Nico GTR
Sturen en vroem vroem geluiden maken is niet hetzelfde als autorijden. drinking smiley

Dat is nu wel nodig.
Heren heren, ik zal proberen nog voor het weekend met een update te komen maar voor nu kan ik alvast melden dat hij wel degelijk meer heeft mogen doen dan sturen en vroem geluiden maken. winking smiley
Zoals beloofd even een kleine update.

Zoals misschien inmiddels wel duidelijk is heb ik de Lybra nog steeds in mijn bezit. Het idee is om via onderdelenverkoop andere Lybra's langer en/of mooier op de weg te houden. Dat ik daarbij dan ook nog een centje bij kan verdienen is natuurlijk mooi meegenomen.

Lange tijd was het idee om de Lancia op een auto-ambulance naar de garage van een bevriende collega te brengen. Dit was het idee totdat ik zelf ineens een garage had. Collega zat ook nog eens midden in een verhuis waardoor ik hem voor mijn gevoel ook niet te veel wilde belasten met mijn auto. Het enige probleem, Carmen stond nog altijd aan de andere kant van de stad.

Daar kwam Wouter om de hoek kijken, hij wilde wel in de Lybra zitten terwijl ik deze met de Saab op sleeptouw zou nemen. Wel wilde ik de motor stationair laten draaien om stroom te hebben voor de alarmlichten. De accu was namelijk zo dood als het maar zijn kan. Omdat ik echter niet van plan ben om de motor uit te bouwen en los te verkopen kwam Wouter met het idee om gewoon maar proberen te rijden met de Lybra. Mocht het mis gaan dan was er een auto inclusief sleepkabel in de buurt.

Even later hadden we de Lancia tot leven gewekt met de startkabels en wouter draaide hem het parkeervak uit. Uiteraard liet hij de Lancia met haar gevoelige koppeling en rem afslaan waardoor de startkabels weer tevoorschijn mochten komen. Niet veel later waren we dan toch op pad. Angstvallig hield ik Wouter in de gaten in mijn binnenspiegel hopende dat hij niet ineens stil kwam te staan. Natuurlijk stonden alle vier de verkeerslichten die we op onze tocht van twee en een halve kilometer tegen kwamen op rood waardoor het billenknijpen alleen maar erger werd. Bijna thuis, nog twee straten te gaan, de Lybra begint te bokken. Gelukkig weet Wouter nog tot bij mij achter te komen alvorens de motor afslaat. Op spierkracht hebben we haar de garage ingeduwd.

Gisterenavond mocht ik meteen aan de slag ermee, morgenvroeg komt er namelijk al iemand voor de kofferklep. Ik heb meteen maar doorgepakt en ben al aardig op weg met het strippen van de auto, momenteel staat ze er zo bij (gevoelige autoliefhebbers niet door scrollen)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Blijft pijnlijk om dit te zien. Het moet gebeuren maar toch......crying smilie

NB met een hamer krijg je alles los?
speedtouch
Prima bezig toch?
Het houdt je van de straat he....
Bovendien ben ik dicht bij huis, vriendin ook meteen blij...drinking smiley

Altai
Blijft pijnlijk om dit te zien. Het moet gebeuren maar toch......crying smilie

NB met een hamer krijg je alles los?

Vandaar mijn waarschuwing. winking smiley

Heet dat een hamer? Ik dacht dat het een allessleutel was? big smile smiley
Zonde van het blok zeg.....r.i.p. crying smilie

Ik zou wel de kop er nog af pakken. winking smiley Die is ook wel wat waard en leuke oefening.
Goed bezig zo. Die Lancia is toch einde verhaal, dan kun je er maar beter nog wat sleutel-plezier en een paar centen aan overhouden. Het restant naar de sloper straks en dan voor de winter gauw die Caddy weer binnen. Fijn h, zo'n box vlak bij huis? Een loods zou nog fijner zijn, maar ja... dat gaat meestal niet (crying smilie)
Goed dat ik even bijgelezen heb... Ik heb ook nog wat wit uitgeslagen stukken kunststof op mijn Fordje.
Ik weet niet of ik nou zo'n fan ben van met een fhn je bumpers bewerken, je tast toch het plastic aan sad smiley. Maar het werkt wel voor nu.

Fijn dat je de Lybra 'gewoon' naar huis hebt kunnen rijden, succes met de demontage (lijkt me erg leuk om te doen big smile smiley).

En ik had het nog niet gezegd, maar leuke keuze die Saab! Blijft ik toch wel een zwak voor hebben en af en toe mis ik die fijne Saab van m'n moeder toch wel sad smiley.
Nico GTR
Zonde van het blok zeg.....r.i.p. crying smilie

Ik zou wel de kop er nog af pakken. winking smiley Die is ook wel wat waard en leuke oefening.

Er zijn zat redenen om van alles er af te halen of juist te laten zitten. Gezien de tijd die ik heb en de ruimte om delen op te slaan moet ik keuzes maken. Daarom laat ik de kop zitten (overigens kan die kop ook op zijn natuurlijk) maar haal ik er wel een hoop sensoren af.

j.ko
Goed bezig zo. Die Lancia is toch einde verhaal, dan kun je er maar beter nog wat sleutel-plezier en een paar centen aan overhouden. Het restant naar de sloper straks en dan voor de winter gauw die Caddy weer binnen. Fijn h, zo'n box vlak bij huis? Een loods zou nog fijner zijn, maar ja... dat gaat meestal niet (crying smilie)

Precies dat. Het is zonde van de auto en de centen maar dit is dan het beste wat je er mee kan. Bovendien vind ik het erg ontspannend om zo wat aan het sleutelen te zijn.
Die box is inderdaad een uitkomst. Helaas past er niet veel meer in dan de Eldorado, ik ga nog wel een paar planken ophangen zodat er toch nog iets in kan.

Twix
Goed dat ik even bijgelezen heb... Ik heb ook nog wat wit uitgeslagen stukken kunststof op mijn Fordje.

Succes met de fhn. Vooralsnog lijkt het bij mij redelijk te houden.

Micha D.
Ik weet niet of ik nou zo'n fan ben van met een fhn je bumpers bewerken, je tast toch het plastic aan sad smiley. Maar het werkt wel voor nu.

Fijn dat je de Lybra 'gewoon' naar huis hebt kunnen rijden, succes met de demontage (lijkt me erg leuk om te doen big smile smiley).

En ik had het nog niet gezegd, maar leuke keuze die Saab! Blijft ik toch wel een zwak voor hebben en af en toe mis ik die fijne Saab van m'n moeder toch wel sad smiley.

Ik snap je bezwaar enerzijds wel. Anderzijds waren ze echt behoorlijk ver heen dus veel slecht had ik er niet mee kunnen doen. Mochten ze onherstelbaar wit worden dan kan ik altijd nog andere opties bekijken.

Het naar huis rijden was wel een bijzonder avontuur inderdaad, Wouter verkaarde later toch ook niet helemaal op zijn gemak achter het stuur van de Lancia te zitten al vond hij het wel lekker rijden!

Dankjewel, Saab heb ik altijd al een sympathiek merk gevonden. Het rijdt inderdaad erg prettig en het heeft natuurlijk een dijk van een uitstraling!

Bofkont
Zonde van zo'n klasse wagen sad smiley

Dat is het zeker maar helaas kunnen ze niet allemaal bewaard worden. Gelukkig helpen mijn onderdelen weer andere Lybra's aan een langer leven! Zo is de achterklep al gemonteerd op een verder haast perfecte Lybra diesel.
Gewoon Dirk

thumbs up smiling bouncing smiley
Weer iets geleerd.

Net als laatst, een maat is bezig in de motorruimte, het zit allemaal niet mee en daarom de vraag:
Geef de IMAL even aan...
De wat??? De IMAL, die staat daar op de plank achter je....

Blijkt de IMAL: Ik Maak Alles Los

IMAL kruipolie is een hoogwaardige kruipolie op basis van grafiet. Geschikt voor het losmaken van verroeste en geoxideerde (bevestigings)materialen zoals bouten, moeren, flenzen, scharnieren en sloten. Toepasbaar op alle metalen en werkt tevens preventief door gebruik tijdens de montage.

Fijn dat je weet dat het bus kruipolie is.

Gewoon Dirk
...Wouter verklaarde ..... al vond hij de Lancia wel lekker rijden!
Dat is niet gek wanneer je uit een Ford (of BMW) komt. grinning smiley
Je lijst met auto avonturen wordt wel steeds langer zo. big smile smiley

Een keer zelf een auto demonteren hoort er gewoon bij. Nu durf je dingen los te halen waar je normaal niet aan durft te denken. Tuurlijk is het zonde van zo'n Lancia maar dan beter zo en andere exemplaren op de weg houden dan dat je hem helemaal kapot rijdt of dat je een hele berg onderdelen (een hele auto dus) gewoon op de sloop brengt. Voor de sloop zijn deze types ook niet courant genoeg om er nog veel moeite in te steken dus daar is de kans nog groter dat alles de pers in gaat. Het motorblok zou ik ook laten zitten. Wie wil er spullen van een motor die misschien stuk gelopen is? Het is niet in te schatten of de kop niet ook een klap heeft gehad. Had je het zelf goedkoop gerepareerd had je zelf nog het aan kunnen kijken maar om die spullen te gaan verkopen.... en mensen hebben vaker een sensor of zoiets nodig dan een hele motor of een kop.

Tip: bananendozen gebruiken voor de opslag. Die zijn groot, stevig, stapelbaar en je kan er met een marker op schrijven. En makkelijk te krijgen. Ik heb er een stuk of 10 a 15 met onderdelen van iets van 8 auto's.
Goed bezig Dirk!

Jammer aan de ene kant voor de Lancia, maar ja dat is niet anders! Mooi dat er zo nog wat liefhebbers blij worden! thumbs up
Altai
Gewoon Dirk

Het bevestigde voor mij juist mijn eigen keuzes. Die Italiaanse pedalen zijn ontworpen voor Italiaanse voetjes grinning smiley
Altai
Gewoon Dirk

thumbs up smiling bouncing smiley
Weer iets geleerd.

Net als laatst, een maat is bezig in de motorruimte, het zit allemaal niet mee en daarom de vraag:
Geef de IMAL even aan...
De wat??? De IMAL, die staat daar op de plank achter je....

Blijkt de IMAL: Ik Maak Alles Los

IMAL, die kende ik nog niet!
Bij ons op kantoor hebben we overigens wel kl00tzakkenvloeistof, ook al zo'n inventieve term. nut smiley

Engineer2
Je lijst met auto avonturen wordt wel steeds langer zo. big smile smiley

Een keer zelf een auto demonteren hoort er gewoon bij. Nu durf je dingen los te halen waar je normaal niet aan durft te denken. Tuurlijk is het zonde van zo'n Lancia maar dan beter zo en andere exemplaren op de weg houden dan dat je hem helemaal kapot rijdt of dat je een hele berg onderdelen (een hele auto dus) gewoon op de sloop brengt. Voor de sloop zijn deze types ook niet courant genoeg om er nog veel moeite in te steken dus daar is de kans nog groter dat alles de pers in gaat. Het motorblok zou ik ook laten zitten. Wie wil er spullen van een motor die misschien stuk gelopen is? Het is niet in te schatten of de kop niet ook een klap heeft gehad. Had je het zelf goedkoop gerepareerd had je zelf nog het aan kunnen kijken maar om die spullen te gaan verkopen.... en mensen hebben vaker een sensor of zoiets nodig dan een hele motor of een kop.

Tip: bananendozen gebruiken voor de opslag. Die zijn groot, stevig, stapelbaar en je kan er met een marker op schrijven. En makkelijk te krijgen. Ik heb er een stuk of 10 a 15 met onderdelen van iets van 8 auto's.

Ergens vind ik dit inderdaad erg leuk. Zoals het demonteren van de achterklep. Daarbij wilde ik per se alles losmaken aan een stekker dus moest ik op zoek waar die zat. Voordat ik het wist had ik de gordijnairbag naast de auto liggen. big smile smiley
Ook moet je soms creatief zijn. Zo wilde ik graag de velgen los verkopen maar om de auto op te laten halen door een sloperij moeten er wel wielen onder zitten. Zodoende ben ik voor een habbekrats velgen gaan halen op een lokale sloperij. Die paste echter niet allemaal om de remklauw heen dus moest ik 3 van de 4 remklauwen loshalen. Twee van de (13" ) velgen paste zelfs niet over de remschijf heen dus die heb ik binnenstebuiten gemonteerd

Bedankt voor de bananendozen-tip. Ik ben vooralsnog vooral bezig geweest met dozen bewaren voor verzending, dat terwijl ik een hoop onderdelen toch echt wel eerst een tijd op de plank zal hebben liggen.

Pjtr
Goed bezig Dirk!

Jammer aan de ene kant voor de Lancia, maar ja dat is niet anders! Mooi dat er zo nog wat liefhebbers blij worden! thumbs up

Dat laatste is inderdaad waar ik het voor doe. Zo kreeg ik vandaag een berichtje van iemand die een speaker van me had gekocht. Zijn speaker was verroest doordat er water in zijn deur had gestaan. Daarom was hij dolblij met mijn speaker. Toen hij deze vandaag bij de post thuis kreeg vond hij dat zo fijn dat hij me meteen een berichtje stuurde, daar word ik dan weer happy van.

Wouter82
Altai
Gewoon Dirk

Het bevestigde voor mij juist mijn eigen keuzes. Die Italiaanse pedalen zijn ontworpen voor Italiaanse voetjes grinning smiley

Er is een simpele oplossing, gewoon Italiaanse schoenen kopen! smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2017 23:32 door Gewoon Dirk.
Ik heb je Italiaanse schoonheid in stukken gezien..
Maar goed, je mag nu weer blij zijn met de Saab op LM ;-)!

Stond daar ook die leuke Rover voor de grijze Fabia xD! Daar stond ik dan met je vriendin rond die Rover de vergapen..
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier wat te melden had, tijd voor een fikse update dus!

Om maar te beginnen met de Lancia. Deze is na aardig wat demontagewerk definitief opgehaald.

Staat toch wel dik, 13"binnenstebuiten!

Overigens wilde de Lancia echt niet mee met de ambulance, bijna achterop gelierd brak de kabel los van het bevestigingspunt en rolde de auto terug de straat op. Gelukkig raakte hij geen andere auto's, gebouwen of straatmeubilair en kon ik snel bij de handrem. Poging twee verliep beter en daar ging ze dan.

Wat rest is een paar planken vol onderdelen (en in de tuin nog vier portieren, in huis nog een achterbank en vier deurkaarten)

Door naar de Saab. Een vriend van me heeft een soortgelijke Saab uit Engeland gehaald (vanaf nu, de donor) om te demonteren en in delen te verkopen (is een hobby van hem). Daar wilde ik natuurlijk ook wel een paar onderdelen van. Om te beginnen met het stuurwiel.

De mijne heeft zwart omlijste audiobediening, in de donor zaten leukere exemplaren. Zodoende moest de airbag uit het stuur gehaald worden om de nieuwe exemplaren te monteren.

Vervolgens zat de oude nog vast met twee Torx schroefjes, de nieuwe zat er dan ook zo op.

Ook de omlijsting van de pook werd uit de donor over gezet.

Volgende stap, de asbak. Mijn asbak sloot niet meer, bovendien zaten er aardig wat krassen op de klep. Hier kwam ik het eerste nadeel tegen van een RHD donor. Zoek de verschillen:

De omlijsting van de asbak is gespiegeld, gelukkig was mijn omlijsting nog wel vrij netjes en kon deze overgezet worden. Hier zie je het verschil iets beter, tevens kan je zien dat beide onderdelen andere typenummers hebben.

Overigens zat er nog meer moois in de donor maar daarvoor had ik iets meer werk te verzetten, maar wat heeft zo'n Saab dan ineens een hoop beenruimte!

Dit was daarvoor van belang, de nieuwe stoelen zijn namelijk complexer dan de huidige dus moest ik de kabelboom van de donor vergelijken met die van mijn Saab.

Ook zou de versterker uit de donor (geplaatst onder de bestuurdersstoel) overgezet worden. Op de foto zie je de stekker die er zit in mijn saab, daarin zitten twee lege gaten. In die gaten horen twee glasvezelkabels maar die zijn duur en zitten dus niet standaard door heel de auto.

In de donor is duidelijk te zien dat Saab zijn verantwoordelijkheid nam voor de onderdelen die wel van hun waren, de rest werd voorzien van een mooie sticker. cool smiley

Tijdens de demontage van de kabelboom uit de donor waren we iets te snel met het doorknippen, daardoor had ik zomaar een extra klusje te doen:

Eenmaal klaar met solderen kon ik verder gaan met het leeghalen van mijn interieur, ik ben namelijk niet gestopt bij de stoelen. Ook de middenconsole moest er aan geloven.

Wat verzamelt er zich toch een hoop rotzooi onder de pook in 14 jaar tijd!

Het meest bizarre was wel dit flesje. De naam van de inhoud was al onleesbaar, wel stond er nog te lezen dat het om te injecteren was.

De accu was gelukkig los, ik weet niet of ik anders met een comfortabel gevoel de hoofdunit van de airbags los had durven schroeven.

Als laatste ging zelfs de vloerbedekking eruit!

Vervolgens kon ik de kabelboom gaan verrijken met de extra benodigde draden. Het meest lastige was denk ik wel het vasmaken van de nieuwe connectoren in de stekkers. De rest ging redelijk vlotjes, zo ook het verbinden van de glasvezel kabel. Deze was gelukkig wel al present achter het dashboard en liep tot aan de hoek bij de motorkap ontgrendeling. Het is de zwart afgedopte witte kabel op de foto.

Aan het einde van de zaterdag heb ik op mijn gemakje nog wat knopjes over weten te zetten van het ACC paneel van de donor op mijn bedieningspaneel.

De volgende dag had ik nog een stekker te verbinden en wel die bij de zekeringenkast in de kofferbak. Op de foto zie je twee losse draden, die zijn samen met zes draden voor in de auto overgezet vanuit de donor.

Ook heb ik twee deurrubbers (linksvoor en rechtsachter) overgezet uit de donor omdat die bij mij versleten waren. Van onder een rubber kwam een beetje roest tevoorschijn wat ik meteen aangepakt heb.

Toen kon eindelijk het opbouwen beginnen. Hier zit het achterste deel van de vloerbedekking er in.

En hier het voorste deel ook!

Bij de versterker horen ook twee speakers in de voorportieren (die zaten er eerst niet) Achter het kapje van de buitenspiegel zat al een stekker voorbereid.

Speakertje erbij.

En dan gaat het snel, de nieuwe achterbank zit erin.

Het zitvlak moest er echter snel al weer uit om de dorpel- en b-stijl kappen te kunnen monteren.
Hier zitten ze er nog niet op.

Hier wel

De volgende uitdaging, de middenconsole (inmiddels voorzien van nieuwe armsteun) terug monteren.

Een hoop gepriel later zit hij eindelijk op zijn plek en lijkt alles te werken.

Toen konden eindelijk de voorstoelen erin met dit als resultaat.

Vervolgens loop je tegen een aantal uitdagingen aan. Allereerst bleek het tapijt (en dan met name de isolatie onder het tapijt) veel dikker aan de bijrijderskant van de donor (mijn bestuurderskant) waardoor ik de pedalen niet volledig in kon trappen. Hier zorgde een stanleymes voor uitkomst. Ook de kappen aan de zijkant van de middentunnel heb ik aan moeten passen om ze gemonteerd te krijgen.

De bijrijdersstoel is elektrisch verstelbaar, dit moet echter eerst geactiveerd worden. Dit is typisch Saab. Alles wat je inbouwt (ondanks dat het OEM is) moet aangemeld worden via TECH II, de Saabcomputer. Zolang dat niet het geval is werkt het niet. Dit geldt dus ook voor de versterker en stoelverwarming. Vanochtend belde ik met een garage in de buurt die een TECH II heeft staan en een Ex-Saab monteur in dienst heeft. Natuurlijk is die monteur nog een paar weken met vakantie dus werken mijn upgrades nog even niet. Omdat de bijrijdersstoel dubbelgevouwen staat heb ik deze er tijdelijk uitgehaald en de oude stoel terug gezet zodat ik wel een passagier mee kan nemen.

Tijdens een korte testrit bleek ik slechts met veel moeite de auto in zijn 2e versnelling te krijgen, de achteruitversnelling was al helemaal een drama. Dit komt door een stukje onervarenheid, na het terug monteren van de schakelkabels heb ik niet meteen gecontroleerd of deze ook goed afgesteld waren. Gelukkig wist ik inmiddels hoe alles zat dus was ik binnen een half uur klaar met het opnieuw afstellen van de pook.

Al met al een flinke update die me een weekend heeft gekost maar ik ben zeer tevreden met het resultaat. Natuurlijk zijn er nog wat losse eindjes maar die kan ik op mijn gemakje oppakken zodra ik er zin in heb. Voorlopig kan ik genieten van een mooi lederen interieur!
Wauw, mooie upgrade! Leuk om te zien hoe je alles zelf aanpakt. Erg leuk om de verslagen elke keer te lezen (hoewel ik niet consequent reageer, lees ik dit topic wel altijd) Ga zo door! thumbs up
Jeetje wat een werk.
Knap dat je dat allemaal zo aandurft. Zou zelf bang zijn dat ik het niet allemaal meer netjes terug krijg.

Wel een overduidelijke verbetering. Stoelverwarming is ook altijd lekker. Daar ga je vast veel plezier van hebben! thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2017 13:08 door Bentley Arnage.
Mooi interieur en mooie klus. En dat in een weekend tijd? Goed doorgewerkt!

Eigenlijk is de TECH II een General Motors apparaat en de aanmeldprocedures zijn dan ook identiek aan die van de Vectra uit dat jaar. Maar de computers hebben wel allemaal wat SAAB toevoegingen aan de software. Goed dus dat je ook voor de electronica allemaal SAAB materiaal had. RHD versus LHD heeft bij vrijwel elke auto ook wat verschillen in het tapijt met isolatie. Ik denk dat je met jouw kleine aanpassing wel wat geluk hebt zelfs.

En weer een ervaring rijker dus. Wat is het volgende project :-)
PS: wel tijd voor een nieuwe avatar. Of een update (een heel erg kale en droevige Lybra).
F Mitsi
Wauw, mooie upgrade! Leuk om te zien hoe je alles zelf aanpakt. Erg leuk om de verslagen elke keer te lezen (hoewel ik niet consequent reageer, lees ik dit topic wel altijd) Ga zo door! thumbs up

Dankjewel voor je leuke reactie! Overigens herken ik het alleen lezen helemaal! Ik neem mezelf ook vaak voor wat meer te reageren maar toch blijf ik regelmatig hangen op alleen lezen.

Bentley Arnage
Jeetje wat een werk.
Knap dat je dat allemaal zo aandurft. Zou zelf bang zijn dat ik het niet allemaal meer netjes terug krijg.

Wel een overduidelijke verbetering. Stoelverwarming is ook altijd lekker. Daar ga je vast veel plezier van hebben! thumbs up

Dankjewel. Het heeft wel enorm geholpen dat ik zelf ook alles uit de donor heb gehaald. Dan leer je van het meeste alvast hoe het vast zit en dat scheelt enorm wanneer het weer los moet.
Stoelverwarming is zeker heerlijk, met TECH II valt het zelfs zo in te stellen dat de stoelverwarming inschakelt bij een zelf te kiezen buitentemperatuur!

Engineer2
Mooi interieur en mooie klus. En dat in een weekend tijd? Goed doorgewerkt!

Eigenlijk is de TECH II een General Motors apparaat en de aanmeldprocedures zijn dan ook identiek aan die van de Vectra uit dat jaar. Maar de computers hebben wel allemaal wat SAAB toevoegingen aan de software. Goed dus dat je ook voor de electronica allemaal SAAB materiaal had. RHD versus LHD heeft bij vrijwel elke auto ook wat verschillen in het tapijt met isolatie. Ik denk dat je met jouw kleine aanpassing wel wat geluk hebt zelfs.

En weer een ervaring rijker dus. Wat is het volgende project :-)

Dat is best wel typerend voor de Saab-GM periode. Het is in de basis gelijk aan Opel, maar voor Saab is toch dit, dat, zus en zo net anders. Zelfs toen kwam hun eigenzinnigheid er nog doorheen. Gelukkig was ik door mijn 9-3 Cabriolet al een beetje bekend met deze kant van Saab dus was ik redelijk voorbereid. Met mijn kleine aanpassing is het overigens nog niet perfect, ik denk dat ik na wat kilometers ervaring misschien nog wel wat weg ga halen van het schuim onder het tapijt. Verder zit er op de bestuurdersdeur een knop voor de kofferbakontgrendeling. Die heb ik nu dus rechts zitten en met mijn kabelboom doet hij daar niets. Gelukkig is het niet iets wat ik regelmatig gebruik maar ik wil hem wel werkend en aan de goede kant hebben natuurlijk.

Engineer2
PS: wel tijd voor een nieuwe avatar. Of een update (een heel erg kale en droevige Lybra).

big smile smiley Die avatar heb ik vanmiddag veranderd. Als het goed is wordt hij vandaag of morgen wel zichtbaar voor het grote publiek.

j.ko
Weer lekker bezig! thumbs up

Dankjewel! Hoe gaat de XM?
Ja als je nu alles bij elkaar in 1 update vermeld dan zie je pas wat een werk je hebt verzet! Toppie!

Kom binnenkort hier even langs, heb hier nog een BX waar de binnenkant ook even eruit moet tongue sticking out smiley
Zo dan! Best wel een hele stoere klus dit thumbs up Mooie upgrade ook.
Zo met meer foto's is t een leuker verhaal! Supernetjes man! thumbs up
Nou Dirk, jij bent vanaf vandaag officieel mijn AW held nu, wat een werk! Wat een transformatie! En wat staat dit nieuwe interieur mooi in combinatie met de grijze koets! Echt een hele strakke update thumbs up
Wat een geweldig interieur en wat goed dat je dit gewoon doet! Ik zou er alleen aan beginnen wanneer ik weet dat ik de auto de komende twee weken niet nodig heb, ruimte heb om het achter mijn kont te laten vallen wanneer ik geen zin meer heb (waarschijnlijk elke 10 minuten dus) en al het mogelijke gereedschap tot mijn beschikking heb. grinning smiley
Zojuist in het echt aanschouwd en ook in het donker een prachtig interieur thumbs up
Mooie upgrade Dirk. Ziet er goed uit. Respect ook dat je dit even in een weekendje doet. thumbs up
Mooie upgrade! Inderdaad wel een klusje waar je een weekend aardig mee vol krijgt.

Ik neem aan dat je de deurrubbers rechtsvoor en linksachter ook even hebt losgetrokken of dat binnenkort gaat doen?
Inderdaad wat een enorme berg werk, maar het resultaat mag er wezen zeer fraai!
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit voor iemand die een hamer gebruikt als schroevendraaier...
big smile smiley

Petje af Dirk. thumbs up
Ziet er gelikt uit. Ook leuk om te lezen (en te bekijken) de LHD en RHD verschillen.
Jacob106xs
Ja als je nu alles bij elkaar in 1 update vermeld dan zie je pas wat een werk je hebt verzet! Toppie!

Kom binnenkort hier even langs, heb hier nog een BX waar de binnenkant ook even eruit moet tongue sticking out smiley

Haha, tja dat effect heb ik geleerd van jou met je monsterupdate en dossier Airco natuurlijk tongue sticking out smiley

smarter
Zo dan! Best wel een hele stoere klus dit thumbs up Mooie upgrade ook.

Dankjewel! Op bepaalde momenten was het best spannend maar ik had er vooral wel plezier in

Nico GTR
Zo met meer foto's is t een leuker verhaal! Supernetjes man! thumbs up

Foto's vertellen altijd een hoop meer dan alleen tekst winking smiley

Zadelsnuiver
Nou Dirk, jij bent vanaf vandaag officieel mijn AW held nu, wat een werk! Wat een transformatie! En wat staat dit nieuwe interieur mooi in combinatie met de grijze koets! Echt een hele strakke update thumbs up

Een held nog wel... nou, dat is me toch te veel eer...
Dat grijs met het lichte interieur was even een gok, vooral omdat de donor zwart was is het toch moeilijker te visualiseren maar ik ben er goed content mee. cool smiley

rzasa
Mooie update!
Lycan Capri
Goed bezig smiling smiley

Dank jullie wel

MWH
Wat een geweldig interieur en wat goed dat je dit gewoon doet! Ik zou er alleen aan beginnen wanneer ik weet dat ik de auto de komende twee weken niet nodig heb, ruimte heb om het achter mijn kont te laten vallen wanneer ik geen zin meer heb (waarschijnlijk elke 10 minuten dus) en al het mogelijke gereedschap tot mijn beschikking heb. grinning smiley

Thanks!
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er nooit aan begonnen was als ik niet het hele weekend niets op de kalender had, maandag was ik ook nog vrij waardoor ik eventuele uitloop op kon vangen. Doordat ik zelf alles (uitgespreid over meerdere avonden) uit de donor heb gehaald wist ik al hoe alles in elkaar zat en dat heeft me wel enorm veel tijd gescheeld bij de opbouw. Qua gereedschap viel het reuze mee wat ik nodig had. Ik heb een grotere Torx sleutel moeten kopen (T50) om de voorstoelen los te krijgen maar verder kon alles met een paar platte schroevendraaiers, sleutel 1
en 13 en een Torx setje gedaan worden.

Wouter82
Zojuist in het echt aanschouwd en ook in het donker een prachtig interieur thumbs up

En dan bleven de deuren nog dicht, wat ook maar goed was met die walmende diesel in de buurt... winking smiley

Jol D.
Mooie upgrade Dirk. Ziet er goed uit. Respect ook dat je dit even in een weekendje doet. thumbs up

Dankjewel! Het was echt wel een uitdaging om het in een enkel weekend te doen. Overigens was ik niet alleen, mijn lieftallige vriendin heeft me goed bijgestaan steeds als ik een handje te kort kwam.

@PM
Mooie upgrade! Inderdaad wel een klusje waar je een weekend aardig mee vol krijgt.

Ik neem aan dat je de deurrubbers rechtsvoor en linksachter ook even hebt losgetrokken of dat binnenkort gaat doen?

Thanks.
Uiteraard heb ik alle deurrubbers los gehad en gelukkig was er nergens anders roest te bekennen. Als je zag wat een hap er uit het rubber was van het rechter voorportier is het ook niet verwonderlijk dat daar roest onder zat.

Damianw26
Inderdaad wat een enorme berg werk, maar het resultaat mag er wezen zeer fraai!

Dankjewel! Mijn spieren zijn nog steeds aan het bekomen van het in rare bochten in de auto hangen.

Altai
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit voor iemand die een hamer gebruikt als schroevendraaier...
big smile smiley

Petje af Dirk. thumbs up
Ziet er gelikt uit. Ook leuk om te lezen (en te bekijken) de LHD en RHD verschillen.

Haha dankjewel! Ook hier kwam die hamer trouwens weer van pas en wel om de nieuwe deurrubbers voorzichtig vast te kloppen.
Een hamer als schroevendraaier gebruiken... hier zit een verhaal achter smiling smiley
Hi Dirk,

Moet duidelijk wat vaker op het forum kijken smiling bouncing smiley, maar heb je topic bijgelezen. Erg leuk om te zien.
Jammer dat je zo kort van de Lancia hebt kunnen genieten, maar deze Saab is een prachtige opvolger! Sympathiek merk en hoogwaardige kwaliteit. Respect ook voor het werk dat je hebt verzet in het interieur, zulke klussen geven enorme voldoening vind ik altijd, ziet er super chic uit!smileys with beer
speedtouch
Je hebt er veel energie in gestopt, petje af!thumbs up

Dankjewel!

Engineer2
Een hamer als schroevendraaier gebruiken... hier zit een verhaal achter smiling smiley

Acht dat valt nogal mee, het slaat op een andere opmerking van Altai bij een foto van de Lancia eerder op deze pagina... winking smiley

Thomas3006
Hi Dirk,

Moet duidelijk wat vaker op het forum kijken smiling bouncing smiley, maar heb je topic bijgelezen. Erg leuk om te zien.
Jammer dat je zo kort van de Lancia hebt kunnen genieten, maar deze Saab is een prachtige opvolger! Sympathiek merk en hoogwaardige kwaliteit. Respect ook voor het werk dat je hebt verzet in het interieur, zulke klussen geven enorme voldoening vind ik altijd, ziet er super chic uit!smileys with beer

Dankjewel!
Ja die Lancia was inderdaad een gevalletje jammer maar helaas.
En nogmaals bedankt, het was inderdaad een klus die me veel voldoening gaf!
Haha, die ellenlange updates zijn een berg werk (bij zo'n monsterupdate ben ik toch al snel een uur tot anderhalf uur bezig om 'm zo goed mogelijk online te krijgen), maar het geeft je wel een berg voldoening. Dat gezegd hebbende, is het misschien toch weer eens tijd om er in mijn topic weer eens wat bij te schrijven. denk ik... smiling smiley
Even teruggebladerd voor het verschil, maar ziet er geweldig uit. Heerlijk wagenpark zo samen met de Cadillac.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2017 23:31 door Jay DoubleYou.
Wat een gave update Dirk!
Jammer van de Lancia maar ja, merendeel had hem in zijn geheel de pers in gedaan, nu hebben andere Lancia's er nog wat aan. Wat is de Saab mooi nu vanbinnen zeg! Is echt enorm opgeknapt. thumbs up Ik heb wel wat ervaring op het gebied van auto's maar een interieur over bouwen vind ik nog best intimiderend. Goed gedaan.
Jacob106xs
Haha, die ellenlange updates zijn een berg werk (bij zo'n monsterupdate ben ik toch al snel een uur tot anderhalf uur bezig om 'm zo goed mogelijk online te krijgen), maar het geeft je wel een berg voldoening. Dat gezegd hebbende, is het misschien toch weer eens tijd om er in mijn topic weer eens wat bij te schrijven. denk ik... smiling smiley

Ik wacht in spanning af om weer over de avonturen van de zweefteef en de leeuw te kunnen lezen winking smiley

Jay DoubleYou
Even teruggebladerd voor het verschil, maar ziet er geweldig uit. Heerlijk wagenpark zo samen met de Cadillac.

Dankjewel! Het begint nu overigens wel echt een GM-nest te worden bij mij thuis...

Marc-827-vitesse
Wat een gave update Dirk!
Jammer van de Lancia maar ja, merendeel had hem in zijn geheel de pers in gedaan, nu hebben andere Lancia's er nog wat aan. Wat is de Saab mooi nu vanbinnen zeg! Is echt enorm opgeknapt. thumbs up Ik heb wel wat ervaring op het gebied van auto's maar een interieur over bouwen vind ik nog best intimiderend. Goed gedaan.

Dankjewel! Ik geniet ook nog steeds van het leer.
Een interieur overzetten is vooral een lastige klus qua tijd. Verder, zolang je alles op het gemakje oppakt, valt het eigenlijk best mee.
Goede update dat lederen interieur zeg! Heel erg gaaf! Knap werk Dirk!thumbs up
Dat is echt een mooie interieursamenstelling. Vind het een erg mooie combinatie van kleuren. Leuk ook die bekerhouder onder het zitvlak van de middenpassagier.
Veel plezier ervan!
Pjtr

Dank u dank u! winking smiley

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Dat is echt een mooie interieursamenstelling. Vind het een erg mooie combinatie van kleuren. Leuk ook die bekerhouder onder het zitvlak van de middenpassagier.
Veel plezier ervan!

Dankjewel! Ik vind het zeker ook niet verkeer staan, het was de moeite meer dan waard. Die (dubbele) bekerhouder is inderdaad een erg leuk detail. In het dashboard past ook nog een geweldige bekerhouder. Helaas was die van de donor niet hier in te passen maar wellicht komt die er nog een andere keer in bij me.
Gewoon Dirk
Pjtr

Dank u dank u! winking smiley

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Veel plezier ervan!

Dankjewel! Ik vind het zeker ook niet verkeer staan, het was de moeite meer dan waard. Die (dubbele) bekerhouder is inderdaad een erg leuk detail. In het dashboard past ook nog een geweldige bekerhouder. Helaas was die van de donor niet hier in te passen maar wellicht komt die er nog een andere keer in bij me.

Is dat die bekerhouder die horizontaal in het dashboard opgeborgen zit? Mijn ouders hadden vroeger een Saab 9-3 cabrio aero (in het mint groen met beige interieur, de enige in Nederland!). Ik vond dat altijd een fascinerende bekerhouder, omdat het openen en sluiten heel precies luisterde.

Aan die 9-3 cabrio houd ik ook warme herinneringen. Het was destijds gewoon een enorm dikke bak, en die buitenkleur (silver green) in combinatie met dat lederen interieur voelde heerlijk decadent. We zijn ooit eens met mijn ouders en broer met bagage naar Zuid Frankrijk gereden. Daar heerlijk geflaneerd over de boulevard. Toen voelde ik mij aardig het mannetje grinning smiley
Op de terugweg kwamen we achter een Maserati 3200 gt, met een blonde vrouw achter het stuur. Op de Franse autoroute ging het toen al verder over de 200 (de Saab kon het met alle kilo's nog aardig bijbenen), maar vanaf dat moment was ik spontaan verliefd op Maserati en ander spul. Al kon ik toen ook nog helemaal gek worden als er een e39 M5 langs kwam zoeven. Dat was toen ook nog erg bijzonder.

Heerlijke tijden eind jaren 90!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2017 10:39 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close