
Mag ik 't apart vinden dat je niet als eerste bent begonnen met uitlezen? Had je 'n bom duiten gescheeld. Als de oorzaak nu niet via deze weg te vinden was, oké, dan kun je onderdelen gaan vervangen om één en ander uit te sluiten...
Elco
Mag ik 't apart vinden dat je niet als eerste bent begonnen met uitlezen? Had je 'n bom duiten gescheeld. Als de oorzaak nu niet via deze weg te vinden was, oké, dan kun je onderdelen gaan vervangen om één en ander uit te sluiten...

Dat mag zeker Elco! Ik ging even af op iemands oordeel en ik had de mogelijkheid niet om dit te doen. Maar ja! Lesje voor de volgende keer......al moet ik wel zeggen dat die een stuk beter oppakt met de nieuwe BDP sensor. En starten gaat ook beter. Dus half om half is het jammer. big smile smiley

En wat ook meespeelt is dat ie toen startte door het startrelais met de 12V te verbinden. En dat deed elke keer de truc. Dus......ik had de sleutel op die gronden al direct afgeschoten. Maar ja.....op dat punt was uitlezen handiger geweest om te doen al startte die toen helemaal niet.
BDP sensor komt ook meestal niet als foutmelding voor. Als je overal een misfire kunt registreren is dat de beste indicatie. Maar die stond er niet in.

@Sketcher, dank je thumbs up

@Bofkont, dank u dank u. winking smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2016 00:33 door Nissan GT-R, awesome.
Carkiller
Maar nu heb je nog steeds maar 1 sleutel...

Ik ga een reserve laten maken met een andersoortig chip. Dus een beetje zoals een autodief het zou doen. tongue sticking out smiley
Het signaal word onderschept en dat word in een universele chip geduwd. Kost ongeveer 120 euro minder dan bij de dealer. Dus als reserve voldoet dat vast meer dan prima.

Het origineel komt in een nieuw plastic omhulsel wat ik heb besteld voor 15 euro. Dus dan heb ik wel een reserve en de gewone sleutel.
Die sleutels van Renault zijn echt waardeloos. Van de mijne was de afstandsbediening kapot net als bij vele andere Clio's. Nieuwe sleutel was de enige oplossing à €180 volgens de Renault dealer in Groningen.
Bij mij was het knopje op de printplaats losgekomen, dus ben uiteindelijk zelf aan het solderen geslagen. Helaas had ik een te dikke bout en had ik nog nooit serieus gesoldeerd (beetje ouwehoeren op de middelbare school is de enige ervaring) dus had meer kwaad gedaan dan goed.
Uiteindelijk nog een klein beetje werkend gekregen, maar lang deed ie het niet. Knopje klikte niet echt en je moest als een bezetene drukken met de sleutel zowat op het zwarte bolletje voordat ie 'm pakte.

Maar wel fijn dat jij nu van je probleem af bent!

Het werkt weer voorbeeldig, na het solderen. Moet alleen de sleutelbaard en het IC ik nog even in een nieuw hoesje moet stoppen. Maar die krijg ik morgen pas.
De andere sleutel is een simpele transpondersleutel en sinds vandaag gemate aan de Clio. 50 euro geeft een reservesleutel zonder afstandsbediening.

En inderdaad Zevens, dat is heel priegelig. winking smiley Zelfs de soldeerbout van school was eigenlijk al te groot.......

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2016 23:13 door Nissan GT-R, awesome.
Die sleutels blijven een zwak punt, ook bij Twingo's een veel voorkomend probleem. Maar mooi dat je het nu opgelost hebt. thumbs up
Absoluut. Het is toch het startpunt van je reis. winking smiley

Nieuw hoesje, nieuw geslepen sleutelbaard en een oud IC, maakt een werkelijk heerlijk gevoel dat dit jouw sleutel is die nog nooit gebruikt is. Mooie kwaliteit. Staat geen Renault op.....maar daar hebben we een sleutelhanger voor. winking smiley

Verschil tussen oud en nieuw is zeer goed waar te nemen dacht ik zo.
Goed bezig! eindelijk loopt hij weer fatsoenlijk.

Kun je niet simpelweg een andere renault sleutel inlezen bij de auto (en dan de baard vervangen) Zo werkt het bij opel wel
Goedendag
Goed bezig! eindelijk loopt begint/start hij weer fatsoenlijk.

Kun je niet simpelweg een andere renault sleutel inlezen bij de auto (en dan de baard vervangen) Zo werkt het bij opel wel

Thanks man! Lopen heeft ie gelukkig altijd fantastisch gedaan. Echt beginnen was het issue.

Geen idee, paar dingen die ik wel weet. Die baard zit verdomde goed vast in de sleutel. Renault wil dat in ieder geval niet doen! En hoe ik dat zelf moet doen weet ik niet. Bovendien is het een simpel dingetje van het IC opnieuw aan te tippen met een soldeerboutje (wel voorzichtig) en het werkt allemaal weer zoals het moet.
En toen vond ik dat het plastic wel nieuw mocht, dus zodoende. winking smiley
En we hebben APK!

Helaas niet zonder enige slag of stoot, hoe dat zo? Nou mijn remmen waren goed, op de testbank, op de brug mompelde de beste kerel iets van 75% oppervlakteverlies, aiaiaiai, amai!
Helaas betekende dit dat ik de keuze had nog even te wachten met vervangen, en geen nieuwe APK of direct vervangen. Wat was ik blij dat ik naar een maat was gereden in Bergen op Zoom, weliswaar een kleine 125 km rijden, maar ik kon het mooi combineren met iets ophalen en ik kreeg nu inkoopkorting op mijn Bosch/Brembo combi van schijven en blokken. Ja alles nieuw aan de voorkant voor 90 euro.

Toch fijn om te weten dat ik er in de tussentijd best wel veel roest vanaf heb geremd, terugdenkend kwam dit in Februari ook al als aandachtspuntje naar voren bij het wisselen van de distributie. Lange stilstand dus...helaas, maar het remgevoel is werkelijk waar fantastisch!

Quick action shot, en check-up. Had pas net mijn klauw los. sad smiley en ja ik heb verloren.....

WAUW, 0 roest op je remmen grinning smiley

De dag ervoor nog een vriend op bezoek gehad. En nu is dus ondertussen de vakantie begonnen, dat betekent veel geld verdienen zonder zorgen over planning, en op vakantie naar onze zuiderburen met de Clio.... big smile smiley Jawel ik heb er heel veel zin in. Dan hoop ik daarvoor ook nog mijn xxxxxxx te installeren. tongue sticking out smiley

Twijfel alleen nog over de kleur, maar ik ga 99% voor NV713 met een coating van 2K blanke lak, hetzelfde goedje wat ook op mijn koplampen zit. Die trouwens geen enkel probleem opleverden voor de APK. thumbs up
En zo hoort het ook!

Blijft leuk hè dat priegelen om je auto steeds een stukkie beter te maken! Keep up the good work Nico! smiling smiley
Goed bezig geweest, Nico. gefeliciteerd met de APK. Weer een jaartje genieten ervan.
Ah heerlijk nieuwe schijven thumbs up
Gefeliciteerd maar weer met een jaartje APK.
Gefeliciteerd met de APK en de nieuwe schijven zien er netjes uit. Nu lijkt hij helemaal nieuw. big smile smiley
Dank, Rob, Rene en Marc. thumbs up

Een modificatie komt bij bijna iedereen direct naar boven als je denkt aan een hele standaard Clio 2. Een verlengde achterspoiler. big smile smiley
Die van mij kwam via de ClioClub en had wat roest en de Noir Nacre metallic chipte overal eraf....

Schuren, primer en dan.

Matzwart.

Ik had me even niet ingelezen en meende dat het standaard rode derde remlicht wel zou passen, maar helaas! Na een verkeerd besteld onderdeel maar een 2e handsje bij Holtrop gehaald.

En het verschil is uiteraard duidelijk te zien.

Voor.

En na, betere fotos volgen uiteraard later nog eens.

En het remlicht werkt ook nog, WAUW!

Verder doet ie het helemaal top! En komt de vakantie naar Belgie steeds dichterbij!
Jep, en na het zien van de originele kleur onder de originele plastic afdekplaat ben ik nog blijer met die keuze. Het kleurverschil was te groot geweest.

Staat ook superdik trouwens, net ietsje stoerder. Dus dank je wel. winking smiley

En dank je Mechanix, erg tof om te horen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2016 22:25 door Nico GTR.
Nico GTR
Jep, en na het zien van de originele kleur onder de originele plastic afdekplaat ben ik nog blijer met die keuze. Het kleurverschil was te groot geweest.

Staat ook superdik trouwens, net ietsje stoerder. Dus dank je wel. winking smiley

En dank je Mechanix, erg tof om te horen!

Zonder kleurverschil spuiten is lastig, zeker als je het zelf doet
Daarbij blijf ik persoonlijk van mening dat de spoiler in body-kleur meestal niet staat of het moet al een donkere body-kleur zijn
Ik vind het contrast erg mooi, dus ook al volg ik je niet altijd met die mening. In dit geval is dit een veel mooiere en veiligere keuze.
Daar is het dan ook een mening voor. Stiekem is 1 van mijn spoilers in body-kleur maar dat is op de donkere wagen en de andere spoiler is antraciet, ook niet bepaald donker te noemen winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close