NGTR zijn Clio 1.2 Expression 2001. Hoort die daar thuis?

Gepost door Nico GTR 
Niet helemaal gevolgd, maar 3cm op standaard dempers? Is dat wat ik lees? Sorry dat ik het zeg, maar inderdaad, je had beter kunnen weten.
Wel heel vervelend natuurlijk. Heb je de veren nog? Die zal je toch niet weggegooid hebben? Of heb je die geruild ofzo?
Het is wat werk, maar er is toch niet zo gek veel aan de hand? Zo weer gerepareerd.
Hoe oud waren je dempers eigenlijk? 3cm is hoe dan ook veel, maar oude dempers hebben er natuurlijk ook meer moeite mee als nieuwe dempers.
Daarom zullen de ervaringen ook wel verschillen.
Hoe duur is een setje bijpassende dempers, als je die kan vinden?

@ Bossinkje, verlagen met veren kan goed werken, ligt er aan hoe oud de dempers zijn, en hoe ver je gaat. Soms gaat het prima, soms niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2018 13:11 door Nissan GTR R34.
Nico GTR
Ik geef je niet anders dan gelijk rke. De beste methode is inderdaad een iets andere combi, Bilstein B6 sportdempers tezamen met een Eibach of een volledige set Bilstein....

Hoe dan ook, ik had hem stugger verwacht, daar ga ik niet omheen draaien, vind ik dat heel erg? Nee! Want in snel bochtenwerk is die soms wel te week....maar dit is niet goed voor mijn rug.
Tuurlijk weet ik de theorie en alles, heb ik zelfs op basis van allerlei variabelen berekeningen gemaakt voor handlingdiagrammen. Maar inderdaad ik had ook de dempingsgraad moeten veranderen, punt is dat ik daar het geld niet voor over had.
Nu is het inderdaad leergeld geweest dat ik dan maar gewoon lekker standaard stuff onder de auto moet houden, immers ken ik hem op die manier, rijd die dan fijn en is die zo soepel.

Het ervaringsgedeelte vind ik wat jammer, ik volg nu eenmaal de route via de theoretische kant. In mijn optiek hoort uitproberen daarbij, Ronald is iemand die hier wel ervaring mee heeft en vandaag via de telefoon zijn we ook erop gekomen dat de Bilstein optie dus geen slechte is....ik ken de karakteristieken daar niet helemaal van, maar volgens veel mensen is dat zeker een goede!
Dus ik ben er wijzer van geworden, had het niet moeten doen achteraf, maar als men niet probeert word men niet wijzer.

Je wil niet weten hoe veel leergeld ik inmiddels op mijn geweten heb. Leren gaat met vallen en op staan en al die pogingen om het optimale te vinden maken autosport zo onbetaalbaar.

Ik heb zelf ook goede dingen gehoord over Bilstein, maar dan van de Cinquecento trofeo.
Merkwaardig, dat je het comfort mist ala maar hij zou er toch beter door moeten rijden. Ik heb zo'n beetje al mijn auto's verlaagd en nooit als negatief ervaren. Ook met originele dempers.
@Bossink, daarom! winking smiley

@Peter, klopt...dus weer ff 1,5 uur beunen.

@Omni, pcies! big smile smiley En ja hij staat te hoog op zijn poten, net als de Clio, maar de combi 195/50R15 op standaard 1.2 onderstel is ideaal.

Bofkont
Zitten de originele dempers er nog onder dan?
Zou ik voor een setje goede koni of billstein dempers gaan.

Ja....maar das uiteraard niet het volledige verhaal. rke heeft daarin wel gelijk....je hebt met een auto te maken met 2 veer/demper situaties, de band is een veer/demper en de ophanging is een veer/demper. Ik heb altijd bandhoogte verlaagd....van 175/65 naar 185/60 naar 195/50 en vooral die laatste maakte het grootste verschil. Een brede band was voor het kleintje erg fijn. Maakte hem heel kalm en rustig.

Dus idd, ga ik de veer stijver maken kan ik zeggen ik houd hem origineel gedempt, maar blijkbaar heeft die dan teveel moeite met de rebound. (daardoor gaat die uiteindelijk stuiteren) dus de uitgaande slag moet harder gedempt worden. Dan kan ik inderdaad de demper harder maken door een koni geel of een bilstein B6, maar dan zitten we ook met een hardere ingaande slag waardoor de auto alle bewegingen van de weg nog harder gaat volgen.
Onderstuur kan ik oplossen door een stabilisatorstang te monteren van een 1.6....maar ik mis dan het gewicht in de neus daarvoor.

Ik heb heel erg het gevoel van...ja ik ben er niet en ik moet nog gaan wijzigen, maar anderzijds....ik ben er ondertussen achter dat de 1.2 8V gewoon zo verschilt van welke andere Clio dan ook....1.2 16V heeft een ander fusee, zelfde stabilisatorstang maar dus ook een andere demper dan ik heb. Zelfde geld voor 1.4. 1.6 en vanaf 2.0 is het weer heel anders.
Dus ga ik nu 400 euro uitgeven voor een nieuwe demper en kijken of dat wat is? Of ben ik verstandig en neem ik mijn 112 euro kostende Eibach set eruit en ga ik voor een vers standaard onderstel door nog 2 nieuwe voorveren te monteren en de 1 jaar oude achterste veren weer terug te zetten?

Nissan GTR R34
Niet helemaal gevolgd, maar 3cm op standaard dempers? Is dat wat ik lees? Sorry dat ik het zeg, maar inderdaad, je had beter kunnen weten.
Wel heel vervelend natuurlijk. Heb je de veren nog? Die zal je toch niet weggegooid hebben? Of heb je die geruild ofzo?
Het is wat werk, maar er is toch niet zo gek veel aan de hand? Zo weer gerepareerd.
Hoe oud waren je dempers eigenlijk? 3cm is hoe dan ook veel, maar oude dempers hebben er natuurlijk ook meer moeite mee als nieuwe dempers.
Daarom zullen de ervaringen ook wel verschillen.
Hoe duur is een setje bijpassende dempers, als je die kan vinden?

@ Bossinkje, verlagen met veren kan goed werken, ligt er aan hoe oud de dempers zijn, en hoe ver je gaat. Soms gaat het prima, soms niet.

3cm op standaard dempers. En ja wellicht.....maar alle ervaringen van mensen die dezelfde setup hebben op hun Clio ga ik dan maar overslaan? Die zeggen allemaal dat het de bodyroll iets terugneemt en verder resulteert in evenveel comfort op lange afstand maar beter weggedrag in de bochten qua overhellen. Das wat ik zoek....

Veren heb ik nog....de voorste monteer ik niet terug, die zijn te oud (nog niet door mij vervangen) achterste zijn net een jaar oud, die gaan idd gewoon terug. Dus nee heb het zo weer omgedraaid maar niet alle verlaging is goed en recht door zee. big smile smiley Mag nog 1,5 uur bezig. Voordeel is dat het nu allemaal al los is......dus scheelt tijd. big smile smiley

Dempers achter zijn nieuw besteld, dempers voor zijn ongeveer 3500 km gemonteerd geweest. Toen ook met verlagingsveren. Dus had dat al voorzien. big smile smiley

Bijpassende dempers zijn 400 euro ongeveer. Heb ik er niet voor over want die setup ken ik en das ook hard.....beter onder controle dat wel maar hard! En daarbij.....dat was een DCi, geen 1.2. Ook bij die meer gewicht in de neus en een andere stabilisatorstang.

@ rke, precies....ach en achteraf is het niet zoveel, ben wel heel blij dat ik de toplagers en dergelijke vervangen heb want die merk je echt terug in de manier waarop die instuurt. Het onderstuur is daardoor ook wel goed te behappen komt alleen te vroeg. big smile smiley

@Arno, ja weet je, ik durf zo H&R veren onder een RS te zetten, maar de 855 kg van mijn Clio gaat niet samen met dit onderstel...word alles te onrustig van.

En das het meer, ik zeur niet erover dat de auto hard is.....dat die stug veert das allemaal verwacht. Het gaat mij erom dat die de souplesse mist die een RS zo goed uitgebalanceerd maakt. Een van de leerpunten die ik mee ga nemen is dat mijn Clio in standaard vorm gewoon een heerlijk autootje is....maar het is geen RS...dus als ik dat wil moet ik meer veranderen. tongue sticking out smiley Of gewoon een RS kopen.
En dan heb je de ideale, knetterharde, setup te pakken, blijkt na een jaar dat de voorpoot tegen de motorkap klappert.

Grotere klappen --> plaatwerk krom.
Ik heb een Twingo 2011 verlaagd gehad met een AP schroefset. Ding lag bijna op de grond maar ook als een baksteen op de weg.
rke
En dan heb je de ideale, knetterharde, setup te pakken, blijkt na een jaar dat de voorpoot tegen de motorkap klappert.

Grotere klappen --> plaatwerk krom.

Dat inderdaad. Moeten we niet hebben.

Arno S
Ik heb een Twingo 2011 verlaagd gehad met een AP schroefset. Ding lag bijna op de grond maar ook als een baksteen op de weg.

Dit is geen baksteen....gelukkig ook niet!

Net terug van Ronald. Die heeft nog even een rondje gereden in de Clio en ik in zijn Golf. (Daar kunnen we kort over zijn, tering dat gaat snel)
Hij snapte mijn punt.....de souplesse is terug aan het keren, dat kan komen omdat ik eraan gewend raak, of dat het ook echt beter is....maar echt glad wegdek is weer glad. (Voorheen vond die daar zelfs kuiltjes) verder blijft het onderstuur er op nat wegdek is de achteras nogal hard en dribbelt de voorkant makkelijk de hele snelweg over.

Grootste les, nooit meer verlagingsveren monteren met standaard dempers....met een kleine calculatie schat ik dat ik een 15% hogere demperconstante moet hebben....waarbij je in de Bilstein sportdemper komt.
Dus....de komende jaren lekker terug naar standaard, daarna nog maar eens kijken of er wat met die hoogte te doen is. Verwachting is dat ik 24 maart nog maar een keer Ronald zijn brug leen. Dit weekend immers Zuiderzeerally.

Ergens blijft t zonde.....t ziet er wel goed uit!

Beetje onderstuur krijg je haar van op je piel, gewoon karren met die lowrider spinning smiley sticking its tongue out
Zadelsnuiver
Beetje onderstuur krijg je haar van op je piel, gewoon karren met die lowrider spinning smiley sticking its tongue out

Misschien later...drinking smiley Als ik de loterij win en 400 euro wil uitgeven aan 4 Bilstein B6's.
Onderstuur is eng en tegen natuurlijk hoor ik heb liever overstuursmiling smiley

Het blijft jammer want het staat echt 1000x beter dan de hoogte die die achterlijke Fransozen hadden bedacht.

maar ergens snap ik je wel
Tja,

De doorsnee consument vindt onderstuur en comfort prettiger dus mag je als liefhebber van een goed sturende wagen met een dweil op stap of je moet de auto ingrijpend modificeren.
Maar als je met wegglijdende voorwieltjes rijdt, rij je voor diezelfde doorsnee hoepeldraaier al onvoorstelbaar snel.

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van andere dempers. Cijfers vertellen slechts de helft van het verhaal.

P.s. ik heb de bestanden binnen. Nu nog eens goed doorlezen, dit is complexe materie voor zo'n oude man als ik.
Wanneer kom je onderstuur nou tegen bij normaal rijgedrag?
Wie verlaagt er nou een auto om er als een natte krant mee te gaan rijden?
Achterbandenspanning iets verhogen = iets minder onderstuur
Arno S

Nou ja.....de adviessnelheden zijn een kleine 30 en 50 km lager. Maar ik rijd niet harder dan voorheen dus in dat oogpunt... Ja.

En het is logisch dat de voorwielen op een gegeven moment grip verliezen.... Maar dat punt lag eerst op een hogere snelheid.

Dus moet er een halve graad wielvlucht in.... eigenlijk. Maar dat gaat voorbanden vreten dus dat kan niet. Nou ja in ieder geval... Het is op te lossen. Maar daar is het nu geen goed moment voor.
Nico GTR
Arno S

Nou ja.....de adviessnelheden zijn een kleine 30 en 50 km lager. Maar ik rijd niet harder dan voorheen dus in dat oogpunt... Ja.

En het is logisch dat de voorwielen op een gegeven moment grip verliezen.... Maar dat punt lag eerst op een hogere snelheid.

Dus moet er een halve graad wielvlucht in.... eigenlijk. Maar dat gaat voorbanden vreten dus dat kan niet. Nou ja in ieder geval... Het is op te lossen. Maar daar is het nu geen goed moment voor.

Ok, ik moet nog beginnen met lezen, nadat ik een week mijn vriendinnetje niet gezien heb, hebben andere dingen prioriteit.

Je kan natuurlijk zelf ook als een natte krant gaan rijden. Dan heb je aan el-cheapo banden en een set grondig versleten schokdemper meer dan genoeg. Maar je merkt het aan wegglijden in de bochten EN aan de remafstand bij een noodstop. En die laatste willen mensen toch graag kunnen uitvoeren, ook al is het nooit nodig.

Die halve graad wielvlucht? Met zo'n stelplaatje?
Rustig aan hoor rke, je hebt ook nog 123 pagina's formules door te spitten. smileys with beer

Bovendien is t simpel.....verlagingsveren kunnen niet op de dempers. Dat gaat fout dus moet er een sportdemper bij. Had ik kunnen bedenken....nu weet ik t tenminste zeker.
Maar idd Moet er een plaatje in. Of het uitboren van de schokdemper schroefgaten....dat kan ook. smiling smiley

En liever niet rijden als een natte krant....ik bespaar op remmen, door minder te remmen, maar moet wel gewoon een fijne sport band onder. In combinatie met standaard veren blijkt dat best een behoorlijk goede combi winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2018 11:18 door Nico GTR.
Pietzoveel
Achterbandenspanning iets verhogen = iets minder onderstuur

Wil ik nog wel even proberen. Ben toch de hele week al bandenspanning aan het veranderen....2.2, 2.1, 2.4 voor minder achter. Heb er nu weer 2.3 rondom in.....kan achter wel weer even naar 2.5 brengen en voor naar 2.2 die heb ik nog niet gehad.
Nico GTR
Rustig aan hoor rke, je hebt ook nog 123 pagina's formules door te spitten. smileys with beer

Bovendien is t simpel.....verlagingsveren kunnen niet op de dempers. Dat gaat fout dus moet er een sportdemper bij. Had ik kunnen bedenken....nu weet ik t tenminste zeker.
Maar idd Moet er een plaatje in. Of het uitboren van de schokdemper schroefgaten....dat kan ook. smiling smiley

En liever niet rijden als een natte krant....ik bespaar op remmen, door minder te remmen, maar moet wel gewoon een fijne sport band onder. In combinatie met standaard veren blijkt dat best een behoorlijk goede combi winking smiley

Ik ben een grote fan van goede kwaliteitsbanden. Het scheelt een paar jassen of je gewone of goede banden onder de auto hebt zitten.

We hebben een keer met een rally-cinquecento iemand met een Swift GTI compleet het snot voor ogen gereden omdat de Cinq op competition use only sloffen stond en de optimale dempers ed had.
Het verschil in bochtsnelheid was gewoon genant te noemen, rechtuit had de Swift net een paar paardjes meer (100 / 74) dus daar ging het ongeveer gelijk op...
Het zit 'm vaak in details...... niet zo zeer in motervermogen
De bestuurder is toch meestal de meest belemmerende factor in prestaties tongue sticking out smiley

Krijg even een flashback toen sabine met een ford transit de NBR over ging. Later ook nog met een golf 7 clubsport dacht ik, bijna genant hoeveel auto's ze voorbij ging van het caliber AMG, BMW M, Porsches en zo. grinning smiley
AsconaGT
Krijg even een flashback toen sabine met een ford transit de NBR over ging. Later ook nog met een golf 7 clubsport dacht ik, bijna genant hoeveel auto's ze voorbij ging van het caliber AMG, BMW M, Porsches en zo. grinning smiley
Zelfs de beroemde lawaaipapegaai JC was er stil van.

Er zijn er maar weinig die een bocht zo kunnen inschatten dat ze met de optimale slip de bocht doordribbelen. Sabine is daar meesterlijk goed in, misschien ook door haar kennis van 'de ring' .

Het 'trucje' van de bandenspanning veranderen heeft voor mij weinig zin. Ja, je kan er mee geleidelijk onderstuur in overstuur veranderen maar je doet dat door de grip aan de achterkant te verminderen in plaats van de grip in zijn geheel te verbeteren.
De hogere bochtsnelheid moet je dan verwezenlijken door de achterkant uit te laten breken en hem op vermogen de bocht uit te sleuren. ( FWD !)

Het is niet onmogelijk maar te moeilijk voor mij.
Ik ben een oude man met de bijhorende reflexen; voor ik goed en wel besef hoe ik de slip moet gebruiken, scheur ik weer een blaadje van de kalender.
Lycan Capri
Onderstuur is eng en tegen natuurlijk hoor ik heb liever overstuursmiling smiley

Als je onverwachts onderstuur hebt, laat je meestal gelijk je gaspedaal los.. kom je er weer snel van terug. Met overstuur als dat onverwachts gebeurd zijn meeste (onervaren dan toch zeker) te laat en voor je t weet sta je met je neus de andere kant op yawning smiley

@Nico: Heb je er stabilisator stangen onder zitten eigenlijk? (Misschien heb je t wel eens gezegd maar 123 pagina's doorspitten... doe maar niet xD)
Nigel ZR 160
Lycan Capri

Als je onverwachts onderstuur hebt, laat je meestal gelijk je gaspedaal los.. kom je er weer snel van terug. Met overstuur als dat onverwachts gebeurd zijn meeste (onervaren dan toch zeker) te laat en voor je t weet sta je met je neus de andere kant op yawning smiley

Zal best / weet ik ook wel.
Toch vind ik onderstuur 10x niks
Overstuur is veel natuurlijker en vind ik persoonlijk veel minder erg. Maar ik rij dan ook al bijna 17 jaar (voornamelijk) RWD waarvan bijna 14 jaar op de openbare weg
Lycan Capri
Zal best / weet ik ook wel.
Toch vind ik onderstuur 10x niks
Overstuur is veel natuurlijker en vind ik persoonlijk veel minder erg. Maar ik rij dan ook al bijna 17 jaar (voornamelijk) RWD waarvan bijna 14 jaar op de openbare weg

Als je al zolang rwd rijdt dan snap ik dat wel, ik denk dat je na al die tijd ook wel kan inschatten wanneer de auto uitbreekt.
Ik heb zelf de 4 aandrijvingen gehad, maar vooral in de sneeuw was ik geen fan van de rwd en heb t dan ook snel weg gedaan. Deed me denken aan "vroeger" als t gesneeuwd had, toen ging ik bij vrienden voor t raam zitten en kijken naar de auto's die naar de supermarkt moesten tegenoven. De meeste met rwd kwamen wel omgedraaid te staan en dat vonden we geweldig natuurlijk!
rke
Nico GTR

Ik ben een grote fan van goede kwaliteitsbanden. Het scheelt een paar jassen of je gewone of goede banden onder de auto hebt zitten.

We hebben een keer met een rally-cinquecento iemand met een Swift GTI compleet het snot voor ogen gereden omdat de Cinq op competition use only sloffen stond en de optimale dempers ed had.
Het verschil in bochtsnelheid was gewoon genant te noemen, rechtuit had de Swift net een paar paardjes meer (100 / 74) dus daar ging het ongeveer gelijk op...

Ik ga de Hankook Ventus Prime uitproberen als volgende. Goede uitslag vanuit de test, leuke prijs en van veel mensen hoor ik goede verhalen. Dus ben benieuwd. winking smiley
Competition use slijt hard natuurlijk, maar is wel onverslaanbaar qua grip. big smile smiley

Pietzoveel
Het zit 'm vaak in details...... niet zo zeer in motervermogen

Heeft ie natuurlijk ook niet echt. winking smiley

AsconaGT
De bestuurder is toch meestal de meest belemmerende factor in prestaties tongue sticking out smiley

Wel in de bocht in ieder geval. big smile smiley Er word ook wel eens van de ring gezegd. Het gaat er niet om hoe je de bochten aansnijdt maar dat je weet waar de kuilen zitten. En dat weet Sabine natuurlijk als geen ander.

Nigel ZR 160
@Nico: Heb je er stabilisator stangen onder zitten eigenlijk? (Misschien heb je t wel eens gezegd maar 123 pagina's doorspitten... doe maar niet xD)

Yes, voor zit er een stabilisator stang, ondertussen met nieuwe rubbers. Achter is een semionafhankelijke as. Veren, dempers maar wel een mooi L profiel tussen de 2 rotatiepunten die weer vast zit aan de auto.
Al die hogere wiskunde voor een Clio 1.2tje... als je een goede band wil, Bridgestone Potenza. Ik zweer er al jaren bij.
Theorie en praktijk spinning smiley sticking its tongue out

Dus nu weer terug naar de gewone veren, begrijpelijk als je er niet veilig of comfortabel bij voelt. Staat wel mooi idd.
Arno S
Al die hogere wiskunde voor een Clio 1.2tje... als je een goede band wil, Bridgestone Potenza. Ik zweer er al jaren bij.

Komt door mijn opleiding. winking smiley En dat is ook mijn grootste passie voor een auto. Immers zal elke auto iets goeds hebben. Zelfs een Suzuki Alto. Ach en het kost me een halfuurtje aan data intypen waarna het programma alles berekent. Daarna is het een kwestie van de data uitlezen en begrijpen, en kijken om de overshoot weg te halen en de demping weer kritisch te krijgen....resultaat daarbij is dan dat je sneller moet dempen. Dus hogere demperconstante.

Het is voornamelijk leerzaam, alles wat ik leer is niet meer dan theorie....het meeste tijd besteden we aan het lezen en begrijpen van data die recht uit de computer komt rollen. De statica en de wiskunde die daarbij word gegeven is ondersteunend om die data te kunnen plaatsen. Een auto is namelijk te complex om met de hand te kunnen berekenen hoe dingen zich houden qua vermoeiing en dergelijke.
De Clio is daarbij ook gewoon een ontdekkingstocht. Daarom wil ik ook zoveel mogelijk zelf doen eraan, das niet alleen om de kosten maar ook omdat ik wil weten hoe het zit. De vrienden en kennissen die ik de afgelopen 2 jaar wel heb gemaakt door die houding dragen ook bij aan een versnelling van die skill set.

Potenza is niet leverbaar in 195/50 helaas. Turanza dan evt. maar de Hankook word me ook door veel mensen aangeraden, dus die ga ik proberen. Is het niks komt er weer iets anders onder. big smile smiley Ergens hoop ik dat Vredestein de nieuwe sporttrac nog onthuld dit jaar....maar ja....de laatste test was zo slecht dat ik een sporttrac 5 niet aan durf. Jammer want de sporttrac 3 die er nu onder ligt lijkt kwalitatief en qua grip heel erg goed te zijn. Zeker als je bedenkt dat het een vrij oude band is.
Sketcher
Theorie en praktijk spinning smiley sticking its tongue out

Dus nu weer terug naar de gewone veren, begrijpelijk als je er niet veilig of comfortabel bij voelt. Staat wel mooi idd.

Ja....praktisch moet ik nog wat leren. big smile smiley Soms denk ik wel eens....had ik nu ook nog maar de MTS gedaan, gewoon voor het praktische inzicht.

Jup, de nieuwe voorveren komen van de week binnen, zitten nu ergens in Duitsland bij een depot van DHL, en dan hopelijk 24e weer even de brug lenen bij Ronald. Gelukkig zijn alle bouten nu los.....timer er even opzetten. Kijken of het in 1,5 uur kan. drinking smiley
Oke, wel leuk dat je er zo'n interesse voor hebt iig. Ik had gewoon een Clio RS gekocht!
Arno S
Oke, wel leuk dat je er zo'n interesse voor hebt iig. Ik had gewoon een Clio RS gekocht!

Ben nog student en 22 jaar oud he. winking smiley Die RS komt er vanzelf. Bovendien is mijn huidige kilometrage een beetje veel om met een RS te gaan rijden..je kunt er in theorie 1 op 14 mee halen, maar ja.....praktisch. smileys with beer
Van wie is die RS op de achtergrond? NBlijft een top model, zeker in geel.
Geen idee, vrijdag gespot in Eindhoven toen ik naar school ging. drinking smiley

Zeker een topmodel, geel is mooi maar overrated.....zeker in NL. Ik ga voor deze.

Maar ik denk dat ik eerst deze erbij wil nu ze nog goedkoop zijn.

Die is ook leuk maar vind de facelift minder mooi. RS geel is een prachtige kleur imo, zie je ook niet veel anders.
Nico GTR
Komt door mijn opleiding. winking smiley En dat is ook mijn grootste passie voor een auto. Immers zal elke auto iets goeds hebben. Zelfs een Suzuki Alto. Ach en het kost me een halfuurtje aan data intypen waarna het programma alles berekent. Daarna is het een kwestie van de data uitlezen en begrijpen, en kijken om de overshoot weg te halen en de demping weer kritisch te krijgen....resultaat daarbij is dan dat je sneller moet dempen. Dus hogere demperconstante.

Het blijft leuk. In praktijk zal je vaak ontdekken dat de fabrikant toch wel het beste compromis heeft gekozen. Zeker sinds fabrikanten de zeer complexe berekeningen met computers wiskundig benaderen.

Het is voornamelijk leerzaam, alles wat ik leer is niet meer dan theorie....het meeste tijd besteden we aan het lezen en begrijpen van data die recht uit de computer komt rollen. De statica en de wiskunde die daarbij word gegeven is ondersteunend om die data te kunnen plaatsen. Een auto is namelijk te complex om met de hand te kunnen berekenen hoe dingen zich houden qua vermoeiing en dergelijke.
De Clio is daarbij ook gewoon een ontdekkingstocht. Daarom wil ik ook zoveel mogelijk zelf doen eraan, das niet alleen om de kosten maar ook omdat ik wil weten hoe het zit. De vrienden en kennissen die ik de afgelopen 2 jaar wel heb gemaakt door die houding dragen ook bij aan een versnelling van die skill set.

Of je aan een Suzuki Alto van 30 jaar oud zit te prutsen of aan een Ferrari F40, de theorie is hetzelfde. Alleen is die Alto van 30 jaar oud wel iets makkelijker te optimaliseren dan een volledig uitgebalanceerde F40.
Toch, fabrikanten kiezen hun compromissen aan de hand van hetgeen waar de DOORSNEE klant om vraagt. Je ziet het aan de Mini, een of andere dronken aardbei heeft ooit verzonnen dat daar run flats onder moeten. Daar is de vering en demping op geoptimaliseerd...
Bovendien wil de doorsnee klant dat zijn vullingen op de plek blijven bij het rijden over een stukje Belgische kinderkopjes.

Maar run flats zijn stug en zwaar, dus er is verbetering mogelijk. Ik, als een van de weinige (af en toe) Mini rijders, zou graag een setup willen zien voor de Mini met echte banden en de juiste schokdempers. En ik lees op mini forums dat puur het vervangen van de run flats door non run flats al een behoorlijke verbetering is, dus ik ben benieuwd wat je met andere dempers zou kunnen bereiken.
Al was het maar om veel minder geld voor veel betere banden uit te hoeven geven.
Arno S
Die is ook leuk maar vind de facelift minder mooi. RS geel is een prachtige kleur imo, zie je ook niet veel anders.

Kleur zie ik geregeld. Maar ik zit ook in het midden van veel Renault activiteit....dus ik ken zeker 5 eigenaren van een dergelijke JS Clio 3 RS, 2 met een JS Clio 2 en 6 met een JS Clio 4. Echter maar eentje met een groene. drinking smiley

Zeker waar rke, maar ja ergens moet je toch beginnen en dan is een Alto toch makkelijker dan een F40. Zelfs al is een F40 eigenlijk simpeler dan een Alto. big smile smiley
Maar dat maakt het ook wel zo leuk vind ik....echter moet je dan wel stil blijven staan bij je eigen theorie en niet het internet geloven. drinking smiley Soms werkt het goed soms niet. Ben wel benieuwd eigenlijk qua Mini....een goede vriend heeft een Mini GP1...niet te vergelijken met een standaard exemplaar natuurlijk, maar wat een auto! smiling bouncing smiley
Nico GTR
Ben wel benieuwd eigenlijk qua Mini....een goede vriend heeft een Mini GP1...niet te vergelijken met een standaard exemplaar natuurlijk, maar wat een auto! smiling bouncing smiley

Mijn vriendin heeft een Mini one van de eerste generatie. Ik vind het nogal een design-doos; het ziet er prachtig uit maar je kan er weinig mee. De binnenruimte is beperkt, de 1400 cc in het vooronder doet goed zijn best maar de zesbak er achter is afgestemd op de klant die zo weinig mogelijk toeren wil horen en de kofferbak... Een doosje lucifers kan er gemakkelijk in, een krat bier lukt nog net. Inhalen op de snelweg... zet hem maar in zijn vier want anders wordt het een gevalletje geduld hebben.
En dan breng je het ding naar een dure BMW stealer, krijg je een arrogante pennelikker die wel (ongevraagd) het olieverbruik laat verhelpen maar onder geen beding andere banden dan runflats wil monteren. En die runflats laten het ding irritant rijden, hij stuitert, is gevoelig voor ieder richeltje in het wegdek en heeft niet de wegligging die ik van een BMW produkt zou verwachten.
Gelukkig is het olieverbruik van een royale liter per duizend kilometer (heel normaal volgens dezelfde BMW dealer) ineens teruggelopen naar minder dan een liter per vijfduizend kilometer. Zo maar, sinds de auto bij de dealer is geweest voor andere banden en een bumperschade. Als de man een update had toegegeven, kon ik hem tenminste bedanken voor de service....

Overigens zijn op het Mini forum klachten te lezen van mensen die de oliesporen op de achterbumper erg irritant vinden. Die mensen hadden het over een liter per vierhonderd kilometer - olie tanken en benzine peilen, aub.....
Er zijn op datzelfde forum mensen die beweren dat de carterventilatie aangepast moet worden maar ik weet niet wat de dealer aan deze Mini gedaan heeft.
eye rolling smiley al die dingen zijn eigenlijk de reden dat ik ook zelf gewoon zorg wil dragen voor mijn blik. Dan gebeurt het tenminste zoals ik het wil en niet anders. big smile smiley

Stond dat niet netjes op de factuur dan? Ook lastig als je garantie wilt. drinking smiley

Al dat olieverbruik van 1 liter op 1000 km normaal vinden dat vind ik dan ook wel apart eigenlijk. Mijn auto is 225.000 km oud op het moment en had voorheen altijd een verbruik van 0,33 liter per 15.000 km. Op het moment is het net aan meetbaar. 1/10 van het peil daalt die in 15.000 km.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-03-2018 21:47 door Nico GTR.

Ik liep er tegenaan......oke. big smile smiley

Mochten er nog mensen denken, goh die Nico zit in nogal wat dingen....ik wil die jongen eens ontmoeten.

8 april hebben wij vanuit RTC (zit ik in het bestuur), CRS en de ARCN de nationale openingsmeet 2018 bij van Kesteren Renault in Kampen.
Aanwezigen zijn naast een heleboel oude Alpine's. De nieuwe Megane 4 RS en 2 Alpine A110's. Dit is dus de eerste keer dat beide auto's bij elkaar te zien zijn en als kers op de taart hebben we live demo's van beide auto's om 2 en 3 uur, wellicht gezamenlijk om 4 uur. Dus als je ze wil horen schreeuwen.....ik zie je 8 april. winking smiley

Nico GTR

Ik liep er tegenaan......oke. big smile smiley

Dat is dus een RS gril. Met vierkantjes in plaats van wat er bij mij in zit.
Goedakutweet.

Mochten er nog mensen denken, goh die Nico zit in nogal wat dingen....ik wil die jongen eens ontmoeten.

8 april hebben wij vanuit RTC (zit ik in het bestuur), CRS en de ARCN de nationale openingsmeet 2018 bij van Kesteren Renault in Kampen.
Aanwezigen zijn naast een heleboel oude Alpine's. De nieuwe Megane 4 RS en 2 Alpine A110's. Dit is dus de eerste keer dat beide auto's bij elkaar te zien zijn en als kers op de taart hebben we live demo's van beide auto's om 2 en 3 uur, wellicht gezamenlijk om 4 uur. Dus als je ze wil horen schreeuwen.....ik zie je 8 april. winking smiley

Het lijkt mij heel leuk om er eens langs te gaan. Ik wil vooral de Alpine's wel eens in het echt bewonderd.

Maar Brussel, relatie, gezin, rallyclubje...
Ik durf niets te beloven, zelfs geen radio.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2018 21:14 door rke.
Zadelsnuiver
Netjes die RS grille thumbs up

Ja toch! Was wel eigenwijs met monteren, dacht dat ik het wel kon zonder de bumper te demonteren.....het is gelukt. Maar de oude kan niet meer terug. drinking smiley

rke
Dat is dus een RS gril. Met vierkantjes in plaats van wat er bij mij in zit.
Goedakutweet.

Ja, das de patatsnijder. winking smiley Even ter referentie voor de rest.

smileys with beer Zie maar rke, toegang is gratis en niks is verplicht. Maar er zijn zelfs britten die Parking is overigens beter geregeld dan zonder Renault. big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2018 00:16 door Nico GTR.
Die RS-grille is ook een hele verbetering! thumbs up Nu nog de Franse vlag erin thumbs up
Nico GTR

smileys with beer Zie maar rke, toegang is gratis en niks is verplicht. Maar er zijn zelfs Britten. Die parking is overigens beter geregeld dan zonder Renault. big smile smiley

Ik wilde misschien nog even komen maar nu ik hoor dat de parking voor niet-Renault rijders k*t geregeld is blijf ik maar thuis. drinking smiley

Staat wel netjes overigens die Frietsnijdergrille. Ik herken ook het stukje eigenwijs wel, wanneer je toch weet dat het niet terug hoeft...
rke
Het lijkt mij heel leuk om er eens langs te gaan. Ik wil vooral de Alpine's wel eens in het echt bewonderd.

Op tijd komen rke, dan ben ik er ook nog.

@Nico
Planning qua tijd weet ik nog niet, maar probeer uiterlijk 12.00 uur er te zijn met het uit te delen leesvoer. thumbs up.

Bossinkje
Die RS-grille is ook een hele verbetering! thumbs up Nu nog de Franse vlag erin thumbs up

Goede tip! Staat erg mooi. Even drie kleuren isolatietape halen Nico en er in plakken. Vind zo even geen voorbeeld, maar herinner me een zwarte 2 RS met de driekleur in de grill. Staat gaaf.

Edit: Gevonden:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2018 09:37 door adinsx.
Jup, zo bedoelde ik 'm. Doet bijna iedereen met deze grille, maar ik vind het een erg mooie, doch subtiele toevoeging. thumbs up
adinsx
rke

Op tijd komen rke, dan ben ik er ook nog.

@Nico
Planning qua tijd weet ik nog niet, maar probeer uiterlijk 12.00 uur er te zijn met het uit te delen leesvoer. thumbs up.

Ik heb een tijdschema te halen, begrijp ik.
Gewoon Dirk
Ik wilde misschien nog even komen maar nu ik hoor dat de parking voor niet-Renault rijders k*t geregeld is blijf ik maar thuis. drinking smiley

Uit t zicht op 2 minuten lopen. winking smiley

Bossinkje

Ja moet nog maar een keertje. Maar inderdaad doen heel veel met deze grille dat.

Isolatietape in die kleuren heb ik wel. winking smiley Maar ja....12 uur is prima, nog vroeger mag ook ik ben er iets na 9'en. (Maar das geen vrije uitnodiging voor iedereen)

Het tijdschema is dat de evenementenvergunning om 13:00 ingaat, maar dat de eerste mensen al rond 12:00 binnen komen druppelen. Het zal dit jaar wel wat vroeger afgelopen zijn dan vorig jaar aangezien we in het GP weekend zitten. Piekuur zal rond 14:00 zijn dus als de GP je niks kan schelen is het dan ook leuk. De demo van de A110 staat ook op 14:00. Dus als je die nog wilt horen. winking smiley
Zal even kijken wat lukt. Kan tot ongeveer 14.00 uur er zijn denk ik want moet rond 15.00 uur in Vorden zijn voor een 50-feestje van een collage.
Natuurlijk pak ik de A110 wel even mee. Geluid nog niet gehoord, alleen statisch in Genève en Parijs en uitgebreid knopjes gevoeld winking smiley.
En als ze nog een bijrijder[s/] ehh bestuurder zoeken winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2018 13:51 door adinsx.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close