NGTR zijn Clio 1.2 Expression 2001. Hoort die daar thuis?

Gepost door Nico GTR 
Haha, die whatsapp van je ook gister: "Tom, ik heb een stuk in de III RS van *** gereden..... zucht... "

En, je praat er al heel lang over, en hij komt er ook wel, maar je huidige II gaat nooit dat gevoel geven dus ik zou zeggen: Stop met nog meer projecten met deze, spaar je geld en koop straks als de studie er op zit een lekkere III RS Cup winking smiley.
Aha daar zat ie dus! Zonder gekheid veel gaver natuurlijk, en mooie wagens zo rond de ring. En al helemaal mooi dat je met een RS hebt mogen sturen, alleen dan gaat het nog erger knagen he..drinking smiley
Het blijft altijd een lastig dilemma.

Rijden in een superpotente auto is erg leuk, maar de overheid verlangt van je dat je er mee rijdt als een omaatje. En dus rij je continu erg traag voor je gevoel wat eigenlijk - netto onder de streep - alleen een continue stroom rekeningen uit Leeuwarden tot gevolg heeft.

Zet je dat gevoel van frustrerend traag rijden af tegen het kostenplaatje (zeker als je het inclusief snelheidsbelasting doet), dan is een goed onderhouden traag doosje echt niet zo'n slechte optie.

Aan de andere kant, met een 1.2 (of 1.6) over de ring 'knallen', maakt geen indruk. Je bent dan een rijdend obstakel, de oma die op zondag naar de kerk tuft met haar antieke botsdoos. Om over de ring te knallen is een echte auto wel wenselijk.

Ik kies voor dagelijks gebruik. Ik heb met mijn 1.6 een auto die in 90% van de tijd datgene kan doen wat ik met een auto wil, voor de overige 10% ben ik gewoon niet rijk genoeg.
Ook bij auto's geldt de 80 - 20 regel: die laatste 20% kost je 80% van het budget.
[www.finler.nl]
rke

Rijden in een superpotente auto is erg leuk, maar de overheid verlangt van je dat je er mee rijdt als een omaatje. En dus rij je continu erg traag voor je gevoel wat eigenlijk - netto onder de streep - alleen een continue stroom rekeningen uit Leeuwarden tot gevolg heeft.

Zet je dat gevoel van frustrerend traag rijden af tegen het kostenplaatje (zeker als je het inclusief snelheidsbelasting doet), dan is een goed onderhouden traag doosje echt niet zo'n slechte optie.

Aan de andere kant, met een 1.2 (of 1.6) over de ring 'knallen', maakt geen indruk. Je bent dan een rijdend obstakel, de oma die op zondag naar de kerk tuft met haar antieke botsdoos. Om over de ring te knallen is een echte auto wel wenselijk.

Ik kies voor dagelijks gebruik. Ik heb met mijn 1.6 een auto die in 90% van de tijd datgene kan doen wat ik met een auto wil, voor de overige 10% ben ik gewoon niet rijk genoeg.
Ook bij auto's geldt de 80 - 20 regel: die laatste 20% kost je 80% van het budget.
[www.finler.nl]

Niet helemaal mee eens. In het geval van een RS kllopt die laatste bewering misschien enigszins maar dit gaat lang niet op voor alle potente bakken. Zo is mijn 9-3 met 225 pk en 340 Nm echt geen stakker maar qua onderhoud is hij geen cent duurder dan een standaard 9-3 1.8t met 150 pk en 240 Nm. Nouja, misschien dat de banden wat sneller slijten.

Ook betreffende de post uit Leeuwarden is dat geen gegeven. Er zijn zat mensen met een continue stroom aan snelheidsbelasting terwijl ze slechts een 1.5 DCi (of iets vergelijkbaars) rijden terwijl er supercar eigenaren zijn die nog nooit een boete hebben mogen ontvangen. Dat alles zit in de zelfbeheersing van de berijder. Zo vind ik het persoonlijk heerlijk om vlot door de bochten te gaan en stevig te accelereren maar op de snelweg staat de cc op 125 op de teller, ook als ik 130 mag van de wegbeheerder. Als ik Nico een beetje goed in kan schatten dan geldt dit ook in zekere mate voor hem. Hard rechtuit is simpel en verliest snel zijn charme terwijl goed hard de hoek omgaan echt leuk is en kunde vraagt van de hoepeldraaier.

Dat alles zit in de zelfbeheersing van de berijder.

En oplettendheid en 'slim rijden'. Hier bleef het heel lang stil, op wat kleine boetes na. Zowel in de tijd dat ik de R26 met 260pk reed, als de III Estate met louzie 130 pk maar wel altijd mee door reed.
Het 'even inhalen' op een provinciale weg (waar ze altijd opvallend staan te controleren), was me begin mei fataal. Of nou ja, je rijdt te hard, pech gehad. Oom agent met een lasergun die vanachter de snelheid op 118 ipv 80 mat. Zonde geld, nog meer zonde van de 30+ aantekening en dus twee jaar oppassen.

De kosten overigens van een RS rijden t.o.v. een normaal model zit hem vooral in brandstofverbruik en een stukje vaste lasten. Ok, onderdelen zijn ook wat duurder als het op remmerij aankomt bijvoorbeeld. Maar ook dat overleef je wel weer. En, Nico kan veel zelf.
Moet je wel wat minder kilometers per jaar gaan rijden Nico, anders loop je er op leeg. grinning smiley
Dus je koopt een bloedsnelle auto en vervolgens beheers je jezelf en je kijkt kilometers vooruit naar flitsers....

Mij lukte het niet en ik heb na mijn laatste (iets) snellere auto besloten geen snelle auto's meer te kopen. Zelfs met de 1.1 106 kan je een bocht doorknallen terwijl de voorbandjes lichtelijk wegglijden en het prijsverschil tussen banden voor een 106 of een Clio RS ga je echt merken.

Aan de andere kant begrijp ik wel dat mensen toch een superieure auto willen hebben. Ik heb zelf als puber ook posters van superbolides boven mijn bed gehad en gebeden voor het winnende lot van de staatsloterij. En ik mag nog steeds graag naar rally's kijken om te zien wat je kan doen als je een auto volledig gebruikt.
rke
Dus je koopt een bloedsnelle auto en vervolgens beheers je jezelf en je kijkt kilometers vooruit naar flitsers....

Mij lukte het niet en ik heb na mijn laatste (iets) snellere auto besloten geen snelle auto's meer te kopen. Zelfs met de 1.1 106 kan je een bocht doorknallen terwijl de voorbandjes lichtelijk wegglijden en het prijsverschil tussen banden voor een 106 of een Clio RS ga je echt merken.

Aan de andere kant begrijp ik wel dat mensen toch een superieure auto willen hebben. Ik heb zelf als puber ook posters van superbolides boven mijn bed gehad en gebeden voor het winnende lot van de staatsloterij. En ik mag nog steeds graag naar rally's kijken om te zien wat je kan doen als je een auto volledig gebruikt.

Ik heb twee auto's met een topsnelheid ver boven de 200 maar hoef dat niet te rijden, precies het stukje zelfbeheersing wat ik eerder al benoemde. Als je die zelfbeheersing mist bestaan er apps zoals flitsmeister waardoor je niet kilometers ver vooruit hoeft te kijken. Ik vind de redenering "ik neme geen snelle auto want dan hark ik boete na boete binnen" getuigen van een groot gebrek aan zelfbeheersing. Net zoals de redenering "ik koop geen motor want dat wordt mijn dood". Dat iets hard kan betekent niet dat je hard moet. En nogmaals, hard rechtuit is weinig interessant.

Overigens als je vanwege het prijsverschil tussen een bandje in de maat 145/70 R13 voor een Peugeot 106 1.0 Sketch (*Vredestein vanaf 32,40) en een bandje in de maat 195/50 R15 voor een Renault Clio Sport 2.0 16V (**Vredestein vanaf 49.54) al moet kiezen voor eerstgenoemde, in hoeverre is het dan verstandig om een auto te bezitten? Wat ga je met die Peugeot doen als er een uitlaat, distributieriem of koppeling moet worden gewisseld?

Daarbij komt dat als je met die 106 met gillende bandjes de bocht om gaat de snelheid en bijbehorende snelheidsbeleving stukken minder is dan wanneer je met de Clio RS de bocht door gaat nog zonder dat je banden gaan piepen. Omdat de grens van je grip verder ligt slijt je band nog eens minder waardoor het prijsverschil in banden zo terugverdiend is.

*[www.autoweek.nl]
[banden.autoweek.nl]

**[www.autoweek.nl]
[banden.autoweek.nl]
Gewoon Dirk
rke

Ik heb twee auto's met een topsnelheid ver boven de 200 maar hoef dat niet te rijden, precies het stukje zelfbeheersing wat ik eerder al benoemde. Als je die zelfbeheersing mist bestaan er apps zoals flitsmeister waardoor je niet kilometers ver vooruit hoeft te kijken. Ik vind de redenering "ik neme geen snelle auto want dan hark ik boete na boete binnen" getuigen van een groot gebrek aan zelfbeheersing. Net zoals de redenering "ik koop geen motor want dat wordt mijn dood". Dat iets hard kan betekent niet dat je hard moet. En nogmaals, hard rechtuit is weinig interessant.

Overigens als je vanwege het prijsverschil tussen een bandje in de maat 145/70 R13 voor een Peugeot 106 1.0 Sketch (*Vredestein vanaf 32,40) en een bandje in de maat 195/50 R15 voor een Renault Clio Sport 2.0 16V (**Vredestein vanaf 49.54) al moet kiezen voor eerstgenoemde, in hoeverre is het dan verstandig om een auto te bezitten? Wat ga je met die Peugeot doen als er een uitlaat, distributieriem of koppeling moet worden gewisseld?

Daarbij komt dat als je met die 106 met gillende bandjes de bocht om gaat de snelheid en bijbehorende snelheidsbeleving stukken minder is dan wanneer je met de Clio RS de bocht door gaat nog zonder dat je banden gaan piepen. Omdat de grens van je grip verder ligt slijt je band nog eens minder waardoor het prijsverschil in banden zo terugverdiend is.

*[www.autoweek.nl]
[banden.autoweek.nl]

**[www.autoweek.nl]
[banden.autoweek.nl]

Inderdaad. En bovendien wordt invoegen/inhalen ook een stuk makkelijker met meer vermogen. Daarnaast heb te allen tijden vermogen over wat ook erg relaxt is. Mijn vorige auto was een passat gechipt tot 180 pk. Geen boetes mee gereden, maar man wat reed dat zalig. Nu vaak op pad met een Berlingo 1.9d, en dat is toch wel andere koek met invoegen en inhalen op de snelweg. Dat is echt plannen geworden...
Ik was nog half aan het slapen toen je me die foto van die groene RS stuurde, nu heb ik pas door wat het verhaal er achter was duh! big smile smiley

Lijkt me een mooie ervaring om met zo'n kar de Ring op te mogen, nog even sparen dan kun je het elk weekend doen als je wilt winking smiley

Nog even die spacers proberen, dan is de huidige Clio wel "af", toch?

En bovendien wordt invoegen/inhalen ook een stuk makkelijker met meer vermogen. Daarnaast heb te allen tijden vermogen over wat ook erg relaxt is.

Dat inderdaad. Eigenlijk gewoon stukken veiliger. Niet moeite doen om op de juiste snelheid op de juiste plek uit te komen met invoegen bij druk verkeer, maar gewoon gas erop, en als het daar niet past, dan maar wat gas bij.
Inhalen van traagrijders (70@80) gaat stukken sneller en dus veiliger. Als je af en toe voorliggers ziet gaan inhalen terwijl er al tegenliggers aankomen én ze zelf nog op gang moeten komen. Tjonge, dat het nog altijd goed is gegaan.
adinsx

En bovendien wordt invoegen/inhalen ook een stuk makkelijker met meer vermogen. Daarnaast heb te allen tijden vermogen over wat ook erg relaxt is.

Dat inderdaad. Eigenlijk gewoon stukken veiliger. Niet moeite doen om op de juiste snelheid op de juiste plek uit te komen met invoegen bij druk verkeer, maar gewoon gas erop, en als het daar niet past, dan maar wat gas bij.
Inhalen van traagrijders (70@80) gaat stukken sneller en dus veiliger. Als je af en toe voorliggers ziet gaan inhalen terwijl er al tegenliggers aankomen én ze zelf nog op gang moeten komen. Tjonge, dat het nog altijd goed is gegaan.

Inderdaad nog een niet te onderschatten argument die ik even vergeten was. grinning smiley
Ik rijd regelmatig in auto's met te veel vermogen, maar nog nooit een boete gehad (oké, een keer, 6 jaar geleden 54@50 met mijn 155). Maar vermogen is gewoon fijn om te hebben.

@Nico, heb je nog gekeken bij de Renault club parkeerplaats? Stonden leuke dingen daar. thumbs up
adinsx
Haha, die whatsapp van je ook gister: "Tom, ik heb een stuk in de III RS van *** gereden..... zucht... "

En, je praat er al heel lang over, en hij komt er ook wel, maar je huidige II gaat nooit dat gevoel geven dus ik zou zeggen: Stop met nog meer projecten met deze, spaar je geld en koop straks als de studie er op zit een lekkere III RS Cup winking smiley.

Haha, ja maar dat gevoel had ik ook echt...."shit man, dat gevoel ga ik missen"

Dus ja, snel afstuderen. drinking smiley

Damianw26
Aha daar zat ie dus! Zonder gekheid veel gaver natuurlijk, en mooie wagens zo rond de ring. En al helemaal mooi dat je met een RS hebt mogen sturen, alleen dan gaat het nog erger knagen he..drinking smiley

big smile smiley Jep, nu hadden we ook nog eens historic Grand prix, dus reed echt gigantisch geniaal oud spul rond.

rke

Rijden in een superpotente auto is erg leuk........

[www.finler.nl]

Het is fantastisch, en opzich voordeel aan een Clio of iets dergelijks dat je er ook gewoon rustig mee kunt rijden als je daar "zin" in hebt.

Qua dagelijks gebruik, zeker een 1.6 is een heerlijk blok voor de Clio, maar het mist inderdaad net even dat ruwe randje wat ik zo heerlijk vind aan een auto. Gek genoeg mis ik het nooit in de 1.2, maar goed.

Om dan nu maar terug te komen op het geheel, ja bochten vind ik ook vele malen leuker om snel doorheen te sturen, hoe neem ik zoveel mogelijk snelheid mee. En daarin heb ik de 1.2 nu op een goed punt...dat je de Audi die nog achter je zit te drukken met 140 weg ziet vallen zodra je die mooie doordraaier in duikt. Om hem daarna met 170 om je oren te krijgen....heerlijk!

Al moet ik daarbij zeggen dat er dagen bij zijn dat ik het niet kan laten om de Clio rustig met 150 op de teller over de weg te sturen. Het onderstel is nu subliem, goed op elkaar ingewerkt en de rust die je daarmee hebt in het stuur zonder het standaard zweverige te krijgen is wel heel erg mooi. Minder goed voor het verbruik, maar 1 op 15 is nog niet eens echt slecht te noemen. tongue sticking out smiley

Maar goed, ook daarbij geld, normaliter houd ik me echt wel aan de 130, en is een weggetje in de Ardennen waar je max. 80 kunt rijden veel leuker.

Kijk beheersen ja tuurlijk! Met als punt, minder rijden per jaar.....mmm weet ik nog niet. tongue sticking out smiley Maar vooruit, de 1.2 hoeft niet weg om de aankoop van een RS te financieren, en in dat opzicht kun je prima 30.000 per jaar wegtikken op de oude Clio en 15.000 op de nieuwe.

En goedemorgen zadelsnuiver. drinking smiley

En de parkeerplaats hebben we niet gemist nee, maar gezien de hoeveelheid bekenden die we er al zagen en dat we beide wat moesten denken om de tijd....hebben we het maar wel geskipt. tongue sticking out smiley Je weet het nooit met die oude Duitsers.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2018 18:14 door Nico GTR.
p.s.

Bandenmaat van de Clio 2 phase 1 RS was inderdaad 195/50R15, hetzelfde wat ik nu onder mijn Clio heb zitten. Volgende wat ik ga uitproberen is de standaardmaat van de Clio 2 phase 2 RS(172) en das 195/45R16. Ietsje duurder, voor de Hankook Ventus Prime 3 komen we op 65 euro per band. Maar ach das nog te doen.

En ja dan is die "af". -al kan er natuurlijk altijd een moment komen dat de motor ermee ophoud. Of die stabilisatorstang voor de achteras ineens goedkoop te koop komt. of of of.
Volgens mij tikte ik destijds 130,- per band af voor 205/45/16 op de 182. Wel kleverige Michelins.

Succes met de studie afronden, en t.z.t. kijk ik graag mee naar je opvolger thumbs up

Edit: @#$%^*& stomme rot code... Poging 3... -> 649VW. Arghh.. nog niet, poging 4: 649UW
Tja, het is een gebrek aan zelfbeheersing.

Ik heb een tijdlang een Honda CB750K2 gehad. Netjes geflowd en gebalanceerd, liep als een naaimachine op steriode. Van 190 max met pijn en moeite naar 205 (op de teller) en dan het gas dicht moeten draaien omdat hij toch wel in het rood draaide.

Maar, de gaskraan was niet berekend op langzaam rijden. 50 km/uur was een spelletje van gas een haartje open en weer dicht.

Ik heb mezelf echt vermaakt met die machine. Open Marshall uitlaat die mijn schoonmoeder al op 10 km afstand vertelde dat de koffie gezet kon worden.

Maar na een keertje op de A16 een gelijkgestemde Porschebestuurder plagen in de ochtendspits ging ik nadenken. Ik heb na dat ritje besloten dat een dikke brommer van mij een donorrijder zou maken. Ik heb inmiddels weer een 750cc oudemannenbrommer, maar dat is een gezapige toerfiets.

Met auto's is het allemaal wat rustiger gegaan. Allereerst heb ik nog nooit in iets gereden wat zo snel was als die Honda, maar ook met een 190 paardjes sterke familiebak kan je asociaal knallen. Bijvoorbeeld een Stevio afdalen en op een gegeven moment beseffen dat het rempedaal wat sponzig voelt.

Maar in de tussentijd (149000 van de 150000 km) rij je met een auto die veel meer kan maar dat mag niet van oom agent. Een stoplichtsprintje... vroem, klik, gas dicht.

Ik heb recent nog met een 335i gereden. Een, volgas tot het rood, twee volgas tot het rood, drie.... wacht even, ik heb mijn rijbewijs iedere dag nodig.
En het begon net leuk te worden.

Vier hele seconden plezier en klaar is Clara, mijn vriendin zou er een onvriendelijke opmerking over maken.
Hmm, tja, herkenbaar dat soort momentjes...

En hard rechtuitrijden kan iedereen, maar soms is het best even leuk. Alleen niet voor elke dag. (keurig in DL overigens winking smiley )

En toch heb ik ontzettend veel plezier gehad van de RS'en. Je hóeft niet er niet hard mee te rijden, maar het kán wel. En niets zo lekker een plakkende VAG-leaser zoek te rijden op mooie snelwegbochten. En als de pakkans hoger is, dan was ik dat roze pasje allang een tijdje kwijt geweest. Het 'oh wacht, ik kan niet zonder rijbewijs'-seintje kwam vroeger wat later. Nu een stukje eerder. Wijsheid komt met...
adinsx
Volgens mij tikte ik destijds 130,- per band af voor 205/45/16 op de 182. Wel kleverige Michelins.

Succes met de studie afronden, en t.z.t. kijk ik graag mee naar je opvolger thumbs up

Lijkt me een goed plan!

Tsja, zelfbeheersing word steeds belangrijker in het steeds drukker wordende verkeer. Maar goed, auto ergens uitlaten kan nog altijd wel. Al moet je er 20 euro voor betalen...winking smiley
adinsx

Altijd een goed argument om een auto met meer vermogen aan te schaffen... grinning smileythumbs up

@Nico: wilde jij niet je motorrijbewijs halen? Dan koop je voor relatief weinig geld iets wat tenminste echt snel van z'n plek komt.
Haha, dat is waar. M'n collega rijdt me helemaal zoek met zijn yamaha 1300 motorfiets. grinning smiley
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn behoefte naar een snelle auto veel minder is geworden sinds ik motor rijd.

Al zou een Swift Sport, Fiesta ST of een leuke Mercedes me in de toekomst ooit nog weleens leuk lijken. Alleen zo duur... crying smilie
Ja motorrijden trekt mij ook wel, al is dat gevoel altijd weer minder als ik weer eens een goed downhill parcours heb gedaan op de mountainbike.

Maar goed, zoveel leuke dingen te doen he. drinking smiley
Downhill mountainbiken is ook wel heel cool. Een keertje mogen doen. Helaas moet je ervoor naar het buitenland...
adinsx
Hmm, tja, herkenbaar dat soort momentjes...

En hard rechtuitrijden kan iedereen, maar soms is het best even leuk. Alleen niet voor elke dag. (keurig in DL overigens winking smiley )

En toch heb ik ontzettend veel plezier gehad van de RS'en. Je hóeft niet er niet hard mee te rijden, maar het kán wel. En niets zo lekker een plakkende VAG-leaser zoek te rijden op mooie snelwegbochten. En als de pakkans hoger is, dan was ik dat roze pasje allang een tijdje kwijt geweest. Het 'oh wacht, ik kan niet zonder rijbewijs'-seintje kwam vroeger wat later. Nu een stukje eerder. Wijsheid komt met...

Leuk die filmpjes, ook omdat die plekken zo bekend zijn om overduidelijke reden drinking smiley En ach, alle verantwoordelijkheid/beheersbaarheid zit bij de bestuurder, ongeacht hoeveel pk's er ook onder je kont zitten cool smiley
Nico GTR
Ja motorrijden trekt mij ook wel, al is dat gevoel altijd weer minder als ik weer eens een goed downhill parcours heb gedaan op de mountainbike.

Maar goed, zoveel leuke dingen te doen he. drinking smiley

Ik zal ongetwijfeld als je moeder klinken, maar maak van jezelf geen orgaandonor of halfdood kasplantje.
Vrijwillig zonder kreukelrandje gaan scheuren heeft risico's. Er zijn regelmatig en veel te vaak rip topics op motor-forum.

Ik heb nooit een downhill parcours gedaan op de mountainbike, maar het lijkt mij een hele leuke ervaring.

Maar daar zit eigenlijk ook de kern van het probleem: snelheid is veel te leuk. Voelen hoe het mechaniekje moeite moet doen te accelereren, een bocht te nemen, af te remmen. Voelen hoe de hartslag omhoog gaat op het moment dat de grijze cellen zeggen: dat gaat niet lukken. Die adrenalinestoot die je in een klap weer helemaal wakker maakt..

Leven is het meervoud van lef en te veel lef eindigt het leven.
adinsx

(Motor)vermogen is leuk, maar verkeersinzicht is nog beter.
Voor goed inhalen op 80-km wegen met tegenliggers moet je letterlijk afstand nemen en het inhalen vooraf goed plannen.
Je hebt dan meer overzicht en kunt ook met een auto met minder vermogen alvast snelheid maken voordat je de inhaalmanoeuvre inzet.

Hetzelfde geld ook voor invoegen op de snelweg. Niet kort achter een trage invoeger blijven hangen, maar afstand nemen zodat je zelf
het moment van invoegen kunt bepalen, en niet door de voorganger voor het blok wordt gezet ...

Ik heb zelf bijna 30 jaar geleden het meeste geleerd van het inhalen op 80-km wegen in mijn 50 pk Golf 1 diesel:
voor het inhalen (ver) vooruitkijken, en op tijd snelheid gaan maken ...

En wat RKE zegt is waar: je kunt veel lef hebben, maar uiteindelijk heb je maar 1 leven ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-08-2018 13:06 door Blackadder the 5th.
Helemaal eens. als je ziet hoeveel er domweg achterop een voorligger rijden om daarna 'blind' in te halen. Kwam laatst zelfs een lesauto tegen die 10 meter achter een trekker reed. Paar keer naar links om erlangs te kijken. Vervolgens gaan, terwijl ik allang zag dat er tegenliggers in aantocht waren. Ongelofelijk dom, en dan nog tijdens de rijles...

De combinatie van vooruitkijken, inschatten én wat vermogen over hebben bevalt mij prima. winking smiley
Ik merk aan mijzelf overigens dat ik juist met auto's met minder vermogen minder relaxed/iets gehaaster rijdt.

Ik heb in mijn "racecarrière" nu vijf auto's gehad:
- Civic met 90pk
- Leon met 180pk
- Clio met 90pk
- Focus met 120pk
- Astra met 150pk (feitelijk net zo snel als de Leon van toen)

Met de Civic en Clio was het eigenlijk veel vaker doortrappen, goed op toeren houden en flink doorhalen. Daar waar het in de Leon en nu Astra allemaal niet zo hoeft. Het inhalen hoef je ook minder te plannen, terugschakelen is niet meer noodzakelijk etc. Dus dat meer vermogen gevaarlijker is vind ik (voor mij persoonlijk) absoluut niet waar.

Overigens stelt het vermogen in auto's allemaal weinig voor als je eenmaal gaat motorrijden. Het gemak waarmee je op een motor praktisch welke auto dan ook voorblijft is verbazend. Even invoegen op de snelweg resulteert in no time in snelheden waarbij je je rijbewijs een hele poos kwijt bent.

En toch, afgelopen weekend wat kilometers gestuurd in de Citroën C1 van mijn vriendin. Ook daarmee red je het prima als je niet teveel op de snelweg komt thumbs up
B-Real
Met de Civic en Clio was het eigenlijk veel vaker doortrappen, goed op toeren houden en flink doorhalen. Daar waar het in de Leon en nu Astra allemaal niet zo hoeft. Het inhalen hoef je ook minder te plannen, terugschakelen is niet meer noodzakelijk etc. Dus dat meer vermogen gevaarlijker is vind ik (voor mij persoonlijk) absoluut niet waar.

De Honda Civic en Renault Clio waren beide 16-kleppers?
Ik herken het wel, heeft meer met de verdeling van de trekkracht over het toerenbereik van de motor te maken.
De meeste trekkracht zit bij 16-kleppers veelal bovenin het toerenbereik van de motor,
waardoor je bij vermogensvraag gedwongen bent de motor op toeren te houden. En dus ook veel te schakelen.
Bij dergelijke motoren ben je met een automaat veel meer in het voordeel.
Gas op de plank en gaan, het mechaniek doet de rest ... cool smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-08-2018 16:36 door Blackadder the 5th.
De Honda was een 1994 Civic 1.5 DXI, idd een 16v.
De Clio was een TCe uit 2013 met een 0,9 liter drie cilinder en dus 12v gok ik.

Nu was de Honda eigenlijk best vlot (voor zover ik mij herinner) maar reed ik aardig mee door op mijn 18e. De Clio moest je door het kleine drie cilindertje met turbo gewoon echt het liefst boven de 3.000rpm houden om lekker door te rijden. Als het druk was op de snelweg reed ik veelal gewoon in z'n 4 om weer vlot op tempo te komen als je weer eens moest afremmen voor een linksplakker met 100 km/u.

Overigens gold dat ook voor de Focus, dat was een 1.0 drie cilinder met 125pk. Hoewel deze ook enigszins op toeren gehouden moest worden reed ik er een stuk rustigere mee als de Clio.
B-Real
Overigens stelt het vermogen in auto's allemaal weinig voor als je eenmaal gaat motorrijden. Het gemak waarmee je op een motor praktisch welke auto dan ook voorblijft is verbazend. Even invoegen op de snelweg resulteert in no time in snelheden waarbij je je rijbewijs een hele poos kwijt bent.

En toch, afgelopen weekend wat kilometers gestuurd in de Citroën C1 van mijn vriendin. Ook daarmee red je het prima als je niet teveel op de snelweg komt thumbs up

Dat extreme accelereren van een motor ervaar je nooit in een auto. Dat komt vooral doordat de cijfers slechts door extreme sportbolides gehaald worden maar ook doordat je op een motor het ruggesteuntje mist wat je even vooruit duwt. Je voelt de acceleratie beter.

Enneh, er is een groep C1 bezitters die de C1 regelmatig uitlaat op de ring. Dat is racen op een budget. Rij je de C1 kort, ben je slechts een tiental duizendjes kwijt en je rijdt toch in een groep die met een vergelijkbare bolide scheurt.
Soms vind je dit ding wel terug in omgevingen waar die eigenlijk niet hoort.

Al kan die het wel. tongue sticking out smiley

5mm zou weinig uit moeten maken zeggen ze....ik denk dat ik ze komende weken ook nog maar even tussen de 15 inch en de naaf zet. Kijken of je het voelt en ziet. big smile smiley

Ach, een zandpadje is toch zo spannend niet voor de 1.2? Het ziet er nou niet direct uit als een 4x4 trail... Zie ik dat nou goed en brand je gordel los lampje op de eerste foto? Gelukkig sta je stil. drinking smiley
Gewoon Dirk
Ach, een zandpadje is toch zo spannend niet voor de 1.2? Het ziet er nou niet direct uit als een 4x4 trail... Zie ik dat nou goed en brand je gordel los lampje op de eerste foto? Gelukkig sta je stil. drinking smiley

Wat een rebel is het toch ook he cool smiley

Nico, als 5mm nou niet genoeg is kun je altijd nog 2 spacers op 1 naaf monteren big smile smiley
Das geen off-road. Das gewoon een prachtig gladde weg met wat steentjes erop. In IJsland met een standaard Polo Bluemotion (verlaagd dus) een paar honderd kilometer op dat soort wegen weggetikt. Gewoon met 80 of 90 prima te doen. Ok, die bocht met die bomen iets kalmer aan misschien maar das meer omdat je de bocht niet kan doorkijken.

Over C1 gesproken; dat is bij ons echt een gooi en smijt auto. Licht, geen stuurbekrachting en de grens is veilig op te zoeken. Dat zorgt ervoor dat je ongemerkt steeds lomper en harder ermee gaat rijden. De Corvette kan maar hoeft niet. Even iets sneller weg bij het stoplicht of op rotondes en in- uitvoeg bochten in een keer al je achterliggers kwijt zijn. En dan wetend dat je nog ontspannen in de auto zat, er was nog veel meer te halen. Heel soms is er wel iemand die wil uitdagen. Wat wel heel erg helpt is dat wij niet in de Randstad wonen. Zat kleine weggetjes hier die verlaten zijn. De hoeveelheid beschadigde bomen met soms een bos bloemen ernaast is dan alleen ook weer wat hoger. Je moet die vrijheid wel aan kunnen natuurlijk. En dan is een Corvette zonder electronische engeltjes voor de meeste mensen iets te link. Maar een Golfje 4 ook.

Overigens is het opvallend hoe slecht mensen bochten kunnen inschatten en nemen. Zelfs met de deinende XC70 moet ik in snelweg bochten nogal eens op de rem omdat de zwart/grijze Audi die me net perse moest inhalen ineens terugzakt. En dan doe ik nog niet eens mijn best. In de Corvette en de 164 zit ik me dan haast te ergeren.
Zadelsnuiver
Gewoon Dirk

Wat een rebel is het toch ook he cool smiley

Nico, als 5mm nou niet genoeg is kun je altijd nog 2 spacers op 1 naaf monteren big smile smiley

5mm is genoeg. Gaat er om dat ik van ET48 naar ET43 ga. smiling smiley Al had ik velgen op het oog waar 16mm tussen had gemoeten.

Heb ik toch maar niet gedaan werd me te duur.
Ik had mijn gordel los op dat stukje zand. drinking smiley Toch prive terrein.

Het volledige verhaal is dat ik met 60 a 70 de N weg daar kwam afgedoken en het asfalt daar vrijwel direct over ging in dit gravel. Dat had best een leuk gevoel in t stuur. Al was t niet heel erg spannend.

Daarna dus foto gemaakt van de achterkant en nog 400 meter doorgereden. Zonder gordel, met krap aan 20 km per uur. Niks om je zorgen over te maken. winking smiley
Engineer2
Overigens is het opvallend hoe slecht mensen bochten kunnen inschatten en nemen. Zelfs met de deinende XC70 moet ik in snelweg bochten nogal eens op de rem omdat de zwart/grijze Audi die me net perse moest inhalen ineens terugzakt. En dan doe ik nog niet eens mijn best. In de Corvette en de 164 zit ik me dan haast te ergeren.

De Camry was ook een dweil, zelfs met rondom nieuwe dempers. Toch moet je ook met zo'n ding regelmatig stevig in de ankers omdat een chauffeur in een volbloed sportwagen met samengeknepen billetjes probeert een bocht te nemen. Met een auto met wat betere wegligging zoals een Clio is het af en toe zelfs vervelend.

Geeft niet, zo ben ik ook begonnen.

Wat wel opvallend is, in een auto met mindere wegligging kan je veel makkelijker op de grens rijden.
Hij glijdt iets, hij glijdt een beetje, hij glijdt behoorlijk, hij glijdt echt, kan ik hem nog de bocht door krijgen,
in plaats van 'help, hij glijdt en ik ben hem kwijt...'.

Die grens is stappen breder.
Heel herkenbaar. Meike die op een bochtig stukje een golf plus niet bij kan/wil houden met de elise. nut smiley en datterwijl de elise totaal niet gevaarlijk is om mee te rijden,een gevaar is wel dat als je over de grens gaat het meteen ook goed fout kan zijn.
Ja die Elise kan best listig zijn. Maar goed, het belangrijkste blijft hoe je zelf kunt rijden, zelfs met een weke auto kun je hard door de bocht.

Clio is heel voorspelbaar gelukkig, die zal eerst wegglijden over de voorwielen. Al ligt dat punt best ver weg.
rke
Wat wel opvallend is, in een auto met mindere wegligging kan je veel makkelijker op de grens rijden.
Hij glijdt iets, hij glijdt een beetje, hij glijdt behoorlijk, hij glijdt echt, kan ik hem nog de bocht door krijgen,

Met de moderne auto gaat het nog weer anders.
Je gaat vlot een bocht in. Plotseling houdt de motor iets in en begint de auto een beetje zijdelings te bewegen.
Er begint ook een controlelampje te knipperen. De snelheid gaat er als vanzelf iets uit en de auto komt weer op koers.
Het lampje gaat weer uit. Lang leve de moderne veiligheidssystemen ... cool smiley

Vooral prettig bij reparatieplekken in het asfalt.
Die zie je (in bochten bij afritten) niet altijd op tijd en kunnen verraderlijk glad zijn.
Blackadder the 5th
rke

Je gaat vlot een bocht in. Plotseling houdt de motor iets in en begint de auto een beetje zijdelings te bewegen.
Er begint ook een controlelampje te knipperen. De snelheid gaat er als vanzelf iets uit en de auto komt weer op koers.
Het lampje gaat weer uit. Lang leve de moderne veiligheidssystemen ... cool smiley

Die zie je (in bochten bij afritten) niet altijd op tijd en kunnen verraderlijk glad zijn.

Ja ja.

Maar tijdens dit wegglijden ben je wel samen aan het sturen. Even met wat gas de auto de bocht doorsleuren gaat niet en als je er op rekent dat de auto het wel corrigeert, kan ook dat veiligheidssysteem te kort komen.
Bovendien reageert de auto tijdens de correctie afwijkend. In plaats dat je iets meer onderstuur krijgt, remt de auto met de binnenkant af.

Bij de Leon gaf dat nieuwe mogelijkheden. Je gast de bocht in, net niet glijdend. Bij de apex geef je rustig gas bij, het systeem houdt de gaskraan dicht en remt de binnenwielen af (de Clio heeft daar geen pedaaltje of zo voor) en naarmate je weer rechter stuurt, geeft het systeem gas bij.

Voordat je de opmerking maakt: zo heeft de rijinstructeur mij niet leren rijden. Het schijnt anders te moeten.

Edit: het oorspronkelijke verhaal klonk erg negatief terwijl het een goed systeem is. Het is als met ABS, de eerste keer dat je het ervaart moet je er aan wennen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2018 09:51 door rke.
rke
Blackadder the 5th

Ja ja.

Maar tijdens dit wegglijden ben je wel samen aan het sturen. Even met wat gas de auto de bocht doorsleuren gaat niet en als je er op rekent dat de auto het wel corrigeert, kan ook dat veiligheidssysteem te kort komen.
Bovendien reageert de auto tijdens de correctie afwijkend. In plaats dat je iets meer onderstuur krijgt, remt de auto met de binnenkant af.

Voordat je de opmerking maakt: zo heeft de rijinstructeur mij niet leren rijden. Het schijnt anders te moeten.

Bij een gladde plek in het asfalt in een bocht heb je amper tijd om te reageren.
In een "normale" auto gaat de auto glijden/tollen en moet je maar hopen/bidden dat je hem onder controle kunt houden.
Zelfs een ervaren chauffeur gaat dan voor de bijl ...

Bij een auto met ESP voel je een "siddering" door de auto gaan plus het branden van het lampje. Voordat je erg hebt wat er
gebeurt, rijdt de auto weer stabiel.

Het grote gevaar van het systeem ligt in het gegeven dat de chauffeur kan gaan denken dat hij zo goed rijdt en daarmee de grenzen steeds verder gaat verleggen. De grip houdt een keer op, en de snelheid is dan meestal zo hoog, dat er voor de gemiddelde chauffeur geen houden meer aan is ... crying smilie

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2018 10:01 door Blackadder the 5th.
Blackadder the 5th
Het grote gevaar van het systeem ligt in het gegeven dat de chauffeur kan gaan denken dat hij zo goed rijdt en daarmee de grenzen steeds verder gaat verleggen. De grip houdt een keer op, en de snelheid is dan meestal zo hoog, dat er voor de gemiddelde chauffeur geen houden meer aan is ... crying smilie

Dat is met alle veiligheidssystemen het geval.

Wat ook nog een nadeel is zie je met de zelfremmers van tegenwoordig. De een heeft een zelfremmende auto, rekent op dit systeem en houdt twee meter afstand.
Een ander rijdt er in de buurt en denkt: ik hou eigenlijk veel te veel afstand.....
Met zijn Renault uit 1960...

Ik heb dit effect al een paar keer in de spiegels mogen zien. Ik duik een bocht in en mijn bumperklever in de berm....
Druk zat, dus onderhoud schiet er wederom eens bij in....nog geen nieuwe banden gemonteerd en geen nieuwe stabibout. Wel rijd Clio weer voortreffelijk en heb ik door al mijn woon-werk, 80 eentonig saai, stuk rijden een nieuw Nederlands zuinigheidsrecord behaald.

Enkel in Noorwegen heb ik ooit beter gehaald...maar 859 km en 47 liter. thumbs up

Volgende update word hopelijk een hele mooie!
Mechanix
Hoe is dat gekke ding zo zuinig?grinning smiley

Hard wegrijden na elk stoplicht, daarna mooi constant proberen te rijden, niet remmen en elke rotonde over hoeken met 50. big smile smiley Oh ja en 130 op de snelweg en elke week even een topsnelheid run in Duitsland met de verse tank benzine. thumbs up
Veel snelweg scheelt natuurlijk wel, en een beetje doorrijden blijkbaar ook. Ik ga vandaag een flinke trip maken met de Fiesta. Eens kijken of ik jouw verbruik enigszins kan evenaren!grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close