NGTR zijn Clio 1.2 Expression 2001. Hoort die daar thuis?

Gepost door Nico GTR 
Zeker, van het weekend maar even wat opmeten, een duplicaat in NX maken van mijn pookknop, kan ik een en ander een beetje samenvoegen. En dan eens kijken wat de verdere stap is nadat het idee is uitgewerkt.

.STL file maken, en eens kijken wat school vraagt voor printen en wat die bedrijfjes vragen.
3D printers... Vind het nog steeds een erg aparte, maar zeker innovatieve uitvinding. Hoe lang duurt het nou om iets te printen?
Ben erg benieuwd hoe lang het gaat duren voordat die dingen betaalbaar voor de reguliere consument worden en dat ze niet meer weg te denken zijn in elk huishouden.
Hoe vet is het, om nieuwe spullen gewoon uit te printen? Heerlijk lijkt me dat.
Hoelang? Dat hangt van heel veel factoren in, de infill dus hoe solide het materiaal is, de totale oppervlakte daarmee, resolutie of laagdikte, lage resolutie gaat uiteraard sneller. printsnelheid kun je ook instellen. Dit zal waarschijnlijk een uurtje duren denk ik?

Ja wat is betaalbaar, je hebt genoeg spul wat zelf te maken is voor 500 euro, en zelfs hele redelijke pakketten van die prijs. Een topmodel als een ultimaker loopt al snel tegen de 3000 euro aan, ietsje minder.

Maar vet is het zeker, nu nog kijken of het een beetje wil lukken straks.
Wij hebben een ultimatlker maar ik noem dat geen top model. Voor ons is het een speeltje die goedkoop wat leuks print. Hebben we gekocht om wat mee te experimenteren. Het leuke aan de ultimaker is wel dat je veel verschillende materialen en kleuren kan printen. Een pookknop doe je toch al snel in een dag. Erg snel is hij niet. Wellicht kan ik je pookknop er wel op gooien. Zoals gezegd is de ultimaker niet zo duur dat schrijf ik wel weg op een project. Maar of het sterk genoeg is betwijfel ik een beetje.

Voor het echte werk hebben we grotere machines maar die zijn veel duurder.
Als er geen tot nauwelijks krachten op komen is zo'n onderdeel uit een Ultimaker vast voldoende. Hier in 't lokale FabLab staan die dingen ook, ik heb er de nodige resultaten van gezien. Afgezien van wat licht-praktische toepassingen lijken die apparaten mij vooral bedoeld voor plezier- en demonstratiedoeleinden. De Z-Corp zandsteenprinter levert mooiere resultaten, maar nog zwakker en dus nog minder geschikt voor gebruik in een auto...
Sketcher
Wij hebben een ultimatlker maar ik noem dat geen top model.
Als je het over consumentenprinter hebt is het zeker wel een van de topmodellen. Om dat te vergelijken met een professionele 3D printer is natuurlijk niet eerlijk grinning smiley.

Elco
Als er geen tot nauwelijks krachten op komen is zo'n onderdeel uit een Ultimaker vast voldoende.
Dat is dus het leuke, als je een beetje goed modelleert kun je er zeker ook wel krachten op uitvoeren, kijk maar naar het fietsenproject bijvoorbeeld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2016 09:08 door Micha D..
Micha D.
Sketcher
Wij hebben een ultimatlker maar ik noem dat geen top model.
Als je het over consumentenprinter hebt is het zeker wel een van de topmodellen. Om dat te vergelijken met een professionele 3D printer is natuurlijk niet eerlijk grinning smiley.

Ja wellicht, misschien ben ik wat verwend.
Dit is onze ultimaker 2, offer stands

Dan hebben we ook nog 2 Projets en een fdm machine.
Tsss, patser grinning smiley.

Wij hebben op de faculteit zo'n 9 ultimakers staan en een FDM met dubbele spuitmond-extruder, zodat je met een afvalmateriaal kunt printen.
Pookknop is het knopje wat er nu opzit, dan zit er alleen een gleuf waar de stalen as te zien is daartussen en tussen dat en de hoes wil ik een dingetje maken zodat het netjes aansluit.

Krachten komen er toch amper op, en opzich is het inderdaad qua materiaal niet erg sterk. Maar kun je er wel enige vorm van kracht op kwijt als je maar goed modelleert.

Mooi spul Sketcher.

Ik ben wel benieuwd wat de toekomst ervan gaat brengen, ze hebben het binnen de automotive over goedkope onderdelen, wat echter wel betekent dat het veel sneller moet. En evt. uit metaal. Wat nog een leuke opdracht zal zijn voor een dergelijke fabrikant.
Binnen concept-fase word het zoals je ziet al heel veel gebruikt. Je hebt geen dure opstartkosten van mallen en dergelijke. Wat dus voor een enorme kostenbesparing zal zorgen.
Nissan GT-R, awesome
Pookknop is het knopje wat er nu opzit, dan zit er alleen een gleuf waar de stalen as te zien is daartussen en tussen dat en de hoes wil ik een dingetje maken zodat het netjes aansluit.

Krachten komen er toch amper op, en op zich is het inderdaad qua materiaal niet erg sterk. Maar kun je er wel enige vorm van kracht op kwijt als je maar goed modelleert.

Mooi spul Sketcher.

Ik ben wel benieuwd wat de toekomst ervan gaat brengen, ze hebben het binnen de automotive over goedkope onderdelen, wat echter wel betekent dat het veel sneller moet. En evt. uit metaal. Wat nog een leuke opdracht zal zijn voor een dergelijke fabrikant.
Binnen concept-fase word het zoals je ziet al heel veel gebruikt. Je hebt geen dure opstartkosten van mallen en dergelijke. Wat dus voor een enorme kostenbesparing zal zorgen.

Laat maar weten als ik het voor je moet printen, kosten zijn dan enkel de post naar NL, if any

Printen in metaal kan al maar is nog niet geschikt voor echt zware structure dingen omdat het nog te zwak is.

Voorlopig is het voor prototypen heel handig maar voor produceren nog niet al wordt het hier en daar wel gedaan al. Maar de meeste auto onderdelen zijn duurder om te printen dan ze te kopen. Dit is uiteraard omdat het in grote series geproduceerd kan worden.
Komt goed man thumbs up eerst ff rondshoppen wat het überhaupt gaat kosten.

Jep, aluminium zal dan nog het makkelijkste zijn. Maar die temperaturen zijn simpelweg te hoog. En dan moet je het mengen en word het inderdaad zwak.

Precies, opstartkosten wegen dan niet op tegen de snelheid en totale kosten per onderdeel. Dat is met een enkele oplage van een paar stukjes anders. Maar wie weet. Wat we in de toekomst allemaal gaan zien.
3D-printen, leuk! Collega heeft er een artikel over gemaakt voor komende nummer Nissan GT-R, zal je die wel even toesturen als ie uit is.
Zelf ook nog niet gelezen overigens.

@Sketcher, ziet er prachtig uit daar. thumbs up
Nog even over dat gat in de knop. Dat kan je natuurlijk ook nog gewoon boren... desnoods modelleer je het krap en hoef je het alleen uit te boren.
Nissan GT-R, awesome
Leuk Adinsx, ik ben benieuwd! Wil je mijn adresgegevens? Of komt het op de RTC wel goed?

Verschijnt 25 maart, dus kan het meenemen naar de openingsbijeenkomst. PM me je adres en dan stuur ik nummer 2 alvast op.
Na mijn eerste wat langere stuk rijden vandaag met de auto, op de echte Nederlandse wegen van Noord naar Zuid wil ik jullie mijn eerste indrukken toch niet onthouden. Nog niet toegekomen aan 3D tekenen, wellicht dat ik dat deze week nog ff ergens tussen krijg. De auto staat tenslotte in Eindhoven!

Ik kan nog amper bevatten dat ie echt van mij is, maar wat een goede keuze is deze auto geweest.
Van het weekend gewassen en in de wax gezet want het was toch wel erg lekker weer, en wat kwam ik daarbij tot mijn grote schrik tegen....krassen. En niet een klein beetje ook. De motorkap heeft wat loslating van de blanke lak evenals de voorbumper en op het dak zitten krassen.....
Dus van de zomer maar eens een keer wat luxer spul gaan gebruiken wat mij door Bofkont werd aangeraden en dan eens kijken of we wellicht de staat van de auto nog netter kunnen krijgen.
Echter tot nog toe. Ziet de lak er gewoon super netjes uit voor een 15 jaar oude auto en vallen de swirls me ook nog wel mee. Ja ik moet hoognodig kleien dat zag ik wel, en een paar krassen weghalen zou ik ook blij van worden. Maar dat komt ook wel weer goed.

En dan de "roadtrip", eerst naar Leeuwarden voor het theorieexamen van mijn zusje. (geslaagd, duh big smile smiley) toen naar Utrecht waar ik haar af kon zetten op de Uni voor een tentamen aldaar. En vervolgens via Den Bosch naar Eindhoven. 301 km later staat ie netjes geparkeerd.

Je hoort wel eens zeggen dat een kleine auto geen volwassen rijgedrag kan vertonen. Mja volwassen misschien niet. Maar speels en heerlijk lichtvoetig waarbij die geen moment oncomfortabel word? Ja dat bezit ie wel.

855 kg en 58 pk klinkt ook beide niet veel, het lage gewicht zorgt echter voor een heerlijk rijdende auto. Kennen jullie het punt waar je vanaf de A6 de flyover hebt richting de A27? Ik kon het niet laten die in zijn 4 te nemen met 130 km/h......het kleeft, en draait door. Heerlijk!
Vermogen, ja je gaat in de bergen tekort komen en dan kun je echt niet alles in zijn 5 rijden en zal je even wat verder moeten trappen. Maar in NL, kom je prima mee met het verkeer.
Nee het is niet snel, maar het rijd wel heel lekker. En als je boven de 3500 toeren komt. Klinkt ie vrolijk en blij.

Ik kan zonder meer zeggen dat ik vind dat ik een prima keuze heb gemaakt. En hoe onnoemelijk blij ik ben met dit kleine rakkertje. Op naar nog vele heerlijke kilometers.
Nissan GT-R, awesome
Na mijn eerste wat langere stuk rijden vandaag met de auto, op de echte Nederlandse wegen van Noord naar Zuid wil ik jullie mijn eerste indrukken toch niet onthouden. Nog niet toegekomen aan 3D tekenen, wellicht dat ik dat deze week nog ff ergens tussen krijg. De auto staat tenslotte in Eindhoven!

Ik kan nog amper bevatten dat ie echt van mij is, maar wat een goede keuze is deze auto geweest.
Van het weekend gewassen en in de wax gezet want het was toch wel erg lekker weer, en wat kwam ik daarbij tot mijn grote schrik tegen....krassen. En niet een klein beetje ook. De motorkap heeft wat loslating van de blanke lak evenals de voorbumper en op het dak zitten krassen.....
Dus van de zomer maar eens een keer wat luxer spul gaan gebruiken wat mij door Bofkont werd aangeraden en dan eens kijken of we wellicht de staat van de auto nog netter kunnen krijgen.
Echter tot nog toe. Ziet de lak er gewoon super netjes uit voor een 15 jaar oude auto en vallen de swirls me ook nog wel mee. Ja ik moet hoognodig kleien dat zag ik wel, en een paar krassen weghalen zou ik ook blij van worden. Maar dat komt ook wel weer goed.

En dan de "roadtrip", eerst naar Leeuwarden voor het theorieexamen van mijn zusje. (geslaagd, duh big smile smiley) toen naar Utrecht waar ik haar af kon zetten op de Uni voor een tentamen aldaar. En vervolgens via Den Bosch naar Eindhoven. 301 km later staat ie netjes geparkeerd.

Je hoort wel eens zeggen dat een kleine auto geen volwassen rijgedrag kan vertonen. Mja volwassen misschien niet. Maar speels en heerlijk lichtvoetig waarbij die geen moment oncomfortabel word? Ja dat bezit ie wel.

855 kg en 58 pk klinkt ook beide niet veel, het lage gewicht zorgt echter voor een heerlijk rijdende auto. Kennen jullie het punt waar je vanaf de A6 de flyover hebt richting de A27? Ik kon het niet laten die in zijn 4 te nemen met 130 km/h......het kleeft, en draait door. Heerlijk!
Vermogen, ja je gaat in de bergen tekort komen en dan kun je echt niet alles in zijn 5 rijden en zal je even wat verder moeten trappen. Maar in NL, kom je prima mee met het verkeer.
Nee het is niet snel, maar het rijd wel heel lekker. En als je boven de 3500 toeren komt. Klinkt ie vrolijk en blij.

Ik kan zonder meer zeggen dat ik vind dat ik een prima keuze heb gemaakt. En hoe onnoemelijk blij ik ben met dit kleine rakkertje. Op naar nog vele heerlijke kilometers.

Auto's maken kunnen die fransen wel qua comfort, tof dat 'ie zo goed bevalt en dat ook jij vind dat 'ie speels en comfortabel is tegelijkertijd smiling smiley Zelfde wat ik met de Twingo heb.
Hopelijk hou je hier lang plezier van!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2016 16:05 door braadslee.
Nissan GT-R, awesome
ik moet hoognodig kleienl

Dit mag je voor een ander topic bewaren big smile smiley smileys with beer
Klei big smile smiley

Daar haal je de verontreinigingen en aangekoekte resten vuil en dingetjes die je niet wegkrijgt met water en zeep heel makkelijk weg. Laat je het vallen? Weggooien, het pikt alles op en dan krijg je meer swirls en krassen terwijl het de bedoeling is dat je daarna hele schone lak hebt die je vervolgens kunt behandelen met een heel goede wax die alle gleuven en krassen die in de blanke lak zitten opvult.
A3-White
Mooi zo een lange rit, heb je de olifanten nog begroet?

Jep tongue sticking out smiley, al was ik iets te druk met de BMW volgen om me daar nu echt druk om te maken winking smiley
Fijn dat je eerste lange rit goed is gegaan, laat de volgende keer weten wanneer je in de buurt bent! smiling smiley

Oh ja ik heb vandaag een Clio gekocht!

Hehe, geinig dingetje.

In de buurt en tijd heb winking smiley zullen we doen. Die 5 Le car is ook leuk.

Mijn Clio staat nu langs de enge grote doorgaande weg crying smilie ik was even een rondje lopen om mijn gedachten te verzetten toen ik zag dat ze de parkeerplaats aan het afzetten waren. Fijn dat je daar een briefje van krijgt. thumbs up eye rolling smiley
Maar goed, sleutels maar opgehaald en een stukje gereden om hem nu maar pal aan de overkant neer te zetten. Kan ik hem in de gaten houden.
Nou de R5 was niet zo fraai hoor...

Dit is een kraampje, ofwel je huurt een stelling en daar kan je je 'meuk' verkopen. Één van de verkopers doet dus autootjes.

Vorige week heb ik daar 2 James Bondwagentjes gekocht. Hij had de prijs verlaagd, en ze waren nu nog maar 4 euro!

EN als topper toch wel deze aankoop, van 70cent:

Volgens zeg maar de medewerkster van de winkel, vulde de autoverkoper heel vaak aan, nou al een week niet dus sad smiley Maar de Clio had nu ook goedkoper prijsje, dus ik kon 'm niet langer laten staan. smiling smiley

Maar goed, om je topic niet geheel te vervuilen met non-Renaults:

Kijk wat ik vorige week zag!

Lastig he, gemeentes die niets laten weten! Pff stelletje sufferds! Kijk je nu ook steeds uit het raam naar je Clio? (mag, deed ik bij m'n eerste auto ook)
Ssst, ik moet studeren, onbewust wel. En net toen ik de zin las draaide mijn hoofd ook even. tongue sticking out smiley

Ik denk dat ik wel weet waarom ze niks laten weten, dat parkeerterrein zal wel bestemming hebben voor de flatgebouwen die daar staan, en het is achter mijn huis zeg maar.
Dus ja.....maar er is daar gewoon minder verkeer. Dus vond ik het een prettiger idee dat ie daar stond. Aan de andere kant lijkt dit ook prima. big smile smiley

Ziet er uit als een nette 14 trouwens. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-03-2016 21:17 door Nissan GT-R, awesome.
Ik zwijg verder Nico, ssssst! winking smiley

Bij ons in A-town zeggen ze "ja nee wij doen niet aan briefjes, dat staat in het sufferdje" Alleen jammer dat bezorger van het huis-aan-huis-krantje niet altijd zin heeft om hem te bezorgen... eye rolling smiley
Haha, zit een nee, nee sticker op de bus. Dus als er al iets bestaat als een standaard gratis eindhovens buurtblad. Krijg ik hem toch niet.

En de sst was omdat ik de zin hoorde kijk je steeds naar je clio, ja sst. Maar dan moet ik ff opstaan winking smiley

Zout op de weg is slecht voor je auto, word ie vies van..... tongue sticking out smiley
Ik heb nieuwe flatblades van Bosch, dus die kunnen van het lijstje worden geschrapt. thumbs up En als het opvalt, de koplampen zijn gepolijst met een kitje wat ik van een studiegenoot mocht lenen. Geen zorgen het is alweer retour afzender. big smile smiley
Maar goed, koplampen zijn nog steeds niet heel erg goed, en dan is er natuurlijk die beschadiging in de rechter die ik t.z.t. ook nog een keertje goed op de foto zal zetten voor jullie. Maar voor nu is de gele waas er redelijk af. Al verwacht ik dat die heel snel weer terug is.

Verder, nou ja, ik begin stappen te maken met poetsen, de lak krijg ik steeds netter. Maar over een paar maanden zullen we daar ook even in detail wat meer aandacht aan besteden.

Verder een minder leuk verhaal, ik heb 125 km of 150 km gereden met brandende remlichten. En ik me maar afvragen waarom iedereen zo netjes afstand hield. Wat blijkt, de remschakelaar heeft een klikbevestiging en die is lam. Dus een nieuwe komt morgen binnen, van het weekend is die dus ook nieuw. Maar nogmaals bedankt aan de man die zijn raampje even omlaag wilde doen om te schreeuwen dat ze bleven hangen. thumbs up
Nissan GT-R, awesome
Zout op de weg is slecht voor je auto, word ie vies van..... tongue sticking out smiley

Vies is 1 ding, maar roest... dat is nog het ergste..
AudiCorrado
Nissan GT-R, awesome

Vies is 1 ding, maar roest... dat is nog het ergste..

Ik heb denk ik 1 plekje gevonden op de auto waar een blaasje zit wat wel eens roest zou kunnen zijn. En een klein maar ook echt piepklein steenslagplekje op de motorkap wat bruinachtig rood is.....
Verder. (nog) Niks! thumbs up Voorgaande generatie was dat waarschijnlijk wat anders geweest. Met de phase II hebben ze wat dingen in het productieproces aangepast. Dus ja, er zit wel wat vliegroest onder de motorkap, maar verder structureel is ie prima.
Dat viel bij mij helaas zwaar tegen bij de audi, zullen vast wel meer van hetzelfde model rondrijden met roest op dezelfde plekken aangezien daar allemaal troep achter blijft liggen en niet schoon is te maken als de boel gemonteerd zit.

Het is goed behandeld, maar zal het sowieso in de gaten houden, van de zomer ga ik alles doen inclusief de bodem van de auto zelf.
Ja, ik heb ook redelijk wat klei en zand bij de bumpers en wielkasten weggehaald. Voordeel is dat het allemaal van plastic is.

Deze moet ik even onthouden, zien er echt gaaf uit! Nu nog achterkomen hoe laag deze liggen. Maar wauw! 2 cm is het dus wel minimaal!

En ik heb me aangemeld op het Clio forum, al meerdere bekende auto's gespot. Waaronder eentje die ik al eerder in Eindhoven had zien staan. Destijds er niet op gelet dat het kenteken overeen kwam met een van de Clio club maar toch leuk!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2016 00:52 door Nissan GT-R, awesome.
Pjötr
Kijk je nu ook steeds uit het raam naar je Clio? (mag, deed ik bij m'n eerste auto ook)

Ik doe dat nog steeds...
JA! paar updates qua onderhoud en klussen en rijden.

Cijferfreak. Deze was redelijk winking smiley

De Clio heeft zichzelf een nieuwe optie toebedeeld. Het werd al gezegd hier, heb je geen temperatuur. Nou, ja dus! Er zit waarschijnlijk ergens een foutje in de kabel. Ik vermoed bij de spiegel want ik had de spiegel ingeklapt en na het uitklappen en een bochtje nemen deed die het weer....eye rolling smiley
Als ik een keer zin heb maar eens proberen de spiegel los te maken om eens een kijkje te nemen bij de sensor.

Ik ben dus aan het proberen een telefoonhouder te fabriceren. Is niet helemaal gelukt. Maar ben op de goede weg. Immers houd ik ervan zelf dingen te maken en het dus goedkoop te doen.
Kleine teaser van de plannen winking smiley

En ik veroorzaak mijn eigen elektrische problemen. Herinneren jullie de USB nog? Ja ik had nog geen krimpkousje om de aansluitingen gedaan. Maar wel wat ductape uiteraard. In ieder geval ducttape lag eraf, en ik lette even niet goed op.
Jep kortsluiting. Gelukkig klapte de zekering eruit. Dus morgen kijken of mijn USB nog werkt. En dan ja krimpkousje en beter opletten winking smiley

Ook liggen velgen op de horizon, weliswaar na de meeting van de RTC op 3 april. Dus ja.....naar een tuningclub op staal. Maar hey! Sommigen vinden het een look winking smiley In ieder geval......stoked!
Is erg leuk hè, je eerste auto personaliseren winking smiley . Pas wel op dat je je er niet teveel aan hecht, dat probleem heb ik namelijk na twee jaar al, is zo moeilijk als je ooit een andere mooie wil grinning smiley
Of je koopt er eentje bij...
tongue sticking out smiley ik heb nog heel veel plannen met dit autootje. Deze blijft de komende tijd echt wel winking smiley
Mooi, is ook een leuk karretje. Ik vindt trouwens de Campus uitvoering altijd wel geinig, is zo'n achterklep niet wat?
Nee, ik vond die wijziging persoonlijk niet geslaagd. Stond imo raar. Maar ja na 2 clio 2's thuis is het kenteken in de achterklep veel vertrouwder.

Waarschijnlijk krijgt ie van de zomer wel phase 3 lichten dus met grijs in plaats van zwart als rand. Maar dat is spannend of dat lukt tongue sticking out smiley
Ik heb andere koplampen, wel dof maar niet beschadigd. Zal ik donderdag ophalen en dan polijsten in de meivakantie. Nu al benieuwd naar.
Dus geen phase 3 koplampen maar gewoon phase 2.

En natuurlijk een kleine teaser winking smiley

Wauw, wat een wereld van verschil, illustreert perfect mijn overtuiging dat velgen zo veel kunnen doen voor het uiterlijk van een auto! Ziet er prima uit thumbs up Veel succes ook met het polijsten van je nieuwe koplampen smiling smiley
Ah, het ophalen is dus gelukt en ze zagen er netjes uit? Prima verbetering van de auto zo, en hoewel de auto zijn puntjes heeft is de Clio i.r.l. ook meer dan prima vervoer als eerste auto. thumbs up
adinsx
Ah, het ophalen is dus gelukt en ze zagen er netjes uit? Prima verbetering van de auto zo, en hoewel de auto zijn puntjes heeft is de Clio i.r.l. ook meer dan prima vervoer als eerste auto. thumbs up

Jep, ging perfect, paste precies in de auto big smile smiley Qua staat? Hetzelfde als de auto, banden nog heel netjes. Beter dan ik had verwacht ook. Dus genoeg voor nog vele km. En de velgen hebben enkele schades, en nog wat vlekken van het monteren. Maar op de normale kleine puntjes na zijn die ook heel netjes.

Mijn medestudenten vonden alles onder de 300 euro een goede deal, dus 200 was een goede deal. big smile smiley

Escher
Wauw, wat een wereld van verschil, illustreert perfect mijn overtuiging dat velgen zo veel kunnen doen voor het uiterlijk van een auto! Ziet er prima uit thumbs up Veel succes ook met het polijsten van je nieuwe koplampen smiling smiley

Ja he, zet de gehele auto gelijk op een hoger plan. Ik vind het ook heeeeel veel beter zo. Dank je.

JW01
Hele vooruitgang. Ziet er goed uit. thumbs up

Thanks!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close