NGTR zijn Clio 1.2 Expression 2001. Hoort die daar thuis?

Gepost door Nico GTR 
Lycan Capri
thumbs up

Staat er netjes gepoetst bij
En de verlaging maakt de auto mooier dan OEM.

Mooi ook dat het stuiteren eruit is met de nieuwe dempers smiling smiley
Een verlaging kan een auto nooit (zo extreem) verpesten

Ik vind de achterkant wel wat laag eigenlijk....drinking smiley

Kan wel hoor....maar ja...zoals we al eerder hadden geconcludeerd in dit draadje was de dempingsgraad gewoon niet in orde. Begin nu wel te twijfelen aan mijn berekening....maar goed!

Damianw26
Mooie glans en verstandig besluit! Nadelen van de verlaging wegen absoluut niet op tegen de voordelen m.i

Thanks man! Welke nadelen? winking smiley
Ah goed bezig man! ziet er prachtig uit.
Ja de sonax maakt het oppervlak wat stroever dan traditionele wax viel mij ook gelijk op, maar het is echt een verbluffend goedje.
Geweldig water en vuil afstotend!
Een traditionele wax is wat vettig waardoor het vuil erin hecht ipv een afstotende werking.
Maar de 845 is een topper hoor!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2018 11:19 door Bofkont.
Staat goed de verlaging Nico! Mooi dat het nu wel qua comfort en alles is zoals het zou moeten smiling smiley Eind goed al goed zeggen we dan maar!

Goed bezig qua poetsen ook!thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2018 09:38 door Pjötr.
Hij staat er weer strak bij Nico!

Nico GTR
Kan wel hoor....maar ja...zoals we al eerder hadden geconcludeerd in dit draadje was de dempingsgraad gewoon niet in orde. Begin nu wel te twijfelen aan mijn berekening....maar goed!
Wellicht dat je berekening wel juist was hoor, maar je dempers hadden natuurlijk ook 240K ervaring (mits ze niet vervangen zijn). Tel dat samen met het feit dat ze ineens in een ander werkgebied hun demping moeten doen..
Dan is denk ik de dempingswaarde die je hanteert in je berekening niet bepaald gelijk aan de werkelijke dempingswaarde.

Overigens lijkt een setje nieuwe veren en dempers rondom me ook wel wat voor de Ibiza. Alleen de vooras kan ik in ieder geval niet zelf, dus dan loopt het kostenplaatje ivm de uren al rap omhoog.
Ai ai, dat wordt verplicht met een zonnebril op rijden. Dat ding glimt beter dan nieuw.

Hij ziet er prachtig uit, zonder meer een plaatje.
Bofkont
Ah goed bezig man! ziet er prachtig uit.
Ja de sonax maakt het oppervlak wat stroever dan traditionele wax viel mij ook gelijk op, maar het is echt een verbluffend goedje.
Geweldig water en vuil afstotend!
Een traditionele wax is wat vettig waardoor het vuil erin hecht ipv een afstotende werking.
Maar de 845 is een topper hoor!

Dank Rene! Er blijft niet veel meer op liggen inderdaad, ik demonstreerde het gisteren aan mijn vader door wat water erop te gieten...hij vond het mooi. big smile smiley

Dus vandaag de Volvo ook nog maar even gedaan.

Pjötr
Staat goed de verlaging Nico! Mooi dat het nu wel qua comfort en alles is zoals het zou moeten smiling smiley Eind goed al goed zeggen we dan maar!

Goed bezig qua poetsen ook!thumbs up

Zeker Peter, dank je! winking smiley

Gehaktstaaf
Hij staat er weer strak bij Nico!

Nico GTR
Wellicht dat je berekening wel juist was hoor, maar je dempers hadden natuurlijk ook 240K ervaring (mits ze niet vervangen zijn). Tel dat samen met het feit dat ze ineens in een ander werkgebied hun demping moeten doen..
Dan is denk ik de dempingswaarde die je hanteert in je berekening niet bepaald gelijk aan de werkelijke dempingswaarde.

Overigens lijkt een setje nieuwe veren en dempers rondom me ook wel wat voor de Ibiza. Alleen de vooras kan ik in ieder geval niet zelf, dus dan loopt het kostenplaatje ivm de uren al rap omhoog.

Thanks man!

Ja, daarom en het berekenen van de demperconstante zelf was natuurlijk ook niet correct omdat ik dat heb gedaan door te meten hoever de veer indrukte en dat dan af te zetten tegen mijn gewicht, de bekende veerconstante, etc. etc. maar al met al blij dat ik het gewoon heb geprobeerd.

Waarom niet denk je? Het is zo dat een standaard veer met veerklemmen indrukken erg lastig is door de enorme lengte van het ding, maar zolang je dat maar voor elkaar krijgt.

Auto opkrikken aan beide kanten, wiel kun je gebruiken als een assteun (wel een plankje cq. balkje erop leggen) en dan gewoon losschroeven.
Al met al is het natuurlijk wel zo dat die bouten na al die jaren enorm vast zitten, zelfs met een erg goede luchtsleutel was dat de eerste keer nog lastig. Maar een beetje garage moet dat in 2 uur wel gedaan hebben.

rke
Ai ai, dat wordt verplicht met een zonnebril op rijden. Dat ding glimt beter dan nieuw.

Hij ziet er prachtig uit, zonder meer een plaatje.

Thanks rke, doen we het voor. cool smiley
Mooi dat de verlaging nu wel bevalt! En wat staan de Clio en V60 er prachtig bij! thumbs up
Hij staat er netjes bij zo! thumbs up En fijn dat het uiteindelijk toch goed is gekomen met de verlaging, maakt 'm echt wel af!
Nico GTR
Waarom niet denk je? Het is zo dat een standaard veer met veerklemmen indrukken erg lastig is door de enorme lengte van het ding, maar zolang je dat maar voor elkaar krijgt.
Het is meer dat ik mezelf niet zo in de weer zie gaan met een stel veerspanners, buiten het feit dat ik de boel waarschijnlijk ook niet los krijg. Overigens zou er dan ook direct een Eibach setje onder komen, gek genoeg niks duurder dan een setje vervangingsveren en ik hoor eigenlijk enkel lovende verhalen.
Heel tof dat de nieuwe schokbrekers het probleem op hebben gelost, ik kon me al bijna niet voorstellen dat alleen veren (van een goed merk) het rijgedrag zo negatief zouden kunnen beïnvloeden.

Ik zou onder de Mégane ook graag verlagingsveren willen monteren, maar was door jouw bevindingen wel een beetje terughoudend; de auto gaat op z'n standaard setup zo onmeunig lekker door de bocht dat ik daar liever niet mee ga rotzooien. Maar wellicht dat het icm een set (stuggere) nieuwe dempers wel goed komt?

Wanneer ga je 'm uitlaten op de 'ring? big smile smiley
Bossinkje
Hij staat er netjes bij zo! thumbs up En fijn dat het uiteindelijk toch goed is gekomen met de verlaging, maakt 'm echt wel af!

Vind ik ook, dank je Bossinkje.

Gehaktstaaf
Nico GTR
Het is meer dat ik mezelf niet zo in de weer zie gaan met een stel veerspanners, buiten het feit dat ik de boel waarschijnlijk ook niet los krijg. Overigens zou er dan ook direct een Eibach setje onder komen, gek genoeg niks duurder dan een setje vervangingsveren en ik hoor eigenlijk enkel lovende verhalen.

Veerspanners zijn altijd tricky, gelukkig heb je ze alleen nodig om de boel los te halen. Ik had graag een compleet nieuwe veerpoot opgebouwd maar moest van de oude setup (dacht ik initieel) de tophoed gebruiken. Die zijn simpelweg niet nieuw te krijgen helaas.
Maar terugbouwen met Eibach kan zonder spanners. winking smiley

Zadelsnuiver
Heel tof dat de nieuwe schokbrekers het probleem op hebben gelost, ik kon me al bijna niet voorstellen dat alleen veren (van een goed merk) het rijgedrag zo negatief zouden kunnen beïnvloeden.

Ik zou onder de Mégane ook graag verlagingsveren willen monteren, maar was door jouw bevindingen wel een beetje terughoudend; de auto gaat op z'n standaard setup zo onmeunig lekker door de bocht dat ik daar liever niet mee ga rotzooien. Maar wellicht dat het icm een set (stuggere) nieuwe dempers wel goed komt?

Wanneer ga je 'm uitlaten op de 'ring? big smile smiley

Nee ik ook niet, gezien alle goede verhalen. Toch vroeg ik me echt af waarom het dan zo was....ik zal niet de enige zijn die ze op oude schokdempers monteert of wel dan?

Denk het wel...zolang het maar dempt.

Uitlaten op de ring is tricky, ik ga denk ik wel 12 mei met Ronald even kijken, maar hedendaags rijden op de Nordschleife is niet iets waar je al te licht over moet denken. Zeker niet met een auto van 17 jaar oud.
Tuurlijk zal er water in het koelsysteem zitten van te voren in plaats van antivries. Maar de aansprakelijkheid is heel erg....verzekering betaalt bijna niks uit of doet er heel moeilijk over, en medische kosten kunnen rap oplopen als er iets fout gaat dat jij hebt veroorzaakt. En laten we wel wezen, een gescheurde koelslang kan zomaar gebeuren. De meeste RS'jes zitten er al vrij snel mee zoals ik tegenwoordig veel zie op facebook....dus waarom is dan die van mij beter? tongue sticking out smiley

Een rondje vrij rijden op Zandvoort of Assen zie ik mezelf dit jaar nog wel doen met de Clio.
Nico, toch gelukt. thumbs up

Leuk die ruilhandel met Rke.thumbs up thumbs up
Nico GTR
.
Wellicht dat een Clio daarin wat afwijkt, maar de voorveren horen toch onder spanning geplaatst te worden? Anders krijg je de top mount toch ook nooit op de schokbreker?
Ik denk dat de Eibach veren een stuk korter zijn dan de originelen en daarom zonder spanners gemonteerd kunnen worden.

Als je de oude veren niet meer nodig denkt te hebben kun je ze eventueel ook doorslijpen wanneer ze nog op de schokdempers zitten, dan heb je helemaal geen veerspanners nodig. Of dit veilig is, is een tweede big smile smiley
Gehaktstaaf
Nico GTR
.
Wellicht dat een Clio daarin wat afwijkt, maar de voorveren horen toch onder spanning geplaatst te worden? Anders krijg je de top mount toch ook nooit op de schokbreker?

Ze staan ook onder spanning, maar bij de Clio is dat zo weinig dat je de topmount gewoon in kunt drukken, moer plaatsen en daarna aandraaien zonder dat je een spanner nodig hebt.

Zadelsnuiver
Ik denk dat de Eibach veren een stuk korter zijn dan de originelen en daarom zonder spanners gemonteerd kunnen worden.

Als je de oude veren niet meer nodig denkt te hebben kun je ze eventueel ook doorslijpen wanneer ze nog op de schokdempers zitten, dan heb je helemaal geen veerspanners nodig. Of dit veilig is, is een tweede big smile smiley

Jup dat.

Das net zo beun als de luchtsleutel op de topmount zetten en de schokdemper wegschieten. tongue sticking out smiley Niet veilig.....winking smiley

Uitgelijnd en wel...stuurt helemaal top! thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2018 15:19 door Nico GTR.
Verstandig Nico, een uitstapje op de ring kan bijzonder dure gevolgen hebben, kijken op de diverse parkeerplaatsen langs de baan is veel leuker.
Goed bezig met uitlijnen ook thumbs up
Er rijden campers over de ring, gewoon doen.

Er is plaats genoeg om je in te laten halen.winking smiley
Even in gedachten nemend dat het doffe wit de staat is van het dak zonder enige bescherming of glimspul erop.

Na een halfuurtje op medium cut met een yellow pad was dit het resultaat. To be continued. winking smiley

Tevens vandaag enkele onderdelen uitgewisseld met rke, was zeer geslaagd om even zo te praten met elkaar! Voor herhaling vatbaar. winking smiley Helaas geen foto genomen van de 2 Clio's bij elkander.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2018 00:11 door Nico GTR.
Ziet er mooi uit en glimt ook weer lekker, heb dit model Clio altijd al een leuke auto gevonden en deze kleur staat hem goed.
Sinds ik niet meer een auto bezit die ik vertroetel, maar meer als een werkpaard zie, moet ik bekennen dat de wasbeurten er behoorlijk bij zijn ingeschoten haha. nut smiley
Maar tis inderdaad wel mooi om te zien hoe netjes en glimmend je een auto kan krijgen als je er maar een beetje je best op doet.
Goed bezig inderdaad! thumbs up
zombies
Ziet er mooi uit en glimt ook weer lekker, heb dit model Clio altijd al een leuke auto gevonden en deze kleur staat hem goed.

Thanks Zombies!

Damianw26
Mooi!!

Vind ik ook. winking smiley

Gewoon Dirk
Die glimt weer als een spiegel, lekker bezig Nico.

Thanks Dirk. smiling smiley

omniradius
Sinds ik niet meer een auto bezit die ik vertroetel, maar meer als een werkpaard zie, moet ik bekennen dat de wasbeurten er behoorlijk bij zijn ingeschoten haha. nut smiley
Maar tis inderdaad wel mooi om te zien hoe netjes en glimmend je een auto kan krijgen als je er maar een beetje je best op doet.
Goed bezig inderdaad! thumbs up

Dank Omni, elke auto heeft voor mij iets speciaals en aangezien ik graag zuinig ben op mijn spullen moet de buitenkant dat ook reflecteren. Zodoende dat ik daar toch aan wilde beginnen ooit....het bijhouden is nu heel simpel, maar ergens wil ik verder en verder en verder. tongue sticking out smiley
Hij was al strak, maar nu echt nog strakker! Als je nu naar het hoge Noorden komt, neem dan voor de zekerheid je poets-spulletjes maar mee dan kun je een keer helemaal los gaan op de Mégane big smile smiley

Overigens zag ik vorige week nog een Nederlandse Clio in Helsinki, exact dezelfde als die van jou! Toen ik omdraaide om de achtervolging in te zetten zag ik dat 'ie Lexus achterlichten had dus heb 't maar snel opgegeven big smile smiley
Heb je inmiddels de hele auto gedaan op deze manier?
Zie ik nou een scheurtje in het rubber van de carrosserie van de voordeur?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2018 15:59 door speedtouch.
Nico GTR
Tevens vandaag enkele onderdelen uitgewisseld met rke, was zeer geslaagd om even zo te praten met elkaar! Voor herhaling vatbaar. winking smiley Helaas geen foto genomen van de 2 Clio's bij elkander.

Nou, het was erg gezellig en zeer zeker voor herhaling vatbaar. Maar ik denk wel dat een foto van beide Clio's voor mijn Clio wat onginstig zou zijn, mijn Clio is een werkpaard die niet dagelijks gepoetst wordt.
Zadelsnuiver
Hij was al strak, maar nu echt nog strakker! Als je nu naar het hoge Noorden komt, neem dan voor de zekerheid je poets-spulletjes maar mee dan kun je een keer helemaal los gaan op de Mégane big smile smiley

Overigens zag ik vorige week nog een Nederlandse Clio in Helsinki, exact dezelfde als die van jou! Toen ik omdraaide om de achtervolging in te zetten zag ik dat 'ie Lexus achterlichten had dus heb 't maar snel opgegeven big smile smiley

Dank je! Zal eraan proberen te denken. tongue sticking out smiley Maar als je dichter bij komt zie je best wel wat plekjes hoor. Waaronder de nieuwe achterlichten. drinking smiley

Nee als ik in Helsinki was geweest had ik het je wel verteld. smileys with beer

speedtouch
Heb je inmiddels de hele auto gedaan op deze manier?
Zie ik nou een scheurtje in het rubber van de carrosserie van de voordeur?

Nee geen tijd voor en het dak moet ook nog verder verfijnd worden. Maar ik moest even weten of ik een goed resultaat kon krijgen en dat is heel veelbelovend, dus over een tijdje de hele auto eens doen.

Nee das een hoekje zodat het regenwater langs de deurstijl naar onderen loopt. winking smiley

rke
Nico GTR

Nou, het was erg gezellig en zeer zeker voor herhaling vatbaar. Maar ik denk wel dat een foto van beide Clio's voor mijn Clio wat onginstig zou zijn, mijn Clio is een werkpaard die niet dagelijks gepoetst wordt.

Zeker. Maar die van mij is ook een werkpaard die niet dagelijk gepoetst wordt hoor. winking smiley Vandaag heb ik hem pas gewassen sinds 21-04 dus jij hebt hem gezien met ruim 1500 km aan vuil. big smile smiley
Zo, iemand heeft flink zijn best gedaan.

Netjes hoor, ik was meer geld kwijt.winking smiley
Carkiller
Zo, iemand heeft flink zijn best gedaan.

Netjes hoor, ik was meer geld kwijt.winking smiley

Dank je Jeroen! winking smiley

T is niet zo moeilijk. Kun jij ook. big smile smiley

angry smily Ik heb geen tijd vriendje!

Gaspedaal dus....gezien de manier waarop de auto tot "stilstand kwam", aangezien deze storing meerdere oorzaken kan hebben.

"Misfire", meestal lost een nieuwe set bougiekabels in combi met een nieuwe bobine dit probleem op. Heb ik al gehad, dus vorige zomer een nieuwe bobine en bougiekabel geplaatst.

"Stand gasklep en gaspedaal komen niet overeen", ook al eerder gehad, auto gaat in noodloop tijdens het aanhouden van een vaste snelheid, motor zal bij het intrappen van de koppeling zelf gas geven en het toerental tussen de 1800 en 2100 tpm houden. Gaspedaal reageert niet meer.

"Gaspedaalpositiesensor fout" Een reeks gemiste standen waarbij de ECU diverse NaN's zal filteren (not a number) om te voorkomen dat er ongelukken komen zal de computer het gaspedaal afkoppelen. Bij intrappen koppeling zal het toerental heel langzaam dalen en het gaspedaal reageert heel licht.

Dat laatste dus gisteren gehad. accu afkoppelen, stekkertjes kloten, accu er weer aan loste het op en ik heb er de rest van de dag geen last meer gehad (gelukkig maar want ik was 260 km verwijderd van huis)

Ben er nu wel klaar mee....2 opties. Een Volkswagen kopen. (1.9 TDi dan uiteraard)

Of de gasklep en het gaspedaal "potten" en een Deutz connector toepassen. Denk dat ik die optie neem. Wel weer wat te doen dus binnenkort, over 2 weken staat die over de 233.000 dus zal die weer om verse olie met filters gaan vragen.
Ik heb van Adinsx een speeltje overgenomen dat ooit nieuw is aangeschaft voor zijn RS182. En tevens een ander stuur gevonden en helemaal opgeknapt klaar voor montage.

APK komt er aan....en die wil ik dit jaar zo vroeg mogelijk laten plaatsvinden omdat ik in de laatste week van juni waarschijnlijk naar Zweden ga. Dus om te zeggen dat ik zat te wachten op het terugkeren van een elektrische storing? Zelfs weet ik de oorzaak? Mwoh...niet echt zeg maar. sad smiley
Het leek even een tijdje goed te gaan. Maar eigenlijk zit het je niet echt mee met deze auto.
Hopelijk valt het allemaal mee, al zie ik alleen niet zo goed in wat een connector kan veranderen aan deze storing?

Nico GTR
(1.9 TDi dan uiteraard)
Ik kan het aanraden winking smiley
Oei, dat wordt weer speuren.

Jammer, hij was al zo lang foutloos...
Gehaktstaaf
Het leek even een tijdje goed te gaan. Maar eigenlijk zit het je niet echt mee met deze auto.
Hopelijk valt het allemaal mee, al zie ik alleen niet zo goed in wat een connector kan veranderen aan deze storing?

Nico GTR
(1.9 TDi dan uiteraard)
Ik kan het aanraden winking smiley

Nou ja niet mee zitten......het is over het algemeen geen dure auto om te rijden. Ik zit inclusief benzine en (noodzakelijk) onderhoud op 15 cent per kilometer. Dus dat is niet onredelijk. Deze storing is ook in de afgelopen 40.000 km niet voorgekomen en het is pas de eerste keer sinds 30.000 km dat ik iets eraan moet doen dat niet binnen het normale onderhoudsschema valt. Waarbij je dan wellicht wel de voetnoot moet maken dat als al het voorgaande door de garage moet worden gedaan en je de ANWB had moeten laten komen het allemaal een flink stuk prijziger is.
Gelukkig is het ook een vrij simpele storing en is het al met al ook maar 50 euro aan kosten dus in dat licht bezien....alleen vervelend dat je toch weer ff de tijd moet spenderen aan de kant van de weg om te zorgen dat die harder rijd dan 80. big smile smiley

Maar de connector is nooit de sterkste geweest en er was ook een service mededeling van Renault die de dealer kon doen om dat te verbeteren, dan werd een deel kabelboom vervangen. Dat is dan weer niet nodig maar zodra je dus verbinding verliest, al dan niet door de versleten weerstandsbanen in de positiesensor of de connector die het contact verliest heb je de storing al te pakken.

Ach we lossen het wel weer op, timing is alleen ongelukkig. moody smiley

Haha ja al zitten er ook mindere kanten aan een 1.9TDi, maar goed. winking smiley Fijne motor zeker na een krachtkuurtje.

Carkiller
Oei, dat wordt weer speuren.

Jammer, hij was al zo lang foutloos...

Gelukkig weet ik waar die zit. smileys with beer

Ja dat klopt, dat vind ik ook wel jammer. Maar goed....ergens rond deze tijd liep die over de productielijn als ik de stickertjes onder mijn dashboard mag geloven. Dus hij word al 17 dit jaar. Elektronica verslijt ook (helaas) zeker met deze techniek.

Maar opzich, leuk Golfje.....tongue sticking out smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2018 22:06 door Nico GTR.
Zadelsnuiver
Karakter Nico, we houden het op karakter drinking smiley

Haha ja daarom. Alvast wennen voor als er een R19 16V op de dam staat. smiling bouncing smiley
Netjes gepolijst/gepoetst Nico thumbs up
Hopelijk kun je die vervelende storing snel verhelpen.
Bofkont SLK350
Netjes gepolijst/gepoetst Nico thumbs up
Hopelijk kun je die vervelende storing snel verhelpen.

Dank je Rene! Ik hoop in ieder geval dat die het nog even uithoud tot ik tijd heb. eye rolling smiley

Zal in ieder geval de bestelling plaatsen zodat ik er wel direct mee kan beginnen. Maar ja....liggen nog een paar dingen te wachten eigenlijk. Ach uiteindelijk komt het wel goed. Was wel boffen dat ik net gisteren gereedschap achterin had liggen.
Heel vervelend maar niet iets duurs of catastrofaals. Iets anders is altijd leuk, maar een fix is goedkoper en wellicht beter. Waarom perse een volkswagen met pompverstuiver trouwens, en welk model?
Damianw26
Heel vervelend maar niet iets duurs of catastrofaals. Iets anders is altijd leuk, maar een fix is goedkoper en wellicht beter. Waarom perse een volkswagen met pompverstuiver trouwens, en welk model?

Ach ja, dat is dan weer het sterke punt van een Renault. Zo gek duur zijn onderdelen niet. winking smiley

Sterk, echt heel sterk, had ik al gezegd dat die sterk was? Makkelijk te chiptunen en veel verkocht. Dus je kunt altijd wel iets vinden op de sloop. En ik houd wel van die echte tractordiesels. big smile smiley
Dan zal het of een Ibiza worden of een Golf 4.

Maar het was meer een grapje, ik heb gisteren op weg naar huis (half om half boos dat die weer in storing schoot) een Clio diesel gereden.
3 redenen, hij was goedkoop, het was een 100 pk versie en ik verwacht in september nog weer meer te rijden dan ik op het moment doe. Maar man oh man.....wat reed dat eigenlijk verschrikkelijk.

Rammelde aan alle kanten, pook voelde ontzettend los, koppelingspedaal had een enorm dood punt en voelde ontzettend hakerig, stoel was uitgezakt, motor had een dood punt (en die was 10.000 km geleden gereviseerd) en we zullen het maar even niet hebben over het gebrek aan goede schokdempers met Eibach verlagingsveren drinking smiley

Op de momenten daarna dat ik weer in mijn eigen "onbetrouwbare" auto stap merk ik eigenlijk wel hoe ver ik ermee ben gekomen in de afgelopen tijd....die Clio DCi voelde echt oud aan, waar die van mij die impressie niet wekt....

Dus uiteindelijk is alles relatief, het is slijtage, het is elke keer wel wat. Maar je kunt het beter bijhouden en weer doorgaan, je komt er uiteindelijk wel verder mee.
Nico GTR
Damianw26

Ach ja, dat is dan weer het sterke punt van een Renault. Zo gek duur zijn onderdelen niet. winking smiley

Sterk, echt heel sterk, had ik al gezegd dat die sterk was? Makkelijk te chiptunen en veel verkocht. Dus je kunt altijd wel iets vinden op de sloop. En ik houd wel van die echte tractordiesels. big smile smiley

Vervelend...
Maar je weet het Fransen snappen weinig van draadjes en electronica.

We hebben het er recent nog over gehad: fabrikanten bouwen auto's in goede en in slechte series. Ik heb de indruk dat de eerste TDI-Golfjes een hele goede serie was, maar ik ken ook de horrorverhalen van de TFSI blokken. Of het olieverbruik wat tegenwoordig bij een VAG product schijnt te horen. Misschien is een oude Honda of Corolla een beter idee, die waren gemaakt voor de eeuwigheid. Maar, vind maar eens een niet-gejohnnificeerde Civic, om een zijstraat te noemen. De Mitsubushi Charisma is ook zo'n onverwoestbare serie maar die zijn inmiddels vrijwel allemaal ernstig verwaarloosd naar de sloop gegaan.
Je zoekt in feite naar de onverwoestbaar gebleken underdog die meestal gekocht werd door mensen met een doe-mij-maar-een-autootje houding.

Ik wil in ieder geval nog een tijdje met mijn Clio doen. Tweedehands verkopen levert lange gezichten op en een nieuwe gaskleppositiesensor... honderd euro? Bovendien zou ik weer een andere auto willen terugkopen en dan ben ik met mijn budget overgeleverd aan iesgoeiauto-ali met zijn wrakken van de week. Je zal er maar een Golfje kopen met zeven een ton op de teller, zonder erg veel schade en van eerste eigenaar sinds vorige maand.
Ja inderdaad rke, eerste TDi Golfjes was best goed op een paar problemen met de nokkenas na. Veel auto's die je vandaag de dag nog ziet rijden hebben minimaal hun 2e kop. Nieuw van de dealer nog steeds te krijgen voor heeeeel veel geld.

Maar goed, verder gewoon een ijzersterk basisblok en in principe goed bijhouden en dan heb je een hele fijne auto tot in lengte van dagen, en juist daar zit een probleem voor mij. Ik zal hem op dat niveau van goed onderhoud moeten gaan brengen en dat kost tijd en geld.

rke
Ik wil in ieder geval nog een tijdje met mijn Clio doen. Tweedehands verkopen levert lange gezichten op en een nieuwe gaskleppositiesensor... honderd euro? Bovendien zou ik weer een andere auto willen terugkopen en dan ben ik met mijn budget overgeleverd aan iesgoeiauto-ali met zijn wrakken van de week. Je zal er maar een Golfje kopen met zeven een ton op de teller, zonder erg veel schade en van eerste eigenaar sinds vorige maand.

Gaskleppositiesensor weet ik niet, die zit in de gasklep zelf en die hele unit is 200 euro nieuw.

Gaspedaalpositiesensor zoals ik nu nodig heb kost maar 43 euro van Hella, dus dat is het geld niet. Paar Deutz connectoren erbij en een pistooltje epoxy en dan heb je een prima combi die hopelijk de auto over de 3 ton gaan brengen.
Of het is een teken dat die onderhoud wil.....nut smiley Want dat komt er ook alweer aan. (2e keer dit jaar)
Nico GTR
Ja inderdaad rke, eerste TDi Golfjes was best goed op een paar problemen met de nokkenas na. Veel auto's die je vandaag de dag nog ziet rijden hebben minimaal hun 2e kop. Nieuw van de dealer nog steeds te krijgen voor heeeeel veel geld.

Zijn de lagers te zacht of is het gewoon de bekende kwestie van 'mijn auto is zoooo goed, die heeft geen verse olie nodig'?
Het is en blijft een auto met een (heel) verhaal.
thumbs up
Sterkte Nico met de oplossing die eigenlijk op dit moment qua tijd niet passend is.
rke
Nico GTR

Zijn de lagers te zacht of is het gewoon de bekende kwestie van 'mijn auto is zoooo goed, die heeft geen verse olie nodig'?

Nou de kop is eigenlijk te zacht, daardoor slaat die zijn verstuivers de kop in (nokkenas aangedreven) en vervolgens slijt die dus en zijn nokkenas af en word die te heet. big smile smiley Ach ja niet alles is perfect.

Altai
Het is en blijft een auto met een (heel) verhaal.
thumbs up
Sterkte Nico met de oplossing die eigenlijk op dit moment qua tijd niet passend is.

Tsja, mijn opa zei altijd, je moet de eerste van de serie hebben want daar heeft het bedrijf zijn best op gedaan. drinking smiley Klopte wellicht voor zijn Laguna......

Nou ja, onderdeeltjes komen van de week binnen. thumbs up
Het blijft gedoe met die oude boodschappenkarren Nico!grinning smiley Maar je verzint er vast wel weer wat op.
Dat kun je wel zeggen inderdaad. winking smiley Komt goed dank je!

Tsja, mijn opa zei altijd, je moet de eerste van de serie hebben want daar heeft het bedrijf zijn best op gedaan. drinking smiley Klopte wellicht voor zijn Laguna......

mijn opa zei altijd; koop nooit het eerste bouwjaar, dan zitten er nog te veel kinderziektes in grinning smiley Liefst zo laat mogelijk waarbij de meeste probleempjes in de fabriek al zijn ondervangen.
Die opa's toch......

Toch geeft dit woordgebruik wel de kern van het probleem aan: je weet pas dat een serie auto's goed was als de eerste al op.de sloop liggen.

Die oude 200D-tjes; onverwoestbaar. De Kevers; niet stuk te krijgen. Een Civic uit 1990; blijft gaan.

Maar vind nu maar eens een goed exemplaar. Eentje zonder roest en eentje die ook toen de waarde nul komma niets was toch het correcte onderhoud heeft gehad.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close