Wybe: Remmen vervangen | Daf 44 1968 | Daf 44 Combi 1969 | Daf 55 Combi 1972 | Audi TT Roadster 2002 | Audi A5 Sportback 2018

Gepost door Wybe 
Na het DAF-virus met de paplepel ingegoten te hebben gekregen, m’n ouders zijn de oprichters van DAF Club Nederland, en verhuisd te zijn naar een huis met een garage moest er dan ook bij mij toch echt een DAF komen. Verschillende opties zijn de revue gepasseerd, zal ik de DAF 750 opknappen die m’n ouders al 40 jaar in bezit hebben of moet ik toch maar op zoek naar een mooie rijdbare DAF 55 Coupe. De 750 staat nog op het verlanglijstje maar een 55 lijkt toch wat rijdbaarder. Na een keer ingestapt te zijn in een 55 Coupe blijkt echter dat ik hier niet in kan zitten zonder het stoelframe te moeten verlengen, moet het dan toch een 55 Combi worden? Is ook heel erg leuk maar ook erg zeldzaam, meer dan een stuk of 50 lijken er niet meer van over te zijn. Toch maar internet goed in de gaten houden of ik misschien nog wat tegen kom. Op 27 oktober kom ik oranje 55 Combi tegen die te koop staat in Zweden.

Op de foto’s bij de advertentie zag de DAF er erg mooi uit dus gelijk contact gelegd met verkoper in Zweden. Na gevraagd te hebben om wat meer foto’s van de 55 om de staat goed te beoordelen kwamen er een week later drie mails met 30 detailfoto’s waarop alle kritische punten aan bod kwamen. Het lijkt toch wel een erg goede DAF!

Aan verkoper gemeld dat ik de DAF graag wil kopen en dat ik even uit ga zoeken hoe ik deze in Nederland kan krijgen. Met een trailer is een optie maar dan ben ik toch al snel twee dagen onderweg en moet ik een auto lenen omdat ik zelf geen trekhaak onder de auto heb. Zelf rijden is een veel mooier avontuur en volgens de verkoper is de auto goed onderhouden. Na verschillende mogelijkheden bekeken te hebben blijkt het de makkelijkste oplossing om gewoon met Zweeds kenteken naar Nederland te rijden en daarna over te schrijven. Maandag 2 november de deal per mail gesloten en afgesproken dat ik donderdag 5 november naar Zweden kom om de DAF op te halen. Maandagavond vlucht geboekt, verzekering op chassisnummer geregeld en m’n ANWB-lidmaatschap met Europadekking uitgebreid voor het geval dat.

Donderdag 5 november ging het dan gebeuren, om 05:45 uur de auto in om de vlucht van 07:15 uur vanaf Eindhoven naar Kopenhagen te halen. Apart gevoel om naar het vliegveld te rijden en dan te weten dan je dezelfde dag weer terugkomt met een DAF uit 1972. De Audi A3 achtergelaten in de parkeergarage op het vliegveld, De 737-700 om me naar Kopenhagen te brengen stond al klaar.

Om 08:30 uur stond ik dan in een regenachtig Kopenhagen, kaartje kopen en de trein in naar Zweden. De DAF stond in Lund dus na een ritje met de trein van een klein half uur stond ik dan om 09:30 uur oog in oog met de DAF 55 Combi voor het treinstation van Lund. Mooie auto met aardige verkoper! Na een rondje rond de auto gelopen te hebben en van de verkoper gehoord te hebben wat er de afgelopen jaren allemaal gebeurd was aan de DAF zijn we naar zijn werk gereden om de deal verder rond te maken. Onderweg vertelde hij dat hij de DAF 9 jaar geleden gekocht had en dat de DAF van 1972 tot 2005 bij de eerste eigenaresse was geweest, een dame uit Uppsala geboren in 1918. Deze dame heeft erg goed voor de DAF gezorgd, elke 2.000 km werd de olie ververst en al het onderhoud werd bij de dealer uitgevoerd, alle facturen en keuringsrapporten zijn aanwezig. Zelfs het mapje met instructieboekje, garantiebewijs en afgestempeld onderhoudsboekje tot 135.000 km ligt nog in het dashboardkastje. De actuele kilometerstand is 144.000 km.

Na het opstellen van de koopovereenkomst en het afhandelen van de betaling kon de grote reis beginnen. Om 10:30 uur was ik weer onderweg naar Nederland in m’n zojuist aangeschafte DAF 55 Combi. Met een snelheid tussen de 100 en 110 km per uur moest ik zeker Nederland halen zei de verkoper. De stad uit en de snelweg naar Malmö op dan maar!

Het weer was niet zo goed, de ruitenwissers konden gelijk goed getest worden, maar de DAF reed eigenlijk prima. Op een paar zekeringen, een benzinefilter en een nieuwe benzinepomp had ik niks bij me, gereedschap leek me geen goed idee in de handbagage in het vliegtuig. Maar hopen dat de DAF het dus goed bleef doen. De Øresundbrug over naar Denemarken en dan richting de ferry van Rødby naar Puttgarden. Onderweg nog wel een paar keer gestopt maar het leek allemaal goed te gaan.

De DAF reed heerlijk en het weer werd wat beter zodat ik ook nog een beetje kon genieten van het Deense landschap, onderweg veel gedraaide gezichten in de auto’s die me inhaalden. In de wachtrij voor de ferry aanspraak van verschillende Zweden die het maar apart vonden dat ik een Zweedse auto reed maar geen Zweeds verstond, de auto vonden ze allemaal super.

Na een kwartier mocht ik de ferry op waar de DAF toch wel wat kleur gaf op het dek tussen alle moderne auto’s in alle tinten grijs en zwart.

Drie kwartier varen en ik was met DAF in Duitsland. Nu begon het langste stuk van de reis, via Hamburg, Bremen en Osnabrück richting de Nederlandse grens bij Oldenzaal. De DAF bleef het goed doen en we reden lekker door. Toen het donker werd werden de Duitse tweebaans snelwegen wel goed opletten, inhalen moet je wel goed plannen als je kan accelereren tot maximaal 120 en er zomaar opeens een BMW op je bumper kan zitten die met 200 km per uur aan kwam. De tankmeter was het enige dat minder goed functioneerde, de tweede helft van de tank zakte de meter elke keer wel erg snel, dus voor de zekerheid maar vaak getankt. Om de twee uur even de benen strekken is ook niet heel erg tijdens zo’n rit.

Om 21:15 uur stond de DAF op m’n oprit in Velp, 760 km aan één stuk zonder problemen volbracht. Wereldauto!

Vrijdag ook maar met de DAF naar m’n kantoor in Zwolle gegaan, de Audi stond nog in Eindhoven. Veel verbaasde gezichten op kantoor en opgestoken duimen onderweg. Wat is het toch leuk om in een oldtimer te rijden!

Nu de DAF laten keuren door de RDW en dan kunnen we met Nederlands kenteken de weg weer op om nog meer te genieten. Heb inmiddels 1.000 km gereden dus de keuring zou geen problemen moeten opleveren.

9 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2019 00:06 door Wybe.
Wat een leuk ding zeg! Heel goede kleur ook. Gefeliciteerd ermee. Mooi topic ook. thumbs up

Wel voortaan even netter parkeren. winking smiley
Wat een prachtige DAF! Wat een mooie dag moet je beleefd hebben. thumbs up
Mooie aanwinst! Komt maar 1 keer in je leven voor! Veel succes ermee.thumbs up
Leuk verhaal van een geweldig avontuur. thumbs up Mooi dat het oude beestje z'n hand niet omdraait voor een dergelijke tocht.

Nog een to-do-lijstje? Of staat 'ie er echt perfect bij?
Leuk verhaal, leuke trip, leuke dafthumbs up
Leuke wagen en mooie belevenis! Veel plezier ermee. thumbs up
Als ik zo'n DAF zie heb ik toch weer een beetje spijt dat ik mijn 55 coupé vorig jaar niet gehouden heb.
Superleuk verhaal, en auto, zou zelf wel een 66 marathon combi willen hebben, maar of die nog te vinden zijn?? Veel plezier met je Daf,
Leuk om zo te doen, die route ken ik wel. Maar is met een mintblauwe Kangoo uit 2008 toch een mindere belevenis dan met een DAF ' je

Die Audi ziet er ook prima uit overigens.
Leuk verhaal, ben wel erg benieuwd wat de aankoopprijs van de Daf geweest is.
Mooi verhaal en zo te zien een super gave Daf in een prachtkleur! thumbs up Geniet ervan en blijf hier vooral je belevenissen posten.
Wat een mooi avontuur en een mooie nette auto! Veel plezier met de DAF!
Geweldig verhaal om te lezen. Weer een leuke wagen op de Nederlandse wegen.
TYN
Nog een to-do-lijstje? Of staat 'ie er echt perfect bij?

Het to-do-lijstje is vandaag iets langer geworden, na 1.000 km gereden te hebben zonder problemen vandaag toch gestrand met waarschijnlijk een ontstekingsprobleem. De Audi maar even als sleepauto gebruikt met m'n vriendin als chauffeur.

Morgen kijken of ik ergens een contactpuntje kan scoren en dan morgenavond eens kijken of ik hem weer aan de praat krijg.

Verder ook nog wel een beperkt to-do-lijstje:
- banden in de moeilijke maat 135 R14 vervangen, op basis van de rekeningen denk ik dat de huidige van 1989 zijn
- her en der parkeerdeukjes verwijderen
- wat kleine beschadigingen bijwerken
- op zoek naar een hoedenplank, deze is niet aanwezig
- vervangen van de kentekenplaathouder achter, deze is van scharnierend plastic en breekt nog wel eens af

Dank voor de leuke reacties verder, ik zal de vorderingen blijven posten.
Wat een gaaf ding zeg! Zou zo graag een Daf willen, voor ik geboren was reden mijn opa en oma altijd Daf, en de verhalen van m'n moeder over hoe ze met vier mensen naar Italië gingen in een Dafje. Geweldig. En dan is een Combi voor mij wel helemaal ultiem.

Ruilen met een mooie Visa spinning smiley sticking its tongue out?

Jammer van het ontstekingsprobleem. Maar ach, liever nu dan 500 kilometer terug winking smiley. Heel veel succes en plezier ermee. En hopelijk plaats je veel foto's!
@Micha, gewoon een keer kopen zo'n DAF! Combi's zijn moeilijk te vinden maar een redelijke sedan kan je nog wel voor niet te veel geld kopen. Ruilen voor een Visa doen we maar niet! spinning smiley sticking its tongue out

Als je een keer in de buurt van Velp bent dan moet je het maar laten weten, rondje rijden is dan geen probleem!
Fraaie Zweedse DAF in een echt Nederlandse kleur! cool smiley
Wat een super leuke DAF en wat heb je een unieke ervaring gehad door de DAF zelf op te halen. Gaaf!
Toffe auto, mooi verhaal! Dit is smullen voor elke autoliefhebber big smile smiley Gelukkig dat de ontstekingsperikelen zich dichtbij huis voordeden en niet op reis van Zweden naar Velp. Heel veel succes met het aanpakken van de techniek en vooral bedankt voor het delen van je verhaal! Houd ons op de hoogte, want we leven helemaal met je mee natuurlijk :thumbup:
wow wat een top verhaal!

Hele mooie daf! Zou ik ook nog wel willen.
Veel plezier er mee!
Fantastisch zeg! En wat een rit ook, gaaf dat je dat hebt gedaan! thumbs up
Een hele mooie auto en een (zo mogelijk) nog mooier verhaal. Ik hoop hem binnenkort eens te spotten in Arnhem/Velp! thumbs upthumbs up
Bij het lezen van de topictitel moest ik meteen denken aan een post afgelopen week op facebook, ''wie rijdt er nou nog met een in Zweden gekochte Daf naar huis''(of iets in die trant) en warempel, het is hem gewoon hier op het forum!

Mooie opening van het topic en een heel erg leuke auto, ben benieuwd naar de vorderingen de komende periode, succes met het oplossen van het eerste probleem en ik zal eens kijken of ik je een keer in de omgeving Zwolle spot.
Gaaf project, en geweldig dat je zoveel moeite doet om precies de auto te vinden die je wilt hebben! Ik heb dit model nog nooit op de weg gezien, daarom denk ik dat je inderdaad iets heel bijzonders in handen hebt. En, net als een paar andere mensen, ben ik erg benieuwd wat dat nou allemaal gekost heeft...

PS.: Zou je de eerste twee foto's willen toevoegen aan [www.ipernity.com] ? Of, als je het goed vindt, wil ik dat ook wel voor je doen (met bronvermelding, uiteraard). Ook daar zijn de combi's namelijk zeldzaam...
Anonieme bezoeker
Re: Wybe: DAF 55 Combi 1972
09-11-2015 07:46
Precies zo'n auto als deze is de eerste auto waar ik herinneringen aan heb. Mijn vader heeft zo'n oranje-rode 55 Combi gehad in de periode 1971 tot 1977. Het kenteken was 71-22-RJ. Dat exemplaar heeft het helaas niet overleefd.

Het leuke aan het zweedse kenteken FSO: daar heeft mijn vader er ook eentje van gehad.

Leuk topic dat ik zeker in de gaten ga houden! Succes met dit mooie stukje Nederlandse automobiele historie!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2015 20:27 door verlichting.
Wat een avontuur,
een klassieker ongezien kopen in het verre Zweden,
en er vol vertrouwen duizend kilometer mee huiswaarts rijden...

Wybe
Het to-do-lijstje is vandaag iets langer geworden, na 1.000 km gereden te hebben zonder problemen vandaag toch gestrand met waarschijnlijk een ontstekingsprobleem. De Audi maar even als sleepauto gebruikt met m'n vriendin als chauffeur.

Je zal daar maar ergens op de ferry stranden...
Mooi verhaal, nu al! En wat een charmant wagentje, toch wel een heel sukje mooier en klassieker dan een 66. Fraaie Audi ook. Ben helemaal geen Audi-fan, maar zo'n A3 Limousine is toch wel een heel fraaie auto.
British Racing Green
Wat een avontuur,

Wybe

Precies. Eigenlijk is het erg onverantwoordelijk.
Mensen die dit soort dingen uitspoken zijn erg onverantwoord bezig. Bovendien is het nog verboden ook om met een buitenlands kenteken over de nederlandse weg te rijden ook als Nederlander.
Stel je voor wat er had kunnen gebeuren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2015 11:50 door stoterstangen90.
stoterstangen90
British Racing Green
Wat een avontuur,

Wybe

Precies. Eigenlijk is het erg onverantwoordelijk.

Mja, als je de uitgang van de ferry blokkeert helpen ze je heus wel het wagentje van de boot te krijgen. Natuurlijk kun je met pech stranden, vervelend, lastig, maar onverantwoordelijk? Mwoah.
Dat is de humor van stoterstangen90...
Prachtige 55!!!!!!!!!

Als je een goed onderhouden exemplaar treft is het echt een heel betrouwbaar wagentje, zeker een 55 of 66 met de Renault-motor.
Ik heb mijn 55 (Nutella-bruine sedan van '70) nu 10 jaar en zo'n 20.000 km. Nog nooit iets wezenlijks mee gehad, altijd starten-lopen-genieten. Rijdt echt lekker !

Tip voor de banden: ik heb er Bridgestone 145-14 op liggen. Die schijnen gemaakt te worden voor Audi A2 . Is betaalbaar en rijdt prima. Op die van mij lagen nog de originele van (toen) 35 jaar oud..... veel profiel, maar keihard en geen wegligging. Nieuwe banden waren een verademing.
Wil je echt origineel, dan kun je via de Dafclub Nederland ook nog 135-14 kopen.

Inderdaad: niet rijden totdat je een NL-kenteken hebt !
244-55
Tip voor de banden: ik heb er Bridgestone 145-14 op liggen. Die schijnen gemaakt te worden voor Audi A2 . Is betaalbaar en rijdt prima. Op die van mij lagen nog de originele van (toen) 35 jaar oud..... veel profiel, maar keihard en geen wegligging. Nieuwe banden waren een verademing.
Wil je echt origineel, dan kun je via de Dafclub Nederland ook nog 135-14 kopen.

Inderdaad: niet rijden totdat je een NL-kenteken hebt !

Dank voor de bandentip, ik ga nog eens even op onderzoek uit. Die originele stonden geloof ik in het laatste clubblad, dacht alleen dat ze redelijk aan de prijs waren. Het staat wel mooi die hoge smalle banden.

Twee weken rijden in NL is nog toegestaan met een buitenlands kenteken mits je hiervoor vrijstelling aanvraagt. Ik mag dus nog legaal een weekje toeren!

@All: Dank voor de leuke reactie allemaal! Ik ben ook erg blij met de 55!
Fantastisch verhaal! Erg leuk ding die Daf!
Ik heb mijn auto 2 weken geleden in Kiel gekocht, dus wat dat betreft hebben we allebei hetzelfde ellenlange stuk gereden. 414km tot aan de Nederlandse grens. Ondanks dat mijn auto pas uit halverwege 2011 komt, heb ik denk ik dezelfde spanning als jij gehad. Blijft die het doen en komen er geen gekke dingen aan het licht?!

Anyway, mijn gemiddelde snelheid lag wel op een gezonde 128km/ph, dus waarschijnlijk was ik wel wat sneller thuis. spinning smiley sticking its tongue out

Veel plezier ermee!
... blijft bijzonder die regelgeving..... Ik heb in september een auto uit Duitsland gehaald. Alles volgens de regeltjes gedaan (bevestigde men ook bij de RDW) en dat betekent dat je met een (Duits) exportkenteken naar Nederland mag rijden, maar zodra je de grens over gaat ben je formeel belastingplichtig (wegenbelasting en BPM). Het enige dat dan mag is direct naar huis rijden, een keuringsafspraak bij de RDW maken en een eendagskenteken aanvragen, laten keuren, weer direct naar huis, BPM betalen en dan wachten op je Nederlands kenteken. De hele procedure duurde zo'n 3 weken en in die tijd mocht ik de weg niet op.
Misschien is het voor een auto uit Zweden anders. Behoort het kenteken daar bij de auto ? BPM en belastingplicht heb je natuurlijk ook niet bij een Dafje.

Blijft een heerlijk ding, zo'n 55 combi. Ik heb hier in de buurt (Fryslân) een tijdje terug staan kwijlen naast een te koop staande rode, uit '71, ook import. Toch maar niet gedaan, mijn sedannetje bevalt ook prima.
Jemig wat een avontuur, echt genieten thumbs up
Prachtig karakteristiek wagentje.
244-55
... blijft bijzonder die regelgeving..... Ik heb in september een auto uit Duitsland gehaald. Alles volgens de regeltjes gedaan (bevestigde men ook bij de RDW) en dat betekent dat je met een (Duits) exportkenteken naar Nederland mag rijden, maar zodra je de grens over gaat ben je formeel belastingplichtig (wegenbelasting en BPM).

Als je voldoet aan bepaalde voorwaarden kan je voor twee weken vrijstellen voor bpm en mrb aanvragen bij de belastingdienst: Vrijstelling bpm en mrb

Ik voldoe aan de voorwaarden omdat de auto volgens het kenteken nog van de Zweedse eigenaar is. Het aanvragen van de vrijstelling is zo gebeurd, online wat zaken invullen en je kan de vrijstelling zo downloaden.
Wybe
Morgen kijken of ik ergens een contactpuntje kan scoren en dan morgenavond eens kijken of ik hem weer aan de praat krijg.

De DAF rijdt al weer, de ontsteking vanavond even netjes afgesteld en de auto rijdt weer als nooit te voren! Nog even een rondje door een regenachtig Arnhem en Velp gedaan en weer veel bekijks en opgestoken duimen.

Omdat ik aan de reactie zie dat m'n Audi ook wel gewaardeerd wordt daar ook nog maar even twee fotootjes van.

Mag officieel niet als de auto op buitenlands kenteken na twee weken in Nederland blijft.....
Maakt niet niet uit, mooi verhaal en er is weer een prachtige Daf terug in zijn thuisland 😊!
244-55
Mag officieel niet als de auto op buitenlands kenteken na twee weken in Nederland blijft.....
Maakt niet niet uit, mooi verhaal en er is weer een prachtige Daf terug in zijn thuisland 😊!

Ik heb tig auto's geïmporteerd uit Duitsland, en nooit problemen gehad. Ik ken ook helemaal niemand die problemen heeft gehad met een export kenteken. Als je al aanhouden, zeg je toch dat je m op kenteken gaat zetten, en een afspraak bij de rdw al gemaakt is? Het gaat gewoon om de intentie.

Maar Nederlanders laten zich snel bang maken, met een boete in het verschiet. Nou die komt dus nooit.
Ik heb het verslag met plezier gelezen. Ik vind het een mooie auto, gefeliciteerd met deze aanwinst.
244-55
Dat mag wel, als je maar de belastingen betaald, dan mag je rustig jaren in een auto met buitenlands kenteken rijden als inwoner van Nederland.
Al die belerende vingertjes weer... sad smiley
Bij het eerste topic van TS dacht ik spontaan:
"En wat als de verkoper bereid is zijn kenteken ter beschikking te stellen voor de overbrenging naar Nederland?"
Wat is de kans dat het fout loopt?
Of je zou al een overijverige én autogekke politiebeambte moeten treffen die zijn functie misbruikt om de wagen eens uitgebreid te bewonderen (en zo toevallig ontdekt dat er geen Zweed aan het stuur zit).

Over snelheidsovertredingen wordt hier on forum gemeenzaam niet zo kleinzerig gedaan, al zijn die veel en veel erger en is de pakkans veel en veel groter.

Dus geniet van de schitterende en exclusieve Daf,
en proficiat voor de pragmatische werkwijze waarop je de wagen naar zijn thuisland terugbracht thumbs up
Wybe
Wybe

De DAF rijdt al weer, de ontsteking vanavond even netjes afgesteld en de auto rijdt weer als nooit te voren! Nog even een rondje door een regenachtig Arnhem en Velp gedaan en weer veel bekijks en opgestoken duimen.

Omdat ik aan de reactie zie dat m'n Audi ook wel gewaardeerd wordt daar ook nog maar even twee fotootjes van.

Schitterend! In mijn ogen de mooiste Audi die momenteel te koop is. thumbs up
Jep, ben ik het ook mee eens, de verhoudingen kloppen gewoon. Al vindt ik het niet de mooiste audi die ooit is verkocht. winking smiley
Urgullig!!!

Gaaf, die eerste foto met die railbus (voor meer foto's zie de Facebookgroep "Räsbussens vänner"winking smiley op de achtergrond.

Verder kan ik me voorstellen dat je die contactpunten wellicht nog had kunnen opzuiveren (al naar gelang de ernst van vervuiling met wat poetskatoen of een stukje fijn schuurpapier).

Wel een contrast met je andere auto. Die is niet bepaald "urgullig".
Heeft niks met belerende vingertjes te maken, maar met de interpretatie van regels die blijkbaar niet duidelijk zijn. Iedereen moet zelf maar weten hoe strikt of rekkelijk hij of zij daarin is.

Genoeg gezeurd: nog maar een keer: een prachtig Dafje!!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-11-2015 17:12 door 244-55.
Ben je (al) lid van de Dafclub?
Magazijnaanbieding op 21 november: 4 135-14 banden voor 280,-
Die Audi mag er ook wezen! Een collega rijdt een blauwe A3 sedan. Prachtig model idd! Blijft wel exclusief, want je betaalt meer voor een minder praktische auto smiling smiley
244-55
Ben je (al) lid van de Dafclub?
Magazijnaanbieding op 21 november: 4 135-14 banden voor 280,-

M'n ouders zijn de oprichters van de Dafclub maar zelf ben ik nog geen lid. Ik kwam de aanbieding net vanavond tegen! Ik ga even lid worden en dan op 21 november maar vier banden halen, ik kan ze op internet niet goedkoper vinden
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.