Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982

Gepost door Marc 827 3500 
Dat ziet er weer kneiterstrak uit allemaal, geweldig werk!
Zo dan, die vader van jou kan z'n geluk niet op.

Dat stuur is inderdaad te licht, zo te zien hebben ze een redelijk aantal verschillende tinten beige gebruikt in het interieur en als je het verkeerde stuk pakt als referentie dan krijg je een behoorlijk contrast. Anderzijds vind ik dit er mooier uit zien dan wanneer het nét niet is.
@ BleuZ NL: Dankjewel!! big smile smiley

@ 406c: Thanks. winking smiley Ja dat is idd gebeurt. Heb naar leder van stoelen gekeken en die zijn gewoon lichter dan het stuur en het center van het stuur. Het is zeker niet slecht. Even kijken wat de tijd doet. Komt goed. smiling smiley
EN wat vond je vader? Wat een mooi werk Marc...

Had ik al verteld, Ayo, mijn vissen, alle modelletjes en boeken en ik zelf gaan verhuizen, richting jou! Ja nee echt, en dan mag je welke maand (laten we niet overdrijven) mijn auto's poetsen, spuiten en weer ik veel wat je nog meer allemaal doet EN kan. Ik kan erg goed dingen aangeven!

[/url]

Mariennn zou zeggen "Zie je uuttttt? Zieeeeeeeeh je uttttt?" smileys with beer

Hij stond er weer mooi bij Marc! Het was weer super leuk om je gezien te hebben, en nee dat zeg ik niet omdat ik tijdens de speech achter jou kon verschuilen... (oh nee wacht, dat was Thommyboy, maar zo groot is hij toch niet?)

Enneeh, in welke Rover ga je dit monteren:

Ohja, over dat meeten he... ik zal het even overleggen met de Fryske boy, gelukkig is het een lange weg naar Oostenrijk, maar misschien kunnen we dat een keer op een zaterdag doen, samen ook met Thomas. Ik ken ook nog een andere leuke Hyundai-rijder, die wil vast wel aansluiten. rondje rijden en weet ik veel wat nog meer, maar alleen voor de intimi hoor, zonder BBQ.
Leuk weer om te volgen!

Kende je dit YT-filmpje al Marc?
Ik vind het trouwens best een interessant kanaal.
@ Peter O: Hey Peter! Allereerst, hartstikke bedankt voor de mooie foto's! Je hebt hem mooi op de foto gezet.
Mijn vader is erg blij met zijn "Black Beauty". Lekker opgefrist weer.
Haha oh echt? Nou dan moet ik maar verf gaan mengen haha. En poets spullen kopen. Was erg leuk om jou en je vader weer te zien. Veel te lang geleden. Haha denk dat die wel dik staat in de SD1. nut smiley
Die mini meeting moeten we zeker doen! Gezellig man. thumbs up big smile smiley

@ Niseko: Dankjewel. Ja die ken ik zeker. Erg leuk kanaal idd. Bedankt voor het delen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2021 19:24 door Marc 827 3500.
cabriorob
Ook de auto van pa staat er keurig bij, Marc . thumbs up

Thanks Rob!! thumbs up
Eindelijk een grote klus aan kunnen pakken aan mijn Rover 827 Vitesse. Dankzij veel hulp en input van collega's. Het schuif/kantel dak had last van roest en dat hadden een vriend en ik in het verleden al een keer vrij grondig aan gepakt. Echter konden we vrij weinig doen aan de felsnaad aan de voorzijde van het schuifdak. Toen waren we bezorgd over mogelijke nevenschade wanneer we een fout zouden maken. Het bleef bij ontroesten en spuiten om de roest te vertragen. De zijkanten hadden we toen wel netjes en grondig aan kunnen pakken. Nu had ik eens overlegd met een collega hoe ik de voorste felsnaad moest aanpakken. Hij bood aan te helpen omdat het toch wel een lastig klusje was. Erg tof! Thuis heb ik het interieur gedemonteerd zodat de hemel er uit kon.

Na het weghalen van de lak en primer was dit weer zichtbaar:

En nu dan? Eerst zei me collega dat het nog best mee viel voor zo'n oude auto maar nu hij kon zien wat er was moest hij toch de beste aanvliegroute bepalen. Na een dag broeden kwam hij naar me toe met het volgende idee:

Nu komen mijn geweldige skills met paint even naar voren. nut smiley spinning smiley sticking its tongue out
1: De zwarte lijn is de bak voor het schuif/kantel dak. De twee donker grijze lijnen zijn het dak zelf. De huid plaat van het dak wat je aan de buitenkant ziet en de versteviging van binnen. Het bruine geeft de roest weer.
2: Zonnedak weghalen en daarna de rand wegsnijden waar achter de roest zit. Daarna alle roest wegslijpen en stralen.
3: Hierna een nieuw stukje plaatstaal maken op maat en dat er dan tussen plakken. En uiteraard het schuif/kantel dak weer terug plaatsen.
Klonk goed grondig dus daar gingen we voor.

Hier slijpt mijn collega het randje weg waar achter de roest zit:

Spannend moment als iemand een slijptol in je dak zet.
Dat was flink bezig:

Alle roest weghalen en stralen zodat het weer dicht gelijmd kan worden en het ook stopt met roesten:

Zo zag de rand er van binnen uit. Alles schoon gemaakt en ontroest. Ook gaten geboord zodat we goed de lijm er tussen konden persen:

Hier het nieuwe stuk metaal op maat aan het maken:

En hier wordt het nieuwe stuk metaal op zijn plaats gelijmd met carrosserie lijm:

Na een dag drogen is alles geschuurd en om het strak te maken in de plamuur gezet en geschuurd:

Daarna nog in de grondverf. Ook dit is weer geschuurd en toen kon het dak gespoten worden:

Aangezien het schuif/kantel dak er uit moest heb ik die ook gelijk aangepakt. Helemaal schoon gemaakt en het oude vet vervangen voor nieuw vet. Ook de afwater kanalen door geblazen met perslucht.

Op een doordeweekse avond gevraagd of een andere collega, die spuiter is, wilde blijven om hem af te plakken en uiteraard te spuiten. Dit vond hij geen probleem dus de cabine in en afplakken:

Hier ging hij in de kleur. Een Rover kleur ''Gunmetal Grey'':

En hier stond hij in de 2K blanke lak:

De volgende ochtend uitpakken en het resultaat bekijken. Echt heel mooi geworden!:

De binnenrand, waar ik roest heb weggehaald, heb ik in de grijze primer gezet zodat het metaal niet kan gaan roesten:

Ook de linker zijkant van de binnenrand gedaan want daar zat wat vliegroest:

En hier staat de zijkant helemaal in de primer:

Hierna heb ik het hele dak en de A en C stijlen in de blanke tectyl/wax gezet. Alle naden zitten nu goed in het vet:

Toen kon het schuif/kantel dak er weer in. Mensen die de auto kennen hebben wellicht een keer gezien dat het schuif/kantel dak niet helemaal netjes recht zat. Nu is dat allemaal netjes afgesteld doormiddel van vul ringen. Aannemelijk, toen de auto in het verleden is overgespoten is het dak er uit geweest en hebben ze hem niet netjes terug geplaatst en daarom vond ik een onlogische wirwar van verschillende ringen. Die heb ik allemaal weggegooid en nu heb ik frisse nieuwe gebruikt van dezelfde maat.

Alles weer op zijn plaats. Na het aandraaien van elke bout heb ik met een geel lak kwastje alles gemarkeerd zodat ik zeker wist dat ik niets over had geslagen tijdens het vastzetten. Beetje autistisch ik weet het. nut smiley:

Dit is wel een lekker gevoel. Wetende dat alles er achter weer fris is en netjes. Hemel weer op zijn plek:

Dak er weer netjes in:

Toen ik de bekleding achter los haalde zag ik dat de speakers achter ook wel aan vervanging toe waren. Zo gezegd, zo gedaan:

Echt heel blij met het resultaat en enorm dankbaar naar mijn collega's die met het plaatwerk en spuitwerk hebben geholpen. En ook naar mijn verloofde die heeft geholpen met het uit en inbouwen van de hemelbekleding en schuifdak! smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2021 00:03 door Marc 827 3500.
Respect zeg! Ik weet niet of ik dat zo zou durven, even een stukje felsnaad wegzagen big smile smiley
@ Klassiekerrijder: dankjewel! Ik ben er ook erg blij mee!

@ Ginkelvanmichiel: thanks. Ik snap wat je bedoelt en daarom deed mijn collega het ook. Haha.
Leuk, zo’n verloofde die je helpt bij je hobby. Heb dat voor mezelf nog niet gevonden. grinning smiley
Jay DoubleYou
Leuk, zo’n verloofde die je helpt bij je hobby. Heb dat voor mezelf nog niet gevonden. grinning smiley

Heb ik erg veel geluk mee inderdaad!
Ook weer eens wat gedaan aan de Rover 3500 Vitesse van mijn broer. Nadat ik mijn motorruimtes had schoon gemaakt kreeg ik de onvermijdelijke vraag van, onder andere, mijn broer of ik ook zijn motorruimte eens zou schoon kunnen en willen maken. Vooruit dan maar.... Mijn broer bracht hem zodat ik een aantal dagen de tijd had.
Zo was het. Niet slecht hoor. Vrijwel alles vetvrij alleen her en der oud vuil en resten van onderhoudswerkzaamheden:

Naar dit:

Eerst met fijne staalborstels en WD40 over de lichtmetalen delen gegaan zoals de injectie arm, kleppendeksels en steunen. Daarna met schuursponzen en WD40 nagedaan. Hierna de hele motoruimte gedaan met WD40 en een lap. Vervolgens alles nagedaan met een emmer sop en hierna alles afgenomen met een klamme doek. Ook heb ik de uitlaatspruitstukken gespoten met hittebestendige lak. Uiteraard ook alle kunststof delen ingesmeerd met vette creme.
Hierna de auto nog even grondig gewassen.

Leuk om de verschillen te zien. Gordelhouders zijn anders merkte ik en nog wat andere details in en om de auto. Ook de motor voelt anders. Een leek zou niet weten dat de 3500 carburateur en de 3500 injectie bloedbroeders zijn. Geluid en beleving is erg anders. Bij de Vitesse is de motor meer aanwezig en is het meer een rauwe beleving . Bij de Vanden Plas is het meer het chique interieur en het comfort wat indruk maakt en speelt de V8 meer een bijrol.
Moet mijn Vanden Plas ook weer eens stofvrij maken:

En tot slot ook weer mijn 827 Vitesse gewassen. Niets nieuws inderdaad maar wel de eerste keer sinds het werk aan het dak. Gelukkig geen lekkages!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2021 11:03 door Marc 827 3500.
Het houdt niet op! Wat een fantatisch werk heb je (samen met je collega's en je verloofde) weer neergezet thumbs up
Oei, de Rover van je broer is ook mooi zeg! Prachtig werk onder de kap weer, ziet er fantastisch uit.
Inderdaad , niks dan lof voor dit soort restauraties (al doet dit woord je noeste werk wellicht tekort, maar vind geen beter) en de fotoverslagen waardoor andere autoliefhebbers ook mee kunnen genieten - en hopelijk wat beter weer de komende tijd zodat je ook kan rijden met het dak open Marc winking smiley
@ BleuZ NL: Dankjewel man! smiling smiley

@ Klassiekerrijder: Ja dat is zeker een knappe verschijning idd! Dankjewel. Ik vond het ook een mooi resultaat!

@ Barri: Hartelijk dank. smiling smiley

@ Niseko: Dankjewel hoor. Vind het delen erg leuk. Wie weet heeft iemand er nog wat aan denk ik dan. smiling smiley Ja dat hoop ik ook. Lekker toeren en luisteren naar de V6 door het open dak. Heerlijk!!
Even een weekendje weg geweest met de Rover Vanden Plas. We gingen o.a. naar een mooi kasteel in Doorwerth:

Ondanks de regen lekker kunnen toeren en toch wat leuke foto's kunnen maken:

En na al het werk aan het dak van de 827 Vitesse heb ik hem grondig gewassen, gekleid, weer gewassen, deels gepolijst (spuitnevel etc) en tot slot in de was gezet:

@ Klassiekerrijder: Dankje!

Nog een trip gemaakt naar vrienden in Delden met de 827 Vitesse. Een kleine 400 km werden zo opgesnoept door de 6-cilinder. Even wat betere foto's dan voor de box. winking smiley

Mooi zo, die setting. Komt de auto goed tot zijn recht!
BleuZ NL
Mooi zo, die setting. Komt de auto goed tot zijn recht!

Dankje!! big smile smiley
Het was dit weekend mooi weer dus even de kans gepakt om de 827 lekker zijn benen te laten strekken.
Lekker naar Drenthe waar je mooi kunt wandelen.

Ook nog een modelletje van de SD1 op de kop getikt! Die kan in de verzameling:

In de avond zon nog leuke kiekjes kunnen schieten. Best apart dat ik na 12 jaar bezit nog als een klein kind er omheen loop en het leuk vind om hem op de foto te zetten. Maar ach, elke gek z'n gebrek. nut smiley

Prachtige plaatjes! En een beetje liefhebber loopt er inderdaad als een soort van verliefd omheen. Prachtig toch!
Barri
Prachtige plaatjes! En een beetje liefhebber loopt er inderdaad als een soort van verliefd omheen. Prachtig toch!

Dankjewel!! big smile smiley

Ja dat is het idd haha. Gewoon nog steeds zo gek van de auto. Erg leuk idd.
Weer hele mooie plaatsjes, the n als je een keer wegloopt can de auto en je kijkt niet om dan weet je dat je de auto moet verkopen.
A3white: dankje. Ja zo is het ook idd. winking smiley

Klassiekerrijder: bedankt!
Werd getipt door mijn broer over een leuk auto evenement in de Hoeksche Waard. Ik kan zelf niet gaan maar wellicht leuk voor spotters en mede autoliefhebbers. big smile smiley

[beleefhoekschewaard.nl]
De Rover Owners Club Holland werd dit jaar 50 en dat werd gevierd op een slot in Woerden. Een mooie locatie waar zo'n 60 tot 70 Rovers op af gekomen waren. Het was mooi weer dus dat zat iig al goed. Alles was welkom. Van oud tot nieuw. Ik had de 800 nog even gewassen zodat ie er netjes bij stond en toen konden we ons aansluiten bij de grote groep Rovers.

Vanaf het terras ook een mooi uitzicht op de naastgelegen kerk:

Na deze dag toch de Rover weer gewassen want de volgende dag stond er weer wat leuks op de planning:

Ik werd benaderd door Autoweek Classics of ik mijn 827 Vitesse beschikbaar wilde stellen voor een dubbeltest tegen een Saab 9000. Dat vond ik uiteraard hartstikke leuk dus een datum geprikt en afgesproken met de journalist en de fotograaf. Erg leuk om mee te maken en ondanks dat we een groot dagdeel bezig zijn geweest vloog de tijd om. Het prachtige weer maakte het af. Het kan nog wel even duren eer het artikel geplaatst wordt maar ik ben al erg benieuwd!
Het ging om een Saab 9000 2.0 Turbo van de eerste generatie om precies te zijn en dan was het ook nog een witte. Erg gaaf en dan dat fluiten van de turbo maakt het helemaal af.

En dan mijn Rover. Hij leek goed in de smaak te vallen bij de heren van Autoweek. smiling smiley

Een voorproefje:

Ik heb gevraagd of ik foto's mocht delen aan de heren en dat was geen probleem. Nu afwachten wanneer het blad uitkomt! smiling smiley
Ja toch!! Ben echt benieuwd!

Ik kreeg nog een aandenken van de Nederlandse staat voor de Rover club dag........
Ietsje te hard maar. 4 km/u om precies te zijn. We waren lekker aan het toeren en ongemerkt. Ach ja iig goed te zien dat het dak mooi strak is!! smiling smiley

Weer een projectje aangepakt aan mijn 827 VItesse. Het hout van de middenconsole was al niet mooi sinds ik hem heb. Nu toch echt de tijd genomen het eens aan te pakken.
Naast het feit dat het hout grotendeels verschoten was, was er ook een beschadiging:

Dit kun je alleen fixen door opnieuw fineer aan te brengen. Iets te hoog gegrepen denk ik dus ben ik op zoek gegaan in Engeland voor een vervangend exemplaar. DIe vond ik gelukkig vrijwel direct in het Rover 800 wereldje:

Een mooi exemplaar met weinig beschadigingen en mooie diepe kleur. Nu viel het verschil echter wel op tussen de andere delen op het dashboard en het andere houten plankje in het middenconsole. Hierom al deze delen uitgebouwd en meegenomen naar mijn werk om aan te pakken. Het hout in de portieren is nog steeds mooi donker dus dat lekker laten zitten. Na het schuren was het verschil goed te zien:

Ik dacht ik vraag gewoon of alles in de blanke lak gezet kan worden en hoop op het beste. Echter kwamen twee collegas (een heeft het dak gespoten van de Vitesse) met een goed idee. Voor de delen die ik donkerder wil hebben mengen we een beetje zwarte kleur in de blanke lak. Dan kunnen we alles mooi in een kleur krijgen. Niet perfect en 100 procent maar veel beter. Dus het deel wat uit Engeland kwam heb ik geschuurd met softpad korrel 1000 en dat is met een paar lagen heldere 2k blanke lak gespoten en de overige twee zijn ook geschuurd met korrel 1000 en hierop gespoten met 2k blanke lak met een beetje zwart erdoorheen. Een heel mooi resultaat!:

Voordat de houten delen weer terug gingen eerst alles schoongemaakt:

Alles weer op zijn plaats. Heel erg blij met het resultaat!

Zelfs met fel licht is het een mooi geheel. Niet perfect maar beter dan ik ooit had verwacht! Erg goede tip van de collegas om het zo aan te pakken.
Leuk om te zien dat je 827 in de AW Classic komt. Ik ben benieuwd wanneer het artikel verschijnt!

Ook erg mooi werk geleverd met het hout van de middenconsole; ik zou het niet durven!
@ Speed touch: Dankjewel. Ben er ook erg blij mee.

@ Esher: ja ik ook! Ik zal het laten weten hier. 😃 Dankje. Erg opgeknapt idd. Als er collega's om je heen staan die het weten dan durf je meer. Haha.
Het was gisteren een redelijk droge dag dus mijn kans gepakt om iig mijn Rover 3500 Vanden Plas in winterslaap te brengen. Werd vroeg wakker dus lekker rustig op temperatuur kunnen rijden.

Toen een additief in de tank gedaan, hem vol getankt en de banden op een hogere druk gezet:

Hierna goed gewassen, hem droog gereden en hem thuis gestofzuigd en verder droog gemaakt.

Uiteraard ook de accur er uitgehaald.

Nu moet er alleen nog een vochtvreter in maar die haal ik binnenkort.
Welterusten!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2021 14:49 door Marc 827 3500.
Tja, mooi dat 'ie heerlijk droog staat, maar jammer dat het seizoen weer voorbij is....
uwbuurman
Tja, mooi dat 'ie heerlijk droog staat, maar jammer dat het seizoen weer voorbij is....

Ja is altijd beetje dubbel gevoel idd.
Met het slechtere weer in het vooruitzicht ook de 827 Vitesse in winterslaap gebracht. Lang stuk gereden, lekker vol getankt, additief erbij, banden op spanning en schoonmaken.

Accu er uit:

Vochtvreter er in en hoes er overheen:
Waar rij je de winter in, nu beide Rovers op stal staan?
@ uwbuurman: big smile smiley thumbs up

@ Barri: ik ga altijd met de fiets naar het werk en naar dingen in de buurt. Voor andere bestemmingen hebben we nog een Mitsubishi Colt. Sowieso gebruik ik de Rovers niet echt voor korte dagelijkse dingen.
Aha, de auto's zijn beide gewoon luxe smiling smiley
Geen Colt in dit topic gezien overigens winking smiley
Barri
Aha, de auto's zijn beide gewoon luxe smiling smiley
Geen Colt in dit topic gezien overigens winking smiley

Ja eigenlijk wel. Puur voor de heb en het genieten ervan. Tuurlijk ook wel eens ingezet als het niet anders kan of iets dergelijks maar in principe zijn het auto's om te koesteren. De Colt is wel degelijk een keer langs gekomen in het topic haha. Beetje naar beneden scrollen. winking smiley
[www.autoweek.nl]

Heb daar pas ook weer een en ander aan gedaan, lekker gepoetst, nieuwe kenteken platen er op. Dat maakte wel weer verschil! Ook een fijne auto.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.