NGTR zijn Clio 1.2 Expression 2001. Hoort die daar thuis?

Gepost door Nico GTR 
Vezes
Ik reageer niet vaak op het forum, maar volg met enige regelmaat de ontwikkelingen rondom de Clio via het forum en Facebook (Renault Fans groep). Hij staat er nog altijd strak bij zo op de foto's, mooie vooruitgang t.o.v. het begin ookthumbs up

Toevallig nu even tijdelijk de beschikking over AMT, heb net het verhaal over jullie project gelezen. Erg interessant! Een elektromotor met handbak, hoe komt dat er in de praktijk uit?

Oeps...tongue sticking out smiley ben weer te actief.

In de praktijk merk je toch duidelijk dat ook een elektromotor een punt van hoogste efficientie heeft. 90 in 4 is bijvoorbeeld zuiniger dan 80 in 3. 90 in 3 kan ook. Maar dat word dan nog erger. 50 in 3 is ook beter dan 50 in 2, maar de keerzijde is dat je voor regeneratie een hoger toerental wilt...dus op langere stukken start stop start loont het dan weer om gewoon in 2 te blijven om maar zoveel mogelijk energie terug te winnen. Ik had ook niet verwacht elektrisch rijden leuk te vinden, maar juist doordat je ze enorm kunt spelen met efficiency en daar zelf ook echt veel mee kunt winnen is het leuk. Je rijd heel erg gefocust en moet ook echt goed op letten want ja....remmen is warmte, constant rijden is zuinig. etc. etc.

Nee ik vind het boven verwachting leuk, de omvang van het project is ook echt enorm als je ervan uitgaat dat het pas voor het 3e jaar is...en de kans is fantastisch dus ik ben ook heel erg blij met het feit dat ik er nog 6 maanden mee bezig ben.
Een elektromotor aan een handbak...

Met een plofmotor hebben we ook moeten leren rijden. En misschien is er ergens in een van al die computers een beetje rekenkracht beschikbaar om een mooi rendementsindicatortje te maken.
Dat wordt dan later ook handig als er een CVT tussen elektromotor en bak geplaatst wordt.
rke

Met een plofmotor hebben we ook moeten leren rijden. En misschien is er ergens in een van al die computers een beetje rekenkracht beschikbaar om een mooi rendementsindicatortje te maken.
Dat wordt dan later ook handig als er een CVT tussen elektromotor en bak geplaatst wordt.

Nu niet verbaasd gaan reageren terwijl je hem gisteren hebt gezien. smileys with beer

Damian
Interessant, ben benieuwd hoe een elektromotor met handbak rijdt

Komt wel eens! thumbs up
Nico GTR
Vezes
Ik reageer niet vaak op het forum, maar volg met enige regelmaat de ontwikkelingen rondom de Clio via het forum en Facebook (Renault Fans groep). Hij staat er nog altijd strak bij zo op de foto's, mooie vooruitgang t.o.v. het begin ookthumbs up

Toevallig nu even tijdelijk de beschikking over AMT, heb net het verhaal over jullie project gelezen. Erg interessant! Een elektromotor met handbak, hoe komt dat er in de praktijk uit?

Oeps...tongue sticking out smiley ben weer te actief.

In de praktijk merk je toch duidelijk dat ook een elektromotor een punt van hoogste efficientie heeft. 90 in 4 is bijvoorbeeld zuiniger dan 80 in 3. 90 in 3 kan ook. Maar dat word dan nog erger. 50 in 3 is ook beter dan 50 in 2, maar de keerzijde is dat je voor regeneratie een hoger toerental wilt...dus op langere stukken start stop start loont het dan weer om gewoon in 2 te blijven om maar zoveel mogelijk energie terug te winnen. Ik had ook niet verwacht elektrisch rijden leuk te vinden, maar juist doordat je ze enorm kunt spelen met efficiency en daar zelf ook echt veel mee kunt winnen is het leuk. Je rijd heel erg gefocust en moet ook echt goed op letten want ja....remmen is warmte, constant rijden is zuinig. etc. etc.

Kan me voorstellen dat dit inderdaad weer een hele andere manier van 'leuk rijden' oplevert. Lijkt me alsnog wel een aparte gewaarwording, vooral ook omdat je niet echt 'op geluid' kan schakelen (tenminste, dat lijkt me?).
Nico GTR
rke

Nu niet verbaasd gaan reageren terwijl je hem gisteren hebt gezien. smileys with beer

Damian
Interessant, ben benieuwd hoe een elektromotor met handbak rijdt

Komt wel eens! thumbs up
Ok, ik heb hem inderdaad mogen bewonderen en ik heb respect voor jouw geknutsel. En, ik heb zeker ook genoten van het andere speelgoed bij jullie in de garage... cool smiley

Wat ik bedoel is dat we met plofmotoren ook hebben moeten leren hoe het rijdt. In eerste instantie terwijl alles handmatig ingesteld moest worden (ook de mengselverhouding en ontstekingstijdstip) tot en met de laatste injectiemotoren die heel veel zelf zo optimaal mogelijk instellen.
We doen dat in het huidige verkeer zo automatisch dat we er niet meer bij nadenken en het patroon is zo bekend dat we zelfs een automaatje kunnen programmeren om dit redelijk efficiënt te doen.

Ik vind deze handbak wel een betere combinatie (ik heb een voorkeur voor een handbak omdat je als bestuurder dan invloed hebt op de karakteristieken van het voertuig) dan een direct-drive of CVT aandrijving. Je kan met terugschakelen meer energie laten terugvloeien en je kan bewust wat sneller of langzamer accelereren. Bovendien geloof ik in een vervangblok (accu's, motor en overbrenging) wat je als een blok aan de bestaande configuratie kan schroeven. Misschien dat er een accupakket in de vorm van de brandstoftank bij moet komen maar zo'n oplossing zou naar mijn idee wel kunnen werken.

Jammer genoeg is het roestduiveltje tegenwoordig vaak de ultieme sloper. Deze oplossing zou daarom vooral kunnen werken bij voertuigen die af-fabriek zo goed mogelijk tegen het roestduiveltje beschermd worden.

Gewoon, de stinkende V12 uit de Ferrari laten ploffen en een batterijtje met motortje er voor terug. Met vroemvroem mp3-speler, natuurlijk.
Nico GTR
balderke
Nico GTR
Elektromotor op handbak. smileys with beer Want alleen echte mannen schakelen.

Echte mindervaliden die hun vrijheid willen behouden rijden automaat smiling smiley

Dat is zeker waar, we hebben nu een hele mooie Ford Transit Connect in de werkplaats staan die een zelfrijd gaat worden. Mocht je interesse hebben in een nieuwe altijd ff contact opnemen. smileys with beer
Nee gekheid, is wel apart hoe makkelijk dat kan nog steeds. Recentelijk ook een Ford Falcon onder handen genomen. Handbak is dan idd niet te doen als je alles met je handen doet, maar automaat gaat goed!

Overigens is dit ook geen product voor zelfrijd, het is in de eerste plaats voor taxibedrijven en we bieden hem aan in diesel en heel binnenkort ook in elektrisch. Week 12 nog iets leuks in de agenda staan. En volgens mij komt die auto waarmee we dat gaan doen in week 10....is het ook zo natuurlijk.

Moest je ooit een project willen opstarten voor een zelfrijsituatie dan kan ik je volgende tip meegeven, niet alle rolstoelen hebben een crashtestgoedkeuring, er zijn manuele en elektrische rolstoelen, een elro (elektrische rolstoel) rechtstreeks achter het stuur zit uiteraard veel hoger, rekening houden dus met de raamhoogte, jij met je autokennis zal al gezien hebben dat de stoelen van een voorwielaangedreven busje soms op een verhoogje staan tov de laadvloer omwille van de aandrijfassen en dergelijke onderdelen dus dit type busje vallen al bijna af, een Transporter of Vito zou eventueel kunnen maar deze hebben een volledige bodemverlaging nodig afhankelijk van het type rolstoel, de meeste geschikte is dus een Sprinter, voor mij althans smiling smiley Sommige rolstoelgebruikers maken een transfer naar de verschuifbare bestuurderstoel en dan is het natuurlijk simpeler.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2019 13:00 door balderke.
balderke
Nico GTR
balderke
Nico GTR

Echte mindervaliden die hun vrijheid willen behouden rijden automaat smiling smiley

Dat is zeker waar, we hebben nu een hele mooie Ford Transit Connect in de werkplaats staan die een zelfrijd gaat worden. Mocht je interesse hebben in een nieuwe altijd ff contact opnemen. smileys with beer
Nee gekheid, is wel apart hoe makkelijk dat kan nog steeds. Recentelijk ook een Ford Falcon onder handen genomen. Handbak is dan idd niet te doen als je alles met je handen doet, maar automaat gaat goed!

Overigens is dit ook geen product voor zelfrijd, het is in de eerste plaats voor taxibedrijven en we bieden hem aan in diesel en heel binnenkort ook in elektrisch. Week 12 nog iets leuks in de agenda staan. En volgens mij komt die auto waarmee we dat gaan doen in week 10....is het ook zo natuurlijk.

Moest je ooit een project willen opstarten voor een zelfrijsituatie dan kan ik je volgende tip meegeven, niet alle rolstoelen hebben een crashtestgoedkeuring, er zijn manuele en elektrische rolstoelen, een elro (elektrische rolstoel) rechtstreeks achter het stuur zit uiteraard veel hoger, rekening houden dus met de raamhoogte, jij met je autokennis zal al gezien hebben dat de stoelen van een voorwielaangedreven busje soms op een verhoogje staan tov de laadvloer omwille van de aandrijfassen en dergelijke onderdelen dus dit type busje vallen al bijna af, een Transporter of Vito zou eventueel kunnen maar deze hebben een volledige bodemverlaging nodig afhankelijk van het type rolstoel, de meeste geschikte is dus een Sprinter, voor mij althand smiling smiley Sommige rolstoelgebruikers maken een transfer naar de verschuifbare bestuurderstoel en dan is het natuurlijk simpeler.

Die bouwen wij nu ook eigenlijk enkel ja met verschuifbare bestuurdersstoel. Al gaat onze "crashtestbus" binnenkort wel weg naar Denemarken voor de benodigde testen voor het toestaan van een dockingsysteem.
Transporter heeft sowieso weinig binnenruimte, het zou ideaal zijn om onze Traveller aan te passen voor zelfrijd. Maar dat word dan wel echt een hele dure variant. Daarom is denk ik een verhoogde Sprinter, Transit of iets in die variant met een lift een fijner alternatief voor de verzekeraars en fondsen maar zeker niet voor de eindgebruiker.
Nico GTR
balderke
Nico GTR
balderke
Nico GTR

Moest je ooit een project willen opstarten voor een zelfrijsituatie dan kan ik je volgende tip meegeven, niet alle rolstoelen hebben een crashtestgoedkeuring, er zijn manuele en elektrische rolstoelen, een elro (elektrische rolstoel) rechtstreeks achter het stuur zit uiteraard veel hoger, rekening houden dus met de raamhoogte, jij met je autokennis zal al gezien hebben dat de stoelen van een voorwielaangedreven busje soms op een verhoogje staan tov de laadvloer omwille van de aandrijfassen en dergelijke onderdelen dus dit type busje vallen al bijna af, een Transporter of Vito zou eventueel kunnen maar deze hebben een volledige bodemverlaging nodig afhankelijk van het type rolstoel, de meeste geschikte is dus een Sprinter, voor mij althand smiling smiley Sommige rolstoelgebruikers maken een transfer naar de verschuifbare bestuurderstoel en dan is het natuurlijk simpeler.

Die bouwen wij nu ook eigenlijk enkel ja met verschuifbare bestuurdersstoel. Al gaat onze "crashtestbus" binnenkort wel weg naar Denemarken voor de benodigde testen voor het toestaan van een dockingsysteem.
Transporter heeft sowieso weinig binnenruimte, het zou ideaal zijn om onze Traveller aan te passen voor zelfrijd. Maar dat word dan wel echt een hele dure variant. Daarom is denk ik een verhoogde Sprinter, Transit of iets in die variant met een lift een fijner alternatief voor de verzekeraars en fondsen maar zeker niet voor de eindgebruiker.

Sprinter moet voor de bestuurder niet echt noodzakelijk verhoogd zijn, dit doen ze meestal om meerdere personen te kunnen vervoeren zodat deze achterin kunnen rechtstaan om te helpen ofzo, ideale bus is die met een standaard vlakke laadvloer van voor tot achteraan zonder het verhoogje waar de stoelen op staan van een voorwielaangedreven busje. Ik heb je een foto willen doorsturen van hoe ik met mijn rolstoel achter het stuur van mijn Sprinter zit, dan merk je pas hoeveel plaats je nodig hebt maar krijg het niet voor mekaar. Mijn Sprinter kost 30.000 aankoop en 66.000 aanpassing, excl. btw uiteraard smiling smiley

hier kan je diverse occasie aangepaste busjes bekijken om inspiratie op te doen misschien:
[www.beverautoaanpassingen.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2019 13:17 door balderke.

Hier is ie dan! 60 kWh sterk, nu nog met 16A 3 fase lader. 2380 kg zwaar. smiling bouncing smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2019 19:35 door Nico GTR.
Mooi, ben benieuwd. Maareh, de kWh is nog steeds een eenheid van energie... winking smiley
s velthuis
Mooi, ben benieuwd. Maareh, de kWh is nog steeds een eenheid van energie... winking smiley

Motor is ook niet veranderd. winking smiley Dat blijft nog steeds een 285 Nm sterke, 60 kW (permanent magneet volgens mij, moet ik opzoeken) motor.
Maar het is nog ingewikkelder nu...want het is dus een 6S2P 6S74P accupack. Op 144V, 360 Ah (dus als je kunt rekenen is dat 51,8 kWh) maar dat is puur de instelling van het BMS, mocht het blijken dat het gebied onder de 0% wel erg groot word kan dat getal altijd nog naar 390 of iets dergelijks.

Maar sterk is inderdaad niet het correcte woord achter kWh. winking smiley
Vergeet ik bijna het jubileum......ik wilde nog een overzichtje maken, maar goed. Dat valt terug te zoeken. 3 jaar terug kocht ik mijn eerste auto, 90.000 km later heb ik hem nog steeds.

Nico GTR
Vergeet ik bijna het jubileum......ik wilde nog een overzichtje maken, maar goed. Dat valt terug te zoeken. 3 jaar terug kocht ik mijn eerste auto, 90.000 km later heb ik hem nog steeds.

Vind dattie nu wel een dekentje heeft verdiend voor in de kou winking smiley

Edit: of een winterjas natuurlijk grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2019 19:22 door Pobresh.
Mechanix
Aardig stukje gereden inmiddels!thumbs up

Het begint op te lopen inderdaad, nog 9000 km en ik heb er zelf 100.000 km bijgezet sinds de aanschaf.

Pobresh
Nico GTR

Vind dattie nu wel een dekentje heeft verdiend voor in de kou winking smiley

Edit: of een winterjas natuurlijk grinning smiley

Haha als het goed is verhuizen mijn ouders over een paar jaar naar een locatie met meer ruimte en waarschijnlijk ook een loods. Ik heb al gezegd dat ik een stuk daarvan ook wil huren tegen die tijd is het 99% zeker geen daily meer dus dan mag die vanaf dan binnen staan bij het kacheltje. winking smiley

Bossinkje
Leuk vlaggetje in de grill.tongue sticking out smileythumbs up

Leuk he. winking smiley
Wagentje staat er in elk geval heel netjes bij thumbs up

Kan die van mij nog heel wat van leren... smiling bouncing smiley
ik heb ook tijdelijk in zo een Clio gereden.....niets mis mee.....
Daarom vandaag ook even een extra verwenbeurt en hem voor de eerste keer dit jaar weer in de Collinite gezet.

Volgende week weer tijd voor een grote operatie aan de Clio, mits ik alle benodigdheden deze week binnen krijg. Tevens de eerste oliewissel van dit jaar. De vorige bij 250.000, dit weekend staat die bijna precies op 265.000 #goede timing.
Weer oppoetsen? Dat ding glimt al als een t*** in de maneschijn.

Ik mishandel mijn Clio met een tochtje door de sneeuw. Zoute sneeuw, want het meest gebruikte antwoord op gladheid door bevriezing is zout toevoegen.
Maar gelukkig heeft de Renaultdealer nog wel een verse UCH voor mij weten te scoren zodat de auto voorlopig weer bruikbaar is.
Ik vraag het mezelf af: er zitten EEPROM's in deze nintendo, die moet je toch kunnen resetten. Waarom zit er in de Renault software dan geen reset-optie?
Ik vermoed dat renovatiebedrijfjes printbreukjes herstellen, de EEPROM's eruit solderen, het image laden zoals een initiele UCH deze heeft en klaar is Clara.

Gelukkig zijn de meeste onmisbare functies van de UCH ook met traditionele schakelingen op te lossen.
Nou ja de auto heeft zijn levensduur gehad toch. Nu vervangen is die gestelde levensduur oprekken. En inderdaad dat doen de revisiebedrijven.

Maar hij stootte niet mooi water af rke, daarom weer poetsen.
Nico GTR
Nou ja de auto heeft zijn levensduur gehad toch. Nu vervangen is die gestelde levensduur oprekken. En inderdaad dat doen de revisiebedrijven.

\

Bewonderenswaardig, een auto zo te onderhouden.
Blinkt weer mooi Nico. Dat poetsen zou ik ook wel eens willen (leren). Maar meestal kom ik niet verder dan een emmertje sop. eye rolling smiley
rke
Nico GTR

\

Bewonderenswaardig, een auto zo te onderhouden.

Bij jou gaat het ook goed toch. winking smiley thumbs up

Renault15 17
Blinkt weer mooi Nico. Dat poetsen zou ik ook wel eens willen (leren). Maar meestal kom ik niet verder dan een emmertje sop. eye rolling smiley

Gaat stiekem ook best wel wat tijd in zitten wil je het echt goed doen. Ik heb verder naast werk/studie en een paar andere activiteiten niet veel verplichtingen dus eens in de zoveel tijd een hele zaterdag besteden aan echt helemaal goed schoon krijgen en dan alle laagjes 1 voor 1 opbouwen doe ik dan graag. Dit is meer tussentijds. Wassen dan in de wax, ruiten nog even meenemen en dan is het ook weer goed. Wel voor de eerste keer de velgen in de wax gezet. tongue sticking out smiley Zal voor als het weer wat beter word een coating bestellen. Vind het altijd het mooiste als een set velgen ook net zo smetteloos is als de auto. Althans in principe zijn die juist mooier dan de hele auto. big smile smiley Maar je kunt niet alles hebben.
Gefeliciteerd met bijna 1 ton met je auto! De eerste auto is altijd wat speciaals en je maakt genoeg mee. Als je hem gaat bewaren; wordt een kwestie van lange adem. De eerste paar jaar is het speciale er wel vanaf. Pas als het echt voor je gevoel een heel oude auto is (en je herinneringen aan je studie tijd beginnen te vervagen) wordt het weer leuk. Althans dat denk ik.

Leuk project van je electro bus. Ik snap uit praktische overweging wel dat je de handbak hebt laten zitten. Voor een ombouw is dit veel makkelijker. Bij een RWD zou je de bak wel weg kunnen laten. Het hangt wel erg van de gekozen motor af. Een beperking van een fixed-drive is natuurlijk dat je altijd aan het schipperen bent tussen koppel bij wegrijden en topsnelheid. Die beperking is een van de belangrijkste redenen waarom een aanhanger bij een EV (of een Hybride) lastig te realiseren is. De eerste Prius stoeide al met dat compromis in de keuze van de verhoudingen in het planteair stelsel. De Tesla X heeft het opeglost doordat de motoren op voor en achteras anders uitgelegd zijn (en volgens mij een andere fixed-drive hebben) waardoor de ene motor meer uitgelegd is voor topsnelheid. De motor die op hogere snelheid minder bijdraagt moet dan wel in staat zijn om passief nog veel meer toeren te draaien dan wanneer actief. Overigens is dat ook een van de redenen waarom sommige Tesla dual motor versies op de snelweg zo ontzettend energie zuinig zijn.
Wat betreft je efficientie verhaal; zit wat in maar je vergeet wel iets. Een fixed-drive heeft een grotere efficientie dan een versnellingsbak. Ik gok dat je van 8 a 9 procent verlies moet uitgaan bij de handbak en 4 a 5 procent bij de fixed-drive. Een planetair stelsel zit er tussen in en zou een oplossing kunnen zijn zolang je maar niet teveel verlies hebt in de schakelbanden en oliepomp. Een CVT met ketting is iets slechter dan de handbak door de veel hogere parasitaire last van de oliepomp. DIe oliepompen zijn inmiddels ook steeds vaker elektrisch maar op 12V niet zo efficient. Die moet dus naar het HV systeem (of 48V in de hybride's).

Mijn beeld is dat een versnellingsbak op een EV niet nodig zal zijn; of het moet goedkoper zijn dan een dual motor versie. Ombouw is een heel ander verhaal natuurlijk.

Ander ding; wat is het toelaatbaar gewicht vol beladen? Je blijft wel onder de 3,5 ton denk ik? Voor berg-achtige gebieden overwogen wat je moet doen met de regeneratie energie als de accu het niet kan verwerken? Dus als die te koud of warm is of al te vol? Het is een vervelende verrassing als je de regeneratieve rem (het motor remmen) verliest terwijl je met zo'n gewicht in de bergen naar beneden gaat. Voor een personenwagen is het nog wel te doen en zijn de energie stromen wel ok. Daar kom je niet heel snel aan. Tot nu toe alleen bij een Prius III een keer bemerkt bij een lange afdaling bij 160+ km/h.
Met trucks weet ik dat je met remmen verschrikkelijk veel energie kan opwekken wat je haast niet weggewerkt krijgt. Voor een plug-in hybride truck (alleen de ICE aan op de snelweg) heb ik gezien dat er puur voor driveability en veiligheid een extra systeem nodig was. Daar zat in principe een elektrische kachel (een weerstand van 1,5m lang en 30cm x 30xm) welke de energie die je niet kwijt kon in de accu naar warmte converteerde. Dat had als bijkomend voordeel dat er geen PTC verwarming of warmtepomp nodig was voor het interieur. Warmte te over. Wat me nog veel meer verbaasde trouwens was hoe ontzettend veel kilometers zo'n truck op een kleine accu kon maken in zelfs maar licht glooiend terrein.

Laatste ding dan: ik heb ook al eens een EV conversie gedaan (ik was een tijdje projectleider ervoor) maar dan voor een heel ander soort voertuig en met een heel andere kostprijs target. Zat dus een stuk eenvoudiger in elkaar. Was trouwens ook deels een stagair/afstudeerder project. Toen was al wel de wetgeving zo dat je ter keuring moest aanbieden en bepaalde functionaliteit voor veiligheid moest bieden. Voor het einde van het project had ik toen een andere baan maar ik heb nog meegekregen dat ze wat moeite hadden met de EMC test. Alle componenten waren wel OK maar de bekabeling naar de motor zelf was een stoorbron. Heb jij de EMC al "overleefd"? Invertor in de motor geintegreerd?
Ik heb geen idee wanneer die gaat vervelen. Nochtans ben ik er nog steeds tevreden mee, zo bleek wel na mijn sleuteldag vandaag (hieronder meer) vond ik mezelf na de wasbox ineens op 45 km van Eindhoven verwijderd over de A58.....en ik was enkel even van plan om vanaf Veldhoven langs Wintelre terug te rijden naar Eindhoven. tongue sticking out smiley

Ja klopt, RWD is bij deze niet mogelijk vanwege de bodemverlaging voor de rolstoel achterin. Ik vind een versnellingsbak wel leuk maar idd...nodig is het niet! High and low gear is voldoende in principe bij dit soort mega zware toepassingen.

Officieel COC is 2850 en ik heb dat omhoog gezet naar 3000. Het remsysteem is gekeurd op 3150 kg dus die voldoet voor die TTM, rijtest bij de RDW was erg goed en omdat de beide maximale aslasten 1500 kg zijn kon die zonder al teveel moeite naar 3000 kg.
De auto weegt nu 2380 kg op kenteken, 6 x 75 kg passagiers en bestuurder, en dan 160 kg voor de rolstoel. Het kan precies.

Dat heb ik nog niet uitgewerkt, eerst maar eens een aantal in Nederland verkopen. tongue sticking out smiley

Ja......EMC....mooi verhaal, ik dacht dat ik die ging overleven, ik weet dat ik die met wat schipperen kan overleven maar ik vind het niet ideaal dus daar moeten we het nog even over hebben. R10.4 zit me een beetje in de weg wat dat betreft. Laders moeten ook een EMC certificaat hebben nu en dat hebben ze niet...
Ach ja, nog genoeg dingen om over na te denken.

En dan de Clio. Het riedeltje olie, bougies en weet ik veel wat niet allemaal kennen jullie wel. Ik kan het ondertussen in een kwartiertje. Stand overigens dus precies 265.010 km. Daarom de motorruimte ook maar eens schoongemaakt. Mocht wel weer.

Voor een goede sleutelpost (sorry S. Velthuis) echt veel te weinig foto's gemaakt. Maar na het doorzoeken van het halve pand naar een staaf van 45,5 tot 46,5 mm dik werd ik net nadat ik het eerste lager er eindelijk had geperst weggeroepen door mijn collega van verkoop omdat onze weekendverkoper eigenlijk weer geen idee had waar die het over had. Dus de klant een uur lang uitgelegd wat de verschillen waren tussen bodemverlaging X en Y en een bod ontvangen op een van onze occasions. Nou met de belofte dat ik er maandag werk van zou maken de beste mensen weer weggestuurd en door!
Nieuw lager erin, nieuwe clip, oh ja foto, nu gaat die wel lekker.

Remmen nog even goed schoongemaakt, maar echt keurig voor die kilometers dat deze er al in zitten! Lijken wel nieuw!

Toch maar eens wat gaan doen aan die trommels van de zomer, ziet er niet uit zo!

Andere kant ook maar gedaan.

En dan had ik voor voor nog liggen.

2 wiellagers
2 remschijven
4 remblokken
2 draagarmen
2 stabistangkoppelbouten

Maar dat is voor een andere keer. Het was al 16:00 en na het opruimen van alles alsnog om 17:00 weggereden. Wil ook niet zo lang op de zaak zijn. tongue sticking out smiley
Overigens wel tevreden met het eindresultaat. Want die brom op snelheden vanaf 80 is weg...en aangezien ik er gek van werd ben ik nu al blij.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2019 23:57 door Nico GTR.
Goed bezig weer. thumbs up

Nico GTR
(..)

Ja klopt, RDW is bij deze niet mogelijk vanwege de bodemverlaging voor de rolstoel achterin. (..)

Ehm.. denk dat in deze zin de W en de D omgedraaid moeten worden? winking smiley
Haha te veel email en telefoon gewisseld met de eRDeeWee. tongue sticking out smiley
Heb jij niet zo'n handig lagerperskitje zodat het fusee gewoon aan de auto kan blijven zitten? Ik vermoed van niet, gezien je zoektocht naar de juiste diameter staaf. Maar die zijn wel heel praktisch! Met een beetje mazzel scheelt dat meteen uitlijnen.
s velthuis
Heb jij niet zo'n handig lagerperskitje zodat het fusee gewoon aan de auto kan blijven zitten? Ik vermoed van niet, gezien je zoektocht naar de juiste diameter staaf. Maar die zijn wel heel praktisch! Met een beetje mazzel scheelt dat meteen uitlijnen.

Ik heb het niet, verwacht ook niet dat het in de werkplaats aanwezig is. Maar ik moet de voorkant nog. tongue sticking out smiley Lager wat stuk was, of althans wat geluid maakte en mij langzaam gek kreeg, zat linksachter. Dus was daar begonnen, meestal gaat de andere kant dan een stuk sneller dat klopte die duurde 3 kwartier.
Maar goed...voor moet nog maar een keertje. Ach en voor het niet uitlijnen hoef ik het ook niet te doen omdat ik de draagarm ook vervang, incl. fusee.
Ach, er zijn meerdere wegen naar Rome.
Netjes gedaan.

En, misschien helpt rustig de bochtjes door vliegen bij de slijtage van de lagertjes ???
rke
Netjes gedaan.

En, misschien helpt rustig de bochtjes door vliegen bij de slijtage van de lagertjes ???

Jep. Daarom. Dank je. winking smiley

Mwoh voor die 20 euro per kant. tongue sticking out smiley Wil ik die lol niet missen.
Nico GTR
rke
Netjes gedaan.

Jep. Daarom. Dank je. winking smiley

Mwoh voor die 20 euro per kant. tongue sticking out smiley Wil ik die lol niet missen.

Je hebt gelijk. 90 rijden in plaats van 130 bespaart ook enorm maar ook dat doe ik niet.

Ik ben inmiddels stevig mijn best aan het doen jouw tellerstand voorbij te streven. Ik mag nu 260 km/dag woonwerk gaan doen. Gelukkig heb ik geen hekel aan auto- of motorrijden.
big smile smiley

Over kliko's gesproken: ga jij nog naar Hannuit?
Goed bezig Nico.
Mooi dat het lager weer vers is en je motor ruimte hoort schoon te zijn. thumbs down netjes hoor!
s velthuis

Slim sleutelen scheelt ook uitlijnen.
Schokdemper met fusee en al uitbouwen en in de pers zetten. Er zijn auto's waar de fusee en schokdemper 1 geheel is. Dan moet je dat ook.
Dank je Marc! big smile smiley

@Probresh, ik hoef niet uit te lijnen als ik de schokdemper uit de auto verwijder hoor. Of het fusee loshaal. Met een nieuwe wel....maar anders niet.

Enige reden dat ik voor de voorkant echt moet uitlijnen is omdat ik nieuwe draagarmen heb liggen.
Netjes Nico. Fijn dat de lager zelf kunt vervangen. Zoals je weet moeten mijn 2 voorste lagers ook vervangen worden maar daarvoor moet ik de hele hub Inc ABS sensor vervangen en daar is best wat speciaal gereedschap voor nodig.
Binnen afzienbare tijd is die auto weer helemaal nieuw want dan is alles vervangen!grinning smileythumbs up
Sketcher
Netjes Nico. Fijn dat de lager zelf kunt vervangen. Zoals je weet moeten mijn 2 voorste lagers ook vervangen worden maar daarvoor moet ik de hele hub Inc ABS sensor vervangen en daar is best wat speciaal gereedschap voor nodig.

Altijd een nadeel aan zelf willen sleutelen. winking smiley

Mechanix
Binnen afzienbare tijd is die auto weer helemaal nieuw want dan is alles vervangen!grinning smileythumbs up

Niet de planning verklappen!!!

BE hebben is wel leuk van tijd tot tijd overigens. Ik ben opzich best fan van de 2.5 TDi in de Transporter (al bleek vanavond wel tijdens het echt naar huis rijden in de Clio hoe ontzettend goed die nog in elkaar zit)
Maar die diesel inzetten waar die voor bedoeld is is nog beter natuurlijk. En nee ik had geen zin om met de Evalia rijdend 650 km af te leggen. Ik wilde ook nog aankomen. big smile smiley

Ik zweer overigens dat het werk was en geen vakantie.

^^^ daar kan je ook gewoon een transportbedrijf voor inschakelen. winking smiley

2 bandjes maar voor de ladingzekering.. mazzel dat ze dat in DLD niet gezien hebben. winking smiley

Enfin, nu een 'kant en klaar' EV project opgehaald? thumbs up
Durashift
^^^ daar kan je ook gewoon een transportbedrijf voor inschakelen. winking smiley

2 bandjes maar voor de ladingzekering.. mazzel dat ze dat in DLD niet gezien hebben. winking smiley

Enfin, nu een 'kant en klaar' EV project opgehaald? thumbs up

Mja maar dan heb je die kosten, je moet alsnog zelf ernaar toe rijden. Economisch is dat niet echt. Eveneens is dit leuker.
Nee nee 4 bandjes. Voorwielen staan 2 keer gezekerd.

Gebouwd. big smile smiley maar ja.
Dejavu.

Maar dan op le blue. tongue sticking out smiley

Die blauwe wordt ook langzaam wel wat. Schakelasje van de bak gevonden. En erachter gekomen dat de gigantische speling in het mechanisme van de pook moet zitten. Een andere kandidaat is er niet meer.....Dit is dus het probleem waar wijlen onze grote vriendelijke vriend Braadslee zoveel moeite mee had....onderdeel van 11 euro en ik vind de 1 in die blauwe beter dan in die van mezelf.....ik bestel er nog een. big smile smiley

Nico GTR
Dejavu.

Maar dan op le blue. tongue sticking out smiley

Die blauwe wordt ook langzaam wel wat.

Mijn achterwiellagers beginnen zo langzaam aan ook het Wilhelmus te zingen. Vooral in lange, snelle bochtjes laten ze zich duidelijk horen.

Frans. Af en toe een knuffeltje en het rammelt weer jaren.
Ik zou niet weten hoe wiellagers klinken. Ik heb de muziek altijd vrij hard aan in de auto spinning smiley sticking its tongue out

Maar heb je nou 2 Clio's of lijkt dat maar zo? tongue sticking out smiley
Een pers is nodig rke, als je nog een matrijs nodig hebt hoor ik het wel.

omniradius
Ik zou niet weten hoe wiellagers klinken. Ik heb de muziek altijd vrij hard aan in de auto spinning smiley sticking its tongue out

Maar heb je nou 2 Clio's of lijkt dat maar zo? tongue sticking out smiley

Ik ook, het zingt...en bromt en doet vervelend. Bij die van mij gingen ze van de ene op de andere dag. Heel vervelend.
Dat lijkt maar zo, mijn zusje is eigenaar van de blauwe. Wat niet wegneemt dat ik het onderhoud ervan moet doen.
En dan is het zondag alweer zo ver! Ik ga voor de enthousiaste meelezers hier alvast een cadeautje uitpakken. Dus Dave, Tom, Ralph, als jullie de teasecampagne op de RTC facebookpagina willen volgen. Niet verder lezen. winking smiley

1959 Floride poster by Nico K, on Flickr

1964 R8 Gordini poster by Nico K, on Flickr

1969 R12 poster by Nico K, on Flickr

1974 R7 poster by Nico K, on Flickr

1979 R18 poster by Nico K, on Flickr

1984 R5 poster by Nico K, on Flickr

1989 R19 16V poster by Nico K, on Flickr

1994 Laguna 1 poster by Nico K, on Flickr

1999 Clio RS poster by Nico K, on Flickr

2004 Megane RS poster by Nico K, on Flickr

2009 Laguna Coupe poster by Nico K, on Flickr

2014 Twingo poster by Nico K, on Flickr

2019 Kadjar poster by Nico K, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2019 22:48 door Nico GTR.
Sjit! Ik begon onderaan met lezen... Zie je donderdag, ik zal de nodige tasjes klaarzetten om in te laden winking smiley.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close