Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982

Gepost door Marc-827-vitesse 
Hallo autofanaten,

Mijn naam is Marc, ben geboren in 1990 en heb mijn Rover 827 Vitesse sinds 2009 in bezit en geniet daar elke dag van (ook al is het geen dagelijkse auto).
De 800 serie is de opvolger van de SD1 serie die in 1986 alleen als sedan werd geďntroduceerd. In 1988 kwam de langverwachte fastback range met als topmodel de Vitesse. Bij de Vitesse deed Rover meer zijn eigen ding dan bij de ''gewone'' 827 modellen. Bij de Vitesse werd er een stugger ophanging uit Rover's eigen huis gemonteerd (gasgevulde dempers) en het stuurhuis in de Vitesse was ook uit Rovers eigen huis.
De motor is qua specs gelijk aan de Honda Legend.

C27A 2,7 liter V6 / 169 PK / 225 NM / 24 kleppen / variabele inlaatpoorten / Hydraulische klepstoters.

De hoofdcomputer (ECU) is ook gelijk aan de Honda modellen maar de subcomputer en aansturing van de motor verschilt wel tussen de Rover's en Honda's, daar waar de motor in de Legend meer een toerenschreeuwer werd was het in de 800 meer een gemoedelijke lobbes die gericht was op laagtoerig (koppel) vermogen. Dit was ook op te maken uit diverse autotests toentertijd waar men veel verschil tussen de wagens opmerkte.

In januari 2009 haalde ik mijn rijbewijs en ik wist dat ik het liefst een Rover 800 serie wou hebben en dan was de MK1 827 Vitesse wel de grootste droom. Dit omdat mijn vader het jaar ervoor een mk2 827 Si heeft aangeschaft. Ik had geluk want toevallig stond toen op Autoscout in Duitsland een prachtexemplaar te koop die zijn eerste 20 jaar in Zwitserland had doorbracht bij de eerste eigenaar. Bouwjaar 1989 met 70 000 km op de teller en 0% roest.
Zonder twijfel heb ik hem gekocht en de wagen is nog beter dan ik had verwacht en ik heb preventief onderhoud laten doen/gedaan omdat ik daar erg aan hang zodat ik beter van de auto kan genieten.

2013:
De distributieriem, waterpomp en span-rol vervangen. Radiateur zat een klein hoge-druk lekje in dus ook deze vervangen en het koelsysteem voor de zekerheid gespoeld, nieuw expansie tankje werd geďnstalleerd en het systeem werd met nieuwe koelvloeistof gevuld. Het stuurhuis van een 800 heeft de neiging te lekken na zo’n 15-20 jaar en deze is dan ook vervangen voor een origineel Vitesse 827 stuurhuis zodat deze niet meer lekt.

2014:
De automaat in mijn Vitesse schakelde al heel goed maar toch wou ik zekerheid hebben over de olie in de bak dus deze heb ik laten spoelen bij een erkend bedrijf hier vlak in de buurt. Zeker een aanrader omdat de bak nu helemaal schakelt als een klokje.

2015:
Onderkant en kokerbalken van voor tot achter in tectyl om de wagen roestvrij te houden.

Cosmetisch opfrissen/aanpassingen:
Alleen de stootrand van de bumper weer fris zwart gespoten en een zwart rubberen strip boven de achterruit weggehaald en daarna zwart gespoten. Motorkap gespoten vanwege een kras en het leer op het stuur geschuurd en geverfd. Ook is de echt houten strip in het dashboard door mij vervangen omdat het originele gecraqueleerd was.

Toen ik mijn Rover in 2009 kocht paste alleen een 18.2 plaatje aan de achterzijde en een grote/normale GAIK plaat aan de voorkant (vanwege de toenmalige gebruikte kentekenplaten in Zwitserland). Toen ik enige tijd geleden vroeg aan de RDW of dat mocht kreeg ik als antwoord; 'ja hoor dat mag'. Nu ben ik pas met de 827 naar Frankrijk geweest voor een vakantie en had een vraag gestuurd aan de RDW over NL stickers en of dat moest. Kreeg een keurig telefoontje met de mededeling dat ik toch niet 18.2 en GAIK platen gecombineerd mocht voeren. Nu vind ik aan de voorzijde van mijn auto een klein plaatje niet zo staan dus heb ik het opgelost door aan de achterzijde een grote normale GAIK kentekenplaat houder en kenteken plaat te monteren. Moet zeggen dat ondanks die 18.2 plaat wel apart stond dat ik de GAIK mooier en frisser vind staan en als ik naar het buitenland ga hoef ik geen NL sticker, dus win win.
(de 18.2 toestemming heb ik nu niet meer op mijn kentekenbewijs staan omdat de wagen nu geschikt is voor GAIK platen).

Zoals gezegd heb ik de Rover 6 jaar in bezit, de teller staat inmiddels op ruim 99 000 km en daaruit kunnen jullie opmaken dat het puur een hobby auto is die in de winter niet eens buiten komt en met slecht zomer weer ook niet. Ook al heb ik relatief gezien niet veel kilometers gemaakt in de Rover kan ik al zeggen dat het een heerlijke wagen is die rustig kan cruisen als een boot en desgewenst ook fel kan reageren als een schuimbekkende TBS'er. ik trek hem eerlijk gezegd niet vaak door maar ben wel eens een paar keer nieuwsgierig geweest. winking smiley

Aandachtspunten bij de Rover 800:
(deze punten zijn niet op mijn 800 van toepassing maar is info van diverse forums en magazines)

-Roest vul-pijp van de benzinetank.

-Plaatwerk is net zo goed / slecht als bijvoorbeeld een eerste type Ford Scorpio. Mogelijke plekken zijn dorpel nabij achterwiel en achterste wielkast rand (heb ik alleen gezien bij matig tot slecht onderhouden exemplaren).

-Bosch ABS systeem sensoren kunnen gevoelig zijn.

-Matig gesoldeerde contacten in subcomputer waardoor motor af kan slaan (makkelijk te repareren).

-Na hogere km standen kan de temperatuur sensor die communiceert met de ECU defect raken en de motor in het ''koude start programma'' laten starten terwijl hij nog op temperatuur is van een recente rit. Hierdoor kan de motor ''verzuipen'' waardoor starten moeizaam gaat (ook dit is simpel op te lossen door sensor te vervangen).

-Haperende elektrische ramen en spiegels (wel van toepassing op mijn Vitesse, zeker na weinig gebruik maar ach dat is karakter winking smiley ).

Al met al een goede auto met (zoals elke massa productie auto toentertijd) wat kleine aandachtspunten. ''Waarom zijn ze dan uit het straatbeeld verdwenen?'' hoor ik sommige denken. Ik dacht hetzelfde toen ik mijzelf meer ging verdiepen in autoland toen ik 15 - 16 was.

Ten eerste zijn ze zo waardevast als de lever van een alcoholist en waren ze eerder het onderhoud niet meer waard itt een waardevaste, vergelijkbare BMW 5 serie of Mercedes W124 (ook mooie youngtimers trouwens).
Ook kocht je toentertijd niet zomaar een Rover 800. Een Rover 800 werd gekocht door klanten en niet verkocht door de dealer. Mensen die dit kochten hadden er iets mee en vonden het niet erg om meer te betalen voor een 827 dan voor een Jaguar XJ 2,9. Het is dus zelfs in zijn tijd op het continent een zeldzame verschijning geweest daar waar de 800 in Engeland beter verkocht dan de SD1.
Ook had de Rover naam een flinke knauw gekregen in de jaren 70 met de bekende stakingen en slechte kwaliteit van de SD1 (met in het bijzonder de mk1 SD1).

Ter vergelijking en verduidelijking waarom je een Rover 800 niet meer in het wild ziet:
Ford had met de Sierra in bijna elke straat/parkeerplaats de overhand maar na ruim 30 jaar zijn daar maar 0,7% nog van op de weg en als je die verhouding loslaat op de 800 is te snappen dat er van mijn type; de 827 Vitesse nog maar 17 op kenteken staan waarvan 6 met APK.
Totale Rover 800 aantal (MK1 - MK2 - 820 - 825 - 827) blijft vandaag de dag steken op 200, waarvan nog geen eens 100 met APK.

Hier nog een paar filmpjes waarin meneer Tony Pond een record van gemiddeld 100 MPH (160 KMU) vestigt in een fabrieksstandaard Rover 827 Vitesse op The Isle of Man: [www.youtube.com] & [www.youtube.com]

Onbekend maakt onbemind.

16 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 12:52 door Marc-827-vitesse.
Mooie uitgebreide introductie! Welkom smiling smiley

Bijzonder mooie Rover thumbs up
Wat een ontzettend leuke intro Marc! Je Rover vind ik super mooi! Op youngtimer event had ik wat foto's gemaakt, zal ze er straks bij zoeken en hier plaatsen !
Schitterende auto's! Zeker in mijn top 10.
Ik ken iemand met een Rover Fastback diesel, maar dit geheel terzijde.
Het valt me trouwens nog best mee, de aantallen survivors die jij noemt.
Pjötr
Wat een ontzettend leuke intro Marc! Je Rover vind ik super mooi! Op youngtimer event had ik wat foto's gemaakt, zal ze er straks bij zoeken en hier plaatsen !

Bedankt en naar je foto's ben ik erg benieuwd smiling smiley.
rzasa
Schitterende auto's! Zeker in mijn top 10.
Ik ken iemand met een Rover Fastback diesel, maar dit geheel terzijde.
Het valt me trouwens nog best mee, de aantallen survivors die jij noemt.

Bedankt voor je reactie!

De overgebleven exemplaren zijn vooral de Sterling's en Vitesse's. De diesel die je noemt is extreem zeldzaam en ik denk dat ik weet welke het is.
Het aantal loopt nu gelukkig minder snel terug omdat ze in de auto wereld nu steeds meer als liefhebbers objecten worden gezien.
Wat een prachtige auto heb je daar, Marc! Mooie openingspost ook, met goede foto's. Leuk dat je auto er gisteren ook bij was, hoewel ik bewust eigenlijk niet erheen ben gelopen. Ik kende 'm namelijk al van evenementen, dus focuste me liever op auto's die ik niet kende. Domme fout, want ik hoorde achteraf dat je een verdomd aardige kerel bent. Volgende keer ga ik je dus wel even de hand schudden.

Geniet van je Rover! Jij weet zelf ook hoe uniek hij is, helemaal als je 'm op jouw leeftijd al zo lang hebt. Uit de grond van m'n hart, petje af! thumbs up
Rob0032
Wat een prachtige auto heb je daar, Marc! Mooie openingspost ook, met goede foto's. Leuk dat je auto er gisteren ook bij was, hoewel ik bewust eigenlijk niet erheen ben gelopen. Ik kende 'm namelijk al van evenementen, dus focuste me liever op auto's die ik niet kende. Domme fout, want ik hoorde achteraf dat je een verdomd aardige kerel bent. Volgende keer ga ik je dus wel even de hand schudden.

Geniet van je Rover! Jij weet zelf ook hoe uniek hij is, helemaal als je 'm op jouw leeftijd al zo lang hebt. Uit de grond van m'n hart, petje af! thumbs up

Wat een leuke reactie, bedankt voor deze veer op mijn hoed winking smiley !

Ik had via Thomas 3006 (Rover 220 coupe) al wat gehoord over een liefhebber die meerdere zeldzaamheden, waaronder een Toyota Crown, in bezit heeft. Helemaal te begrijpen hoor waarom je de nieuwe wagens eerst ging bekijken! We zagen je gister aankomen en direct zag ik dat er hordes mensen op je afkwamen (zegt ook wat over jou) dus dacht ''die ontmoet ik wel een andere keer'' winking smiley Leuk om gisteren al die mensen te ontmoeten die net zo'n soort liefhebber zijn als ik trouwens.

Volgens mij ken je de foto's al smiling smiley

Dit is overigens de Nederlands Rover in Duitsland:

Daar heb ik nog meer foto's van, maar die moet ik even zoeken.. Volgens mij had ik hem al naar Thomas gemaild, maar daar ben ik me trouwens niet zo heel zeker van...
EN je hebt gelijk, hij lijkt inderdaad een andere kleur te zijn!
Pjötr
Volgens mij ken je de foto's al smiling smiley

Dit is overigens de Nederlands Rover in Duitsland:

Daar heb ik nog meer foto's van, maar die moet ik even zoeken.. Volgens mij had ik hem al naar Thomas gemaild, maar daar ben ik me trouwens niet zo heel zeker van...
EN je hebt gelijk, hij lijkt inderdaad een andere kleur te zijn!

Ja die foto's ken ik idd maar zijn echt prachtig! Ik heb de foto's van je topspot in Duitsland idd al via Thomas ontvangen. Dank voor dit alles!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2015 16:21 door Marc-827-vitesse.
Mooie auto in showroom staat!thumbs up
Welkom! Erg gave auto, zeg. thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2015 16:49 door JW01 (vanaf een Appel).
Leuk ook om je gisteren gesproken te hebben, Marc! De passie en kennis voor je bolide spatte ervan af en dat is ook weer goed terug te lezen in je openingspost. Wat een werkelijk schitterende automobiel is het toch. Zo'n Fastback van voor de facelift vind ik wel de mooiste uit de 800-serie. Niet alleen gedistingeerd, maar ontbeert ook de nogal belegen uitstraling van de sedan, hoewel dat laatste ook wel weer mag bij een Rover.
Geweldige auto en mooi stukje tekst, motorruimte is om van te eten, netjes hoor
D-C
Leuk ook om je gisteren gesproken te hebben, Marc! De passie en kennis voor je bolide spatte ervan af en dat is ook weer goed terug te lezen in je openingspost. Wat een werkelijk schitterende automobiel is het toch. Zo'n Fastback van voor de facelift vind ik wel de mooiste uit de 800-serie. Niet alleen gedistingeerd, maar ontbeert ook de nogal belegen uitstraling van de sedan, hoewel dat laatste ook wel weer mag bij een Rover.

Ik vond het gister ook leuk om jou te spreken. Altijd leuk liefhebbers onder mekaar winking smiley.
Ik heb net ook even jou topic bekeken van je Hyundai. Erg gaaf en origineel is het mooiste! Super strak en dan die zeldzame automaat ook nog.
Superstrak exemplaar van één van Rovers mooiste ontwerpen uit de jaren '80! thumbs up
Welkom Marc. Geweldig mooie Rover en leuke intropost heb je geschreven. Helaas kon ik er gisteren niet bij zijn, maar ik heb je wagen wel mogen aanschouwen in Boxtel; je stond vlak bij m'n Swift cabrio (2de foto van Pjötr). Wie is dat ook al weer in dat licht blauwe t-shirt confused smiley
Mooi verhaal over een zéér mooie auto! Hij stond er gisteren prachtig bij, ook onder de motorkap een kunstwerk. thumbs up
Marc-827-vitesse
Rob0032

Wat een leuke reactie, bedankt voor deze veer op mijn hoed winking smiley !

Ik had via Thomas 3006 (Rover 220 coupe) al wat gehoord over een liefhebber die meerdere zeldzaamheden, waaronder een Toyota Crown, in bezit heeft. Helemaal te begrijpen hoor waarom je de nieuwe wagens eerst ging bekijken! We zagen je gister aankomen en direct zag ik dat er hordes mensen op je afkwamen (zegt ook wat over jou) dus dacht ''die ontmoet ik wel een andere keer'' winking smiley Leuk om gisteren al die mensen te ontmoeten die net zo'n soort liefhebber zijn als ik trouwens.

Alle eer gaat natuurlijk naar de Pony, een ware trekpleister! Volgende keer babbelen we even. Ik bedacht net trouwens wat een van m'n favoriete speelgoedautootjes was vroeger. En nee, dit is echt geen beleefde vleierij. Ik denk dat de mijne meer kilometers heeft gemaakt dan de jouwe. big smile smiley

(foto komt van Google)
Ha die heb ik hier ook staan en heb er toen ik klein was ook veel mee gespeeld. Niet wetende dat ik later een 1:1 Rover 800 in de garage zou hebben staan smiling smiley.
Jaa, nu ben je hier!! thumbs up Het model was me jaren geleden nog vrij onbekend, maar de eerste keer dat ik deze auto zag ben ik direct stapelverliefd geworden. Wat een prachtige auto, ik ben stikjaloers, dat mag je weten.
Onze situatie is ergens wel vergelijkbaar, als ik vertrouw op het papiertje dat in jouw Rover hangt. winking smiley Ik rij met mijn 24 jaar nu 4 jaar in een auto uit 1984 waar ik ook erg blij mee ben, die origineel zal blijven en nooit meer bij me weg gaat.

Het is dat het model verder niet heel veel toevoegt aan de liftback die ik al heb, eerst wil ik meer andere carrosserievarianten als aanvulling op mijn wagenpark. Maar als het rijtje met 'noodzakelijke afwisseling' compleet is wil ik een 800. Het zal ongeveer een jaar geleden zijn geweest dat mijn vriendin me heeft moeten weerhouden toen ik een mooie 800 in Frankrijk te koop zag staan. Nog een Frankrijk-haal-avontuur zoals met mijn auto, dat leek me wel wat. Helaas. En zo lang ik wacht worden ze alleen maar zeldzamer... Eigenlijk had ik gewoon toe moeten slaan. Maar dat denk ik te vaak, en ik ben al blut genoeg, dus misschien maar beter van niet. grinning smiley

Ik heb hem nu een paar keer gezien, maar het lijkt me leuk om deze auto eens wat uitgebreider te kunnen bekijken onder toezicht van de gelukkige eigenaar. Nu je hier zit is die kans wat groter geworden. Nu nog lid worden van EMW en de kans is enorm. winking smiley
MWH
Jaa, nu ben je hier!! thumbs up Het model was me jaren geleden nog vrij onbekend, maar de eerste keer dat ik deze auto zag ben ik direct stapelverliefd geworden. Wat een prachtige auto, ik ben stikjaloers, dat mag je weten.
Onze situatie is ergens wel vergelijkbaar, als ik vertrouw op het papiertje dat in jouw Rover hangt. winking smiley Ik rij met mijn 24 jaar nu 4 jaar in een auto uit 1984 waar ik ook erg blij mee ben, die origineel zal blijven en nooit meer bij me weg gaat.

Het is dat het model verder niet heel veel toevoegt aan de liftback die ik al heb, eerst wil ik meer andere carrosserievarianten als aanvulling op mijn wagenpark. Maar als het rijtje met 'noodzakelijke afwisseling' compleet is wil ik een 800. Het zal ongeveer een jaar geleden zijn geweest dat mijn vriendin me heeft moeten weerhouden toen ik een mooie 800 in Frankrijk te koop zag staan. Nog een Frankrijk-haal-avontuur zoals met mijn auto, dat leek me wel wat. Helaas. En zo lang ik wacht worden ze alleen maar zeldzamer... Eigenlijk had ik gewoon toe moeten slaan. Maar dat denk ik te vaak, en ik ben al blut genoeg, dus misschien maar beter van niet. grinning smiley

Ik heb hem nu een paar keer gezien, maar het lijkt me leuk om deze auto eens wat uitgebreider te kunnen bekijken onder toezicht van de gelukkige eigenaar. Nu je hier zit is die kans wat groter geworden. Nu nog lid worden van EMW en de kans is enorm. winking smiley

Goede avond,

Heel leuk te lezen dat jij ook zo'n sterke band hebt met je heilige koe!
Jammer dat je het toen niet hebt gedaan idd maar misschien was dat ergens goed voor moet je maar denken winking smiley
Hou sites als autoscout24.eu en mobile.de in de gaten. Soms komen er regelrechte pareltjes voorbij maar wees er snel bij want Duitsers en Belgen kopen ze soms snel weg. Wees ook bereidt om te reizen voor een mooi exemplaar.

Ik heb mij al op de FB pagina van Elk Merk Waardig aangemeld en sprak gister met Wouter Jorritsma (sierra fanaat) en die nodigde me uit voor het nieuwe jaar om langs te komen. Dan kun je de Vitesse in real life zien of als we elkaar eerder ontmoeten natuurlijk ooksmiling smiley.
cabriorob
Welkom Marc. Geweldig mooie Rover en leuke intropost heb je geschreven. Helaas kon ik er gisteren niet bij zijn, maar ik heb je wagen wel mogen aanschouwen in Boxtel; je stond vlak bij m'n Swift cabrio (2de foto van Pjötr). Wie is dat ook al weer in dat licht blauwe t-shirt confused smiley

Bedankt smiling smiley

Leuk ook een Swift cabrio, zijn er denk ik niet zo veel van. Vind dat nog steeds een frisse auto om te zien.
Sjonge, wat baal ik dat ik niet naar zulke evenementen als dat in De Meern kan. Nu moet ik alle vleiende woorden in de verschillende topics zetten. Maar man man man, wat zijn er binnen een dag mooie auto's op het forum bijgekomen.

Erg fraaie Rover. Zo te zien is 'ie in een uitmuntende staat.
Mooie wagen die aantoont dat het verdwijnen van Rover toch wel een verlies is.
Hij ziet er als sedan al erg goed uit maar doet er als hatchback nog een schepje bovenop, vind ik.
Zoals beschreven is mijn vader sinds 2008 in het bezit van een mk2 827 Saloon en kocht ik daarom ook een 827 maar dan een mk1 Vitesse zoals in het hoofdtopic te zien is.
Hier zijn foto's van mijn vader's zwarte origineel Nederlandse exemplaar nadat ik hem had gepoetst een paar weken terug (wassen / kleien / opnieuw wassen / waxen). Deze 827 Si is de laatste zwarte in Nederland met APK (volgens mijn gegevens) en heeft 200 000 km gelopen.

Motorruimte heb ik ook schoongemaakt voor hem:

Die lijn op de bestuurders stoel is geen scheur maar glinstering winking smiley

Ik kreeg de indruk dat men hier van foto's houdt en daarom nog wat foto's waarop te zien is dat we erg van onze auto's genieten smiling bouncing smiley :

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 12:54 door Marc-827-vitesse.
Op het ietwat geforceerd geďntegreerde radiatorrooster na geniet de Mk2 wel mijn voorkeur, zeker door de harmoniërende lichte kleuren in het interieur. Beiden mooie wagens en m.i. verfijnder dan de Honda tegenhanger!
Ik heb het voor de fun eens nagekeken en op Autoscout toch een (1) exemplaar te koop gevonden: een 820 Si. Zledzame wagens blijkbaar (spijtig genoeg).
Die zwarte 827 sedan van je vader is toch ook wel heel erg fraai! Toch wel opmerkelijk dat de (grondige) facelift de 800 zo'n andere uitstraling gaf. Buren hadden vroeger (misschien een jaar of 17 terug) ook een 800 'mk2' sedan, overburen dan weer een 600, wat naar mijn idee weleens de meest succesvolle Rover in Nederland ooit geweest zou kunnen zijn.

Ik ben benieuwd of je deze 800's al kent:

Tweemaal Vitesse, kunnen beide niet in de schaduw van jouw Vitesse staan, zeker niet de groene die in een Haagse krachtwijk stond.

Een latere zwarte 800, maar dan wel maar een 820 Si.

Deze ken je gegarandeerd niet, een Taiwanese 827 Si smiling smiley Kennelijk deed Austin-Rover het zo slecht nog niet aldaar.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2015 16:28 door D-C.
D-C
Die zwarte 827 sedan van je vader is toch ook wel heel erg fraai! Toch wel opmerkelijk dat de (grondige) facelift de 800 zo'n andere uitstraling gaf. Buren hadden vroeger (misschien een jaar of 17 terug) ook een 800 'mk2' sedan, overburen dan weer een 600, wat naar mijn idee weleens de meest succesvolle Rover in Nederland ooit geweest zou kunnen zijn.

Ik ben benieuwd of je deze 800's al kent:

Tweemaal Vitesse, kunnen beide niet in de schaduw van jouw Vitesse staan, zeker niet de groene die in een Haagse krachtwijk stond.

Een latere zwarte 800, maar dan wel maar een 820 Si.

Deze ken je gegarandeerd niet, een Taiwanese 827 Si smiling smiley Kennelijk deed Austin-Rover het zo slecht nog niet aldaar.

Het is Rover goed gelukt idd om de wagen een totaal ander aangezicht te geven met de mk2. Daar waar de mk1 echt jaren 80 schreeuwt en strak is is de mk2 weer heel wulps met een knipoog naar de 70's (van voren tenminste).
Die groene 827 Vitesse ken ik bijzonder goed want voordat ik de mijne importeerde heb ik daar een proefrit in gereden (was toen matig en mijn Vitesse vond / vind ik zoveel strakker dat ik voor deze grijze ''nieuwe'' ben gegaan smileys with beer). Die groene is trouwens recentelijk gesloopt heeft Thomas 3006 mij verteld crying smilie .

Die Taiwanese foto ken ik ook winking smiley Rover had / heeft in Azië veel aanzien en ook toen ik in het midden oosten mocht stage varen zag ik aan de wal veel 75's.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2015 16:25 door Marc-827-vitesse.
Ik was helaas door omstandigheden maar kort op de meeting zondag, maar was aangenaam verrast door je mooie Rover. Erg gaaf, en heel lang geleden dat ik er voor het laatst een 'in het wild' zag.

Klassiekerrijder
Ik was helaas door omstandigheden maar kort op de meeting zondag, maar was aangenaam verrast door je mooie Rover. Erg gaaf, en heel lang geleden dat ik er voor het laatst een 'in het wild' zag.

Hee bedankt voor je compliment en je foto! Hopelijk kun je de volgende keer langer blijven!
Wow! Prachtig om in 1 week getrakteerd te worden op maar liefst 2 schitterende Rovers hier op het forum! thumbs up. Echt ontzettend mooi deze 827. Jammer dat ik er niet bij kon zijn afgelopen zondag, maar gelukkig heb ik deze 827 al eerder kunnen bewonderen in Boxtel.
Kijk, dat is nog eens een introductie! Wat een prachtexemplaar! Ik kocht in 1997 een hagelnieuwe 420 maar die mocht na krap anderhalf jaar het veld ruimen, wat een boel narigheid heb ik met die auto gehad! Misschien nog wel erger, een vreselijk slechte Rover dealer (niet de monteurs, maar hun baas...) Dat het ook beter kan bewijzen jij en je Vitesse.

Wat een leuke foto Tom!
Grappig dat de Y & de Rover haast dezelfde kleur lijken te hebben..

Ik bedenk me trouwens net, ik heb een Matchbox autootje van een Rover Sterling, echter niet de donkerrode, maar een grijze, met "cd-wielen" ken je die Marc?

Leuke foto's ook van je vaders Rover! Ondanks dat ik denk dat je wel genoeg adressen hebt, in Drachten bij Hofstra (Rover specialist) staan volgens mij 2 Rover 800's. Wel MK 2's overigens..
Wat een bijzonder unieke wagen, en in zeer nette staat thumbs up
Anonieme bezoeker
Re: Rover 827 Vitesse automaat 1989
18-08-2015 21:43
Prachtige wagen!! Ik heb al gezien dat je er erg zuinig op bent tongue sticking out smiley, En dat valt er op af te zien, Zelfs onder de kap. Geweldig!thumbs up
Pjötr
Wat een leuke foto Tom!
Grappig dat de Y & de Rover haast dezelfde kleur lijken te hebben..

Ik bedenk me trouwens net, ik heb een Matchbox autootje van een Rover Sterling, echter niet de donkerrode, maar een grijze, met "cd-wielen" ken je die Marc?

Leuke foto's ook van je vaders Rover! Ondanks dat ik denk dat je wel genoeg adressen hebt, in Drachten bij Hofstra (Rover specialist) staan volgens mij 2 Rover 800's. Wel MK 2's overigens..

Ik heb hier een matchbox autootje zoals Rob die heeft gepost, en twee dealer modellen op een plateautje. Mijn vader heeft dan nog de Corgi mk1 sedan van grotere schaal.

Bedankt voor je tip voor het Rover adres!! Altijd welkom. Hij staat idd al op de lijst die mijn vader en ik hebben liggen winking smiley. Bedankt voor je foto ook, jammer te zien dat die donkerblauwe mk2 er zo bij staat maar misschien kan hij andere op de weg houden.
Pjötr

Mooie witte Alfa zeg!

Uhm.... goeie openingspost Marc! Leuk dat je je hier hebt aangemeld.
Die 1:36 Corgi heb ik ook, destijds gekocht toen-ie uitkwam.

Met werkend schuifdak!
Mijn Vitesse staat op een kalender in Engeland big smile smiley! Je mocht foto's opsturen van je auto en blijkbaar ben ik door de selectie gekomen big smile smiley.

Voor mensen die eventueel meer willen lezen:
Ook staat onze familieband met het Rover merk in een nummer van ''Great British Cars'' dat in 2014 werd uitgegeven.
[www.greatbritishcars.nl]

Ook stond ik met mijn Vitesse in ''Auto Motor Klassiek'', uitgave juli 2011 (toen nog met de 18.2 kentekenplaten).

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 12:55 door Marc-827-vitesse.
Niet onterecht. Mooie foto! thumbs up
@ C70. Bedankt voor je reactie en compliment smiling smiley. Jammer dat je pech hebt gehad met je 420 sad smiley.

@ Smarter & Bofkont: bedankt voor de complimenten smiling bouncing smiley

@ Marki-VIt Bedankt voor je compliment! Geniet van je Civic thumbs up.

@ Joel-D. Leuk je alfa eens in het echt gezien te hebben. En hier aanmelden had ik veel eerder moeten doen smileys with beer.

@ Klassieker rijder. Die idd smiling smiley .

@ Hee Rob bedankt!!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2015 16:42 door Marc-827-vitesse.
100 000 km is een feit!!!!! smileys with beer
Zaterdag naar mede Rover fanaten geweest in Belgie en zondag naar het ''Best of British'' evenement in Boxtel. Op weg naar Boxtel ging de klok naar de 100 000 km smileys with beer. Uiteraard zijn er weer foto's gemaakt smiling bouncing smiley big smile smiley.

Bijna.......

Ja!! thumbs up

Op het ''Best of British'' evenement was er ook een Concours d'Elegance en ondanks dat de prijs naar een vers gerestaureerde Jaguar ging vond de jury mijn Vitesse ook zeldzaam en mooi cool smiley.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 12:58 door Marc-827-vitesse.
Mooie foto's en gefeliciteerd met de mijlpaal. thumbs up
Gefeliciteerd met de mijlpaal, en terecht dat jury onder de indruk is, een prachtauto is het! smiling smiley
En weer minder waard crying smilie.

Nee grapje, nooit meer verkopen deze pornobak. Gefeliciteerd met de mijlpaal thumbs up.
Ik vind het ook wel wat, mooi laag, slank en toch stoer. Past de performance er ook nog een beetje bij? Of is het echt een cruiser. zonder enige snelheid?
Nissan GT-R, awesome
Ik vind het ook wel wat, mooi laag, slank en toch stoer. Past de performance er ook nog een beetje bij? Of is het echt een cruiser. zonder enige snelheid?

Bedankt voor je reactie!
Ik ben altijd erg onder de indruk van het vermogen van de Honda V6, erg veel koppel zeker bij lage toeren maar desgewenst kan hij ook erg indrukwekkend presteren op hogere toerentallen. De C-serie V6 is ook geleverd in de Honda NSX, uiteraard met een grotere longinhoud dankzij het V-TEC systeem maar is zeker een sportieve motor.
Mijn Vitesse heeft een automaat en katalysator wat de 0-100 sprint wat verlengt. In sommige tests 8,4 tot 9,2 seconden dus zeg gemiddeld 8,8 seconden om op 100 km te komen. De topsnelheid voor mijn uitvoering van de Vitesse is in sommige tests 217 km/u en sommige 212. (ligt erg aan de omstandigheden zo het lijkt).
Een handbak Vitesse zonder katalysator doet er 7,9 tot 8,2 seconden over om op 100 te komen en heeft een top van ruim 225. 1/4 mile legt de handbak Vitesse af in 16 seconden.

Ik heb er wat magazines bij gepakt om een vergelijk te kunnen geven.
BMW 525i SE E34 (ook een mooie auto trouwens) doet de handbak uitvoering er 8,7 seconden over om op 100 te komen (automaat Vitesse is bijna net zo snel dus) en de Beemer had een top van 217 (handbak).
Saab 9000 TS handbak deed over de sprint naar 100 km/u er 8,3 seconden over.

Hier wat indrukken van tests toen der tijd:
Autokampioen 1988:
''De acceleratie is voor een zo forse en ruime auto als deze van een zodanig kaliber dat voor een vroegtijdige slijtage van de rugleuning gevreesd dient te worden''. cool smiley

Car (Engels magazine):
''Unlike the Honda Legend, this car has the heart of a lion''.

In Engeland stond de Rover 827 Vitesse in de top 3 favorieten van autobladen naast de Alfa 164 en de BMW 5 E34.

Hier zie je het filmpje van een oefenronde op de Isle of Man waar Tony Pond een fabrieksstandaard Rover 827 Vitesse over het beroemde circuit jaagt. [www.youtube.com]
Hier zie je het daadwerkelijke record dat 20 jaar heeft gestaan van gemiddeld 160 km/u: [www.youtube.com]

Hopelijk heb ik een indruk kunnen geven maar het is een hele potente auto. Een M5 of iets dergelijks is van een heel ander kaliber.
Dit is meer een luxe wagen met sportieve inborst.

@ Micha: Nee deze gaat inderdaad nooit meer weg!! En over porno gesproken jij had nog foto's gemaakt van mijn auto op de meeting van Autoweek toch?? winking smiley.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-09-2015 11:18 door Marc-827-vitesse.
Marc-827-vitesse
@ Micha: Nee deze gaat inderdaad nooit meer weg!! En over porno gesproken jij had nog foto's gemaakt van mijn auto op de meeting van Autoweek toch?? winking smiley.
Ha, zeker. Ben er nog niet aan toe gekomen ze te bewerken. Je bent de eerste die het hoort als ik er klaar mee ben smiling smiley.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.