Rob's Suzuki Swift 1.3 Cabrio '94 + Suzuki Alto 1.1 GLX '04: UPDATE: Opgelicht met de Alto? (P7)

Gepost door cabriorob 
Zoo hee, puik werk! thumbs up
Een dankbaar klusje is het wel met deze kleur. Ben stiekem wel benieuwd hoe lang het stand houdt nu. Overigens vind ik dit staal een stuk strakker staan dan die wieldoppen.
Zoooo, die is netjes geworden zeg, ben jij nu Bofkont SR? Of Bofkont van het zuiden?

Zo'n 121 doet me herinneren dat ik mijn moeder nog met vragen, ooit stond in de Margriet een borduur-schema van een 121, en die heeft ze toen voor me gemaakt, die moet nog steeds ergens liggen, hopelijk heeft ze het schema nog ergens.. #pakt de telefoon.

Koop je schoonzoon de beertjes velgen! Alhoewel, ik weet niet of ie dan jou nog wel zo leuk vind winking smiley
Wat voor knoppen zitten er op het stuur eigenlijk?
(even een paar weken forum aan het bijlezen)

Wauw wat een resultaat! Mooi rood is niet lelijk. Hopelijk houdt het de komende tijd stand (ik ken Mazda-rood ook wel van dichtbij...).
Dank jullie wel allemaal!

Bofkont
Zo dan de ideale schoonvadergrinning smiley
Prachtig resultaat!! machinaal ?
Welke polijst heb je gebruikt?

Zoals je weet geef ik niet veel geld uit aan materiaal, dus polijstmiddel is Commandant4 en als was heb ik groene Turtle Wax gebruikt.
Verder een kleine polijstmachine op accu en een grote polijstmachine op netspanning, model haakse slijper.

Pjötr
Zoooo, die is netjes geworden zeg, ben jij nu Bofkont SR? Of Bofkont van het zuiden?

Nee die eer is veel te groot, Peter. Ik kan nog niet eens in de schaduw staan van René. Hij is toch onze opper-detailer.
Die knop op het stuur is een afstandsbediening voor de telefoon, heb ik me laten vertellen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2017 20:23 door cabriorob.
Oh ja, vergeten te vertellen, maar de Swift cabrio en de Astra zijn weer APK goedgekeurd voor bijna 14 maanden. Tot midden januari 2019 mag ik ermee rijden smiling smiley
De antenne rubber van de Astra was vergaan. Dat was duidelijk zichtbaar en elke keer als ik de wagen waste brokkelde wel weer een stukje af.

Nieuw antennerubber voor de Astra by Rob Cabrio, on Flickr

Dus bij Ali enkele nieuwe rubbers besteld. Na enkele weken binnen en ja hoor het paste ....... net niet............

Ik laat me niet kennen, knip er een stukje tussen uit, lijm het aan elkaar, wat de eerste keer mislukt. Gelukkig had ik meerdere besteld en de tweede keer gaat prima.

Gemonteerd en ja, het knipje is een beetje zichtbaar.

Tot zover het eenvoudige deel.

Afgelopen zomer ontdekte ik een grote lekkage onder de vloerbedekking aan bestuurderskant en passagierskant van de Astra. De oorzaak was niet de antenne rubber, want die was inmiddels vernieuwd.

De isolatie die onder de vloerbedekking zit, was kletsnat en kon ik als een spons uitwringen. De bodem leek wel op een zwembad met laag water. Ook de isolatie tegen het schutbord en zijkanten (naast zekeringkast links en dashboardkast rechts) waren nat.

Dus met handdoeken in de weer om alles te drogen, maar na elke regenbui was alles weer kletsnat.
Op internet vind ik verschillende oorzaken en werk ze stuk voor stuk af. Begonnen met de deurrubbers, dat had geen effect. Daarna de parafanbak in de hoeken schoongemaakt en opnieuw gekit. Helaas ook zonder resultaat.

Inmiddels had ik de isolatie naast en achter het dashboardkastje weggesneden en warempel, daar zag ik het druppelen. Binnen een half uur kon je een klein glaasje ermee vullen, dus kun je je voorstellen wat na een nachtje regen op de bodem van de wagen lag. Aan de linker kant was dat wat lastiger om te zien want daar liggen kabelbomen en de zekeringkast in de weg. Maar omdat het aan beide zijden even kletsnat was, dacht ik aan een gezamenlijk probleem.

Zou het de voorruit kunnen zijn? Nou ja mocht dat het zijn, zou ik naar Carglass gaan en misschien een nieuwe ruit laten monteren. Maar het zouden natuurlijk ook nog de dakrails kunnen zijn............

En inderdaad ! De dakrails heb ik gedemonteerd, nadat natuurlijk de hemel gedeeltelijk los moest. En daar kwam het probleem tevoorschijn. De rails zitten ieder met 5 bouten door het dak vastgeschroefd. En daar zitten rubberen pakkingen tussen, die bijna helemaal waren vergaan. Dus 10 nieuwe pakkingen ertussen en de lekkage is voorbij.

Dit geintje heeft me bijna 2 maanden zoeken gekost, maar gelukkig heb ik het wel gevonden.
Nu nog proberen de stank uit de auto te krijgen, want al dat vocht ruik je wel in de auto.

Groet,
Rob
bekend probleem! de Astra F van mijn ouders heeft het ook gehad. Toen inderdaad ook de dakrails gedemonteerd en de rubbers vervangen. Wel zonde dat in hun geval de hemel wat vlekken langs de rand gekregen had...
De foto's van je auto's blijven leuk Rob en dan vooral je vuurrode Swift. thumbs up
Ja een auto zit vol met rubberen randjes en als er eentje lekt dan kan je zoeken tot je een ons weegt. :P

Maar dat lukt je vast wel en het lijkt er op dat je de dader al hebt gevonden. winking smiley
Hebben er meer last van. Wel eens meegeholpen met de buurman en zijn Focus. Bleek ook idd via de dakrails naar binnen te sijpelen. Effectief en goedkoop opgelost door de voetjes rondom te voorzien van een laagje zwarte kit. Buurmannetje heeft er nog jaren mee rondgereden.
Dank jullie wel voor de reacties.

Helaas is het nog niet helemaal droog binnenin de Astra. Ik heb universele rubber ringetjes gebruikt en aan de linker kant lekt het nog een heel klein beetje water naar binnen. De rechter zijde is nu kurkdroog.

Dus heb ik bij de Opel dealer originele rubber ringetjes gehaald. 10 stuks, voor €32 . Vind het eerlijk gezegd schofterig duur, maar goed, als het probleem daarmee dan volledig opgelost is, dan ben ik ook weer blij.
Zo dan wat een ellende Rob, respect voor je vindingrijkheid en vakmanschap thumbs up
Ik heb m'n topic echt moeten terugzoeken tot pagina 5, dus zal ik hier maar eens flink gaan afstoffen.

Ik zal maar verder gaan met waar ik gebleven was.

Dit is een leuk voormalig tankstation in Vught, waar ik langskwam.

Een van de vele toertjes door ons mooie zuid-Limburgse land.

Deze blik deed echt pijn.......

Dan de meetings van dit jaar:

Battle of the Small in Doorn

Japan Classic Day in Boxtel

BBQ met de Suzukimaniacs in Zuidbroek

Nationale Cabrio Dag in Boxtel

Japan Classic Sunday in Gemert

Nieuwe banden voor de cabrio

Paar weken terug heb ik de voorbumper van de cabrio weer eens gespoten, omdat ik niet meer tevreden was over hoe die uitzag. Er waren na 4 jaar toch wat barstjes in de lak gekomen en de kleur rood kwam niet meer mooi overeen met de rest van de wagen.

Dus een 4-tal van deze spuitbusjes gehaald bij de Duitse Lidl:

Bumper er af:

Van de partytent een mooie spuitcabine gemaakt:

Die na een windhoos bij de achterburen lag:

Maar met het resultaat ben ik nu wel tevreden:

En zo ziet het geheel dan uit:

Tja, toen moest de rest van de cabrio ook maar gepolijst worden:

Ondertussen had ik bij Aliexpress naafkapjes besteld, met bijpassende Suzukistickers:

Met dit als resultaat.

De Astra kon ook niet achterblijven wat polijsten betreft

En als laatste de eindejaars meet van de Suzukimaniacs

Tot zo ver bijgepraat.

Groetjes,
Rob

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2018 20:40 door cabriorob.
Ziet er goed uit Rob.
Eerlijk gezegd had ik je topic niet gemist, maar als ik je zo lekker zie hobbyen: puur vakwerk.
Gaaf om mee te kijken. Blijf posten thumbs up
BotS op Landgoed Beukenrode is een mooie locatie: gezellig dat we mekaar daar tegenkwamen. Had jij op de terugweg ook een hoosbui? Bij mij konden de ruitenwissers 't niet meer bijhouden.
Grappig dat 't rood uit die Lidl spuitbusjes in de buurt komt van de juiste kleur. Persoonlijk had ik even 1 of 2 bussen op kleur laten mengen: zo duur is dat niet.
Beide auto's staan er netjes bij: keurig gepoetst.
Mooie update Rob, had een en ander al meegekregen maar leuk om terug te lezen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2018 13:31 door afentoe.
En de cabrio heeft weer een jaartje APK erbij gekregen

.

Zonder aantekeningen is die goedgekeurd. De enige opmerking was over de carterpan die wat lekte. Dat is iets voor volgend voorjaar.

Afgelopen jaar heb ik best wel veel met de cabrio gereden, ruim 11.000 km, maar het was me dan ook een hele goede zomer.

Op naar de volgende zomer !
Gefeliciteerd met de verse APK!! 11000 km, netjes hoor!!
Goed nieuws! 11.000 kilometer is veel voor een plezierauto, maar dat moet wel genieten zijn geweest met al die open kilometers.

Ik heb nog een foto van je bolide. Nogal overbelicht, maar de zon en de poetskunsten van jou en je buurman (? geen idee hoe die erbij stond eigenlijk) doen wonderen big smile smiley

Gefeliciteerd met de verse APK! Zodra de zon zich weer laat zien kan jij onbezorgd toeren.
Dank jullie wel allemaal !

D-C
Ik heb nog een foto van je bolide. Nogal overbelicht, maar de zon en de poetskunsten van jou en je buurman (? geen idee hoe die erbij stond eigenlijk) doen wonderen big smile smiley

De wagen van m'n buurman is overgespoten in een iets lichtere tint rood dan de mijne. Ziet er ook heel goed uit.

Deze trouwe vierwieler mag ook weer een jaar voor ons werken .

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-11-2018 18:34 door cabriorob.
Gefeliciteerd Rob! Had om eerlijk te zijn niet anders verwacht van jouw vloot. cool smiley thumbs up
Hoe een topic over een doodgewone Astra en een oude Suzuki écht heel leuk kan zijn. Lekker weer een jaar rijden, Rob! thumbs up
Tjonge, wat een stof op dit topic. Toch maar eens updaten.

De Swift cabrio: eigenlijk weinig te melden. Dit jaar minder gereden doordat er vrijwel geen auto-meetings waren; zover ik me kan herinneren alleen de meet in de Meern, afgelopen augustus. Wel heb ik sinds gisteren (vrijdag de 13de!) een nieuw jaar APK op de cabrio, dus komend jaar weer lekker genieten met hopelijk wel veel meetings.

Dan de Astra: die gaat met pensioen. Op het moment is die erg incontinent geworden; er is een lekkage aan het dak, de olie lekt en de koelvloeistof drupt er ook onder uit.
Nee, ik heb geen moed meer om dat te gaan repareren. Daarnaast is de auto te groot voor ons geworden. Onze beide kinderen wonen nu op zichzelf en is wat ons betreft geen stationwagen meer nodig. De wagen heeft ons 10 jaar prima gediend.

Wat wordt het dan wel? Nou, we hadden wat eisen. Het moest een kleine Japanner of Koreaan zijn met 4 of 5 deuren, minder dan 1050 kg ivm de wegenbelasting en automatische versnellingsbak. En het liefst een lichte kleur, rood, geel, groen of zilver, maar zeker geen zwart of donkerblauw of donkergrijs.
De opvolger heb ik vanmiddag gekocht, dankzij een tip van medeforummer Peter O:

Een Suzuki Alto 1.1 uit 2004 met automaat, airco en 94.000 km op de teller. Dinsdag gaan we 'm ophalen. Binnenkort staan er dus 2 Suzuki's op onze oprit.
Zo zeg, dat is nog eens wat anders dan een Astra.

Prachtige foto van de Astra trouwens, hierboven. Eigenlijk is het een best mooi model!
Ga je voor de APK naar een bedrijf dat alleen APK's doet?
Ha die Rob, gefeliciteerd met je nieuwe auto! Leuk! Kleine moeite om even een berichtje te sturen naar iemand. Maar mooi dat ie netjes is! of netjes genoeg! smiling smiley

In 2004 heb ik ook een week in Alto 1.1 gereden, omdat mijn Polo toen bij het schadebedrijf stond. Ik vond de Alto best een leuke auto toen, alleen had ik een Spirit, dus een kale uitvoering. Hij zat en reed wel goed, en ik meen dat ik hem ook lang zo blikkerig niet vond als dat ik verwachtte.

Veel plezier EN veilige kilometers ermee!
Mooie keuze voor een Alto! Beste auto's volgens mij. En nu ben je helemaal Suzuki fan inderdaad.
Een Alto met airco en automaat, wat een luxe! tongue sticking out smiley Nee maar zonder gekheid, dat lijkt me een prima no-nonsense auto die betrouwbaar, zuinig en relaxt om te rijden is. Veel plezier ermee!
Dank jullie wel allemaal !

Carkiller
Leuk karretje, wanneer gaat de cabrio in de verkoop?winking smiley

Nee, de cabrio gaat nog lang niet weg. Je bent de eerste die het te weten komt als die in de verkoop gaat.

Barri
Zo zeg, dat is nog eens wat anders dan een Astra.

Prachtige foto van de Astra trouwens, hierboven. Eigenlijk is het een best mooi model!
Ga je voor de APK naar een bedrijf dat alleen APK's doet?

Ja, inderdaad. Alleen vanwege het feit dat ze alleen APK's doen. Dat vind ik de meest objectieve manier van keuren. Bij dit bedrijf kom ik al sinds m'n eerste auto en dat was in 1987. Als een wagen afgekeurd wordt, moet je zelf voor een oplossing zorgen. Zelf repareren of laten doen.

omniradius
Een Alto met airco en automaat, wat een luxe! tongue sticking out smiley Nee maar zonder gekheid, dat lijkt me een prima no-nonsense auto die betrouwbaar, zuinig en relaxt om te rijden is. Veel plezier ermee!

Het is een Duitse import , vandaar. De origineel Nederlandse Alto's met automaat en airco ben ik niet tegengekomen op m'n zoektocht. Nu was airco niet een vereiste, maar wel fijn dat het er in zit.
Dank je wel, Marc!

En daar staan ze dan:

Het Suzuki-duo.

Nog een nieuwe APK meegekregen en 4 vrij nieuwe 4-seizoenenbanden, dus in ieder geval genieten tot november '21.
Verder maar zien wat we tegenkomen. M'n handen jeuken al om de poetsmachine ter hand te nemen en te beginnen met polijsten en kleien. Maar dat zal wel volgend voorjaar worden.
Leuk een oudere Alto: ik moet eerlijk zeggen, het kunnen best leuke auto's zijn. Heb er zelf bewust geen aangeschaft, omdat ik destijds gewoon een jongere Suzuki wilde en toen lag de Celerio binnen het budget big smile smiley

Dus die rij ik nu 2.5 jaar en geen enkele reparatie hoeven uitvoeren. Voor mijn gevoel is Suzuki dus een betrouwbaar merk, maar ik geloof niet in het blindelings vertrouwen dat sommige in ( oude ) Japanse auto's hebben.

Ik denk dat het ook ligt aan hoe je met een auto omgaat en zelf ben ik heel zuinig op mijn auto, wat natuurlijk bijdraagt aan het feit dat ik nog steeds de remblokken/schijven na 90.000km niet heb hoeven vervangen.

Terwijl sommige bestuurders gewoon letterlijk hun auto aftrappen, wat natuurlijk op ten duur defecten kan opleveren.

Als je kijkt naar die oudere Suzuki's en dus ook de Swift, dan zie je dat het merk Suzuki echt veel veranderd is: de wat jongere Alto's dat waren echt al volwassenen auto's, maar helaas wel nog wat krapjes. Ik ben 1x met mijn vader wezen proefrijden in een oudere Alto, maar uiteindelijk is het toch een Citybug geworden.

Wat ik trouwens wel echt een leuke auto vind, is de Alto uit de jaren 80: dat was nog zo'n echt koekblik, maar ik denk dat onderdelen daar schaars voor zijn en je komt ze nauwelijks nog tegen....
Wehe, begin dan maar niet aan een motor van Suzuki, die heeft wel wat meer onderhoud nodig. grinning smiley

M'n pa heeft van 1995 tot 2002 in een Suzuki Swift sedan gereden, precies dezelfde kleur als de Swift cabriolet. Ik denk dat een Swift sedan inmiddels net zo zeldzaam is als een cabriolet, maar ik zou hem in gedachten nog zo kunnen uittekenen.
Ey Rob wat leuk dat je de Swift cabrio nog steeds rijdt! en nog steeds bijzonder netjes!!
Nette Alto erbij, zijn fijne/zuinige wagentjes.
Wederom dank.

Bofkont 350
Ey Rob wat leuk dat je de Swift cabrio nog steeds rijdt! en nog steeds bijzonder netjes!!
Nette Alto erbij, zijn fijne/zuinige wagentjes.

Plannen genoeg, maar dat zal volgend voorjaar worden. Heb geen plek om binnen te kunnen sleutelen.

Wel heb ik de Alto eens goed gewassen en een laagje speedwax er over heen. Dat scheelt al een hoop. Het echte werk, polijsten en kleien, zal volgend jaar dus worden.

En dan gelijk eens inventariseren hoe het met de remvoeringen, vloeistoffen en alle andere zaken gesteld is. Wellicht pak ik 'm aan zoals ik in het eerste jaar van de cabrio heb gedaan. Dat is inmiddels ook weer bijna 7 jaar geleden. Wat vliegt de tijd.

Ho Suzuki rijder Rob.

De witte is van mij, de rode...geen idee.
Maar veel plezier in je Suzuki Alto.
Met een Suzuki kom je altijd leuk voor de dag !

Niet gekocht een paar jaar geleden, nog een beetje spijt.

Genoeg leuke Suzuki's in France.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2020 01:44 door Ralph V.
Met een Suzuki heb je tenminste geen ( grote ) kans op autopech, de enige autopech die je met een Suzuki kunt krijgen is een lekke band: aangezien de banden niet van Suzuki zijn, maar andere niet Japanse merken smiling bouncing smiley

Na goed en wellicht ga je eens startproblemen krijgen, als de accu aan vervanging toe is. Of is dit te rooskleurig over Suzuki drinking smiley
Zunigrijje
Met een Suzuki heb je tenminste geen ( grote ) kans op autopech, de enige autopech die je met een Suzuki kunt krijgen is een lekke band: aangezien de banden niet van Suzuki zijn, maar andere niet Japanse merken smiling bouncing smiley

Na goed en wellicht ga je eens startproblemen krijgen, als de accu aan vervanging toe is. Of is dit te rooskleurig over Suzuki drinking smiley

Hahaha.. de Suzuki fan brigade is losgebarsten.
Maar inderdaad erg betrouwbaar. Vroeger hadden de Maruti Suzuki's (India, maar ook de Alto voor Nederland kwam een tijdje daar vandaan) nog wel een slechte naam maar dat waren vooral opstart problemen.
Verder blijft roest bij Suzuki een aandachtspunt. Die Alto was volgens mij de eerste die er niet meer heel gevoelig voor was.
Mijn SC100 is er in ieder geval eentje die nog echt heel erg kam roesten. Maar ook de Swift cabrio hier vraagt aandacht.

EDIT: Nu moet ik er wel bij zeggen. Mijn ouders hadden een Suzuki Ignis (1e generatie) en hadden daar heel lang problemen mee. Het bleek gewoon een probleem van vervuiling in het brandstof systeem (bij een nieuwe auto!) maar daar waren ze bij Suzuki pas na 2 jaar zoeken uit. Of dat nu gewoon pech in combi met een onkundige dealer was of toch serieuzer.. dat blijft de vraag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2020 11:17 door Engineer2.
Pech met Suzuki niet mogelijk? Toch wel: september 2018-juli 2019 was de eerste auto van mijn vrouw een Alto automaat uit 2010. Bewaar er goede herinneringen aan. Toch drie keer pech: beginnersfout, zonder benzine langs de snelweg, kapot ventiel in een band, defecte accu. Maar geen enkel moment heb ik gedacht dat we een onbetrouwbare auto hadden.

Maar ze rijdt nog steeds Suzuki. Nu een Splash, ook een geweldig autootje.
Zunigrijje

Dan moet je misschien eens kijken naar banden van Toyo Tires. drinking smiley
Die Altootjes rijden best snel. vooral door de VVT motor. Lekker hoog in de toeren houden, lichte motor, lichte auto, goed onderstel = Plezier!!
De eerste update voor de Alto is een feit. Op de sloperij vond ik , naast een geschikt koelvloeistoftankje, een leuke set originele wieldoppen van een Swift MK3.
De set die op de Alto vond ik wel mooi, maar te schreeuwend. Deze set van de Swift vind ik wat rustiger. Anders kan ik het niet uitleggen.

Zolang er maar een Suzuki logo op staat: wieldoppen zijn toch enkel voor de sier en als je eens een stoeprandje meepakt, zijn tenminste je velgen niet bekrast maar je wieldoppen smiling bouncing smiley
Dank jullie wel.

Ondertussen niet stilgezeten......

Nieuwe gasveren voor de achterklep gekregen, onder garantie, jawel.

En de motorruimte aangepakt

Vóór reiniging:

Na reiniging:

LEkker aan de klus.
Wij hebben ook een Alto gehad, maar dan een generatie nieuwer: de onze was van 2009. Gekocht met 155dkm op de klok, verkocht met 185dkm. En nauwelijks wat mee gehad. De deurgreep brak af en ik heb de kofferklep-gasveren vervangen. Gewoon prima autootje die het altijd doen. Waren we toen wel aan toe, na een nukkige Twingo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.