Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982

Gepost door Marc-827-vitesse 
Gaaf om te zien! Prachtig om te zien hoeveel werk je erin steekt. Ik dacht dat ik een pietje precies was maar dit is wel een ander level grinning smiley
Heel erg mooi werk! Je leert een hoop bij zo en zo te lezen hebben je collega's er ook wel plezier in.
Ik heb laatst de Hubnut video met jouw auto's nog bekeken; daar waren ze al opvallend goed qua conditie maar nu nog mooier!
@ Thomas3006: Thanks man!

@ Micha D: Dankjewel man! Haha ja OCD is het goede woord denk ik. spinning smiley sticking its tongue out Ik wist redelijk wat maar de kennis van mijn collega's heeft erg veel geholpen.
Oh ik dacht dat zink spray nog wel een dek laagje kon gebruiken. Bedankt voor de tip!

@ Barri: Dankjewel. smiling smiley Ja ik ben ook niet ontevreden over het stuur. smiling smiley

@ Rutger DC: Dankjewel. Ja vooral veel tijd maar dat vind ik het meer dan waard. big smile smiley

@ Opel Omega: Leuke reactie dankjewel! Ja beetje precies ben ik wel. :P

@ Engineer2: Thanks! Ja ik leer elke dag weer en heb zeker geluk met collega's die er lol in hebben. Ja dat is een leuk filmpje geworden!

Aangezien de SD1 zich erg nuttig heeft bewezen als vervoer voor de velgen en andere klusjes, heb ik deze beloond met een nieuw smeerolie filter en nieuwe motor olie. Ook hebben we een lekkage verholpen die zat bij de smeerolie sensor. De lekkage zat inwendig in de sensor dus eerst gekeken of ik een nieuwe/andere te pakken kon krijgen maar helaas niet meer te krijgen. We hebben een passende stop bij een auto speciaal zaak gekocht en deze met speciale kit er in gezet. Dit was het enige wat nog lekte na al het grote werk dus nu helemaal netjes. smiling smiley

De nieuwe stop:

Vandaag ook weer even gewassen:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2020 15:02 door Marc 827 3500.
Vandaag (8-4-2020) heeft deze oude bruut, zonder op of aanmerkingen, zijn APK behaald. big smile smiley
Het zou geen verrassing moeten zijn dat je zo door de APK rolt maar toch is het met een oude auto altijd maar even afwachten. Jij kan weer fijn aan het toeren gaan!
@ A3 White: Zo is dat! smiling smiley

@ Engineer2: Dat idd. Hij is grondig aangepakt en is erg fris maar idd het is een auto van bijna 40 jaar. Maar alles prima iig!
Gefeliciteerd met de nieuwe APK! Ook opvallend om te zien dat de keuringsstations in NL nog wel open zijn; in België zijn deze tot nader orde gesloten door de coronamaatregelen. In de tussentijd worden er (logischerwijze) geen boetes uitgeschreven voor vervallen keuringen...
Lekker man, ook geen vervelende aarde gerelateerde dingetjes.

Maar bij de Mitsubishi met een Rover??
Escher
Gefeliciteerd met de nieuwe APK! Ook opvallend om te zien dat de keuringsstations in NL nog wel open zijn; in België zijn deze tot nader orde gesloten door de coronamaatregelen. In de tussentijd worden er (logischerwijze) geen boetes uitgeschreven voor vervallen keuringen...

In Engeland ook inderdaad. Maar er is nu eenmaal niet veel interactie tussen personen bij een keuring en de auto zelf wordt bij de meeste werkplaatsen toch al standaard voorzien van een stoelhoes. Dan nog even het stuur en versnellingspook desinfecteren en klaar.
eye rolling smiley Ja vooral dat stuur desinfecteren ben ik als de dood voor. Ik weet 1 ding heel zeker....mijn auto wordt dit jaar gewoon gekeurd bij de garage waar ik het meeste mag en de mensen het beste ken. Zelfs al moet ik er 500 km voor rijden.
@ Escher: Dankjewel!! Ja hier gewoon open idd. Ik werk ook gewoon door.

@ Nico GTR: Thanks man! Haha ja het is de garage waar mijn vriendin en schoonouders al decennia klant zijn. Keurige mensen met een liefde voor young en oldtimers (in showroom staan schitterende youngtimers). Voorheen ging ik altijd in Maassluis maar dat is nu echt te ver uit de route.

Toen ik een artikel had geschreven in Youngtimer magazine een aantal jaren geleden was ik ook in contact gekomen met Octane magazine. Dit blad wilde dit voorjaar langskomen maar dat kan nu niet. Hierom vroegen ze me een stukje te schrijven voor hun webpagina:

[www.octanemagazine.nl]

Voor wat foto's heb ik de 800 even uit de box gereden en dus moest hij wakker gemaakt worden:
[www.youtube.com]
smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2020 23:03 door Marc 827 3500.
Heerlijk om alles te zien ontwaken. Altijd weer een cadeautje als de afdekking eraf gaat, de knipperlichten knipperen, interieurverlichting aan, en de startmotor draait.
A3 White
Heerlijk om alles te zien ontwaken. Altijd weer een cadeautje als de afdekking eraf gaat, de knipperlichten knipperen, interieurverlichting aan, en de startmotor draait.

Exact dat!! big smile smiley
Vandaag mijn Rover 827 Vitesse weer uit de stalling gehaald om de (inmiddels verlopen) APK te ondergaan. Deze werd glansrijk behaald. smiling smiley
De garage (die deze auto voor het eerst keurde) vond hem heel erg netjes en de monteur grapte nog dat hij het eigenlijk onzin vond om te kijken of alles goed was.
Uiteraard is alles netjes nagelopen. winking smiley

Direct ook even wat plaatjes geschoten en het werk van afgelopen winter bekeken.

Best een lijstje als ik terug denk.
Velgen
Nieuwe banden
Leder (voorstoelen en stuur)
A & C stijlen gespoten
Ruitenwissers voor en achter gespoten
Deurlijsten gespoten
Stootrand achterbumper weer zwart gemaakt
Raamlijsten achterruit weer zwart gemaakt
Plekje op koets onder spoiler gespoten
Accu bak gespoten
Wielkasten schoon gemaakt
Vulpijp benzine tank schoongemaakt en gespoten

Veel werk maar ben blij met het resultaat! smiling smiley
De dag na de apk ook weer de motorolie en oliefilter vervangen van mijn 827 Vitesse. big smile smiley

Ook weer wat klusjes gedaan aan mijn 3500 Vanden Plas.
Ik zag dat de stoot-strips op het linker voorscherm en linker achterportier erg los zaten. Deze er afgehaald en opnieuw vast gemaakt. De overige strips zaten nog muurvast dus lekker laten zitten.
Primer aanbrengen:

En plakken maar:

Iets wat ik ook nog moest doen was het ontroesten van de spiegel fundering van de voordeuren.

Links:

Zink coating:

Primer:

Zijdeglans zwart:

Rechts:

Zink coating:

Primer:

Zijdeglans zwart:

Na drogen beide kanten ingespoten met heldere tectyl:

En nieuwe afdichting gemaakt:

Hierna is alles weer dicht gemaakt maar daar volgen foto's van bij de volgende update. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 01:09 door Marc 827 3500.
Mooi werk Marc! Heerlijk dat perfectioneren van jou!

Wat voor dubbelzijdig tape heb jij gebruikt voor de strips? Of is dat lijm?

Gefeliciteerd met de nieuwe APK trouwens! Leuke foto's van de Vitesse ook!
@ uwbuurman: Dankjewel!!

@ Peter O: Thanks man! Ik doe mijn best. smiling smiley Wat ik op de panelen aan breng van tevoren is primer (op doekje of spuitbus) voor dubbelzijdig plakband. Is van 3M.
[www.toolstation.nl]
Nogmaals dank! APK is erg fijn idd. smiling smiley
Weer beetje aan SD1 geklust.
Ik vond de motorruimte niet echt fris ondanks dat ik al een en ander gedaan heb er aan. Nu wat grondiger te werk gegaan.
Eerst maar een en ander opzij gehaald of gedemonteerd om te zien waar ik mee aan de slag kon:

Spruitstukken met staalborstel schoongemaakt en ontvet:

Op de eerste foto kon je zien dat ik de roosters onder de voorruit had weggehaald. Dit omdat ik ze heb schoongemaakt, toen zilver (hittebestendig) heb gespoten en daarna afgewerkt met blanke lak:

Spruitstukken spuiten:

Na dit heb ik de kleppendeksels, en carburateurs schoongemaakt met WD40 en een schuurspons, De zilveren luchtkanalen die naar het luchtfilter gaan heb ik met staalborstels mooi gekregen. Hierna is alles gesopt, afgenomen, in de spray wax gegaan en kunstof delen in een beschermende creme gezet. Als je het vergelijkt met een oudere foto van een paar jaar terug is het flink opgefrist al zeg ik het zelf! smiling smiley :
Voor:

Na:

Weer een dag goed besteed! smiling smiley
Zo zie je maar, er valt altijd nog wel iets te verbeteren!thumbs up Een mooie hobby om zo met een klassieker bezig te kunnen zijn.
Mechanix
Zo zie je maar, er valt altijd nog wel iets te verbeteren!thumbs up Een mooie hobby om zo met een klassieker bezig te kunnen zijn.

Zo is dat! smiling smiley
Weer een leuke klus gedaan aan mijn Rover SD1. Toen ik de wagen kocht in 2016 was hij helemaal compleet op de mistlampen na. Die lampen had de vriend/garagist verkocht toen hij in eerste instantie van plan was om de Vanden Plas te demonteren. Ik had eerst andere klusjes aan de rode Brit die ik gedaan wilde hebben maar laatst zeiden mijn ouders dat het ze leuk leek om iets te geven waar ik blij mee zou zijn. Mijn vader opperde al dat mistlampen een leuk iets zou zijn (hij ergerde zich blijkbaar ook groen en geel aan de lege vakken in de spoiler van mijn SD1 spinning smiley sticking its tongue out ). Aangezien mistlampen voor een SD1 schaars zijn en nieuwe vrij duur heb ik gezegd dat ik minimaal de helft wil betalen. Het moet wel leuk zijn. Hoe dan ook, nieuwe mistlampen voor mijn SD1 zijn een feit! smiling smiley
Zo zag het er eerst uit:

De nieuwe lampen:

De auto hoort, per kant, twee vrouwelijke stekkers te hebben en de lampen twee mannelijke stekkers.De bedrading zat nog in de auto dus die moest ik gewoon even doortrekken naar de spoiler:

Rechts was dat zo dus hoefde daar alleen de stekkers er in te doen.

Ik had de spoiler los gehaald zodat ik de bedrading kon doortrekken. Nadat de bedrading weggewerkt was is de spoiler uiteraard weer vast gezet.
Aan de linker kant van de auto zat een mannelijke stekker omdat de sok er af was. Hierom zelf een nieuwe stekker er aan gezet en netjes geïsoleerd:

Knutselen:

Klaar:

Staat echt veel mooier zo! Heel blij mee!
[www.youtube.com]
Staat inderdaad beter met mistlampen zo! Mooi gedaan. Leuk ook dat je er een filmpje bij had geplakt, geeft net even die extra 'dimensie' thumbs up
omniradius
Staat inderdaad beter met mistlampen zo! Mooi gedaan. Leuk ook dat je er een filmpje bij had geplakt, geeft net even die extra 'dimensie' thumbs up

Dankjewel. Ja toch, hij is nu meer af. Mooi dat het filmpje ook in de smaak viel. smiling smiley Had het gemaakt om door te sturen naar mijn ouders maar dacht laat ik het ook maar hier toevoegen. Wel zo leuk! smiling smiley
Gaaf Marc!! Die mistlampen miste ik niet(echt) maar nu ze erin zitten maakt het toch wel helemaal af, gaaf!!
Staat heel tof!

Jij bent nog niet naar de kapper geweest of wel?
@ Peter: ja dat idd. Toen ze er niet in zaten maakte het niet heel erg uit naar dit staat wel veel mooier! Dankjewel.

@ NicoGTR: Dankjewel! Huh? Die vraag kan ik even niet plaatsen. spinning smiley sticking its tongue out
Jij stapt in op je filmpje, ogenschijnlijk met een enorme bos haar...maar dat kan aan de belichting liggen. drinking smiley
Nico GTR
Jij stapt in op je filmpje, ogenschijnlijk met een enorme bos haar...maar dat kan aan de belichting liggen. drinking smiley

Oh haha. Nee joh valt best mee. Wellicht langer dan jij van mij gewend bent.
Wauw, netjes! Blijft ook echt wel heel gaaf dat de auto eigenlijk gesloopt zou worden en hier nu staat in perfecte staat. Mooie toevoeging!
Dankjewel Micha!

Nieuwe grote update! smiling smiley Flink wat werk gedaan aan mijn SD1 3500. Iets wat voor mij altijd een doorn in het oog is geweest, was het interieur. Het was geen ramp maar vond het altijd een beetje mwau.
Scheur in de bovenkant van de rugleuning van de achterbank:

Links achter zat een scheurtje in de wang en een bruine gordel omdat originele gordel stuk was gegaan en is vervangen voor een bruine.

Knopjes van de gordel vangers waren roze uitgeslagen:

Dashboard heb ik in het verleden een keer gespoten (zou ik nu nooit meer doen) waardoor hij helaas een tint of wat te licht is geworden en veel te veel glom en het hout was echt niet mooi meer:

Afdekplaat boven klokken was helemaal lelijk geworden:

Hemel was helemaal gaan scheren en hangen:

Speaker kappen hoorden beige te zijn maar had ik zwarte gemaakt omdat ze erg lelijk waren geworden:

En aan de buitenkant zat ook nog iets wat jammer was. De strips onder het glas was het rubber bij sommige strips uitgedroogd en gaan scheuren:

Nu zijn een hoop dingen van een Rover SD1 prima te vinden. Echter worden interieur delen al snel lastig. Het volledig beige interieur schijnt nogal zeldzaam te zijn dus ik had de hoop al beetje opgegeven om het ooit eens grondig aan te pakken. Nu had ik geluk toen ik een aantal jaar geleden in Engeland was en een Nederlandse, mede SD1 fan naar mij toe kwam. Deze man had een goudkleurige sloper staan met ook het volledig beige interieur waarvan het interieur in mooie staat was. Hij wilde het graag aan mij verkopen omdat het in goede handen moest komen. Uiteraard direct toegehapt en na een poosje kon ik langskomen om het uit te bouwen.
Dit is hem dan, de sloper/donor:

Hier was ik al lekker op weg:

De man heeft meerdere SD1's waaronder nóg een goudkleurige. Deze had echter een heel bijzonder verleden daar deze Rover in Saoedi-Arabië heeft gereden. Zelfs met kogelgaten in de deuren. Van de ''Arabier'' heb ik chroom strips voor onder de ruiten gehaald die nog verrassend goed waren:

Ik heb flink mijn slag kunnen slaan en twee kofferbakken vol kunnen ophalen zodat ik van mijn oude en het ''nieuwe'' interieur wat moois kon maken:

Dit is de heilige graal voor SD1 eigenaren. Een strakke afdekplaat voor het dashboard!:

Toen ik de onderdelen even kwijt moest in de box leek de 827 Vitesse wel even een barn-find spinning smiley sticking its tongue out :

Eerst aan de buitenkant begonnen met de chroom strips er af te halen:

De beste strips schoongemaakt vanbinnen (wat over de deur geschoven wordt):

Omdat je met het opschuiven over de lak mogelijk wat beschadigd even een laagje zink spray:

En heldere tectyl zodat het zeker niet kan roesten:

Ook weer goed:

Toen ik aan de deuren bezig was vond ik de binnenkant er een beetje armoedig uit zien. Oud en gescheurd plastic dat met tape en viezigheid vast zat:

Alles schoongemaakt, de deuren vanbinnen in de tectyl gezet en de stekkers ingespoten:

Toen de deur weer dicht gemaakt met fris plastic:

Ook de linker deur uiteraard. De mede neuroten zullen zien dat ik zelfs nieuw tape met nummering heb gedaan om de stekkers spinning smiley sticking its tongue out :

En ook dichtgemaakt:

Toen verder gegaan met de binnenkant. De D-stijl bekleding heb ik beige gespoten zodat het beter past in het interieur:

En blanke lak:

In vorige posts heb ik verteld dat ik thuis het hout heb geschuurd en met een spuitbusje heb gespoten. Het was netter dan het daarvoor was maar het was niet super. Uit de donor kwam veel mooier hout. Dit heb ik op mijn werk geschuurd met goede apparatuur en toen is het gespoten in de spuit cabine:
Eerst schuren (hout voor deuren):

Hout van dashboard:

Na vier lagen lak uit de spuit cabine weer geschuurd om craquelé barstjes van het oude fineer minder te doen opvallen:

En toen na nog eens een laag of 4 blanke lak was het resultaat erg netjes:

Toen ben ik samen met een vriend begonnen aan toch wel een spannende klus. Het lelijke oude dashboard uitbouwen en het nieuwe inbouwen (het groen omcirkelde bruine klepje is geschuurd en zwart gespoten zodat dat netjes er uit ziet achter de lucht roosters):

Het ''nieuwe'' dashboard moest iets aangepast worden want het kwam uit een iets nieuwer type:

De oude hemel hebben we er ook gelijk uitgehaald en nadat de goede stof besteld en binnen was hebben we de hemel opnieuw bekleed:

De binnenkant van het schuifdak is ook gestoffeerd dus na uitbouwen ook bekleden:

Voordat de hemel weer dichtgebouwd is heb ik ook de naden van het dak ingespoten met tectyl
En alles weer netjes:

NIeuwe wang zonder gat, champange kleurige gordel zoals het hoort en net hout:

De ''nieuwe'' gordel houders met egaal rode knoppen:

Nu weer mooie beige speaker kappen (uit de donor) ingebouwd:

Ziet er ook weer fris uit:

Dashboard is ook erg opgeknapt:

De Vanden Plas wordt steeds frisser. Zeker als je oude foto's ziet van toen hij nog in Zwitserland stond:

Vandaag de ouwe reus even gewassen. Hij heeft een erg lekker bekkie zo met de fraaie mistlampen cool smiley :

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2020 00:39 door Marc 827 3500.
Wauw. Dat is een beste klus geweest, zeg.
Maar mooi resultaat! Hij staat er weer lekker fris bij.
Het is een halve restauratie geworden zeg. Maar het is nu ook echt perfect! Mooi werk.
Wow jeetje wat een project! Het resultaat is echt verbluffend mooi, chapeau!
Goed fotoverslag!. Complimenten voor de manier waarop je alles aanpakt.
@ Der Magistrat: Dat kun je wel zeggen! Maar het resultaat voor ogen blijven houden en niet teveel nadenken. nut smiley Dankjewel!

@Engineer2: Ja het gaat die kant wel op idd. Als je de ene klus hebt gedaan dan ga je je ergeren aan het andere haha. Bedankt!

@ Zadelsnuiver: Thanks man. smiling smiley

@ Marathon: Dankjewel! winking smiley
Heerlijk, dit zijn de leukere klussen! Hemeltje is trouwens super strak geworden, knap hoor! Het totale resultaat is prachtig thumbs up.
Micha D
Heerlijk, dit zijn de leukere klussen! Hemeltje is trouwens super strak geworden, knap hoor! Het totale resultaat is prachtig thumbs up.

Dankjewel Micha! Ik geniet idd erg van dit soort klussen. De auto knapt er zienderogen van op, je hebt weer wat geleerd en het rijplezier neemt toe. smiling smiley
Sodeju, wat een werk! Geweldig resultaat zeg. En je kan poetsen wat je wil aan de buitenkant tongue sticking out smiley , maar tijdens het rijden zie je toch vooral het interieur. Lijkt me heel fijn omdat zo punt voor punt te kunnen perfectioneren. thumbs up
Fantastisch werk. Zeker dat hout maakt een enorm verschil!thumbs up
Lekker gewerkt! Maar dat blauwe plastic?? Waarom niet origineel blank plastic?
Jeetje wat een klus! Wel echt heel erg netjes geworden!
@ MWH: Dankjewel. klopt helemaal. Interieur is erg belangrijk. Al vind ik een auto toch fijner rijden als hij van buiten ook schoon is. winking smiley

@ 406c: thanks! Ja hout maakt het echt af en zelfs chique. smiling smiley

@ Uwbuurman: dankje. Omdat ik dit blauwe plastic had en geen doorzichtig blauw plastic. spinning smiley sticking its tongue out Originele plastic was gescheurd.

@ NicoGTR: bedankt man!
Gewoon Dirk
Wat een werk weer aan de 3500, niets dan lof!

Bedank man!
Nu reageer ik nauwelijks op dit forum, maar voor een topic als deze maak ik heel graag een uitzondering als fervent auto(techniek) liefhebber en bezitter van een oude Volvo (340)

Wat een prachtige Rovers, leuk geschreven updates en respect voor jouw werkzaamheden en zorg voor de beide exemplaren!
Het zijn net als mijn Volvo stukken nationaal erfgoed (al ligt er dan een Honda motor in de Vitesse, in mijn Volvo ligt een Renault torretje)

Die trips naar Engeland ook, de cultuur daar een beetje kennende zullen ze zeker de SD1 prachtig vinden, en zal je ook vast vele complimenten ontvangen.

Hopelijk is het je nog lang gegeven om te mogen genieten van deze twee Rover klassiekers.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2020 18:00 door wouter76.
@ Wouter76: Hartelijk dank voor je reactie. Ook leuk zeg zo'n Volvo 340. Vriend van mij is helemaal Volvo liefhebber en heeft een Amazon. Mooi merk.

Ja Engeland is echt geweldig leuk. Echt een auto land. Toen ik met de SD1 daar was kreeg ik veel leuke reacties.

Geniet van je Volvo! thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.