Joel: Mazda 3 GT-M verkocht => Mazda 6 GJ importeren?!

Gepost door Joel 1987 
Olieverbruik heb ik eerlijk gezegd nog weinig mee gedaan, ook niet bijgehouden hoeveel de auto nou daadwerkelijk gebruikt.
Ik controleer regelmatig en doe er zo nu en dan iets bij. Auto is laatst bij de garage geweest voor een nieuwe aircopomp, helaas vergeten te vragen of hij iets kon zien waardoor het olieverbruik toegenomen zou kunnen zijn. Ik las al het één en ander over de carterontluchting die verstopt zou kunnen zitten.

Inmiddels zelf een trekhaak onder de Mazda gezet. Niet dat dik die vaak nodig heb, maar toch fijn om te hebben.
Ik zag een gebruikte, afneembare, trekhaak van Brink te koop staan en dat leek me wel.

Helaas was deze niet erg netjes, dus eerst maar even netjes maken voor deze onder de auto geschroefd wordt.

Geregeld, en dan nu onder de auto zetten. Volgens ervaringsdeskundigen een klusje van 2 uur.

En inderdaad, ruim 2 uur later alles weer netjes op z'n plek.
Alles past en het werkt ook nog eens :-)
Een trekhaak is vooral makkelijk als achteruitrijhulp: boem = ho smiling smiley
Daar wil ik het zeker niet voor gebruiken!
Boem is (bijna) altijd schade, in het geval van een trekhaak aan mijn auto betekent dat dus schade aan iets van een ander.
Ook al is het (slechts) een kenteken dat gedeukt is, het is absoluut onnodig en niet netjes.

In mijn geval vooral handig voor een fietsendrager en zo nu en dan een kleine aanhanger :-)
En inmiddels is de Mazda de 223.000 kilometers gepasseerd.
Vorige week nieuwe apk en grote beurt uit laten voeren. Wederom geen vreemde dingen gevonden.

Na het vervangen van de koppelstangen en de rubbers van de stabilisatorstang was er toch nog een rammel te horen.
Dat bleek de fuseekogel linksvoor te zijn, deze is bij de APK vervangen. Nu is de rammel wel echt weg smiling smiley
Olieverbruik ook even aangekaart. Carterontluchting is nagekeken en er is iets dikkere olie in gegaan, nu moet ik het eigenlijk even goed bij gaan houden.

Ik kocht de Mazda in maart 2015 met 159.000, nu dus 4,5 jaar en 64.000 kilometer verder.
Waar ik tot nu toe tegen aan gelopen ben:
- Lekke schokdemper. Dit zag ik pas tijdens het plaatsen van een Bilstein B12 pro kit, nieuwe dempers bleek dus ook nodig.
- Na het verlagen ook de voorste draagarmrubbers vervangen, deze waren versleten
- Nieuwe koppelstangen en rubbers stabilisatiestang
- Aircopomp vervangen
- Thermostaat vervangen

Verder regulier onderhoud, waaronder een keer nieuwe schijven en blokken aan de voorkant, nieuwe banden en de jaarlijkse APK en kleine/grote beurt.
Volgens mij mag ik niet klagen, auto rijdt nog steeds prima en ik kijk nog steeds regelmatig even achterom als ik de auto geparkeerd heb smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2019 11:59 door Joel 1987.
Deze fijn rijdende Mazda staat inmiddels te koop!
Eens kijken of deze particulier verkocht kan worden, anders kan ik 'm altijd nog inruilen bij de aanschaf van een andere auto :-)

Geïnteresseerden kunnen zich bij mij melden ;-)
Ah jammer, ik vind het echt een mooie auto, vooral met die RX8 velgen echt een plaatje! Al een idee wat er voor in de plaats gaat komen?

Veel succes met de verkoop thumbs up
Ben benieuwd waar je interesse nu naar uit gaat!
Zadelsnuiver
Ah jammer, ik vind het echt een mooie auto, vooral met die RX8 velgen echt een plaatje! Al een idee wat er voor in de plaats gaat komen?

Veel succes met de verkoop thumbs up

Met de RX-8 velgen kijk ik elke keer nog even trots achterom als ik de auto ergens neerzet, auto is ook gewoon helemaal naar m'n zin zoals ie nu is!
Het is ook wel een beetje dubbel dat ik 'm verkoop, maar hopelijk komt er weer iets moois voor terug en dan ben ik daar weer blij mee :-)

We richten ons op een Mazda6 Sportbreak vanaf 2012, eens kijken of er binnen ons budget een auto te vinden is die aan onze wensen voldoet.
Eerst maar eens kijken of ik deze particulier kan verkopen, anders wordt het inruilen bij de aankoop van een andere auto.
Succes met de verkoop! Ik heb tot nu toe zelf als particulier maar 1X een auto verkocht (toevallig nog aan een forumlid hier ook grinning smiley )
Maar ik heb ook moeizame verhalen gehoord, zeker als je met de 'marktplaats' kopers te maken krijgt. In ieder geval succes nogmaals thumbs up
Auto woensdag te koop gezet, vanmiddag de auto al uit gezwaaid....

Toch wel gek, zo snel had ik het niet bedacht...

Nu op zoek naar een mooie Mazda 6!
omniradius
Succes met de verkoop! Ik heb tot nu toe zelf als particulier maar 1X een auto verkocht (toevallig nog aan een forumlid hier ook grinning smiley )
Maar ik heb ook moeizame verhalen gehoord, zeker als je met de 'marktplaats' kopers te maken krijgt. In ieder geval succes nogmaals thumbs up
Kopen is in iedere geval makkelijker dan verkopen: ik krijg bij het idee van verkopen al nachtmerries. Daarom dat ik mijn vorige auto ingeruild heb voor € 50 met allerlei defecten nut smiley

Maar sommige auto's zoals een Honda... mijn vader had een Honda Civic Coupe en die heb ik ook verkocht en ging eigenlijk wel goed, maar bij de andere auto Peugeot 106 waren het vooral armoedzaaiers die erop afkwamen. En de auto was bijna naar de sloop gebracht....
Joel 1987
Auto woensdag te koop gezet, vanmiddag de auto al uit gezwaaid....

Toch wel gek, zo snel had ik het niet bedacht...

Nu op zoek naar een mooie Mazda 6!

Zo inderdaad snel gegaan! Was dan ook een heel mooie auto thumbs up veel succes met de zoektocht smiling smiley
Zo'n 3 in GT-M uitvoering zie je dan ook niet veel. Zeker in grijs met die velgen is het een mooie combinatie.
omniradius

Inruilen is uiteraard het snelst en makkelijkst.
Ik vind het nog wel een uitdaging om een auto goed te verkopen. Zeker omdat een auto bij inruil vaak niet helemaal op waarde wordt geschat. Ik weet hoe goed de Mazda nog steeds is, ondanks zijn leeftijd. Een particuliere koper kun je daar nog van overtuigen op één of andere manier.
Zorgen voor een nette tekst in de advertentie, ook gewoon de gebreken benoemen, en uiteraard duidelijke foto's.

Ik heb nu geluk gehad dat ik de auto zo snel kwijt ben. Het is ook echt een mooie en fijne auto die je bijna niet in deze uitvoering ziet, maar er zoeken ook maar weinigen mensen gericht naar een Mazda 3.

Hoe dan ook, de Mazda 3 GT-M rijdt nu ergens rond in Apeldoorn.

Nu snel op zoek naar een mooie opvolger!
Aanstaande zaterdag een proefrit gepland in een 6 uit 2014 die eigenlijk helemaal naar m'n zin is, ik ben benieuwd!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 10:10 door Joel 1987.
Ongetwijfeld maar voor rijplezier moet je ergens anders zijn spinning smiley sticking its tongue out
Dan heb jij er nog nooit in gereden....
Hele lichtvoetige auto met een motor die je lekker uit kunt knijpen en met een top handbak.
Kan me geen fijnere auto bedenken voor dit budget en met dit formaat qua rijden.
Lexarno
Ongetwijfeld maar voor rijplezier moet je ergens anders zijn spinning smiley sticking its tongue out

Ik ben vooral heel erg benieuwd haha...

Vorig jaar een keer een proefrit gedaan in een Alfa Romeo 159, 1750 TBI.
Dat vond ik ontzettend tegenvallen, ik stapte daarna weer met plezier in m'n Mazda 3!

Waar zou ik volgens jou beter kunnen zoeken voor rijplezier?
Nee joh, ik zit te ouwehoeren. Hij is wel rood toch?
Lexarno
Nee joh, ik zit te ouwehoeren. Hij is wel rood toch?

Haha oke dan! Dan hoef ik ook niet boos te worden oid ;-)

Helaas is er qua kleur niet zoveel te kiezen voor me: Het leed dat gebruikte auto's kopen heet.
Als ik de kleur mocht kiezen werd het zeker rood!
'Helaas' is de auto waarbij ik ga kijken een veilig 'leasekleurtje'

Dat kan alleen maar grijs zijn inderdaad grinning smiley
Klinkt goed! Ik persoonlijk ben niet zo gecharmeerd van het uiterlijk van de 6 maar kan me goed voorstellen dat veel mensen het kunnen waarderen. Zolang het maar goed rijdt want dat is toch wel het belangrijkste vind ik. Ben benieuwd wat er uit gaat komen rollen straks, succes! thumbs up
Ben benieuwd, heb er wel eens in gereden (diesel) en vond het wel een hele fijne auto. enige wat mij wel erg tegen viel was wat goedkope details zoals het scherm, sommige knoppen van stoelverwarming als ik et mij goed herinner en zo nog wat zaken. Maar overal een positief gevoel op na gehouden. begrijp goed als mensen hier voor kiezen
Zaterdag was het dan zo ver!

Samen met een maatje van me naar Uden gereden voor een proefrit in een mooie Mazda 6 uit 2014.
Contact gehad met de verkopende partij, we waren het al eens over de prijs. Dus als de auto net zo netjes zou zijn als op de foto's kon ik de auto dezelfde dag nog meenemen.
Foto's zagen er prima uit, paar kleine dingetjes maar geen schokkende gebreken. Verkoper garandeerde mij ook dat de auto er echt heel erg netjes bij stond, dus vol vertrouwen richting Uden! Had een afspraak bij een andere garage om de auto eventueel even op de brug te zetten en nader te inspecteren.

Daar aangekomen stond de Mazda al klaar. Tot zo ver goed!
Verkoper kwam er aan, en die was duidelijk niet toe aan een gezellig praatje over de auto.
Kort, nors en onvriendelijk. Maar oke, we komen voor de auto.
De auto goed bekeken, en de foto's waren zeer gunstig gemaakt. Netjes of strak was de auto zeker niet!
- Het dak had een hagelbui gehad
- bestuurdersdeur was geopend tegen een lantaarnpaal, hierdoor een flinke schade die was 'gerepareerd' met een lakstiftje
- deuken en pitjes in de chroomlijst om de ramen heen
- bumpers overgespoten zonder deze te demonteren, daardoor waren de plakrandjes nog zichtbaar
- diverse zeer diepe krassen op de carrosserie, opgevuld met het eerder genoemde lakstiftje
- stoeprandschade op de velgen, 'gerepareerd' met een broertje van het eerder genoemde lakstiftje

Het enthousiasme daalde inmiddels wel, verkoper gaf aan dat dit logisch is bij een gebruikte auto.
Dat zal best, maar als ik aan de telefoon meerdere keren heb gevraagd of de auto strak en netjes is verwacht ik een eerlijk antwoord!

Toch nog wat getwijfeld, gevraagd of we een proefrit konden maken. Tuurlijk kan dat!
Even later komt de verkoper met 2 handelsplaten aan, en uiteraard de sleutels.
Hij vraagt hoe lang we weg zijn. Ja geen idee, even een stukje rijden, wellicht nog even op de brug kijken.
Hij blijft moeilijk doen, waar we dan heen willen, en waarom we dat willen.
Komt er op neer,: Hij wil mee tijdens de proefrit.
Vreemd, en liever niet. Maar best joh, als jij dat zo graag wil.

Toch rij je heel anders rond als de verkoper achterin zit, en heb niet de auto echt kunnen testen. Heel vreemd.
Auto op een lege parkeerplaats neergezet om alles nog even goed te bekijken. Steeds meer vreemde dingen aan de auto, kleine schades, krassen enz.
Geen goed gevoel bij de auto, dus terug met de auto.

Aangegeven de auto niet te kopen, omdat de auto tegen viel. Uitgelegd waar, diverse schades, niet goed gespoten bumpers. Teveel om doorheen te kijken.
Vriendelijk bedankt voor de tijd, ook al was ik best wel chagrijnig'. Het enige dat we terug krijgen was: 'Ja best'

Vreemde manier om een auto te verkopen, maargoed....

Verder zoeken dan maar!!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2021 08:54 door Joel 1987.
Dat is inderdaad wel even een koude kermis zeg. Maargoed vaak is het zo dat je toch eerst een paar auto's moet bekijken voordat je dat éne exemplaar treft, meestal is het bij mij de derde of vierde die ik uiteindelijk goed genoeg vind om te kopen.

Ook wel jammer dat die verkoper er ook helemaal geen zin in had. Doet me vermoeden dat hij van te voren al wist dat de auto tegen ging vallen. Dat hij dan nog wel mee moest voor een proefrit slaat eigenlijk ook nergens op maar misschien had 'ie geen zin om op de zaak te blijven big smile smiley

Veel succes met de zoektocht!
Belachelijk dat de verkoper mee gaat. Zeker in coronatijd... gewoon kopie rijbewijs of legitimatie en gaan

zoals je zelf zegt, als je alleen zit ga je wat anders rijden, anders naar dingen kijken en even samen sparren met die gene waar je mee rijd. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben. heb wel eens handelaren gezien wat gewoon uiterst vriendelijk aan toe ging en dealers waar het net zo ging als hierboven.

zelfde geld voor de auto, dit was duidelijk geen match, op naar de volgende
Nou,
zo is meteen duidelijk waarom die 6 de langst aangeboden 6 op de NL occasionmarkt is (althans volgens Autoscout).
En blijkbaar zal hij nog wel even te koop blijven staan.
Was op foto nochtans een zeer fraai exemplaar.
Toch jammer dat verkopers zo weinig eerlijk zijn over de uiterlijke staat van een auto, zelfs als er herhaaldelijk uitdrukkelijk naar gevraagd wordt.
Wauw, wat is dat voor een toko zeg! Die had ik niet verwacht. Zo houden ze het niet lang uit...
Foto's zeggen niets. Jammer van de verkoper maar 9 van de 10 zijn zo in mijn beleving. Tenzij je een nieuwe auto koopt natuurlijk. Ik was gelijk rechtsomkeert gegaan maar ja als je er een tijdje voor onderweg bent geweest... Nu heb je iig vergelijkingsmateriaal.
Was ook absoluut een verrassing voor mij dat het zo liep, ik had echt helemaal in mijn hoofd om de auto mee te nemen.
Zelf kan ik best wel door een paar onvolkomenheden heen kijken, een perfect strakke auto is niet reëel gezien de prijs ten opzichte van vergelijkbare occasions.
Ik ben blij dat m'n maat die mee was ontzettend kritisch is op auto's, alleen helemaal strak vind ie goed genoeg.
Voor mij was dit ook te gek, maar ik zou in een auto terug kunnen rijden en al op de terugweg kunnen twijfelen of het wel verstandig is geweest dat ik de auto heb gekocht. Zeker als ik er al zo vanuit zou gaan om 'm direct mee te nemen.

Op de foto's ziet ie er echt netjes uit inderdaad!
Zelfs met inzoomen zie ik de plekjes die er werkelijk opzitten bijna niet.

Ergens heb ik nu wel vergelijkingsmateriaal maar echt een lekkere proefrit heb ik niet kunnen maken, en dat knelt wel een beetje bij me....
Eens kijken of ik zaterdag tijd vrij kan maken om een proefrit te maken.
Joel 1987
Op de foto's ziet ie er echt netjes uit inderdaad!
Zelfs met inzoomen zie ik de plekjes die er werkelijk opzitten bijna niet.
Dat is het vervelende van foto's, het meeste valt weg en met de compressie van de advertentiesites er overheen valt bijna alles weg.
En als je bij de koop geen plekjes ziet dan kom je die alsnog tegen als je de auto gaat poetsen drinking smiley

Maar je hebt wat vergelijkingsmateriaal qua rijden nu, is ook handig.
Is de sedan trouwens geen optie? Heb je nog meer keus en hij is ruimer dan de oude 3.
Wellicht nog verder weg maar in Roermond staat een heel mooie van 10-2014 van de eerste eigenaar met slechts 88.000 kilometer op de teller bij de officiële dealer. Puntjes: hij is in het Mazda rood en het is de 145pk uitvoering met stoffen bekleding. Zelf zou ik er enthousiast van worden maar ik weet niet of je wensen op kleur of bekleding her.

De vraagprijs is iets lager dan die van Autopark Uden.
Ik geloof niet dat die auto daadwerkelijk maar 88dkm heeft gelopen. Als je die bestuurdersstoel en dat stuur vergelijkt met andere 6'en met een ton op de teller dan vind ik die wel heel ernstig versleten.
Lexarno
Is de sedan trouwens geen optie? Heb je nog meer keus en hij is ruimer dan de oude 3.

Station heeft absoluut de voorkeur. Sedan is veel minder praktisch, en minder mooi 😉

verlichting2
Wellicht nog verder weg maar in Roermond staat een heel mooie van 10-2014 van de eerste eigenaar met slechts 88.000 kilometer op de teller bij de officiële dealer. Puntjes: hij is in het Mazda rood en het is de 145pk uitvoering met stoffen bekleding. Zelf zou ik er enthousiast van worden maar ik weet niet of je wensen op kleur of bekleding her.

De vraagprijs is iets lager dan die van Autopark Uden.

Mooie auto! Voor wat betreft kleur heb ik niet echt een voorkeur. Lederen bekleding is wel een optie die ik graag zou willen, maar wellicht dat ik daar iets in moet leveren. Xenon wil ik absoluut, en dat heeft deze helaas niet.
Voor 1500 eur steek je er zelf leder in. Geen reden dus om een interessante aanbieding zonder leder te laten staan.
Een lederen interieur in de auto zetten is inderdaad nog een optie, daarom dat ik daar misschien wat in moet leveren.

Voor 50 euro een setjes xenon wordt m niet.
Ik was niet helemaal volledig met mn informatie, Bi-xenon is eigenlijk wel een eis die ik heb. Dat is niet heel eenvoudig in de bouwen als dat niet af-fabriek op de auto zit.

Het liefst wil ik een auto waarbij ik zo min mogelijk moet 'aanpakken' om 'm naar mn zin te maken.
Een GT-M uitvoering is precies goed, de versies daaronder hebben vaak wel iets dat ik nog naar m'n zin zou moeten maken, maar daar moet ik wel serieus naar kijken.
Ik heb een lijstje met auto's die ik interessant vind, maar ik blijf nog even kijken wat voor nieuws er misschien nog bij komt.

Gelukkig heb ik ivm thuiswerken niet direct een auto nodig, en we hebben ook de Sirion2 nog voor de deur staan :-)
Ik ben me wat aan het inlezen over het importeren van een auto uit Duitsland.
Binnen redelijk afstand van mijn woonplaats staan een paar Mazda's te koop die helemaal naar mijn zin zijn.

Er zijn voldoende bedrijven die dat zouden willen regelen, zelf moet het echter ook te doen zijn.

Ik zit even de kosten te bekijken/berekenen
- transport of een tijdelijk duits kenteken
- RDW keuring (met gratis eendaags NL-kenteken voor de dag van de keuring)
- BPM
- NL kentekenplaten

Heb voor mezelf een indicatie gemaakt wat bovenstaand zou kosten, met behulp van deze informatie:
RDW

Iemand ervaring met importeren van een Duitse auto?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2021 16:54 door Joel 1987.
Heb er ervaring mee en stelt weinig voor. Al zal het nu in deze tijd wat lastiger zijn. Je moet de papierwinkel regelen bij een Strassenverkehrsamt.
Mijn Duits is uitstekend dus vond het ook een leuke ervaring.
Groot deel van aanbod in NL is geïmporteerd dus daar heeft een garage dan op verdiend. Door het zelf te doen ben je goedkoper uit en minder kans op een auto waar mee gerommeld is. Ik heb mijn Up zelfs bij een particulier gekocht in Duitsland. Was ook heel lucratief en je hebt gelijk een eerlijk beeld van auto en bezitter.
Duitse uitvoeringen zijn vaak net iets anders maar meer aanbod als in NL.
De hierboven beschreven ervaring is de reden dat ik steeds vaker liever zaken doe met een dealer of een particulier. Handelaren zijn soms vreemd volk en heb er nooit helemaal vertrouwen in dat ze de waarheid spreken. Heb ook niet zoveel technische kennis dat ik daar op elk punt doorheen kan prikken.

Ben benieuwd hoe import uit Duitsland gaat in deze tijd. Wie weet hier meer over? Is het überhaupt mogelijk bijvoorbeeld een bedrijf te bezoeken en een proefrit te doen in Duitsland?
Ik vond op zolder nog een set originele rubber matten voor de 6 Sportbreak. Zal ze nog even bewaren smiling smiley
Kristian
Heb er ervaring mee en stelt weinig voor. Al zal het nu in deze tijd wat lastiger zijn. Je moet de papierwinkel regelen bij een Strassenverkehrsamt.
Mijn Duits is uitstekend dus vond het ook een leuke ervaring.
Groot deel van aanbod in NL is geïmporteerd dus daar heeft een garage dan op verdiend. Door het zelf te doen ben je goedkoper uit en minder kans op een auto waar mee gerommeld is. Ik heb mijn Up zelfs bij een particulier gekocht in Duitsland. Was ook heel lucratief en je hebt gelijk een eerlijk beeld van auto en bezitter.
Duitse uitvoeringen zijn vaak net iets anders maar meer aanbod als in NL.

Goed om te lezen!
Als ik de auto op een oprijwagen zet en zo naar Nederland vervoer. Dan hoef ik geen tijdelijke platen voor Duitsland aan te vragen. Moet ik dan alsnog langs een Strassenverkersamt om de auto mee te kunnen nemen? Of kan de dealer/verkoper dat voor mij regelen? Dat is eigenlijk nog het meest onduidelijk voor me.
Duitse uitvoeringen van de Mazda 6 GJ zijn in principe gelijk, volgens mij is alleen de naamgeving iets anders.

Pietzoveel
Zo iets?

[autocircuit.nl]
Dat is zeker een mooie, de Red Dot Edition is ook redelijk compleet.
Toch heeft lederen bekleding nog wel mij voorkeur. Ik lees op meerdere plekken dat het stof van de Mazda niet zo fijn is, dat las ik ook in het topic van Kristian over zijn witte 6

MatthijsL
De hierboven beschreven ervaring is de reden dat ik steeds vaker liever zaken doe met een dealer of een particulier. Handelaren zijn soms vreemd volk en heb er nooit helemaal vertrouwen in dat ze de waarheid spreken. Heb ook niet zoveel technische kennis dat ik daar op elk punt doorheen kan prikken.

Ben benieuwd hoe import uit Duitsland gaat in deze tijd. Wie weet hier meer over? Is het überhaupt mogelijk bijvoorbeeld een bedrijf te bezoeken en een proefrit te doen in Duitsland?

Helaas zijn er inderdaad veel handelaren die zo werken. Telefonisch kwam hij heel betrouwbaar over, leek me eerlijk en oprecht. Recensies op internet zijn ook prima, op een enkeling na.

Geen idee of een proefrit momenteel mogelijk is in Duitsland, daar zal ik dan even goed naar moeten informeren.
Kristian
Ik vond op zolder nog een set originele rubber matten voor de 6 Sportbreak. Zal ze nog even bewaren smiling smiley

Dat is goed om te weten, bedankt!
Zodra ik een 6 heb gevonden en op de dam heb staan neem ik wel even contact met je op!
Stoffen bekleding is oke hoor. Pluisjes zijn er niet makkelijk vanaf te halen maar is wel slijtvast en verkleurd ook niet. Heb overigens ook nog een compleet nieuwe set bekleding liggen. Dus als je eentje vind met bekleding die toch wat smoezelig is, dan is relatief eenvoudig weer splinternieuw. Keer overgekocht van iemand die meteen na aflevering leer liet monteren maar nooit hoeven te gebruiken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.